< Tilbake til oversikten

Vil du lese en god bok?

ihaveadream sa for siden:

Paulo Coelho sine bøker er helt fantastiske! Han skriver så vakkert.

Jeg vil anbefale:
-11 minutter

• Veronica vil dø
    -Ved elven Piedra satt jeg og gråt

Elve minutter: Boken bygger på en sann historie, og forteller om Maria fra Brasil, som blir knust av kjærlighetssorg etter sine første nølende forhold. Hun er overbevist om at hun aldri vil finne ekte kjærlighet. Et tilfeldig møte i Rio tar henne til Geneve, der hun drømmer om å finne berømmelse og rikdom, men ender opp som gateprostituert. Drømmen om kjærlighet blir fjernere, og hun utvikler en fascinasjon for sex. Men hennes svinnende tro på kjærligheten blir satt på prøve når hun møter en vakker, ung maler. I denne selvoppdagelsens odysse må Maria velge mellom å følge den mørke veien, seksuell tilfredsstillelse i seg selv, eller risikere alt for å finne sitt indre lys og muligheten for hellig sex, sex som en del av kjærligheten

Veronica vil dø :
Veronika er ung og vakker og har alt. Likevel er hun ikke lykkelig, noe mangler i livet hennes. Hun bestemmer seg for å dø og tar en overdose sovetabletter, bare for å våkne litt senere på nærmeste sykehus. Der blir hun fortalt at selv om hun er i live, har hun bare noen få dager igjen å leve. Fortellingen følger Veronika gjennom disse dagene mens erfaringene hun gjør får henne til å stille spørsmål ved hva galskap er, før hun forstår at hvert øyeblikk vi lever er et valg vi alle gjør mellom å leve og dø

Ved elven Piedra satt jeg og gråt: Pilar og følgesvennen hennes gjennomfører en mystisk reise over Pyreneene. De søker åndelig mening, og i sin søken etter Gud oppdager de også en dyp kjærlighet for hverandre. Sentralt i boka står budskapet om betydningen av å overgi seg betingelsesløst til denne kjæligheten.

Ser ikke ut som det er så mange som er inne her å leser.. Så da får jeg ha det gøy her aleine... la la la la laaaaa!

Hadde vært gøy om det var noen flere som ville dele boktips med meg :) Kan jo ikke bare lese om ketolyse og fedon ;p

Lava sa for siden:

her kan dere få billigere bøker uten at det koster noe!

www.libris.no/index.php?A

en klubb for alle som handler i en libris butikk!
gratis og alt., reg epost adr og få alle tilbud der,
og velg selv om du vil kjøpe!

Photobscura sa for siden:

Liker Paulo Coehlo!
Jeg har alltid elsket norsk samtidslitteratur, og er helt i hundene over Per Petterson om dagen!

Ellers kan jeg varmt anbefale Gert Nygårdshaug. Man får en ny liten verden i hodet for hver bok man leser av ham!

Jeg leser innmari mye bøker. Hva med å lage en must read liste? Topp fem?
Akkurat nå er jeg bare så vidt innom midt i vindrikking, haha, men jeg kan komme tilbake med min liste senere!

Gracella sa for siden:

"Togaparty på jobben" av Vicky Leon!

Jeg har bare funnet den på biblioteket enda (den norske utgaven).
Det handler om yrker i antikkens Rom og er skrevet med glimt i øyet og stor innsikt i historie. Det er en bok som man kan sitte å småle av i dagesvis, he, he.
Visste dere at slavene kunne kjøpe/leie vikarslaver til å gjøre de tingene de selv ikke ville gjøre? Eller at noen hadde jobb som armhuleplukker? Og at datidens lærere hadde dårligere lønn enn en muldyrdriver...men at de hadde like god bruk for pisk i begge yrkene?

hehe.... Gode tips! :) Skal på ferie i en uke nå, så får skrive topp fem når jeg kommer tilbake! :)

Gracella sa for siden:

