< Tilbake til oversikten

Alt du har ønsket å vite om ketose

Ella84 sa for siden:

Takk for svar Nille :)

Sherider sa for siden:

Begynnte på lavkarbodiett i går. Så dete er bare 2. dagen min på diett. Spennt på om jeg mister kilo når jeg kommer i ketose. Veide 77 kg i går morges, og målet er å veie 62 kg. Så mange kilo å ta av med andre ord. Men er bestemt på å pine meg gjennom sulten. Hvor mange kalorier anbefaler dere å spise per dag.? Jeg holder meg helt vekke fra karbohydrater. Spiser vel maks 1500 kal hver dag. Hvor lang tid tar det å komme i ketose?

Kitt sa for siden:

Vi teller ikke kalorier i det hele tatt i begynnelsen. Det tar normalt 2-4dager å komme i målbar ketose. Det er ikke nødvendig å ligge på null karber. Ca 15 holder i massevis!;)

Du skal heller ikke oppleve å være mye sulten. På lavkarbo skal du spise deg passe mett på riktig mat hver gang du er sulten!:D

Jeanette19 sa for siden:

Jeg lurer på en ting som jeg ikke finner noen som har skrevet om ennå: Dersom man følger et lavkarbokosthold og kroppen er i ketose en tid, og man så plutselig "skeier ut" med store mengder sukker i form av kaker, boller, wienerbrød eller liknende - kan dette være skadelig for kroppen i lengden? Jeg innbiller meg liksom at kroppen blir litt "forvirret" av å få så blandede signaler...? Stakkars skjoldbruskkjertel som skal forholde seg til sånne enorme svingninger i blodsukkeret, tenker jeg. Men har jeg rett, eller er det bare tull og tøys å være bekymret for dette?

index sa for siden:

Det er nok ikke optimalt nei. Men om du tenker deg om så har du kanskje utsatt den for mye av det samme hele livet før du begynte på lavkarbo? Det beste er å unngå å skeie ut, det er faktisk ikke så vanskelig når du først har kommet inn i det. Men skeier du først ut, så er jo det nest beste alternativet å ta deg inn igjen så snart som mulig...

nellie sa for siden:

Jeg tror ikke det er farlig og at en frisk skjoldrukskjertel ikke har noe problemer med det. Så lenge man ikke drar det til det ekstreme da. Men andre må gjerne vise til vitenskap, som sier det motsatte.:)

Alkå58 sa for siden:

Har spist lavkarbo i 3 uker nå. Drikker ikke lettbrus eller annen søtning. Kan desverre ikke trene akkurat nå pga netthinne løsning . Har veldig vanskelig for å holde meg i ketose . Ramler lett ned på rosa på ketosticksen. Har heller ikke gått noe særlig ned i vekt. Noen tips hadde vært mottatt med takknemlighet.

Carisma sa for siden:

Men rosa er da ketose? Fargen har ikke noe å si så lenger et er utslag!

Alkå58 sa for siden:

Har spist lavkarbo i 3 uker nå. Drikker ikke lettbrus eller annen søtning. Kan desverre ikke trene akkurat nå pga netthinne løsning . Har veldig vanskelig for å holde meg i ketose . Ramler lett ned på rosa på ketosticksen. Har heller ikke gått noe særlig ned i vekt. Noen tips hadde vært mottatt med takknemlighet.

Lillemy71 sa for siden:

Utslag er utslag. Fargen på sticksen sier bare noe om hvor mye overskuddsketoner du har i urinen. Man kan også være i ketose uten å ha utslag på sticks, det betyr bare at man ikke har overskudd eller at sticks er ødelagt (upålitelige) og det blir de raskt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.