Du har fått mange tilhengere av kuren din og mange har oppnådd gode resultater. Jeg regner med at du har tjent gode penger både på salg av bøker og på kursene dine, og at nettstedet ditt går godt.
Jeg har personlig aldri gått på ketolysekuren og har aldri hevdet at jeg har gjort det heller. Kan du da fortelle meg hvorfor jeg finner før-og-etterbilder av meg selv på ditt nettsted? I november ble det opprettet en tråd på lavkarbo.no under tittelen "bilder som viser forandring". Jeg la ut bilder av min suksess, men oppdaget et par dager senere at tråden lå under ketolysedelen av forumet. Derfor slettet jeg bildene og la igjen en forklaring på dette; nemlig at jeg aldri har gått på ketolyse. I januar fikk jeg en PM fra deg om jeg ikke kunne maile bildene til deg så du kunne legge dem ut på ditt nettsted. Det var jeg slett ikke interessert i, så ingen bilder ble mailet til deg. Det viste seg jo i ettertid at det dessverre ikke var nødvendig, fordi bildene allerede var publisert på dine sider.
Nå vet jeg ikke hvordan dere gjør ting i det landet du kommer fra, men her i Norge har vi noe som heter Åndsverkloven (klikk gjerne på linken og lær mer om det), og vanlig folkeskikk. Man ber om tillatelse før man publiserer noe.
Jeg forlanger at du UMIDDELBART sletter bildene av meg og enhver hentydning til meg WHAT SO EVER på ditt nettsted. Jeg kommer også til å sjekke at du har fått tillatelse fra enhver person som er omtalt på nettstedet ditt til å legge ut tekst og bilder. Egentlig er det veldig trist at du ser deg nødt til å stjele bilder fra andre nettsteder for å fremheve deg selv og ditt arbeid.
Synes også dette virker veldig useriøst!
Ble i kveld tipset om at det ligger ut et bilde av meg også på ketolyse.no.
Jeg går på ketolyse, men har ALDRI gitt noen tillatelse til å legge ut bilde og tekst på ketolyse.no
[color=dimgray][/color]
Ber om at mitt bilde med tekst også slettes.
Med tanke på hvor mange penger Dr. Torkil har tjent indirekte fra lavkarbo.no så blir jeg litt overrasket over den totale mangelen på respekt for brukerne.
Smakløst rett og slett.
synes dette er temmelig frekt!! så de av dere som har lagt ut før/etterbilder bør så absolutt gå inn på ketolyse.no og se om dere har blitt lagt inn der og...
dette er fryktelig synd da det nå muligens er færre som tør legge ut før/etterbilder... i frykt for å bli lagt ut på ett annet nettsted...
Da veldig mange blir motivert av å se hva andre har oppnådd her inne på lavkarbo....
Er det kanskje en ide å ringe, eller maile mannen?
glad det ikke er meg... og tenker på hvor forbanna jeg hadde blitt! Og det viser jo igjen at det er ikke alt som bør på nett... Vet ikke om bildetråden er i den lukkete delen i forumet, men det er heller ingen forsikring på at ting ikke misbrukes...
Jo da, nett er nett. Og sånn er det. Derfor er mitt bilde uten ansikt.
Det kan bli stjelt. Men at en lege som driver et seriøst nettsted og firma stjeler og publiserer bildene uten samtykke synes jeg er totalt uakseptabelt - og dessverre veldig useriøst og frekt!
Burde ikke egentlig bildetråden ligge i den lukkede delen?? Nå er det ikke aktuelt for meg å legge ut bilder ennå uansett, men når det blir aktuelt tror jeg at jeg ville foretrukket at tråden lå i den lukkede delen av forumet.
Alle bør jo være forsiktig med å legge ut både bilder og tekst som du ikke er sikker på at du kan dele med alle... selv om det er i den lukkede delen av forumet... det er nok en del hundre brukere her, og hvem de er og hva de vil, vet vi jo ikke!
Vet du, den biten er jeg fullstendig klar over og det er ikke det som er problemet. Det jeg reagerer så voldsomt på er at en profilert lege ser seg nødt til å stjele bilder fra noen som slett ikke har gått på ketolyse for å fronte sine egne interesser.
Måtte inn og titte på nettsidene hans selv jeg nå. Og jammen var det ikke akkurat snakk om å klippe inn noen småbilder i et hjørne heller da, men digre bilder. Står han har hentet det her da men ...... sånn kan man da vel ikke bare gjøre ??? Kan ikke noe om regelverk jeg asså men ihvertfall dårlig gjort.
Oi!! Det må jeg si.. Gjett at jeg plutselig ombestemte meg ang. å legge ut bilder av meg. Så at han spurte dere, så antok dere hadde gitt deres samtykke..