Legger til alt av John Ajvide Lindquist på lista over gode bøker. De er kanskje litt sære men de treffer meg på en måte.
Håndteringen av udøde: Alle mennesker som har dødd i løpet av de siste tre måneder rundt Stockholm, våkner til livet igjen.
Det høres ut som en grøsser, men er en slags kjærlighetsroman. De døde vil bare hjem til sine kjære, men kan samfunnet godta det?
Papirvegger: En samling noveller og en av de er fortsettelsen (og en slags avslutning) på "Håndteringen av udøde". Her fikk jeg gåsehud mer enn en gang, selv om jeg også synes at kvaliteten var litt ujevn (men gåsehuden oppveier det for min del ;-)
La den rette komme inn: De fleste har vel fått med seg at den går på kino nå og den får de beste kritikker. Kan bare si at hvis filmen er bra så er nok boka bedre (har ikke sett filmen enda). Gåsehuden kom ofte og nakkehårene reiste seg flere ganger - men jeg har en livlig fantasi og kan se det meste for meg (heldigvis).
Människohamn: Den handler om et barn som forsvinner og hva det gjør med foreldrene. Men noe skjer som indikerer at barnet kanskje ikke er borte allikevel.
Denne har jeg ikke lest enda, men den står på "to-do" listen min og jeg gleder meg til å ta fatt på den!

Jeg må kanskje legge til at jeg bare har "lest" disse som lydbøker hvor forfatteren selv leser (svensk). Så kanskje man får mer av forfatterens følelser og meninger med da? Svenske Mp3-bøker er billige på capris.no
Mer om John Ajvide Lindquist:
en.wikipedia.org/wiki/John_Ajvide_Lindqvist

Tone sa for siden:

Det her va en artig tråd!

Æ må bare fortelle dokker om skatten æ plutselig snubla over her for et års tid siden. Forfatteren e finsk, og heter Arto Paasilinna. Han har skrevet utallige bøker på finsk, men bare nån få av dem e oversatt til norsk. Om dokker liker å bli kjent med personligheter litt utenom det vanlige, og bli med i en verden der perspektivet og synet på verden blir utfordra, så må dokker bare lese dem. Æ har flirt mæ nesten skakk av underveis, og kjent på at verden egentlig e gal... Æ blei heilt hekta. Måtte bare lese alle bøkene. Her kommer en kjapp oversikt over dem:

Arto Paasilinna (f. 1942) har en stor litterær produksjon bak seg. Han debuterete i 1972, men det store gjennombruddet kom med "Harens år" i 1975. I dag er hans bøker oversatt til over 20 språk, og forfatteren er tildelt en rekke litterære priser i bl.a. Italia og Frankrike. "Harens år" kom på norsk i 2005, "Den ulende mølleren" og "De hengte revenes skog" i 2006, "Kollektivt selvmord" i 2007 og "Den elskelige giftblandersken" i 2008.

Har ikke fått tak i den elskelige giftblandersken enda, men nøler ikke om æ ser den!

Gracella sa for siden:

"Kollektivt selvmord" har jeg hørt mye bra om (det ble en litt rar setning, huff).
Det var bra du minnet meg på denne forfatteren, takk for det! :)

Impulsiw sa for siden:

De ulende mølleren har jeg lest! Den er veldig bra..en annerledes bok :ja:

Enid sa for siden:

Signerer helhjertet! Han er intet mindre enn fantastisk :love:

Nå ble jeg skikkelg frustrert! Fant ikke Jan Ajvide Lindquist på Deichmanskes hjemmesider, har ikke råd til å kjøpe bøker for tiden :(
Jeg har gledet meg som en unge til den filmen siden jeg først leste om den, og nå fikk jeg så lyst til å lese bøkene hans!

Takk! Skal se filmen denne uka, så vet ikke om jeg rekkker å lese boka, forsåvidt ;)

Huldr sa for siden:

Da har jeg reservert et eks! takk, Enid! :suss:

Enid sa for siden:

Om du setter av en kveld og tidlig natt så går det fint, den er sykt fengende!!

Enid sa for siden:

Nei og nei, nå ble jeg utrolig spent på om dere liker den godeste Ajvide!

Bare filmanmeldensen av "La den rette komme inn" fikk det til å gå frysninger nedover ryggen min!
Likte du filmen?

Enid sa for siden:

:ja: Minianmeldelse kommer til bloggen min i nær fremtid :D

Gracella sa for siden:

Jeg er også spent nå :).

Her kan dere forresten se og høre Lindqvist selv fortelle om "Människohamn":

in.youtube.com/watch?v=IipCwB2mZh0

Gle e e e der meg til å lese den :D! Og til å se kinoen "La den rette komme inn"(Og litt seinere er det jul, jippi!! ;)).

Ser nå at jeg har skrevet "LindqUist" og ikke "LindqVist" i det første innlegget mitt. Kanskje det var derfor du ikke fant ham, Photo??

Det forklarer nok saken! :)

ijad sa for siden:

Hei.

