Sirius sa for siden:
Nei - det er ikke kjedelig lesing! ;)
Sirius sa for siden:
Nei - det er ikke kjedelig lesing! ;)
screwball sa for siden:
Så bra, da kan jeg fortsette å skrive med god samvittighet!
Akkurat vært hos legen, fått målt blodtrykket samt tappet masse flasker med blod. Faren min har hatt flere små hjerteinfarkt og et par hjerneslag, bestefar det samme, og broren min som er i slutten av trettiårene har også hatt et lite hjerteinfarkt. Så best å være føre var.
De skulle måle alt mulig rart, tror jeg så det sto mellom 10 og 15 punkter på lista...
Blodtrykket mitt var 140/70, legen mente det nok var vesentlig lavere når jeg var hjemme og slappet av, enn når jeg akkurat kom til legekontoret.
Ligger på rundt 50 i hvilepuls hjemme. Hun mente det var perfekt.
Fikk også henvisning til øyelege da jeg spesielt siste året har vært mer og mer plaget med dobbeltsyn, og etterhvert skjeling. Fikk for 3mnd siden briller mot det, men nå begynner jeg å se dobbelt selv med brillene.
Ei lita jente i familien vår fikk slike symptomer for et par år siden, og da var det uhelbredelig kreft i hjernen. Pga mye kreft i familien min så blir man jo litt skeptisk når ting plutselig begynner å skje med kroppen. Så får sjekket det også nå.
Så nå er det bare å vente på dommen.
Trening: Nesten ikke gangfør i dag. Om et par timer skal jeg kjøre samme programmet igjen. Lurer på hvordan jeg skal klare å ta knebøy. Men biter jeg tennene sammen så...
futuba sa for siden:
Hei! En pt kan være vel anvendte penger om du er villig til å ta innover deg infoen du får og at denne infoen er relevant selvfølgelig;).
Grunnen til at jeg presiserer dette er at uten en indre vilje til å virkelig stå på og gjøre en innsats vil verken en pt eller all verdens penger hjelpe.
Har du guts og får god veiledning underveis kan du nå mye lengre.
Min erfaring med styrketrening er at de aller fleste trener med for tunge vekter ifht utførelse / teknikk. Vi må lære å krabbe før vi kan springe:).
Samtidig har de aller fleste ikke nok intensitet / eksplosivitet når de trener, styrketrening = smerte, men den varer heldigvis i korte øyeblikk.
Få noen til å se over din teknikk i øvelsene, fyr opp din indre vilje og stå på!:visemuskl
screwball sa for siden:
Du tar opp noen veldig vesentlige punkter her.
For det første så er det vanskelig å vite hvor gode resultater en PT kan hjelpe meg med å oppnå så lenge man ikke vet hvor dyktig han er i faget.
For det andre er det jo om man vil klare å sette ut i livet det han/hun prøver å formidle. Om jeg skulle velge å bruke så mye penger på en PT så ville jeg nok vært svært lydig og fulgt anvisningene hans/hennes, hvis ikke hadde det vært bortkastede penger.
Jeg har bestemt meg for å prøve å kjøre igjennom RYP svært dedikert de 13 ukene som grunnprogrammet + ekstrem muskelvekstprogrammen varer, for så å gjøre opp status. Jeg kan etter en uke eller to på RYP få PT/treningsveileder til å se over teknikken min. Men siden RYP har såpass få sett så skal jeg begynne rimelig lavt på vekt og konsentrere meg om å ha full kontakt med musklene hele veien, ta det pent og rolig.
Hvis jeg etter de 13 ukene ikke er fornøyd med hva jeg har fått til på egen hånd skal jeg ta PT opp til ny vurdering.
screwball sa for siden:
[ATTACH]5354[/ATTACH]
Eggerøre, bacon, jalapeño, tomat og chilimajones.
Snaddermat!
screwball sa for siden:
Kan man få nedsatt immunforsvar av å ha gått ned masse kilo på forholdsvis kort tid?
Jeg har hatt influensa 3x på 4 uker, og er nå nedsyltet i forkjølelse, sår hals og uggen form.
Kan kroppen min være i ulage pga stort vekttap, evt at immunforsvaret er nedsatt pga kroppen enda ikke har blitt vant til min nye vekt?
Kommer meg liksom ikke skikkelig på beina, enda jeg tar vitaminer hver dag og bare spiser ren sunn mat.
Areola sa for siden:
Nå har jeg ikke lest så mye i tråden før nå, men det virker som at du trener ganske mye?
Kan du være overtrent? Kroppen er flink til å sifra sånn sett. Og har du trent nå som du er syk?
screwball sa for siden:
Nei, faktisk ikke trent så hardt siste par månedene...vært masse styr og stress på jobben, så da har det ikke blitt tid. Har fått trent en og annen gang men ikke så ofte og regelmessig som før. Jeg har heller ikke trent når jeg har vært syk, om jeg kjenner at kroppen ikke er helt i slag så dropper jeg treninga nettopp for ikke å overbelaste kroppen.
Lurer på om jeg ikke har rotet meg borti en halsbetennelse. Får se an formen iløpet av dagen, om jeg er like ille i kveld får jeg ringe legen i morgen - og da skal jeg be om sykemelding frem til jeg tar ferie neste fredag, for nå tror jeg kroppen min trenger hvile for å komme seg. Heldigvis ferie i 16 dager f.o.m. 19/12-04/01. Det blir digg.
screwball sa for siden:
Kan det være at jeg rett og slett mangler litt vitaminer? Har ikke tatt noen vitamintilskudd før i de siste ukene... Men spiste omtrent aldri frukt før, så ser ikke hvor jeg skulle ha fått så mye mer vitaminer fra da...?
screwball sa for siden:
Har ikke brydd meg med å sjekke vekta på en stund.
Dessuten er jeg begynt med kreatin så da vil jeg uansett ha gått opp noe.
Men...jeg bruker speilet som målestokk - og fingrene som fettklyper..:)
Og jeg har faktisk mistet endel av fettputa på magen de siste ukene. Juhuuu! Jeg klarer ikke gi opp drømmen om sixpack eller iallefall synlige ruter på magen, og skal iallefall gjøre et seriøst forsøk over det nærmeste halvåret på å få dem frem. Så får vi se om jeg klarer å balansere kostholdet slik at jeg oppnår resultater og klarer å holde det ved like.
Jeg er pga ryggen "dømt" til et liv med trening, den fungerer 110% når jeg trener, men om jeg slakker av i flere uker så merker jeg det. Så det bidrar jo til at jeg kan holde det ved like om jeg får dem frem.
Noen som har et godt lokkerop å lære bort? :p
Temaskifte: Hvorfor skal alltid andre mennesker holde en nede - bevisst eller ubevisst?
Jeg blir så forarget når folk nå sier til meg at "nå må du ikke bli tynnere, da blir du stygg" "nå er du så tynn at du nesten ikke er mann lengre" eller lignende ting. Dette har jeg hørt fra nære venner og familie...
Her har jeg slitt med et skjevt selvbilde lenge, og hatt komplekser for kroppen min, og når man endelig oppnår å være fornøyd - ja nesten stolt av - kroppen sin, så skal man få slikt i fjeset?!
Jeg er klar over at det at jeg ikke har oppgradert garderoben min i større grad (3 t-skjorter, ei skjorte, en strikketvest og 2 jeans siden mars...) gjør at det ser ut som jeg har parkert kroppen i et hjørne i klærne mine, men det rettferdiggjør ikke de kommentarene noen kommer med.
Jeg bruker å fleipe med at jeg ikke kan gå rundt naken hele tiden sånn at de kan se hvor trent jeg er/hvor mye muskler jeg har...er ingen bodybuilder men ingen jeg omgåes/har i familien som har såpass definerte muskler som jeg har nå.
Kan det være misunnelse?
screwball sa for siden:
Vært hos legen i dag og fått konstatert kraftig virusinfeksjon i halsen. Sykemeldt inntil videre...
Tinka sa for siden:
Ikke for å fornerme deg på noe vis, men kanskje du burde ta til deg komentarene. Det kan faktisk være at du har fått et litt skjevt kroppsbilde etter flere år med overvekt. Det er noe som heter for tynn, vet du! Og det er slett ikke penere enn for tykk!
screwball sa for siden:
I know, og jeg er ikke interessert i å bli en "pingle"...derfor jeg trener med muskelvekst for øye. Vil gjerne legge på meg rene muskler, men ikke fett.
Jeg er ikke interessert i å slanke meg mer/bli tynnere, kan godt få vekk litt mer fett men erstatte det med muskler.
