< Tilbake til oversikten

Alt du har ønsket å vite om ketose

Nille sa for siden:

• Hva er Ketoner ?

• Hvordan kan ketose hjelpe meg å ta av ?

• Men er ikke Ketose farlig ?

• Hvordan virker Ketostix og hvor får jeg tak i dem ?

• Jeg gjør induksjonen helt etter boka, hvorfor blir ikke stix’en lilla ?

• Tar jeg fortere av hvis stix’en viser lilla hele tiden ?

• Virker koffein inn på ketose ?

• Vil alkohol påvirke ketose ?’
    HVA ER KETONER ?
    Ketoner er en normal og effektiv kilde til brennstoff og energi for kroppen vår. Ketoner produseres i leveren, - og kommer fra fettsyrer som blir dannet når kroppsfett brytes ned som erstatning for glukose/sukker. I en ketogen diett, som Atkins – eller dietter som behandler barneepilepsi, kan de små mengder glukose som trenges for at kroppen skal fungere, dekkes av et minimum karbohydrater. Glukose kan også dannes i leveren – fra proteiner.Når kroppen produserer ketoner og bruker dem som brennstoff kalles det for ”ketose”.

HVORDAN KAN KETOSE HJELPE MEG Å TA AV ?

De fleste dietter reduserer kalori inntak. Du tar av, - noe av det er fett, noe er muskelmasse. Mindre muskler betyr nedsatt stoffskifte, noe som gjør at der er vanskeligere å ta av, samtidig som du legger på deg lettere etterpå. Ketose hjelper deg å forbrenne fett. Når du er i ketose bruker kroppen hovedsakelig fett som brennstoff (ketoner). Når du i tillegg spiser nok proteiner behøver ikke kroppen bryte ned muskelvev. Ketose setter også fortgang i forbrenningen. Når leveren omdanner fettet til ketoner kan det ikke bli til fett igjen – i stedet blir det skilt ut gjennom urinen.

MEN ER IKKE KETOSE FARLIG ?
    Det er ikke farlig å være i ketose på en lavkarbo diett. Kroppen vår er laget for effektiv bruk av ketoner som brennstoff når det ikke finnes glukose. Ketose blir ofte blandet med et lignende ord, ketoacidose. Ketoacidose er en livstruende tilstand for diabetikere. Og det handler ikke om keto- delen av ordet, men acid – syre. Det er syreforgiftning av blodet og skyldes opphopning av ketosyrer i blodet på grunn av alvorlig insulinmangel. De vanligste årsakene er ved nyoppstått type 1 diabetes og i tilfelle hvor mennesker med type 1 diabetes får annen sykdom med feber som øker behovet for insulin. I slike situasjoner vil blodsukkeret være høyt (over 15 mmol/l) og man finner sukker og ketonsyrer (ketoner) i urinen. Uten behandling vil man raskt blir alvorlig syk med bevisstløshet (diabetes koma). Kombinasjonen høyt blodsukker, sukker og ketoner i urinen bør føre til at man straks kontakter lege. Det er altså det høye blodsukkeret og syreforbindelsen som er farlig. Ketonene er en del av bildet og er et resultat av tilstanden – IKKE årsaken. Diabetikere med type 1 diabetes kan trygt følge en ketogen diett for å ta av fettvekt, men under nøye oppfølging av lege da blodsukkeret må holdes lavt og stabilt.

HVORDAN VIRKER KETOSTIX OG HVOR FÅR JEG TAK I DEM ?

Ketostix, - eller keton-stix, er små plastikk strips med en liten absorberende bit på enden. Denne lille biten inneholder et spesielt kjemikalie som endrer farge når det er ketoner urinen. Fargen på stripsen kan skifte og variere fra lys rosa til mørk lilla, eller ikke skifte farge i det hele tatt. Boksen vil ha en skala utenpå, som viser graden av ketoner i urinen. Normalt skal stripsen leses av etter 15 sekunder. De fleste holder stripsen ”i strømmen” når de tisser. Noen påstår at kjemikaliene da kan ”skylles” ut og at den beste måten å teste på er å tisse i en kopp for så å dyppe stripsen oppi etterpå. Kjemikaliet er veldig ømfintlig for fuktighet, inkludert fuktigheten i lufta. Det er viktig at lokket alltid er godt igjen. Ha alltid boksen tett lukket når du ikke bruker stix'ene og ha alltid tørre hender når du tar ut en strips av boksen. De har også begrenset holdbarhet, så sjekk holdbarhetsdatoen nøye når du kjøper. Når boksen først er åpnet har den en holdbarhet på 6 mnd.

Ketostix kan kjøpes på apotek og står som regel der hvor du finner utstyr til diabetikere. I noen apotek oppbevarer de dem bak disken. Du trenger ikke resept for å kjøpe dem

JEG GJØR INDUKSJONEN HELT ETTER BOKA, HVORFOR BLIR IKKE STIX’EN LILLA ?
    Ketoner vil kun bli utskilt i urinen når det er mer av dem i blodet enn det kroppen bruker som brennstoff i akkurat det øyeblikket. Om du har gjennomført en treningsøkt eller arbeidet hardt noen få timer tidligere, slik at musklene har brukt opp ketonene, vil det ikke være noen til overs å skille ut. Du har kanskje drukket mye, slik at urinen er ”utblandet”. Kanskje stix’ene er for gamle eller lokket på boksen ikke har vært skrudd skikkelig på.

Noen får aldri utslag på stix i det hele tatt. Men de er i ketose, brenner fett og kiloene forsvinner. Hvis du tar av, hvis klærne sitter løsere, du føler seg vel og ikke er sulten hele tiden, - da er man i ketose, - uansett hva stix’en sier. Ikke heng deg opp i stixen, de er kun en indikator, ingenting annet.

VIL JEG GÅ FORTERE NED I VEKT OM STIX’EN VISER MØRK LILLA HELE TIDEN ?

Nei, Hvis du har mørk lilla stix hele tiden er det heller et tegn på dehydrering, - urinen er for konsentrert. Du må drikke mer vann for å tynne den ut og for å skylle ut nyrene.
    Leveren produserer ketoner fra kroppsfett, fettet du spiser og fra alkohol. Ketostix’en vet ikke hva som er kilden til ketonene. Hvis du for eksempel tester hver dag etter middag, og middagen inneholder en del fett, da vil du alltid ha mørkt utslag på stix’en. Det betyr IKKE at du brenner mer KROPPSfett.

Stix’en viser kun hva som skjer i urinen. Ketose skjer i blodet og i kroppsvevet. Om du har lys rosa utslag , så er du i ketose, og det forbrennes fett. Ikke heng deg opp i stixen, de er kun en indikator, ingenting annet. Det finnes ikke mild eller sterk ketose slik mange tror ! Og fargen på stix’en viser ikke grad av ketose, men mengden ketoner i urinen.