Dette er ikke den beste boken jeg har lest litterært sett, men veldig underholdene og jeg kjenner meg igjen i mange av hennes tanker og episoder.

Boken heter:

Dietgirl av Shauna Reid. Her følger vi Shauna fra 159,5 kg til hennes mål som er 75 kg. Dette er ikke noe fakta bok om slanking, men er fortelling om hvordan det er å bo i en stor kropp og den lange veien til målet på en humoristisk måte. Hun har også ei nettside der man kan lese bloggen hennes: www.dietgirl.org Hun skriver på en utrolig morsom måte og setter ord på alle følelsene en slanker kan ha vært igjennom. Du kan selvfølgelig lese denne om du er på slankern eller ei:)

Jobber i bokhandel så jeg er så heldig å få leseeks på de fleste nye bøker, noe som er perfekt for en lesehest som meg.

Tone sa for siden:

Æ blei så nysgjerrig på den her forfattern at æ har bestilt boka! Og gleder mæ masse til å lese den!

Kor flott med den her linken - æ gleder mæ til neste anbefaling :)

Gracella sa for siden:

Siden det er nevnt en finsk forfatter, så vil jeg forelå to til:

"Egypteren Sinhue" av Mika Waltari.
Farao Akhnatons korte regjeringstid var en tid full av ulykker og store begivenheter, motsetninger, blomstring og undergang. Akhnaton styrtet den gamle gud Amon og ville innføre kjærlighetens evangelium.
Boken skildrer livet til Akhnatons livlege Sinhue. Som gammel mann i landflyktighet forteller han selv om sine eventyrlige reiser i de gamle
kulturlandene i Mellom-Asia. Mika Waltari er særlig kjent for historiske romaner, med Egypteren Sinhue (utgitt 1947) som den mest kjente i Norge.

Det er en bok som flommer over av historier, mange av de er fra det gamle Egypt (funnet i gravkamre osv). Boka er vanskelig å legge fra seg når man er kommet i gang og kommer til å få deg til å både le og gråte (mest latter ;))
www.deich.folkebibl.no/cgi-bin/websok?mode=p&tnr=703754&st=p

En annen finne som er verd å få med seg er Mikael Niemi. Den mest kjente i Norge er vel "Populærmusikk fra Vittula" - og det er den eneste jeg har lest av ham. "Mannen som døde som er laks" står klar i bokhylla, men det var det å få tid til alt... :rolleyes:.

Gracella sa for siden:

Prøvde å se på bloggen din, men det hadde jeg ikke lov til.
Kan du legge ut anmeldelsen i denne tråden? Har du sett filmen nå?

Anne sa for siden:

Legger inn en link hvor vi har skrevet litt om bøker vi har lest....for vi er ganske mange som liker å lese her inne.
Undertegnede har alltid en bok på sengekanten og en i veska...:p
forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=78

Den siste jeg leste var "Saman er vi mindre aleine" Anbefalt meg av Antoinette6. En herlig bok. Minnet litt om Balansekunst, som er en av de beste bøkene jeg har lest.Samme type story på en måte, men som Antoinette6 sier; Balansekunst erbedre litterært sett, men.... Det var en bok om mennesker som møtes, likhet og ulikhet, omsorg og medmenneskelighet...En bok jeg ikke hadde lyst til å bli ferdig med. Sår, øm, god og humoristisk bok....

Bøker er for sjelen hva mat er for kroppen...:klem: En livsnødvendighet for meg:p

Anitra sa for siden:

jeg er alt lesende, og akkurat nå er jeg inne i en "mystifistisk" periode. Dvs jeg sluker bøker ala "den hellige gral" osv. Men tar takknemlig imot tips, det er jo jul snart :)

Enid sa for siden:

Så filmen for et par uker siden, men har ikke fått makket meg til å "anmelde" den enda :)
Skal legge ut her!!

Gracella sa for siden:

Denne skal være spennende og i rette genren for deg:
The Labyrinth av Kate Mosse

Les mer her:
www.amazon.com/Labyrinth-Kate-Mosse/dp/0399153446

Tone sa for siden:

Æ synes at Hodejegeren av Jo Nesby også var fornøyelig lesing!

Adriane sa for siden:

Absolutt alt av Hanne Vibeke Holst! Hun er dansk, og flere av bøkene er filmet eller laget serie av. Men jeg advarer! Det er vanskelig å legge fra seg en bok man har begynt på. Den eneste som trakk ned var" Min mosters migrene" Var et eller annet med den. Hun skriver "raskt" altså vi raser inn i nye scenarier, så man nesten mister pulsen. Til tider så realistisk, og så rett over i det romantiske. Men som det er sagt her tidligere - tror det finnes bøker for ethvert tidspunk i ens liv.

isabella sa for siden:

Leser litt "alternativt" litteratur. Lurte på om noen har lest “Det er nå du lever" eller andre bøker av Eckhart Tolle?