Og jeg har bestandig ment at et par kilo for mye ser bedre ut enn et par kilo for lite, spesielt på oss menn. Men jeg er like fullt skuffet over at folk slenger ut sånne kommentarer. Det er klart det ser ikke bra ut når klærne er mange nr for store til meg, men hva har egentlig folk med det? De slengte ikke ut at jeg var feit, hvorfor er det da akseptabelt at de skal komme med kommentarer andre veien.
Skal ta noen nye bilder og legge ut her, så kan dere vurdere for dere selv om jeg virkelig er for tynn...
For å si det sånn - jeg har langt igjen før jeg er noen fitnessmodell...
Oban sa for siden:
Jeg forstår hva du mener.
Selv har jeg på langt nær gått ned så mye som deg, og i hvertfall ikke med en slik fart.
Men jeg har fått slike kommentarer som at "du skal vel ikke mer ned nå" eller "du må forstå at du ikke har samme kroppen nå, som da du var 18".
Mulig at det viser mer i ansiktet, og når folk har vært vant med at man var litt rundere i kjakene - så ser man nesten undervektig ut. For store klær tror jeg også spiller inn, som du antyder.
For min del, ser jeg gjerne normalvektig ut med klær på, men jeg har definitivt for mye fett rundt magen ennå. Mitt mål var 18 kg ned, og jeg har klart 14 hittil.
Når det gjelder kommentarer om at man er i ferd med å bli for tynn, tror jeg faktisk at de er godt ment. Jeg inbiller meg at mange tror det er et kompliment for en som har vært overvektig å bli kalt tynn.
Lykke til i ditt forsøk på å lokke fram sixpack'en. Hvis det er ditt mål, må du gjerne prøve på det. Men jeg tror ikke du får noen bedre generell helsetilstand av det - det er sannsynligvis mest selvfølelsen som blir sterkere. Selvfølelsen skal dog absolutt ikke undervurderes.;)
screwball sa for siden:
Det er klart at når folk som ikke har sett meg på en stund ser meg nå, får de sjokk.
En kollega som ikke hadde sett meg siden før påske turte først ikke kommentere noe fordi han var redd for at jeg var alvorlig syk.
De kommentarene jeg snakker om er ikke ment som et gratulasjonsklapp på skulderen, for dem har jeg fått massevis av, men derimot en litt sånn syrlig sarkastisk kommentar.
Du har jo oppnådd gode resultater, gratulerer! Siste fettet rundt mageregionen (og hos meg bak mot/på korsryggen) sitter rimelig godt fast.
Mitt mål/ønske om sixpack eller iallefall synlige markeringer av musklene på magen er KUN motivert av kroppsfokus eller hva jeg skal kalle det. Har ingenting med helsegevinsten å gjøre.
Og jeg er jo godt gift med ei dame som ikke er kroppsfiksert og ikke kunne bry seg mindre om jeg har sixpack eller ei (hun liker faktisk ikke svært markerte sixpacker) så presset ligger heller ikke der. Hun var jo glad i meg for 30kg siden også, selv om hun nok foretrekker den jeg er nå.
Ikke sikkert jeg noen sinne klarer å få en så lav fettprosent at rutene blir synlige, men som bildene nedenfor viser er det ikke så mye som skal til, de to øverste kan såvidt skimtes og "omrammingen" av sixpacken samt V'en fra hoftene ned mot lysken begynner også å vises...så gir ikke opp med det første. Får gjøre opp status til badedraktsesongen til våren/sommeren.
Vel, bilder tatt i dag. Helt ærlig - er jeg for tynn? Slik jeg ser ut nå er der jeg selv har satt grensen. "Finpuss" igjen med tanke på fett/muskel-forholdet.
Jeg er ikke så skjev i kroppen, tok bildet selv med telefonen over skulderen...
Edit: Av grunner jeg ikke ønsker å gå mer inn på velger jeg å ta vekk bildene.
Skjønner om noen føler jeg her oppfordrer folk til å gjøre akkurat det jeg lenger opp skriver at jeg blir forarget over, men er en vesentlig forskjell på når venner og familie kommer med sånne kommentarer og om man får høre at man er for tynn av noen ukjente inni internettet...
Jeg har iallefall fått et nytt liv og det er det viktigste!
Oban sa for siden:
Du skal ikke se bort fra at misunnelse kan være en grunn. Eller at noen av de du omgås synes du har blitt litt vel mye opptatt av diett/trening/utseende.
Jeg tror alle beundrer en flott kropp. Men det gir ikke så mye sympati om det kommer tydelig fram at denne personen er "over gjennomsnittet" forfengelig i forhold til egen kropp. Du kjenner sikkert til typen som alltid går i T-skjorter som fremhever musklene og som (alt for) ofte finner en grunn til å gå i bar overkropp. Da er det mer "respektert" å ha en veltrent kropp som kun vises når det er naturlig.
Sannsynligvis bunner dette i misunnelse, men det kan sikkert en ekte psykolog gi et skikkelig svar på ;).
Min mening :
Tynn? : ja
For tynn? - nei!
screwball sa for siden:
Var bedt bort i går kveld.
Kan jo trygt si jeg var spent på hva vi kom til å få servert av mat og drikke. Fryktet en større sprekk.
Men fikk god rødvin, og maten var fondue. Masse gode grønnsaker og marinert kjøtt som vi tredde på spyd og kokte i peanøttolje. Sweet!
Var kanongodt og deilig å vite at alle kcal i oljen ikke hadde noe å si. Jeg var sikkert den eneste der som egentlig kunne spise med god samvittighet:)
Flaks!
scartz sa for siden:
oooh fondue, nice! herlig å spise med god samvittighet. Bildene ser kjempebra ut! Som nevnt så er du tynn, men ikke for tynn! Du ser veldig trent ut :) Gratulerer, fantastisk bra gjort! :D
screwball sa for siden:
Takker for trivelige kommentarer!
Røk på en kraftig virusinfeksjon i halsen så har vært sykemeldt i to uker.
Gått på smertestillende for i det hele tatt å klare å svelge. Kraftig opphovnet i halsen så har gått med en ekkel kvelningsfølelse når jeg omtrent ikke har klart å svelge.
Så jeg har vært kraftig stillesittende i to uker...og vært mer eller mindre syk siden første uka i november. Over 6 uker syk, det er ny rekord for meg!
Begynner å slippe taket nå - og nå har jeg fri i 16d, så satser på at jeg rekker å komme meg skikkelig.
Så blir det oppstart på RYP når hverdagen igjen melder seg.
screwball sa for siden:
Vel, så er vel det bevist for min del - ketolyse med alt det innebærer har ikke hatt noen negativ innvirkning på helsen min.
Om legen fant noe humbug i alle prøvene mine skulle jeg få vite det innen et par dager, men siden det nå er gått flere uker og jeg ikke har hørt noe, så regner jeg med at alt er vel!
Peke nese til alle rundt meg som mente jeg kom til å få et avsindig høyt kolesterolnivå av alt fettet jeg tyller i meg.
Begynner sånn smått å komme meg fra virusinfeksjonen i halsen, så satser på at jeg i januar kan komme skikkelig igang med trening igjen.
luringen sa for siden:
grattis med vektnedgang. Ikke bry deg om kommentarene. Har du en skikkelig god kompis, kan du jo drøfte det med ahm og få synspkt både på ditt fokus, kropp, trening osv. Syns du ser flott ut, og så kan du jo unne deg noe nytt og fint etetrhvert!
screwball sa for siden:
Jepp, gjett om jeg skal på januarsalg!
screwball sa for siden:
Skjedde noe moro i går!
Mamma ba oss på kaffe og vafler. Jeg tok da med meg en Anton Berg sukkerfri sjokolade som jeg bruker.
Men da jeg kom dit hadde hun klart å spa opp oppskriften på lavkarbovafler fra ketolyseboka, vært på helsekosten og skaffet soyamel med 3g karbo pr 100g, og stekt en svær haug med lavkarbovafler til meg, og vanlige til de andre. Tine smør og seterrømme hadde hun også fremskaffet.
Bøyer meg i støvet!
Susse sa for siden:
For en mamma ! Det er utrolig hyggelig når noen gjør sånt. Du er heldig.:)
Alyssa sa for siden:
Så omtenksomt og hyggelig gjort! :)
rok sa for siden:
Jeg er så utrolig imponert av deg at jeg blir lettere rørt! Hehe.
Jeg begynte å trene igjen for et par måneder siden, og la såvidt om kostholdet (sluttet egentlig bare med hvetemel)... Nå er det ingen tvil om hvilken kur jeg skal ta!
Tusen takk for at du deler all informasjonen! Tror jeg har omtrent samme forutsetningene og kroppsbygning som deg, så denne tråden var bare helt perfekt!