Jeg etterlyser svar i denne tråden fra Torkil. Er jo fullt mulig at det har vært en ansatt som har rappa bilder på hans vegne, og har publisert dem, uten å tro at det var galt.
Er så mye vissom atte som spiller inn. Uten at jeg fritar Torkil for det ansvaret han har som nettstedeier.
Om disse bildene ble publisert i nettstedets forum (jeg har ikke adgang) av Torkil selv, så er saken helt annerledes. Det er, som mange her inne sier, regelrett frekt!
Spesielt ettersom jeg vil tro at Ketolyse har fått mang en ny kunde herfra.
Hei
Øisann.Dette var ikke bra.
For det første, legger man ut tekst og billeder på internett, beskytter ikke åndsverkloven mot kopiering og offentliggjøring på andre nettsider når man viser til hvor det kommer fra.
Når det er sagt, skulle det ut fra vanlig foslkeskikk være innhentet tillatelse fra hver enkelt. Jeg har selv skrevet til flere angående dette og fått tillatelse fra enkelte, men at alle er publisert er en glipp som ikke vil gjenta seg.
Jeg har personlig vært inne på databasen og har fjernet alle billeder. Jeg mener billedene blev lagt ut i helgen og de er altså fjernet i dag til morgen etter jeg fikk en Mail fra en av dere som var blitt lagt ut på hjemmesiden.
For fremtiden blir det bare jeg personlig, som kommer til å legge inn artikler og billeder som berører andre.
Jeg beklager dette har skjedd og at det har påført ubehag for flere av dere.
Hei
En liten tilføyelse. Jeg har sendt E-post til de allerfleste som har lagt ut billeder med forespørsel om tillatelse til publisering. De som synes det var OK skulle få "Etter slankekuren" som takk.
Da jeg ikke har gjort dette egenhendig, er det gått surr i det.
Nå er alle billeder fjernet uansett. Men de som har gitt tillatelse til publisering skal få boken som lovet, selv om billedene ikke er, og ikke kommer til å bli offentliggjort. Det samme gjelder de som er "hengt ut" uten samtykke.
De som det gjelder kan sende meg en PM med navn og adresse så skal jeg personlig sende dem boken
Bilder av meg skal aldri ut på nett, hverken her eller der... Greit å fortelle om nedgang, men kroppen min er min og jeg vil ha kontroll på hvem som ser den.
Jeg hadde vurdert å bli medlem av sidene til Torkil, men nå når jeg skjønner at slikt kan skje ser jeg det som så useriøst at jeg ikke tør pga personvernet.
Det stemmer ikke. Dette sier Åndsverkloven om publisering av bilder. Bildene det er snakk om her kommer ikke innunder noen av kategoriene: Åndsverkloven § 45c
Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når
a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,
d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
e) bildet brukes som omhandlet i § 23 første ledd tredje punktum eller § 27 andre ledd.
Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.
§ 23. Offentliggjort kunstverk og offentliggjort fotografisk verk kan gjengis i tilslutning til teksten i kritisk eller vitenskapelig fremstilling som ikke er av allmennopplysende karakter, når det skjer i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger. Med samme begrensning kan offentliggjort fotografisk verk mot vederlag gjengis også i kritisk eller vitenskapelig fremstilling av allmennopplysende karakter og i tilslutning til teksten i skrifter bestemt til bruk i opplæring. Offentliggjort personbilde i form av fotografisk verk kan gjengis i skrift av biografisk innhold. Bestemmelsene i denne paragraf gir ikke rett til gjengivelse i maskinlesbar form, med mindre det gjelder en ikke-ervervsmessig gjengivelse etter første ledd. Tidligere § 13 (2) og § 23 (2). Endret ved lov 2 juni 1995 nr. 27 - se dens III (i kraft 30 juni 1995 iflg. res. 23 juni 1995 nr. 569), 23 juni 1995 nr. 37 - se dens II (i kraft 30 juni 1995 iflg. res. 23 juni 1995 nr. 572), 17 juni 2005 nr. 97 - se dens III (i kraft 1 juli 2005 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 630). § 23a. Offentliggjort kunstverk og offentliggjort fotografisk verk kan gjengis i aviser, tidsskrifter og kringkasting ved omtale av dagshending. Dette gjelder likevel ikke verk som er skapt med henblikk på gjengivelse i aviser, tidsskrifter eller kringkasting. Opphavsmannen har krav på vederlag med mindre det gjelder dagshending knyttet til det verket som gjengis. Er et kunstverk eller et fotografisk verk utgitt, eller har opphavsmannen overdratt eksemplar av verk som nevnt, kan verket medtas i aviser, tidsskrifter, bøker, ved film og i kringkasting, såfremt verket utgjør en del av bakgrunnen eller på annen måte spiller en underordnet rolle i sammenhengen.
Hvordan kan du kalle dette en glipp? Dette krever en aktiv handling.