HAR KOFFEIN NOEN EFFEKT PÅ KETOSEN ?
    Det er tvilsomt. Det finnes noen studier som indikerer at koffein hos noen kan forårsake blodsukkerstigning. Det har effekt på insulinet. Studiene går ut på at man spiser 50 gram glucose, fulgt av en dose koffein. Dette er ikke en lavkarbo situasjon, som under induksjonen inntar kun 20 gram karbohydrater, - mest i form av grønnsaker, spredd utover hele dagen.

Mange lavkarbo tilhengere inntar koffeinholdig drikke uten noe problem eller stans i vekttap. Dessverre er det også mange som er ømfintlige. Personer med sterke insulinresistens kutte ned, eller kanskje kutte koffein helt ut. Hvis du har hatt en jevnt vekttap som så stopper helt opp, OG du følger planen etter boka, kan det være en god ide å kutte ut koffein for en periode for å se om det hjelper.

VIL ALKOHOL HA EFFEKT PÅ KETOSEN ?
    Både ja og nei. Leveren produserer ketoner av alkohol, så teknisk sett vil du fortsatt være i ketose når du drikker alkohol. MEN, problemet er at alkohol omdannes fortere til ketoner enn fett gjør. Leveren vil da bruke alkoholen som brennstoff først fordi det går fortere. Så når du drikker alkohol vil kroppen bruke alkohol som brennstoff og begynner ikke å forbrenne fett igjen før alkoholen er helt ute av kroppen ! Denne raske nedbrytingen av alkohol til ketoner og acetaldehyd (det du blir full av), gjør også at de på lavkarbo kosthold også blir fortere fulle, dvs. tåler mye mindre alkohol enn en som spiser høykarbo. Spesielt om man ikke har spist mat på forhånd.

[left]Oversatt fra engelsk av: Nille[/left]

[left]Kilder:[/left]

[left]Atkins Center Official website - FAQ siden (søk på Ketosis)[/left]

[left]Ketosis – fra The Low Carb Diet and Excercise list[/left]

[left]Ketosis and Lipolysis – fra Low Carb Retreat[/left]

Opplysningene ble sjekket med Atkins Support og godkjent før de ble postet i det Canadiske/Amerikanske forumet.

HP sa for siden:

Takk Nille!

Glimrende! :stortsmil

HP sa for siden:

Da er denne lagt til på lavkarboressursene! :ja:

Karin sa for siden:

Ypperlig, Nille!

Denne printet jeg ut før jeg var ferdig med å lese den... Greit å ha noe å "vifte med" til skeptikerne. Ikke at jeg treffer så mange av dem lenger, forresten... De har jo øyne i hodet...:D

Nille sa for siden:

:_punk: :ja: :geip:

magdalena sa for siden:

Virkelig bra,Nille!:blomster:

NettaMamma sa for siden:

Tusen takk Nille :snill:

Anne sa for siden:

Veldig bra Nille.

Dette trengte vi virkelig. Bra jobba...
Tusen takk:klem:

siri74 sa for siden:

Det er noe jeg lurer veldig på.. Og har fundert på i noen dager. Leste at noen her var inne på det samme et sted her men fant egentlig ikke noe svar (var kanskje Alfie om jeg ikke tuller nå..). Kanskje er det et urteit spørsmål, men det gjelder altså dette:

Betyr det at det ikke blir ketoner fra fettet i maten, kun fra kroppsfett? Sånn at det er bombesikkert at det er eget fett som forbrennes når man er i ketose og ikke bare fettet fra maten?

Eller sier man det bare slik for at fettet i mat som er spist allerede er "kroppsfett" fordi det er jo I kroppen når man har spist det. Det går jo ikke rett ut igjen..?? Vil det siste i så fall si at det likevel kan være smart å ha oversikt over fettmengde man spiser så det ikke går utover ketoner fra (gammelt) kroppsfett?? Skjønner noen hva jeg lurer på? Hadde vært så fint om noen har en ryddig forklaring på hva som skjer med fettet i maten kontra fettet på kroppen når det gjelder ketosen. Og det er det garantert noen her som har, tenker jeg ;)

Nille sa for siden:

Dette står litt lenger ned i post 1 :

Leveren produserer ketoner fra kroppsfett, fettet du spiser og fra alkohol. Ketostix’en vet ikke hva som er kilden til ketonene. Hvis du for eksempel tester hver dag etter middag, og middagen inneholder en del fett, da vil du alltid ha mørkt utslag på stix’en. Det betyr IKKE at du brenner mer KROPPSfett.

Stix’en viser kun hva som skjer i urinen. Ketose skjer i blodet og i kroppsvevet. Om du har lys rosa utslag , så er du i ketose, og det forbrennes fett. Ikke heng deg opp i stixen, de er kun en indikator, ingenting annet. Det finnes ikke mild eller sterk ketose slik mange tror ! Og fargen på stix’en viser ikke grad av ketose, men mengden ketoner i urinen.

Kroppen trenger en viss mengde fett og proteiner for å "vedlikeholde" kroppen og for at kroppen skal brenne nettopp fett og ikke muskler. Spiser du for lite fett og proteiner vil du miste muskelmasse isteden for fett. Mister du muskler, synker forbrennigen, og du tar ikke av. .... så der er viktig å få i seg nok fett og protein i maten !
Akkurat HVILKEN prosess som gjør at det funker slik, vet jeg ikke, - og det har forundret forskere verden over når de har testet det. .... Har postet en del info i Hede's journal om fett og hvordan de tror det funker.....:)

siri74 sa for siden:

Okei, skal ta en titt der.. Bare undrer lissom på hvor grensen går for når man slutter å brenne ketoner fra kroppen, og bare fra maten. Men dette er vel i tråd med gammeldags kalori-tenkning, bare omgjort til fett/ketoner. Skal lete i Hedes journal etter mer. Takk, snille gode Nille :blomster:

emin sa for siden:

Fint å få litt info, jeg ble litt mindre skeptisk etter å ha lest dette. Jeg blandet ketose og ketoacidose (som jeg har lært om på skolen i forb. med diabetikere), og det var først og fremst det jeg var så skeptisk til.

Dog tror jeg ikke at jeg har viljestyrke nok til å holde meg på matta den tiden ketoseperioden varer. :p

Nille sa for siden:

Det er jo nettopp ketosen som gjør at du ikke trenger så mye viljestyrke. Etter et par tre dager forsvinner sultfølelsen nemlig.... det er en av bonusene med lavkarbo diett !!:D

Så ketoseperiode kan du egentlig bare glede deg til... med unntak av ånden da .....:p

emin sa for siden:

Jeg tar gjerne imot link til "oppskrifter" på hvordan jeg går fram for å komme i ketose og hva jeg skal gjøre underveis osv. Jeg er TOTALT grønn nemlig. :o

Bolla Piggsvin sa for siden:

Vet ikke om jeg har misforstått. Er det ikke meningen at man skal være i ketose helt til man har gått ned det man skal i vekt, ikke bare de første 14 dagene? Trodde man etterhvert kunne spise mer karbo og likevel være i ketose?