Angående muskelbygging (ganske langt oppe i tråden) hadde jeg bra resultater med kreatin og protein for 5 år siden, men kom ikke skikkelig igang første forsøk: Noen ganger reagerer ikke kroppen med en gang på kreatin, og jeg tror nok at i sammenheng med nettopp lavkarbo kan dette fremheves. I innkjøringsfasen kjørte jeg ca 20g kreatin + litt glukose (ca 20g?) i en uke - kanskje fy i forhold til lavkarbo.. men glukose kan kanskje reduseres litt? Så gikk jeg ned til mellom 3-5g kreatin hver morgen (uten glukose) eller noe sånt (husker ikke helt tallene). Brukte kun proteinshake etter trening og trente maks 4 dager i uken med RYP-liknende program... Huske å drikke masse vann i løpet av de første timene etter trening!
Det er flere år siden jeg trente så seriøst, så skal ikke se bort ifra at det er feil i forhold til idag. Men med økt inspirasjon og lærdom fra deg håper jeg på jeg er på ditt nivået innen 2010!
Igjen TUSEN TAKK for at du deler erfaringene dine!!!
PS: Når jeg tenker etter tror jeg at jeg selv har kalt venner som er omtrent på ditt nivå for "tynne" - selv om det er omtrent dit jeg selv vil. Du skal ikke se bort ifra at det bunner i misunnelse eller dårlig selvfølelse, eller rett og slett ikke er gjennomtenkt. Så lenge du er frisk og sunn og du føler deg topp er vel det det viktigste!
PS2: Hva er Lollypopbrød??? Det høres godt ut. Kan man kjøpe det (bor i Oslo)? Er ikke noen habil baker selv :)
screwball sa for siden:
Det får'n si, moro å kunne inspirere andre til å legge om kostholdet. Jeg igjen har jo hentet inspirasjon og viten om et slikt kosthold primært på dette forumet, så om du gjør det samme og har stålvilje på å gjennomføre dette så er jeg sikker på at du klarer å oppnå de resultatene/nå de målene du ønsker!
Jeg kommer til å prøve meg litt frem nå når jeg begynner på RYP i morgen. Jeg har vært litt sløv den siste måneden, pga sykemelding og ferie har jeg jo vært totalt passiv, omtrent null aktivitet for å la kroppen komme seg...hatt noen småsprekker i ny&ne, så merker at jeg har gått litt opp i vekt, mesteparten er vel vann vil jeg tro. Noe som følge av kreatin også da. Greit eksperiment dog, for ser jo nå hva som skjer om jeg er bittelitt sløv. Formen blir også mye verre (magen er helt gal...) om jeg får i meg for mye karbo.
Derfor kommer jeg til å legge meg på 20g karbo/dag nærmeste 14 ukene nå...legge meg på ketosekosthold igjen, for det er da jeg fungerer best virker det som. Skal gjøre opp status i uke 14, blir å kjøre RYP frem til da, så får jeg se hvordan ting går.
Lollipopbrød: Trenger ikke være habil baker for å få til dette...
7 egg
1 boks Cottage Cheese
Kjør sammen med stavmixer til helt smooooth.
Tilsett så (bland inn med slikkepott):
200g linfrø
100g sesamfrø
100g kruskakli
1dl olje
1ts salt
Trykk et bakepapir i en brødform og ha i brødet. Jeg lar det være et par cm klaring til hver ende slik at ikke brødet setter seg fast i brettene på bakepapiret, da kan jeg bruke det flere ganger. Stekes 1t på 200'C.
Jeg bruker å skjære det i 6-7mm tykke skiver og fryse det.
Advarsel: om jeg baserer for mange måltider på dette brødet blir jeg noe oppblåst i magen. Er også 3g karbo pr 100g og har funnet ut at 3 skiver er ca 100g. Så om jeg spiser 3 skiver til frokost, 3 til lunsj og 3 til kvelds så har jeg fått i meg såpass mye karbo at det skal lite annet til før jeg er over grensen.
Var på salget fredag og i går. Tenkte å spa opp litt klær, men viser seg å være vanskelig å finne jeans i min størrelse. Var på Blend Store i går, fant ei stilig bukse i 32/34" men den var for vid, og 31" hadde de ikke i den modellen. Prøvde en annen bukse i 31" og den passet fint, men de hadde den ikke i riktig lengde. Sjekket så alle nye bukser og fant INGEN som var 31/34" så har vel skaffet meg et nytt problem - å finne bukser som er smale nok i livet og lange nok i bena. Men må vel bare finne rett merke. Var også på Solid, fant ei fin bukse i 32" der som satt som et skudd, men den 34" i bena og alt for kort, så tydelig at det som er én tomme hos en produsent ikke er det hos en annen.
Var også på utkikk etter en dress (jeg elsker dresser)...og var innom Bertoni.
Så der en dress i White-serien som både jeg og fruen umiddelbart likte meget god. Var dyr da...selv på halv pris...Men var bare én eneste dress igjen, hva var sjansen for at både jakke og bukse skulle passe?
Butikkbetjeninga mente at den kanskje kunne passe, så jeg tok den med inn i prøverommet. Til min forundring gled jeg rett inn i den, og den satt som skreddersydd - både jakke og bukse!
Jeg kan ikke beskrive følelsen da jeg kom ut av prøverommet og så meg i helfigurspeilet. Både fruen og betjeninga så og kommenterte reaksjonen min. Det var omtrent som de man ser på TV som får en makeover og får se sitt nye jeg i speilet for første gang. Jeg var målløs! Plutselig så jeg en dresskledd kropp i speilet som jeg syntes så skikkelig bra ut!
Kanskje ikke så rart at jeg kjøpte den da, selv om den kostet en bra bit over hva jeg hadde budsjettert med.
Vel, i morgen er det på'n med skikkelig ketolysemat, blir nok noen gode egg til frokost. Skal beregne inn slik at jeg kan ta proteinshake med cocosa rett etter trening de dagene jeg kjører RYP til lunsj (man, ons, fre), dessuten skal jeg kjøre ny runde med kreatin da jeg stoppet når jeg ble syk. Regner med å være god og støl snart. Gleder meg til å få litt rutiner i hverdagen igjen, og få vært litt i aktivitet.
Det ble et vanvittig langt innlegg igjen, men men. Kan visst ikke fatte meg i korthet. Oh well.
Megvel sa for siden:
Så bra at dressen satt som et skudd! Det er så deilig å bli vant til en latterlig liten klesstørrelse!
safran sa for siden:
Så snill mamma du har! Og så utrolig flink du har vært! Tipper det var en god følelse å komme inn i såpass lav størrelse, ja. :)
Du nevner proteinshake med Cocosa - lager du shaken selv, eller får man kjøpt engangspakker/bokser? Jeg tittet litt i butikken i går men fant bare en diger bøtte, og det er jo litt upraktisk om man skal ha det med ut.
screwball sa for siden:
Ja, var en deilig følelse!
Jeg har en diger bøtte, men tar bare litt over i en liten tett matboks eller noe slikt. Har en isboks på jobb med pulver, ellers så hiver jeg bare pulveret i en proteinshaker og tar med meg i treningssekken. Litt alt ettersom.
rok sa for siden:
Takk for oppskriften! Cottage cheese bakt inn i brød hørtes snålt ut! :) Spiser man dette brødet med pålegg eller helt bart? Tenkte å handle ingrediensene imorgen og prøve jeg!
Gratulerer med ny dress! Jeg merker selv jeg har lyst på ny dress, den eneste jeg har som fortsatt jeg klarer å kneppe på (med hjelp av et stramt belte) er en jeg arvet av morfar. Har ikke lyst å kjøpe meg dress nå som jeg er overvektig, og synes det er ganske kjipt å gå med den samme i formelle anledninger!
Har bestilt ketolyseboken og et sett med vitaminpiller nå (startpakken), håper den kommer raskt i løpet av uken!
Imorgen er det shopping av cottage cheese, egg, bacon og så er det salat til lunsj resten av uka!
Ser det er litt motstridende informasjon om kaffe og ketolyse... Jeg er "kaffoman", og drikker gjerne 4-6 kopper om dagen (svart kaffe). Frarådes dette sterkt? Har tidligere hørt kaffe får igang forbrenningen, men har også hørt det får opp blodtrykket. Målte blodtrykket hos bedriftslegen i november, da fikk jeg vite det var normalt, men kanskje litt lavt i forhold til overvekten min... Noen som har tips om dette?
screwball sa for siden:
Brød:
Jeg har på alt mulig av pålegg.
Skjærer tynne tynne skiver (3mm er vel det tynneste jeg klarer og hvor skivene er stive nok til ikke å knekke når man skal holde dem) og lesser på med pålegg. Reker i majones, brie med pittelitt Heistad sukkerfri appelsinmarmelade, ost&skinke+++ bruker også mye ekte majones, blir ikke så tørt da.
