Rømmegrøt Lavkarbo
(under 2 g. karbohydrat pr 100 g. grøt.)
(Inspirert av Ziggy sin hurtikokte rømmegrøt, men funnet mer nøyaktige mål og tilpasset min gane ;) )
1 boks seterrømme
1,5dl fløte
1 dl vann
2 ts johannesbrødkjernemel (JBK)
½-1 ts salt
Eventuelt litt splenda, viss den blir for syrlig…
La rømmen småkoke på svak/middels varme i et par minutter. Hell i vann og fløte og la koke opp.
Bland JBK med litt vann i et rysteglass og hell det i grøten. Rør godt.
La det stå å koke på svak varme i ca 5 min, rør jevnlig.
Smak til med salt.
Blir den for tykk, spe med litt fløte. Blir den for tynn, lag litt mer JBK-jevning.
Jeg prøvde meg på rømmegrøt i dag, men jeg har ikke fått tak i JBK noe sted, så jeg brukte fiberhusk. Vet ikke hvordan JBK funker og det er mulig jeg brukte for mye, men hahaha!, det føltes som å spise gummi! Rømmegummi. Den var så kompakt at jeg kunne laget sprettballer. Smøret rant ned på siden, omtrent som det ville om du prøvde å smelte det på en varm ball. :)
JA!!! Fiberhusk kommer fra en slags indisk plante og er et fiber. Johannesbrødkjernemel kommer fra johannesbrødtreet, og er utrolig nok et karbohydrat, men det har ikke karbohydrater, go figure... :p
Prøvde denne fiberhusken i noe slags bakverk en gang, og det smakte jo ikke noe av det, men herremin for en konsistens...
Hoho! Det var en interessant opplevelse ihvertfall! Plukket rømmegummien opp med hendene og kastet den i søpla. Hva bruker folk det fiberhusket til? Lavkarbo-Mallorcablanding? :)
Skal vel klare å skaffe JBK. Er ofte i Oslo, får man kjøpt det på helsekosten på Grønland tror du? Eller et annet sted? Utrolig glad for at det er noe annet i sikte.
(Ellers skjønner jeg ikke helt åssen jeg skal følge med på trådene, om noen har svart osv. Endte med åsøke etter denne tråden for å sjekke. Det er litt tungvint. Nuvehl! Jeg lærer sikkert.)
Syntes hele greia var ekkel og kasta den..
De skal ha det på helsekosten, ja :)
Men Gerd sier noe om Nestargel her, skal visst være noen og nitti prosent JHBKM i!
Du, trykk på "kontrollpanel" øverst til venstre her, så får du se alle trådene du har skrevet i når et nytt innlegg kommer, og under der kan du se om noen har gitt deg poeng for kloke ord og lignende :)
Om du trykker på "uleste innlegg" på samme linje, men litt lenger til høyre, så får du se alle innlegg som er nye eller oppdaterte, både de du har skrevet i selv og de som du ikke har deltatt i :)
Jeg syns fiberhusk er greit å bruke sammen med jbk. Bruker det i bakst (baker ikke så mye) og pannekaker. Er bare forsiktig med mengde i forhold til væske.
Ellers kan du gå inn på kontrollpanel. Det ligger ganske langt oppe på siden, i en blå linje der, hvis du skjønner. Der ligger trådene du har svart i.
Prøvde å finne ut hva kalsiumlaktat er, det er visst det samme som er i juice tilsatt kalsium, og tas opp i kroppen på samme måte som vanlig kalsium (som jo er litt omstridt om taes opp når det gjelder melk i alle fall), og så fant jeg også ut at det brukes i vaginaltabletter fra canesteen :p Tipper det er noe slags syntetisk kalsium? Men i og med at det puttes i juice så er det sikkert all good :) Er bare så nysgjerrig av natur ;)
Helsekostbutikken her ville ikke ta inn JBK, hun måtte ta inn 12 pakker, og da var det ikke sktuelt. Nå har jeg bestilt noe på apoteket, som kommer til onsdag, men måtte jo prøve dette ikveld. Jeg brukte litt soyamel da, men droppet vann. Litt for flytende, men smakte veldig godt alikavel.
