< Tilbake til oversikten

Åpent brev til Torkil Andersen

Misty sa for siden:

1 . Nei, men man KAN la vær å gå ut alene om kvelden...
2. Det er ikke greit, det har jeg aldri sagt, men man skal ikke bli overrasket over at det kan skje. Og at det KAN skje, bør man ta høyde for. Det er ikke alle nettsteder med publiserte bilder, som tar affære når feil påpekes heller.
3. Eh..... DEN skjønte jeg ikke.

Strutsen sa for siden:

Jada man risikerer både det ene og det andre dersom man ikke murer seg inne og ikke utsetter seg selv for farer - og fritt frem for alle som ønsker å leve slik.

Dersom en av dere opplever at hele journalen deres hadde blitt publisert et annet sted i cyberverden - så bør dere altså ikke reagere for dere burde ha visst bedre enn å legge inn tanker og tekst i en nettjournal! DERIMOT - hvis en av dere snyter på skatten og blir oppdaget og blir straffet - DA er det deres egen skyld og ingen andres.

Dette handler om hvilke metoder som blir brukt i markedsføring og ikke om hvor dum/uvøren vedkommende som legger ut bilder er!

trillian78 sa for siden:

Må støtte photo, isabella og carisma her (uten å si at det har så mye med Torkil å gjøre, det er å trekke det for langt). Å si at alle må oppføre seg på de kriminelle sine premisser, er den samme logikken som ligger bak det å frita voldtektsmannen for ansvar fordi offeret gikk utfordrende kledd...

Carisma sa for siden:

Du sier at man bør regne med at innhold man legger på nett blir stjålet, siden det er "vanlig". Ergo bør man da også regne med at bilen man parkerer utenfor huset sitt blir stjålet, siden biltyverier er vanlig.

Chunky sa for siden:

Så om vi følger denne logikken så er Torkil helt uskyldig? Ofrene burde visst bedre enn å legge bildene i et forum hvor de visste at han lusket rundt? De burde jo skjønt at de fristet Dr. Torkil over evne til å laste dem ned til pc-en sin for å selge flere ketolysepiller og bøker? De får skylde seg selv. Tok ikke ansvaret sitt i denne situasjonen, gjorde de vel?

Misty sa for siden:

Så....hvis det er masse innbrudd i området man bor, så skal man IKKE anskaffe seg alarm og ta sine forhåndregler, for da gir man kriminelle rett?? Er det virkelig det dere mener?

Jeg mener at det å ta forhåndsregler ikke gir kriminelle rett, man må ikke bli så opptatt av friheten at man ikke ser at man i visse tilfeller har best av å beskytte seg og sitt og sine.
Hvis man VELGER å trosse advarsler, eller velger å ikke beskytte seg der man kan, så er man som sagt tidligere i beste fall naiv.
Verden er blitt så skakk-kjørt at vi ikke har råd til å være så naive.

Jeg beskytter meg med boligalarm, jeg går ikke på utrygge steder alene på kvelden/natten, jeg legger ikke ut bilder av barna mine uten klær, og jeg legger ikke ut bilder av kroppen min noe sted. Pokker heller - jeg tar ansvar for at jeg ikke opplever å bli "misbrukt" på nett eller andre steder.
Andre får selvfølgelig velge å gjøre det på sin måte, men for meg blir det feil å "syte" i etterkant.

For å spore litt inn:
Torkil har "jukset" ved å bruke bilder han ikke hadde noen rett til å bruke, dette har han beklaget og rettet oppi.
Albertine har lagt inn bilder i en tråd som omhandlet ketolysekurens resultater. Hun har ikke fått de resultatene på ketolyse - ergo har hun også "jukset". Kan ikke se at det er beklaget......

(Ja, jeg vet at jeg var banal nå....)

Misty sa for siden:

Okey, derfor forsikrer man bilen sin.
Man kan forsikre bildene sine også, ved å la vær å legge dem ut offentlig.

Photobscura sa for siden:

Takk!

Klart vi har alle ansvar for våre handlinger, akkurat dèt handler ikke om skyld.
Sånn, nå har jeg sagt det jeg har å si om denne saken. Tilbake til tema :p

Misty sa for siden:

Les de andre innleggene mine også, så ser du at det ikke er det jeg mener.
Og les resten i tillegg, så du ser at Torkil har beklaget, han har innrømmet en feil her.
Vi gjør da feil alle sammen, med større eller mindre konsekvenser? Hva annet kan man gjøre enn å rette opp og beklage?
Hva er det dere ønsker av mannen?

