< Tilbake til oversikten

Hei! Ny her inne!

screwball sa for siden:

Heisann!

Tenkte jeg skulle lage en tråd her, som en presentasjon av meg selv og også som motivasjon til andre som vurderer ketolysekuren.

Jeg er en 29 år gammel mann som bestandig har slitt med kiloene. Har slanket meg kraftig før på lavkaloridiett, men da endt opp med at all hard trening før dette har gått i vasken da det meste som har forsvunnet har vært muskler.
Så fikk jeg uken etter påske 2008 tips om ketolysekuren. Fikk råd om da å holde meg under 15g karbo om dag, så ville jeg komme i ketose.
Når jeg da kom hjem fra firmareisen hvor jeg fikk tipset var vekta oppe i ny personlig rekord - bikket 110kg og alle klærne var så trange at de så ut som de var lakket på meg. Gikk da rett over på ketolysekuren.

Har nå gått på kuren i 10 uker.
Hadde en "planlagt" sprekk på 4d for et par uker sider da jeg var i utlandet en tur - litt for å se hva som skjedde med vekta.

Vel, så over til det interessante - resultatet: minus 19 kilo!!! Altså 1,9kg i uken. Jeg har vært superstreng, spist mye salat med olivenolje og uante mengder egg&bacon. Tunfisk med sitronpepper og litt ekte majones har det også gått med endel av.

Satser på å se 80-tallet før sommerferien, har altså ca 3 uker på meg til å gå ned såvidt over ett kilo. Det burde gå.

Hva så med sprekken?
Det første jeg merket var karbokick. Føltes som jeg var ruset! Var et sinnsykt rush i hodet, kroppen var skikkelig "wired" og jeg fikk en avsindig hodepine! Fikk dette begge de to første dagene. Så roet det seg ned. Fikk dog luft i magen og følte meg i dårligere form enn på ketose.
Kom hjem og hoppet på vekta, kjempespent. Hadde da gått NED 500g iløpet av uka jeg var borte (4d sprekk, siste 3 dagene tilbake på ketolysekuren).

Det beste av alt med denne kuren er at jeg har en mye bedre allmentilstand. Er ikke konstant trøtt lengre, jeg er i bedre humør, ikke lengre plaget med urolig og oppblåst mage.

Så det tipset jeg fikk var jammen gull verdt! Er nå motivert til å fortsette en god stund til i ketose, og så begynner eksperimentet med å gradvis gå over til et lavkarboliv. Men med dette flotte forumet til hjelp så går det forhåpentligvis like greit som det har gått hittil!

Gerd sa for siden:

Heisann :D

Gratulerer med et flott resultat, både vektmessig og med almenntilstand :heia: rein mat gjør godt for helsa :D

Lykke til videre :heia:

Sense sa for siden:

Hei og velkommen hit :) Så flott du deler dine erfaringer, og for et fantastisk resultat du har oppnådd så langt! 1 kg på 3 uker er vel bare pice of cake for deg nå ;)

Det var interessant å høre hva en "sprekk" kan føre til, har fundert litt på det. Ikke at jeg planlegger noe sprekk eller har holdt på å sprekke, langtifra, er bare i min første uke enda, så må nok vente en stund med det ;) Men det var jo kjekt å høre at det ikke slo totalt ut på vekta ihvertfall, men skremmende med alt det andre da... :eek:

Håper du finner deg til rette her inne, veldig greit å ha et slikt sted når man trenger litt støtte og motivasjon!

Tulla 81 sa for siden:

Wow... Imponert...

Jeg er superstressa for tiden. Om 14 dager skal jeg på ferie, og skal være borte i 3 uker tilsammen.
Først går turen til Cuba, og der er alt laget av ris og bønner sammen med enten kylling, fisk eller svin.. Litt vanskelig å holde seg i ketose når man ikke får tak i de ingrediensene man trenger...

Etter 14 dager på Cuba skal vi til mexico en ukes tid, men da er jeg ikke så bekymret. Der skal jeg alltids klare å komme meg igjennom lavkrabo i alle fall...

Noen med lignende erfaringer?

Gleder og gruer meg til ferie...

ailicec sa for siden:

Hei på deg, så gøy å lese.....Jeg er helt ny her og skal begynne på ketosekuren om to dager. Må si jeg gleder meg når jeg ser hvor fort dere går ned. Jeg har et mål om -15 kg så jeg håper indelig jeg klarer det

Hannehk sa for siden:

Wow kjempeflott resultat! Jeg har snart gått på Ketolysekuren en uke og har også merket meg det med luft i magen. Den finnes ikke der mere! Tenker at dette må jo være den beste kuren som finnes! Det er den nok også når alle har så positive erfaringer her inne. Må bare begynne å se resultater snart!

fjanni sa for siden:

Ah! Her sitter jeg med tidenes karbo-hodepine og ler av forskingen din. For jeg har funnet ut akkurat det samme. Rush og hodepine, også promping da! Evindelig med promping! Jeg er en sexy dame i dag! prutt

Rattata sa for siden:

Velkommen hit - og så artig lesning. Det stemmer på en prikk det du beskriver :p

Gratulerer med flott resultat hittil og lykke til videre! :heia:

screwball sa for siden:

Jeg har fått et luksusproblem. De klærne som tidligere var alt for trange (f.eks dressjakker som jeg ikke hadde sjans å kneppe igjen) er nå blitt for vide! :D
Verst med jeansen - har snurpet dem sammen i livet med belter men det ser ikke bra ut...håper det snart er salg! :)

Har dessverre en stagnasjon i vektnedgangen nå, siste uken har vekta ikke rørt seg, ligger stabilt på såvidt over 91kg.
Begynner å haste med det siste halvannet kiloet før midten av uke 27!

HJELP! Hva kan jeg gjøre for å speede vektreduksjonen opp igjen? :confused:

Gerd sa for siden:

Grattis med for store klær :D

Ha tålmodighet og fortsett som du pleier. :ja:

Cm. kan bli borte selv om vekta står litt stille inniblandt :)

screwball sa for siden:

Takker forresten for alle positive kommentarer!
Er svært motivert for å stå på videre selv om jeg ikke merker den store vektreduksjonen fremover, det må jo nødvendigvis gå tregere jo mindre jeg har igjen å ta av...

Men hva er CM?

Update: Er hjemme for lunsj nå, hoppet på vekta bare for moro skyld...91,1kg så er rimelig nært å se ni-null nå! Så da skjer det noe likevel kanskje...:)

Mener å huske at Torkil Andersen kommenterte en som hadde gått ned 25kg på 100d. Jeg har nå gått ned drøye 19kg på 70d, så om jeg klarer 7kg til på de siste 30d så slår jeg ham:) Får kjøre mer på tredemølla fremover!

Gerd sa for siden:

Cm: Bruk målebånd og mål deg ;) :D

screwball sa for siden:

:lol:

Hehe, trodde det var et "faguttrykk" jeg! :rodme:

Gerd sa for siden:

Nix.. :lol:

screwball sa for siden:

Dumt jeg ikke har tenkt på å måle meg før...hadde vært moro å sett hvor mange centimeter som er forsvunnet her & der på kroppen min - for det er ikke få!

Får ta målebåndet fatt i kveld og se hvordan ståa er nå - og sjekke før ferien om det har blitt noen bedring.

Ser at min BMI har gått fra 31,5 ned til 26. Men jeg må faktisk ned på 87kg - altså 4kg til ned før jeg har BMI på 24,9 og er "normalvektig"...

MorStine sa for siden:

Hei Screwball, velkommen og GRATULERER:blomster: Vanvittg bra det du har oppnådd. Ikke rart kroppen din stopper opp for å tenke seg om litt;) Det skjer de aller aller fleste. Jeg sto stille LENGE da jeg nesten var i mål, og plutselig løsnet det.
Og du, en halv kilo? Den ser hverken du eller andre at er der, kun psyken din... Ta livet med ro, fortsett i samme tralten, så sksl du se det kommer etterhvert, men det er ikke brått sikkert det skjer denne uken eller neste, og det er heeeelt vanlig!

Dette har du taket på! Lykke, lykke til videre!:klem:

Fungirl sa for siden:

Gratulere så masse med megabra resultat :) Er uten tvil en stor inspirasjon for alle oss andre her inne :)

screwball sa for siden:

Takk for det!

