< Tilbake til oversikten

Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Photobscura sa for siden:

Æsj, sorry. Jeg glemte å lese side fire :o

Magga Dutti sa for siden:

Ok, jeg modererer meg. Forskningen så langt har ikke vist at demens skyldes livsstil (fremdeles bortsett fra vaskulær demens).
Det er mulig det gjør det likevel, men så langt er det ifølge vitenskapen ikke noe som gir indikasjon på det.

nattfrue sa for siden:

Det er jo ikke riktig. At det ikke finnes medisiner som kan kurere sykdommen, betyr ikke at det ikke finnes medisin. Det finnes mange legemidler som brukes for å breme utviklingen eller dempe symptomene på Parkinsons og Alzheimer, for eksempel.

Impulsiw sa for siden:

Fedme i seg selv er en sykelig tilstand for kroppen. Klart det er en overbelastning på et system. Bare se på feite hunder - de får akkurat samme "livstilssykdommene" som oss. Å ha så mye å bære på skaper jo ekstra arbeid for kroppen. Tusner av ovrerflødige fettceller som skal ha sitt. De skal jo leve de også ;)

Er man slank, tror jeg faktisk ikke at kostholdet har så mye å si for om man får alvorlig sykdom. Det rammer meget tilfeldig.. trur eg da.

Kula sa for siden:

Det står deg fritt å mene det! Men jeg finner det besynderlig at du sier det er andre årsaker, samtidig som du forteller at årsakene ikke er avklart.

Enten så vet man hvordan det henger sammen, eller så vet man det ikke. Faktum er at man ennå ikke har avklart årsaken til demens, men det er vel heller ikke forsket på sammenhengen mellom dårlig kosthold (mye karber/lite fett) og demens.

Jeg mener at demens skyldes dårlig kosthold.

Impulsiw sa for siden:

Kun få prosent har "glede" av en altzheimer medisin. Noen kan ha hjelp ved symtomlindring, men bare for en kort periode. Hjernecellene dør sakte en etter en og man blir ikke så mange år eldre når man først har fått en diagnose. Så de som har parkinson, altzheimer og ms.. blir ikke gamle slik det er nå.

Men poenget er at vi lever lenger enn noen gang for det. Selvfølgelig hjelper det at man har mulighet til å kurere kreft, hjertesykdom osv.

Men er man feit.. derimot, er ikke oddsene for en lang alderdom særlig stor. Det viser statistikken.. Når jeg tenker meg om er det sjelden jeg ser feite åttiåringer for å si det sånn :lol:

Impulsiw sa for siden:

Du står jo fritt til å mene det... og mene at det attpåtil er den eneste sannhet. :D Så får vi andre bare ha det så godt ;)

Forskjellen på deg og meg er at dette er ikke noe jeg synser og mener. Dette er noe som i følge fagmiljøet i Norge og utlandet er tilfelle. Det er forskning som har vist dette.
Du kan også mene at det skyldes andre ting, men så langt er det ikke noe forskning som underbygger teorien. Det er mulig det vil skje senere, men så langt er det ikke sånn.

Jeg mener at jeg kommer til å få perfekt syn om 40 år, og kan kaste brillene mine. Det er kanskje ikke noe forskning som underbygger det, men jeg mener det likevel altså.

Impulsiw sa for siden:

Skulle ønske det var så enkelt. Kanskeje en hestekur med tran og bacon kan gjøre en frisk fra demens eller ms? :lol:

Kula sa for siden:

Mener du helt alvorlig at forskning har vist at det IKKE er en sammenheng mellom HC/LF-kosthold og demens?

Kan du da være så snill å henvise til rapporter? Hvis ikke er ikke din synsing mer verdt enn min. Beklager!

Iset sa for siden:

Regner med dette var en spøk. :knegg:
Jeg mener også at det er like mye synsing andre veien om man ikke kan fiske frem seriøs forskning på emnet. Jeg synes det er merkelig om IKKE kosten skulle spille inn på det meste av sykdom. I min verden er det nemlig fullstendig logisk.

Jeg sier at det er en sammenheng på den måten at den vaskulære typen er en livsstilssykdom i den forstand at den skyldes blodpropper, blødning og høyt blodtrykk. Alzheimer, frontallappdemens, Lewy Body, alkoholdemens, Creutzfeld Jakobs sykdom og andre demensformer skyldes andre ting, primært de jeg ramset opp i starten.
Jeg orker ikke å google rapporter til deg. Hvis du er interessert nok gjør du det sikkert selv. Jeg har ganske mye litteratur om demens som jeg gladelig deler med deg hvis du er interessert.

nattfrue sa for siden:

Jeg poengterer igjen: At medisinene ikke reverserer sykdommen i særlig grad, er ikke det samme som at det ikke finnes medisin. Hvis poenget ditt er at man har begrenset med tid igjen dersom man får enkelte sykdommer (hvilket igjen er forskjellig fra å "ikke bli gammel" - man kan utmerket godt utvikle disse sykdommene når man har blitt veldig gammel allerede) versus hvor mye tid man ville hatt igjen om man var frisk, synes jeg du burde skrive dét, ikke at det ikke finnes medisin. For det er ikke tilfelle.

Impulsiw sa for siden:

Min oldemor ble faktisk 96 år. Hun startet alltid morgenen klokka 6 med to brødskiver med brunost. Spiste ellers norsk husmannskost. Snodig at hun ble så gammel da. Burde jo dødd så mye karber som hun spiste. Var glad i after eight også. Hun var badevakt på frognerbadet til hun var 78 år. Fikk aldersdemens i midten av åttiårene. Ganske normalt å få det når man blir så gammel. Levde fryktelig magert under krigen etter som jeg har skjønt. Dårlig med matstell da. Hun var igjennom to kriger faktisk ww1 og ww2.

Holder en knapp på gener når det gjelder sykdommer. Så har de jo faktisk funnet genet som disponerer for brystkreft blandt annet. Spiller liten rolle hva de spiser, de FÅR brystkreft uansett. Derfor fjerner de begge brystene for sikkerhets skyld.

