Når vi har holdt på med ED-produktene en stund, så kommer vi jo stadig på nye anvendelsesmetoder. Det hadde vært OK om vi kunne dele litt av disse med hverandre.
Jeg tenker på
anvendelse av de forskjellige posene,
og andre ting som vi kan spise fritt.Dette burde ikke komme i konflikt med at det finnes eget oppskriftsforum inne på lavkarbo.no, men hvis vi er i tvil, slik at andre kanskje kunne ha nytte av våre oppskrifter, så er det jo bare å legge det inn der også vel?
I dag så laget jeg meg en confectagelé med jordbærsmak. Ikke akkurat ED, men jeg regner den som tillatt en gang i blant. Jeg tok av et par dl som jeg brukte til følgende:
En pose ED-vaniljepudding ble laget på vanlig måte og helt i to skåler som ble satt til avkjøling. Den var ikke stivnet, men sto der i kjøleskapet og så litt trist ut.:_oppgitt:
Da jeg hadde laget denne jordbærgeleen så helte jeg litt av den på toppen av hver skål og drysset oppi ca 1 ss med frosne skogsbær oppå hver.
:hungry:
Nå står skålene i kjøleskapet, og de ser slik ut:
God ide Dolly:) Og dette så godt ut!
Kommer ikke på noe sånn særlig selv... bortsett kanskje fra paellaen, den lar jeg varmes på platen, (hater mikromat) og har gjerne i en dæsj matyoghurt til slutt. Da syns jeg den smaker godt:)
kan denne brukes hvis bytte fløta med melk kanskje?
hvis vi finner noe som kan brukes rundt på forummet kan vi legge det inn her, også kanskje du kan legge linkene i første innlegget, så det er lett å finne alt,Dilly?
Matyoghurt hørtes veldig godt ut på paellaen :) Jeg pleier bare å helle over en skvett med kokende vann, rett i koppen.. men mikrobølgeovn bruker jeg veldig lite.
Den suppa så gooooo ut... men jeg tør ikke å spise mye smør eller olje på ED, den er liksom helt motsatt de andre lavkarbogreiene, det er magert også, snøft.. men vi kan lage mange gode supper på det som er tillatt.
Jeg ville droppa oljen og fettet, bortsett fra bittelitt til å frese løk. Ville lagt til en eller to hønsebuljongterning, brukt 5-6 dl vann, droppa fløten og heller hatt i litt matyoghurt. Og seff brukt friske urter!
Kan ikke helt se for meg at 1 dl olivenolje og 50 g smør i en sånn suppe er godt...
Og så hadde jeg nok også tatt i to-tre røde chili... men da blir det jo noe helt annet:)
Tomatsuppe Lavkarbo - vi herper Gerds oppskrift:
(ca 1,0 gr karbo pr 100 gr. suppe)
50 g smør - nei, kun 1 ts eller nok til å surre løken i
2 fedd hvitløk
1/2 ts chilipepper
50 g vårløk/purre eller løk
1 boks grovhakka tomater, Landlord (har minst karber)
1 dl fløte -nei
4 dl vann - nei, ta 5-6 dl + to buljongterninger
1 ss sitronsaft
Salt, pepper
2 ts basilikum eller annet krydder etter smak
1 ts timian
Olivenolje etter smak ( jeg bruker ca 1dl) - nei, den dropper vi ca 1 ss matyoghurt? til slutt
Smelt smør, stek grovhakka hvitløk/vårløk til de er møre.
Ha i resten (unntatt olivenolje) som vi dropper
(Indi kan ta oppi 2-3 røde chili wææææ:w00t: vi andre kan slippe)
La koke 10 minutt.
Trekk kjelen av varmen, tilsett olivenoljen. Bruk så stavmikser til suppa er glatt.
Serveres med egg, mini blomkålbuketter(som pasta) bacon, lavkarbo pølser…. ha gjerne oppi litt blomkål, men dropp resten på ase 1. På fase 2 kan dette tilsettes kjøtt og bli full midag.