Kaffe:
Jeg vet ikke...har gjennom hele kuren drukket uante mengder kaffe (et par liter eller 8-10 krus iløpet av dagen) men ikke merket noe. Hvis det er 1g karbo pr kopp så er det jo merkelig at det ikke har hatt noe å si for meg, men andre her inne har vel erfart at de ikke kan røre kaffen omtrent uten at de stagnerer. Samme gjelder meieriprodukter. Så er visst ikke noe 110% fasitsvar på dette, virker som kroppen min har vært SVÆRT mottagelig for denne kostholdsendringen.
Ser nå som jeg har slurvet litt siste måneden, da har jeg gått opp, enda jeg har lagt rimelig lavt på karbene. Enormt oppblåst mage (og magetrøbbel deLuxe) i helga og i dag pga karbohelg. Valgte å kose meg med alle de tingene jeg hadde lyst på i helga for på en måte å få det ut av hodet før jeg går igang med kjempestreng kur hvor jeg skal forsøke å ikke ha noen utskjeielser de nærmeste 4mnd, samt kickstarte kroppen igjen.
Så nå er det tilbake til 3 egg + litt bacon til frokost, 3 tynne skiver lollipopbrød eller salat til lunsj, middag med blomkålmos til middag, og ost eller egg til kvelds.
Jeg har vært svært sløv med salatspisingen i de siste månedene, har spist mye blomkål og broccoli da...men da jeg hadde den råeste vektnedgangen var da jeg spiste en stor salat med masse fett i (olje, ost, majones+++) til frokost og lunsj hver dag. Så vurderer å ta meg tid til å lage en stor porsjon hver morgen som jeg kan spise 1/2 av til frokost når jeg kommer på jobb, og den andre 1/2-delen til lunsj.
Trening i dag for første gang på en laaang stund, det blir deilig. RYP og fine resultater here I come!
screwball sa for siden:
I dag var dag 1 i grunnprogrammet på RYP.
Merket godt at virusinfeksjon og annen dritt samt ei overdrevent rolig jul har hatt sitt å si for formen. 10RM er sannsynligvis noe lavere enn før jul, men ikke verre enn at jeg nok slipper unna med å justere ned knebøy og markløft et par kilo.
Eggerøre av 3 egg og mye tine smør til frokost, 3 tynne skiver lollipopbrød med majo, ost og skinke til lunsj. 1ss Cocosa etter trening. Masse vann (2l hittil i dag)
Så var vi skikkelig i gang, gleder meg til å kjøre strikt regime fremover - da jeg fungerer best!
rok sa for siden:
Da er første lollipopbrød i ovnen! Spennende å se om det vil tyte over, 7 egg høres ut som meste laget for brødformen jeg bruker :)
Gjett hva jeg skal ha til middag!
Gladnyheten min var at jeg veier 4kg mindre enn 1. januar! Tror bare det var litt treghet etter jul som satte igjen (ellers er den nye vekta min ikkeno tess).
screwball sa for siden:
Som du sikkert har oppdaget nå hever brødet seg minimalt.
Håper du synes det smakte. Pass bare på at du ikke spiser for mye av det - kan stagnere da, er tross alt 3g karbo pr 100g, og brødet er overraskende tungt.
Om du benytter samme vekta gjennom hele prosessen bør det vel være sånn ca riktig, vi har ei kjempebillig IKEA-vekt men sammenligning med mange andre dyre vekter viser at den er 100% riktig.
I mange tilfeller vil du merke vektnedgangen mer på klærne enn på vekta, anbefaler derfor at du gjør to ting:
Mål deg nå med målebånd "all over" og skriv opp. Skriv gjerne på et helfigurbilde av deg selv el.l. slik at du holder rede på hvor målene var tatt.
Og ta gode "før"-bilder av deg selv. Og underveis - slik at du har en sammenligning.
Egentlig burde man rigge seg til med kamera på en fast plass og slik at bildene ble tatt fra nøyaktig samme sted, med samme avstand til kroppen. Da kunne man lagt dem i layers i Photoshop og sett hvordan man krympet...
Jeg gjorde ingen av disse tingene, og har derfor ingen god indikator annet enn vekta på hvor mye jeg er gått ned.
Men kikket på lappen inni ene buksa mi i går...som var svæææært trang før og som jeg når jeg var på mitt største ikke klarte å bruke. 38/34". Altså 38" i livvidde. Jeg var vel nærmere 40" eller omtrent 102cm rundt livet. Når jeg nå kommer inn i 31" så er jo det en god indikator på en rimelig heftig reduksjon - 79cm er en reduksjon på 23cm...
Jeg bruker dessverre buksa enda da jeg ikke har funnet noen ny - men snurper den sammen i livet og så ser det ut som en klovnebukse over rumpe og lår sukk.
Er nok på god tur inn i ketose - drakk over 4 liter vann i går men våknet med sandpapir i munnen og murring i leggene i dag. Tror jeg kommer rimelig fort inn i ketose, trodde det skulle ta noen dager jeg.
Pondus31 sa for siden:
Hei,
Fin post du har lagt til her. Mye interessant lesing, samt inspirerende!
Jeg har et par spørsmål om denne dietten, kan veldig lite - men er på min andre dag as we speak.
Væske:
Jeg har forstått at vi skal drikke som gale, og at ikke alt er lov. Vann er sikkert best, men hva med Pepsi Max? Kaffi?
Fiber:
Vanskelig å få i seg masse fiber med 15g karbo og leke seg med. Eller? Tar gjerne i mot tips
Bivirkninger:
Kan du legge ut om det du har opplevd av bivirkninger? Hva er verst, hva kan gjøres for å minimere bivirkningene?
Trening:
Ingen problem å trene så mye en vil? Tror du at jeg burde gå opp til f.eks 20g de dagene jeg trener?
Hadde stor suksess med kalori kur/trening for et par år tilbake (-25kg), men samtlige kilo er tilbake på grunn av 'spis hva du vil' tankegangen :(
på forhånd takk
screwball sa for siden:
Må nesten bare prøve deg frem. Torkil sier lettbrus er OK bortsett fra f.eks Fanta Free og Mozell Light som inneholder endel fruktjuice. Noen stagnerer om de drikker kaffe/lettbrus, jeg personlig har ikke merket noe til det. Mulig jeg kunne gått enda fortere ned om jeg hadde kuttet ned på kaffen, men har ikke sett det store behovet.
Jeg har ikke brydd meg om fiber overhodet. Jeg har spist det som er foreslått på Ketolyse, og det har funket fint. Mange mener vel fiber skal regulere magen, men det har jeg ikke hatt behov for, da magen min regulerte seg selv når jeg gikk over på lavkarbo.
Masse vann + magnesium mot leggkramper. Jeg har tatt en paracet om hodepinen har blitt for tøff når jeg har gått inn i ketose, eller når jeg har skjeiet ut og fått karborush.
Ellers er det bare å bite tennene sammen de første dagene. Første gangen jeg gikk inn i ketose var verst, nå får jeg ikke hodepine eller noe sånt når jeg går inn, bare når jeg dropper ut.
Jeg har trent oppi 5x i uka, 5splitt med 40min styrke og 20min kardio. Det er ikke nødvendig å øke inntak av karbo på treningsdager, da kroppen henter brensel fra fettlagrene i kroppen, ikke i raske karber som før.
screwball sa for siden:
Oi oi oi. Fikk meg en skikkelig nedtur i går.:(
Har merket at klærne er blitt litt trangere i løpet av jula, men ikke noe enormt. Ikke så rart siden jeg har slurvet litt, og ikke fulgt så nøye med på karboinntaket - og i tillegg vært dønn i ro.
Toppet seg jo med skikkelig utskjeiing fra torsdag kveld til søndag kveld, med smågodt, øl, kjøpbrød, poteter, ris, ostepop...fullstendig galskap med andre ord.
Fikk liksom en følelse av at kroppen min sa "KABOOOOM" - og at jeg la veldig mye på meg iløpet av disse dagene.
Og i går kom nedturen. Buksa til den nye dressen passet ikke! Den var akkurat passe når jeg kjøpte den (på fredag), som nevnt tidligere omtrent skreddersydd, men nå var den akkurat litt for trang spesielt over lårene og rumpa til at jeg kunne ha den på. De andre klærne passer, og fruen sier hun kun kan se det såvidt over magen min at jeg har gått litt opp...men nedturen var så stor siden oppturen over å passe den dressen og se (i mine øyne) dritbra ut i den var så enorm.