Iset sa for siden:

Psyken spiller jo også endel inn når det gjelder sykdom. Men det blir jo litt poengløst å dra inn enkeltpersoner? Min morfar ble ikke så gammel og han var syk halve livet. Min bestemor ble gammel men var syk lenge osv. Dette blir jo bare tull. Hva om feks. 10 personer dør unge og syke for hver person som blir gammel og holder seg frisk til tross for et elendig kosthold?
Mamma røyket under hele svangerskapet med meg og min bror, men vi "overlevde". Vil det da si at røyking i svangerskapet ikke er skadelig? (For å sette det litt på spissen).

Impulsiw sa for siden:

Alle er jo en del av statistikken. Til forskjell fra røyking..som vi vet er farlig. Er det vel ikke bevist at slanke folk dør av et vanlig norsk kosthold? At det er farlig for fosteret til og med?

Det som er farlig er å være feit.. er man feit spiser man for mye sukker, fett osv. DET kan som kjent føre til en rekke sykdommer. Ja, for mye av det gode gjør deg dårlig ;)

energibunten sa for siden:

Det er UTROLIG viktig å ha et balansert syn på saker. Å kjøpe kun det man leser i anerkjent forskning, på universitet, på skole...er ikke nok. Det er forferdelig mye forskning som ikke er UAVHENGIG og spesielt i disse miljøene. Man må prøve så godt man kan å se det store bildet og aldri stole blindt på noe.

Jeg har lest og lest og lest og er en amatør, men jeg plukker opp sammenhenger for å se det store bildet. Jeg tar sikkert feil om enkeltsaker, men det blir mer og mer klart for meg at det er en rød tråd i saker. Jeg er en som ikke uttaler meg før jeg har sjekket nok opp i saken til at jeg forstår sammenhengene og har noe å henge ting på.

Kroppen filtrerer all mat som kommer inn den og det er en fintunet mekanisme. Vi blir ikke syke fordi vi har feil gener. Vi blir syke fordi vi utsetter kroppen for stress som forårsaker sykdom. Når mattilsynet kan uttale at det ikke kan sannsynliggjøres at aspartam er helseskadelig og folk gjennom 25 år har rapportert om lidelser som slutter etter at de slutter med aspartam...ja hva slags forskning er det !! Og dette er ikke et enkelt-tilfelle.

Igjen sier jeg: Spis naturlig, spis ren mat, spis det vi har spist siden tidenes morgen...

Etter å ha kuttet karbo og spist bedre mat med MYE mer fett har jeg:

1. mistet fot, hånd og armhulesvette og lukt
  2. ingen hard hud på beina lenger
  3. ingen ørebetennelser eller forkjølelsesår lenger
  4. slutt med tørr hud
  5. jevn høy energi hele dagen
  6. 9 måneder siden forrige sykdom
  7. Perfekt magefunksjon
    osv, osv

Om ikke dette indikerer en kropp som virker bedre så vet ikke jeg.

Jeg steker maten snilt, holder meg unna tilsetninger, drikker vann, spiser ikke dårlige flerumettede fetter, mer tran, olivenolje, smør og melkeprodukter, mer grønsaker, mindre frukt, mer nøtter

Legemiddelfirma vil ha oss til å akseptere vår sykdom og leve under medisinering for å overleve. Jeg aksepterer ikke dette. Mat er medisin !

Iset sa for siden:

Fedon er vel i ferd med å bevise (jeg har en doktorgrad-artikkel et eller annet sted, ligger sikkert på google) at raske karber øker faren for endel svangerskapssykdommer, bla. svangerskapsforgiftning. Nå blir det jo mer og mer almenn kjent også at sukker øker faren for det dramatisk. Og raske karber vil jeg si ABSOLUTT er en del av et "sunt norsk kosthold", desverre. Poteter, pasta og ris er noe folk spiser mye av, og spesielt brød, mye Kneipp og sånt.

Iset sa for siden:

Energibunten sier så mye bra at jeg sitter og nikker på meg Whiplash her.
Jeg kan også skrive under på at jeg får såpass mye bedre helse av lavkarbo at jeg himler litt når folk mener det ikke er bra. For meg er det utrolig at en kropp som blir tilført usunn mat (som noen mener feks. mettet fett er) skal bli så mye bedre helsemessig at man sitter og gisper av forandringen.

Oi, Iset! Veldig interessant det du sier om svangerskapsforgiftning! Det var nemlig sånn pappaen min mistet moren sin, under fødselen. Videre har både tante og kusiner nærmest blødd gjennom fingrene i forkant av fødsler, og det har vært stor dramatikk inntil man fant ut hva det skyldtes og en del gamle spørsmål ble besvart. Jeg har også mye dia2 på den siden av familien, så jeg bruker ikke mat som medisin uten grunn!

Om du hadde funnet den rapprorten hadde det vært genialt! Jeg ønsker meg barn en gang i framtiden, og har hele tiden fått høre at det er viktig at jeg i tilfelle følges ekstra tett opp av lege, sykemelder meg før tiden etc. Kusina mi lå på sykehus i flere uker før fødselen, det høres ikke innmari fristende ut for å si det sånn.

Iset sa for siden:

Huff. :(
Jeg fikk svangerskapsforgiftning under mitt første svangerskap. Det ble ganske heftig på slutten, men jeg fikk heldigvis føde naturlig, dog 6 uker før tiden. Jeg levde på drittmat og er overbevist om at det + overvekten min var utslagsgivende. I mitt andre svangerskap nå nylig fikk jeg ingenting overhodet, da levde jeg mye sunnere og var/er slank. Kanskje heelt tilfeldig, men jeg tror egentlig ikke det. Klart man kan få det av gener og sånt, men sukker øker faren ganske dramatisk, og siden raske karber = sukker i kroppen, gjelder vel det også mat som poteter, lys pasta, lys ris og brød?

Her er noen linker, den første er denne Lindberg-greien:

www.adm.uit.no/doktorgrad/1999/DrMed/Folgeroe.html

www.etiskforbruk.no/index.php?option=com_content&task=view&id=67&Itemid=8&limit=1&limitstart=2

En norsk undersøkelse har også vist en sammenheng mellom høyt sukkerinntak og svangerskapsforgiftning.13

www.helsenytt.no/artikler/svangerskapsforgiftning.htm

Iset sa for siden:

Hmm jeg må ha funnet den på Lindberg sin nettside, det er nok derfor jeg forbinder den med Lindberg? Og det stod ikke så mye der, i den forrige jeg leste stod der mye mer, mener jeg å huske. Men den finner jeg ikke igjen!

