< Tilbake til oversikten

Rømmegrøt, lavkarbo

#1

Gerd sa for siden:

Rømmegrøt Lavkarbo
(under 2 g. karbohydrat pr 100 g. grøt.)
(Inspirert av Ziggy sin hurtikokte rømmegrøt, men funnet mer nøyaktige mål og tilpasset min gane ;) )

1 boks seterrømme
1,5dl fløte
1 dl vann
2 ts johannesbrødkjernemel (JBK)
½-1 ts salt
Eventuelt litt splenda, viss den blir for syrlig…

La rømmen småkoke på svak/middels varme i et par minutter. Hell i vann og fløte og la koke opp.
Bland JBK med litt vann i et rysteglass og hell det i grøten. Rør godt.
La det stå å koke på svak varme i ca 5 min, rør jevnlig.
Smak til med salt.

Blir den for tykk, spe med litt fløte. Blir den for tynn, lag litt mer JBK-jevning.

Serveres med splenda, kanel og et smørøye.

Veldig godt til spekemat.


#2

Kanutten sa for siden:

Liker rømmegrøt jeg. MEN jeg blir så sleip og glatt i munnen liksom av JBK?? :o

Er det noen andre som blir det?? Eller er det bare meg?? :rodme:


#3

Gerd sa for siden:

Nei, har ikke opplevd det... :)


#4

Kanutten sa for siden:

Ble likedan av Maizenna....:(


#5

Photobscura sa for siden:

Et kjempetips! Jeg opplever at JBKMet blir for tykt i jevninga veldig fort, så jeg pleier å ta det i en teklype og strø over som om jeg sikter det!


#6

medas sa for siden:

Hvor kjøper dere engentlig JBK? Har sett på ultra, smart club og diverse helsekost forretninger og finner det ingen plass.


#7

Gerd sa for siden:

Helsekost :ja: Og er de utsolgt, så har apoteket noe fra Nestle som heter nestargel. :)


#8

medas sa for siden:

Oki. Takker og bukker. Da skal det bli JBKM her og deilig rømmegrøt;)


#9

Stupedama sa for siden:

Jeg prøvde meg på rømmegrøt i dag, men jeg har ikke fått tak i JBK noe sted, så jeg brukte fiberhusk. Vet ikke hvordan JBK funker og det er mulig jeg brukte for mye, men hahaha!, det føltes som å spise gummi! Rømmegummi. Den var så kompakt at jeg kunne laget sprettballer. Smøret rant ned på siden, omtrent som det ville om du prøvde å smelte det på en varm ball. :)

Er det stor forskjell på fiberhusk og JBK?


#10

Photobscura sa for siden:

JA!!! Fiberhusk kommer fra en slags indisk plante og er et fiber. Johannesbrødkjernemel kommer fra johannesbrødtreet, og er utrolig nok et karbohydrat, men det har ikke karbohydrater, go figure... :p
Prøvde denne fiberhusken i noe slags bakverk en gang, og det smakte jo ikke noe av det, men herremin for en konsistens...


#11

Stupedama sa for siden:

Hoho! Det var en interessant opplevelse ihvertfall! Plukket rømmegummien opp med hendene og kastet den i søpla. Hva bruker folk det fiberhusket til? Lavkarbo-Mallorcablanding? :)

Skal vel klare å skaffe JBK. Er ofte i Oslo, får man kjøpt det på helsekosten på Grønland tror du? Eller et annet sted? Utrolig glad for at det er noe annet i sikte.

(Ellers skjønner jeg ikke helt åssen jeg skal følge med på trådene, om noen har svart osv. Endte med åsøke etter denne tråden for å sjekke. Det er litt tungvint. Nuvehl! Jeg lærer sikkert.)


#12

Photobscura sa for siden:

Syntes hele greia var ekkel og kasta den..
De skal ha det på helsekosten, ja :)
Men Gerd sier noe om Nestargel her, skal visst være noen og nitti prosent JHBKM i!

Du, trykk på "kontrollpanel" øverst til venstre her, så får du se alle trådene du har skrevet i når et nytt innlegg kommer, og under der kan du se om noen har gitt deg poeng for kloke ord og lignende :)

Om du trykker på "uleste innlegg" på samme linje, men litt lenger til høyre, så får du se alle innlegg som er nye eller oppdaterte, både de du har skrevet i selv og de som du ikke har deltatt i :)

Lykke til!


#13

blåbær sa for siden:

Jeg syns fiberhusk er greit å bruke sammen med jbk. Bruker det i bakst (baker ikke så mye) og pannekaker. Er bare forsiktig med mengde i forhold til væske.

