< Tilbake til oversikten

10 kg eller mindre?

estorilskreppa sa for siden:

Heia :) noen her som har 10kg eller mindre å ta av ?
lurte på om dere kunne være interesert i å danne en
slags gruppe der vi følger opp hverandre med oppmuntring
og generelt preik? Selv har jeg tatt av nesten 50 kg tidligere
med lavkarbo,har nå 7 kg jeg skal ned igjen,men pgr av
et hardt år så har jeg ikke holdt meg til lavkarbo,spist lite
og ikke lagt på meg noe men nå er jeg klar for å få av de siste
kg.. :rolleyes: jeg følger nok ikke noe spesiell kosthold filosofi annet
enn generell lavkarbo..(begynte på atkins sist men etterhvert som jeg lærte mer og mer om lavkarbo kosthold så ble det litt egendefinert) håper noen vil "joine" ;)

Anitra sa for siden:

har du tatt av 50 kg??? Wow, det er jo fantastisk!!

jeg veide på det meste 107 kg,la på meg masse når jeg ble gravid,hadde svangerskapsforgiftning og bekkenlåsning..fikk ikke lov å kjøre bil en gang :mad: tok av 44 kg så døde min forlovede og jeg tok av 15 kg til,ble undervektig en stund men etter noen mnd stabiliserte vekten min seg på rudt 65 kg nå har jeg spist masse gusj i helgen og gått opp ca 2 kg (i vann tenker jeg) så ligger på 67 nå og skal ned 7 kg hehe..skikkelig regnestykke dette her... :) men ja det gikk fort og MYE ned..

Anitra sa for siden:

Sier bare WOW igjen jeg!

Anitra sa for siden:

Kan jeg spørre hvor høy du er?

Sandy sa for siden:

Grattis med fantastisk vektnedgang. Virkelig imponerende! Du har vært utrolig flink! Jeg VET hvor hardt de siste KG sitter og joiner gjerne ;-) Jeg skal ikke ned så mye som deg, men 3- 5 kg til... Veide det samme som deg da jeg veide meg for 2 uker siden, men håper morgendagens veiing er mer oppløftende etter innstrammeringer på karbofronten. Er 1.72 høy, så vi har vel akkurat samme utgangspunkt....

hey:) har du tatt av mye? hva kosthold filosofi følger du? hvor ofte veier du deg? blir litt kjekkere å ha noen å "bli ferdig med sammen" :)

Sandy sa for siden:

Hei igjen. Litt deppa nå. Var på vekten idag etter et lite opphold (har tendensen til å veie meg for ofte) og den hadde gått opp med 100 g TILTROSS for store innstramninger de siste 2 ukene. Har vært veldig bevisst, siden vekta sakte, men sikkert hadde begynt å krabbe oppover igjen. Vet at 100g ikke er noe å deppe over, men det går FEIL vei. Skjønner ikke hva jeg gjør feil!!!

Men nok om dagens nedtur og over til min totale nedtur... Har på langt nær gått ned så mye som deg, men rundt 8 kg. 6 av dem på ketolyse og 2 på generell lavkarbo. Gikk ned to til i sommer, altså 10 kg totalt, men det er de to siste som har sneket seg på igjen. Så jeg prøver nå å endelig nå målet mitt - rundt 63 - og holde meg der. Tenker at lavkarbo er min filosofi, men trenger nok litt hjelp nå til å finne ut hvor det glipper. Kanskje vi skal dele litt menyer? Hvordan ser en god dag ut for deg?

huff,kjenner til den der...det stopper opp noen ganger mens kroppen henter seg inn igjen,min erfaring er at det har vært en bitteliten justering på enten hva jeg spiser eller mengden som skal til...har du journal? jeg skriver inne alt hva jeg spiser ,drikker,vitaminer,trening,og vekt hver dag i min journal,om du har journal så vil jeg gjerne følge med deg dag for dag der ;) det kommer sikkert til å gå 1-2 uker før jeg virkelig går nedover nå for på fredag veide jeg 65 og på søndag 67 så de 2 kg er vann pgr av mye sukker og mel i helgen :p VI SKAL KLARE DET !!! :klem:

Sandy sa for siden:

Nei, har ikke journal altså... kanskje det hadde vært lurt og veldig bevisstgjørende - pluss en mulighet for andre å se hvor det butter.... ;-) hvordan oppretter jeg det, og hvor får jeg se din? Hva slags justeringer måtte til for deg? det jeg nemlig lurer på er om jeg sakte, men sikkert må sikte mer mot mer fettfattig kost. Ikke at jeg spiser mye fett, men jeg tenker ikke så mye på kalorier siden jeg spiser minimalt med karbiser.

Ojala sa for siden:

Hei hei...
Joiner dere her jeg... Og må virkelig si jeg synes dere er flinke!! Jeg er helt ny i gamet jeg da, men skulle gjerne tatt av rundt 10 kg jeg og. Ideelt sett 15, men 10 er målet i utgangspunktet. Jeg er 1.72, og veier nå 77kg, noe jeg ikke trives med. Synes det er vanskelig å komme i gang med måling og veing av alt, så tenkte kanskje at jeg sammen med dere kan klare å finne motivasjonen til å få det til...

Sandy sa for siden:

Dette greier du! Jeg kjenner ikke til Skaldemannmetoden. Hva går den ut på? Jeg gikk på ketolyse i starten og opplevde det som veldig motiverende da jeg så og merket hvordan kg raste av de første 4 ukene. Jeg veide nesten 75 da jeg begynte, så vi er nok ganske like. For meg gikk overgangen veldig fint. Hadde levd lavkarbo et par mnd, så det var kun små justeringer som måtte til før jeg var i ketose. Og da var det gjort ;-) Det er bare å bestemme seg for å starte, så tror jeg resten går av seg selv. Men vi får støtte hverandre! Jeg for min del er mer motivert igjen etter gårsdagens nedtur. Av en eller annen grunn viste vekta 1.1 kg mindre i dag enn i går, så nå veier jeg 66,4 :-)

Tenkte å prøve med sånn ticker, men får ikke til å vise desimaler. Hva gjør jeg feil?