Kula sa for siden:

Du forstår ikke helt hva jeg skriver. Problemet er at det generelt er gjort lite eller ingen forskning på sammenhengene mellom HC/LF-kosthold og lidelser. Grunnen til dette er jo åpenbar; HC/LF-kosthold er det offisielt sunne og nåde den som setter spørsmålstegn ved det.

Jeg har en god venn som er nevrolog og har drevet forskning på bl.a. demens i flere år. Ifølge ham er det ingen som har angrepet problematikken rundt et "normalt" (HC/LF) kosthold og f.eks. demens. I motsetning til deg er han ydmyk i forhold til hva man vet og ikke vet om denne type lidelse. Jeg antar ydmyketen øker proporsjonalt med kunnskapen.

Adriane sa for siden:

Takk til E-bunten. Det er veldig viktig alt du får med i henhold til forskning.
Spesielt viktig å sette fokus på forskning som er sponset av legemiddelindustrien , for ofte er dette de eneste studiene som finnes!!
Det har pågått en "diskusjon" i Aftenposten i sommer ang kolsestrol, statiner og mulig effekt. Kjellevand og Ravnskov har bidratt, og medvirket til min beslutning om å ikke ta tabletter for forhøyet kolestrol.

Karbosara sa for siden:

Magga Dutti sa:

halvparten av disse kan jo være livsstilrelatert...

He, he. Ja sikkert.
Ja, du har nok rett i at det ikke er gjort mye forskning på feltet, og mitt poeng er at enn så lenge så vet vi ikke om det er noe i hypotesen. Jeg skriver jo at det er mye mylig det er en sammenheng, men at man så langt ikke vet. Vi er vel egentlig ikke så uenige, tror jeg. En annen årsak til at det ikke er gjort så mye forskning er sansynligvis at det er ingen til å betale denne forskningen. Det er ingen legemiddelfirma som ønsker å sponse slikt. På samme måte er det ingen forskning som viser at miljøbehandling fungerer like bra og kanskje bedre enn pillene, selv om alle som jobber med dette ser det i praksis. Ingen legemidler sponser slik forskning, for det tjener man ikke penger på.

i januar i år kom det ut langtidsstudier av statiner (kolesterolmedisin) i New York Times. Den viste en økt overlevelse pga hjerte og karsykdommer på 2% ! Dvs man spiser statiner til 25 milliarder dollar årlig for at 1 av 50 skal overleve. Og videre var man da usikker på hva virkningen egentlig var, dvs at den hadde en indirekte virkning.
Siden jeg er klar på at kolesterol ikke er årsaken til Hjerte og karsykdommer så er jeg ikke overrasket.
www.nytimes.com/2008/01/15/business/15drug.html
www.nytimes.com/2008/09/02/business/02vytorin.html?_r=1&oref=slogin

Kula sa for siden:

Ja, det viser seg nå at vi nok er ganske så enige! Mangel på økonomisk uavhengig forskning er et kjempeproblem. Det offentlige burde i mye større grad enn i dag finansiere forskning som de kommersielle aktørene finner uinteressant eller direkte farlig.

Impulsiw sa for siden:

Nei det er jo ikke kolestrolet som er sårsaken, det er FEDMEN.

FEDME er usunt og en sykdom for kroppen. Kroppen får overbelastning av all mishandligen. Det er logisk å tenke seg at når man er fet, har høyt blodsukker, får man masse små sår i blodårene, da øker kroppen kolestrolet for å bøte på disse sårene. Sånn går det til man er åretett. Det blir som å plastre og plastre... til slutt er det ikke plass til mer plaster og da går det galt. Enkelt og greit :D

Tror at et eple om dagen holder dokteren unna. Så et vanlig kosthold og at man er slank. Viktig å ikke stresse for mye og ta livet med ro.

Kula sa for siden:

Takk for interessante linker. I den første artikkelen står det: "Merck and Schering repeatedly missed their own deadlines for reporting the results, leading cardiologists around the world to wonder what the study would show. At the same time, millions of patients have continued taking Zetia and Vytorin."

Jeg kan se for meg at forsinkelsen skyldes det intense arbeidet med å forsøke å "tolke" tallene i en retning som passet dem. De måtte tydeligvis gi opp til slutt, eller kanskje fasiten egentlig er enda verre enn det som er offentliggjort?

Kula sa for siden:

Du mener kanskje at gnagsår også er en sykdom? Eller tror du kanskje at det er et symptom på at du gjør noe feil?

Det er jo helt klart et symptom på at man gjør noe feil. Da har man kjøpt for små sko.

Impulsiw sa for siden:

Er vi ikke stort sett enig?

Fedme er et symptom på feilernæring. Dette symptomet er jo bare fedme til å begynne med, så baler et på seg etter hvert som man blir eldre og det blir en for stor belastning på kroppen. Så får man flere symptomer, sånn som inulinresistents, dida2, høyt kolestrol og høyt blodtrykk. Tar man ikke rev i seilene nå og slanker seg og begynner å bevege seg, fører dette til tidlig død. Noen som er uenig i dette?

Kula sa for siden:

Nei, ikke i definisjonen av "sykdom".

Impulsiw sa for siden:

Men jeg så en forskningsrapport som viste at folk som hadde slanket seg ikke ble så mye eldre enn de ville gjort om de ikke slanket seg. Dette gjaldt ikke folk som hadde tatt gastric bypass. Tror det var en finsk rapport. ... skal sjekke om jeg finner den. Kan jo ha noe å gjøre med at de som har slanket seg spiser annen og mer usunn mat enn "normale". Hvem veit...

Synes det er vanskelig å vite hva som er rett når det forskningsrapporter spriker i alle rentninger. :nei:

Impulsiw sa for siden:

Definisjonene.. er vel ikke så nøye hva man kaller det? En spade er fortsatt en spade :D

Kula sa for siden:

Ja, eller så har man gått for langt...

Kula sa for siden:

Neivel.

Impulsiw sa for siden:

Har man gode sko får man ikke gnagsår..det er min erfaring. :ja:

Kula sa for siden:

Og har du et godt kosthold blir du ikke fet.