Jeg ble så skuffet!!! Selv om jeg nå er tilbake på 15-20g karbo om dag er jeg nervevrak. Hva om jeg ikke går ned igjen? Hva om dressen aldri mer passer? Hva om jeg ikke kommer meg i skikkelig ketose igjen (har hørt at om man tuller inn og ut blir kroppen immun på en måte) - og alt er ødelagt?
Jeg konkluderte vel i går med at når jeg får en såpass kraftig reaksjon på å ha gått opp et par kilo, så har jeg et rimelig forskrudd forhold til kropp og kosthold. Mulig en liten spiseforstyrrelse. Jeg tror ikke det noensinne vil utvikle seg lengre enn dette, men skremmer meg litt at jeg reagerer så sterkt på "bare et par kilo".
Tror med karbo i kroppen, kreatin og all drittmaten at jeg har nærmet meg 90kg. Jeg tør ikke gå på vekta i frykt for å bli enda mer skuffet.
Nå er det ikke noe mål i seg selv for meg å veie 80kg, håper bare jeg klarer å ta av meg mesteparten av det som er kommet på igjen.
Dette var en kraftig lærepenge. Jeg har hørt litt for mye på folk rundt meg som mener jeg skal prøve å øke karbene litt. Hvorfor skal jeg det når jeg fungerer best på ketogent kosthold?
Knallhard fokus på RYP nå, og så skal jeg legge inn kardiotrening også, så satser jeg på at dressen kanskje passer såpass at jeg kan bruke den om et par-tre uker.
Når det gjelder RYP er jeg usikker på knebøyen. Jeg vil ikke bygge særlig mer masse på lårene (da passer ikke dressen!), og er ikke det det området som primært er målområdet for knebøy?
Nok en lang post fra meg....sukk.
Skippy sa for siden:
Du er ikke den eneste med klær som er lagt på vent etter jula, huff at en klarer å gjøre slikt. Har bare startet på igjen etter en litt for heftig, men planlagt, julefri. Kjenner igjen dette med å føle seg uttafor, nervøs for at det ikke skal virke osv. Tenker nesten ikke på annet. Har ennå ikke turt å å gå på vekta etter jul, tar det når jeg er godt i ketose. Da vet jeg jo at jeg er igang med å gjøre noe med situasjonen. Klarer ikke takle veiing akkurat nå, merkelig at en skal bli så redd.
screwball sa for siden:
Godt å høre at det er flere enn meg som har det slik...
Jeg måtte si til fruen i går: "Det er jammen ikke verdt det".
Én ting er å være på en slankekur hvor man omtrent ikke fungerer (lavkalori f.eks for min del) - det vet jeg at jeg ikke overlever på i lengden - og mister masse muskelmasse.
Men på ketolyse/ketogent kosthold fungerer jeg jo optimalt. Så hvorfor skal jeg rote det til med slike utskjeielser - og ødelegge form og humør, ikke bare de dagene jeg skjeier ut, men i dages- og kanskje ukesvis etterpå mens jeg sliter med å komme meg tilbake til der jeg var?
Nei, nå er det råstrengt som gjelder fremover.
I mai regner jeg med at det blir noen uker i "syden". Har da som mål å kunne for første gang i mitt liv ta av meg på overkroppen og ikke skjemmes - klarer jeg å være småstolt er det enda bedre! Håper på sinnsyke resultater av RYP, regner med å kjøre grunnprogrammet flere ganger, kanskje bare legge inn et par valgfrie øvelser de neste rundene.
Om vi reiser i slutten av mai rekker jeg tre runder grunnprogram inkl hvileuker. Da passer det knallgodt - får hvileuka i påskeferien!
Driver å planlegger hvordan jeg skal klare et ketogent kosthold i "syden" uten at det går ut over resten av familien. Må ha noe å se frem mot....
Siste gangene vi har vært har vi hatt frokost inkludert. Gjør vi det igjen får jeg jo egg&bacon til frokost. Så kan jeg spise mengder med brie og annen ost til lunsj. Biff med grønnsaker til middag. Joda, burde gå fint det. Og så mye som jeg er i aktivitet i syden (triller laaaange turer med barna mens fruen ligger på solsenga) så
Funderer også på om det går an å lage seg lollipopbrød, skjære i tynne skiver og så slenge i fryseren på hotellet når man kommer frem.
Jepp, jeg evner ikke fatte meg i korthet.
Areola sa for siden:
Og det er da helt greit!
Synes det hyggelig å lese om noen som HAR klart det :)
Og det du sier om spiseforstyrrelse, alle som har vært overvektig pga feil kosthold er vel litt spiseforstyrret. Jeg kan ihvertfall ikke skryte på meg et normalt forhold til mat, og det tror jeg at jeg aldri får heller... Jeg skal ha første offisiell veiing på lenge i morgen tidlig, og frykter jeg har gått opp MANGE kilo på de månedene jeg nå har hatt "pause".
Det er forresten de som mener at ketogent kosthold ikke nødvendigvis må være redusert til kun vektnedgangen heller. Som du sier, så lenge du og kroppen trives på et ketogent kosthold...
screwball sa for siden:
Jo, er nok sant som du sier. Er vel ikke til å unngå at man får et noe annet forhold til mat enn de som aldri trenger tenke på hva de dytter i seg.
Prøvde dressbuksa igjen i går kveld for å se om jeg kunne gå like kjapt ned som opp...og nå fikk jeg den helt greit på selv om den satt litt over baken og lårene. puste lettet ut. Gi meg et par uker til så passer den nok helt fint håper jeg. Prøver å legge inn litt rask gange på tredemølla i tillegg til styrketreningen gjennom RYP så forhåpentligvis så klarer jeg skremme bort fettet igjen.
Spørsmål om ketogent kosthold...HVOR rippet er det mulig å bli på et ketogent kosthold? Vil det være genetisk betinget, eller er det mulig for alle å komme så lavt i fettprosent kun ved å være i ketose over lengre tid?
Skippy sa for siden:
Er rippet et mål? Bodybuildere som ligger i oppkjøringen til konkurranse bruker vel et nærmest ketogent kosthold, før de "karber opp" siste døgnet tror jeg. Det kan jo se bra ut med veldig definerte muskler og slikt. Men jeg er redd at har en vært godt overvektig kommer ekstrahuden og ødelegger, og da blir det slaskete i stedet for rippet. Nå er jo du et ungt og dermed mer elastisk menneske så det kan jo redde mye. Lykke til med treninga.
screwball sa for siden:
Jeg har forbausende lite overflødig hud. Det er egentlig ingenting som henger og slenger, og det hadde jeg kanskje forventet når jeg har gått såpass mye ned. Men har vel kanskje bare vært heldig? Men spørs jo hvordan det blir seende ut om jeg kvitter meg med det siste fettet...
Jeg vil ikke se ut som en bodybuilder, men vil gjerne ha passe markerte muskler.
Det kan kanskje føles som et uoppnåelig mål, men da tenker jeg på at det virket helt umulig for 3/4 år siden at jeg skulle klare å kvitte meg med 30kg fett og komme inn i 31-32" bukser.
Men jeg spør fordi jeg ikke ønsker å ha falske forhåpninger - det er tross alt begrenset hvor mye tid jeg har til trening i en hektisk hverdag (jeg sitter på kontor og får ikke akkurat mye aktivitet av det), og på RYP skal man jo heller ikke pøse på med trening. Det sies jo at trening er 20% og kosthold 80% - så om kostholdet mitt nå er riktig for å oppnå mine mål så er jeg iallefall på rett spor.
Kona spurte hvorfor jeg drømte om sixpack - hvem skulle jeg vise meg frem for (hun er ikke spesielt fascinert av sixpacks)? Hva ønsket jeg å oppnå med det? Hva var vitsen med sixpack gjemt under klærne?
Og jeg vet 110% sikkert at jeg KUN vil det for selvfølelsen. Om ingen noensinne får se den så er det følelsen av å vite at man ser sånn ut.
Blir omtrent som å ha en bil med kraftig motor her i Norge. Man får ikke brukt den på vanlig vei i det daglige men følelsen av å vite at det er krefter i mengder i reserve under panseret er deilig!
mmm...cocosa er godt rett ut av glasset, jeg elsker kokossmaken!
Pondus31 sa for siden:
Føler du deg ikke slapp? Jeg syns det er tungt å stå opp om morningen, samtidig som jeg enten føler en liten kvalme det meste av døgnet. Eller sult :)
Når det gjelder fiber tror jeg at jeg må ha mer fiber, siden jeg hele denne uken har vert urolig i magen. Ikke nødvendigvis løs mage, men det er litt sånn at når det først skjer noe så må det ut asap!.