Nille sa for siden:

Det er ikke meningen at man SKAL være i ketose til man har gått ned det man skal gå ned. Atkins første fase, Induksjonen, er en ketogen fase, dvs. at de fleste er i ketose. Denne er ment som en renseperiode. Etterhvert som man kryper oppover vedvarende stigen i fase to, vil man øke karbo inntaket med 5 karber pr uke. Med dette vil folk etterhvert gå ut av ketose. Hvor på veien dette skjer er høyst individuelt og varierer fra person til person. Noen går ut av ketose allerede ved 20 karber - andre er i ketose til langt over 50. Så lenge en fremdeles tar v spiller det ikke noen rolle om man er i ketose eller ikke.
[color=purple][/color]
På vedvarende vil de fleste ta av i en litt mindre fart enn under induksjonen. Når man er mellom rundt 5 kilo fra målet er det anbefalt at man går over i fase tre, pre-vedlikehold. Her legger man til 10 karber pr uke til man har nådd sin målvekt. Veldig få opplever å være i ketose så langt uti kostomleggingen.
[color=purple][/color]
Har man mye å ta av, er det en fordel å være i induksjonsperioden lenger. Om man trives med kostholdet og om man fremdeles tar av. Stanser vekttapet opp lenger enn 4-6 uker (2-3 er ganske normalt), vil 9 av 10 oppleve av man starter å ta av igjen om man går over på vedvarende og øker karbegrensen.
[color=#800080][/color]
Håper dette var littegranne klargjørende ! :)

Nett sa for siden:

NÅ har jeg lest den, Nille :blomster: - veldig bra!!

Men på boksen min står det at lyserosa eller "hudfarge" (den jeg hadde) er negativ - altså ikke ketose eller?

Fridolina sa for siden:

Kan man,eller er det vanligt att man får missfarvede tender når man er i ketose????
[color=#ff00ff][/color]
noen son hørt om det??

jankph sa for siden:

Jeg kan ikke svare på akkurat det, og jeg kan ikke tenke meg noen grunn hvorfor tennene skulle bli misfarget av å være i ketose, men jeg har merket at jeg har mye mindre belegg på tennene etter å ha spist når det er et lavkarbo-måltid enn når jeg spsier noe med mye karbo. Jeg føler bare at jeg ikke lenger trenger en tyggis etter maten, og jeg var helt tyggiman tidligere.

Nille sa for siden:

Det har jeg aldri hørt om ! Det finnes heller ingen grunn til at de skulle bli det da "ketose" eller "ketoner" ikke har noen farge.....

Det må nok være noe annet som du har spist/drukket - eller om du røyker.
[color=#800080][/color]
Som Jan sier, så har jeg også opplevd et motsatte, dvs. at tannlegen skryter av tennene mine ....... Før lavkarbo hadde jeg problemer med tannsten og belegg på tennene. Det har jeg ikke lenger....

Fridolina sa for siden:

Det var bara ett generellt spørsmål om ketose:)
[color=red][/color]
Hørte nemligen noe om det,men jag har ju ikke lest noe om det i ketolyseboken.. Det er derfør jag spørr..
Takk før svaret Nille
[color=red][/color]

lilletrine sa for siden:

Topp!
Jeg kjøpte stix og skulle inn å spørre om noe, men så fant jeg jo alle svarene her. Tusen takk!

Siljevanilje sa for siden:

jeg har faktisk et nytt spørsmål, som jeg ikke husker at jeg har lest svaret på.

lukter urinen litt sånn søtlig?

føler det lukter litt alla hasj

jeg har ikke prøvd å røyke det, for de som lurte på det.

Nille sa for siden:

Nei, ikk akkurat søtlig, men mer som aceton - ala neglelakkfjerner...... Noen sier også at det lukter litt kvalmt, - og det kan jo kanskje være søtlig ?

Om det lukter søtlig kan det jo ha med kost tilskudd å gjøre ?

lokkebiff sa for siden:

Et lite sidespor bare...:

Når dere nevner "søtlig" lukt av urinen.... jeg husker tilbake til den tiden jeg spiste tullmat (les høykarbo). Etter et måltid med Honni korn, luktet urinen, ja nettopp, Honni korn....:eek: :eek: :eek:

Men sånn tilbake til temaet: På lavkarbokosthold har jeg aldri hatt lukt av urinen (selv om fargen kan være neon gul/grønn:rolleyes: )
Det samme gjelder avføringen: Nesten ikke lukt i det hele tatt (de gangene jeg har hatt "spisedager" har avføringslukten vært helt hinsides....!!!:( )

Hedda:) sa for siden:

Takk for kjempebra info, Nille!

jeg vet ikke hvilket kosttilskudd det skulle ha vært. eneste jeg tar er jo ketolyse sine og astaxin for magen. thats all.
men den søtlige lukten var veldig kvalmende, men ikke aceton-ish.
men den har heldighvis gått bort. :D

lokkebiff sa for siden:

Høres litt UVI`aktig ut... Du får ta en urinprøve dersom det kommer tilbake!

hæ? UVI? hva er det?

okat, tok an. urinveisinfeksjon.
nei har ikke det. har hatt det endel ganger og jeg kjenner igjen symptomene.

lokkebiff sa for siden:

UVI = UrinVeisInfeksjon. (På folkemunne kallt blærekatarr :) )

Distrea sa for siden:

Dette var en fin tråd! Dytter litt på den jeg :)

Lava sa for siden:

flott info!

Livsglede sa for siden:

Henter frem denne igjen jeg, syntes at det var slik en intr. lesing. Masse info:)

Lava sa for siden:

:gave::uskyldig:

sonjaera sa for siden:

Mye interessant lesing her.

Det kom frem et spørsmål i en annen tråd om effekten av ketose minker hvis man går på kuren flere ganger. Den virker altså første gangen, men så legger man på seg og må tilbake i ketose for å gå ned igjen. Da kan det virke som det var lettere første gangen. Noen som vet?

Jeg har hatt stor suksess med ketose før og gått ned fort. Det gikk nesten som en lek, men nå virker det som jeg ikke lenger brenner fett i ketose. Stickens er lilla, men har kun gått ned ca.1 kilo siden januar.

Deprimerende. :mad:

Mdarling sa for siden:

Hei på deg.

Jeg har vært i ketose i tre uker, men har meget dårlig resultat. Gikk ned to kg første uken og siden har vekten stått stille. Trener med 30-40 min oppvarming og litt vekter tre ganger pr uke. Begynner å bli ganske demotivert. Går på EasyLife kurs og de andre har gått ned masse alle sammen :-( bare ikke jeg.

Skal jeg miste troen på å komme i normalvekt?? Er det noe jeg har oversett, tror du?

