< Tilbake til oversikten

Rømmegrøt, lavkarbo

#201

manebane sa for siden:

Rømmegrøt til frokost ble det :o
Og godt var det! Min ble litt klumpete (sikkert pga jbk) men det gikk helt fint å spise den.
Prøvde først å riste vann og jbk i et bittelite syltetøyglass, men når jeg åpna glasset så var det jo blitt altfor tykt. Hadde det opp i gryta men det blanda seg ikke med resten så jeg måtte fiske opp klumpene.
Prøvde deretter å riste jbk over med tesil (takk Photo!). Da gikk det bedre men det ble likevel fullt av små klumper.

Jaja..i går prøvde jeg fløtegrøten men den falt ikke helt i smak. (Men den ble klumpfri ;) )

Takk for oppskrift :D


#202

Photobscura sa for siden:

Du kan få ut klumpene med en stavmikser! :)


#203

manebane sa for siden:

Aha! Det skal jeg gjøre hvis rømmegrøten skal serveres til andre enn meg selv. Smakte fint fint, men så kanskje ikke så delikat ut :o


#204

StineK sa for siden:

Jeg har sikkert større syltetøyglass enn deg for min grøt blir uten klumper (stort sett i allefall :p )


#205

alexsandra sa for siden:

rømmegrøten var bare så fantastisk god. Sitter og spiser og ingen klumper heller:p .Så enkelt og lage tilomed:)


#206

Pøsh sa for siden:

Denne må jeg jammen teste. Bare få tak i JBKM først.


#207

tiris sa for siden:

Hvor mye grøt blir det av denne oppskriften? Er det nok til 2?


#208

Antoinette6 sa for siden:

Ja, - men vi spiste opp alt ! :ja:


#209

danielve sa for siden:

Går den an å bruke sojamel i steden for JKM? EEller noe annet? Kommer meg ikke innom butikken på noen dager.


#210

Lindemor sa for siden:

Noen som vet svaret på dette? :)


#211

lucifine sa for siden:

jupp jeg også, men kjenner at jeg ikke får rørt JBK heeelt ut heller.. Kan det ha noe å si det tro?


#212

Charlott sa for siden:

Akkurat spist rømmegrøt uten den sleipe, glatte JBKM følelsen! O`Lykke! :D

Testet med Xanthan Gum , og det fungerte over all forventning! :D :sikle:


#213

Bokhylle sa for siden:

Jeg har prøvd å lage denne to ganger nå, bare at jeg bruker xantham gum i stedet for johannesbrødkjernemel.

Og selv om jeg så veldig gjerne vil like den, siden jeg savner grøt, så bare får jeg det ikke til. Det blir for rømme-og-fett-smak for meg, liksom feil type fettsmak, for jeg er glad i fett ellers. Men bare... Nei, jeg blir litt kvalm. Kjipt, for jeg savner som sagt grøt :(

Får lete videre etter en oppskrift som passer meg og :)


#214

MAR sa for siden:

Hvordan er mengdeforholdet; bruker du like mye xanthan gum som jbkm?


#215

dollie76 sa for siden:

DETTE lurer jeg også på! har kjøpt xantan gum på iHerb og lokalt her hvor jeg bor får jeg ikke tak i JBKM så "må" derfor nesten prøve grøten med xantan gum..


#216

Charlott sa for siden:

Brukte sånn ca like mye ja :D


#217

Nanna-Lill sa for siden:

Jeg har prøvd mange forskjellige. Men når jeg lager bare til meg selv bruker jeg en halv pakke seterræmme, litt helmelk for at den ikke skal bli så syrlig. Jeg bruker ikke fløte for den blir da for mektig for meg. Blir d veldig kvalm. Så har jeg i pittelitt splenda(kan også bruke sukrin melis) for å redusere litt på syrligheten og litt salt.

For å få den tykkere bruker jeg ca en halv ts fiberhusk, syns dette er best. Men vær forsiktig med fiberhusken. Det koker gjerne et minutt eller to før du ser hvor tykk den blir.