Ja, MorStine, du har nok rett i at kroppen kanskje trenger en liten tenkepause... Var egentlig ikke så opptatt av vekta når jeg begynte på ketolyse, det var mest for å bedre formen jeg startet, men når resultatene begynte å vises på vekta også så ble jeg litt opphengt i å se fremgangen der. Som du sier så er det mest psykisk for egen del - å se 80-tallet for første gang på 10 år vil være en enorm mental boost.

Moro å kunne være en inspirasjon for andre - akkurat som mange her inne har vært for meg før jeg registrerte meg!

MorStine sa for siden:

Oh YES, been there... Gjett a. Er fortsatt opphengt i at vekta mi MÅ være 71 og ettellerannet, bikker den 72 er det krise oppi hodet mitt, som om det har noe å si om jeg veier 71,9 eller 72,2 liksom:rolleyes: Men jeg er opphengt ja... Så tro meg, jeg vet hva du snakker om der. Jeg har veid under 73 siden november (avbrutt av noen uker etter jul med litt mer), enda så er jeg opphengt... Håper det går over...:rolleyes:

Og du er helt klart til inspirasjon;)

screwball sa for siden:

Kunne ikke dy meg i dag heler - måtte på vekta for å se om det hadde løsna igjen... Og det har det visst, 90,3kg lyste mot meg - bare såvidt over 300g før det glade 80-tallet kommer til syne! Yes yes yes!

MorStine sa for siden:

:klemmepå: Så bra at det har løsnet litt igjen, tomodighet er en dyd, i know;)

:jager vekk de siste 350 gr til screwball:

screwball sa for siden:

Takk for det - trenger å få jaget dem bort ja!

Det blir - bortsett fra en uke - hjemmeferie i år, så da satser jeg på mange turer på S.A.T.S og en og annen fjelltur også. Lettere å holde ketolysekuren når man er hjemme, men nå skal vi på tur med campingvogna da så der lager jeg jo min egen mat.

Tenkte jeg skulle prøve meg på Tromsdalstinden for første gang i år!

I dag baker fruen Fedons Franske Sjokoladekake i muffinsform med splenda til meg, så kan jeg ta en til kaffen nå og da. Skal prøve å fryse dem, så kan jeg ta med på ferie.

Hun er gravid så kan ikke følge mitt opplegg, men støtter meg og er flink å lage middager som passer min diett - det er veldig bra. Hun spiser lite karbo til middag (fordi hun har innsett at hun egentlig ikke trenger ris, potet og pasta til middagen når vi har blomkålstuing, fløtegratinert brokkoli etc til) men spiser brød til frokost og lunsj - da spiser vi uansett ikke sammen siden jeg allerede er dratt på trening/jobb når hun står opp.

Én ting jeg føler for å nevne hvis man skal være til inspirasjon for andre:
Det som jeg synes har vært viktig for meg har vært at jeg har hatt muligheten til å kose meg litt selv om jeg er i ketose. Jeg har f.eks planlagt dagsinntaket av karber slik at jeg har kunnet unne meg 1-2 halvlitere med LITE-øl på kvelden. Jeg har tatt én liten bit mørk 70% kakao-sjokolade til kaffen en og annen gang, og har faktisk drukket godt over 1/2 flaske whisky (som jeg elsker!) iløpet av disse 10 ukene. Ett lite glass nå og da selvfølgelig. Har også tatt ett og annet glass rødvin - har bare passet på at det jeg spiser ellers den dagen ikke gjør at jeg passerer 15g (som jeg har hatt som rettesnor) karbohydrater.

Lurer på hvor mye fett som er reelt å bli kvitt på ketolyse - kan jeg ved hjelp av dette få vekk "alt" overflødig fett eller vil jeg på et eller annet tidspunkt ende opp med å da ta knekken på muskelmassen?

Nike sa for siden:

Ketolyse anbefales så vidt jeg har forstått for de som har mer enn 10 kg å gå ned. Da er det jo nærliggende å tro at man ikke ikke får bukt med alt ved ketolysekur..? Men det er mulig man i tillegg til å telle karber også må passe litt på totalinntaket av mat for å gå ned de siste kiloene? For å unngå å miste muskelmasse kan du jo trene styrke, det er jo sunt uansett:) Hadde vært fint å høre hva Torkil ville svart på spørsmålet ditt...

screwball sa for siden:

Vel, jeg tror nok at en rimelig fettfri screwball-kropp vil ligge på rundt 82-83kg - altså 27-28kg ned i vekt. Har satt 25kg som mål i denne omgang - 85kg matchvekt. 5kg til ned er mange smørpakker, så tror ikke jeg har så alt for mye fett igjen når det målet er nådd.
Jeg har i flere år trent vekter flere ganger i uken, så er forholdsvis muskuløs, har brukt å fleipe med at jeg har en veltrent kropp - jeg bare skjuler det godt! :o

Ja, håper Torkil kikker innom her, han har sikkert noe a la en fasit på dette.

Hvorfor skal man da ikke gå på ketolyse om man har f.eks 9kg å gå ned?

smilefjes sa for siden:

På slutten må man passe litt på kaloriene også, er derfor de siste kiloene gjerne er leie å bli kvitt.

Men din historie er jo fantastisk og en meget god inspirasjon! Du er kjempeflink - dama di må jo være kjempestolt av deg også :klem:

screwball sa for siden:

Okei, blir vel en overgang til et generelt lavkarbokosthold når jeg på en måte kommer dit at jeg er passe fornøyd, så får jeg prøve å finpusse med trening. Moro om jeg i det minste kan få et OK utgangspunkt for videre trening - hvor man kanskje kan se fremgangen visuelt og alt ikke bare er gjemt under X antall cm fett...

MorStine sa for siden:

Jeg kan bare snakke for meg selv da... Mem jeg har aldri tenkt på en eneste kalori på denne kuren. Jeg hadde mål på 24 kg som jeg nådde på under 5 mnd. Eter det trappet jeg opp med atkinsstigen og gikk da ned ytteligere 4 kg. Så nå har jeg gått ned tilsammen 28. Har levd på generell lavkarbo, ca 50 kh, i ett halvt år.

De som veier under ti kg kan fint gå på ketolysekuren, men vil ikke ha samme utbytte av den som oss med større overvekt. Fordi de ikke har så mye fett å forbrenne vil det ta lenger tid å oppnå slike resultater som oss med mye fett... Torkil har forklart dette mange ganger, jeg er bare så dårlig på å gjenfortelle:rolleyes:

Alyssa sa for siden:

:blinke:

Alyssa sa for siden:

Jeg glemte visst å hilse på :rodme:

Velkommen hit screwball, og gratulerer med fantastiske resultater! Masse lykke til videre! :heia:

MorStine sa for siden:

Hva betyr den smilyen her?:confused:
At du er enig eller uenig?

Alyssa sa for siden:

Jeg syns bare det hørtes litt lite ut å veie under ti kilo :D

Beklager, ikke meningen å gjøre deg forvirret. :nei: Skjønte selvfølgelig at det bare var noen ord som manglet. :ja:

Syns du er kjempeflink til å forklare og gi råd! :klem:

Nike sa for siden:

Det er det jeg også lurer på!

MorStine sa for siden:

Man kan det, men det er ikke bevist så god effekt som på mer overvektige. Mener da dette står godt forklart i ketolyseboka (som jeg låner bort)?

screwball sa for siden:

Jeg har ikke skaffet meg boka - søstra mi har den så jeg har fått vite det essensielle der.

Vært ei sinnsyk helg med masse hardt fysisk arbeid, håper på resultater på vekta, er ikke lange tiden å gjøre det på nå før ferien(jada jeg er like opphengt i å se 89,9kg eller mindre).

Blir det viktigere med sammensetning og antall karber jo lengre ned i vekt man kommer?
Hittil har det jo ikke vært noe problem med det kostholdet jeg har hatt, men jeg har vel stort sett lagt under 15g om dag. Leste i en tråd her at man skulle prøve å ha 15g som minimum og borti 20g - mer ved trening?