Nå har jeg skrevet ned alle forfattere og bøker som har blitt nevnt her inne.. Skal på biblioteket og finne :)

Kan anbefale "Hundre års ensomhet" av Gabriel García Márquez

Nå har jeg begynt på "La den rette komme inn". Veldig bra så langt, men jeg klarer ikke å ikke tenke svensk selv om boka er i en norsk utgave! Litt mijøskadd av å ha tilbragt hele oppveksten et steinkast fra Sverige, og med svenske tv-kanaler. :)

blåbær sa for siden:

Noen som har lest noe av Eco? Jeg ble akkurat ferdig med Rosens navn, og likte den veldig godt. Ellers har jeg nettopp lest Medea og hennes barn av Ljudmila Ulitskaja, og jeg vil absolutt anbefale den for dem som liker episke familieromaner :)

Ser Arto Paasolina (håper det ble riktig) er nevnt her. Vil bare føye meg i rekken over beundrere der. Har bare lest to av bøkene hans, Harens år og Den ulende mølleren, og jeg er så glad for at jeg ikke har lest de andre - så har jeg noe å glede meg til!

Gracella sa for siden:

Hvordan går det med lesingen??
Håper at du liker boka ;)

Jabba sa for siden:

Liker godt bøkene til Camilla Lackberg - vil anbefale å begynne med "Isprinsessen".
Ellers er jo Millenium triologien til Stieg Larsson et must!

Huldr sa for siden:

Jeg for min del er ferdig med å lese den :) (det gikk fort gitt - brukte tre dager). Fin og spennende historie, og jeg ble glad i hovedpersonene! Men jeg liker ikke sosialrealisme, så det ble litt blandet inntrykk ... litt for mye tristesse, liksom. Litt for lite virkelighetsflukt. I'm a romantic :rodme:

Hehe, jeg digger sosialrealisme i tillegg til virkelighetsflukt, da, så jeg elsker den så langt!
Hva er greia med hangen min til å velte meg i andres misær? :D

Apropos sosialrealisme, så vil jeg på det varmeste anbefale en av mine absolutte favoritttegnererieforfattere, han skriver en del tegneserieromaner, så jeg føler det er legitimt å anbefale han her! Danial Clowes heter han! Særlig "Hand in glove" og "Ghost world" er fantastiske beskrivelser av underdog'en.

Enid sa for siden:

Signerer Photobscura helhjertet på anbefalingen av Daniel Clowes!

Minianmeldelse av "La den rette komme inn", som lovet :):

Synes det er en nydelig film, med fantastisk fine miljøbeskrivelser, og utrolige skuespillerprestasjoner av de to små hovedkarakterene. Scenene med disse to sammen er helt klart det fineste med filmen!

Det snødekte sosialdemokratiske Sverige gir en fin ramme, og temaer som ensomhet og mobbing blir varsomt og intelligent behandlet.
Scenene med moren er også flott laget (vi ser som oftest bare deler av henne, i forbifarten).

På minussiden så synes jeg filmen balanserer ganske dårlig mellom det overnaturlige og det realistiske, de blodige scenene kommer altfor brått på.
Filmen har også endel hull, iallefall for oss som har lest boken - jeg skjønner nesten ikke hvorfor noen av karakterene er med, de bidrar til forvirring heller enn oppklaring.
Filmen mangler veldig mange av de nyansene som boken har, og jeg synes det er vanskelig å "anmelde" filmen uten å tenke på boken ettersom jeg har et sånt sterkt forhold til den (vet at filmen skal kunne stå på egne ben, men... ).

Alt i alt en poetisk og fin liten sak, som jeg tror de som ikke har lest boken også kan nyte, om enn med andre inntrykk :ja:

Nannah sa for siden:

Oi, jeg har nettop bestilt "Låt den rätte komma inn" Gleder meg enda mer nå :)

Både "La den rette komme inn" og "Håndtering av de udøde" var helt utrolig fantastiske! Anbefales på det varmeste.
Nå venter jeg på at de to siste foreligger på biblioteket :spent:

Gracella sa for siden:

Den historien om Elias i "Håndteringen av udøde" får fram tårene mine bare jeg tenker på den...:hylgrine:
Jeg hørte jo på lydboken hvor det var forfatteren selv som leste, så jeg fikk vel med alle følelsene i rikt monn.