Impulsiw sa for siden:

Hvis du spiser for mye.. blir du fet uansett hva du spiser. Har alltid hatt et sunt kosthold. Men det hjelper lite når man fortærer mer enn man forbruker.

Kula sa for siden:

Det er her du tar feil, men jeg har forstått at det er umulig å forklare deg det, så jeg skal ikke forsøke igjen.

Impulsiw sa for siden:

Det er du som tar feil faktisk. Har hatt samme kosthold som venninnen min. Hun veier 51 kg. Spiser til og med litt sjokolade hver kveld. Vi har gått igjennom spisevanene våre sammen. Den eneste forskjellen er at jeg spiser MER enn henne. Hun har aldri brukt light produkter og den sjelden gangen hun tar det glass brus er det brus med sukker.

Jeg levde ren lavkarbo.. under 20 karber om dagen. Gikk ikke ned et gram etter de første 5 kiloene. Hvorfor? Fordi jeg spiste for mye. Baconcrisp og nøtter på kvelden. Begynte å regne på dagsinntaket og var oppe i nærmere 3000 kcal. Det var mens jeg ammet.

Du må gjerne sveve i den villfarelsen at feil mat fører til overvekt. Jeg spiste aldri sjokolade, sukkerbrus og potetgull, spiste vanlig mat og ble fet fordi jeg spiste for mye. Venninnen min er slank, men spiser samme kosthold som meg.

Så det er klart det er mengden mat det er snakk om her.

Nei her er jeg enig med Impulsiw. Vektnedgang kommer generelt ved inntak av mindre næring enn man forbruker.

Men at mat påvirker oss er helt klart. Jeg vet ikke om mat endrer energiomsetningen vår særlig mye, men at mat påvirker helse, psyke, hormonnivå, forbrenningstype og ikke minst appetitt er jeg helt klar på.

Kula sa for siden:

En noe eiendommelig påstand etter min mening. Har ikke du spist på deg både diabetes 2 og overvekt? Eneste forskjellen til meg selv, er at jeg ikke helt rakk å spise på meg diabetes 2 (hadde jeg forstatt et par år til hadde jeg også vært i mål).

Du hadde jo helt åpenbart ikke et sunt kosthold!

Impulsiw sa for siden:

Veldig enig :ja: tar man inn mer enn man forbruker blir man jo fet uansett om det er brødskiver, egg og bacon eller sjokolade.

Helt enig i at mat påvirker oss både psykisk og fysisk.

Det med apetitt er jo et springende punkt. Noen har stor matlyst, andre har det ikke. Bare se et kull med valper. Noen er tykke, noen er slanke. Følger man med de tykke, ser man at de legger i seg mer mat enn de slanke. De spiser samme type mat. Så med noen hunder kan man ikke ha maten stående framme, men gi tilmålte posjoner. Sånn er det med noen barn også. Noen spiser seg overmette rett og slett. Slik starter problemene fra barnsben av.

Nå var jeg tynn hele barndommen, så jeg hadde ikke noe fedmeproblem. Det kom senere. Startet i tenårene med "trøstespising". Smøre seg et lass med mat, legge seg på senga og lese. Så var den onde sirkelen med overspising i gang.

Kula sa for siden:

For det første er det forskjell på vektnedgang og vektoppgang. Her snakkes det om et kosthold som fører til overvekt og et kosthold som ikke fører til vektnedgang i en salig røre.

Tror du det er mulig å legge på seg av et kosthold som består av 80% fett, 15% protein og 5% karbohydrat (energiprosent)?

Impulsiw sa for siden:

Misforstod deg.

Men ja.. jeg klarer det! :D

Kula sa for siden:

Men gikk du opp i vekt da? 3000 kcal om dagen (selv om du ammet) skulle jo helt klart føre til vektoppgang (hvis du skal tro på kaloriteorien).

Iset sa for siden:

Men det jeg synes er så rart er at da jeg gikk på Skaldeman i 8 uker og da lå på mellom 3 og 4000 kalorier daglig (jeg førte inn alt jeg skrev i dagboka i vektklubb.no og fikk opp kaloriene), raste jeg ned 10 kg uten å trene ett sekund. Mens da jeg gikk på Grete Roede og lå på 1800 kcal daglig, gikk jeg nesten ikke ned noe? Hvordan forklarer man noe sånt?

Impulsiw sa for siden:

Sunt i det forstand at jeg ikke spiste meg feit på sjokolade, snop osv.. men på mat. ALL mat er skadelig i store mengder. Det er jo mengden det kommer an på.

Impulsiw sa for siden:

Da må du ha høy forbrenning. Du var jo 138 kg ikke sant? Da forbrenner man en del. Du kom sikkert på sparebluss på 1800. Det er en muighet.

Nå vet ikke jeg helt hvordan dette med gastric bypass fungere. Men etter som jeg har forstått på min venninne, får man ikke i seg mer enn en desiliter eller to om gangen. Hvor mange kalorier fikk du i deg i døgnet da? Det kan umulig har vært 3-4000? Men du har jo gått ned masse...:ja:

Kula sa for siden:

Å ja, sunt i den betydningen Statens ernæringsråd legger til grunn!

Kula sa for siden:

Jeg "kjenner" deg godt nok til at jeg tror du egentlig ikke syns det er så rart...?

Impulsiw sa for siden:

Du leser ikke hva jeg skriver. Har faktisk FLERE venninner som spiser "normalt" mat, de er normalvektige. Hvorfor er de det da? Burde jo vært feite?

Kula sa for siden:

Nei, vi har alle forkjellig toleransegrense for dårlig kosthold. Noen kan leve på loff med sirup på og drikke Coca-Cola i store mengder uten å bli fete. Men sunt er det uansett ikke.

Det er vi som har en "overfølsomhet" for karbohydrater som legger på oss av et vanlig norsk kosthold. Naturligvis kan man også klare å unngå overvekt ved å skjære ned på matinntaket. Men det er vel ikke noe godt å sulte seg?

Impulsiw sa for siden:

Det er jo det jeg har prøvd å si helel tiden. Det er forskjell på folk. Man kan ikke holde beholde en slank figur så lenge man spiser mer enn man forbruker.