Hva sier dere andre, har dere opplevd lignende?
Mdarling

Kattemor sa for siden:

Leser og leser : ) mange gode innlegg, og spesiellt TS sitt innlegg var opplysende for meg som nybegynner - så tusen takk for god info :))

Bare en liten ting; hva betyr indusksjon i denne sammenhengen... jeg startet kuren i går, og er helt grønn på alt. Mange uttrykk som jeg ikke forstår det plukk av her...
Sikkert flere enn meg som er nybegynnere og trenger litt lettere ordforklaring : D

Jeg lurer også på om det er noen som har lagt inn en følgeplan for nybegynnere et eller annet sted her inne? jeg kunne tenkt meg en "mal" å starte med, slik at jeg kommer fort igang..
En plan dag for dag med alt jeg trenger å gjøre/spise/sjekke osv. Hva er første riktige skritt å ta? Jeg har ikke spist karbo i to dager nå, men vet ikke om jeg gjør alt annet riktig.

ps. har bestillt bok som er på vei : )

smilefjes sa for siden:

Falt mage - du kommer i ketose ved å spise så lite karbohydrater at hjernen ikke får nok karbohydrater til å overleve (brutalt forklart). Da begynner hjernen å lage sin egen karbohydraterstatning av kroppsfettet ditt - ketoner. Og du går over i forbrenningstypen vi kaller for ketose.

Måten å leve behagelig med å spise så lite karbohydrater er beskrevet i flere varianter her på forumet under de forskjellige filosofiene.

Men før du evt begynner, anbefaler jeg deg å velge en filosofi du synes ser ut til å passe for deg og sette deg grundig inn i hva den går ut på. Ellers blir det fort en nedtur, også er det lett å gi opp.

Lykke til :klem:

Kitt sa for siden:

Induksjon er noe de starter opp med på Atkins. Ikke noe å bekymre seg for for oss på ketolyse!:D

fijibliz sa for siden:

Ketose..?

Hei:)

Er ganske så ny i en egenkomponert lavkarbodiett, å har en del spørsmål..
Har vært i ketose i nesten 3 uka nu i følge ketostixn,,
Så er det det, KOR lenge anbefales det å vær i ketose?
OG når man er i ketose, tar den fett i fra kroppen i det uendelige så lenge d e fett der, eller stoppa det av sæ skjøl?
Er normalvektig, men skal gå ned noen kilo (men fremdeles vær normalvektig),
Å en ting til, for best resultat, burd æ trapp opp me karbohydrata med 5g i uka, å i såfall, etter kor lang tid?

---bærre nyskjerrig;):p----

Va veldi vanskeli å formuler de spørsmålan, men håpa du skjønna ka æ mein :confused::o

flat_mage_here_i_come sa for siden:

Ja har en egen diett som jeg er komfortabel med, men er konstant sulten.

Det jeg egentlig lurte på, var for fort/sakte det går før man er i ketose?

smilefjes sa for siden:

Flat mage - det er ikke riktig å være sulten bortsett fra at du kan være det akkurat i overgangen. Hvis du er veldig streng med karbene så kommer du fort i ketose - i løpet av et par-tre, kanskje fire dager. Når ketosen kommer på plass er sulten vidunderlig borte :smile:

Du kan jo legge inn en typisk dagsmeny, så kan vi se litt på den for deg?

Også må du spise nok fett til at du ikke er sulten da :-)

flat_mage_here_i_come sa for siden:

Er konstant kvalm også, halvbrekking osv.
Drikker MYE utenom måltider (vann).
Trener 4 ganger i uka (skal økes)

tja skal vi se

lunch er alltid på kantina på jobb, og vanskelig å få det karb fattig da, så det hender jeg må spise brødskiver hvis salatbaren er uappettelig, og varmmaten er full av karbs.
feks på tirsdag da det var pølsegrateng med pasta....

i går:
frokost: 2 brødskiver med smøreost/skinke. 1 glass melk
lunch: Sei med sopp, løk og creme fraiche, med salat siden av. 2 glass vann.
middag: 2 nakkekotteletter, 1 løk og en del champinogn stekt i smør med salt/pepper. brukte litt ketsjup og sennep også. 3 glass faris.
kvelds: 1 brødskive med skinke + 1 glass melk

i dag:
frokost: som i går
lunch: kyllingwok bestående av løk hvit og rød, paprika rød og grønn, stangselleri?, og noe annet sjafs jeg ikke dro kjensel på
mellom: 2 bittesmå brownies på jobb (første sukker denne uka!)
middag: svin ytrefile med wok grønsaker siden av. faris som drikke.
kvelds: sikkert ingenting.

Jeg kommer ikke til å være <72 carbs i helger, da kommer jeg til å unne meg "vanlige" måltider, slik som pizza o.l.
Med så mye trening bør jeg kunne gå ned 10 kilo ganske raskt.
Har allerede mistet litt, siden jeg begynte med karb fattig for 10-12 dager siden, dog har ikke kjørt striks før de siste 5 dager.

fijibliz sa for siden:

Har vært i ketose nu i 3 uke i dag, (under 20g karbo pr dag) MEN har ikke mistet sultfølelsen! :confused: Trur nu æ e i ketose, siden æ spis såå lite karbisa + at det slår ut på ketostixn hver dag... E d feil me mæ, eller kan det vær at æ ikke e i ketose som æ trur æ e?? Eller kanskje æ gjør nå feil?

Min vanlige dagsmeny:

• Eggerøre frokost
  • Salat me skinke og ost t lunch
  • magert kjøtt med litt bearnessaus eller skysaus med blomkål og salat t middag
  • Salat t ettermiddagsmat (liitn posjon) eller egg
  • Salat t kvelds
  • Drekk MASSE vann, å unngår lettbrus og lettsaft

Har gådd ned 3,5 kg på 3 uke nu, så nåkka e d jo som skjer, men sku helst ha møsta den dærre sultfølelsn:o

smilefjes sa for siden:

Fij - din meny ser veldig fin ut. Det stemmer fint at du går ned fint på den maten der :-)
Du kan spise litt mer fett hvis du er sulten uten at det burde stoppe vektnedgangen din - prøv med litt fløte eller rømme på salaten? Jeg har alltid en boks rømme eller creme fraiche blandet med hakket hvitløk stående i kjøleskapet som jeg bruker som saus, dressing osv. Du kan også godt spise både salat og egg til kvelds feks. Pass på å få i deg nok protein også - en håndflate minus fingrene med proteinmat til alle måltider ellers risikerer du at kroppen din forsyner seg av muskler istedenfor fett.

Flat_mage... Du er nok ikke i ketose nei :-)

Du må kutte ut brødskivene. Lunsjen i kantina på jobben kan du antagelig droppe - hva med heller å ta med mat hjemmefra? Jeg pleier å ta med middagsrester fra dagen før. Da har jeg kontroll på hva jeg spiser. En veldig sjelden gang har de mat jeg kunne ha spist, men det er så sjelden at jeg har droppet hele kantina. Billigere også det :smile:

Og brownies... Det er ikke mulig å kombinere ketose med brownies - ihvertfall ikke av vanlig type med sukker og mel.