Bildene har nok ligget ute lenger enn som så, har de ikke? Og hvis det stemmer at bildene ble lagt ut i helgen er jeg enda mer skremt. Mine bilder ble slettet fra lavkarbo.no i november. Har du hatt bildene liggende i disse månedene og likevel funnet det for godt å publisere dem UTEN tillatelse?
Jeg regner med at du er ansvarlig for ditt eget nettsted? Ditt nettsted, ditt ansvar.
Ikke godt nok. Dette er alt for grovt til at en platt unnskyldning skulle rette opp ting. (Og nå vil du gi meg boka di...? Nei takk. :snill: )
Jeg synes denne saken er utrolig lei for de som har fått bildene sine misbrukt. I tillegg synes jeg måten du tar til deg denne kritikken er lavvmål.
Er også utrolig skuffet altså :( Har begynt på en kur, som jeg heldigvis har fått resultater av. Alikvel kjenner jeg at jeg stoler mindre på faktaene om kuren og kunnskapen din om hvordan ketolysen påvirker kroppen. Når en såpass respektert og annerkjent lege bevist bruker svindel på nettsiden sin - hvordan skal jeg kunne stole på at de viktige tingene stemmer (som at denne fete kuren ikke skader kroppen min)
Ja, jeg kaller det faktisk svindel. I tillegg til å ha tatt bilder uten lov - har du faktisk publisert bilder av to som har hatt en kjempeflott vektnedgang - uten bruk av ketolyse. Trodde virkelig ketolyse.no var mer seriøst enn dette altså.
Hei
Her blev det mye å svare på , bare rett og rimelig.
Til Albertine: dine billeder er klippet fra tråden "Billeder som viser forandring" side 2. i siste uke. Der ligger de fortsatt.
Jeg tar selvfølgelig ansvaret for det som er publisert på www.ketolyse.no de som har vært med der gjennom årene vet at jeg spør om lov først og så publiserer etter jeg har fått lov.
Dette gjelder også innlegg uten billeder. Jeg er pt på min fastlegejobb og har ikka fått snakket med han som la billedene inn for meg, men jeg er ganske sikker på at det er tale om få dager.
Jeg sendte jeg en mail til en vedkommende, som skulle legge inn billedene på de som gav lov, han la inn alle sammen, noe som jeg tar det fulle ansvar for og fortsatt beklager.
Konsekvensen er at jeg har endret tilgang til disse sider slik det bare er jeg som kan legge inn ting.
Jeg vet ikke helt hva mer jeg kan gjøre.? Jeg er opriktig lei meg for dette, vi er jo inne på et ømtålelig område.
At det er menneskelig å feile, gjelder vel også meg.
Du sier det er menneskelig å feile. Vel, den kjøper jeg ikke. Du har kynisk utnyttet andre menneskers suksess, stjålet bilder og gitt inntrykk av at det hele er ditt verk. Dette er grovt, ikke bare fordi du har tråkket på enkeltmennesker og krenket deres privatliv, men også fordi du har brutt markedsføringens gyldne regel: Alt du publiserer skal være sant.
Jeg er sikker på at legeforeningens etiske utvalg vil være interessert i å høre hvordan du ukritisk benytter deg av bildemateriale av mennesker som slett ikke har gått på ketolyse til å fronte dine egne interesser.
Jeg synes Torkil gjør en god og redelig jobb med å prøve å ordne opp i den fadesen som har skjedd. Det ER menneskelig å feile, og jeg synes at det å ta på seg skylden for en feil som er oppstått og prøve å rette den opp er en god egenskap. Feilen er oppstått, rettet så godt det lar seg gjøre og unnskyldt. Klart dette er pinlig for Torkil, men jeg kan ikke se hvordan han mere skal kunne ordne opp i dette.
Dersom du ikke kan vise bilder av egne pasienter - bør du ikke vise bilder i det hele tatt.
Og dersom du føler behov for å refere til forumtråder og forumbilder - så er det nok en fordel at du tar deg tid til å lese trådene før du anbefaler webmasteren å linke dem eller sette inn bildene. Denne formen for gratis-markedsføring forsterker jo ikke kredabiliteten i det du driver med - men tvert imot viser det hvor langt man er villig til å gå for å SELGE sitt produkt.
Tafatte unnskyldninger og halvkvedede viser om at "andre ikke har gjort hva de får beskjed om" holder verken i retten eller her inne i forumet. Å tilby folk boken din som "plaster på såret" virker både fornærmende og nedlatende i mine øyne.
Personlig mener jeg at du beveger deg i grenseland i forhold til hva markedsloven tillater når du er her inne på forumet og legger inn kommentarer i folks journaler. Denne formen for markedsføring er tvilsom - og jeg har aldri forstått hvordan forumeier kan tillate det.