Min venninne spiser kanskje et par tre brødskiver om dagen, så en god middag og kanskje noen sjokoladebiter eller en brødskive til kvelds. Når man regner på det, finner man fort ut at dette er ca. 2000 kcal om dagen.

Jeg derimot kan starte med to til tre brødskiver. Fortsette med to til tre til lunsj. Spise to middager og når kvelden kommer kan jeg smøre meg et lass med brød. Jeg er glad i mat og har god matlyst.. ..sånn er det. :ja:

SusieBlues sa for siden:

Mener du virkelig at det er mengde/kalorier som fører til overvekt?
Jeg spiser mange flere kalorier nå enn på "vanlig kosthold". Og jeg går jo faktisk ned i vekt. Selv om jeg i perioder ikke går ned, så har jeg i det minste sluttet oppgangen. I de ukene jeg la om til ketolyseaktig lavkarbo, sluttet jeg å løpe ca 45 min hver morgen. Dette hindret heller ikke nedgang.

Impulsiw sa for siden:

Ja det mener jeg. Det er jo det som skjer når man tar gastric bypas. Man får faktisk i seg minimalt med mat og går kraftig ned i vekt. Ei venninne av meg har gått ned fra 163 til 80 kilo. Hvis ikke det er sånn det fungerer er det jo liten vits med operasjon.

Synes klart det er litt lettere med lavkarbo kost når jeg skal ned i vekt, men jeg er ikke helt fanatiker. Den enkelte må jo finne ut hva som passer for deres kropp og deres liv. Folk er forskjellige :ja:

SusieBlues sa for siden:

Jeg er jo enig i at dersom man ikke tilfører kroppen næring, så vil man gå ned i vekt.
Dersom en person slutter å spise, men bare drikker vann, så er det klart at man vil rase ned i vekt. Men det er jo ikke sunt likevel.
Jeg mener at vi bør gi kroppen sunn og naturlig mat. For meg (utfra erfaring og litteratur) vil det si å kutte ut mat med mye karbo, helt uavhengig av kaloriinnhold.

Impulsiw sa for siden:

Helt enig med deg i det. Alt dette brødet er nok ikke av det gode i lengden. :ja: Moderasjon... :D

Kula sa for siden:

Klart du kan, hvis du referer til kalori-teorien når du snakker om inntak/forbruk. Prøv å dytte innpå fett tilsvarende 5000 kcal og se hva som skjer. Hvis du ikke spiser noe som påvirker insulinproduksjonen din kan jeg love deg at kroppen din ikke lagrer dette i fettcellene.

Vektregulering ved hjelp av lavkarbo-kosthold er hormonstyrt. Det er det du tydeligvis ikke forstår. Du må gjerne regne på kcal i maten din, men hvis det fører til at du ikke spiser deg mett orker du ikke holde på med det så lenge.

Hva er egentlig grunnen til at du har valgt lavkarbokosthold når du egentlig tror mer på kaloritelling?

tulla sa for siden:

Om noen av mine nærmeste hadde vært den ene av de 50 ville jeg ha jublet..... Om den ene var en jeg ikke kjente, ville jeg enda ha jublet.. Kanskje er det den ene som gjør at jeg ikke tør å slutte med å ta statiner... Denne diskusjonen har bare ført til at jeg blir enda mer usikker på hva som er riktig, og hva som er feil i de rapportene jeg har lest. Ingen av oss kan vel så mye at vi tør å forfekte en sannhet så langt:confused:

Kula sa for siden:

Fantastisk!

Ja teoretisk, men praktisk, neppe. Da må man ha en feilstyring av appetitten tror jeg. Så mye fett gjør bare at man ikke orker å spise for mye. Det viste jo den siste studien vi snakket om her for endel uker siden om de 3 slankemetodene (lavkarbo, lavfett og middelhavsk).

Men jeg tror på det Anthony Colpo sier om at likt inntak av kalorier gir samme vekt og energibehov, dvs noe som sier imot Atkins et al.

Til impulsiw: Jeg er enig i det med valpene. Folk er forskjellig og noen kan takle å spise karbo og ikke spise for mye, mens andre klarer bare ikke å begrense karbomengden da. Nå snakker jeg ikke om sunnhet på mat, kun kalorimengde.

En ny medisin med de bivirkninger som statiner har hadde aldri blitt godkjent på basis av slike tall. 2% er fryktelig dårlig, tilnærmet uvirksom og antagelig da indirekte, altså ikke grunnet reduksjon av kolesterolnivået.
Jeg har prøvd å forklare i denne tråden at kolesterol IKKE er årsaken til Hjerte og karsykdommer. Det er kostholdsgrunner til at kroppen er nødt til å bruke kolesterol til å reparere skadene. Mange her på forumet kan fortelle om at de har fått en betydelig bedre helse etter å ha endret kosthold, UTEN bruk av kolesterol. Altså uten bruk av medisiner.

Det med mat som medisin er nå min grunntanke som jeg ennå ikke har fått bevis for at er feil, snarere tvert imot.

Impulsiw sa for siden:

Skrev med rødt for å svare :D

Iset sa for siden:

Jeg får i meg mer enn det, men dette var jo før operasjonen da. :)

Kula sa for siden:

Her er vi 100% enige.

Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner til Anthony Colpos teorier. Går de ut på at to personer som veier like mye, med likt energiforbruk vil beholde/øke/minke kroppsvekt i takt hvis de inntar nøyaktig samme mat?

Med forbehold om at jeg har misforstått noe: Hvis det er teorien hans tror jeg han tar feil!

Impulsiw sa for siden:

Ja venninnen min kan spise tilnærmet normalt nå. Ca. 3 år siden operasjon. Hun la faktisk PÅ seg i påsken. Og gikk på suppekur uka etter. Hun sier: "Jeg er jo ikke operert i hue". Så det er en kamp for henne fortsatt.

Bra at du kan gå ned på såpass mye mat. Men min kropp fungerer etter "tæring etter næring" prinsippet. Får jeg i meg mer enn jeg forbruker går jeg opp i vekt. Har prøvd fakisk. :ja:

SusieBlues sa for siden:

Jeg føler ikke at vi her inne er fanatiske eller at vi prøver å si at vår daglige meny kan redde verden. Men jeg tror fullt og helt på at lavkarbo kan gjøre folk friskere og at man da kan finne sin "riktige" vekt. Det er jo ikke slik at undervektige folk går ned i vekt med lavkarbo, de går heller opp. Nettopp fordi lavkarbo er sunt og godt for kroppen, slik at det er greit for kroppen å finne en sunn vekt.