Nammis :sikle:
Her er vår felles idébank for anvendelse av ED-produktene, bruk av de frie grønnsakene og oppskrifter på middager som er tilpasset fase 2. Dette innlegget vil bli oppdatert så lenge jeg får lov, finner noe nytt, eller gidder...
og så vet jeg ikke hvor PESTO passer inn..Indi sier at pestoene er jysla gode på salat, eller på kjøtt og ikke minst på laks, myntepestoen er knall til sterke ting
Jeg tåler visst ikke melk, eller jeg skjønner meg ikke helt på det ennå. Uansett. jeg kjøper sånn Laktolight når jeg bestiller ED-produkter.
Jeg bruker en pose med det sammen med puddingpulveret eller hva det nå enn er. Til pannekake skal vi jo ha en pose pulver og 0,9 dl melk. Jeg slenger oppi en pose med pannekakepulver og en pose Laktolight og rører dette ut i 1 dl vann.
I hver av disse posene med Laktolight er det:
37 kcal
6,16 g protein
1,76 g karbohydrater
0 gram fett
Det er helt greit å bruke, enkelt og praktisk, men sikkert dyrere enn melk. Det har jeg ikke regnet på.
Jeg bruker forøvrig lettmelk eller den med 0,5% fett fra qmelk... kakao og capuccino funker forresten like bra med vann, det gjør jeg jo når jeg er ute å reiser.
stekte kjøttdeig og litt løk, hadde i litt knuste tomater (sånn på boks uten sukker) og auberginer... slengte det i en ildfastform og strødde på ost(fant ut at jeg kunne erstatte litt av kjøttet med litt ost), stekte i ovenen... ble knallgodt
Men så laget jeg ertesuppe med resten av fenalåret. og det sto ikke på menyen min nei.. pluss at jeg stekte pannekaker... som jeg ikke smakte på :) men jeg tok et par øser, dvs. en suppeskål med suppe. Den smakte mye, det var godt.
Passet godt med pudding og saus til dessert.
Jeg spiste fem produkter i fase 1 og hadde som trøst at jeg kunne unne meg litt egg eller skinke hvis det ble tøft, men det gikk bra. Og så tenkte jeg å "skeie" ut med et kjøttmåltid eller kylling i helgen, men jeg gjorde ikke det heller, siden det gikk såpass greit med bare produkter. Men det var godt å vite at jeg hadde "lov".
Du må IKKE spise frukt, da spretter du rett ut av ketosekraftverket og risikerer at du ikke går ned i hele tatt... Hold deg til ja-grønnsaker!
Jeg skeiet heller ikke ut i fase en, hadde ikke bruk for det! Tar gjerne et egg for mye hvis jeg skal ha noe for mye, eller litt kjøttpålegg.
Deler Indis pestovariasjoner med dere jeg, er veldig glad i pesto, mest på salat. Veldig lettvint å bare dælje ingrediensene i hurtigmikseren, og pesto holder seg jo en stund og! Grunnen til at jeg lager selv, er at de du kjøper i butikken inneholder sukker... Helt unødvendig og bare teit!
Vanlig pesto
100 g pinjenøtter
En basilikumplante, napp av bladene
To hvitløksfedd
20-30 g parmesanost
God olivenolje, omtrent 1,5 dl.
Litt salt
Persillepesto
100 g pinjenøtter
2 pakker persille eller en stor bunt, med stilker. (Hvis den må vaskes, pass på å riste den tørr, og tørke med tørkepapir, er det for mye vann i pestoen vil den mugne!)
To hvitløksfedd
1 rød chili
20-30 g parmesanost
God olivenolje, omtrent 1,5 dl.
Litt salt
Myntepesto (Min favoritt!)
1 stappet kopp med mynteblader
2 vårløk
2 grønne chili
1 hvitløksbåt
1 ts salt
1 ts splenda
1 ts garam masala
En halv presset sitron
To ss vann
Denne er jo strengt tatt ingen pesto da, men den likner veldig, grønn og deilig:D.