Gracella sa for siden:

Bruk punktum, ikke komma :)

Sandy sa for siden:

Takk, da prøver jeg det! Og det funket visst :-)

Hei hei,så fint at flere vil joine inn :) journalen min ligger under : Estorilskreppas siste kg av!!! på forumet under journaler...er veldig lurt å lage en egen og føre inn...så sinsykt bra at vekten var gått ned så mye fra i går til i dag,mest sansynlig vekten som hadde hengt seg opp i går da:rolleyes:,du bruker digital vekt sant? jeg er foresten i ketose og stor fornøyd :)

Sandy sa for siden:

Så kult med ketose! Tør ikke en runde til med ketose jeg. Tror det er lurere og sunnere for kroppen og gjøre dette med generell lavkarbo. Skal jo trossalt prøve å få til en varig kostholdsendring. Men du, er ikke 60 kg altfor lite for deg?

hva som har skjedd deg med ketose? :confused: jeg spiser jo egentlig veeeldig generell lavkarbo,men kommer vist lett i ketosen,trodde egentlig ikke at jeg skulle det nå,for har jo spist noe dressing,og noe potetmel i disse karbonadene.. ligger nok over 20 karber pr dag også.. jeg føler selv at på 60kg skal jeg være fornøyd,jeg veide jo noen og 50 på det laveste og da var det jo ikke en sjel i verden som klarte å la være å fortelle meg hvor tynn jeg var,men tror nok 60kg er passe til kroppen min :rolleyes:

Ojala sa for siden:

Synes vel også 60 høres hakket for lite ut for deg, men man skal rives i kroppen sin, og er det den vekten du ønsker så gå for det! Men husk at det er ingenting i veien for å stoppe tidligere dersom kroppsfassongen plutselig er som du ønsker... ingen som tenker på hva vekta viser vet du... og målet er nådd når du er fornøyd, ikke nødvendigvis når tallet på vekten er identisk med målet du har satt deg.... ;)

Tusen takk for god velkomst her!! :) Kjenner jeg blir løftet ett par hakk allerede da!!

Skaldeman er igrunnen ketose det og... mye fett, noe proteiner, lite karber... Men jeg leser litt forskjellig rundt nå, for tenker kanskje Torkilds ketolyse kan passe bedre.. litt mer å velge i føler jeg, og da tror jeg det vil kunne være enklere å gjennomføre... Er vel noe med at man må finne det som passer til seg selv, og som man føler man klarer å fungere med.. For meg er det nemlig snakk om mer enn å gå ned i vekt, for jeg reagerer så mye på mat, og merker at jeg fungerer mye bedre som jeg spiser nå...

Jeg får gi ting tid! Dette skal funke!!!:D:D:D

er nok noe mer hva man selv føler er riktig ja..jeg er klar over at jeg er slank nå,men er fremdeles noe fett som jeg vil ha av ;)
kjempe kjekt at vi følger hverandre opp med både oppmuntring og støttende ord når det ikke går som vi vil,det kommer altid stopp innimellom og da er det godt å vite at det skjer med oss alle.. men JA dette skal vi klare :klem:

Sirius sa for siden:

Hvis jeg har forstått det riktig så vil man i utgangspunktet ikke bli undervektig ved et ketogent eller lavkarbo kosthold. Dvs, vektnedgangen stopper når kroppen er der "den vil være" selv om en er i ketose. Så sant man følger prinsippene og spiser nok altså. Så hvis du ender opp på 60 kg og spiser rett, så er dette ikke undervektig for din kropp. Hvis vektnedgangen stopper før f eks 60 kg ved kostholdet, så vil du ikke gå ned noe mer ved ketogent kosthold, ketose eller ikke.

Kan noen kommentere dette? :)

Sandy sa for siden:

Ja, dette lurer jeg også på. Er jo litt fristet til å få av resten raskere med ketolyse (det gikk så fort sist - 6 kg på 4 uker), men er redd for å tukle enda mer med kroppen. Det skjer jo tross alt et stoffskifte, eller? På den annen side sitter de siste kg hardt hos meg, så kroppen er kanskje fornøyd? men så var det det med egen følelse da....

Sirius sa for siden:

Siden du bare skal ned litt over 3 kg, så tenker jeg med en gang at et mer generelt lavkarbo kosthold høres bra ut. For det første fordi mange mener at inn og ut av ketose er en påkjenning av kroppen som du sier. Heller ikke sikkert du vil gå fortere ned med ketose, når det er de siste kiloene.

Det anbefales ikke ketose hvis man skal så lite ned i vekt, men sikkert delte meninger om det også. Vet at det er mange som trives når kroppen er i ketose f. eks. Selv spiser jeg atkins vedlikehold (tilnærmet generelt lavkarbo), ca 50 karbs om dagen, men opplever av og til at jeg likevel kommer over i ketose. Mulig det ikke er så bra.

Benign kostholdsindusert ketose betyr:
Benign = godartet
Kostholdsindusert = man oppnår det gjennom kosten
ketose = en kjemisk tilstand i kroppen som man kommer i når man inntar såpass lite karboydrater at følgende skjer:

Kroppsfett (= lagrede triglyserider) blir brutt ned til glyserol og fettsyrer. Glyserolet omdannes videre til glukose (druesukker) i en prosess som heter glukoneogenese, og på den måten opprettholder man stabile blodsukkerverdier og energi.
Fettsyrene forbrennes og omdannes delvis til ketonlegemer. Når man har slike ketonlegemer i blodbanen, heter tilstanden "ketose".
På den måten vil man i praksis forbrenne kroppsfett raskt, mens muskelmassen ikke blir redusert, slik den ville gjort ved f.eks. faste.
Målet er jo ikke å slanke vekk muskler, for da går forbrenningen ned, men å redusere mengden kroppsfett.

Der finnes en del tilstander hvor man absolutt ikke skal bruke denne vektreduksjonsteknikken, og det er:

Graviditet
Amming
Barn og tenåringer i vekst
Personer med normal vekt (BMI

mer fra samme tråden hos lommelegen.no

Ved følgende tilstander kan ketose i noen tilfeller benyttes, men dette må vurderes av og følges opp av lege isåfall:

Urinsyregikt
Nyrestein
Gallesten
Pasienter med type 2 diabetes som blir behandlet med blodsukkersenkende medisin kan med stor fordel bruke denne metoden, men dette må følges av lege, fordi behovet for medisiner vanligvis blir drastisk redusert, som følge av veldig mye bedre blodsukkerkontroll
Behandling med vanndrivende medisiner
For lavt kalium

For friske mennesker er det overhodet ikke skadelig å bruke denne metoden, snarere tvert imot. Det finnes mange urfolk som tradisjonelt har levd på ketotisk kosthold permanent, som f.eks. eskimoer (før) og masaier.
Sannsynligvis er det naturlig for mennesket å gå inn og ut av slik benign ketose, ifra naturens side, hvor vi opprinnelig hadde vekslende næringstilgang, og ikke den svært uheldige overflod av dårlige matvarer vi utsettes for idag.

Du spør hva slags matvarer som er aktuelt.
Dette er meget enkelt:
Ubegrenset av rent kjøtt, fugl, fisk, egg, skalldyr.
Ubegrenset av alle nesten alle grønnsaker, eksl.rotfrukter.
Sunne oljer kan man bruke.
Krydder og urter ubegrenset.

Drikke:
Vann, kaffe, te, sukkerfri brus, alt som inneholder ingen eller få karbohydrater.
1 glass tørr vin går, men ikke søte viner eller øl.

Dette er "ekstrem-kortversjonen". Forøvrig så kan man lese etiketter og innholdsfortegnelser på matvarer, og følge med på at man ikke overstiger maxinntaket på 30-50 g karbohydrat pr dag. Man kan også kjøpe "ketostix" på apoteket og sjekke i urinen at man er i ketose, om man ønsker det.