Dessuten er det ofte mye skjult sukker i kantinematen - mel og sukker i de merkeligste retter som skal forestille å være kjøtt feks.

Så ut med brødskivene fullstendig, ikke mer kantinemat, og absolutt ikke en eneste brownie. Jeg vil nok anbefale deg å lese feks ketolyseboka, og sette deg litt mer inn i prinsippene før du legger om kosten. Ellers risikerer du bare å bruke opp motivasjonen og viljestyrken på ting som ikke virker.

I starten, uansett hvilken filosofi du betror deg til, må de fleste av oss fintelle karbene. Og skal du spise maks femten gram karbohydrat totalt på en dag, så blir det ikke brød og sånt. Dessuten bør disse karbene også komme fra grønnsaker - siden det er mat du trenger. Og hver eneste lille karbogram skal altså telles med - om du har aldri så lyst på noe :smile:

Da vil du etter et par dager komme i den berømte ketosen.

Med det kostholdet du beskriver her, vil du antagelig aldri komme i ketose, dessverre. Men treningen din synes jeg ser kjempefin ut! Ikke øk med den samtidig som du legger deg selv i ketose - det kan du heller gjøre etter at ketosen er godt etablert hvis du fremdeles ønsker det. Det er kjempebra å trene fire ganger i uka da :smile:

Så - les mer og stå på så er du snart i gang :smile: :klem:

Og hvis du planlegger å sprekke på pizza og sånt i helgene så vil du jo bruke halve uken som kommer deretter med å komme i ketose igjen da... Så da blir det ikke noen gunstig måte for deg å gå ned på. Men du kan jo droppe hele ketosen og heller leve generell lavkarbo? Er mange som går ned på det også. Det er enten eller dette kostholdet her. HVis man lever med ketogen mat og sprekker såpass ofte på karbohydrater så vil nok de fleste ende opp sultne, og antagelig opp i vekt. Det er først når du er i ketose at sulten forsvinner, og da må du ned på femten tyve g karb, ikke 72. (Hvor har du det tallet fra?)

Kattemor sa for siden:

AHA! Tusen takk for svar :D

fijibliz sa for siden:

Hei igjen...:)
Nu har æ som sakt vært i ketose i 3 uka... har gått ned 3,5 kg.
Er det lurt om æ bynn å trapp opp med karbohydrata nu, med ca 5g uka?
er det det samme korsn karbohydrata det er? Å trappa så videre opp med 5g uka, til æ ser vekta stoppa? å vess æ ser vækta stoppa før æ e nådd måle, så går æ 5g ned igjen?
Har æ forstått det rett?

Å en ting til.. må æ driv på å tell karbohydrata restn av live førr å hold vekta??

Evig takknemlig førr svar:):):):):):)

aTC sa for siden:

Induksjon er "fritt oversatt" i denne sammenhengen at man bevisst setter kroppen i en tilstand. Ketolyse og Atkins har det til felles at ketosen induseres gjennom et bevisst og tilmålt kosthold. Ikke bare Atkins, altså.

Man kan havne i ketose av mange årsaker, men her gjør vi det med vilje, altså vi induserer ketosen gjennom kosthold.

Kanskje bare et "buzz-word" for oss dødelige, men det er greit å vite litt om terminologiene. :)

Antoinette6 sa for siden:

Jeg bare løfter denne frem igjen, - først og fremst på grunn av Nilles flotte informative oversettelse :)

Takk, Nille :)

Runegutt sa for siden:

Nille, jeg låner oversettelsen din, til et treningsforum.
Har en diskusjon om trening og lavkarbo
Håper det er i orden.

Sirius sa for siden:

Et lite spørsmål angående ketose.

"Det finnes ikke mild eller sterk ketose slik mange tror !"

Betyr det også at hvis en person spiser 20 karber eller spiser 40 karber om dagen, så er resultatet det samme uansett? (Forutsatt at personen har såpass høy karb-grense og fortsatt er i ketose).

Nille sa for siden:

Når det gjelder selve ketosen ja. Men nå er det ikke selve ketosen som bestemmer hvor mye en tar av. Det er hvor mye karber en tåler. En selvmotsigelse, men dog riktig. Det er derfor det for de fleste ikke har noen hensikt å kutte på karbene da kroppen isteden mister viktige vitaminer og mineraler den trenger for å være i ketose. Enten så ER du i ketose eller så er du IKKE. Hva stixen viser er kun en indikasjon da mengden fett og mengden vann du inntar har mye mer å si.

Sirius sa for siden:

Nettopp! Takk, flott at du svarte Nille. Det har vært noen innlegg som har indikert det motsatte fra tid til annen. I got it now :D

acina sa for siden:

Det fine er jo at når du har kommet i ketose så behøver du ikke store viljestyreken,du er ikke sulten og med litt krom er du heller ikke fysen

LorelaiLeigh sa for siden:

jeg bare lurer på noe om den stixen. Kan hende svaret allerede står et sted her i tråden,men det var innmari mye å lese så håper d ikke gjør noe at jeg spør: Hvor ofte tester dere urinen? Det er vel ikke nødvendig hver dag,eller?

whynn sa for siden:

hei hei.. heeelt ny her.. og dette hjalp mye;) da vet enn hva en strener etter :D

Borealis sa for siden:

Hentet fra Kolhydrater i Fokus: kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=e64e72c3-2187-4266-9bd1-83f5734c4b48&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup#question_12

Synes noe av det som blir sagt her, er overraskende....slik jeg forstår det, sies det her at man ikke "ramler ut" av ketose så enkelt som jeg har skjønt det utav ulike innlegg her på lavkarbo.no....:confused:

LenaBeatrice sa for siden:

Det er ikke alle som kan spise så mye karbo og bruke ketose som en måte å bli kvitt kroppsfett på.
For noen er grensen ganske lav, for enkelte under 20 gram karbo/dag.
Vi vet jo at man tilfeldig faller ut av ketose når man spiser for mye karbo, en grense som er individuell, men for mange som "ramler ut" handler det nok om å finne ut hvorfor man gjør det, for det er ikke alltid man er helt klar over hva man han spist/drukket galt.
Når det er sagt så er det jo riktig at ketostixen ikke alltid gir utslag, selv om man er i ketose og brenner fett, så derfor er det vel så viktig å følge med på vekta.
Stixen kan man bruke som en indikator, men man bør nok være litt forsiktig med å la de bli en ledestjerne siden de ikke alltid viser hva som virkelig skjer i kroppen.