har gjort en meega tabbe, kommer aldri til å spise noe annet igjen.:p
grøten var helt fantastisk, :hearts:myyyyye bedre enn den vanlige.:sikle::sikle::w00t:
Jeg laget denne nettopp, men fikk store problemer med JBK. De ble klumper oppi grøten og ville ikke gå vekk. Måtte sile de vekk to ganger, og da var det skikkelig gummiaktig. Jeg brukte vann og ristet. Brukte jeg for lite? Hvordan skulle konsistensen være?
Men grøten smakte veldig godt og var mektig :D Men det ble bare sånn 250 gram da...
Da har jeg akkurat hatt meg et deilig rømmegrøtmåltid :D Takk for tips om stavmikser i grøten, hadde også problemer med at det Johnnes..... klumpet seg.
Det jeg h-r gjort i stedet, er å bruke en sånn teklype (sånn liten en med stålnetting), h-tt i én og én t-skje, og drysser over mens jeg rører, det gjør jeg med -lt jeg bruker jbkm i. Ingen klumper :D
Om dere har en tesil, sånn med netting, sikt johannesbrødkjernemelet gjennom den SAMTIDG som dere visper. Da blir det ikke klumper. Og nestargelen til apoteket er lettere å røre inn, for den er tilsatt kalium-et eller anna som gjør at den ikke klumper seg så lett. Jeg bruker kun den fra apoteket pga dette.
Fantastisk...dette var utrolig godt, nam.:p
Til og med mannen, som ikke er på lavkarbo, syns den var god. Tusen takk for fin oppskrift. Dere gjør det enkelt å gå på lavkarbo. Fikk forresten ikke en klump da jeg silte JBK rett i kjelen. Svak varme er nok viktig her. Vi spiste opp alt vi da, ....huff. :)
I dag skal jeg har rømmegrøt. Gleder meg som en unge, så lenge siden sist.....siden jeg også prøver å spise litt mindre av rømme og fløte, men i dag skal jeg.
Lagde denne i kveld. Smakte helt nydelig. Ristet JBK i litt kaldt vann og det ble ingen klumper i grøten. Hadde et nesten fullt beger med seterrømme og brukte litt i overkant av 1 dl matfløte. For meg ble dette en porsjon. Ble passe mett, men hadde det vært mer, så hadde jeg spist mer for jeg elsker rømmegrøt. Er jeg en storspiser eller?? Hvor mange personer er oppskriften først i denne tråden egentlig beregnet til? Med rikelig meierismør på grøten er jeg redd jeg har inntatt et megamåltid...:o
Hva er best å søte med (strø over)? Jeg hadde bare sukrin og synes egentlig at det ikke ble så veldig søtt. Regner man 0 karber for sukrin?
Prøvde å lage denne grøten i går............ble ikke grøt, men heller rømmesuppe!!! Den havnet i vasken :( Vet ikke hva som gikk galt, fulgte oppskriften og fremgangsmåten!?
Dette var en veldig god oppskrift, synes jeg. Testet den nå. :) Men jeg droppet å ha i vann jeg, men fulgte oppskriften ellers. Helt unødvendig med vannet etter min mening.
Jeg blir også litt sånn sleip og rar i ganen av jbkm, men pyttsatt! Får bare pusse tenna godt og bruke munnskyll etterpå.
Grøtsmaken og konsistensen ble virkelig helt lik som den vanlige som det er mel i. Fantastisk! :D
Denne må testes, men sliter med å få tak i JBK (har bestilt på spisdegslank, men ting tar tiiiiiiiid!!).
Er det mulig å bruke soyamel istedet, og bruker man i såfall samme mengde?
Lagde denne i kveld og den smakte kjempegodt. Noen "gummi-klumper",
men utrolig god. :smile:
Og er kjempeglad for å observere at den holder seg i kjøleskapet non dager.