Grunnen til at man kan spise ubegrenset av overnevnte matvarer, er at de inneholder ingenting eller svært lite karbohydrater. Man må innta mindre enn 30-50 gram karbohydrater pr dag for å oppnå denne typen fettforbrenning som vi her omtaler, dvs "komme i ketose". Det tar 1-3 dager fra man reduserer karbohydratinntaket til dette nivået, til man kommer i ketose og den raske fettforbrenningen starter. Og den fortsetter så lenge man er i ketose, men avbrytes straks man øker karbohydratinntaket igjen.
Man kjenner seg alltid veldig mett og tilfreds på dette opplegget, både grunnet svært stabilt blodsukker som følge av at kroppen omgjør kroppsfett til blodsukker jevnt, og som følge av at ketonlegemene virker på både humør- og apetittsenteret i hjernen.
Når det gjelder trening, som du spør om, så vil man merke at man har noe redusert toppytelse når man er i ketose, og det er derfor ikke egnet for personer som vil delta i konkurranseidrett m.v., forøvrig både kan og skal man trene med moderat intensitet, f.eks. rask gange. Styrketrening i tillegg er særs bra, men ikke med 100%; intensitet, la oss heller si 80 %;.

Du spør om hvor lenge man kan gå på minimum karbohydrater før kroppen evt vil ta skade av det. Det vil den ikke, forutsatt selvfølgelig at man ikke har noen av de tilstandene jeg nevnte ovenfor hvor man overhodet ikke skal benytte metoden. Mange mennesker lever bevisst på slikt kosthold livet gjennom, fordi de føler seg bedre med det, for å holde kroppsvekten, for å regulere sin diabetes 2 uten medisiner osv. Og som sagt er det også normalkosten opprinnelig for en del urfolk.

Rent praktisk så gir denne type kosthold en nærmest ubegrenset mulighet for variasjoner av lekker mat. Tenk "koldtbord". Hva gjør de fleste av oss på en lekker hotell-lunsj / koldtbord..? Tar rikelig med røkelaks, eggerøre, skinke, koteletter, reker, kreps, salater m.v., og til nød en halv skive brød på siden av tallerkene for syns skyld :) Dette er god mat, husk dette !
Tenk også wok, uten ris. Alt du kan finne på å hive oppi en wok, er stort sett i denne kategorien mat.

Håper du syntes dette var en grei orientering, lykke til !

Vennlig hilsen Dr. Brynjulf Barexstein, allmennlege

Titti sa for siden:

Kanskje jeg skal melde meg inn her jeg også. :) Endelig har jeg under 10 kilo å gå ned jeg også.

Jeg er en av de som dessverre ikke går ned på normal lavkarbo og må ty til litt mer "ekstrem" lavkarbo. Følger nå dietten Easy Life, som er ganske likt Eurodietten.
Men med fokus på trening i tillegg. :ja:

Jeg tar fem kilo av gangen, og er nå ca halvveis, hadde som mål ca 15 kilo totalt, men må se det litt an. ;) Vet jeg er fornøyd med BMI på 25-26.

Til dere som bare har to-tre kilo igjen og vekta står stille, så er det kanskje en idé å spise litt mer karber alà Lindberg/Atkins Vedlikehold. Da kan det hende det løsner litt på vekta igjen. Lykke til alle sammen. :heia:

Sirius sa for siden:

Takk for super info estorilskreppa! :)

Skulle ønske jeg klarte å forene:

[i]"Der finnes en del tilstander hvor man absolutt ikke skal bruke denne vektreduksjonsteknikken, og det er:
[b]Personer med normal vekt (BMI

Sandy sa for siden:

Helt enig. Tenkte akkurat det samme som deg, men valgte å overse første utsagn og forsvare det andre ;-) Er det noen innspill på dette? Her er det faktisk snakk om to personer med BMI på under 25 som ønsker å benytte seg av ketolyse for å få til siste rest.... Med SÅ god suksess på ketolyse er det vanskleig å la være, når resultatene lar vente på seg med generell lavkarbo.

jeg kom til å tenke litt på det som står på ketostixene jeg kjøper på apoteket også..i bruksanvisningen står det ikke noenting om at man ikke kan være normalvektig og bruke ketose til slanke bruk...de hadde vel ikke sogt dette på norske apotek uten å merke med dette om det er sååå farlig...jeg tror heller på at disse advarslene som kommer frem i forbindelse med ketose går på det samme som alle andre måter å slanke seg på..IKKE OVERDRIV og vær FORSIKTIG.. er ivertfall sånn jeg velger å tenke på det hele.. :cool:

Ojala sa for siden:

Å, så flotte innlegg! Nå fikk jeg svar på mange spørsmål også... Tusen takk!!!

:klem:

:klem:

Ojala sa for siden:

Har bare lyst til å sende en hilsen til alle dere som skriver her jeg, for jeg sitter igjen med èn spesiell følelse hver gang jeg har lest på denne "tråden" og det er at jeg blir i så godt humør... :):):) Tonen er utrolig god, og jeg synes det er så herlig! "Må" liksom innom her bare for å nyte den positive følelsen...

Nå begynner jeg å nærme meg klar for sengen. Har akkurat fylt frysen meg hjemmelagde "slankekjøttkaker", og er egentlig ganske fornøyd med meg selv der jeg har sittet foran tv'n med te-koppen min, omringet av folk som har spist kake og sjokolademousse... I tillegg har jeg trent tre dager på rad, så NÅ må jeg vel snart få se noen resultater jeg også..??? :confused: Nattinatt... :p

og der bodro du til å gjøre meg enda litt gladere i dag,skikkelig koselig å lese :klem:
hva bruker du til å lage kjøttkakene foresten?
du virker kjempe motivert og det er ingen tvil om at du kjenner selv at dette vil du gjøre alt for å klare,veldig bra...syns det er så kjekt å lese fra andre her inne på lavkarbo at vi alle går igjennom de samme tankene rundt utfordringene med å slanke seg.. føles ikke så ensomt og håpløst da og pluss at folk er positive når noen andre får det til og deler gleden sammen :rolleyes: natta :klem:

Sandy sa for siden:

Ja, det er jammen godt å stå sammen om dette. Vi har alle de samme utfordingene og trenger noen som er i samme bås OG som vet hva det er snakk om! Vi skal klare dette sammen! Idag har jeg kjøpt en ny boks med ketostix. Jeg har jo sett at jeg klarer å vedlikeholde med generell lavkarbo, men det går bare ikke nedover. Akkurat som med deg Titti. Ketolyse var helt rått og gleder meg til en forhåpentligvis like stor sukess denne gangen. Det føles jo bare så godt når man ser resultatene av det man gjør, ikke sant Estorilskreppa :ja: Har også lånt en bok idag - bedre uten brød. Håper den kan lære meg enda mer om lavkarbokost, sånn at det blir enda lettere å leve på et slikt kosthold i framtiden. Stå på alle sammen!

sirimor sa for siden:

Hei:)
Jeg vil bare innom å si at dette var en fin og positiv tråd.