Kanskje dette vil reguleres over tid?
screwball sa for siden:
Fikk virkelig kjørt meg i går ettermiddag. Etter middag tok jeg med meg 2-åringen ut og gikk i gang med å måke snø.
2t 15min senere hadde jeg flyttet 60m3 snø! Vi har 30m2 veranda, og denne var det over 1m hardpakket snø på. Så måket dette ned på veien og så måtte jeg fjerne derfra og til en snøhaug lengre ned i veien. Var rimelig sliten når jeg var ferdig... Kjenner det enda, men skal uansett kjøre RYP-programmet som planlagt.
Nå tror jeg ketosen virkelig er i gang. Drikker meg i hjel (tett på 2l hittil i dag), tørr som sandpapir i munnen, og i dag er hodepinen på plass.
Ikke veid meg enda, tar ikke det så nøye - det viktige for meg er at klærne ikke strammer lengre. Har tross alt frem til påske på meg i ren ketose før det har gått ett år siden jeg startet. Veldig spent på hvilke resultater jeg har oppnådd da.
Kitt sa for siden:
Skal ikke være sulten på ketose. Spise deg passe mett når du er sulten, hver gang!:)
Kvalmen er normal i starten.
Noen her mener fiber er oppskrytt og slett ikke nødvendig!
Bruker du dine 15-20g karber på grønnsaker, skal det holde.
Det du beskriver er vel normalt i en overgangsfase.
screwball sa for siden:
Når jeg kommer skikkelig inn i ketose - og spesielt når jeg begynte på ketolysekuren - måtte jeg spise etter klokka fordi jeg aldri var sulten.
Nå merker jeg sulten mere, men på langt nær sånn som før når jeg hovedsaklig levde på karbo.
Måtte prøve dressen igjen i dag. Og i dag passet den helt fint, omtrent akkurat som når jeg kjøpte den. Stort lettelsens sukk!
Et par dager til så er det nok nullstilt. Så da er konklusjonen: Jeg skjeiet kraftig ut i 3 hele dager og vil altså bruke litt over en uke på å gå ned igjen.
Er det virkelig 1g karbo pr kopp kaffe? Jeg drikker av krus, som omtrent tilsvarer 1,5-2 vanlige kopper...og jeg drikker sikkert 10-12 krus om dag. Hvor mange gram karbo vil dette tilsvare? Bør jeg kanskje gå inn for å redusere dette? Jeg drikker jo 4-5 liter vann iløpet av en dag også, men bruker kanskje vel mye av karbokvoten min på kaffe. Kan det være en medvirkende årsak til at det siste fettet henger lenge igjen?
God helg!
screwball sa for siden:
Uke 2 igang. Over på 10-reps sett, og 2-3 sett. Merker på de siste repetisjonene på andre/tredje sett at det begynner å ta litt. Ifølge Runegutt kan jeg visstnok bare glede meg til neste uke...
Har lagt meg litt vel lavt på noen øvelser, f.eks så kunne jeg nok med fordel hatt vesentlig mye mer vekt på bicepscurl, tricepspress, nedtrekk og roing. Men men...bedre å ligge lavt med god kontroll, så får jeg se hvordan det blir etterhvert, ville ikke gå for hardt ut. Når jeg skal kjøre programmet ny runde om 6 uker kjenner jeg mer til det og kan forhåpentligvis kjøre endel tyngre.
Er utrolig deilig å ha et treningsregime å forholde seg til - jeg har på en måte en forpliktelse overfor meg selv til å komme meg på trening man-ons-fre slik at jeg får fulgt programmet. Tidligere har det ikke vært så nøye om jeg har droppet en treningsdag, siden jeg ikke hadde noe spesielt på programmet. Er også nytt å trene fullkroppsprogram hver gang, har brukt å trene hver muskel 1x i uka, men har jo ikke hatt noe særlig fremgang med dette så satser på at RYP virkelig gir kroppen min et tupp i ræva.
Oh...er stort sett like tynn igjen (ifølge klærne). Vekta bryr jeg meg ikke om, den er ikke viktig lengre.
Homer Simpson sa for siden:
Da er vi like langt i programmet, bortsett fra at dette er min andre runde.
Jeg syntes uke 2 og spesielt uke 3 var de verste i programmet.
Når jeg kom til 5-reps ukene økte jeg mer enn programmet tilsa, for ellers ble det for lett.
Lykke til
Skippy sa for siden:
Jeg skjønner godt jakten på sixpacken, en må da ha lov til å ønske seg noe for sin egen del også. Dame, som jeg er, kjenner godt til slike "oppheng" på hva en vil ha. Jeg ønsker meg synlige muskler på ryggen, når det er mulig igjen da... Og så må jeg få kommentere dette med at folk sier nedsettende ting om et vellykket vekttap. Du er sansynligvis ikke for tynn, men siden du antageligvis er høy(jmf bukselengde) virker forskjellen fra da du var overvektig til nå veldig stor. Jeg som dame har tatt mål av Marilyn Monroe(jada, jeg vet det er fjollete:rodme:) og hun hadde en BMI på 22,5. Noen som har vært borti sånt om noen kjente menn?
Lavkarbolelle sa for siden:
:) Takk for fine innlegg!
caz sa for siden:
Jeg er ikke kjent for å skrive så mye her, men har lest hele tråden din screwball og må bare berømme deg for resultatene, de er utrolige.
Nå ser det ut som du "sliter" litt iht. hvor du skal legge deg med karboinntak, og jeg må bare spørre... Vet du hvor mye karbo som skal til for å ta deg ut av ketose ?
På atkins vedlikehold er det jo som tidligere nevnt beregnet at man skal øke med 5 gr. pr uke og sjekke med ketostix for å finne vippepunktet. Om du hadde gjort dette tror jeg du ville ha kunne sluppet mye hodebry i hverdagen din. Det er nemlig helt utrolig forskjellig fra person til person.. Men også iht. aktivitet. Nå som du er nede på ønsket vekt, og ønsker å øke muskelmasse er det jo egentlig ganske viktig for deg å gi kroppen litt mer karbo for økt muskelvekst, så kanskje litt ekstra etter trening ville gjøre en ganske stor forskjell for deg ift. fremgang på ryp. Men også ift. forbrenning senere.
Du kan jo se på programmene til fitnessutøvere f.eks hvor de karber opp når de skal øke muskelmasse og ned når de skal ha frem konkurranseformen.. Selv om jeg ikke mener dette er det beste for "mannen i gata", tror jeg likevel prinsippene vil gjøre det lettere for deg ved å både ha en mer nøyaktig kontroll på ketosen, og ved å se fremgang ift muskelvekst og styrke når du freaker såpass mye :p
screwball sa for siden:
Takk, blir moro å se hvordan det blir neste uke. Satser på at den blir passe tøff. Er vel den som vil vise om min 10RM var riktig antatt.
På knebøy og markløft er jeg veldig forsiktig, har vært operert i ryggen så selv om jeg er 110% frisk så bør jeg ta hensyn til dette på spesielt disse øvelsene.
Har også maxet 160kg i 10RM i markløft tidligere, men da førte denne "ekstremtreningen" til noen forslitte muskler i ryggen, 2 uker sykemelding og uttalelsen fra legen: "Du e steine tuillat!". Men da uten noe myk start som nå, begynte vel å trene med 100kg på stanga (=120kg).
Er 187cm på strømpelesten, så det er klart det vises godt når jeg er såpass høy og går ned 27,3 % av vekten. Pga tidligere trening og godt grunnlag fra tiden som tømrer så er jeg forholdsvis fornøyd med armer og slikt (blir jo aldri perfekt da) så det er liksom sixpacken som er blitt the holy grail for meg, spesielt nå som jeg føler jeg er så nært å nå målet. Jeg regner ikke med mirakler, men satser på at målrettet trening skal gi greie resultater frem til sommeren, evt til vi (sannsynligvis) reiser til syden i mai/juni.
Takk for det, imponert over at du har orket å lese igjennom mine laaaaaange innlegg!
Har funnet ut at jeg fungerer ekstremt bra på lite karber. Tror ikke jeg ryker ut av ketose om jeg passerer 20g karbo, toleransen min ligger nok litt over det, men om jeg ligger på 15-20g karbo om dag så funker kroppen min som et velsmurt maskineri. Jeg har aldri prøvd ketostix, men innser vel at jeg etterhvert bør teste ut karbogrensen min med ketostix ja.