OK, en ting til; Jeg har innboforsikring, og jeg springer ikke rundt i områder som er utsatte halvnaken og gjør meg tilgjengelig for overfall jeg heller da, det er jo ikke det som er poenget. Poenget er at skylden kan aldri ligge hos meg dersom noen utøver noe kriminelt på min person! Om noen skulle mene det motsatte så får man vel bare ta seg en titt i Norges lover. Jeg tror ikke det er noen hjemmel for å stjele fra eller overfalle naive mennesker :cool:

Misty sa for siden:

Hvis det er kriminelt, så synes jeg at det er mer seriøst å anmelde det , enn å syte om det her.

Dette angår medlemmer på lavkarbo.no, så hvorfor ikke.
Men klart, dersom noen føler at overtrampet er stort nok, så synes jeg ikke man skal nøle med å anmelde det!

Ignite sa for siden:

Dette sporer av ganske mye.

Nå er han plutselig kriminell, og det dras fram analogier som voldtekt og overfall...

Det er LOV Å DRITE SEG UT. Det har DU (alle) gjort også.

Vel, vel - jeg elsker jo drama, og det er fint å se at forumet består av oppegående mennesker med meninger og ikke bare den evinnelige "kyss, klapp og klemmen".

Chunky sa for siden:

Jeg tror ikke noen ønsker noe mer av Torkil enn den unskyldningen han kom med i sin fjerde post.

Denne tråden i seg selv er jo en ganske hard straff. Når man googler Dr. Torkil Andersen i fremtiden er det ikke lenger bare rosenrøde ketolysehistorier som dukker opp, men også den kommersielle baksiden hvor uskyldige forumdeltakere har blitt brukt for å selge flere piller (allerede nå ligger denne tråden inne på topp 10 hvis du googler "Torkil Andersen")

Men det jeg virkelig ønsker er at denne tråden skal bli stor og skremmende og klistret, til skrekk og advarsel for alle som måtte prøve seg på noe lignende. Det hadde heller ikke gjort noe med en prinsipiell diskusjon om forumets holdning til kommersielle aktører. Jeg håper (dessverre) også at diskusjonen om misbruk av personlig informasjon på Internett har skremt en og annen her inne fra å legge ut personlige bilder i fremtiden.

isabella sa for siden:

Å skaffe alarm vil ikke hindre meg i å leve normalt. Det begrenser ikke livskvaliteten min. Ikke det som var poenget med det jeg skrev.
Eneste problemet er hvis jeg har enda en tallkode å huske på:p

Forskjellige mennesker - forskjellige tilnærminger til livet. Jeg er faktisk opptatt av friheten min. Det betyr ikke at jeg nødvendigvis bevisst utsetter meg for fare.

Våre syne på verden er også forskjellige - ja det finnes "skakk-kjørte" mennesker, holdinger, handlinger i verden. Men jeg velger å fokuserer på det/de som er positive. Jeg fokuserer på det som kan være med å gjøre verden mindre skakk kjørt. Uten at jeg derimot tror jeg er så veldig naiv.
Jeg ville synes det var trist om jeg så på verden som så skakk kjørt at det jeg hele tiden måtte tenke beskyttelse, forhåndsregler og det som kan være utrygt.

Her synes jeg ikke bare du er banal - her synes jeg du treffer under beltestedet faktisk!

Misty sa for siden:

Her er vi hvertfall enige, jeg villle tatt bort "dessverre" også.

Chunky sa for siden:

Jeg skrev dessverre fordi jeg synes det er trist at man ikke skal kunne publisere bilder som kan være en motivasjon for andre, uten at noen tar seg til rette og bruker dem til et helt annet formål. Dessverre for dem som blir utnyttet og dessverre for dem som ikke lenger får tilgang til en viktig inspirasjonskilde. Men du ville tatt bort dessverre? Ok.

Misty sa for siden:

Man kan velge å fokusere på det positive samtidig som man tar sine forhåndsregler. Og det er et faktum at man som et ansvarlig menneske i dag må tenke på ting og scenarioer som kan være utrygge.