Ellers kan du gå inn på kontrollpanel. Det ligger ganske langt oppe på siden, i en blå linje der, hvis du skjønner. Der ligger trådene du har svart i.


#14

Gerd sa for siden:

Jepp, nestargel inneholder 96,5% JBKM, og 3,5 % calsiumlaktat (har ikke peiling på hve det er, men...)


#15

Stupedama sa for siden:

Tusen takk for kontrollpaneltips, dere :) Har også prøvd å lage ticker, det gjenstår å se om det virker og om det hjelper på vekttapet!

Nestargel spurte jeg om på apoteket i Stavanger, men der trodde de det var gått ut? Men det er ikke din erfaring, Gerd?


#16

Gerd sa for siden:

Nei, jeg kjøpte på apotek1 her i bygda for 2-3 uker siden :)


#17

Stupedama sa for siden:

Grazie! Venter til jeg kommer hjem til bygda mi. Det er kanskje der de har sånt. For såntno hakkedi i byn.


#18

Photobscura sa for siden:

Mase mase :D Du, hvor store er disse pakkene, Gerd, og hvor mye koster det? Greit å vite om det lønner seg ;)


#19

Gerd sa for siden:

125g. Jeg ga 79 kr. (tror jeg)
Jbk er 75g og 53 kroner


#20

Photobscura sa for siden:

Det er jo en bra deal, det da! Takk for infoen, søta!


#21

Photobscura sa for siden:

Prøvde å finne ut hva kalsiumlaktat er, det er visst det samme som er i juice tilsatt kalsium, og tas opp i kroppen på samme måte som vanlig kalsium (som jo er litt omstridt om taes opp når det gjelder melk i alle fall), og så fant jeg også ut at det brukes i vaginaltabletter fra canesteen :p Tipper det er noe slags syntetisk kalsium? Men i og med at det puttes i juice så er det sikkert all good :) Er bare så nysgjerrig av natur ;)


#22

Brillz sa for siden:

Prøvde rømmegrøten din i dag, og den var GOD!!! Smakte slik som rømmegrøt skal smake!:heia: takk for oppskriften:klem:


#23

Gerd sa for siden:

Så bra :D Åhhh... :sikle: kanskje jeg skal lage i kveld selv :rolleyes:


#24

Brillz sa for siden:

mmmhmmm..koste meg skikkelig i dag ihvertfall:sikle:


#25

StineK sa for siden:

Ja den er kjempegod - det syns høykarbo-pappa også. :ja:


#26

Anitra sa for siden:

Jeg venter på at helsekost butikken her skal få inn JBM. Jeg er så sjesken på rømmegrøt!


#27

Photobscura sa for siden:

Du kan kjøpe Nestergal på Apoteket også ;)


#28

Anitra sa for siden:

Helsekostbutikken her ville ikke ta inn JBK, hun måtte ta inn 12 pakker, og da var det ikke sktuelt. Nå har jeg bestilt noe på apoteket, som kommer til onsdag, men måtte jo prøve dette ikveld. Jeg brukte litt soyamel da, men droppet vann. Litt for flytende, men smakte veldig godt alikavel.


#29

Anitra sa for siden:

De hadde det ikke inne, men har bestillt det for meg, så det kommer til onsdag.


#30

Bjørg sa for siden:

Nam nam dette skal testes ut!!:D


#31

luringen sa for siden:

eller Nestargel...::p


#32

Nola sa for siden:

har gjort en meega tabbe, kommer aldri til å spise noe annet igjen.:p
grøten var helt fantastisk, :hearts:myyyyye bedre enn den vanlige.:sikle::sikle::w00t:

tusen tusen takk gerd, :heia:


#33

Gerd sa for siden:

He he... God ja :D

Vesla vil ikke ha anna enn denne rømmegrøten ;) Ikke jeg heller for den saks skyld :lol:


#34

Paris sa for siden:

Hvor mange porsjoner er dette til? Ser for meg at det er litt lite til middag for hele familyen?


#35

Gerd sa for siden:

kommer an på hvor mye man spiser, men den er mektig, og holder til 2 vokse og 1 frøken på 12 her. Vi har som regel spekemat attåt:)


#36

jannekristin sa for siden:

Litt dumt spørsmål, men hvilken fløte bruker du? :confused:
Hehe, kremt :D


#37

Gerd sa for siden:

Kremfløte ;)


#38

jannekristin sa for siden:

Jeg laget denne nettopp, men fikk store problemer med JBK. De ble klumper oppi grøten og ville ikke gå vekk. Måtte sile de vekk to ganger, og da var det skikkelig gummiaktig. Jeg brukte vann og ristet. Brukte jeg for lite? Hvordan skulle konsistensen være?
Men grøten smakte veldig godt og var mektig :D Men det ble bare sånn 250 gram da...