Jeg er også opptatt av at for de aller fleste veldig overvektige mennesker, så er det viktig å jobbe med det psykiske i tillegg til det kostholdsmessige. Mange har blitt slik (meg selv inkludert, selv om jeg ikke var veldig overvektig) pga trøstespising, belønningsspising, craving-spising. Og disse tingene må man analysere litt for seg selv og prøve å komme til roten til hvorfor man ikke klarer å gi kroppen fornuftig næring og la det være med det. Mange spiser til de nesten kaster opp og får ingen glede av alt godteriet. Det er mange måter å spise seg tykk på, men jeg mener likevel at lavkarbo er svaret når det gjelder det kostholdsmessige.

Samtidig synes jeg det er interessant å diskutere med folk som er uenig med meg, for det tvinger meg til å sette ord på hva jeg selv velger å tro på.

Impulsiw sa for siden:

Klart appetittsenteret er "skadet" når man er fet. Man bør jo få MINDRE matlyst når man legger på seg. Men man får bare mer og mer matlyst jo feter man blir. :nei:

tulla sa for siden:

Betviler da ikke at man kan få en bedre helse av å endre kosthold, det fikk jeg også. Ikke bare litt bedre, men mye bedre. Migrenen ble borte, de meste av leddplagene ble borte, jeg gikk to år uten å få influensa( eller forkjølelse), formen kunne ikke sammenlignes. For ikke å glemme alle kiloene jeg gikk ned, ca 60 kilo:) Det gjorde jeg ved å lese meg opp på Fedons,...

Men dessverre er det mulig (eller for meg var det mulig) å få andre sykdommer som setter en langt mer ute av spill enn de jeg ble kvitt... Og da hjalp kostholdet lite.

Iset sa for siden:

Det er vel helst en kombinasjon av psyken (matmisbruk) og det at magesekken er større. Huff, jeg slet lenge med matmisbruk og kjenner jo at jeg ikke er frisk enda, i grunnen. Men 70 % bedre er jeg i hvertfall, minst. :) Det har jo mye å gjøre med at selvbildet er blitt så mye bedre. Dårlig selvbilde betyr for meg enda mer overspising.

Impulsiw sa for siden:

60 kilo :eek: jøjjemeg... da har du jammen vært flink!! Synd at du skulle måtte slite med andre ting. Men da vil jo noen si at Fedons kosthold er feil, at du må kjøre ketolyse/atkins. Hva svarer du da?

Har selv fått forhøyet kolestrol etter 3 mnd på ketolyse...synes det var skremmende :eek:

Impulsiw sa for siden:

Det er problemet mitt også. Det endte opp med tvangsspising til slutt. Pleier å si jeg har bulimi, men glemmer å spy. Godt du føler deg bedre. Det gjør jeg også :ja: For noen år tilbake kunne jeg sette til livs en hamburger og en halv pizza. Det er ikke snakk om sult da vettu.. det er jo sykt.

Viktig å jobbe med psyken. Leste for noen år siden "når følelser blir mat" - av Karen Kristensen. Da fikk jeg bukt med misbruket. Det går rett og slett på å lytte til magesekken og kroppen og ikke til "hue". Bare ved hjelp av det gikk jeg ned 20 kg og fikk et betraktelig bredre forhold til mat. Det er vanskelig for mat må man forholde seg til resten av livet liksom.

Som venninna mi som sa at hun ikke var operert i hode - føler at det er i hodet det meste sitter altså. Matmisbruk er vanskelig å komme ut av nettopp fordi man ikke kan avstå fra mat.

tulla sa for siden:

Da svarer jeg:
Etter et år uten å kunne opprettholde den fysiske aktiviteten jeg var vant med, og etter medisiner (som for meg er livsnødvendige) gikk jeg opp ca 12 kilo.

Jeg ville ned igjen de kiloene, fant dette forumet og tenkte jeg kunne prøve å gå ned via ketolyse.
Etter de månedene fikk jeg et så forhøyet kolestrol at legen sa STOPP:confused: Jeg fikk 6 uker på å få det ned igjen, det klarte jeg ikke, og dermed ble det statiner på meg. Jeg prøvde å rådføre meg med Dr.Torkil, men hans svar var for "tåkete" til at jeg turte helt å ta de til meg. Da jeg spurte om jeg kunne tolke hans svar som et ja til å begynne på medisiner fikk jeg ikke svar på dette.

Kort fortalt; for meg var det "Lindberg" som fungerte og ketolyse som ikke fungerte!
Lavkarbo alla "Lindberg" har blitt min "livsstil" igjen.

Kula sa for siden:

Hvem har sagt at det er lett?

Er det meg du henviser til når du så sympatisk henviser til "det fanatiske om at det er en løsning som redder hele verden fra fedme."?

Impulsiw sa for siden:

Akkurat...greit å vite :ja: Seks uker? Var kort tid da. De sier jo at det er vanskelig å få kolestrolet ned ved hjelp av kostholdsendring og trim. :nei: Håper mitt er bedre ...kan hende det er høyere også. Når man først har kommet inn i en ond spiral er det vanskelig å komme ut igjen.

Fysisk aktivitet er visst alfa og omega. Der er jeg ikke flink.

Impulsiw sa for siden:

Jeg synes det er noe fanatisk i at man faktisk tror at ved å spise riktig mat, reddes man fra alt fra overvekt til sykdommer.

Anthony Colpo (Fat loss bible) er en kritisk kar som har prøvd å se på forskning som støtter teorien til Atkins. Han finner ingen forskjell på vekttap når man ser på en gruppe mennesker og samtidig har kontroll på kaloriinntak. Han er lavkarber. Jeg trodde han hadde feil, men det han kommer med av argumentasjon er solid.
Så fett gjør ikke at man forbrenner mer, det gjør at man spiser mindre. Dette viste også 3-diets slankestudien vi snakket om her tidligere. Den viste at de på lavkarbo ikke spiste flere kalorier, uten å slanke seg. I tillegg er det en svakhet i slankestudier at man ikke får rapportert inn all matinntak. Ofte er det slik at spiser man lavfett og "sulteforer" seg er det lett å sprekke og at slike sprekker ikke blir rapportert inn.

www.anthonycolpo.com/

Runegutt sa for siden:

Tror noen er litt opptatt av å forfekte eget syn på kost her. :confused:

Kosthold,trim, overvekt og Diabetes.