Det var en eller annen her som sa at disse bildene like godt kunne (og kan ha) havnet på et eller annet useriøst nettsted for amerikanske slankepiller. Det er mer kriminellt enn at noen gjør en beklagelig feil.....

nellie sa for siden:

kjekt at svaret mitt fikk deg til å engasjere deg så fælt da:p

uansett om man burde visst osv, så synes jeg det er en flau greie å ta bilder, uten tillatelse. SPESIELT siden man skal være en seriøs person, med en seriøs bedrift. Og skjønner ikke helt hvorfor det ble gjort på den måten, når det finnes 100 mennesker man kan spørre, hvor heeelt sikkert noen hadde sagt ja.

Kjempeflott at de ble fjernet. Men de som fikk bildene av sine kropper, kledd for det meste i undertøy, klistra ut over en ganske aktuell side. De må vel få lov til å reagere litt på det, uten å bli stempla som uansvarlige og korttenkte fordi at de burde skjønt at det kom til å skje. Bare av den grunn at det er muligheter for at det kan skje?

Er mye som kan skje her i verden. Noen på denne siden kan bli kraftig provosert over å lese noe du skriver og søke deg opp for å ta deg liksom. Du lar vel ikke være å skrive av den grunn?

Handler vel om respekt? Og at verden generelt ikke har respekt for andres person, eiendeler, eiendom osv osv, det er vel ingen god unnskyldning eller noe som betyr at ALLE skal oppføre seg sånn?

scartz sa for siden:

Jeg forstår begge sider veldig klart.. At selvfølgelig var det IKKE ok å knabbe bildene, uansett regler eller ei.. Samtidig er det jo viktig å ta litt forhåndsregler.. At bildene ble missbrukt kom egentlig ikke som ei bombe.

Når det er sagt, det er veldig lett å preike når det ikke er MINE bilder som ble lagt ut!
Jeg hadde selv blitt forbanna, spesielt når det er snakk om slike intime bilder, mange står jo i bare undertøyet..

Karbosara sa for siden:

Virker som at Torkil og Albertine har gjort seg ferdige med dette...

valleygirl sa for siden:

Et av mine første innlegg her på forumet var om skuffelsen over at folk ikke kunne begynne på lavkarbolivsstil før "boken var kommet i posten" eller før "de hadde fått lønn slik at de kunne kjøpe ketolysetablettene". Prøvde å råde til at dette kunne man gjøre uten å bruke penger på det og betale slankeindustrien mer penger. Det ble ikke tatt nådig opp her på forumet, for Torkil er jo velgjøreren som bare vil andre vel.

Er dere fremdeles overbevist om at det ikke er kommersielle interesser som er drivkraften? Hele denne saken overrasker meg desverre ikke i det hele tatt og unnskyldningen såvel som lovforståelsen er helt borti veggene. Bilder man selv har tatt og lagt ut, skal ikke brukes av andre uten samtykke. Punktum. For nøye gjennomgang av regelverket, se www.clara.no som er Informasjonssentral for opphavsrett og klarering. For fotos på internett, se
www.clara.no/guide/mursten.html?verk=Fotografi&bruk=Internettbruk&kn_verk=G%E5&frisok=

Ja, det var ikke sånn sett meninga å spore så voldsomt av, men jeg måtte bare reagere på en sånn argumentasjon, sorry, men det der ligger nesten i ryggmargen.

Ellers er det meste sagt, og nok sagt for min del i alle fall :)

Vibeke-67 sa for siden:

Flott at Albertine tok dette opp. Håper at det ordner seg for den ekelte, men jeg har faktisk lært ganske mye om nettet ved å lese denne tråden! Det er meget aktuelt for oss her å diskutere dette synes jeg, for vi deler slike sensitive og personlige ting med hverandre. Så jeg fikk meg en vekker her. Er det ikke nettetikk vi egentlig snakker om her? Alt handler ikke om lover og regler, men om respekt.

Cap. sa for siden:

Hmm, oppsummerer mitt forvirrede hode litt:confused: :

Torkil har:

1. det som på godt bergensk heter "dritte på draget"
  2. fullt ansvaret for det han har gjort
  3. kommersielle interesser av å delta på forumet
  4. vert og er til stor hjelp for veldig mange av oss her inne
  5. beklaget tabben og hatt vett til å forlate tråden i tide
  6. tapt mye anseelse som må bygges opp igjen sten for sten

Håper likevel at Torkil fortsatt vil dele av sin store kunnskap om emnet her på forumet, for selv om han tjener på dette ønsker vi vel å høre hans profesjonelle meninger om kuren(e) og problemene våre?