#39

Gerd sa for siden:

Skal ha samme konsistens som "vanlig" rømmegrøt.

Blir det klumper, bruker jeg stavmixer :ja:


#40

Tiki sa for siden:

Å jeg elsker rømmegrøt. Dette skal testes. Noen som har regnet ut mengde karber i denne opskrifta?


#41

Gerd sa for siden:

Står i oppskrifta ;)


#42

Tiki sa for siden:

Da har jeg akkurat hatt meg et deilig rømmegrøtmåltid :D Takk for tips om stavmikser i grøten, hadde også problemer med at det Johnnes..... klumpet seg.


#43

minien sa for siden:

Denne var mektig (kanskje ikke så rart når man ser på kcal i den)! Men god. :)

Jeg måtte bruke fryktelig mye JBKM for å få jevnet den - nesten fire ts!


#44

Photobscura sa for siden:

Det jeg h-r gjort i stedet, er å bruke en sånn teklype (sånn liten en med stålnetting), h-tt i én og én t-skje, og drysser over mens jeg rører, det gjør jeg med -lt jeg bruker jbkm i. Ingen klumper :D


#45

Paris sa for siden:

Skjønner hva du mener;)

Men du så god denne var!!

Nå laget jeg dobbel porsjon da, men fortsatt kunne jeg spist myyyyye mer.... :o (vi er 5 pers da...)


#46

StineK sa for siden:

Jeg tar JBKM og litt kaldt vann i et glass som jeg rister - deretter heller jeg det i grøten mens jeg rører litt i den. Aldri en klump. ;)

JBKM klumper alltid i varm væske er min erfaring.


#47

Charlott sa for siden:

Jeg gjør det på nesten samme måte, men bruker tesila og sikter jbkm`en i mens jeg rører. Ikke en klump :)


#48

Yonah sa for siden:

Om dere har en tesil, sånn med netting, sikt johannesbrødkjernemelet gjennom den SAMTIDG som dere visper. Da blir det ikke klumper. Og nestargelen til apoteket er lettere å røre inn, for den er tilsatt kalium-et eller anna som gjør at den ikke klumper seg så lett. Jeg bruker kun den fra apoteket pga dette.


#49

Photobscura sa for siden:

'Sikte' var ordet jeg lette etter, ja :D
Har ikke tesil jeg da, men teklype er jo omtrent som to tesiler satt sammen :)


#50

Øystein sa for siden:

Grøt! Det var lenge siden! Nam, nam :D

Ble litt jbk klumper, ellers var det godt. Må jeg spise opp alt? :rolleyes:
Eller holder det seg i kjøleskapet en dag eller to?


#51

Gerd sa for siden:

Holder seg i kjøleskapet flere dager :)

Klumper kan du få bort med stavmixer :ja:



#53

Lovely sa for siden:

Fantastisk...dette var utrolig godt, nam.:p
Til og med mannen, som ikke er på lavkarbo, syns den var god. Tusen takk for fin oppskrift. Dere gjør det enkelt å gå på lavkarbo. Fikk forresten ikke en klump da jeg silte JBK rett i kjelen. Svak varme er nok viktig her. Vi spiste opp alt vi da, ....huff. :)


#54

Kuredu sa for siden:

Dette var et supert tips - det ble selvsagt klumper så det holdt i grøten her, så jeg var ganske fortvilet, men stavmikseren fikset det gitt!

Deilig grøt faktisk! Ble positivt overrasket...........nam


#55

Tiki sa for siden:

I dag skal jeg har rømmegrøt. Gleder meg som en unge, så lenge siden sist.....siden jeg også prøver å spise litt mindre av rømme og fløte, men i dag skal jeg.


#56

Maja sa for siden:

Lagde denne i kveld. Smakte helt nydelig. Ristet JBK i litt kaldt vann og det ble ingen klumper i grøten. Hadde et nesten fullt beger med seterrømme og brukte litt i overkant av 1 dl matfløte. For meg ble dette en porsjon. Ble passe mett, men hadde det vært mer, så hadde jeg spist mer for jeg elsker rømmegrøt. Er jeg en storspiser eller?? Hvor mange personer er oppskriften først i denne tråden egentlig beregnet til? Med rikelig meierismør på grøten er jeg redd jeg har inntatt et megamåltid...:o

Hva er best å søte med (strø over)? Jeg hadde bare sukrin og synes egentlig at det ikke ble så veldig søtt. Regner man 0 karber for sukrin?