I dag hadde jeg pannekake til frokost, laget med vann, og toppet med capuccinokrydder, var veldig godt! Har en versjon uten sukker, bare bittelitt vaniljesukker. :)
De fleste tingene kan lages med vann, i stedet for melk, og dermed sparer man karber... :)
Dillydarling, du e best! Mye nyttig her:)
Men siden du spør, pestoene mine er jysla gode på salat, eller på kjøtt og ikke minst på laks, myntepestoen er knall til sterke ting:)
klem til alle i dag:)
Man tager en stor stekepanne og lager pannekaka som vanlig, men la den steke så lenge at den blir litt fast.
Riv av 3-4 store blad på en issalat
Skjær noen skiver agurk
og en skive med paprika.
La salatbladene være hele , for da er det lettest å håndtere. Og hakk opp agurk og paprika.
Når pannekaka er stekt på begge sider så legges den oppå et stykke bakepapir.
Smør på litt sukkerfri tacosaus
legg på salatbladene og agurk, paprika
(sikkert deilig med litt løk eller purre også)
dryss på hjemmelaget tacokrydder
He he, så koselig at jeg kan finne på noe gøy da :) prøv, håper at det smaker.
Sukkerfri tacosaus finnes nok i flere varianter. Den jeg har nå er Santa Maria, men hvis jeg finner, så er nok First Price best med hensyn til karbene.
Om vi kan bruke.. vet ikke, men det trengs jo bare en ts eller sånn, altså veldig små mengder, så jeg vet ikke hvor mye det betyr. Jeg skal støvsuge rundt i oppskriftene mine for å se om jeg finner oppskriften min på hjemmelaget tacosaus.
Noe som demper søtsmak er pepper. Jeg har ikke forsøkt det i pannekakerøra ennå, men hvem vet, kanskje i morgen?
Jeg kokte en hel brokkolibukett med litt salt og pepper. Den moset jeg rett og slett med stavmikseren etterpå.
Så stekte jeg 200 gram kjøttdeig med litt forskjellig krydder og helte over en saus som jeg mikset i bollen til stavmikseren: en halv boks hermetiske tomater, en neve frisk persille og en liten bit løk + en cm rød chili
Dette lå og surret i stekepanna en stund mens jeg kutta opp litt issalat og sqash, bare til pynt.
Da jeg hadde laget det ferdig så lempet jeg halvparten av stappa over på en tallerken og samme med halvparten av sausen. Pynta med salat og en bitte liten smørklatt. Litt salt og pepper på.
Resten sparer jeg til i morgen. Jeg gleder meg, for det smakte godt.
Her er bilde av hvordan halvparten ser ut på tallerken.
Men du indivennen vår... kan du finne en oppskrift på salsa eller tacosaus til oss? En som ikke tar fyr pga. alle chiliene..
Jeg synes det smaker så godt med slikt, og finner ikke oppskriften min. Surfet på nett og fant at man lager salsa av olje, eddik og tomatpuré. Ha tomater, stangselleri, løk, paprika og chili i tomatsausen. Smak til med grovmalt pepper og salt. La salsaen stå 2 - 3 timer før servering, da kommer smaken bedre frem. Men jeg kan ikke riktig finne ut av mengdene.
Du har stor tro på meg:)!
Jeg spiser lite salsa... men liker den litt chunky. Ikke glad i eddik, bruker heller sitron eller lime, og TOMATPURE er ut! Inneholder stort sett alltid sukker... som er helt unødvendig... Min egen kjepphest det der, sukkerinnholdet i glass med hvitløk koriander, ingefær, til og med i chiliglass er det j***a sukker! Trøsten er jo at det er bedre å lage slikt selv da...
Hva med noe slikt?
1 boks kræsja tomater (kanskje bare nesten en hel boks, eller hold igjen på væsken og spe til slutt om det trengs!)
3-5 hvitløksbåter, kræsja de og
3 tomater, hakket
1 løk, finhakket
1-3 røde chili, finhakket
1 jalapeno, finhakket
1 liten selleristilk, finhakket
1 lime, skvist
2 ss olivenolje
1-3 ss hakket koriander.
Smak til med salt og pepper
La stå en stund før servering:)
Blir mye chili om du både har 3 røde og jalapeno... Grønne chili er snillere, bare å hakke med frø og alt!
Dette er omtrent som jeg husker det, er lenge siden jeg laget dette!