Vi andre har:

1. lært at vi bør være mere kritisk til publisering av bilder på internett
  2. lært at misbruk skjer (bevisst eller ubevisst) og at dette må vi lære av
  3. stor medfølelse med de som er rammet av dette
  4. fortsatt tro på ketolysekuren
  5. plikt til å holde tråden på et seriøst nivå
  6. evnen til å tilgi?

Jepp, hjalp litt å summere:rolleyes: Tror det kommer til å gå bra med alle sammen jeg:)

Keep on trucking:D

HP sa for siden:

Bra oppsummering, jeg legger til et viktig punkt:

1. Selv om misbruk skjer, så er det ikke lov (verken juridisk eller etisk) å bruke andres bilder og/eller tekst uten tillatelse (og det er noe som gjelder i de fleste land i verden, ikke bare i lille Norge).

Karbosara sa for siden:

:)Takk for oppsummering!:)

Anne sa for siden:

Takk for nøktern og grei oppsummering :klem:

ebbeto sa for siden:

Glimrende skrevet Cap.

Hjørdis sa for siden:

Jeg ga deg en prikk for innlegget ditt, Cap. Forjent:ja:

Fetpåmidten sa for siden:

Ja, vet at denne tråden er oppsummert på en flott måte:heia: - MEN jeg må bare signere på innlegget over! Er så enig så enig!

Tone-G sa for siden:

Nå ble jeg skuffet!

Løvetann sa for siden:

Jeg klarer ikke helt å se det sånn som du beskriver. Slik jeg har forstått det, er lavkarbo.no opprettet av kostholdsinteresserte, uavhengige brukere. Stemmer ikke det? :confused:

Det er grupper for 10 ulike kostholdsfilosofier her. Jeg vet ikke om f.eks. legene fra Lindbergklinikken er innom og svarer på den gruppen, men det har jo i alle fall vært referert til at Skaldeman var innom og besvarte folks spørsmål til å begynne med. Hvis Torkil er "uten konkurranse", så er det vel ikke hans skyld? :confused: Det er jo faktisk helt åpent for alle andre "tilsvarende diettleverandører" å bidra med kunnskap, råd og synspunkt. :blinke:

Etter min personlige erfaring er det f.eks. mye billigere for meg å følge ketolysekuren enn å følge Fedon (som jeg gjorde for noen år siden). Opplegget til Torkil kan følges med støtte av min egen fastlege. Det var dyrt å være pasient på Lindbergklinikken!

Og Torkil gir mye gratis veiledning gjennom forumene, det har jeg ikke sett at Fedon gir. Torkil har ofte understreket at man kan låne boken på biblioteket i steden for å kjøpe den og han virker genuint opptatt av å holde prisene nede på de produktene han selger. Og på kuren er en ikke avhengig av mange produkter: kosttilskuddene anbefales men ellers behøver en jo ikke kjøpe noe?

Kiloprisen for min vektnedgang (="profitten til leverandør") har i alle fall vært mye lavere med ketolysekuren enn med Fedon. :D

Jeg kan ikke se at Torkil er noe mer kommersiell enn andre aktører, snarere tvert i mot. Det virker jo som hele ketolyseprosjektet bare er drevet "på si", og at primærarbeidsfeltet hans er en vanlig legepraksis.

Kula sa for siden:

Chunky101 har beskyldt Torkil for å sammenblande kommersielle interesser og helseråd. En ganske alvorlig beskylding. Jeg har tidligere i tråden bedt om eksempler på sammenblandingen Chunky101 refererer til. Jeg har ennå ikke fått noe svar...

Det at man har både kommersielle interesser og gir helseråd betyr ikke at man blander de to tingene sammen. Det er ikke noe skummelt eller guffent eller uærlig i å ha kommersielle interesser. Det å gi helseråd når man er lege er vel heller ikke kontroversielt.

Problemet oppstår hvis man sammenblander de to elementene, og dermed gir annerledes (og i verste fall gale) helseråd for å pleie sine kommersielle interesser, enn det man ellers ville ha gitt. Da bedriver man sammenblanding.

Jeg har lest veldig mye av det Torkil har postet her på forumet, og har aldri sett noe til den påståtte sammenblandingen. Jeg regner da ikke en anbefaling om å kjøpe boken som en sammenblanding. Hvis man har valgt å følge Ketolysekuren må man jo lære seg hvordan man gjør det.