Det er en helt klar sammenheng mellom inntak av raske karbohydrater og dia2.
Moderat daglig trim, minimum 20minutter sammenhengende, vil senke blodsukker/øke kroppens evne til å bruke det insulinen man faktisk produserer til noe fornuftig.

Forhøyet insulin=Null fettforbrenning.

I tillegg, Atkins,Fedon,Ketolyse m.m har et lavere kaloriinntak enn man normalt forbruker, dermed vil man normalt gå ned i vekt.

Erstatter man raske karbohydrater med grønnsaker (ikke rot) belgfrukt og en del nøtter, vil man ikke makte å få i seg så mye at man går opp i vekt.

Det er gjort en hel del forsøk med lavkarbodietter. Man er ikke enige om hvorfor de virker, pienget er vel mere, at de virker.

Mitt blodsukker er stadig finere, takket være Fedon.

Impulsiw sa for siden:

Det er silk jeg har forstått lavkarbo systemet også. At man skal få mindre lyst på ting når man spiser mindre karber og mer fett. Får jo ikke disse ups&downs som man får på lavkalori diett med mye karber. Man spiser mindre enn man forbruker når man får i seg nok fett og lite kaber.

Samboen gikk ned 12 kg på å kutte vanlig brød, melk, poteter, ris, pasta osv. Han spiste noe fedon brød. Ca. 100 gram om dagen. Så han spiste pølser, kylling, egg osv.. i bøtter og spann. Gikk ned 12 kilo på 10 uker utenå telle kalorier. Men han spiste jo mindre enn før da. Men han har et normalt forhold til mat. Aldri vært noen trøstespiser. Men han la på seg da han sluttet å røyke.

Jeg tar noen medisiner som kødder det til for meg. Men jeg gikk også ned 6 kg på det opplegget for 3 år siden (gikk ikke på disse medisinene da).

Kula sa for siden:

Jeg begynner å betvile leserferdighetene dine når du beskylder meg for å være fanatisk.

Jeg ga deg et svar i en annen tråd:

...eller kanskje du ikke forstår betydningen av "fanatisk"?

Kula sa for siden:

Takk for link, den skal jeg sjekke ut!

Jeg vet jo godt at man ikke kan bruke et enkeltstående tilfelle som argument, men jeg har hørt flere fortelle om det samme som jeg opplevde, så for noen av oss stemmer ikke dette.

Da jeg var i den mest intensive vektreduksjonsfasen for to år siden spiste jeg daglig rundt 4000 kcal og gikk samtidig ned et drøyt kilo i uken. Dette uten å trene/mosjonere i det hele tatt.

Etterhvert som magesekken blir mindre, blir man fortere mett og spiser mindre - men det er noe annet!

Iset sa for siden:

Klart man kan bli fanatisk både den ene og den andre veien, men jeg synes overhodet ikke det er fanatisk å mene at det meste av sykdom kan relateres til livsstil. Ingen her har jo sagt at man ved å spise sunt, enten det er lavkarbo eller annet, reddes fra verken det ene eller det andre, men mange av oss mener at ved å passe på livsstilen kan MINKE sjansene for å få en god del sykdommer.

Runegutt sa for siden:

Tror ganske enkelt at livet mitt hadde blitt så kort som 4-5 år til, hvis jeg ikke hadde lagt om kostholdet rimelig dramatisk.
Og Btw. mitt kosthold har ikke bestått av MC Donalds merkelige produkter. Dåktern fikk sjokk da han skulle sjekke kolesterolet mitt, og det var kun 3,6.
Poteter og brød i lassevis i mange år, har kjørt kroppen min i dass.
Nu spiser jeg Fedonsk, og har det meget bedre.

Impulsiw sa for siden:

Har veldig tro på et fedonsk liv i tillegg til mosjon. Da tror jeg man lever sundt nok :ja:

Runegutt sa for siden:

Må skaffemeg sånne sticks. Har en mistanke om at jeg periodevis er i ketose/-lyse eller.no
Spiser fEDONSK, men bruker å droppe Ris,brød,poteter helt.
Og... er periodevis umotivert på Bønder.
Blir uhyre mye grønnfor rått, og brokkoli og rosenkål kokt.

Må takke for alle interessante innlegg siden sist jeg var innom! En veldig fruktbar diskusjon :ja:

Jeg tror jo at jeg for min del har funnet løsningen to ganger. Gikk ned tjue kg på ketogen kost via Atkins filosofi, og den fungerte fantastisk godt for meg! Ikke minst ved at jeg ble kvitt omtrent alt av plager jeg noensinne har hatt. Men overvekten klarte jeg ikke helt å få bukt med. Jeg tror jeg kødda det til for meg selv med en karbouke, hvor jeg spiste hva folk flest ville ha ansett som kjernesunt; Lite fett, brød, melk, frokostblandinger (type musli) og litt pasta og ris. Hva skjedde? Jo, migrenen kom tilbake, jeg sov skikkelig dårlig, fikk traktorspor på anklene etter sokkene, ble allergisk mot bikkja til mamma og pappa og la på meg seks kg. På fem dager :o
Og, dette er bare en teori, men jeg tror jeg virkelig la an til å få insulinresistensen aktiv igjen. Jeg hadde jo uansett ikke gått ned i vekt på nesten et år.
Jeg har lagt om til noe mer i retning Fedon nå, men uten frukt, kornprodukter og kutta alt av melkeprodukter. Litt mindre fett, men ikke betydelig. Belgefrukt og nøtter, og litt bær. Ligger på sekst søtti gr kh om dagen.
Nå er kroppen min i respons igjen :heia: Så, man kan finne svaret flere ganger, og kroppen kan endre seg over tid, tydeligvis.
Poenget mitt er at forskjellige kropper med forskjellige utgangspunkt for hva den har fått gå igjennom i forkant gjør at den samme løsningen ikke ligger for alle. Men min hellige overbevisning er at raske karbohydrater ikke er bra for noen, og fører null og niks godt med seg uansett om man er tynn, slank, lubben eller feit.
Dette ble bare litt synsing etter å ha oppdatert meg i tråden :)

Karbosara sa for siden:

Hvor lang tid tok det å få kroppen i respons igjen, Photo?