Berghite sa for siden:

Hmmm, betyr dette at man i og for seg kan spise 40 karber om dagen og så se hvordan det går? Jeg spør fordi jeg nylig byttet fra 4 mnd GR til lavkarbo og blir megapuslete:( av å være under 20 karber.
Og spiller det noen rolle om jeg spiser mye fett eller ikke? I den gamle utgaven av kokeboken er Lindberg veldig opptatt av å unngå mettet fett.
Kjempeimponert og motivert av Dreamy's hjemmeside!:heia:

Du kan ikke sammnligne Lindberg med for eksempel Atkins.
Lindberg baserer seg på høyre inntak av karbohydrater, noe som ikke er forenlig med de mengdene fett du kan spise når du følger Atkins eller lignende kosthold.

Det spiller en stor rolle om du spiser mye fett eller ikke når du følger Atkins eller lignende kosthold.
Fett er energikilden din om du er i ketose, og det er veldig viktig å tilføre fett i kosten for at kroppen skal få nok energi.
Kroppen klarer ikke å frigjøre energi fort nok fra det lagrede kroppsfettet.

Hvis du skal teste ut hvor mye karbohydrater du tåler så vil jeg råde deg til å "gå gradene" fra 20 karbo om dagen.
legg til 5 karbo om dagen i en uke. Hvis du fortsatt er i ketose, eller går fint ned i vekt kan du legge til 5 karbo om dagen den neste uken osv, helt til du faller ut av ketose, eller stopper å gå ned i vekt.
Da vet du hvor din grense ligger.
Dette er godt beskrevet her (Atkins):

forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=10

Berghite sa for siden:

Kjempefint svar!
Går for tiden på ca 20 karber og er da i ketose, selvom jeg spiser ting som litt rå gulerot og valnøtter. Imidlertid rører jeg en del på meg og da blir jeg kjempesliten og kvalm og skjelven og elendig - i går måtte mannen min plukke blåbær til meg for å få meg ut av skogen igjen... dette finner jeg vel ut av ;).
Men altså dette fettet, finnes det noen grenser? Kan det være at jeg ikke går ned hvis jeg spiser for mye fett? Jeg går nemlig IKKE ned i vekt, utrolig nok. Jeg drikker en kopp kaffe om dagen og har nesten helt kuttet ut pepsimax, så jeg skjønner lissom ikke helt hva jeg gjør feil. Jeg er helt klar over at jeg har resistens etter å ha slanket meg et helt liv, men det hadde vært fint å kunne fått tendensen til å peke nedover likevel

aTC sa for siden:

Jeg pleier å få i meg litt fett før jeg trener. En spiseskje med olivenolje, feks. Har lagt ut en liten oppskrift her tidligere på en oljedressing (med løk, paprika og chili), hvor jeg gjerne "skummer" toppen med skjeen (for å få bare olje). De gangene jeg gjør det har jeg mye bedre energi på (hele) turen enn om jeg lar være.

Carisma sa for siden:

Eller en avocado

Kutt ut gulerot og se om det hjelper. Gulerot er en stivelsesholdig grønnsak du skal være forsiktig med.
Hva mener du med "har nesten helt kuttet ut pepsimax"?
Kutt ut pepsi max også....helt.
Søtningsstoffet i den hemmer virkelig vekttap for mange.
Ellers gjelder det å spise balanserte måltider. Unngå så langt det er mulig rene karbomåltider. Få alltid i det fett og proteiner til måltidene, og vær ikke redd for for mye fett. Stek i smør (ev. olje) bruk olje på salat og annet du føler at du orker olje på. en klatt smør på koteletten er fint, eller i annet du liker smør i.
Drikk nok vann, og ta kosttilskudd (vitaminer OG mineraler)

Berghite sa for siden:

Da skal jeg ta alle de gode rådene med meg og teste dem ut.
Rapport følger :D

Starry Eyes sa for siden:

Mulig at dette har blitt svart på tidligere og mulig det er litt dumme spm, men...
Er det mulig å gå opp i vekt når man er i ketose? Og da mener jeg at det heller ikke vises noen nedgang ved bruk av målebånd?
Eller er det mulig å ligge på rundt 10-15 karber per dag, og ikke komme i ketose?
Kan slike ting som meieriprodukt og søtstoff 'stanse ketosen', selv om man holder seg i minimalsjilktet (10-15) mht karber?

aTC sa for siden:

Det er fullt mulig å gå opp i vekt i perioder. Har greid det fint selv. Men det slipper etterhvert.

Utgangspunktet er viktig for suksessen, har jeg forstått. Hvis man ikke er overvektig, så vil kroppen "normalisere" seg feks. Men jeg har liten tro på at 10-15g karbo pr døgn skal bringe deg ut av ketose.

Såvidt jeg har forstått, så er det veldig viktig for kuren at man har riktig fordeling mellom fett og proteiner. Merker selv at om fettandelen blir for lav (for mye "mager" mat som kylling feks), så stopper vektreduksjonen.

Takk for svar:).
Men dette med proteiner; jeg sliter rett og slett med å finne ut hvor mye proteiner jeg skal spise per dag - regna sammen for i dag og endte på 66,25 g. Fettandelen er 128,5g og karber 21g. Det er vel kanskje litt i overkant? Eller?
Men synes det er så vanskelig å unngå proteiner - for nesten alt jeg spiser for å få i meg fett inneholder også en god del, eller like mye, proteiner. For eksempel kjøttdeig inneholder jo mer proteiner enn fett, og det er veldig ofte det billigste og enkleste å bruke. Noen som har en 'lureregel'?...hehe, man kan jo aldri vite:p

aTC sa for siden:

Hmm.. Jeg er ingen ekspert på dette, men hvis du omregner til energi, vil fettet utgjøre 85% av energiinntaket?

Kjøttdeig er ikke noe jeg spiser mye av, men heller det enn karbonadedeig. Og jeg spiser mye olje, stekt mat blir stekt i olje, selv bacon.

Jeg forsøker ikke unngå proteiner, men spiser feite kjøttvarer. Grillskiver, bacon etc.

Nå har jeg hørt flere plasser at man kan stoppe vektnedgangen om man har for høyt proteininnhold i maten og at disse vil omgjøres til glukose etter hvert, og man kan så legge på seg.
Og så har jeg lest at dess flere proteiner en får i seg, jo mer vil en ta av? Jeg blir helt svimmel her jeg...hva er sant?
Blir dette i det hele tatt nevnt i Ketolyseboken?
Skaldeman opererer jo med fordelingen 85% fett, 10% proteiner, 5% karber. Hvordan kan dette stemme da? Det er jo bortimot umulig å få i seg så lite protein og så mye fett - da må man jo omtrent drikke flere desiliter rent fett daglig- eller hva?
Og så har jeg lest at man skal ha ca 1 gram protein pr gram kroppsvekt (eller fettfri kroppsvekt?) pr dag. Om jeg da kan tillate 90 g proteiner pr dag, og det skal tilsvare 10%, blir jo det helt sjuke mengder fett man skal ha i seg for å dekke 85% fett?
Jeepers sier nå jeg bare!
Noen som har prøvd å kontrollere proteininntaket og har liggende noen menyforslag som er tilrettelagt?

aTC sa for siden:

Ketolysekuren baserer seg såvidt jeg kan erindre på at fett skal "holde kroppens fettlagre åpne", og "sørge for ketogen forbrenning" (mine ord/beskrivelser). Siden man også spiser proteiner (og ikke bare eter kaninens mat) vil slankingen ikke gå ut over muskelmasse.