Når det er sagt: Så lenge jeg klarer å trene hardt både med vekter og på tredemølla, så skal jeg forsøke å ligge like lavt som jeg har gjort fra mars 08 - november 08 en god stund videre. Så får jeg heller prøve ut litt mer karbo etterhvert. Er i kalorioverskudd så det holder, eneste er at jeg sannsynligvis får i meg litt lite proteiner, vurderer å finne et proteinpulver med minimalt med karbo og supplere med et par x daglig. Slik jeg har forstått det er det ingenting i veien for å bygge greit med muskler (NB! målet mitt er langt fra å se ut som en bodybuilder - det synes jeg ikke er noe særig pent!) på lavkarbo. Så vi får se, kan hende jeg prøver en stund på Fedon om en stund om fruen også skal prøve det, både for å støtte henne og for å se om det er et kosthold som også fungerer for meg.
Når det er sagt heller jeg mer mot å kjøpe oppfølgingsboka til dr.Torkil.
Nok et langt innlegg fra meg... Gleder meg allerede til treningen i morgen!
QueenConnie sa for siden:
Jeg er så utrolig imponert altså! gud, hadde vi alle klart å gå ned sånn...
screwball sa for siden:
Tenkte jeg skulle legge ut mine 10RM på RYP, og så legger jeg ut etterhvert om jeg klarer målene. Så får andre muligheten til å se om RYP fungerer bra eller ikke.
Som nevnt tidligere valgte jeg med vilje å legge meg lavt på alle øvelser, spesielt de som involverer rygg da jeg vil ha full kontroll på dette istedet for å pøse på med vekt og gå på en smell - har også lyst å faktisk klare progresjonen istedet for å feile hele siste uka.
Knebøy: 70kg
Markløft: 70kg
Skråbenk: 20kg pr hantel
Nedtrekk: 60kg (i virkeligheten er 10RM 80-90kg, så denne burde jeg lagt høyere, men det får bli på neste runde)
Roing: 50kg (i virkeligheten er 10RM 80-90kg, så denne burde jeg lagt høyere, men det får bli på neste runde)
Arnold: 13kg pr hantel
Bicepscurl: 12kg pr hantel (kjører saaaakte med maks kontakt, kunne nok lagt denne på rundt 20kg pr hantel)
Tricepspress: 20kg pr hantel (kjører med to hantler samtidig, altså 40kg)
Vedlagt er RYP arbeidsbok i Excel for de som måtte ønske å prøve ut dette.
screwball sa for siden:
Vel vel, så var uke 3 kommet - den alle sier er den aller verste uka på RYP. Og så skal jeg teste ut podrunner for første gang i dag. Kan bli slitsomt...
Jeg har bestemt meg for å klare å gjennomføre podrunner uansett hvor ræva musikken enn måtte være. Jeg har et mål - å se hvor store resultater dette kan gi meg frem til påskenferien starter uke 15. I RYP-heftet er det bilder av personer som har verre utgangspunkt enn jeg har, som har fått vanvittige resultater. Nå er det jo selvfølgelig svært individuelt hva man kan oppnå, men det skal ikke stå på innsatsen min iallefall!
Jeg skal bort på kurs uke 11 og 13, så der blir det en utfordring, men hotellet jeg skal bo på har da litt fasiliteter, dessuten har arbeidsgiveren min et bra treningsstudio i sine lokaler i den aktuelle byen, så satser på å få benyttet dem. Mulig én RYP-trening ryker ene uken, men kan da løpe ute den dagen...
Middagstips (vi hadde denne i helga, nydelig):
Kyllingsuppe
Dette trenger du til 5 personer :
4 kyllingfilèter
1 løk
2 røde paprika
1 purre
1 liter hønsebuljong (2 stk. buljongterninger)
2-4 ts karripulver
1-2 ts garamasala
1ts chili
Creme Fraische
Salt + pepper (vi droppet dette, var ikke behov syntes vi)
Slik gjør du: Fres kylling og grønnsakene.Lag hønsebuljong og legg oppi kylling, grønnsaker.Kokes i 20 min.Bland inn tilslutt 1 boks Creme Fraische.
Vet ikke hvordan karboene ser ut på dette, men godt var det iallefall. Mulig jeg gikk på en smell på karbene, men har ikke merket noe til det isåfall. Takk til vedkommende som har lagt ut oppskrift på denne - var ikke vårt eget verk!
screwball sa for siden:
Lenge siden jeg har skrevet noe her inne - har stort sett bare oppdatert journalen min.
Er nå i hvileuke midt i RYP. Har virkelig hatt stor fremgang med RYP, klarte alle vektene pluss litt til i uke 6 (la til litt ekstra på sistesettene for virkelig å ta ut siste rest før hvile).
PodRunner skar seg i uke 4 pga endel grugg i halsen, så der får jeg prøve på nytt på uke 4 neste uke.
Har dog et spørsmål om kosthold, og spesielt fett.
Slik ser en normal dag ut for min del:
[size=3][/size]
Mat:
Frokost:
3 stekte egg, 75g bacon. Steker baconet i 30-40g smør og lager eggerøre i alt fettet etterpå. 3g karbo
Mellommåltid:
50-80g proteinshake etter trening. 2g karbo
Lunsj:
100g lollipopbrød (3 skiver) med smør og pålegg (som regel ost&skinke). 3-4g karbo
Middag:
200g kjøtt/fisk
150-200g blomkål/broccolimos (iallefall 50g smør i dette + av&til ost). 6g karbo
Kvelds:
100g lollipopbrød med smør og pålegg. 3-4g karbo
Så...får jeg i meg for lite fett? Jeg ligger som dere ser svært lavt på karbene, under 20g...
Men selv med hard trening 3x i uken (RYP, magetrening, 30min kardio) blir jeg ikke kvitt fettet som sitter på korsryggen og på magen. På korsryggen sitter ca en pakke smør på hver side...
Når jeg strammer magemusklene får jeg frem en svak markering av de to øverste rutene i sixpacken, men nedenfor der er det kanskje et 1-2cm tykt fettlag som ikke vil bort. Noen få cm under navlen går det inn til null fett, er bare huden utenpå musklene, og V'en ned mot lysken samt hoftestrekkerne vises godt, spesielt på ene siden.
Når jeg sitter vises det svært godt at det er en god del fett for mye på magen.
Hva er det jeg gjør galt? Hvorfor bygger jeg muskler som aldri før men går ikke synlig ned i fettprosent?
Kan det hende jeg burde gå litt høyere på karbene? Eller bør ikke det ha noe å si? Spiser jeg rett og slett for lite fett - og bør jeg siden jeg ligger så lavt på karbene dynge på med mer fett for å holde forbrenningen oppe?
Eller er jeg bare alt for utålmodig - og vil oppnå resultater ved fortsatt knallhard lavkarbo og fortsatt hard trening 3x i uka?
screwball sa for siden:
Oi...sjekket kaloriinntaket mitt nå...det er nede på ca 2500-2700kcal pr dag! Hadde trodd jeg lå mye høyere.
Jaja, skal prøve å fortsette på samme kosthold en stund til, reiser til Kreta uke 20, har råd til å prøve å trøkke på på trening og spise som jeg gjør nå og så se hva som skjer.
Har blitt anbefalt å kanskje legge meg pittelitt høyere på karbene, og så kanskje ha en karbodag i uka for å booste forbrenningen. Men vet ikke om jeg trener hardt nok til at det er nødvendig. Avventer heller det til status skal gjøres opp uke 20, har jeg oppnådd gode resultater til da så er det jo ingen grunn til å endre, men om det stagnerer helt underveis så bør jeg jo vurdere å endre på noe.
screwball sa for siden:
Vel, da er det oppstart på runde 2 på RYP i dag.
Nå skal det virkelig svi, kliner til med belastning på vektene nå!
Jeg rekker nesten 2 runder før vi drar til Kreta (reiser i uke 5 i runde 3).
Lurer på å prøve ekstrem forbrennings-varianten i runde 3, hvor jeg legger inn 1t forbrenningstrening de dagene jeg ikke kjører RYP, og ikke trener forbrenning på vekttreningsdagene. Får se hvordan progresjonen ser ut fremover nå.
Skippy sa for siden:
Ville bare fortelle at jeg lastet ned disse RYP-greiene for å kikke på hva det er dere "frelste" holder på med. Kan godt skjønne at det der er effektivt, det programmet ser veldig helhetlig og gjennomtenkt ut. Men du verden det ser slitsomt ut også. Er kanskje noe å starte med når en "har ånden over seg".
screwball sa for siden:
Det er litt slitsomt ja, men trening skal svi litt, iallefall om man er ute etter progresjon.
Det som er fint med det er at alle kan følge det, så fremt man vet at man klarer å komme seg på trening 3x i uka og over en periode på minimum 6 uker. Jeg er bare så sjeleglad for å ha et program å følge hvor alt er fastlagt før man går på trening - jeg har klipt ut program for alle ukene og limt inn på hver mandag den aktuelle uken i en 7.sans...så har jeg alltid med meg hva jeg skal gjøre (vekt, reps, sett etc).