Lykke til:)
Hvordan kunne jeg gjette det, hehe :) Jo da, du snakker skikkelig i bilder når du forteller om mat som du har sett, spist, laget eller lest om. Nesten som jeg kjenner lukta av matfatene.. :D
Tett boks, ja fint.. må sannelig prøves. Kanskje i morgen.
Fant min favorittsalsaoppskrift:
5 finhakkede tomater uten frø
1 liten løk, eller en halv stor, finhakket
2 friste jalapeno, finhakket
2-3 ss olje (mais, peanøtt el oliven)
2 skviste lime
koriander, så mye du vil,
salt
Det høres jo mye bedre ut, men skeptikeren er ute på tur igjen vet du... hvordan er det med søtningserstatninger (splenda, natreen) - kan vi bruke det?
Vi burde vel ikke..... eller??
ok, kanskje jeg prøver meg med litt splenda etter hvert - kunne vært godt i blandt kjenner jeg :p
dessertene; f.eks sjokoladepuddingen - hvordan liker dere den best?
jeg lagde den som anvist på pakken og hadde kanel oppi.
Det ble ganske godt, men også ganske kvalmende....
Jeg synes i grunnen at sjokoladepuddingen er helt ok som den er, men gjerne en teskje pulverkaffe i. Det er en av de bedre tingene.. lager den om kvelden, heller oppi et stort glass og tar den til frokost jeg.
Nå har jeg nettopp konstruert en fase2-middag igjen. Men jeg hadde vel ikke valgt hvalkjøtt hvis jeg hadde hatt en skikkelig kubiff. Pytt, det ble greit:
Tomatsaus
Jeg tar halvparten av en boks med knuste tomater, det blir vel ca 200 gram. Dette heller jeg oppi den lille hakkebollen til stavmikseren. Så putter jeg oppi en bit løk, en klype frisk persille, en bit rød chili og/eller et par biter med grønne jalapeñoser i glass fra Santa Maria eller andre.
Denne sausen heller jeg over det som jeg har stekt til middag i dag, kanskje det bare er kjøttdeig, eller hvalkjøtt, eller fisk.
Hvalkjøttgryte med blomkål.
Ca 250 gram kokt blomkål, som den er, eller mos den. Jeg moser den helst.
150 gram hvalkjøtt kuttes opp og stekes. Hell over tomatsausen og kok i 5 minutter eller litt til.
Hell sausen på blomkålen og spis.
Grei ED-fase2-middag. Andre kan bare slenge oppi en smørklatt og/eller litt fløte.
Blomkålen inneholder ca 7 karber og sausen ca noe under 10. Landlord gir færre karber. På fase 2 har vi lov å spise 250 g tomat eller løk, så det er greit.
ååå, så bra. Men mener jeg ikke fant innhold når jeg så på den. Skal jaggu sette den på handlelista med en gang:D kjekt å ha... kan få bruk for en vakker da' :p
Å ja, da er det sausen som har lite da, hehe. Ja ja, jeg har nå gått ned selv om jeg har spist det hver uke. ;) Veier nok ikke så mye en sånn pulverpose og en spiser jo ikke opp alt. Men sikkert lurt å bruke et annet krydder da ja.
I går stekte jeg litt bacon og hadde til pannekaken... syns de pannekakene smaker værre og værre for hver gang jeg spiser de, så må prøve å variere litt
det er en av favorittene mine. har i kanel. sterker opp mange i vaffeljernet, ... men jeg har på litt smør da... kanskje det er derfor jeg går så sakte ned:rolleyes:
Jeg likte de før, men ble vell litt lei tror jeg... nå jobber jeg hardt for å ikke gå lei av cappuchinoen da... er en av de få tingene jeg fortsatt liker :p (og fase3 nøttesjokodessert, og sjokokrispbaren, men den siste er kun på lørdager, for den er kjempegod :p og fase 3, og jeg prøver å holde meg sånn ca fase 1-2 siden jeg ikke går ned noe særlig)
kjenner man blir lei det man spiser hver dag ja, sånn som omelettene.. de har jeg spist hver dag, og nå byr det meg litt i mot.