Det er litt misforstått det du sier her. Fordelingen skal være (fritt etter hukommelsen) inntil 20g karbo om dagen, og av resten skal 85% av energiinntaket komme fra fett, og 15% av energiinntaket komme fra proteiner. Fett har ca 9 kalorier pr gram, mens karbohydrater og proteiner har ca 4 kalorier pr gram. www.trim.no/pub/art.php?id=588.

Spiser du 100g fett og 100g proteiner, får du altså 900 kalorier fra fett, og 400 kalorier fra proteiner. Fra "dagsdosen" med karbohydrater får du 80 kalorier. Fordelingen her er altså ca 70/30 mellom fett/proteiner. Etter boka skulle du da spist ca 122g fett, og ca 50g proteiner for å få i deg 1300 kalorier med riktig fordeling. En feit frokost, en salat med olje til lunch, og "skikkelig" kjøtt til middag burde enkelt dekke dette.

1 dl fløte gir hva, 39g fett eller no sånt. Grønnsaker stekt i 75g olje og stuet i 1 dl fløte til slutt gir deg lett over 100g fett. Og det er bare til middag! :)

Aaaaaaaaaaaahhh....lyspære over hodet
Tusen tusen takk for svar aTC! Nå forstår jeg så mye bedre:D

Bipbip sa for siden:

Jeg har holdt meg på lavkarbo i nesten to uker, og har gått ned 2-3 kg!

Til frokost steker jeg meg to speilegg, surrer litt purreløk, og har på litt ost på toppen! Steker alltid i meierismør.
Frokosten kan også bestå av eggerøre lagd med vann og purreløk, er det en fordel å bytte ut vannet med fløte?

Har jeg veldig dårlig tid om morgenen, tar jeg et knekkebrød, av sorten som inneholder minst mulig karbo, er det veldig dumt?
Bruker smør på, og ost!

Middag består som regel av stekt kjøtt, med grønnsaker som broccoli, løk, blomkål, champignon, litt paprika. Surrer dette sammen, og har ofte i litt fløte (matfløte) så det blir litt saus!
Er det greit å spise mye fløte?

Ellers spiser jeg scampi og pengasusfilet, har laget en deilig fiskesuppe, av forskjellige akseptable grønnsaker surret i smør, sammen med chili og hvitløk, karry, salt og pepper, også har jeg godt med fisk oppi til slutt, og gjerne en fløteskvett også!

Kveldsmat blir også ofte egg, omelett, og jeg spiser litt salat både til frokost og kvelds.
Drikker pepsi max, men prøver å få i meg vann også!

Er det ok å ta et knekkebrød innimellom? Synes som regel jeg trenger en komfyr for å lage meg noe å spise, så knekkebrød kan være et greit alternativ som et lite mellom måltid.

Noen ganger lager jeg bare en tallerken med salat og litt pålegg som et mellommåltid!

Har ikke lest boka, men får lånt en i helga! Ble bare så inspirert av ei venninne som har gått ned en del ,at jeg begynte på egenhånd.
Hvordan høres dette ut?

Takknemlig for svar :):D

SunnhetMedSirrup sa for siden:

hvor mye veier ett knekkebrød da, og hvor mange karbo har den pr. 100g?

Bipbip sa for siden:

Det er 48 g Karbo pr 100 gram, og et knakkebrød inneholder 5 gram, altså veier det ca 10 gram!

Kitt sa for siden:

Bytt ut vannet med ordentlig kremfløte!
Spis bare knekkebrød når du må. Mange oppskrifter på brød og annen "i farta"- mat her inne. Kan anbefale Karins beste.

Bipbip sa for siden:

Tusen takk for svar! Skal pøse på med ekte kremfløte:)

Og Karins brød hørtes fristende ut, det må jeg prøve!
Er ofte litt vanskelig å få i seg mat når man har litt liten tid!
kjekt å ta ei skive av Karins brød da, med noe snadder pålegg :)

aikens sa for siden:

you just made my day...tusen takkjeg ha virkelig ikke forstått dette før nå :)

Lotta sa for siden:

Måtte lete litt...men så fant jeg denne tråden. Så endelig fikk jeg greie på hva ketose egentlig er for noe. Man lærer da sannelig noe hele tiden.
Takker for denne tråden

charlot sa for siden:

Jeg lurer på... Hvor lang tid pleier det å ta før de plagsomme ketose-symptomene blir bedre? Altså "tåkehjerne", kvalme og den tunge følelsen i kroppen. Er det noe jeg kan gjøre for å bedre symptomene utenom å øke karbo?

Charlott sa for siden:

Tar alt fra 2-3 dager og i verste fall opp mot 2 uker, Men, hold ut, det blir bedre! Drikk masse, masse vann, det hjelper :)

Kitt sa for siden:

Innen 2-4 uker skal kroppen ha vent seg til å bruke ketoner som brennstoff i stede for karbohydrater.
Du må passe på å drikke nok og få i deg en del fett, så blir det litt lettere i hvert fall!;)
Lykke til!:)

charlot sa for siden:

Takk! Jeg skal prøve å få i meg litt mer vann og se om det hjelper. Det går mest i lightbrus, kaffe og te nå... Det er vel kanskje ikke det beste for kroppen :rolleyes:

Nok fett får jeg ihvertfall. Gaflet i meg masse Cocosa til frokost, men kan ikke si det hjalp mot kvalmen akkurat... Jeg får vel bare holde ut :p

charlot sa for siden:

Tror forresten jeg satser på 2-3 dager og ikke 2-4 uker, for nå føler jeg meg virkelig dausjuk... Må nok gå over til South Beach igjen hvis ikke dette gir seg snart :o

Kitt sa for siden:

Ahh, du spiser for mye fett! Da er det ikke ketosen sin feil!
Gå ned på fettet og øk igjen l-a-n-g-s-o-m-t!;)

charlot sa for siden:

Åh, det kan kanskje stemme... Har jo pøst på med Cocosa og kaffe med fløte for å holde søtsuget unna, og plutselig ble jeg så dårlig at jeg så vidt klarer å stå på beina. Ihvertfall er ikke søtsug noe problem lenger! :D

Mai-lene sa for siden:

Hei dere :-)
Jeg lurer på om det er normalt å få slike bivirkninger av ketose som jeg har hatt? Har vært i ketose siden tirsdag kveld, da viste stixen lilla. Alle påfølgende dager også. Jeg drikker masse, og jeg spiser endel fett hver dag, samt grønnsaker og kjøtt/ost/egg. Jeg tar vanlig vitamintilskudd, Magnesium og Omega 3. Jeg går ned i vekt, og tisser myyye!