Vet ikke! Jeg har stått stille så lenge, og etter den karboloadinga begynte jeg å legge på meg igjen, jeg antar det er fordi blodsukkeret mitt økte, og insulinproduksjonen kom ut av kontroll, og det hjalp dessverre ikke å spise ketogent i den omgangen, da skled det litt ut ellers også, ikke høykarbo, men med å spise nok mat, for mye erstatningsprodukter etc...
Jeg begynte med mitt modererte Fedon møter Atkins vedlikehold den første september, og da jeg veide meg den tiende hadde jeg gått ned nesten to og et halvt kg, samt fire cm om midja. Blodsukkeret mitt har gått ned fra 6,6 til 4,8 i løpet av bare noen få uker. Men jeg spiser jo fortsatt lite karber da, og mye fett i forhold til generelle ernæringsråd.

Det meste?
Tror kanskje du skal være litt forsiktig med å si det høyt.
Det siste du skriver er jeg helt enig i. Man kan minke sjansene for mange sykdommer ved å ha et sunt liv. Men det er likevel utrolig mange sykdommer og lidelser som ikke har med livsstil og matinntak å gjøre, og da kan det føles veldig tungt når man blir rammet og mange tenker at man kan skylde seg selv, og at man burde stått over den sjokoladen osv.
Barn med astma, blodkreft og muskelsykdommer? Skyldes det en feil livsstil?
Testikkelkreft, MS, lungebetennelse og hjernehinnebetennelse?
Det er utallige sykdommer og lidelser som ikke skyldes livsstil, og da er det litt skummelt å virke så kategorisk som du gjør, synes jeg. Mange kan oppleve det som en ekstra belastning i tillegg til belastningen med sykdommen.

Impulsiw sa for siden:

aplauderer til den siste her. En lege sa i psykisk helse at man faktisk ikke kan skylde alt på livsstil. Det blir en ekstra belastning akkurat som du peker på - at kanskje jeg kunne ha gjort ditt og datt, så hadde jeg ikke blitt syk. De fleste sykdommene kan man faktisk ikke gjøre noe med... De færreste får kreft fordi de har spist litt sjokoloade av og til, eller drukket et par flasker vin i uka. Det er jo noe de aller aller fleste gjør, men noen av oss blir syke uansett.

Det blir litt sånn: Ja..ikke rart du ble syk...du kan skylde deg selv!! :nei:

Treningsnarkomane vegetarianere får også kreft liksom.

Impulsiw sa for siden:

Jepp..det rammer tilfeldig. Det er jo derfor de har vanskeligheter med å finne ut hvorfor noen får det og noen ikke får det. Som det brystkreftgenet jeg nevnte. Det finnes også et sukkersykegen. De som har det får kanskje dia1 eller så får de det ikke. De hadde et stort studie på barn nå som ble stoppet pga etiske retningslinjer. Det gikk på at de som hadde barn med diagenet, skulle rapportere hva de spiste, levere avføringsprøver osv. De var ute etter å finne ut om noe i kosten "Trigget" dette så dia1 ble utløst.

Kula sa for siden:

I mine øyne er svært langt fra sunt å være treningsnarkoman vegetarianer.

Kula sa for siden:

Joda, jeg skjønner at det er behagelig å tenke slik. "Samme hva jeg gjør, så er det skjebnen som bestemmer."

Jeg ønsker ikke å bli beskyldt av deg for å være fanatisk en gang til, så jeg presiserer at det slett ikke gjelder alle sykdommer i alle sammenhenger, men jeg mener bestemt at det er ansvarsfraskrivelse å innta en slik fatalistisk holdning.

Men, det krever kunnskap og sunn fornuft, samt en god del kritisk sans å navigere blant divergerende helsråd.

Lykke til på din vei mot bedre helse!

Iset sa for siden:

Jeg hadde aldri skrevet det om jeg ikke mente det. Grunnen til at jeg skriver det er faktisk fordi jeg står for det. Ja, jeg tror det meste av sykdom kan relateres til livsstil. Ikke ALT, men det meste. Astma kan komme av røyking, feks. røyking i svangerskapet. Dårlig kosthold også, siden det kan senke immunforsvaret. Astma og allergier er forresten også blitt satt i sammenheng med den økende bruken av antibakterielle midler, som fjerner alt av bakterier. Blodkreft har jeg lest er blitt satt i sammenheng med bla. høyt inntak av kunstige søtningsstoffer hos barn (jeg er ingen ekspert, dette er noe jeg har lest, det kan være bullshit men jeg tror også det kan være noe i det). Når jeg ser på mamma og hennes livsstil skjønner jeg godt hvorfor hun har KOLS og også muligens MS. En av Kwasniewskis MS-pasienter ble jo helt frisk etter å ha lagt om til hans kosthold, står det i en av bøkene hans.

Nei, jeg mener ikke at all sykdom kan kureres med en sunn livsstil og ei heller at all sykdom stammer fra en dårlig livsstil, men jeg tror absolutt det meste av sykdom faktisk KAN relateres til livsstilen, enten grunnlaget er blitt lagt i mors mage eller senere. Det er selvsagt også ting vi ikke så lett kan gjøre noe med, som feks. økende foruresning og stoffer som finnes i hudpleieprodukter og lignende. DET er skummelt.

Impulsiw sa for siden:

Det er klart det kan være tungt å innse at det ikke har så stor betyning hva du spiser, at kanskje akkurat du blir rammet avsykdom allikevel. Du framsetter en påstand, en teori - som du framholder som sannheten. Det betyr ikke at det er sant og at du har rett og jeg har feil.

Helt klart fører fedme til en rekke sykdommer. Men er man slank, spiser relativt sunt og berveger seg, er det faktisk alt man kan gjøre for å holde seg frisk. Resten er et genetisk lotteri.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.