#57

StegforSteg sa for siden:

Ååååå denne skal jeg ha til lunch i dag :D


#58

Benzo sa for siden:

Mmmm, den var himmelsk god. Takk, Gerd. :blomster:


#59

Siren sa for siden:

Prøvde å lage denne grøten i går............ble ikke grøt, men heller rømmesuppe!!! Den havnet i vasken :( Vet ikke hva som gikk galt, fulgte oppskriften og fremgangsmåten!?


#60

Benzo sa for siden:

Min ble også litt tynn, kanskje prøve med litt mer Jbk?


#61

Gerd sa for siden:

Som det står i oppskrifta:


#62

R0SA sa for siden:

Åh, fantastisk tips! Takk!


#63

R0SA sa for siden:

Dette var en veldig god oppskrift, synes jeg. Testet den nå. :) Men jeg droppet å ha i vann jeg, men fulgte oppskriften ellers. Helt unødvendig med vannet etter min mening.

Jeg blir også litt sånn sleip og rar i ganen av jbkm, men pyttsatt! Får bare pusse tenna godt og bruke munnskyll etterpå.

Grøtsmaken og konsistensen ble virkelig helt lik som den vanlige som det er mel i. Fantastisk! :D


#64

Karboholiker sa for siden:

Denne må testes, men sliter med å få tak i JBK (har bestilt på spisdegslank, men ting tar tiiiiiiiid!!).
Er det mulig å bruke soyamel istedet, og bruker man i såfall samme mengde?


#65

Trampolize sa for siden:

Veldig bra tips, tusen takk ;)


#66

Photobscura sa for siden:

Bare hyggelig! Teklypa har etterhvert fått mange roller, bruker den også til å strø krydder i pulverform over koteletter f.eks ;).


#67

gorga sa for siden:

skal prøve den i kveld . spennende å smake .t


#68

gorga sa for siden:

den var bare nydelig - :)


#69

Lill-B sa for siden:

Lagde denne i kveld og den smakte kjempegodt. Noen "gummi-klumper",
men utrolig god. :smile:
Og er kjempeglad for å observere at den holder seg i kjøleskapet non dager.
Det ble litt mye å spise på en gang. :lol:


#70

Kristin68 sa for siden:

Å denne var kjempedeilig Gerd; tusen takk for flott oppskrift.


#71

christine76 sa for siden:

Takk for kjempegod oppskrift.
Men jeg måtte bruke stavmikseren for å unngå klumper ja.


#72

Furine sa for siden:

Eg blanda berre jbkmen med vatn og rista godt i rømmebegeret med lók på, og heiv blandinga (såg ut som tjukk lim) i fløte/rømmeblandinga og rørte godt med vanleg visp når det kokte opp. Gjekk heilt fint det.


#73

Minusnoenkg sa for siden:

Var på apoteket i dag, og Nestargel er visst et produkt som har utgått..sa han jeg prata med hvertfall.


#74

grotingeling sa for siden:

Åååååå dette var bare helt nyyyyydelig :spisesnak:sikle:


#75

Tone-G sa for siden:

Nå sjesser jeg, så da får jeg lage litt grøt :ja:

Gleder meg :heia:


#76

Shakey sa for siden:

hei:)
er du sikker på at det ikke er mer karbohydrater i grøten? i og med at det er 2,9gram karbo pr 100 gram fløte (ca 1 dl fløte), og 2,9g karbo pr 100g i seterrømma?
Da kom jeg fram til at det er litt over 3 karb per 100 gram :eek:


#77

Gerd sa for siden:

Nope, du har glemt å ta med vannet i vekta. Vannet gjør at det blir mer grøt, og mindre karber ;)


#78

sellah sa for siden:

Grøten er skikkelig god!

Har laget den nøyaktig etter Gerd's oppskrift MEN med sukrin istedenfor splenda.


#79

hupfer sa for siden:

Hei alle sammen:)
Hvor mye vann skal man riste sammen med JBK?


#80

væren85 sa for siden:

jeg skal kjøpe fenalår i morgen så da skal jeg teste denne ut :)


#81

Marte83 sa for siden:

lagde denne grøten i dag siden vi alltid har grøt lille julaften..

den blei kjempe god :D takk for fin oppskrift


#82

Mellon sa for siden:

Da har jeg prøvd, og jeg syns ikke dette ble noe godt, dennvar ikke syrlig nok, muligens jeg gjorde feil i å bruke lettrømme (men var det jeg hadde), og så ble den skikkelig ekkel pga av JBKen, men brukte kanskje for mye (tok 3 ts for jeg fikk panikk om at det ikke ble tykt nok.