Likevel, jeg føler meg trøtt og slapp. Jeg verker i muskler og ledd (og det gjør jeg aldri ellers!) Det kjennes ut som jeg har mild feber og influensasymptomer. Jeg verken føler meg eller ser ut som jeg er frisk, føler jeg. Hvis dette kan vare i 14 dager, blir jeg oppgitt.
Er det noen som ikke tåler denne kuren? Som må droppe pga disse bivirkningene?
Jeg har absolutt ikke lyst til å gi opp, men jeg må jo fungere på jobb og privat!

mvh Mai-lene

Carisma sa for siden:

Du kan prøve å øke litt på grønnsakene, noen trenger litt mer karbo.

arnakristin sa for siden:

Hei,
Bivirkningene er vel ikke pga ketosen men pga det kostholdet du hadde, litt sånn avrusning og abstinenser. Når det er overstått vil du føle deg så mye, mye bedre…

Mai-lene sa for siden:

Takk for svar Carisma og arnakristin!

Jeg fulgte rådet ditt, og økte med mer grønnsaker, og det har hjulpet vedlig mye. Har også beregnet at jeg uten problem kan spise 40 karbohydrater hver dag, uten å gå ut av ketose. Lucky me! Skal ned ti kilo til. Har allerede gått ned 4 siden forrige tirsdag.

Boof sa for siden:

Hei.
Jeg har gått på Grete Roede flere ganger. Første gangen fulgte jeg opplegget til punkt og prikke, og tok av 23kilo. De andre gangene har jeg greid opp til 20 kilo, men sleit veldig.

Jeg har alltid vært tvilsom til ketose-kuren, men har nå bestemt meg for å PRØVE den og se hvordan det går.

Dette er veldig nytt for meg, men jeg følte jeg ikke kunne la dette være uprøvd.

Jeg er i dag 171.7 kilo, og håper å komme meg ned på 115kilo.
Jeg er 189cm høy, og har mye muskelmasse.

Men jeg tenkte å kombinere noen av ideene fra Roede-metoden med ketose.

Ville vært fint med synspunkter.

• Jeg tror på at man må spise mindre enn man forbruker for å gå ned i vekt
  • Jeg har tenkt å spise 5-6 måltider pr dag, men da lavkarbo
  • Jeg går ca 1time20min hver dag noe som er ca 7-8000skritt +ca 4000 skritt til og fra jobb.
  • Jeg er PepsiMAX-O-Holiker. Har tenkt å kutte ned på forbruket i ukedagene og kose meg i helga.
  • Jeg spiser aldri søtsaker eller sjokolade, så jeg slipper å slite med det.
  • 1 halvliter drikker jeg en skjelden gang på en fredag etter jobb.

Det jeg sliter med er å finne lavkarbo-mat.
Var i butikken i morges og fant noen nøtter "PARA" fra nøttefabrikken, 3g karbo / 100g.
Spiste ett beger Cottage Cheese til frukost.
Drakk en dobbel-latte-m-helmelk på vei til jobben.
Kjøpte noen kyllinglår med 0.2% karbo, ferdig grillet.
Og tenkte jeg kunne bruke litt pepperoni som mellom måltid hvis nødvendig.
Peperoni var høy på proteiner og fett og nesten null karbo.

Jeg sliter litt om morgenen da jeg alltid er veldig sulten.

Så noen tips på hva jeg kan spise?

Boof

arnakristin sa for siden:

Hei,
Vil anbefale deg å lese denne tråden
Til alle nybegynnere på lavkarbo…
På lavkarbo skal man spise når man er sulten og da spise seg behagelig mett, ikke stappa. Dette er en av de punktene som kræsjer veldig med GR.
Fint at du tenker på å kutte ned på søtningsmidler, ref. Pepsi Max
Husk at det finnes lavkarbo øl på markedet.
Melk hører ikke hjemme på lavkarbo, for mye melkesukker.
I den nybegynnertråden finner du linker til oppskriftsforumet og diverse inspirasjonstråder til hva du kan ha til frokost/middag/kvelds. Les også de trådene som omhandler fett, regner med at du har litt fettforbi etter å ha gått på GR.

Ellers er det vel bare å ønske lykke til med din nye livsstils omlegging.

paramore sa for siden:

Kjempeglad for at jeg fant denne tråden, trengte litt info! Tusen takk :)

Duesund sa for siden:

Da har jeg bestemt meg!

Jeg begynner på ketose og har lyst å gradvis gå over til atkins etterpå! :) Fordi det er en kostholdsendring! Men er ikke ketose og atkins litt det samme? At de første ukene av atkins er ketose?

Også står det masse om at man ikkem å få i seg melk. Jeg bruker en svett melk i kaffen(hel melk, 5 karbs/100g)... Likevel så føler jeg at jeg har framgang.. har verken vekt eller målebånd, så skal kjøpe dette inn også nå denne uken :)

Men jeg har ikke savnet en eneste matvare.. så betyr det at jeg ikke er allergisk mot noe? Jeg er frisk har ingen fysiske helseplager og er generelt i god form utenom mine 20 kg for mye.... Ellers så holder jeg meg nede på under 25 karbs dagen...

Er så mye informasjon at jeg blir helt surrete

Fjasnissen sa for siden:

Ketose er en tilstand. Ketolyse er en kur, og den er ganske lik Atkins induksjon. Man er i ketose både i starten av Atkins og på ketolyse.

LibraGirl sa for siden:

Kjempeflott og informativ tråd :D

Ella84 sa for siden:

Hei Nille
Jeg har nettopp begynt på LCHF, og lurer på en ting i forbindelse med dette. Jeg har lest mye på ulike forum men er vel heller mer forvirret enn klok etter å ha lest så mye. Jeg veier 60 kg og ønsker å ta av ca 6 kg, dvs der jeg var for ca 1 år siden. Jeg har forstått det slik at jeg ikke bør være i ketose da jeg ikke har så mye jeg skal ta av. Stemmer det? Hva bør mitt KarbH inntak ligge på da? Er 30 g KarbH nok? Håper på svar :)

Nille sa for siden:

Med så få kilo spørs det om du har særlig nytte av å være i ketose. I tilfelle er det helt i grenseland (anbefalingen er 10 kg + ). Men på den annen side er det er heller ingen grunn til at du IKKE skal være det, dvs. jeg ser ingen grunn til at du ikke bør være det. Hvis du trives med kostholdet kan du godt ligge på 20 karber +. Jeg ville ikke gått under, for det mener jeg er helt bortkastet. Jeg tar ofte en "renseuke" eller to for å gå av gjenstridige feriekilo. Ligger da på 20 + og kommer i ketose enten jeg vil eller ei. Clouet er å sakte øke på med karber etter en uke eller to så du ikke går på en smell når du har nådd målet :)
[color=indigo][/color]
Lykke til :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.