Så smelter jeg smør å har oppå og masse kanel og sukrin. Kjempegodt når man er søtsugen=)


#218

Bokhylle sa for siden:

Prøvde igjen. Brukte creme fraiche i stedet for seterrømme, lagde en mye mindre porsjon, og brukte bare en brøkdel av xanthamgummien. Og denne gangen ble det bedre :) Ikke noe jeg kan spise mye av, men i minidoser er det ålreit - tror jeg! :p


#219

Photobscura sa for siden:

Etter min mening er det nettopp syrligheten som gjør rømmegrøt til rømmegrøt! ;)


#220

Anehas sa for siden:

Grøten smakte kjempe godt! Et lite tips: Jeg brukte lettrømmen fra Q-meieriene, like mange kh som i seterrømme og halvparten av kalorien, og smakte absolutt like godt :) Hva tror dere om å bruke melk isteden for fløte?


#221

Yonah sa for siden:

Er det noen god grunn til at du vil ha færre kalorier? Fettet skal jo erstatte en del av energien fra de karbohydratene vi ikke spiser.
Melk ville jeg ikke brukt, både fordi grøten fort blir litt vassen og fordi det er flere karber og lite fett.

Men jeg vet jo ikke hvilken retning du følger, siden det bare står lavkarbo i filosofiboksen din, og det kan jo bety så mangt.


#222

Anehas sa for siden:

Passer på at jeg er i ketose hver dag, men er normalvektig og ønsker å gå ned 5kg for sommeren, og da må jeg tenke på energiinntaket ellers rører ikke vekta seg. Om energiinntaket er mer enn energibruken nytter det lite å være i ketose uansett. :) så lurt å passe på kaloriene også!


#223

milena sa for siden:

Først må jeg takke Gerd, denne var nydelig! Og så selvfølgelig Photobscura som redda grøten med tipset om teklypa! Takk begge to!


#224

Dolsi sa for siden:

Laget lavkarbo rømmegrøt i dag jeg, men den falt ikke i smak hos meg. Det ble bare kvalmt rett og slett.
Liker fløtegrøten da :)


#225

Kuredu sa for siden:

Tenkte lage denne til i morgen på 17.mai - men er det noen som vet om den kan lages på forhånd for å varmes opp - eller bør den lages samme dag og spises med en gang???


#226

Tiki sa for siden:

Har varmet opp rester før og det har fungert. Men tar absolutt ikke lang tid å lage, så jeg hadde nok gjort det fra bunnen av for å være sikker :)


#227

Metal_Barbie sa for siden:

Lagde nettopp med fiberhusk og den ble nydelig,akkurat som vanlig rømmegrøt jo! Hurra!:D


#228

Mizzlola sa for siden:

Hei. Bare lurer på en ting her. Hvis man spiser ekte rømmegrøt slik den skal være og koker av smør, hvordan kan dere da sammenligne den med en slik oppskrift med vann, fløte og jkm? Er det ikke bedre å lage den slik den skal og evnt bruke mandelmel el?

Synes det blir en helt ny grøt av den oppskrifta her, jeg.. Og det er synd når Rømmegrøt er godt:)


#229

Carisma sa for siden:

Det er veldig få, om noen, erstatninger som smaker det samme som originalen. Så man må evt velge å venne seg til den nye smaken, eller leve uten. Evt prøve seg frem til en variant selv.


#230

Photobscura sa for siden:

Nå er det vel sikkert forskjellige varianter fra sted til sted, men jeg synes denne smaker veldig likt den jeg er vant til. Framgangsmåte og ingredienser er, med unntak av at man bruker johannesbrødkjernemel i stedet for hvetemel, identisk med den som min farmor fra Røros pleide å lage, i alle fall. Men da brukte vi den usøtet som tilbehør til stekt fisk som regel.