MorStine sa for siden:

Ja, det er ikke noe poeng i å ligge under 15 karbs om dagen, da går kroppen på sparebluss, man lurer den til å tro at det er krise og da sparer den på det den har. Så ikke ligg under. Noen må faktisk opp mot 20 for å gå ned i vekt. Fortsett som du gjør du. Og dersom du synes det går sakte kan du jo begynne å analysere det du spiser, for meg feks var det fløte og Cola zero som holdt meg "lenge" på ett platå. Noen har også tomater som en brems.

screwball sa for siden:

Okei, da får jeg nesten prøve å komme meg opp mot 20g og se hvordan det går.
Spiser endel egg - det er vel ca 1g pr egg?
Spiser mye salat og grønt til middag, så får i meg endel karber der. Spiser egentlig lite fløte. Av og til i fruens fantastiske soppsaus.

Drikker egentlig altfor mye kaffe, jeg så at noen kunne merke stagnasjon av det - så lurer på å kutte ned til en kopp om dag en periode.

All jobbinga i helga hjalp ikke på vekta, den gikk opp hundre gram. Men jeg merker at klærne blir løsere og løsere - nå er den siste jeansen som jeg aldri før passet snart så stor at jeg må snøre den inn med beltet.
Skal se om jeg finner salg på jeans en dag, er jeg heldig passer jeg muligens 32-33" i livvidde. Det er isåfall ned 5-6" - brukte 38" før.

Var og kjøpte meg noen T-skjorter...og kunne kjøpe alle i Large - slim fit!
Selv XL så ut som pølseskinn på meg for under 3mnd siden så det er jo veldig moro.

Hvis jeg tør skal jeg legge ut bilde av fremgangen.
Har ikke noen "bra" bilder av hvor ille utgangspunktet var, men kan jo ta noen bilder av hvordan jeg ser ut på 90kg - som sagt om jeg tør...

screwball sa for siden:

Jeg opplever en merkelig "bivirkning" av kuren...
Jeg klarer ikke lengre å sitte på vanlige kjøkkenstoler av tre e.l. hardt materiale uten polstring. Gjør kjempevondt i deler av skjelettet som nå plutselig stikker ut av stussen min når jeg sitter...:eek:

Har fra naturens side vært avstraffet med en gedigen hekk, (mye likt en bavian)...men ser ut som mye av fettlagrene mine der er borte...

En stk bilring igjen - om jeg noensinne blir kvitt den så kan vekta være hva den vil, for da er jeg fornøyd med kroppen min! (Bortsett fra at jeg aldri kan få store nok biceps).

Pearl sa for siden:

Kjekt å komme innom her og se hva du har oppnådd. Gratulerer med et knakende godt resultat. Du er jo nesten i mål. Synes også det er kjekt med litt flere menn her inne. :blinke:

screwball sa for siden:

89,9
!!!!!!

Vekta viste 89,9kg i mårres - før toalettbesøk og det hele!
Det føles faktisk helt fantastisk - for første gang på nesten et tiår er jeg under 90kg! :stortsmil:visemuskl
Nå skal jeg la vekt være vekt noen uker...måler centimetrene 1.juli og så skal jeg senke skuldrene. Det betyr ikke at jeg skal skjeie ut - det blir ferie med ketolysemat - men jeg skal ikke springe på vekta hele tiden. Gjør opp status vekt/mål 1.august...så får jeg satse på at jeg ikke får meg en på trynet da billedlig talt.

Jeg må nok få lånt meg ei hulltang og ta noen flere hull i beltene mine, for nå henger alt og slenger selv på innerste hullene. Hentet ut ei dressbukse fra skapet i går og prøvde den på, når jeg hadde kneppet den igjen falt den rett i gulvet - hang ikke på:_ohmy:

Mandag lagde jeg Ziggys polarbrød/lavkarbolapper...
F A N T A S T I S K ! ! !
Jeg syntes ikke det smakte egg i det hele tatt (er jeg blitt immun tro?), hadde ikke annet krydder enn salt i.

Hadde litt cashewnøttsmør på én lapp, majones og provenceskinke på en annen og majones og hvitost på en tredje. Supert måltid!
I går kjøpte jeg Mills Reker i Majones (2g karb pr 100g) og hadde på - nydelig! Dette blir nok "redningen" i fortsettelsen, for nå kan jeg lage disse og dermed ha et lettvint måltid tilgjengelig (det jeg savner mest fra brødmaten, så kjapt og lettvint å ta seg en skive når man er sulten) - mindre sjans for å bli matlei.

Pearl: Takk skal du ha! Merker at jeg er i mindretall her inne, men bra jeg bidrar til å dra opp testosteronnivået litt:D

Fatter ikke at jeg har slitt meg gjennom sulting på lavkaloridiett når man kan storkose seg til lavere vekt med ketolyse!

screwball sa for siden:

Syntes denne var litt moro:
[ATTACH]4905[/ATTACH]

Konkelimonke sa for siden:

Hahaha!
humre
Det var ein utruleg moro teikning! Trur eg må kopiera den og henga på kjøleskapet...

Anyway! Velkommen, og gratulera med utruleg resultat! På tide med nytt belte, ny bukse, ny dress og heile pakka....!

Du kan med god grunn vera utruleg stolt av deg sjølv!

Og lukke til vidare, ikkje minst!

Klem frå Konkelimonke

HenriettKK sa for siden:

Jeg er også ny her inne :)

Gratulerer med et flott resultat, stå på videre ;)

Araya sa for siden:

Himmel og hav for noen resultater!!! Imponerende!!! Tror jeg må vise denne tråden til samboeren min, som har 20 kg overvekt. :D

MorStine sa for siden:

:klapper: for deg screwball, så fantastisk å endelig å nådd under 90 da, :heia: videre på deg!

screwball sa for siden:

Takk for det, MorStine:klem:

Full ferie nå, men ingen problem å holde seg i ketose.
Jeg spiser godt, er sløv i skyggen og merker at jeg tar av meg, selv om jeg ikke er på vekta. Kroppsfettet bare skrelles av!

Har nå bare ett par jeans som passer - eller egentlig som henger&slenger mindre enn de andre:rolleyes: Snurper inn med belter som jeg har laget nye hull i - belter hvor jeg brukte noen av de ytterste hullene for 4mnd siden!
Ender med ny garderobe dette her!

Noe av det mest interessante er egentlig at jeg ikke har vondt i knærne lenger!
Jeg har i flere år slitt med smerter i knærne etter fotballskader - avrevne ligamenter og slikt som har kranglet litt. Men nå som kroppen har noen kilo mindre å slepe på, så er smertene borte.

Og er så ufattelig deilig å gå ute blant folk og ikke skjemmes for hvordan man ser ut!

I går hadde vi moussaka - lavkarbostyle. Nydelig!
Må takke min kjære fru som støtter meg og hjelper meg, både ved å tråle nettet etter lavkarbooppskrifter, og ved å diske opp med masse snadder mat og karbofrie "søtsaker" jeg kan ha til kaffen.

Pga ekstremt masse stress på jobben har jeg fått trent bare én gang siste 2 1/2mnd - så ser litt frem til ferien er over og jeg kan begynne å frekventere S.A.T.S igjen.

ecli sa for siden:

Heisann! Inspirerende lesning :) Gleder meg til jeg også når målet mitt!

Har allerede merka det på klærne selv; kjøpte nylig en bukse i én str mindre enn samme bukse i mai (ja...likte den så godt at jeg måtte kjøpe en ny en, men i en annen farge da :p) Bare én str igjen nå, så er jeg nede på den str jeg var for 10 år siden.
Spennende å få vite hvordan det går etter kuren. For det er det som bekymrer meg mest! At jeg ikke skal klare å holde (tilnærmet) matchvekta - men at jeg skal fyke opp igjen i vekt...
Nå da du har nådd (del)målet ditt - spiser du fremdeles ketolyse-mat, eller har du gått over til generell lavkarbo?

screwball sa for siden:

Jeg kjører fortsatt ketolysekuren, å komme under 90 var som du sier bare et delmål, jeg håper å nå 85kg før jeg passerer 26 uker på ketolysekuren (uke 40 - 05.oktober).
Planen/avtalen med fruen er at jeg skal ta en pause da - om ikke noen kan gi meg argumenter jeg kan bruke overfor henne som tilsier at det ikke gjør noe om jeg fortsetter - for det fungerer sinnsykt bra for meg å være i ketose.... Er veldig spent/nervøs med tanke på å skal gå over på generell lavkarbo - jeg er livredd for å gå opp i vekt igjen. Men blir nok en saaaaaaaaaaaakte tilnærming, kanskje legge på et par gram/dag ekstra i uken.