Det ble litt mye å spise på en gang. :lol:
Eg blanda berre jbkmen med vatn og rista godt i rømmebegeret med lók på, og heiv blandinga (såg ut som tjukk lim) i fløte/rømmeblandinga og rørte godt med vanleg visp når det kokte opp. Gjekk heilt fint det.
hei:)
er du sikker på at det ikke er mer karbohydrater i grøten? i og med at det er 2,9gram karbo pr 100 gram fløte (ca 1 dl fløte), og 2,9g karbo pr 100g i seterrømma?
Da kom jeg fram til at det er litt over 3 karb per 100 gram :eek:
Da har jeg prøvd, og jeg syns ikke dette ble noe godt, dennvar ikke syrlig nok, muligens jeg gjorde feil i å bruke lettrømme (men var det jeg hadde), og så ble den skikkelig ekkel pga av JBKen, men brukte kanskje for mye (tok 3 ts for jeg fikk panikk om at det ikke ble tykt nok.
Men mulig jeg prøver igjen om jeg får tak i seter rømme i morgen- kan det gjøre forskjell? Savneg rømmesmaken :(
Må bare fortelle at jeg har nå prøvd den med seterrømme, og det var noe helt annet- dette er den beste lavkarboerstatningen jeg noen gang har spist, nesten så jeg vil spise rømmegrøt hver dag :o
Har akkurat laget meg denne som nattmat - jeg hadde bare ca 2/3 av en rømmeboks igjen, så justerte oppskriften deretter - og det smakte helt herlig! Denne kommer til å bli en favoritt :)
Denne va super, halverte oppskriften og det va akkurat passe til en, jeg brukte forresten tipset om å bruke en TE klype til å sikte i JKB og resultatet ble perfekt :)
Jeg prøvde å lage rømmegrøt i går (Ikke denne oppskriften riktignok, men ganske lik)... fysj og fy! tror man må være litt forsiktig med JBK'en.. Jeg hadde i 1 1/2 ts, og den føltes som de grønne trollene i filmen Flubber...
tror dere det hadde gått an å bruke soyamel istede...? :)
Prøv denne oppskriften ! Har lagd den to helger på rad. Fantastisk ! Jeg foretrekker splenda på i stedet for sukrin. Grøten var faktisk så god at jeg kunne spist den kun med kanel. :D
Prøvde denne oppskriften for andre gang i dag, men brukte litt for mye JKB og ble da merkelig i konsistensen, men smaken var fremdeles god :) så mitt råd er i være litt forsiktig med JKB
har prøvd 2 oppskrifter og det gikk ikke bra. I den første så skulle det bruke 2ss av jkb blandet med litt vann,og fy det ble masse stoooore klumper. Og jeg rørte hele tiden
så fulgte jeg anvisningen bak på glasset (husker ikke helt i farten hva det var) og helte og helte og det ble bare tynn suppe:mad:
Så jeg ga helt opp og prøve det flere ganger.
Så jeg skjønner ikke hvordan jeg skal bruke det for at det skal bli bra.
kjedlig og prøve i andre ting (saus) og det blir klumper:p
Følg oppskriften til punkt og prikke. Rist de to små teskjeene med LITT vann (3 ss ) i f.eks et rent tomatpuré-glass. Bruk visp og rør i grøten mens du heller i JBK´en. Det har aldri klumpet seg hos meg. Jeg er strålende fornøyd.:D
Jeg prøvde denne på 17 mai. Jeg serverte til 5 personer, så jeg triplet oppskriften. Skulle kanskje ha 4-doblet oppskriften, men jeg hadde dessert etter middag så de ble veldig blide :D
Jeg smaker ikke noe forskjell på vanlig rømmegrøt og lavkarbo varianten. Dette er en veldig god oppskrift. Tusen takk for at du delte den ;)
Jeg lagde denne nå, og det var som å spise klister. Hadde laget semulegrynsgrøt til hele familien og ble såå fysen på grøt. Fant denne, og nå sitter jeg og smatter som om jeg har en limstift i munnen. Det var det verdt.
Jeg prøvde denne i dag og synes den var utrolig god! Takk for oppskriften :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.