Paelaen er ikke særlig god den heller... eneste er at det er litt godt å tygge på lissom.
jeg syns det er godt med salat ved siden av omeletten, men jeg syns ikke salat er godt uten dressing. Spiser dere salat uten dressing? oljedressing er ikke noe for meg:rolleyes:
Jeg går jo ikkened noe særlig om jeg viker mye fra dietten, men jeg har ofte kjøpt litt rømmekolle (som har lavere fettinnhold) og hatt i noe krydder og forskjellig...
Til omeletten har jeg ofte brukt stekte grønnsaker (squash, paprika, løk, sopp) og jeg har ei lita flaske med olje som jeg har dytta noen oppskjærte hvitløksfedd nedi... Setter litt smak på grønnsakene
helt enig med deg Distrea - jeg spiser litt salat m/agurk, paprika og reddiker med en liten dæsj olivenolje på + krydder. Synes det blir kjedelig i smaken, men så tar jeg litt Dijon sennep ved siden av og da hjelper det litt. :) Men ikke overbeigestret akkurat.
Jeg skal til kostholdsveileder hos Lindbergs på fredag, da skal jeg spørre om vi kan bruke smør, litt rømmekolle, sukkerfri tacosaus osv. mens vi er på Eurodiet.
Forresten, noen som bruker noe sukkerfi tyggegummie eller Läkerol eller noe sånt? Jeg har ikke dårlig ånde - tror jeg, men er så tørr i munnen hele tiden. Kan ikke drikke mer vann enn jeg allerede gjør.
Jeg kjøpte kesam, den med minst fett, karbene var ganske likt rundt litt over 4 også var det 75 kcal... Hvoa "farlig er å det å spise par spisesjerer av det til salaten tror dere?
her sitter jeg og varmer meg med en stooor bolle med bomkålsuppe med karry, varmer jaggu både innvendig og utvendig. I oppskriften står det 4 ts karry, og etter jeg hadde tatt oppi 3spisesjeer så tenkte jeg at dette måtte da være feil, var jo nesten hele glasset... Jeg klarte å få fiska litt opp igjen så det gikk bra :D
Skaikkelig godt med noe ordentlig krydra. Jeg er fortsatt ingen suppe elsker... men syns det er godt asså:)
hmmm... tja, ikke lett å vite. Siden det skal så lite til for at vekten min stopper opp så holder jeg meg unna melkeprodukter foreløpig. Det blir bare den soyamelken jeg bruker.
Skal spørre hos Lindbergs :)
Jeg har tenkt på sukkerfrie pastiller jeg og, men så ringer det bjeller i mine ører om saker og ting jeg har lest her inne om søtningsmidler da vet du... I am cracy :o
Du har en god huskeliste nå :D ... blir nok neineinei :(
Veit at flere har tygd tyggis og pastiller... Altså vi får jo i oss utrolig lite kcal også, så forstår ikke helt at vekta skal stoppe :confused: veeeldig rart
men det du kan veit du dilly, er å halvblande buljong og fløte, da vil den mette mer og du trenger ikke så mye. Når jeg spiste den så drømte jeg om å strø bacon på, skal ha den med juksebacon( stekt sopp:p) etterpå
Dilly, er det noen spesiell grunn til at du ikke kan spise noe særlig med blomkål?? Nyskjerrige meg :rodme:
Det er bare det at jeg spiste det for første gang på Eurodiett i går og i dag føler jeg meg ikke så bra. Føler meg mer oppblåst og tja...uvel..
Tror vel ikke det har noe med blomkålen å gjøre alt sammen.... men lurer jo likevel.
Ja, snodige greier det der. Så utrolig lite kalorier og karber per dag og enda så må vi være SÅÅÅÅ nøye med den minste lille ting.
Det står på huskelisten min over ting å spørre om, håper hun vet det da. Det er jo ikke legen min der jeg skal til denne gangen, men til kostholdsveilederen.... :confused: Håper hun vet.
Det gjør hun sikkert :( Men håper håper håper hun kan gi noen tips.
Slikke litt sjokolade eller potetgull uten å spise kanskje :_plystre:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.