Kunne ikke dy meg - måtte på vekta i dag bare for å sjekke om det peker riktig vei. Og det gjør det! 87,8kg, så har altså gått ned ca 1,1kg på under 4 uker - så ligger visst på ca 300g/uka. Må vel si meg fornøyd med det når jeg har gått ned ca 23kg på 4mnd :D Fortsetter jeg med 300g/uka så skal jeg da veie 84,8kg når jeg når uke 40. Sprøtt -

Nå er det snart krise i garderobeskapet. Siste jeansen henger og slenger på meg. Har lagd nye hull i beltene for å klare å snurpe inn. Snart salg????

Folk rundt meg begynner nå å kommentere at jeg ikke må gå ned mer - iallefall bremse litt. Men det er vanskelig å se seg sånn når man har slitt med overvekt i mange år - jeg er på en måte enda feit mellom ørene og må klare å få et nytt syn på meg selv - å se på meg selv som slank. Jeg fikk mye "valpefett" og det gikk aldri ordentlig bort. Ble mye mobbet for dette på ungdomsskolen. Jeg hadde vel noen år fra 18 - 21 hvor jeg var relativt slank/muskuløs pga jobbet sinnsykt hardt som tømrer, men hadde et utrolig usunt kosthold og etter det har vekta bare økt. Da setter det sine spor oppi hodet...

Håper jeg kan klare å stabilisere vekta nå, slik at jeg kan konsentrere meg om trening og ikke slanking.

Hvordan har dere andre som er "ferdigslanket" klart overgangen og hva har hjulpet dere til å stabilisere vekta?

MorStine sa for siden:

Jeg fortsetter klappkonserten min for deg! Jeg er sinnsykt imponert:) Du er SÅ flink.
Jeg synes ikke du behøver å stoppe på dagen 6 mnd hvis du ikke er i mål, det er skrevet mye om det på forumet her, bare å søke for argumentene du trenger;)

Når det gjelder å holde vekten kan jeg jo fortelle hva jeg har gjort:) Jeg trappet opp med Atkins-stigen, trinn for trinni 9 uker. Nå har jeg holdt vekten og tom gått ned noen kilo siden november...

VEDLIKEHOLDSTRAPP:
Uke1: (25 karbs pr dag) Mer grønnsaker og salat fra tillattlista.
Uke 2: (30 karbs pr dg) Friske oster (som feks cottage cheese).
Uke 3: (35 karber pr dag) Frø/nøtter.
Uke 4: (40 karber pr dag) Bær og visse meloner (ikke vannmelon feks)
Uke 5: (45 kraber pr dag) Vin og andre lavkarbospiritus
Uke 6: (50 karber pr dag) Belgfrukter og bønner
Uke 7: (55 karber pr dag) Frukt ( i tillegg til meloner og bær)
Uke 8: (60 karber pr dag) Stivelsesholdige grønnsaker
Uke 9: (65 karber pr dag) Korn

Håper det var til litt hjelp:klem:

screwball sa for siden:

Takk for det...
Får prøve å sjekke litt mer rundt denne stigen - men jeg tar meg jo et glass vin i ny&ne, spiser cottage cheese (i lappene), men er kanskje ment at man skal spise mer av dette og dermed øke karboinnholdet? Får kikke litt på det i morgen.

Ikke verst at du har gått ned mer da, jeg håper bare jeg klarer å holde vekten, men har jo et håp om å kunne få igang rutinen med 1t trening på S.A.T.S før jobb hver morgen mandag til fredag. Med lavkarbokosthold og jevn trening bør jeg jo klare å holde meg sånn høvelig stabilt. Blir spennende iallefall!

Takker for klappingen - trivelig med skryt (selv om jeg bare er en smågutt i forhold til din prestasjon da MorStine!)

MorStine sa for siden:

Det er du da virkelig ikke!!! Det er jo ikke mange kiloene som skiller din og min nedgang da!

screwball sa for siden:

Wohoooooooooooooooooooooooooooooo:visemuskl :visemuskl :visemuskl
Stakk innom en klesbutikk i dag for å teste bukser, siden de hadde salg.
Begynte å rote i en bunke når ekspeditøren kommer og sier til meg: "De er sortert etter størrelse, så der du er og ser er 28" - det blir nok litt smått til deg, du må nok over i bunken 31-32."
Jeg så bare dumt på ham - hva er det du går på liksom, HALLO??? Så små bukser har jeg da aldri passet!
Ser på fruen og tar opp ei bukse i 32" og sier "Tror han denne skal passe, se, den er jo alt for liten (holder den foran livet mitt) eller er den det? Må nesten prøve for moro skyld..."
Inn i prøverommet bar det - og gjett hva? Jeg skled RETT INN I TRETTITO TOMMER! For 16 uker siden kom jeg meg knapt inn i 38"! 6" eller 15cm mindre livmål! Og med 38" hadde jeg mage som hang utenfor buksene, det hadde jeg ikke med buksen jeg prøvde i dag! Det er helt sinnsykt! Aldri passet så små bukser før! Jeg kan ikke beskrive for en vanvittig personlig seier dette var!

Slet ikke med å få igjen knappen heller, kunne sikkert klart å fått på meg ei 31" også om jeg hadde orket!

Gjett om det ble handlet bukse der da?

Paradis-Oscar sa for siden:

OI! Grattis! :heia:

For en fantastisk følelse det må ha vært! Er det ikke gøy når man ikke skjønner helt selv hvor mye som har endret seg? :)

Nå ble jeg skikkelig inspirert - er ingenting som å se at klesstørrelsen blir mindre, det e liksom det mest konkrete resultatet :D

majama sa for siden:

Gratulerer så mye:D Du kan være skikkelig stolt av deg selv!

Blir plutselig gøy å handle klær nå:):):) Så utrolig morsomt at du gikk rett inn i buksa du trodde var for liten!

screwball sa for siden:

Oppdatering:

Stabil vekt - varierer sånn fra dag til dag mellom 87 og 88kg. Null trening i sommerferien. Litt småslurv - men iallefall lavkarbo.

Mulig jeg kan se på kroppen min at den enda skifter form. Synes det ser slik ut - at fettet enda saaaakte går bort. Synes også jeg ser resultater av vekttrening - ser mer definert ut. Har enda et felt fremme på magen med endel fett - kan ikke kalle det en pølse eller bilring da det er ca 15cm bredt og går fra underkant av de to øverste pakkene i six-packen (ja, de to øverste rutene begynner å vises når jeg strammer) - regner med at dette fettet sitter innmari godt. Regner med at når jeg er såpass slank som nå så skal det mye trening til for å komme ned i en fettprosent som tilsier sixpack - og enkelte får jo aldri den frem uansett hvor hardt de jobber for det.
Har også litt håndtak på siden...
Er langt fra fornøyd med kroppen min enda, men noe sier meg at så mange år med elendig selvbilde har etset seg bra inn i hjernen min - og at jeg nok aldri blir fornøyd. :(

Skal denne uken hente meg bil sørpå. Noen tips til road-trip-mat? For et halvår siden hadde det gått i sjokolade, pølser og tortillachips, men er litt i villrede nå. Vann, Anton Berg sukkerfri sjokolade og tunfiskbokser kanskje?

screwball sa for siden:

Så var jeg hjemme etter å ha hentet bil.
Dro ned torsdag morgen i forbindelse med jobb, og tok med en bil nordover.
Fruen sendte med meg en stor porsjon frosne lavkarbolapper, så det var maten min på turen. Kjøpte kjøttpålegg og skivet ost og hadde på. Sparte utvilksomt masse på dette, istedet for brus og smågodt fra bensinstasjoner gikk det i lapper og vann! Og litt bacongull og peperonipølse.

Måtte på vekta når jeg kom hjem, er en stund siden sist jeg har veid meg. Ante ugler i mosen når jeg tok på den nye "lille" buksa etter en tur i dusjen og snurpet inn med innerste nye hullet i beltet og buksa bare slang rundt livet.
Så da var det av med alle klærne igjen og på vekta.

Tror det er tid for en aldri så liten WOHOOOOOOOOOOOO igjen....

85,5kg!