Artig at du likte de!

Ja! Tusen takk for anbefalningene :)

Nannah sa for siden:

Leser ikke like mye nå som før...men har alltid et par bøker i gang...siden i sommer har det gått i Selma Lagerløf etter vi var på Mårbacka...men nå er jeg snart ferdig med henne..

Om jeg skal anbefale noen bøker nå så må jeg gå litt tilbake i tid...
Enig med en ovenstående her som anbefalte "Populærmusikk fra vitulla" Den var ikke minst veldig morsom!! På nattbordet ligger 4 bøker for tia...Ut å stjæle hester.. Per Petterson..biografien til Niel Young "Shakey"...Jonathan Frazen The corrections..og
Ann rice ..The vampire Armand...elsker "the vampire cronicles"
Filmene derimot suger...

Bøker å anbefale...Keri Hulme "Margfolket"
Gudmund Vinland "stjerneskudd" og "Villskudd" i omvendt rekkefølge
alt av Doriss Lessing og Alice Hoffman...
Og ikke minst elsker jeg Rosamunde Pilchers nydelige skildringer fra Skottland
og Cornwall...skikkelig vakre bøker til å lese om og om igjen...selv om hun
aldri har blitt tatt opp i det gode selskap.."The Shellseekers" er beste synes jeg..

Og unn dere å lese AA Milnes Whinnie the Pooh...må være engelske!
Den er bare vidunderlig...likeså Antonie de Saint-Exupèry "den lille prinsen"
Og alle bøkene fra Wind in the willows...både Kenneth grahams storartede første bok...og William Horwoods oppfølgere "Willows in winter.."Toad triumphant".."The willows and beyond" og "The willows at christmas" Nyyydelige bøker for den med et
barnslig hjerte:)

Jeg har lest dem mange ganger jeg :D

missnano sa for siden:

tusen strålende soler, syntes jeg er FANTASTISK bok! absolutt å anbefale!

vossajinto sa for siden:

Monsoon av Wilbur Smith.. (på engelsk, helst).. Er favorittboka! Utrolig spennende, romantisk og utfordrene..

Nannah sa for siden:

Hva handler den om?:)

vossajinto sa for siden:

Monsoon er bok 2 i del 3 av en lang serie.. Men står alene som en fantastisk lese opplevelse frå seint 1600 tallet til midt 1700.. Handler om Courtney familien, Hal's sønner, og deira kamp for å overleve, både mot og med hverandre.. Inneholder spennande utfordrane scener, pirat kamper.. Men også interne kamper mot lyster og sinne..

• Ei bok eg har liggande i 3 exemplarer;).. Då eg sliter dei ut ein etter ein, hehe.. Leser den gjerne opp til 2 ganger i året:)

vossajinto sa for siden:

Hulebjørnens klan min 2. favoritt ..(serie)..

Anne sa for siden:

Nå leser jeg neste/siste boka til Cecilia Samartin (hun som skrev Señor Peregrino), Drømmehjerte.

Nok en nydelig bok. Denne om mennesker på Cuba fra 1956 og fremover....Revolusjon, endringer, emigrasjon og drømmen om å komme tilbake.

Har ikke lest så mye enda, men jeg gleder meg til fortsettelsen. Hun skriver fantastisk godt og vakkert. Fortellerglede har hun ihvertfall.:)

manikken sa for siden:

Fin tråd det her:)
Jeg kan anbefale en spennende, gripende
fargerik og bredt anlagt bok av Isabel Allende:
"En lykkens datter."
Jeg lot meg rive helt med.
Den utspiller seg på 1800-tallet i Chile og California.

Ellers er jo Stieg Larssons bøker utrolig spennende,
men det har vel alle fått med seg:D:p

Anne sa for siden:

Kort innpå....Allende er en fantastisk forfatter og har mange nydelige bøker. Har lest alle...inkl kokeboka hennes:D

Jeg er stor fan og går alltid og venter på hennes neste bok....:p

manikken sa for siden:

Hei på deg Anne:)
Har du lest den siste også?
Bra?

Jeg leser nå Ragnar Hovlands "Sveve over vatna" for andre gang. Jeg elsker sånne epokeromaner, typ fra hippietida, sånne ting. Ikke minst har Hovland en fantastisk omgang med det nynorske språket.