Innlegget fra lommelegen var veldig bra og det beroliget meg endel, siden jeg har kommet i tanker om at, nå har jeg kanskje levd veldig lavkarbo (ca 20 karber pr. dag) i altfor lang tid. Det snakkes jo om på Ketolyse at man skal ta en ketosepause etter ca. 6 måneder.

Jeg har aldri klart og være standhaftig nok til å kunne kalle meg en "ketolyser" og derfor har vektnedgangen min gått veeeldig langsomt, dvs. ut og inn av ketose utallige ganger. Nå må det også sies at jeg kun har hatt i underkant av 10 kilo jeg skulle ned i denne 2-årsperioden.

Men, det siste halve året, har jeg klart å ligge helt unna sukker og melprodukter. Så om jeg har vært fysen, (og det er jeg ofte) har jeg kost meg med forholdsvis lovlige ting, og det har gått bra.

Det jeg vil ha frem er vel egentlig det, at nå har lavkarbo blitt en livsstil for meg, omsider. Såå mange ganger har jeg erfart hvor misserabel jeg blir i humøret når jeg detter utpå, så jeg hverken kan eller vil slutte med dette kostholdet. Etterhvert som vekten har krøpet nedover, blir fokuset mer rettet mot helsedelen av det hele. Ren, sunn mat må jo være bra!

Jeg vil gjerne følge med videre på denne tråden:D

Sandy sa for siden:

Velkommen skal du være :-) Hvordan ser ditt lavkarbokosthold ut? Jeg lever nok også rundt 20-30 karber pr dag og tror også jeg stadig er inn og ut av ketose, det er derfor jeg må ha en siste fokus her.... Kjipt å ofre så mye og ikke gå ned! Jeg tenker også at lavkarbo skal bli en livsstil for meg. Tror jeg av en eller annen grunn er veldig vàr for karbs... Er veldig glad i mat og spesielt alt det som er fy fy.... (Det er kanskje der problemet ligger)

sirimor sa for siden:

Jepp, er nok veldig vaar jeg også...Så som den karbodjunkien jeg er, har jeg innsett at jeg aldri kan gå tilbake til det kostholdet jeg hadde før.
Sånn er det bare, føler jeg nå. Så istedet for å føle at jeg forsaker en hel masse godsaker, så prøver jeg heller å fokusere på alt det gode jeg kan spise.
Tenk, du gjør kroppen din en enorm tjeneste ved å spise som vi gjør.
Sukker gjør meg rett og slett skræmt:p

Ojala sa for siden:

Har ett lilte spørsmål jeg.... Det står "soyaprotein" i så mange oppskrifter og jeg vet egentlig ikke hva det er.... Kunne noen fortalt meg det, og kanskje også hjulpet meg med hvor jeg kan f kjøpt det..???

Sandy sa for siden:

Hei og hopp. Da er jeg hjemme igjen etter seminar med jobben og det ødela dessverre for muligheten til å komme i ketose i løpet av disse to dagene. Klarte å holde meg unna alt som er fy fy, men måtte ty til litt karber til frokost og lunsj. Ikke så lett å holde seg unna når seminaret er utendørs i skauen. Da tar man det man får...

Har lest litt i boka mi nå, og det gledet meg å lese avsnittet der de beskrev ketolyse. Det stod svart på hvitt at man ikke trenger å være redd for tilstanden ketose annet enn når man har stoffskiftesykdommer :D.
Så nå er det bare å kjøre på! :lol: Ellers betegnes generell lavkarbo som et kosthold der man spiser under 72 g karbs pr dag. Også dette skal ha helsebringende effekt og gi økt energi. Dette er selvsagt mer karbs enn det jeg har spist på lenge, og jeg regner med at jeg sakte, men sikkert må venne kroppen min til karbsene igjen når jeg har nådd målet mitt. Leste et sted her at det kan ta opptil 2 år før kroppen tåler det... Litt skummelt å tenke på, men jeg kommer vel aldri mer til å gå tilbake til mitt gamle kosthold.

velkommen tilbake :) håper du har hatt det kjekt på seminar til tross for 0 ketose muligheter,syns nå du har vært kjempe flink ,vet selv at det er veldig vanskelig å "holde"seg når man reiser vekk,kansje sammen med andre folk som ikke spiser lavkarbo og typisk skeier ut litt på tur,da er det vanskeligere å holde seg streng selv:o jeg ligger vel på rundt 20-25g karbo år dag,noen dager mindre noen dager litt mer,men jeg tenker ikke over det,siden jeg har spist på denne måten i over 1 år tidligere så går jeg på de tingene jeg liker best å spise og heldigvis så er den maten lite karbo i.. :rolleyes:

Kopiert fra ketolyse.no(der kan du også kjøpe bokser med soyaprotein) ;)
Soyaprotein
400g Soyaprotein med 2,8g karbohydrat pr 100g
Renset soyaprotein laget av ikke genmodifiserte soyabønner.
Soyaprotein benyttes til å lage erstatning for brød, pizzabunn, vafler, bløtkakebunn med mer. Soyaprotein kan benyttes i stedet for mel/potetmel når du skal lage kjøttkaker eller fiskekaker.
I motsetning til soyamel, er renset soyaprotein ganske neutral i smaken. Det gir god mulighet for å smaksette maten etter eget ønske.
Det er oppskrifter på Boksen og i boken " slank med ketolysekuren".
Nettovekt 400 g. Leveres i solid plastboks med tett lokk.
Næringsinnhold pr 100 g:
Energi; (380 Kcal) 1590 kJ
Protein: 88g
Karbohydrat 2,8g
Fett 1g

nei jeg er helt enig,om jeg går på tanken om å baaaare spise litt sukker/mel osv..eller baaare 1 dag i uken..da er jeg på kjøret igjen :( klarte jo å holde meg i over 1 år på lavkarbo..men siden jeg ble undervektig og så mye styr i livet mitt så ga jeg vel egentlig litt "faen" og.. når jeg er ferdig med de siste kg mine nå så kommer jeg til å fortsette på samme måten og prøve meg frem med kansje 1 grov skive for dagen,1 potet til maten..osv...prøve forsiktig og følge med på vekten,det er jo litt av en ballanse å finne og..:rolleyes:er så glad for ALT det gode sukkerfrie man får kjøpt overalt nå..eneste som er kjipt er jo at det kan gi en del luft og mage besvær :p...for og si det sånn,det er IKKE å anbefale og trykke i seg sukkerfritt/maltitol på 1 daten hehe.. det har jeg gjort og det var GRUSOMT :p

Ojala sa for siden:

Tusen takk, Estorilskreppa!! Er så godt å kunne få litt forklaringer innimellom ;)

I dag har jeg vært ute og spist med venner for første gang siden jeg endret kosthold. Kan ikke nekte for at jeg grudde meg litt... og egentlig litt mer enn litt :D hehe... Men det gikk faktisk over all forventning. Jeg bestilte hamburger, og tok av brødet, og jeg ba om salat i steden for pommes frites. Tror nok kanskje jeg har fått i meg litt saus med "noe rart i", for magen min rumler som en gal, men er likevel litt stolt av meg selv. Og nok en gang avholden når de rundt meg gumler kake og godteri. Jeg er definitivt sjokoholiker og elsker søtsaker, kaker etc, så det er "litt" hardt MEN jeg har ikke gjort annet enn å putte i meg noen mandler. DET får være godkjent på en dag som denne ;)

Vel, nok skryt for en dag :p:p
Håper alle dere andre flinke og motiverende skrivere har en super helg!!!