Jeg forstår godt frustrasjonen og sinnet til dere som er berørt av denne feilen. For det er helt klart en feil som er begått.
Til dr. Andersens fordel taler imidlertid at han så snart han ble gjort oppmerksom på feilen rettet den opp uten å vente. I tillegg har han beklaget feilen, og gitt en rimelig forklaring (ikke unnskylding) på hvordan feilen kunne oppstå. Objektivt sett hjelper det jo ikke å beklage, men man har jo da innrømmet at en feil er gjort. Hva mer ville det vært rimelig at han gjorde?
Hei
Hvis jeg har vært uklar, ønsker jeg med dette å gi en helt uforbeholden unnskyldning til de som har fått sine billeder publisert uten samtykke og til de som på annen måte er berørt av dette.
Jeg er opriktig lei meg for hele fadesen, som jeg tar det fulle ansvar for.
Unnskyld.
Vennlig Hilsen
Torkil
Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når
a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
Jeg burde sikkert holde snavla mi ( :p ) Men.. Loven taler litt for seg selv her da. For meg ser det ikke ut til at Torkil har brutt noen lov..
Og det følger en viss risiko med å legge ut bilder på nett, helt åpent for alle... ;)
blir jo ukorekt info når noen ikke har gått ned på ketolyse og blir avbildet på ketolyse.no.
og under mine bilder var tickern min lagt ut,der det stod at jeg hadde gått ned 36kg,og ikke alle de var ved hjelp av ketolysekuren..
Må nok sitere det Damita sier her.. for det stemmer faktisk. Bildene handler, på ketolyse.no, ikke så mye om HVEM som er på bildene, men mer om dokumentert vektnedgang - OG det har aktuell og allmenn interesse for de som vil ned i vekt og vurderer ketolyse som et alternativ.
Jeg skjønner godt dere som føler dere trampet på fordi bildene er lagt ut uten deres samtykke.. men har dere egentlig tenkt på hvor ofte det skjer i dagens internettverden? Alle bildene på nettet har såvisst ikke samtykke :rolleyes:
Jeg synes, hvis man tar reaksjonen til Torkil i betraktning, at han har reagert umiddelbart og slettet bildene deres når han innså feilen medarbeideren hans hadde gjort. Hvorfor skulle han gå ut å spørre enkelte av dere om tillatelse om han egentlig bare ga faen og la ut hva han ville? Det høres ikke videre logisk ut, spør du meg.. her snakker vi om en feil i kommunikasjonen mellom han og han som la ut bildene på siden - JA, Torkil er ansvarlig - men han har da vitterlig ryddet opp også? Synes faktisk han har gjort det han kunne for å rydde opp jeg - han har unnskyldt seg flere ganger, forklart hva som gikk galt og han tilbød jo også en bok som plaster på såret for de som ønsket det... hva mer er det egentlig dere krever?
Signerer deg jeg, synes han får veldig mye pes her, skjønner de som ble avbildet at de reagerer MEN nå er bildene borte han har sagt unnskyld, kommet med forklaring OG tilbudt gratis bok som plaster på såret.
Jeg ser at det faktisk kan være mulig å vri seg unna Åndsverkloven, merkelig nok.
MEN, jeg synes jo at saken ikke bare skal sees ift det norske lovverk. Like mye synes jeg det er en moralsk side til denne saken.
At det kan gjøres feil, ja... selvfølgelig. Alle kan gjøre feil. Men her synes jeg at det ikke er en uskyldig feil som er begått, men grov overtramp.
På ketolyse delen av forumet er Dr. T. Andersen "guruen". I enhver diskusjon blir han, hans produkter og linker lagt inn. Nybegynner får beskjed om å kjøpe produktene, og jeg føler noen ganger det blir vel mye pes på enkelte som sier de ikke har lest boken eller at de kjøper krom og magnesium på apoteket og ikke ketolyse produktene.
Hans bok er bibel - og da er han .... forfatteren. At han har laget et bra konsept skal han krediteres for, men han har ikke funnet opp hverken lavkarbo eller ketose.
At han da misbruker det forum som er hans største markedsfører, tråkker han på de som støtter/anbefaler/markedsfører ham. Unnskyldningene hans skulle bare mangle. At han ikke har ansvar er feil, som en sa tidligere hans nettsted - hans ansvar.
Jeg kjenner at jeg mister respekten når en lege, som bruker akkurat det bevisst i sin markedsføring og som vet hvilke kvaler endel overvektige mennesker sliter med ift selvbilde, misbruker den tilliten han har fått.
Jeg får si som reklamen som går for tiden
Jeg er ikke sint... jeg er bare veldig, veldig skuffet.
De som protesterer her har ikke gått ned på ketolysekuren. Det er et veldig viktig poeng her. Det går ikke an å bruke hvilke som helst bilder av noens vektnedgang til å dokumentere én bestemt kur.