Nannah sa for siden:

Elsker å lese på nynorsk...det er så uendelig mye mer levende enn vanlig bokmål
Kanskje særlig nynorsk lyrikk...vakkert.

holder på med to bøker "la den rette komme inn " Tilbake til riverton"
den første er for skummel for sengekanten lol

Huldr sa for siden:

Jeg har bestilt "La den rette komme inn" i julegave til broren min på 18. Blir spennende å se om han liker den! :)

Og "Skyggen over Steinbenken" og "... Og de hvite skyggene i skogen" til søsteren min på 12. Maria Gripe er bare best :hearts:

Niesen min på 8 skal få "Spiderwick-krønikene", tenkte jeg. Kanskje ...

Bøker er bra gaver :D

vossajinto sa for siden:

Skammarteiknet er også ein god barne serie.. Som eg har handla til velta søsta på 9.. (etter at eg las dei sjølv, og vart ganske hekta ler)

Nannah sa for siden:

Maria Gripe er bare fantastisk!! Tordivelen flyr i skumringen er min favoritt!
Jeg har et knippe bøker jeg bruker å gi i gave...til de helt små blir det som regel Winnie the Pooh lr Wind in the willows...litt større unger og voksne får Brødrene Løvehjerte lr "den lille prinsen" Som nok kansje er min aller største favoritt!
Pleier å gi bort bøker i fex dåpsgave også jeg da...

Og ...oi . jeg glemte Rune Belsvik sine bøker om Dustefjerten!! Elsker dem!
Har lest dem høyt for Steph. på senga:D...men jeg lever meg så inn i de forskjellige figurene (særlig i andungen) At han skvatt himmelhøyt vær gang andungen roper:
-"Å, jaaaa!! lol

Enid sa for siden:

Ja! De er to av mine yndlingsbøker, Nannah. Bare helt nydelige, og ikke minst noe jeg forestiller meg et realistisk portrett av tid og miljø. Synd de er så undervurderte; jeg gir dem bort så ofte jeg kan, til bokinteresserte mennesker!

Frøy: Maria Gripe :love:

Nannah sa for siden:

Ikke sant :love:

Lest noen av Susan S Hinton sine bøker? fx "Outsiders" lr "Rumble Fish"?
De er filmatiserte begge to....men bøkene er myyyye bedre!

En annen bok jeg elsker er Elin Brodins "Kjære Timo"...den er nydelig og jeg kjenner meg veldig igjen i miljøer og mennesker fra den tida jeg bodde i Oslo:)

Åh, Elin Brodin er så håpløst skjønt tenåringsepisk!

Lava sa for siden:

Tenk.... jeg jobber med bøker, og har ingen å anbefale???

kort tidsminnet... hehe

Nannah sa for siden:

Jeg er så gammel at jeg har lov å barnslig igjen jeg:D
Det er igrunnen ganske befriende!!

Nannah sa for siden:

[quote][Hva handler "Stjerneskudd" og "Villskudd" om?/QUOTE]

Om oppvekst og kjærlighet ...vi følger Yngve fra han oppdager at han er homo som ung tenåring til han er voksen...skildringen av forholdet mellom han og bestekameraten Magnus er for meg noe av det vakreste som har blitt skrevt om ung kjærlighet.
Og bøkene gir et flott tidsbilde av miljøer og mennesker i oslo på 60-70 tallet.
Den går for å være selvbiografisk og skrevet under pseudonym...undertittlen "sangen til jens" henspeiler på Jens Bjørnebo (Jonas Løvehjerte i Vilskudd)som det gis et lite fordelaktig bilde av...

Haha, jeg kjente det litt sånn jeg også!
Jeg fikk nok ikke den samme enorme opplevelsen som da jeg leste denne med stor apetitt som fjorten- femtenåring, men jeg ble virkelig tatt tilbake i tid da jeg leste den om igjen for omlag et år siden.

Nannah sa for siden:

Jeg har ikke lest den siden den kom....kanskje dumt å gjøre det igjen:S
Blir kansje skuffa:(

Nannah sa for siden:

Jeg har faktisk slitt ut første "villskudd" boka jeg kjøpte...lol
Den ble lest i filler og lånt ut til alt for mange:)

Jabba sa for siden:

Har nettopp blitt ferdig med "For god til å være sann" av Marian Keyes......kan anbefales!
Akkurat nå leser jeg "Ringen er sluttet" av Raymond Khoury. Har kommet halvveis....og håper på at slutten er bedre enn begynnelsen.....ellers blir det ingen anbefaling av den....ler

Grovsnus sa for siden:

Holder på med "HAVETS KATEDRAL" , etter at fyrverkeriet var slutt i natt satt jeg meg ned og leste litt ( bruker å sitte "brannvakt" et par timer etter midnatt) men i halv fem tida så mått jeg gi meg. Var ikke lei av å lese eller trøtt, men mått tenke på dagen i dag.
Barcelona midt på 1300-tallet, godt skrevet ,intens. jeg er så tilstede at hvis noen snakker til meg er det som å bli revet ut av en drøm.