Var tungt i dag, men nå har kroppen hatt 9d pause og så er den jo "vant" til 5rep, mot 15rep i dag. Var jo faktisk tungt de første dagene i uke 1 i forrige runde også. Satser på en fin progresjon fremover våren.
screwball sa for siden:
Vært lite trening siste par ukene. Men har dratt litt ned på energiinntaket i samme periode (litt mindre fett bare) og ikke tatt proteinpulver. Er gått ned et par-tre kilo og ser mer rippet ut enkelte plasser, spesielt skuldre og ikke minst lårene. Buksene også litt løsere rundt lårene.
Interessant å eksperimentere litt med hva jeg spiser og se resultater så fort.
Ser ut som jeg kan "bulke" med stort energiinntak og proteinpulver (og bygge muskler rimelig greit) for så å deffe kjapt med en liten justering på inntaket. Håper dette stemmer over tid og ikke er tilfeldig akkurat nå.
Når jeg er igang med trening igjen må jeg justere litt på inntaket igjen, men kommer jo an på hva jeg ønsker å oppnå. Mulig jeg fortsetter med litt mindre fett for å se om jeg svir av litt mer av mage-/korsryggfettet.
screwball sa for siden:
På vekta i morges. Skjeiet litt ut i påsken, men orket ikke veie meg.
Men har sett de siste dagene at det har sett ut som fettprosenten var på vei ned (jeg har et mål, "LMFFK" - Lavest Mulig Fettprosent Før Kreta) så jeg tenkte jeg skulle teste. Vekta viste 85kg. Godt fornøyd med det.
Ryggen min har dessverre klikket totalt, har lagt på sofa/senga hele helga. Store smerter ved den minste bevegelse, så i dag er det tur til legen på programmet. Jeg som var så godt igang med trening igjen, spesielt kardiodelen.
Jaja. 3 1/2 uke til vi reiser til Kreta, og uansett hvordan det måtte gå med trening og slikt så reiser jeg dit i mitt livs form, og for første gang i mitt liv kommer jeg ikke til å skjemmes når jeg går i badeshorts.
Ett år siden jeg begynte med lavkarbo sånn ca. 25kg lettere enn for ett år siden, og mye bedre trent/mer muskler. Kan ikke klage på det.
Pondus31 sa for siden:
Bra resultat!
screwball sa for siden:
Ikke skrevet noe her inn på over 1/2 år nå ser jeg.
Er jo ikke så ny her inne lengre...selv om jeg fremdeles føler at jeg ikke kan noe særlig om kosthold og slikt.
Har nå holdt vekten i over ett år - var på vekten i morges og den viste 84kg, 32" bukser må holdes oppe med belter.
Siden jeg har klart å holde vekten såpass lenge har dette ført til litt opprydding i klesskap, og masse gamle klær har fått tatt turen til søppeldunken.
Kastet masse jeans, 2 dresser, MANGE skjorter og andre klær som nå har vært for store i lang tid. Håper å finne noe nytt når det blir salg utover nå, og på nyåret.
Har i tillegg en snill mor som har påtatt seg oppgaven å sy om skjorter og et par dressjakker som det er for galt å kaste.
Viktigst av alt: Hodet begynner sakte men sikkert å komme etter og innse at jeg er slank nå. Selv om jeg sloss med kroppen for å få frem en sixpack (noe som viser seg vanskelig!) så føler jeg meg mer vel i egen kropp, og det er godt for sinnet.
Vil takke alle som har gitt meg tips og støtte på veien - dette forumet har vært til stor hjelp i å gi meg et nytt liv.
Er ikke lengre ny her inne - men har fått ny kropp av å være her inne! :D
trillian78 sa for siden:
Så flott! Gratulerer med vellykket vektstabilisering :heia:
screwball sa for siden:
Svart på hvitt hva et lavkarbokosthold kan føre til:
Kroppsanalyse i dag.
Følgende sifre ble resultatet:
Vekt: 87,7kg (har slurvet litt med kostholdet i det siste så dette var ventet).
Fett %: 14
Fettmasse: 12,4kg
Muskelmasse: 71,6kg
Beinmineraler: 3,7kg
Basalstoffskifte: 2200kcal
Visceralt fett-score: 3 (alt under 13 er bra, og 0 er suverent. Så 3 var visst helt sinnsykt bra). Dette er jo det farlige fettet for oss menn - det som legger seg rundt indre organer.
Har nå levd på lavkarbo ca 2 år, og hver gang jeg prøver meg på noe annet sier kroppen i fra. Jeg er så glad for at jeg har funnet nøkkelen til et - for meg - sunt kosthold!
screwball sa for siden:
Oppdatering på hvilke resultater jeg klarte å oppnå på 3mnd med litt endring i kostholdet.
Jeg økte proteininntaket mye og dro temmelig mye ned på fettet, slik at kcal-nivået var sånn ca det samme.
Frokost: 1bx tunfisk, 3 egg
Mellommåltid 1: 100g kyllingfilét, litt ost, eller 50g proteinshake
Lunsj: 1bx Cottage Cheese med 50g proteinpulver
Mellommåltid 2: Samme som mellommåltid 1 - av og til et par Fiberrik med majones, kaviar og ost.
Middag: 200g kyllingfilét, 200g brokkoli, litt sopp, tomat etc.
Kvelds: Proteinshake eller proteinbrød m/pålegg eller lignende.
Noen helger puttet jeg i meg litt smågodt eller sånt. Var svært nøysom med alkohol.
Trening: Styrke + gerilja kardio hver dag man-fre, 1t fotballtrening onsdager.
Resultat: Ned mellom 4 og 5kg fett, fettprosent ned fra 14 til godt under 10.
Sunroad78 sa for siden:
Det er heilt fantastisk kva du har klart og du er ein heilt unik motivasjonskilde til mange av oss som er nye i denne kuren.
Eg har holdt på sidan 14. juli og den siste veka har eg hatt omgangssjuka. Ha gått ned 9,7 kg (1,5 kg siste veka sjølv på loff, blåbærsaft og eplemost blanda med farris) og har 5,4 kg til delmål 1 nemleg 99,9 kg :) Målet mitt er 80 kg, mens drømmen er 75 kg. Er 173 høg og får då ein bmi på akkurat normalvektig.
Eg hadde akkurat starta med treninga når eg blei sjuk, så er spent på korleis kroppen har "forfalt" på denne veka, men motivasjonen er absolutt til stede, og iallefall etter å ha lest historia di :D
screwball sa for siden:
Moro å kunne være en inspirasjon - mulig jeg har vært heldig med hvor godt lavkarbo virker på meg, men så skal det legges til at jeg har vært superdedikert og ikke skjeiet ut i større grad i hytt & pine.
Et eksempel: Mars 2010 viste vekta ca 87kg, 12kg fett = 14% fett.
Dro ned på fettet, økte proteininntaket og kardiotreningen. Resultatet 3mnd etterpå: Ned 5kg fett, veide altså 82kg og hadde 7kg fett på kroppen = 8,5% fett. Trodde ikke det var mulig, men det var det altså. Ren dedikasjon og masse viljestyrke var nøkkelen. Men en god porsjon flaks med det genetiske på dette området ser jeg ikke bort fra.
Vekt nå etter slapp trening og masse junkmat og -drikke i ferien: ~86kg.
Veide 89 når jeg kom hjem men 3kg raste av forrige uke så snart jeg var tilbake på riktig kjøl med kosthold og litt trening. Vann og søppel i kroppen tenker jeg.
Altså har jeg lagt på meg ca 1kg fett i uken. Så har unektelig en vei å gå.
Men så lenge bar overkropp-sesongen er over for i år, og 32" buksene enda passer utmerket så stresser jeg ikke...
Det finnes ingen quick-fix, bare målrettet jobbing over lang tid som gir resultater.
Ca 10kg ned på 1mnd som du har klart er jo kjempebra - det er jo 2,5kg i uka - fortsetter det sånn så når du målet før du aner! Lykke til videre!
Sunroad78 sa for siden:
Har ikkje fastsatt noko dato for endt vekttap, men drømmer om å ha bunad 17. mai som sitter fint og ikkje ser ut som eit sprengt pølseskinn på kroppen ;) Eg har brukt mange år på å forfalle, så då kan eg godt bruke fleire år på å rette opp galskapen ;) Men eg må seie at eg er imponert over kor sterk vilje du har og når eg har gått ned så mykje at eg treng meir trening og kanskje anna kosthold, så kjem eg til å ta kontakt for inspirasjon og litt guidings, for eg har nok litt av dei same tankane som deg, minst mulig fett på kroppen og synlege musklar ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.