Jeg har hele tiden vært litt skeptisk til den sammenblandingen av kommersielle interesser og helseråd som Torkil har bedrevet på forumet. Lavkarbo.no er en drøm av en markedsplass for Torkils produkter. Her har han fått boltre seg, helt uten konkurranse fra tilsvarende diettleverandører. Husk at Torkil IKKE har funnet opp Ketolyse. Han har bare systematisert kjent informasjon og laget en kommersiell ramme rundt det. Ære være han for det. Det er et stort behov i markedet for lettfattelig informasjon om LCHF.
Men samtidig skal vi være forsiktige med å føle noen "takknemlighetsgjeld" til en hvilken som helst produktleverandør. Den gjelden er allerede gjort opp i cash flerfoldige ganger. Overdreven takknemlighet og beundring gjør det lett å overse og bortforklare alt fra menneskelige feil, tabber, bevisst utnyttelse og i siste instans - misbruk.
Nei.. men det blir villedende markedsføring, og da er vi inne på noe helt annet, ikke sant? :) Kan dog skjønne om ting misforstås når folk legger ut vekttapbilder i ketolyseforumet uten å faktisk ha gått på ketolyse.. jeg trodde vekttaptråden var for ketolysere :rolleyes:
Nå syns jeg også at det er fryktelig dårlig å bruke bilder uten lov for å reklamere for produktene sine, og ekstra ille at det er bilder av folk som ikke har gått på ketolysekuren, MEN jeg syns ikke det er "i grenseland" at Torkil er her inne på forumet og legger inn kommentarer i folks journaler og svarer på tråder i forum. Han tilbyr jo da gratis rådgivning på en gratis nettside, noe jeg syns er fint, og god service! Da er det værre med enkelte her inne som innemellom avskriver folks spørsmål med at de må kjøpe boka først. Jeg har sett at Torkil har skrevet i forum at man får låne boka på biblioteket, noe som er stikk motsatt av å prøve å få folk til å KJØPE, og han svarer lett på spørsmål uten å prøve å prakke på folk boka si.
Finner dere noen av de andre "slankeguruene" her inne på lavkarbo.no, som gratis hjelper oss med gode råd og svar på spørsmål? Jeg har ikke sett noen..
Her har du misforstått. Denne paragrafen gjelder offentliggjøring av fotografier du selv har tatt, eller som du har erhvervet deg rettighet til å bruke (f.eks. når en avis kjøper et bilde av en fotograf). Dette blir feil lovandvendelse i og med at saken vi diskuterer dreier seg om eiendomsretten til et fotografi. Dr. Andersen hadde ingen rett til å bruke fotografiene uten tillatelse (dette har han jo også beklaget). Det han kunne ha gjort uten å innhente noen tillatelser, var å linke til de aktuelle sidene på lavkarbo.no.
Her tror jeg du må lese innlegget ditt en gang til. Som du skriver så taler loven for seg. Han har ikke hentet inn tillatelse fra flere av de avbildede, slik loven krever.
Private før og etter bilder har ingen, absolutt ingen allmenn eller aktuell interesse. Og personen på bildet er det viktige ved et før og etter bilde. Tillatelse skal innhentes, både i henhold til loven og god folkeskikk.
Og ja, bildene er fortsatt private/dine selv om de er lagt ut av deg selv i et forum. Det er enkelt for andre å misbruke bildet, ja, men i de aller fleste tilfellene er det ingen som gjør det. Hvor stor risiko det er for misbruk av dine bilder må du selv vurdere. Trykker du bilde av deg selv i en bok, avis eller et tidsskrift er det en annen sak; da har du også undertegnet papirer eller på annen måte gitt eksplisitt samtykke til at det er greit.
Loven krever også at et samtykke skal være aktivt, så i denne sammenhengen holder ikke en logikk som at "den som tier samtykker".
Ellers så ser jeg at Torkil var kjapp med å ta ned bildene. Kudos til ham for det. :)
Hvis det ikke er almenn eller aktuell interesse skjønner jeg ikke hvorfor bildene i det hele tatt er lagt ut? De er jo lagt ut på en side hvor "slank med ketolysekuren" er hovedtema, og før/etterbilder er i så måte aktuelle? At det er blitt avbildet personer som ikke engang har gått på ketolysekuren, er selvfølgelig en blemme.
Jo, men loven kommer til anvendelse kun for fotografier du har opphavsrettslig lov til å bruke. Ikke for fotografier du har stjålet.
For å ta en sammenligning: Hvis du kjører i 70 km/t på en vei med fartsgrense 70 km/t bryter du i seg selv ingen lov. Hvis du under de samme forholdene kjører i en bil du har stjålet er det ikke like åpenbart at du ikke bryter noen lover...