Og hvis noen vil ha det på Norsk, og dermed slippe oversettelser så kan jeg anbefale Tom Egeland, spesiellt de bøkene som har historisk bakteppe.
PAKTENS VOKTERE feks.
Mvh Grovsnus

Jabba sa for siden:

"Ringen er sluttet" var ok - hverken mer eller mindre....
Har plukket ut "Vingetyen" av Tove Nilssen nå - noen som har lest den?

Nannah sa for siden:

Lest endel Tove Nilsen...men ikke den.

Gracella sa for siden:

Nå har jeg endelig rotet meg til å begynne på Arto Paasilinna "Kollektivt selvmord".
Jeg har ikke fått lest så mye, men jeg holder på å le meg ihjel og gleder meg til å begynne på den andre boken jeg har kjøpt av ham, nemlig "De hengte revenes skog".
Anbefales virkelig :D!

benam sa for siden:

Bøkene til Kjell 0la Dahl er fine, hvis du liker jordnær krim:D:D

Anne sa for siden:

Ja, og jeg har lest "Den elskelige giftblandersken" av samme forfatter....både komisk og litt tragisk...og spennende. Anderledes.:ja:

søt uten sukker sa for siden:

Jeg leste Harens år av samme forfatter.. FANTASTISK! Jeg lå å knegget hver kveld mens jeg leste.

Akkurat nå leser jeg "Det gyllene kompasset" en feit eventyr bok på 900 sider.. åh som jeg koser meg... Elsker eventyr.... Kan anbefales:p

Nannah sa for siden:

Den har vist jeg i hylla og....ulest:(
Får sette den på vent:D

Jabba sa for siden:

Jeg har bestilt "Slike menn forlater ikke konene sine" - noen som har lest den?
Eller hva med "Vinterhjerte" av Siri Kvamme?
og den nye til John Grisham (husker ikke tittelen i farta - er det "Arven" mon tro?)

søt uten sukker sa for siden:

Elsker også Coelho, har ikke lest ved elven piedra, men veronica er fantastisk. Det er også Alkymisten.

neelam sa for siden:

Heisann,
Jeg anbefaler "Things are going great without me" av Lola Jones. Den kan kjøpes på www.lolajones.com/front-page, da den ennå ikke finnes, eks på Amazon. Denne er for oss som ser de brysomme ekstra kilo som et sympton på at man er i forandring - til et nytt plan i livet. Lola er morsom, jordnær, enkel og kraftfull. Mere glede, gir mindre behov for mat - den har hjulpet meg, hele desember uten sukker, gikk helt greit.
Anbefaler også alt av Eckhart Tolle, særlig den siste boka. Når jeg forandrer innstilling til livet, så forandres også etter hvert kroppen, og hvilken mat den behøver:) Pr nå er Ketolyse supert.

Trulte42 sa for siden:

Har leset den, veldig bra, men merkelig slutt.

Berlinerpopplene er fantastisk

Aphrodithe sa for siden:

Jeg driver å leser "Tusen strålende soler" av Kahled Hosseini. Den er bra, men likte Drageløperen bedre.

Har også lest "Mørkemannen" av Karin Fossum i år, den var bra den. Men ellers liker jeg ikke henne så godt.

Paulo Coelho sine bøker er de beste som noen gang er skrevet. Har alle sammen, og de er alle små skatter :love::hearts:

Carisma sa for siden:

Ikke "elleve sekunder"... Den er bare pinlig og svulstig.
For tida hølder jeg på med lydbok av Den stille Piken av Peter Høegh. Spesiell, men virker bra (er litt over halvveis)

Aphrodithe sa for siden:

Kan være enig med deg der. Den er bra, men ikke helt på samme måte som de andre syns jeg. Den skiller seg ut litt.

Felix sa for siden:

Fått anbefalt "Saman er ein mindre aleine" av Anna Gavalda (Fransk)

Fikk den anbefalt og beskrevet som en vakker bok (feel good) som det var vanskelig å legge fra seg, er på nynorsk - men det skal nok gå.