Har nå gått ned 25 kg. Har nådd vektmålet mitt (mangler 500g, det er jo peanuts), men ser at ved å fortsette dette en stund til så er det ikke urealistisk at jeg kan krype ned mot 80kg og være rimelig rippet. Regner med det går endel tid før overflødig hud er borte, men men.

BMI på 24,33...så selv med endel muskelmasse så har jeg BMI på normalvekt.
Det er helt utrolig, jeg hadde aldri trodd at jeg skulle komme ned i 85kg på denne siden av nyåret. Men plutselig har altså noen få kilo til sluppet taket. Virker som kroppen stopper opp på noen vekttrinn underveis.

Håper jeg kan være til inspirasjon til andre - tror primært min "suksess" kan tilskrives at jeg har vært svært dedikert og streng.

Kitt sa for siden:

Gratulerer så mye med oppnådd mål!:heia:
Du har gjort en bra jobb!:D

MorStine sa for siden:

Gratulerer, helt fantastisk!!!!:D

screwball sa for siden:

Takk takk!

Er fantastisk - merker at jeg på en måte går litt rettere i ryggen, selvtilliten er en helt annen! Det har gått så fort... begynner sånn smått å synke inn hvor mye jeg egentlig har tatt av, sånn som i dag når jeg kom hjem fra jobb og så meg i speilet..."Oi så slank jeg har blitt!" :)

Det er to ting som bekymrer meg nå.

1. Jeg klarer ikke å se fremgang i styrketreningen. Har dog vært rimelig sløv siden ferien startet, så sånn sett så er det kanskje ikke så rart, men har en følelse av at jeg var sterkere når jeg var mer polstret. Nå kan det jo være en sammenheng med at jeg sammenligner med når jeg trente 5x i uken. I det siste har det bare vært 1-2x i uken. Men hadde da visserligen håpt at jeg skulle klare å øke i styrke. Hvilken erfaring har dere her inne med dette i forhold til ketose og styrketrening?

Eneste jeg merker er at jeg plutselig evner å ta masse situps og beinløft. 10 situps før så var jeg knust i en uke. Med tanke på ryggskaden min så er jo dette glimrende, fordi sterke magemuskler er alfa og omega for å støtte opp ryggen.

1. Jeg ser med skrekk på å skulle øke fra mine 15-20g karber om dag til et vedlikeholdskosthold. Jeg er livredd for å gå opp i vekt igjen. Jeg er så fast bestemt på å holde vekten nede at jeg har tenkt å pakke bort alle klærne som ikke passer mer, og kjøpe meg noen nye. Men jeg regner med at jeg er i ketose - jeg har ikke stix men siden jeg begrenser karboinntaket såpass skulle man da tro det? Men som sagt - jeg tør liksom ikke teste ut å putte mer karber i maten. Har litt lyst på en periode uten å veie meg, og da er det dumt om jeg samtidig skal prøve å innføre matvarer med litt mer karbo igjen - risikerer da å gå på vekta om en stund og se stygge tall...

Fungirl sa for siden:

Temmelig ok ut?
Du ser jo råflott ut :) Og eg ser heller at du må jobbe med magen. Synes du ser skikkelig bra ut og eg må si eg er virkelig imponert over vektnedgangen din :)

nattfrue sa for siden:

Coveret av Men's Health neste, spør du meg :)

MorStine sa for siden:

OMG!!!:eek: Du ser jo kjempeflott ut, ser heller ikke hvr du har noe å jobbe med!!!

Paradis-Oscar sa for siden:

Holy Malony, du er jo Hunk jo!

(((((Hunk-Alarm!)))))

:p :D

Antoinette6 sa for siden:

Utrolig ! Fantastisk ! G R A T UL E R E R !!!

Skippy sa for siden:

Fantastisk!

ZitCom sa for siden:

Heihei!

Gratulerer med stor vektnedgang. Jeg skal være ærlig, du har inspirert meg veldig!
Har tenkt på ketolyse en stund, men bare pga deg bestilte jeg hele pakka!

Selv er jeg bare 20år, men kjenner meg godt igjen i det du sier ang kropp.
Rart å si det, men du er min inspirasjon til å gjennomføre dette!

Lykke til videre, så kommer det nok en tråd fra meg etterhvert også!

Du!? VÆR STOLT!

screwball sa for siden:

:rodme:

Du verden for en respons!
Blir både flau og opprømt på én gang - tenk at noen kan si noe sånt om meg!
Cover på Men's Health og hunk og greier...:roert:
Har nok en stykke vei å gå før jeg klarer å se sånn på meg selv, men takker så mye for fine ord!
Når det er sagt er det vel ikke av det gode å gå rundt og føle at man bør på coveret på Men's Health da...
Men jeg gransker nok meg selv for inngående, da er det lett å finne feil. Og jeg har en mistanke om at om jeg så skulle klare å få skikkelig definert sixpack så ville jeg sikkert funnet ett eller annet jeg ikke var fornøyd med. Så jeg må nok prøve å ta til meg deres kommentarer og konkludere med at jeg kanskje ikke ser så aller verst ut, og heller fokusere på de helsemessige gevinstene istedet for å bli for kroppsfiksert.
Men det langsiktige målet er uansett å kunne dra til varmere strøk neste vår/sommer og ta av seg på overkroppen og ikke føle sterkt ubehag. Da har jeg brutt en barriere.
Får se hva trening 2-3x i uka kan bidra med videre.

ZitCom - så moro at jeg kan være til inspirasjon! Det hadde jeg aldri trodd for et halvt år siden! Håper du klarer å nå de målene du setter deg - det er en meget god følelse!
Og ja, jeg er vanvittig stolt over hva jeg har oppnådd. Jeg har tross alt kvittet meg med nesten en fjerdedel av meg selv. Jeg elsker å se ansiktsuttrykket på noen jeg kjenner men som ikke har sett meg på en stund, når de ser meg nå. Lyser vantro ut av øynene deres.
Så gjelder det bare å finne en levemåte etter dette som gjør at jeg ikke fremkaller samme reaksjonen neste gang de ser meg igjen - og da fordi jeg atter en gang er over 0,11 tonn...

screwball sa for siden:

Finnes det noe punkt hvor man ikke lengre er i ketose fordi kroppens fettprosent er nådd et visst lavt nivå?
Jeg har ikke stix og vet ikke om jeg er i ketose lengre. Virker ikke som jeg går ned noe mer nå, ligger stabilt på vekta. Vil gjerne ta av de siste kiloene med fett...
Er det slik at jeg nå er nødt til å redusere fettinntaket, eller skal/bør det være høyt så lenge man lever lavkarbostyle?
Må jeg regne med at det kun er hard trening som vil ta knekken på de siste fettrestene?

Lurer litt på hvor langt man kan tøye strikken, jeg vil svært gjerne ned i så lav fettprosent som mulig - bildet over viser jo at styrketreningen min bidrar til at jeg ikke kommer til å forsvinne fra jordens overflate med det første, selv om jeg får bort litt mer fett.

Jeg har alltid hatt en drøm om definerte magemuskler, og føler at målet er nærmere enn noen gang. Dumt om jeg da inntar for mye kcal eller fett eller noe sånt som gjør at jeg ikke kan oppfylle dette ønsket...

igmitt sa for siden:

Du verden så inspirert jeg ble av å lese denne tråden din!! Du har vært utrolig flink! Håper selv at jeg skal klare det du har klart, men er enda bare i startfasen da:p Hver gang jeg føler lite motivasjon skal jeg jaggu lese denne tråden din! Lykke til videre. Og sånn by the way, råflott kropp du har fått!:cool:

MorStine sa for siden:

Jeg kom dit at det ikke nyttet mer med ketose, da jeg trappet opp på den måten jeg har beskrevet for deg før, så fikk jeg vekk enda tre kilo. Men jeg kunne sikkert ha fått av meg en god del mer fett. Har endel å ta av både på lår, bak og mage, men tror nok det kun er trening som vil hjelpe meg med det. Magen har også preg av å ha vært stoooor 4 ganger. Du kan jo se på bildene av meg, så ser du at jeg også har litt igjen selv om målet er nådd!

Synes du er flott jeg:D

screwball sa for siden:

Takk:klem:
Fant ingen bilder av deg bortsett fra den kule tattooen din!