#231

Mizzlola sa for siden:

Bruker hun Fløte i sin? Første gang jeg har hørt om det, men er sikkert mulig. En annen ting som gjør rømmegrøten er fettet fra rømmen som blir silt av....


#232

Photobscura sa for siden:

Mulig hun brukte helmelk. Det husker jeg ikke, da dette er mange år siden. Kan heller ikke huske at hun silte av noe fett. Men smaken husker jeg, og den er veldig lik den jeg lager av denne oppskriften.


#233

Fullfres sa for siden:

Er det noen som har prøvd denne oppskriften med fiberhusk og med hell? Jeg har ikke JBK i hus, og får jo ikke tak i det i dag siden det er søndag...



#235

Fullfres sa for siden:

Haha ja det merket jeg! :D Det smakte godt, og i munnen var ikke konsistensen så gal, men jeg holdt jo på å le meg ihjel da jeg lagde den og så hvordan den ble til en eneste stor levende geleklump :D Godt var det lell :D


#236

Photobscura sa for siden:

Hehe, enda godt. Jeg fiksa det slett ikke, og halvparten av julegrøten min i fjor gikk i søpla. :o Til neste år er jeg væpnet med xanthan gum!


#237

Ninasju sa for siden:

Juhuuu! Denne hadde jeg nesten glemt. Lager en porsjon nå, det blir kveldsmat i dag og lunsj i morgen. :)


#238

Ninasju sa for siden:

Hehe, jeg kan si akkurat det samme i dag, mange måneder etter... :)


#239

Fullfres sa for siden:

Hehe. Jeg lager nå med ujevne mellomrom. Godt er det, og JBK passer adskillig bedre. Det er bare å riste den ut i nok vann så den er flytende, men ikke for flytende og vispe som besatt mens du heller den i. Funker greit det :D


#240

Anitra sa for siden:

Denne er like god nå, som første gang jeg testa den :)


#241

StineK sa for siden:

Ja den er fortsatt populær til lunch her i huset!


#242

Fullfres sa for siden:

Nammenam!! Laget igjen i dag, og har nå endelig forstått at ting går SÅÅÅÅ mye bedre hvis jeg rister ut JBK i den dl vann som står i oppskriften istedet for å ta ekstra vann til risting. Jeg er jo ikke den raskeste i oppfattelsen, men når lyset endelig slås på, glimter jeg til som bare det! :p


#243

missK sa for siden:

Hei.
Er det noen som har prøvd å lage grøten med ketolyse bakemix istedenfor JBK?


#244

Elmof sa for siden:

Da var den første oppskriften på forumet testet :)
Ble dessverre to forsøk da det ble lang mer salt i gryten enn nødvendig :eek:
Fant det lettere å hive JBK rett i gryten enn å blande med vann, da det bare ble sement :rolleyes:

Smaken var veldig bra
Opplevde en kraftig metthetsfølelse langt utenfor min komfort sone selv etter bare noen små mengder med grøt :D


#245

Fullfres sa for siden:

Ja, den grøten der metter før du egentlig skjønner hva som foregår hehe.
Jeg blander JBK i den ene dl vann som er en del av oppskriften og heller det rett i gryta under kraftig visping, ellers klumper det seg noe så voldsomt...


#246

Ninasju sa for siden:

Laget denne til lunsj i dag. Fortsatt veldig god. I dag hadde jeg ikke JBK så jeg brukte 1/2 ts fiberhusk som jeg blandet ut i fløten. Veldig mett nå, og over halvparten er igjen 😊


#247

StineK sa for siden:

Denne fortjener en sommer-bump!


#248

Fullfres sa for siden:

Savner Gerd veldig altså!

Og skulle så gjerne laget denne! Men da blir jeg så himla dårlig. Noen ganger er laktoseintoleranse virkelig noe dritt :( Og ja, jeg prøvde å lagepå laktosefri rømme... Det var IKKE godt :p


#249

StineK sa for siden:

Ja Gerd savnes :klem:

Hva med laktosefri rømme og spekemat+eggerøre?


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.