Det loven omtaler som allmenn eller aktuell interesse er personer som er avbildet i aviser ol. "avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet" omhandler "linselus", som det kan være vanskelig å innhente tillatelse fra. Loven trenger gjerne en internett-oppdatering, men den gjelder like fullt.
Her i forumet er det du som privatperson som deler dine bilder, de er dine, det er du som bestemmer hvor lenge det får ligge. Det er du som har opphavsrett og bruksrett for bildet; all bruk uten din tillatelse er misbruk. Tråden har interesse for andre brukere av forumet. Den har ikke allmenn interesse.
Albertines innlegg på side 2 i tråden inneholder ingen bilder lenger, og såvidt jeg kan se ble det sist redigert 4.11.08. Det vil si at hun senest fjernet bildene den datoen. Det er for meg en gåte hvordan du da kan ha klippet bildene fra tråden sist uke.
Må nok "arrestere" deg litt her - for det er ikke slik at man kan bruke bilder på eget forgodtbefinnende - hverken etisk, moralsk eller etter norsk lov. Når man bedriver markedsføring så er grensene hårfine i forhold til hva som er tillatt og ikke - og dette er definitivt ikke tillatt !
Innlegget til Albertine med bildene ble quotet av noen andre - derfor lå de der fremdeles, selv om det opprinnelige innlegget var slettet. Quote-innlegget med bildene er nå fjernet.
Jeg har hørt at om man legger ut bilder på facebook, så har facebook rett til å bruke bildene til hva de vil. Er det noe i denne dur, som skjer her? Eller er det kanskje egne skriv på facebook som sier dette?
Du godtok at facebook kunne bruke bildene til det de ville når du registrerte deg. Leste du ikke reglene i sin helhet før du aksepterte? :p
Facebook kan bruke bildene til det facebook vil, andre kan ikke bruke de fritt. Det står i Facebooks TOS (Terms of service), som alle godtar ved registrering.
HP har helt rett. Dersom du for eksempel legger ut før-/etterbilder av deg selv på Facebook, står Facebook fritt til å selge dem til f.eks. reklame for Grete Roedes slankekur uten ditt samtykke, samme hvilken kur du har brukt. Eller for en eller annen dodgy slankepille i USA for den saks skyld. Du frasier deg eiendomsrettet til ALT du legger ut på Facebook, og det blir lagret FOR EVER, selv om du sletter kontoen din. Slik er det heldigvis ikke på dette forumet.
Det er en grunn til at Facebook har dette i sine vedtekter som du må skrive under på. I motsetning til enkelte andre har de har skjønt at de ikke kan rappe bilder fritt.
Hvilken sammenblanding av kommersielle interesser og helseråd er det du har i tankene? (Og som gjør deg skeptisk.)
Når du sier at Torkil har boltret seg uten konkurranse, ligger det etter min mening en antydning av anklagelse i dette. Hvem sin skyld mener du det er at han ikke har hatt noen konkurranse? Er det Torkils skyld? Er andre blitt stengt ute? Hvis det ikke er en antydning av anklagelse i utsagnet ditt, hvofor nevner du det eventuelt i det hele tatt?
Til din info: Ketolyse er Torkils registrerte varemerke, så han har nok oppfunnet det.
Siden du er skeptisk til Torkils deltakelse på dette forumet, hvordan mener du han kunne deltatt uten å utløse din skepsis? Burde han ikke deltatt i det hele tatt?
Uansett rett eller galt i dette tilfellet, man bør tenke på at man faktisk offentliggjør bildene i det man legger de ut på slike steder som dette. Og det kan bli misbrukt på værre måter enn det som har skjedd her.
Visse lover gir også rom for gjenbruk av offentliggjort materiell, inkl bilder, vederlagsfritt.
Du tenker antakelig på den såkalte "Sitatloven", § 22 i Åndsverksloven sier at ”Det er tillatt å sitere fra et offentliggjort verk i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger.”
ja, man bør tenke osv, men man forventer seg vel at en seriøs aktør, som dr. Torkil, ikke legger ut bilder han ikke har fått tillatelse til? Eller? er det en helt urimelig antakelse?
Og som noen sier over her.
Finnes da nok av mennesker som virkelig har rast ned på ketolysekuren. Da er det litt flaut å legge ut bilder av folk som har slanket seg på annet vis..
Helt sikkert mange som vil dele også.
Ja, det kan bli misbrukt, men en forventer vel ikke at en av de som er på forumet i kraft av å være lege og "ketolyse sjefen" skal være den som misbruker tillit.
Nå er det vel ikke Torkil selv som har lagt ut bildene, men en medarbeider som hadde tatt alle bildene, både de som hadde gitt sin tillatelse og ikke, uavhengig hva måte de hadde gått ned...
Mener du at Torkil IKKE har kommersielle interesser i å være her på forumet?