Får til stadighet treningen spolert. Trener på SATS hver morgen før jobb (det er iallefall intensjonen) men siste par ukene har jeg jobbet inn fredagene. Da har jeg startet arbeidsdagen mellom 6 og 7. Så skulle jeg trene hardt denne uken og kjørte på med en skikkelig rygg/mage-økt på mandag morgen. Følte at denne uken skulle jeg virkelig få skikk på treningen igjen. Om kvelden klarte jeg så å stikke en 15mm bred kjøkkenkniv inn i v.hånd langs tommelen ned i tykkjøttet til den stoppet i bein...rett på legevakta i full fart mens jeg blødde noe sinnsykt. Ble sydd med en gang (uten bedøvelse - ALDRI MER), så er jo rimelig redusert nå.
Irriterende at jeg ikke får trent - spesielt siden magetreningen gikk så bra.

Jaja. Spiser rett iallefall. Eggerøre eller egg&bacon til frokost, stor salat med masse snadder i til lunsj, noe kjøtt/fisk med broccoli/salat/blomkål til middag og lollipopbrød med diverse pålegg til kvelds. Så ellers så funker kroppen min kanonbra.

Får kanskje masse tid til trening om ikke så lenge...er rimelig magert i byggebransjen for tiden og utsiktene er mørke fremover. Så kan hende jeg blir permittert når prosjektet jeg holder på med nå er ferdig. Da må jeg ha noe å gjøre for å ta tankene bort fra hvordan man skal få endene til å møtes...

Nei, nå føler jeg det ble mye negativt her.
Positivt: Tror jeg må ha enda mindre bukser:p

MorStine sa for siden:

Jeg er imponert jeg- fortsatt, synes du har en utrolig pågangsvilje og vet hvor du skal, dette blir knallbra!

Her er det en bildetråd jeg lagde underveis... Er bilder både i starten av tråden og oppdaterte på side 3...

screwball sa for siden:

Sjekket ut vekta i helga, mest bare for å se hvordan jeg ligger an - jeg har ikke vært særlig nøye med å telle karber siste mnd. Ikke at jeg har spist mye av det, men ikke holdt nøye regning på.
Vekta viste 84,8kg, så nå er jeg altså UNDER målet.
Hadde en lengre prat med fruen i helga, hvor det kom frem at hun nå synes jeg begynner å bli for tynn. Jeg klarer ikke se dette selv, ser meg enda som småtykk/kraftig. Men har begynt å få endel kommentarer på at jeg er så tynn nå, så bør vel snart begynne å ta hintet. Vil ikke bli sett på som en tynn pingle, har brukt litt for mange timer i helsestudio til det.

Familierådet konkluderte med at noe av grunnen til at jeg kanskje blir oppfattet slik/får disse kommentarene er at jeg bruker endel av de gamle klærne (snurper inn jeans med belte, bruker de store skjortene...) og da ser det ut som jeg har parkert kroppen i ene hjørnet av klærne. Jeg trenger rett og slett en ny garderobe - vi har bare ikke tatt oss råd til det hittil. Alle musklene mine vises rett og slett ikke inne i teltene jeg kler på meg.

Så jeg må nok stoppe slankingen nå og heller bygge muskler. Vil ikke at fruen skal synes jeg er for tynn - jeg vet hun ikke liker menn som er veldig tynne. Slanke og muskuløse ja, men tynne pingler nei.
Først er man for feit, så er man for tynn. Ikke lett å gjøre damer til lags nei.

Får prøve meg frem med kostholdet, se hva som kan bidra til muskelvekst samtidig som jeg ikke får masse fett på kjøpet. Vil jo så gjerne ha sixpack, men nå er det bare konturene av de to øverste som vises...

Dilemma dilemma dilemma.

Løvetann sa for siden:

Fantastisk å se hvor flott du er på bildet! Og så inspirerende for oss andre å se at man kan komme i mål!

Gratulerer med flott innsats og ditto resultat! :blomster:

screwball sa for siden:

Er det flere enn meg som merker at de klarer å piske seg selv mye hardere på trening?
Sånn som de to siste dagene, så har jeg stukket bort på S.A.T.S i lunsjen, da jeg for tiden jobber 50m fra studioet. Trener en intensiv beinhard 30min-økt, springer i dusjen og stikker på jobb igjen. Begynner litt før om morgenen som kompensasjon for tiden jeg bruker i dusjen:)
Kjørte biceps og mage i går, og triceps og underarmer i dag (pluss litt lett benkpress).
Satte ny pers i går med 80kg i 6rep-sett i bicepscurl med stang, og ny triceps-pers i dag med 70kg i 6rep-sett i close grip pushdown.
Begynner å bli rimelig fornøyd med kroppen min bortsett fra magen. Men skal gi meg selv et halvår med trening uten å syte noe særlig om det, så får jeg se hvordan jeg ser ut da. Bør bli noe strammere om jeg klarer å opprettholde kosthold og trening, noe som per dags dato ikke ser ut til å by på noen problemer.

En annen fin ting: I dag er det 10d igjen til termin for barn #2! Gleder meg noe sinnsykt - begynner å bli spennende dager nå!

Sirius sa for siden:

Har lest hele denne tråden nå, og må bare si at jeg ble veldig rørt... :)

(Og hvis du fortsatt skulle lure, rent objektivt sett er du nok hunk nå ja! Ikke at det er det som her viktig her, men likevel ;))

LilleM0r sa for siden:

Jeg opplever det stikk motsatte - jeg sliter på trening! Har alltid trent ganske mye, i det siste året 2 ganger styrke med PT samt kondisjon ca. 2 ganger i uken. Startet med ketolysekuren for 4 uker siden og har vært nødt til å redusere både intensitet og antall treninger pr. uke ganske mye. Og det er ikke bra - men jeg trenger å gå ned noen kilo og må prioritere det akkurat nå.
Blir derfor litt glad når jeg leser din opplevelse - det er kanskje litt for tidlig for meg i kuren? Det blir kanskje lettere etter hvert?:confused:

Ellers - gratulerer med et flott resultat! Og snart forestående familieforøkelse. Du er en inspirator for mange av oss:):)

Brillz sa for siden:

Hei! Dette er mitt første innlegg på siden her, har snust rundt en liten stund nå:p Men må bare si det; Du er virkelig en inspirasjon!! Skal faktisk begynne på ketolyse-kuren i morgen, og har vært litt engstelig for hvordan dette skal gå.. MEN, etter å ha lest "historien" din er jeg virkelig overbevist! Synes du er kjempeflink, og du har virkelig inspirert:) Ønsker deg masse lykke til fremover, både med vekt og barn:heia:

screwball sa for siden:

Takk for det, og velkommen hit!
Er moro å være en inspirasjon for folk, jeg som stort sett har gått rundt og skjemtes over hvordan jeg så ut.
Jeg har nå pakket bort vekta. Den er ikke lengre av betydning. Jeg ser på kroppen min at jeg stadig mister fett, men siden jeg trener hardt og intenst 3-5x i uka så er kroppen min i endring. Jeg har en teori - uten noen form for understøttelse - om at siden kroppen trenger mindre energi basalt (bare for å få hjulene til å gå rundt so to speak) så er det lettere å bygge muskler selv på lavkarbokost enn før. Har som sagt ingen annen grunn enn en følelse som basis for denne antakelsen, men men. Time will show.

3 dager igjen til termin, nå begynner det virkelig å bli spennende.

Lykke til med ketolysekuren, er du bare dedikert og benytter deg av alle råd & tips som du får her inne, så vil du nok lykkes!!!

MorStine sa for siden:

Innom med en vedlikeholdsklem til deg! Flinken!!!:D

screwball sa for siden:

Takk for det!
:klem:

MorStine sa for siden:

Værsågod:klem:

screwball sa for siden:

De siste par ukene har jeg spist endel lollipopbrød. Pga tidsklemma på jobb har det vært 3 tynne skiver til frokost, 3 til lunsj og 3 til kvelds. Utenom dette ingen endring i kostholdet. Og merker at magen faktisk er mer oppblåst enn for et par uker siden. Har ikke nødvendigvis lagt på meg, men magen er ikke så flat som den var da. Hmm. Ikke bra.
Så nå er det tilbake til egg til frokost, kanskje lollipopbrød eller lapper til lunsj (men satser på å få tid til å mekke meg salat i stedet) og noe annet til kvelds. Det er ikke aktuelt å legge på seg igjen!
Har ikke fått trent siste uken heller, vært alt for mye stress på jobb. Irriterende. Blir forhåpentligvis lange trilleturer med den nye prinsen når han velger å komme (vi venter enda i spenning, 4d over termin).