Ojala sa for siden:

Hadde jo egentlig tenkt til å gi meg ved forrige melding, men kom på en ting til... Jeg har nå bestemt meg for å gå gjennom en ordentlig utredning for cøliaki... har egentlig trodd muligheten er stor for at jeg har det ganske lenge, og det kan forklare mange av plagene/problemene jeg har rundt mat, og også hvorfor denne spisemåten fungerer bedre enn vanlig norsk kneipbrød-kosthold... Tenker at dette kanskje også kan være en medvirkende årsak til at vekten min står så stille....:confused::confused: Vel, uansett: dette blir veldig spennende (og litt skummelt! :eek:) - hadde bare lyst til å dele det med dere...

Sandy sa for siden:

Så flink du er! Det krever endel å stå imot når man er så glad i søtt, spesielt når man er ute med venner! Dette vet jeg alt om, men jeg skal love deg, at etter en stund på lavkarbo, vil søtbehovet forsvinne litt. Jeg har lyst fortsatt lyst på godt, men klarer å beherske meg ;-) (Da jeg var i ketose forsvant det derimot helt...)

Sandy sa for siden:

Æsj... er tilbake etter søndagsmiddag hos svigers. Det er så vanskelig å være der. De vet SÅ godt at jeg går på "diett" som de kaller det, men hver gang jeg takker nei til poteter får jeg bebreidende blikk og spørsmål: "hva, skal du ikke ha poteter?"
Denne delen pleier å gå bra, men så er det på tide med dessert. Da begynner runde nr. to... "For du spiser vel litt dessert??? Det går vel bra??" bebreidende blikk igjen.... Klarte ikke å ta en ny runde med forklaringer idag, og måtte tvinge i meg litt sjokoladepudding. Men tror dere ikke jeg måtte på'n igjen til kaffen da???? Sitter her og er litt snurt. Har spist så godt og bevisst i hele dag, bare for å ødelegge det med noen få biter dessert som jeg ikke klarte å nyte en gang. Litt frustert nå, altså! Men imorgen begynner en ny uke, og det byr vel på nye muligheter...

Ojala sa for siden:

Hei igjen
Tenkte jeg fikk begynne med litt "gladnyheter" - vektnålen har jo ikke beveget seg for meg- de få grammene forkjell jeg har sett (type 200g ol) har jeg ikke klart å glede meg fullgodt over når jeg har lest om alle andres kilo som har rast ned de første ukene. Vel, har holdt meg av vekten en god stund nå, og innså plutselig her i morges at jeg har gått ned 2,5kg på de tre ukene siden jeg startet. Det er da noe!! :) Veldig glad for det altså!!!

Så kommer "nedturen"... har bestilt time for å undersøke magen min, og MÅ spise "normalt" for å trigge mest mulig fram til dette... Mao - tilbake til vondt i magen, opp i vekt, null energi etc. Flott å endelig få undersøkt dette her, men kjenner at jeg er ikke helt klar for å endre spisingen når jeg ENDELIG har funnet noe som fungerer... Vel, får prøve å tenke positivt - nå VET jeg jo at det finnes noe som fungerer, som jeg kan gå tilbake til så fort denne undersøkelsen er ute av verden. Og finner de ut at jeg har cøliaki eller noe annet, så kan det jo ikke bli annet enn bedre fra da av, sant?:rolleyes:

Nå er det mandag dere - lykke til med en ny strålende uke! Dere er så flinke alle sammen! Stå på, så når dere snart målene deres!!!

hmmm,gud så kjipt av de men det er jo desverre så mange som ikke forstår dette med lavkarbo , spesielt de som tror fast og bestemt på at poteten er sååå sunn og næringsrik,noe den ikke er da :rolleyes: jeg kjenner meg godt igjen,kjempe koselige mamsen til nye typen lager ALTID masse mat/kaker/is osv når vi er på besøk der og i går så var det vafler og is som stod på menyen,jeg takket nei med at jeg nesten nettop hadde spist frokost unnskyldningen :p det kommer noen komentarer og jeg føler meg jo litt dum der jeg sitter men men... håper de gir seg snart for din del,er ikke noe kjekt å føle at alt du klarer å motstå skal bli ødelagt av "tvangsforing"
:eek:

hei,2.5 kg er jo kjempe bra det...nå vet du ialefall at lavkarbo mat funker(når du kan begynne på an igjen :)) tenker det skal bli kjempe deilig å finne ut av dette med cøliakien ja ,masse lykke til :klem :

Sandy sa for siden:

Heisann. Blir så lykkelig når jeg ser innslag der lavkarbokosthold diskuteres og det nevnes som noe positivt og langt fra helseskadelig :D Har akkurat sett PULS på nrk, og der var det snakk om lavkarbokosthold for å behandle diabetes 2. Selvfølgelig var det en som var meget kritisk der også (det er jo alltid tvilere), men jeg velger å høre på tilhengerne! Og når hun attpåtil er lege, OG har nylig forskning å vise til, da er alt bare topp! Kjør på sier jeg. Nå er det veiedag om to dager og jeg håper så inderlig på en ny nedtur ;)

Ja det vil nok altid være skeptikere,jeg tror på de opplevelsen jeg selv har med dette kostholdet,har gått ned såpass mye at jeg vet det fungerer,i tillegg får jeg MYE bedre "mage/avføring" og flere ting som renere hud.. føler at kroppen min forteller meg at dette er en god måte å leve på :)

Ojala sa for siden:

Jeg støtter dere veldig i den der altså! Man blir jo automatisk litt skeptisk av å høre på skeptikerne, men hør på kroppen. Det har alltid jeg sagt - det kroppen spør etter og føler seg bra med, det er det DIN kropp skal ha - da kan det være uvesentlig hva de rundt sier... (ihvertfall til en viss grad:p) Og jeg kan gi dere en bekreftelse fra meg selv i dag på at dette kostholdet virkelig hjelper og er godt for noe: jeg har hatt første dag tilbake på "normalt" kosthold i dag (ufrivillig vel og merke:(), og kroppen min er rett tilbake i ulage på alle mulige måter. Så når jeg er ferdigtestet:p - da er det rett tilbake til lavkarbo - DET er sikkert og visst!! :D

Sandy sa for siden:

Da er jeg nesten ferdig med andre innstrammingsdag og lurer på om ketosen er rett rundt hjørnet :w00t: Hodet dunker og dunker... (Den biten skulle jeg gjerne vært forruten) Vel, vel, man må lide for skjønnheten. I morgen er det veiedag og jeg krysser fingre og tær for at nåla peker rett vei...:goodluck:

Sandy sa for siden:

Ja, ja - så ble det en ny nedtur :nei: Hadde virkelig håpet på nedgang i vekt nå, men neida. Opp 600 g IGJEN! Skjønner virkelig ikke hva jeg gjør galt. Synes virkelig jeg passer på med kosten, og spiser ikke annerledes enn sist jeg skulle i ketose. Kjipt at disse tallene skal ha så stor innvirkning! Vel - vi får håpe det er et resultat av mensen.....:hylgrine:

Sandy sa for siden:

Hadde satt veldig pris på om noen kunne sett på det jeg spiser og gi meg kommentar på OM det er noe jeg gjør galt....

sirimor sa for siden:

Jeg har svart deg i journalen din:)

argh...skikkelig kjipt,men det er GODE muligheter det er mensen som gjør det,vet det er mange som hovner opp og går opp litt i den perioden..
krysser fingrene for deg jeg ;) :klem:

Sandy sa for siden:

Hurra! Da viser ketosticken at jeg såvidt er i ketose, så nå er jeg på vei!!! Blir spennende å se om det går like greit som sist... :rolleyes:

så bra :heia: :klem:

Sandy sa for siden:

Pokker! Jeg går jo ikke ned!!!! Synes jeg er SÅ flink. Virkelig INGEN utskeielser og det at jeg var i ketose var visst bare tull... Sist gikk det jo lekende lett! Og jeg spiser mindre karbs nå tror jeg. (Veide ikke da, gjør det heller ikke nå). Utrolig urettferdig at andre kan leve på 72 karbs ("bedre uten brød"- filosofi) og gå ned i vekt, men s jeg ikke tåler noen ting før det stopper opp eller jeg går OPP. :mad: Huff, det var et hjertens sukk.....

hmm hører deg der jah.. :( jeg må nok innskrenke kraftig fra mandag ut av.. vi vet jo at disse siste kg er VELDIG vanskelige så vi får bare knipe tennene sammen og stramme inn der det kan.. jeg må nok prøve å få i meg mer fett og fra mandag..:klem:

Ojala sa for siden:

Dette klarer dere!!! Gleder meg til å være der sammen med dere igjen i kampen mot disse #%&"/#!!-kiloene... Stå på! Litt motgang gjør bare at seieren gjør enda bedre!!! Og den kommer!!... God helg til dere alle...

Kula sa for siden:

Det er jo ikke noe rart at du ikke går ned i vekt. Du er jo normalvektig. 172 cm høy og 66 kg er jo noe du kan være fornøyd med. Konsentrer deg heller om å holde vekten og spise sunt i stedet for å fortvile over at du ikke blir mager.

ja :heia: oss :D god helg til alle fra meg også :klem:

Nynne&#9829; sa for siden:

Flott innlegg, jeg har kopiert den til bloggen min, håper d var ok. Gratulere med fantastiske resultater da, 50 kg ned er en bragd. Gratulere igjen!!! :)

Sandy sa for siden:

Du har selvsagt HELT RETT :o Jeg vet at jeg er på grensen, men dette dreier seg om å stabilisere seg der jeg er nå, men da må jeg sakte , men sikkert karbe meg opp først. Har prøvd det i høst, men da peker vektnåla oppover med en gang :confused: Tenkte at jeg kunne gå ned litt til, og så karbe meg opp, for å stoppe der jeg er nå...

er noe med å føle seg vel selv også...vi er alle forskjellig bygget med fett fordelt forskjellig også..vekten sier ikke alt... ;)jeg fikk meg en hyggelig overalskelse når jeg gikk på vekten i går.. ned 800g :)

Nynne&#9829; sa for siden:

Gratulere med minus 800!!! :heia:

:klem: :D

Hvordan går det med dere jenter? noe fremgang/motgang? her står det på stedet hvil på 65.2 men er fornøyd med det og regner med å se 64 tallet neste uke :rolleyes: ønsker dere en kjempe fin helg :klem:

sirimor sa for siden:

Her er det også stillstand, 62,30 kilo (170 cm).

Men jeg tenker sånn, at jeg har ikke dårlig tid, det er ingenting som haster.
Dette er kun et ønske om de siste 3-4 ønskekiloene.
Og om jeg begynner å "stresse" med dette, går det helst gale veien, nemlig opp. En sunn sjel i en sunn kropp er jo det aller viktigste å arbeide mot, og jeg tror jeg har kommet et stykke på vei iom at jeg holder meg stabil;)

En ting jeg kom på nå, nå som det snart er jul og sånn...
Da skal vi (jeg og ungene) som alltid feire hos mine foreldre. Minner fra barndommen dukker opp og blander seg inn i julestemningen, som f.eks mors julebakst....

For 2 år siden, gledet jeg meg villt og hemningsløst til at NÅ skulle vi snart kunne fråtse i mors kaker pluss marsipan og konfekt, kunne nesten ikke vente, så ivrig var jeg. For selv om jeg var lavkarbo, hadde jeg bestemt meg for at, jula skulle ingen ta fra meg!
Resultat: opp 10-15 kilo (for etinga stopper jo aldri ved nyttår...)

I fjor, tenkte jeg at jeg at jeg skulle være skikkelig standhaftig og ikke la meg trekke med ned i karbosuget. Selv om jeg syntes det var kjipt og bare kunne SE på godsakene og at jeg følte det som en veldig stor forsakelse (stakkars meg), så skulle jeg ikke la meg friste nei.
De ble en lang indre drakamp juleaften og 1.juledag, men så klarte jeg ikke stå imot lengre og heiv innpå som en gal. Kjempenederlag.
Resultat: opp 4-5 kilo (etegildet varte ikke så lenge denne gangen...)

Iår frister det ikke faktisk, og VET at jeg kommer til å holde. Og hvorfor det?
Det jeg prøver å si, er at SÅ lang tid tok det for meg å omstille meg.

Jeg leser her inne om folk som føler det slik bare rett etter å ha kommet i ketose, mens andre igjen sliter lengre, myyye lengre.
Jeg tror at for noen er det fysisk, og for andre igjen er den psykiske biten langt mere fremtredende i større eller mindre grad.
Så....det gjelder å ikke ha dårlig tid, hodet og følelsene må også med. Det tar gjerne litt tid det, men det må med.

Uff, dette ble langt, ble veldig ivrig:D

Ønsker alle en strålende, herlig helg!