Karbosara sa for siden:

Kula skrev:

Det kan være at de reagerer på den propagandaen noen mener blir gjort på vegne av han. Det er ikke nødvendigvis noe han gjør selv, men det kan være andre av oss som til tider anbefaler nybegynnere å skaffe seg boken slik at de kan lære seg hva det innebærer å gå på denne kuren. Jeg pleier for min del å anbefale å kjøpe boke o sette seg inn i ting før man stiller masse spørsmål her inne, som egentlig er godt forklart i boken...jeg argumenterer også for innkjøp av ketolysetablettene fordi det ser ut til at dette er de vitaminene som er rimeligst i markedet, og sammenfatter hele dagsbehovet disse...dette blir i mine øyne enklere å forholde seg til, og billigere...

Noen kan kanskje være uenige i dette, og da er det kanskje lett å se dette som proaganda...

en tanke...

Tulla 81 sa for siden:

Oj, oj... For en sinna tråd!

Jeg minner om at det er fult mulig å gå på ketogen diett uten å kjøpe produkter og piller fra Ketolyse.no.
Jeg har gått i ketose, tatt mine tilskudd (kjøpt på apotek og helsekost) og gått ned masse uten kjøp av produkter fra Torkil.

Dersom man er så forbanna på fyren = har vi som forbrukere makt til å ikke handle mer!!!!

Noen tanker fra dette hue!

isabella sa for siden:

Tja, det er vel slik at noen er sinna, noen er skuffet og noen er overrasket.

Tråden har vært innom ganske mye, og jeg tror det har vært endel nyttige og viktige diskusjoner om lov, etikk, moral og endel avsporinger som har vært interessante.

Diskusjoner og meningsytringer er bra, det viser bredden og mangfoldet på dette forum. Vi er forskjellige, vi lever og reagerer på forskjellig vis.
Takhøyden har vært høy -og det er bra! Det skal være rom for å ha forskjellige meninger, men ikke en nødvendighet at alle er enige alltid.

MEN, vi har alle et felles utgangspunkt med å være her og det er lavkarbo - i forskjellige varianter. Det som gjør det interessant er at en kan få utrolig mye informasjon/tips/tilbakemelding om lavkarbo kosthold, uten at en blir kritisert for hvilke type diett en velger. Og det som er viktig, at vi støtter hverandre på det feltet!

At vi kan ha litt diskusjoner der temperaturen stiger litt er flott, og gjør forumet enda mer levende.

Synes jeg, ihvertfall.

Pearl sa for siden:

Så godt det gjorde å lese dette innlegget ditt Løvetann. Jeg tror ikke Torkil blir så vannvittig rik på dette. Og dersom han tjener litt på dette er det helt greit for meg. Torkil har vært inne og gitt mange gode gratis råd her. Da er det en glede for meg å kjøpe hans vitaminer/støtte han fremfor en av de andre gigantene på helsefeltet. :)

arkine sa for siden:

kan det være en del misunnelse ute og går her tro
at Torkil tjener penger på ketolysekuren,,
syns det virker som han er veldig seriøs ,og det at han kommer inn her og svarer på spørsmål,, tilogmed på mail,,
han virker og være som oss andre alliminilige døde (levende)her inne ..

ok han har gjort en feil , som han har beklaget fler ganger ,

han er vel hengt ut nok nå?

Pearl sa for siden:

Spennende måte å være død på. :lol:

Nitja sa for siden:

Synes han er blitt hengt ut veldig og synes igrun enten at hele tråden kan fjernes eller at den i det minste kan legges død..

nalana sa for siden:

Er det så vanskelig å tro at han som oss andre kan ha glede av å råde noen om noe som er så viktig både for enkeltmennesker og for Helse-Norge. Husk at han også har vært overvektig og selvfølgelig kan ha noe av den samme entusiasmen som får oss andre til å "forkynne" det glade budskap her inne. Det er greit å ha i bakhodet at en aktør også har økonomiske interesser, men vi skal ikke tro at vedkommende bare drives av økonomiske interesser av den grunn.

Synes vanligvis jeg også, men når det går så på bekostning av en person som i denne tråden, så blir jeg bare trist!

Ignite sa for siden:

Sier meg enig med Nalana jeg, denne diskusjonen er helt på jordet. Jeg vil minne om at det startet med urettmessig bruk av bilder, og ikke hvor mye penger han tjener eller hva hans motiver er.

Karbosara sa for siden:

Jeg syns du har rett, Ignite og Nalana...og de det gjelder har tydeligvis lagt det bak seg...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.