Kampen for å shape kroppen fortsetter.

Brillz sa for siden:

Har selv ikke 'turt' å lage meg brød enda, redd for at det kanskje skal stoppe vektnedgangen selv om det er lovlig:rolleyes: Tror ikke du kommer til å legge på deg, du virker jo kjempemotivert! Og skulle det skje, er det jo ikke noe krise, du har jo funnet det som funker for deg:visemuskl 4 dager over? Da er det sikkert ikke lenge til knøttet kommer nei, spennende!:) Masse lykke til!!!!!:klem:

Elizabeth sa for siden:

4 dager over termin du!! Da er det ikke lenge igjen!! Så utrolig spennende!! Eg har ei lita fantejente på 10 mnd. Gubben er allerede begynt å snakke om en liten til. Kjempe masse lykke til!!!

screwball sa for siden:

Så kom lillegutt endelig i går kveld - 8d over termin - i ei farlig fart. Så kjapt faktisk at vi ikke rakk å dra på sykehuset, så fruen fødte på badet vårt!
Men alt gikk bra og står fint til, så nå feires det med en lavkarboøl og en Laproaigh!

LilleM0r sa for siden:

Gratulerer med den lille, Screwball!! Og for en fantastisk og sikkert litt dramatisk entre den lille skøyere gjorde!!:):)
Jeg blir rent rørt.....

MorStine sa for siden:

Gratulerer så mye med ett lite, utolmodig nurk;) Lykke til videre:D

Brillz sa for siden:

GRATULERER SÅ MASSE MED DET LILLE NURKET!!!!:heia:
Ønsker alle 3 en kjempefin tid fremover:klem:

screwball sa for siden:

Takk takk, nå koser vi oss hjemme med våre to prinser!

Elizabeth sa for siden:

Kjempe grattis! Kos deg supert masse!
Det er super kos. Rart å tenke på at lille babyen min snart er 1 år... sukk

Brillz sa for siden:

Da redigerer jeg: Ønsker dere alle 4 en kjempefin tid fremover:p

screwball sa for siden:

Takk takk!

Sprang innom vekta i dag da jeg ikke har trent mer enn én gang på et par uker, og spist masse lollipopbrød og sånt. Ikke vært streng, og følt meg oppblåst. Så ville bare sjekke hvordan ståa var, selv om jeg ikke har sprukket på noen som helst måte.

Og tallet var:

82,0

Helt sykt. Ned to kilo til - enda jeg ikke har gått inn for det! Har nå gått ned 28kg. Det er jammen mye fett det! Det er 56 slike:
[ATTACH]5280[/ATTACH]
Det blir jammen en bra haug!

Fungirl sa for siden:

Gratulere så masse med det lille nurket og fortsatt knallbra jobbing ang vekta :)

Brillz sa for siden:

:eek: 28 kg er jo knallbra! Som jeg skrev til deg i det første innlegget mitt; Du er en inspirasjon! (har sikkert holdt forbrenningen gående med lite nurk i hus også;))

screwball sa for siden:

Når jeg startet på ketolyse hadde jeg en følelse av at jeg kom til å bli svært begrenset i matveien - virket ikke som det fantes skikkelige alternativer til noe. Det bekymret meg litt, siden jeg fort skjønte at dette virket, og at jeg nok kom til å bli

Men etterhvert som man venner seg til et lavkarbokosthold, så er det utrolig hvor mye man egentlig finner som man kan spise (om enn i små mengder).
Jeg vet ikke om det sånn generelt på ketolysekuren er OK å blande inn så mange matvarer med litt karbo i som jeg gjør, eller om det ikke har noe å si så lenge man ikke overstiger antall gram karbo pr dag. Men nå er jeg jo forsåvidt ferdigslanket, så da orker jeg ikke stresse sånn med dette, jeg holder så god oversikt at jeg vet jeg ligger svært lavt på karbene uansett.

Jeg har iallefall begynt å finne mange gode alternativer til f.eks pålegg som jeg koser meg med:
I går fant jeg appelsinmarmelade med bare 4 eller 5g karbo pr 100g. Så da ble det 3 tynne skiver lollipopbrød med hvitost og en teskje slik oppå til kvelds...HEAVEN!
De hadde for øvrig lavkarbosyltetøy fra 3 forskjellige produsenter på EuroSpar her jeg bor. Jordbær og bringebær i hovedsak.
Delikat sine påleggssalater med marinerte reker har 7-8g/100g, et tynt lag slik funker også gull for meg.
Baconpostei har 4g/100g - så da lunker jeg lollipopbrødet i microen og har en tykk skive leverpostei på.
Har funnet økologisk peanøttsmør uten tilsatt sukker. Der er det litt mer, ca 13g/100g, men bruker bare et tynt lag uansett, knapt en spiseskje på 3 skiver.
På Prix har de fått inn en masse forskjellige sukkerfri sjokolader, hvorav flere er fylte med vaniljekrem, jordbærkrem, pistasiekrem...og har bare 1,5g karbo pr sjokolade. De er litt dyre da, men en slik i ny&ne, spesielt hvis vi har kaffegjester og fruen da har en eller annen kake som hun serverer, da har jeg min lille godbit til kaffen jeg også!
Lagde kokosmakroner onsdag, snadder..fruen digget det også. 0,5g karbo pr stk. Verken jeg eller hun kjente Natreensmaken.

Konklusjonen min er at jeg egentlig ikke ser den store utfordringen i å leve på et lavkarbokosthold lengre, iallefall ikke så lenge man har en familie som støtter en. Utfordringen er mer når man går ut av huset, men her har jeg et spørsmål som jeg skal ta igjen i bunnen av innlegget.
Vi snakket om det hjemme her om dagen - sønnen vår på litt over 2 år har faktisk et mye sunnere kosthold etter at jeg begynte på lavkarbo, ja, og fruen forsåvidt også, selv om hun spiser endel snop/sjokolade, og kjøpebrød.
Grunnen til at vi konkluderer slik er at de også spiser mye mindre ferdigmat enn før, iallefall til middag. Gutten vår er kjempeglad i "moses" som han kaller blomkålmos. Jeg lager den bestandig med et par bunter broccoli sammen, og av og til litt vårløk e.l. Han får rent kjøtt/fisk, og sauser lagd fra grunnen av uten en eneste E eller annet skrap (f.eks soppsaus med fersk sopp og fløte, redusert til den er rimelig tykk...). De spiser potet/pasta/ris en sjelden gang.
Her kommer et lite spørsmål: Er Soft Flora FYmat? Det er jo plantemargarin, og ser mange her inne er kraftig imot margarin. Fruen liker ikke smaken av smør (eller lukten om jeg steker i det) og det er endel ting margarinen funker bedre til synes jeg også.

Så spørsmålet mitt som jeg lovte litt lengre opp:
Slik ser kostholdet mitt ut nå:
Frokost: egg&bacon, litt ekte majones, litt hvitost.
Lunsj: 3 tynne skiver lollipopbrød med ymse pålegg
Middag: Kjøtt eller fisk, grønnsaker (som regel blomkål/broccolimos), kanskje 1/2 tomat. Lite salat i de siste par mnd...:(
Eller egg med masse hvitost oppå om resten av familien spiser noe annet som ikke er lavkarbovennlig.
Kvelds: 3 skiver lollipopbrød med ymse pålegg.
Jeg ligger altså generelt svært lavt på karbene, og det har jeg gjort gjennom hele ketolysekuren, sannsynligvis godt under 20g om dag.
Og NÅ kommer spørsmålet (en plass nedi her): Hvis jeg nå tillater meg å skjeie ut LITT en gang i blant hvis man f.eks blir bedt bort, kanskje 1x annenhver uke el.l., og ellers har et slikt kosthold som beskrevet over (svært karbofattig), vil jeg da ødelegge kroppen min med å switche inn og ut av ketose, slik at jeg etterhvert ikke vil klare å komme i ketose?
Bør jeg isåfall heller legge meg på et litt høyere karboinntak generelt, slik at jeg garantert ikke er i ketose, og dermed verken få hodepine eller slikt når jeg bikker over grensen, og heller ikke herpe forbrenningssystemet til kroppen?