Men mulig jeg prøver igjen om jeg får tak i seter rømme i morgen- kan det gjøre forskjell? Savneg rømmesmaken :(


#83

bonpia sa for siden:

Den va kjæmpego!!!


#84

Sunnisol sa for siden:

Kan man bruke ketolyse bakemix i steder for dette johannesmelet;):confused:


#85

Mellon sa for siden:

Må bare fortelle at jeg har nå prøvd den med seterrømme, og det var noe helt annet- dette er den beste lavkarboerstatningen jeg noen gang har spist, nesten så jeg vil spise rømmegrøt hver dag :o


#86

Furine sa for siden:

Eg prøvde med bakemiks i dag, det klumpa seg i bittesmå harde klumpar. Ikkje noko særleg. :nei:


#87

Trolltrine sa for siden:

Er dette nok til en eller to personer?

jeg er kjempeglad i grøt, og rømmegrøt er jo fantastisk!

mmmmmm


#88

Photobscura sa for siden:

Mener å huske det er nok til to posjoner, og så kan du jo slenge på litt spekekjøtt av noe slag i tillegg. Nam nam!


#89

MAR sa for siden:

Har akkurat laget meg denne som nattmat - jeg hadde bare ca 2/3 av en rømmeboks igjen, så justerte oppskriften deretter - og det smakte helt herlig! Denne kommer til å bli en favoritt :)



#91

Tutta112 sa for siden:

Denne va super, halverte oppskriften og det va akkurat passe til en, jeg brukte forresten tipset om å bruke en TE klype til å sikte i JKB og resultatet ble perfekt :)


#92

sandrah sa for siden:

Jeg prøvde å lage rømmegrøt i går (Ikke denne oppskriften riktignok, men ganske lik)... fysj og fy! tror man må være litt forsiktig med JBK'en.. Jeg hadde i 1 1/2 ts, og den føltes som de grønne trollene i filmen Flubber...

tror dere det hadde gått an å bruke soyamel istede...? :)


#93

Trj sa for siden:

Prøv denne oppskriften ! Har lagd den to helger på rad. Fantastisk ! Jeg foretrekker splenda på i stedet for sukrin. Grøten var faktisk så god at jeg kunne spist den kun med kanel. :D


#94

Tutta112 sa for siden:

Prøvde denne oppskriften for andre gang i dag, men brukte litt for mye JKB og ble da merkelig i konsistensen, men smaken var fremdeles god :) så mitt råd er i være litt forsiktig med JKB


#95

alexsandra sa for siden:

har prøvd 2 oppskrifter og det gikk ikke bra. I den første så skulle det bruke 2ss av jkb blandet med litt vann,og fy det ble masse stoooore klumper. Og jeg rørte hele tiden
så fulgte jeg anvisningen bak på glasset (husker ikke helt i farten hva det var) og helte og helte og det ble bare tynn suppe:mad:
Så jeg ga helt opp og prøve det flere ganger.
Så jeg skjønner ikke hvordan jeg skal bruke det for at det skal bli bra.
kjedlig og prøve i andre ting (saus) og det blir klumper:p


#96

Trj sa for siden:

Følg oppskriften til punkt og prikke. Rist de to små teskjeene med LITT vann (3 ss ) i f.eks et rent tomatpuré-glass. Bruk visp og rør i grøten mens du heller i JBK´en. Det har aldri klumpet seg hos meg. Jeg er strålende fornøyd.:D


#97

HenrikBooe sa for siden:

Jeg prøvde denne på 17 mai. Jeg serverte til 5 personer, så jeg triplet oppskriften. Skulle kanskje ha 4-doblet oppskriften, men jeg hadde dessert etter middag så de ble veldig blide :D

Jeg smaker ikke noe forskjell på vanlig rømmegrøt og lavkarbo varianten. Dette er en veldig god oppskrift. Tusen takk for at du delte den ;)


#98

kineserbolle sa for siden:

TAKK du er en engel! Jeg er såååå grøt sugen!! Blir denne til lunsj i morra tror jeg :p


#99

Batillip sa for siden:

Jeg lagde denne nå, og det var som å spise klister. Hadde laget semulegrynsgrøt til hele familien og ble såå fysen på grøt. Fant denne, og nå sitter jeg og smatter som om jeg har en limstift i munnen. Det var det verdt.


#100

Bolla- sa for siden:

Jeg prøvde denne i dag og synes den var utrolig god! Takk for oppskriften :D


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.