Ojala sa for siden:

Sirimor... Jeg synes det var flott at du skrev dette innlegget og delte det med oss! Jeg trekker selv veldig lett mot det søte, og lurer jo litt på hva jeg gjør galt når jeg leser om andre, som du også nevnte, som mister søtsuget misunnelsesverdig fort. Men ved å lese ditt innlegg ser jeg at det er håp - man må bare gi kroppen den tiden den trenger. Vi er alle ulike (og godt er det...:p)

Kom egentlig bare innom for å skryte litt av dere alle... DERE ER SÅ FLINKE!! Blir fortsatt like imponert når jeg leser om gram og kilo som forsvinner, og ikke minst om enkelte som ikke gir opp selvom vektnåla periodevis er motvillig... Gleder meg til om noen uker - da håper jeg å være tilbake i "nedgangsmodus"... :rolleyes:;)

Motiverende klemmer til dere alle

heeeeei igjen folkens :) kjempefint innlegg ,kjenner meg igjen med dette jule styret,i fjor var det ikke noe lavkarbo på meg men da var jeg også undervektig..året før skulle jeg etter planen kun spise lavkarbo og sukkerfritt i julen,bakte masse sukkerfrie kaker ,sukkerfri marsipan og hadde med meg sukkerfritt godterier til kr sand der vi skulle feire jul hos svigermor og familien der...MEN det røk ganske fort når alle kakemenn og,og,og kom på bordet.. husker jeg angret etterpå,uggen,kvalm og dårlig...dårlig samvittighet osv osv.. denne julen blir det lavkarbo og sukkerfritt med untak av 2 dager og det blir julaften og nyttårsaften..nå vet jeg at det går helt fint ,jeg har ikke noe savn etter mel,sukker osv i det hele tatt og koser meg med de rutinene jeg er kommet inn i i løpet av de siste 3 ukene :rolleyes: vet jeg vil leve på denne måten og kun ha en høy karbo dag en sjelden gang i blandt.. ellers så er vekten på 64.8 og jeg er stooor fornøyd..håper på å se 63 tallet til helgen igjen :D

Sandy sa for siden:

Du bare raser ned i vekt du.... her står det bom fast. Kommer meg ikke i ketose, må stramme inn så veldig mye mer på karbsa og får ikke no støtte for det her i heimen lenger.... Han mener det holder nå. Har sikkert rett, men litt frustrerende allikevel. Men trener mye om dagen da, og kjenner at jeg bygger muskler, så regner med at det er de som veier litt opp... Lykke til videre.

hei,ja det går nedover her.. det er nok musklene som veier en del ja...merker det fort på meg selv om jeg trener en del styrke at vekten går opp eller stopper.. trist når han blir lei og negativ til kostholdet,er ikke altid like lett for dem å forstå hvor mye det betyr for oss :( etter et par dager med sykdom her nå så er vekten falt ned på 63 tallet,men tror nok den går opp litt igjen når jeg spiser som vanlig igjen...akkurat nå har jeg 0 matlyst :( håper du ser nedgang på vekten snart så du kan finne den motivasjonen..uansett kjempe bra med masse trening :klem:

Sandy sa for siden:

Da har det endelig løsnet! Fikk meg en positiv overraskelse på vekten i dag morges og håper at det fortsetter nedover ved neste veiing :D Mon tro hva som fikk det til å løsne nå :confused: Dessuten virker det som om det har gitt resultater på livvidden også.

Nå er det bare å forberede seg på førjulstidens fristelser. Tror det skal gå bra - hadde såvidt begynt i fjor til jul, og spiste faktisk IKKE NOE søtt i i det hele tatt... En utrolig bragd! Utfordringen i år er svigers bebreidende blikk når jeg takker nei til poteter og helst ikke vil ha riskrem...

Har ellers jobbet litt med tankene mine rundt det å "måtte spise noe" når man skal kose seg en fredags eller lørdagskveld. Har tatt meg selv i å telle antall timer som er igjen av en kveld etter middagen. De timene man før satt å stappet i seg smågodt og potetgull... Hva skal jeg gjøre disse timene nå??? (he he - er det mulig...) Men faktum er jo at det å spise alt dette snopet lett ble til en vane og likestilt med det å kose seg. Utfordringen nå (og jeg mener at jeg er på god vei) er å tenke at det å kose seg ikke nødvendigvis innebærer å spise. Litt å jobbe med der altså. Det gjør det heller ikke lettere å ha en samboer som er sjokoholiker og kan spise HVA han vil uten å legge på seg. Skikkelig urettferdig!!! Vel, vel.. dette var bare noen tanker rundt mat. Sikkert noen som kjenner seg igjen.

Kula sa for siden:

Godt tenkt - disse tankene burde mange flere tenke.

elian sa for siden:

Jeg skal ned ca 10kg. Har tatt av 25 kg tidligere, men det er flere år siden, så jeg er litt nybegynner igjen...

Jeg følger en lett blanding av Atkins og Ketolyse.

Altså Ketolyse etter boka, men MED Atkins barer og shake :D

Jeg begynte på nytt den 15 november med trening, også startet jeg med kosten den 23 november.

Har gått ned 2kg til nå :)

masse lykke til :)

Ojala sa for siden:

Hei hei...
Nå har jeg ikke vært her på en stund, men fra og med i morgen er jeg i gang igjen :D Har klart å gå opp det lille jeg hadde gått ned, så det er jo nedtur, men sånn er det jo bare. :( Får satse på det går fortere å gå ned litt nå enn forrige "runde"... men ihvertfall - da er jeg med i gamet igjen :) Og det gleder jeg meg over...

Sandy sa for siden:

Lykke til med ny runde Ojala. Håper du har funnet ut av mageproblemer og at ny matfilosofi gjør susen!

Ojala sa for siden:

Tusen takk!! :) Har funnet ut både det ene og det andre, og kan ikke nekte for at det er deilig å ha fått en forklaring på ting. Og det som er en skikkelig motivasjonsfaktor er at det første konkrete kostholdsendrings-forslaget jeg fikk på sykehuset for å holde i sjakk sykdommen var KUTT KARBOHYDRATER!! Så da har jeg jo enda en grunn for å fortsette med dette her ;)

Så nå er det bare å hoppe i det!! Vektnåla skal NED!! :p:D

Ojala sa for siden:

Stille det er her om dagen da....
Men får juble litt for meg selv - forrige gang jeg begynte (noen uker tilbake) sto jo vektnålen stille leeeenge - og nå, etter en dag er det nesten 1/2 kg ned. Om det bare kunne fortsette i dette tempoet;)

kjempe bra da :) digg med litt motivasjon nå før jul ;)her står det stille men går fint det :p

Sandy sa for siden:

Så flott da! Ingen ting er bedre enn en skikkelig god start. Da går alt så mye bedre! Her står det bom stille... Kroppen min vil rett og slett ikke mer ned, så jeg får ta det som et hint ;)

Må innrømme at jeg fortsatt ønsker å komme ned i min drømmevekt, men det er jo bare et tall... Må være realistisk også.