Jeg er nå nede på ca 80 kg, har gått ned over 30kg, og vil ikke bli tynnere. Jeg vil heller bli større/tyngre, men da rene muskler. Jeg har litt fett igjen her og der, men vil ikke slanke det bort, heller trene det vekk. Får sinnsykt mange kommentarer på at jeg ikke må bli tynnere nå, og fruen synes faktisk jeg er for tynn (hvem skulle trodd det for 1/2 år siden???), og jeg begynner gradvis å se denne tynne personen som alle har kommentert, når jeg ser meg i speilet. Hittil har jeg fremdeles sett en småfeit fyr når jeg har sett mitt eget speilbilde (noe forstyrret selvbilde ja...). Når jeg ser meg selv i bar overkropp nå innser jeg at om jeg hadde sett noen menn på stranda som så ut som meg, ville jeg nok syntes de så rimelig bra ut. Hadde noen vist meg bilde av min kropp nå for ett år siden og spurt om jeg kunne tenkt meg en slik kropp, ville jeg slått til på flekken!

Jeg har rett og slett ikke tid til å bo i treningsstudioet som mange andre, og kan dermed ikke regne med å få drømmekroppen. Men litt finpuss dog...

Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal klare å bygge muskler effektivt, tror nok realistisk antall treningsøkter pr uke kommer til å være 2-3x.

Skal ta meg en snakk med treningsveileder på S.A.T.S tror jeg, forutsetningene er noe endret siden vi sist hadde samtale rett før jul i fjor...
Neste uke skal jeg til full helsesjekk hos legen. Jeg nærmer meg 30 med stormskritt, og de skal sjekke blodtrykk, kolesterol, stoffskifte etc. MEGET spent på hvilke resultater de kommer frem til. Er det noen som helst sjans for at jeg har enormt høyt kolesterol pga kostholdet?

Dette ble et sinnsykt langt innlegg, men håper noen tar seg tid til å lese igjennom det, og gjerne kommentere og svare på spørsmålene mine om de kan.

Ønsker alle lavkarbere (og andre også selvfølgelig) en eventyrlig helg! Nå skal jeg en tur på S.A.T.S og så skal jeg hente sønnen min i barnehagen og dra i akebakken!

screwball sa for siden:

En liten post til før helg...
Vært på S.A.T.S og gitt skuldrene mine juling. Deilig, ikke trent på 1mnd nå pga familieforøkelsen og sykdom.
Snakket litt med en treningsveileder/PT (personlig trener) der etterpå om hvorfor jeg ikke øker noe særlig i muskelmasse og styrke selv om jeg trener tildels mye. Er i grove trekk på samme nivå som jeg har vært siste par årene.
Han mente jeg kanskje fikk i meg for lite proteiner til å bygge effektivt.
Da jeg fortalte at jeg enda kjører samme program som jeg alltid har gjort, mente han at der også var en grunn til stagnasjon.
Han var imponert over resultatene jeg hadde oppnådd med vektreduksjon:D
Han foreslo at kanskje jeg skulle belønne meg selv med en stund med PT for å virkelig få opp trykket og få skikkelige resultater av treningen. Mersalg, I know, men han sa at han garanterte store resultater, og at om jeg ikke var fornøyd skulle jeg få pengene tilbake. Er ikke billig, 12 klipp koster 325,-/gang (30min) = 3.900,-...
Men samtidig så har jeg bestandig drømt om å ha noen som kunne piske meg. Fordelt på 1-2x i uka i et par mnd + noen økter for meg selv kunne kanskje vært noe...

Tror uansett at jeg skal prøve å få i meg mer protein, jeg har en boks Nutrisport 90+ protein kjøpt på www.ej-shop.no for en tid tilbake, med sjokoladesmak.
Finner ut at den har følgende næringsinnhold pr 100g:
Energi: 376 kcal.
Protein: 89,0gr. (dry matter)*
Karbohydrater: 2,8gr.
Fett: 2,8gr.
Fiber: 1,9gr.
Laktose: 2,3gr

Jeg synes denne er helt ok blandet med vann...så kanskje jeg skal spe på med 50-60g av denne, og få i meg ca 50g ekstra protein om dag, iallefall etter trening. Noen andre som bruker proteinshake etter trening?

Og så kanskje prøve å legge om treningsprogrammet litt, og se hvilke resultater jeg da klarer å oppnå, før jeg evt svir av masse $$$ på PT.

screwball sa for siden:

Hmm, ingen kommentarer til min lange avhandling...
Jaja. Jeg skriver litt likevel jeg.

I dag går startskuddet for et knallhardt treningsregime (og kreatin+proteinshakes) som forhåpentligvis vil vise brukbare resultater. Jeg hadde tenkt å starte på grunnprogrammet på RYP (Release Your Potential) i dag, men da jeg vet at de 16d jeg har fri rundt jul/nyttår vil medføre lite trening (S.A.T.S er jo stengt flere av disse dagene) så starter jeg på dette mandag 5.januar. Programmet går over 6+1+6 uker = 13 uker. Så det passer utmerket, da endt program sammenfaller med ettårsdagen for ketolysekuren min. Nå er det bittert at jeg ikke tok masse bilder av kroppen min før jeg startet.
I de ukene som er igjen til da skal jeg bare begynne og kjøre de samme øvelsene som i RYP ganske hardt, så er kanskje utgangspunktet enda bedre.

Skal ta før-bilder før jeg begynner på RYP - så får vi se uke 14 hvordan jeg ser ut.
Ser de som det er bilde av i RYP-heftet har oppnådd mer eller mindre fantastiske resultater, om man tør å tro på det og innbille seg at man kan oppnå noe lignende selv er noe helt annet.
Men det hadde jo vært fantastisk da...

Fungirl sa for siden:

Dette kommer du til å fikse meget bra :)
Begynte så smått med styrketrening i heimen, har fått ball, manualer opp til 15 kg, strikk og i det hele tatt, men SLITER big time med å klare å legge inn pausene mellom øvelser og sett så har du noen gode råd så blir eg veldig glad. Skal vel også si at eg er mer håndballjente og den type sport og ikke så veldig glad i styrketrening :)

Må bare få sagt en gang til at du er og har vært kanonflink :)

Homer Simpson sa for siden:

Jeg er på 5. uka med RYP nå og merker stor fremgang allerede. Kan trygt anbefale det opplegget.

screwball sa for siden:

Høres bra ut - gleder meg til å se hvilke resultater jeg klarer å oppnå på RYP.
Har ikke noen spesielt bra tips når det gjelder trening, jeg fant ut i går at kroppen min har vært i en komfortsone når det gjelder trening svært lenge.
Jeg kjørte nemlig gjennom programmet til RYP bare med flere sett á 10rep, stort sett 2-3sett. Og fikk skikkelig juling!

Har tidligere bare tatt knebøy i maskin, og kunnet lesse på med vekt. 180-200kg i en slik maskin har vært min max.
Prøvde med stang i går. Og da fikk jeg merke hvor mye man kan jukse i maskin.
Punkt 1: Med stang må man holde balansen = flere muskler involvert. Maskin tar stort sett bare forside lår, mens med stang er store deler av kroppen involvert.
Punkt 2: Med stang må man løfte egenvekten av overkroppen også, og stabilisere denne.
Punkt 3: Med stang konsentrerte jeg meg mer om å gjøre det korrekt, gikk også dypere ned enn i maskin.

Jeg hadde 40 kilo på stanga, altså litt over 50kg vekt (stanga veier vel ca 10-12kg synes jeg å huske)...og det var alt jeg klarte 10rep. Sprøtt! Jeg tenkte å varme opp med dette, men fant fort ut at noen-og-førti kilo på stanga nok er min 10RM.
Er helt knust i beina i dag...

Prøvde også for første gang å ta i bruk fitnessball. Tok Swiss ball crunches. www.youtube.com/watch?v=VVBddP5oW8Y
Funket gull. 110% fokus på utførelse.
Etterpå kjørte jeg planken og sideplanken:
www.youtube.com/watch?v=6I990Wbr1JE&feature=related
Det tok skikkelig på! Anbefales. Styrker visstnok kjernemusklaturen.

Jeg har visst en tendens til å få veldig lange innlegg...sikkert kjedelig lesning.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.