Det var ikke en anklagelse. Jeg har så langt ikke anklaget Torkil for noe som helst, har jeg? I fravær av konkurrenter er det bare en konstatering av fakta. Jeg nevner det fordi når en aktør får utfolde seg uten konkurranse, er det spesielt god grunn til å følge med på at denne ene aktøren ikke misbruker sin innflytelse. Konkurranse derimot, vil alltid medføre en viss selvjustis.
Hvem som helst kan registrere nesten hva som helst som varemerke. Varemerke er IKKE det samme som patent. For eksempel er "Putt en tiger på tanken" et registrert varemerke i Norge... Hvorvidt Torkil har registrert Ketolyse som varemerke aner jeg ingenting om. (R) etter navnet har ingen relevans i norsk lovgivning, utover at det er forbudt å misbruke det. Det er en amerikansk betegnelse på linje med TM. Uansett, at et varemerke er registrert sier ingenting om hvem som er opphavsmann. Ketolysis er den engelske betegnelsen på Ketose. På tysk heter det for øvrig - nettopp ketolyse.
Det har jeg heller ikke sagt noe om. Så lenge han har økonomiske interesser av å delta og være til stede, vil jeg være skeptisk. Det er ikke det samme som å si at han ikke burde delta. Det betyr bare at man bør se hans deltakelse i et annet lys enn de som er her for å få hjelp. På generelt grunnlag vil jeg si at jeg har mer tillit til et råd som er gitt uten egeninteresse, enn et råd som fyller lommeboka til den som gir det. Begrunnet eller ubegrunnet.
Her sies det noe vesentlig!
[color=navy][/color]
Nedenfor viser til en tidligere tråd av Distrea.
Fjerning av direktelinker
[INDENT]Sitat:
[/INDENT]
[INDENT]Sist redigert av Nille : I går kl 20:30. Årsak: Fjernet direkte link til siden
[/INDENT] Bare lurer litt på dette jeg. Når jeg så at link til "spis deg slank" ble fjernet. kom jeg til å tenke på all linkingen det er her inne. Kanskje særlig til "ketolyse.no" noe jeg syns er fint asså... men er det noen regler på dette, hva man kan linke til og hva man ikke kan linke til?
uvitende
Godt spørsmål!
Ser at det finnes mange direktelinker til bl.a. ketolyse, lavkarbopikene, netrition, lavkarbokafe, osv osv.
Synes det forsåvidt er greit jeg, når jeg er på leit etter noe, men det bør jo være likt for alle.
Eller er det noen regler som jeg ikke har fått med meg?
Søkte på innlegg av Torkil med innhold ketolyse.no og fikk 210 treff. Det vil si at han linker til sidene siine ca hvert 6 innlegg, samtidig som han antageligvis er den som tjener desidert mest penger på forumet. Hmmm..... fortsatt skeptisk :lol:
Markedsføring er mitt yrke så jeg ser kanskje denne saken med litt andre øyne enn mange av dere andre her inne.
Denne formen for markedsføring er genial - gratis (bortsett fra webannonsering som eventuelt bedrives i tillegg til) - treffer mange - og ikke minst skaper nærhet til merkevaren (i dette tilfelle Ketolyse.no). Nettopp derfor beveger man seg på en knivegg når man som lege, bedriftsleder, kreerer av merkevaren velger å bruke bilder, tekster, linker fra et gratisforumet.
Jeg har ingenting imot Ketolyse - men syns det er vanskelig å sitte og se at så mange lar seg "lure" av markedsføringstriks som brukes her. Å tro at en lege bruker tiden sin på forumet for å være grei mot brukerne er naivt i mine øyne. Det er flott å få tips og råd - nyttig er det også - men at det gjøres av ren medmenneskelighet er svært feilaktig.
Jo, men det var sammenblandingen jeg spurte deg om. Hvor finner du den?
Du har jo vitterlig anklaget ham for å sammenblande kommersielle interesser og helseråd. Jeg sier ikke at du tar feil, men ber deg om å dokumentere sammenblandingen. Hvor har han gitt helseråd som åpenbart er gitt for å gavne hans økonomiske interesser?
Jeg innrømmer at jeg brukte betegnelsen "oppfinne" på en slurvete måte her, uten at jeg kan se at det har relevans for sakens kjerne.
Jeg ser heller på det som en ting midt i mellom jeg. Man får en ekstraervice som man ikke får så mange andre steder, altså litt mer enn man betaler for. Det finnes brukere av ketolyse-produktene som ikke er her inne, og det finnes folk som bruker ketolyse-filosofien uten å ha produktene. Men når man da først bruker penger på boka og tilbehøret er det jo flott at man i tillegg kan få tips og råd direkte fra den som står bak det.
Når det gjelder at ikke konkurrentene er å se her inne er vel det mer konkurrentene sitt problem enn Torkil sitt?