Sandy sa for siden:

Hvordan går det med deg Ojala?

tuddeliiduuu.. :p her står det stille grunnet et par høykarbo helger :rolleyes: men ser jo at dette ikke blir noe problem så lavkarbo til julaften nå og så de siste kg etter ;) ønsker en fin fin dag til dere vdere :klem:

Sandy sa for siden:

Bare en ting jeg må lufte. Har jo strammet inn kostholdet ganske mye de siste 2 mnd - i håp om å få vekk de siste stridige kiloene - men uten mye hell. Det har gått fryyyktelig saaakte og jeg har derfor innsett at kroppen sikkert føler seg ferdigslanket og innfunnet meg med det. MEN:

De siste dagene har jeg slurvet litt med kostholdet mitt - både fordi jeg ikke har hatt lyst på min vanlige lavkarbomat - OG fordi kroppen har ropt etter noe annet (som feks litt brød til baconet og noen få twist sjokoader etc.) Og nå plutselig peker nåla nedover. Bare denne uken her har jeg tatt av 1,5 kg. Hmm, hva skjer?

Ønsker i alle fall alle her inne en riktig god og smakfull jul! Håper den ikke vil føre med seg for mye dårlig samvittighet :o Husk, det er lov å ha noen utskeielser - uten at det gjør noe... Jeg har hatt noen hver dag de siste 3 dagene og nytt hver bit. Tror det er det som er hemmeligheten - hvis du først skal ta deg en liten punsjbolle, så nyt den i alle fall ;).

Heisann,er det noe aktivitet her inne i det nye året ? :)
ang det at vekten løsnet når du fikk i deg mer karbo er
faktisk ganske vanlig ,har en slags kick start på systemet
igjen. . har opplevd det selv og de folkene jeg kjenner som
har gått eller spiser lavkarbo har også oppplevd dette...
Ellers med meg står vekten fint på plassen sin gjennom
julen,er veldig fornøyd med det...nå skal de siste kg raskt av:rolleyes:
har også spist "fullkarbo" i juleuken men ikke fråtset noe..

Mellon sa for siden:

JEg vil gjerne slenge meg med. Skal ikke starte ny 2009 tråd da? La på meg litt i jula, men hadde bestemt meg for å kose meg max og ta igjen nå på nyåret. Har veiedag på mandag, så resultatet etter 2009 start kommer da. Har hatt god erfaring med kuren så langt, egenkomponert lavkarbo siden november.

Heisann og velkommen tilbake.. ønsker deg lykke til jeg.. går bra det ,spennende på mandag :)

Titti sa for siden:

Hei og godt nytt år!:)

De siste kg sitter klistret her, men jeg gir meg ikke! Jeg gikk opp litt i julen, det har jeg vel omtrent gått ned nå, men merkelig hvor vanskelig det skal være å få av de siste kg. Jeg må nok være superstandhaftig og trene masse. Tenkte jeg skulle være superflink nå i fire uker.

Lykke til alle sammen. :heia:

Sandy sa for siden:

Huff, føler med deg. Det er så frustrerende når man gjør ALT riktig, men allikevel står bom fast. Kjenner til den. Her varierer det utrolig mye fra dag til dag, men jeg vet jo at det bare er vann... Stå på!

Sandy sa for siden:

Velkommen hit og lykke til. Er spent på resultatet ditt på mandag ;)

Mellon sa for siden:

Er spent selv i morgen, har ikke hvert superflink akkurat denne uken, mens og greier, så skylder på det :o. Har ikke spist mye nei mat altså, en marsipan sjokolade i uka, og en nå i helga, ellers har jeg hvert flink.:D Men julemarsipanen var jo på tilbud og greier, og jeg elsker marsipan, og dette er den eneste tiden på året jeg spier det liksom, til jul.

Mellon sa for siden:

800 gram på en uke :D Ikke ille da jeg har hatt litt snop og sånt i helga

Sandy sa for siden:

Her er det jammen meg lite liv om dagen! Er ofte innom, men det skjer så lite nytt - i alle fall på min egen front. Uansett om jeg er streng og holder meg 100% til lavkarbo, eller om jeg propper i meg sukkerfritt godteri og bacongull ELLER til og med skeier ut med noe ulovlig, så har kroppen min funnet ut at den vil være omtrent der den er nå - og her har den vært i snart 7 mnd, så det bør jeg vel være fornøyd med! Men kjenner at det er litt "farlig" akkurat nå. Har begynt å slappe av litt for ofte - og det merker jeg ved at jeg oftere har et søtsug og er fysen. Denne følelsen kjenner jeg så altfor godt fra "gamledager" og vil helst være foruten. Jeg er ikke så flink lenger til å lage meg gode salater og får nok ikke i meg så mye av disse vikige grønnsakene lenger... Har rett og slett begynt å slurve -ikke med vilje selvsagt, men det blir bare sånn i en hektisk hverdag... Dessverre. men så er det vektaspektet da.... vil jo ikke få tilbake alle de dårlige vanene, og vil jo holde vekta!" Dessuten er det jo meningen at dette skal være en varig kostholdsaomlegging, så jeg får bare ta meg selv i nakken og stå på. Hvordan går det med dere andre her inne?

Mellon sa for siden:

Denne uken har jeg ikke gått ned noe. Har hatt skikkelig karbohelg, med brødmat og poteter. Har hatt besøk av svigers så da ble det brødmat til frokost søndag. Syns det er så vanskelig i familisammenhenger og holde seg til dietten, orker ikke mas og forklaringer om at vi ikke spiser brød og poteter og slikt.

Men denne uken er det full skjerpis, skal ned til neste veiing mandag. Er fryktelig søtsugen om dagen, men har kjøpt sukkerfrie drops på apoteket, litt kvalmne, men de for funke mot suget.

Sandy sa for siden:

Hei hei. Som jeg sa for 1 uke siden - kroppen min har visst bestemt seg. Den ligger i samme leia hele tiden, og jeg er (ehhh - burde være) glad for det. Men må innrømme at jeg er redd for at det snart snur. Drømmer til og med at jeg legger på meg - og forbereder meg psykisk på at vekta kommer til å ha gått over den magiske grensa. Tenker på mat hele tiden. Klarer stort sett å holde meg unna, men dette likner sånn på gamledager og gamle vaner... Trener masse nå, og det er jo noe. Er stort sett stryketrening, så det kommer vel til å synes på vekta snart det også :confused: (Snakk om å finne det nagtive i alt!) Har lurt på å ta en sånn kroppsanalyse på Elixia. Det er en vekt som måler kroppssammensetning; vann, fett, muskler etc. Den viser fordelingen, måler forbrenningen og gir antydning til riktig vekt. Tenkte det kunne vært lurt for å se hvordan kroppen ligger an nå for så å sammenlikne til sommerferien. Kan tenke meg det er en motivasjonsfaktor, både til trening OG til å holde vekta! Noen som har erfaringer med denne? OG... dersom noen kjenner seg igjen med hensyn til "utfrodringene ved å holde vekten -tankene", og vil dele dem, eller har noen tips, slik at jeg kanskje ikke føler meg så alene - så hadde jeg blitt glad!:o

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.