Andre som har lest den?

tulla sa for siden:

Hei!
Har lest den, og anbefaler den så gjerne... Nydelig bok, det at den var skrevet på nynorsk "glemte" jeg etter ca ti sider:)

Felix sa for siden:

Takk for raskt svar - skal da skaffe meg boken :p

Nannah sa for siden:

Nynorsk er vakkert:love:

Jabba sa for siden:

Noen som kan anbefale meg en bok som er litt sånn små-erotisk? Det må være en god historie altså - en "skikkelig" bok - men altså en bok som muligens kan blåse bittelitt liv i treige seil hvis dere skjønner poenget.

Anne sa for siden:

Har ikke lest noen i det siste som jeg kan karakterisere som litt erotiske dessverre, men hva med Agnar Mykle sine bøker om Ask Burlefot?
Husker ikke titlene helt med Lasso rundt fru Luna, Rubicon og Sangen om den røde Rubin...tror det er en triologi.

Uansett erotiske eller ikke. Herlige bøker som er verdt å lese i dag og.:)
Link til Bokkilden, hvor du kan lese mer om bøkene hans...
www.bokkilden.no/SamboWeb/enkeltSok.do;jsessionid=c2f80e5d30d5868b053e56a745d2a734dc8e5cc7a674.e34OaNuOah8Kay0Rax8Nb30Lch50n6jAmljGr5XDqQLvpAe?rom=MP&enkeltsok=Agnar+Mykle&submit=%C2%A0

Kom øyeblikkelig til å tenke på godeste Henry Miller, en legendarisk grensebryter, men erotikk ... Hmmm, jeg lure vel på om bøkene hans mer er litt sånn grisete :p

Ellers tenkte jeg på den litt søte "Uten en tråd" av Bjørneboe, der de omtaler genitalier i ordlag som "blomsten" og "dyret"!

Ellers har du jo all husmorporren i Barbera Cartlands ånd, da.

Enid sa for siden:

En av mine personlige favoritter er "Villskudd" av Gudmund Vinland, en veldig god og rørende bok som også er litt spennende og erotisk, om enn ikke helt på den klassiske måten ;)

Ellers er her noen mer tradisjonelle erotiske bøker, klassikere innen sjangeren:
"Cathrine Ms seksuelle liv"
www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2752510&rom=MP

"Venus i Pels":
www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=133951&rom=MP

"Historien om O":
www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=119084

Enjoy!

Nannah sa for siden:

Enig med Enid som "villskudd / Stjerneskudd fan jeg...nydelige bøker

Uten en tråd og er jo og litt artig da :D

Samt noen av bøkene til Alice Hoffmann...ikke akurat porno, men noe med stemningen i dem som jeg bare elsker.

Så har du jo gode, gamle Sussane Brøgger da...hun skrev jo litt friskt i sin tid...likeledes Marge Piercey og Erica Young (feminist literatur dette)

Du har også gamle ,gode klasikkeren " Lady Chatterlys lover" nydelig:)
Lr hva med å abonere på Cupido fex? lenge siden jeg har kjøpt det nå...men de brukte å ha litt sprelske noveller:)

Enid sa for siden:

Signerer deg på Erica Young, Nannah! "Fear of flying" er en klassiker :ja:

Nannah sa for siden:

Leter etter en bok jeg engang fikk av elskede Odd, en homo-roman som heter "The front runner" Den er nydelig:) men jeg finner den ikke i alle bøkene våre sukk
Og derfor vet jeg ikke navnet på forfatteren.

Kom til å tenke på da jeg hade et års lærervikariat for mange år siden. Var med i en lesesirkel på skolen der alle kjøpte en bok hver og så gikk de på rundgang. jeg plukka ut en som virka ok fra bokkatalogen. Den viste se g å være sterkt feministisk med endel meget heftig lespe sex:D
Var nok noen av de andre som fikk seg litt bakoversveis...lol

Noen her inne som er like forelsket i Rosamunde Pilcher som meg? Jeg er vanligvis ikke glad isåkalte dameromaner , men Rosamunde er "feelgood" forfatter nr 1 for meg.
Med sine nydelige historier fra cornwall og scottland...vakkert og hjertevarmt..og nydelige, exentriske gamle damer er hennes spesialitet :love:

Carisma sa for siden:

Min feelgod nummer 1 er Mariann Keyes. Helst bøkene om de irske søstrene, Vannmelonen er den første. Veldig chicklit, men morsomt om gjenkjennelige og forholdsvis seriøse ting.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.