Forøvrig var Skaldemann mye her inne i starten, men han har desverre blitt for travel til å være innom noe særlig lenger.
Jeg er så absolutt enig med deg Carisma !! Ingenting er bedre enn gratisråd. :D
Men man skal ikke tro at disse rådene gis utifra idealisme. Derimot er det en ganske kynisk form for markedsføring som gjør at folk føler en nærhet og fortrolighet til mannen bak produktet. På denne måten senker man guarden og veien til å kjøpe blir langt kortere.
Jeg hadde tenkt å holde meg unna, men here I go...
Bildene lå i tråden på ketolyse-forumet. Jeg antok at alle de som la ut bilder der, hadde gått på ketolyse. En rimelig antagelise etter min mening. Har de ikke det , er det de selv som lurer oss som faktisk lar oss imponere av resultatene de har oppnådd på (det vi tror) nettopp ketolyse.
Jeg leste også at flere av brukerne hadde gitt tillatelse til at T kunne bruke bildene på sine sider. Feilen er at han videreformidlet dette til en medarbeider , som ved en feiltagelse la ut alle bildene, selv om det IKKE var gitt tilatelse. Bildene ble fjernet når det ble gjort oppmersomt på feilen. Her burde dette endt, etter min mening.
Å "nage" videre, etter at feilen er beklaget og rettet opp synes jeg er for dumt.
Dette burde i samme slengen stå som en advarsel til de som ukritisk legger ut bilde av seg selv (eller andre) på nett - men vet ikke hvor slike bilder havner etterpå. Det er opplyst om i alle fora om nettetikette og obs obs. At folk enda ikke har forstått det, er over all min fatteevne!
Så dessverre, ingen sympati fra meg til dere som føler dere "misbrukt" her...
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kommentere i denne tråden, jeg var i grunn glad for at mine bilder ikke ble publisert, samtidig som jeg er ordløst forarget over de som har opplevd det, og jeg er som de fleste andre ganske forferdet over det som har skjedd.
Men uansett, til Damita; Dette rent i prinsipp er noe av det mest provoserende innenfor argementasjon som jeg hører. Hele "skyld deg selv"-prinsippet sier noe utrolig trist om verden i dag. Så om jeg går meg en tur langs parken her på løkka etter midnatt og blir slått ned, er det sånn at ansvaret alene ligger hos meg da jeg burde vite bedre? Burde jeg legge opp alle handlinger på en sånn måte at jeg ikke utsetter meg for at kriminalitet utøves på min person?
Kanskje dette er et drøyt eksempel, men ikke uriktig sett i mine øyne. Det blir trist og feil da vi indirekte forsvarer andres handliger ved å legge ansvaret uteover de/den det går utover. Jeg forsvarer da ikke ren idioti, dersom noen skulle dra referansene langt utover dette.
Jeg tillater meg å svare litt....
Hvis du hadde blitt advart utallige ganger om å holde deg unna det området, så synes jeg du selv bør ta ansvar for dine handlinger om du trosser advarselen, ja.
Det er jo ikke det jeg snakker om! Dette blir jo litt utenfor trådens tema, men om man hele tiden skal legge opp handlingene sine sånn at man tilrettelegger for andres oppførsel, så gir man utøvere av kriminalitet rett!
Hvis man vet at det har vært flere overfall i et bestemt område, så er det tåpelig å utfordre sjebnen ved å gå der alene en kveld.
Hvis man er redd for at bilder av barna våre blir misbrukt, legger man ikke ut bilder av barna nakne (uansett situasjon) på nett.
Vil man ikke se bilder va seg selv i en annnen situasjon enne det de var ment for, legger man dem ikke åpent på internett.
Så dersom nan bor et sted som etter man har flytta dit blir et belastet område, så skal man slutte å gå ut av huset sier du altså?
Dersom man deltar i et prosjekt hvor resultatene legges på internett skal det være greit at alle til all ettertid bruker innholdet i prosjektet til sin fordel? Fordi man "Burde skjønt bedre" da det ble publisert?
Hvis du setter fra deg bilen på gata og noen stjeler den, bør du altså skylde deg selv siden du var dum nok til å eie bil, siden alle veit at biler blir stålet?
Interessant innspill og jeg må si meg enig med Photobscura her.
Hvilke samfunn får vi da, dersom alle skal legge livet sitt opp fordi det finnes mennesker som ikke kan "oppføre" seg?
Dersom jeg hele tiden skal være redd for at noen kan misbruke meg/mine eiendeler/mitt renomme (eller rykte) hva slags liv får man da? Jeg tror på loven om tiltrekking ,law of attraction, og dermed at jeg også da vil tiltrekke meg akkurat det jeg er mest redd for.
Jeg sier ikke at en ikke skal bruke "common sense" (på godt norsk :p) men å leve livet på andres premisser blir jo å begrense livet sitt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.