< Tilbake til oversikten

Fløtegrøt Lavkarbo

Gerd sa for siden:

Fløtegrøt
(Inspirert av Ziggy sin smør/fløtegrøt, men funnet mer nøyaktige mål og tilpasset min gane ;) )

1 liten bx fløte
ca 4-5 ss smør
2dl vann
1,5-2 ts Johannesbrødkjernemel (JBK)
0,5 ts salt

Smelt smøret, tilsett fløten, og kok opp. Rør hele tiden.
Rist JBK med vannet og hell det i fløten.
La grøten småkoke ca 5 minutter.
Smak til med salt.

Blir grøten for tykk, spe med litt fløte
Viss det blir klumper i grøten, bruk stavmixer.

Serveres med splenda og kanel. Gjerne et smørøye også.

Blir i underkant av 2 g karbohydrater pr 100g grøt.

Helene sa for siden:

Spennende, Hva smaker det egentlig?

Har masse johannesbrødkjernemel da guttungen bruker det i hver flaske melk for å ikke gulpe alt oppigjen.

Gerd sa for siden:

Det smaker som skikkelig god gammeldages fløtegrøt :D

Jo mere smør, jo mere smørsmak... Metter veldig godt, og kan gi fart i magan ;)

Tusta85 sa for siden:

:sikle:

Millsi sa for siden:

Akuratt slik lager jeg min smørgrøt!! Namm!

nalana sa for siden:

Noen som vet ca hvor mange minutter det skal koke?
Synes det tar så lang tid, men det er mulig jeg var litt gjerrig på JBK:confused:
Gleder meg til å smake snart:)

Gerd sa for siden:

Jeg lar det koke i 5 minutter. Viss du syns den blir tynn, så lag litt mer jevning. ( jeg tror jeg har litt store te-skjeer, kanskje jeg skal skrive 1,5-2....)
Skal korrigere det i oppskrifta :)

nalana sa for siden:

Det gikk bra og smakte virkelig nydelig.:D
Var litt skeptisk, for jeg "mistet" litt mye salt oppi.

MorStine sa for siden:

Slik har jeg laget smørgrøten siden november:nam: Har en liten fløtepause nå, iallefall i så stor mengde som i grøten fordi vekten har stått stille i det siste.
:sikle:Men grøten kan ABSOLUTT anbefales! Nammis!!!!!!

SusieBlues sa for siden:

:klem:
Takk!
Jeg har spist Rømmegrøten i mange måneder og elsker den fremdeles. Men kanskje jeg skulle variere litt, for jeg liker denne også!!

Marita sa for siden:

Haha, prøvde meg på grøten nå! Den var veldig god, men jeg var sikkert litt gjerrig med JBKM, for den ble litt tynn.. jaja, bedre lykke neste gang :p Føler meg forresten helt smurt innvendig nå av alt fettet, både fra fløten og smøret.. :D

screwball sa for siden:

Rekker denne oppskriften bare til en person eller?

MorStine sa for siden:

Nei, her i huset er dette til to porsjoner. Altfor mektig og altfor mye med 3 dl fløte pr posjon... I allefall på ketolyse!

Maskotten sa for siden:

Grøten var kjempegod den- Åjoda!! Men problemet oppsto da jeg spiste dl av denne før jeg skulle på jobb en hel lørdag.. 9 timer uten toalett der vi må ringe til securitas for å gå på toalettet.. Ja- det ble virkelig fart i sakene kan du si! Og securitas vakten måtte stå pal inne i min butikk hele tiden.. så er litt forsiktig med denne! Anbefales på det varmeste til alle som har treg mage, og som vil ha en utrenskning :P

Impulsiw sa for siden:

hehehehehe...:lol: fin for harde mager ja.. :lol:

magdalena sa for siden:

Denne her var jo helt nydelig! Synes den smakte semulegrynsgrøt faktisk. Halverte oppskriften og fikk en deilig frokost som mettet meg helt til middag. Håper ikke fløten setter stopper for meg nå da..:o

ingu sa for siden:

Nam denne må prøves :)
Bare få somla meg til å kjøpe JBK først...

luringen sa for siden:

rømmegrøt er og godt som en variasjon! 1 boks rømme noen ss smør, rør sammen spe med melk hiv oppi JBKM: vips! nammmmm

nøtta sa for siden:

jeg lagde denne til lunch i dag altså helt fantastisk godt !!!

screwball sa for siden:

Oi oi oi, hadde denne til middag lørdag...det var rett og slett herlig, husker ikke sist jeg spiste "smørgrøt", selv før lavkarbo, og det var fantastisk! Fruen og junior spiste risengrynsgrøt så vi hadde skikkelig grøtfest hos oss i helga!

Anitra sa for siden:

Denne må jeg prøve å lage, bare jeg får tak i JBK.

Tone-G sa for siden:

Nå har jeg laget denne :sikle: Fort og grei å lage:ja:

Herregud så god:heia:

Jabba sa for siden:

Denne må jeg prøve !!!

Borealis sa for siden:

Hvor mange gram blir hele oppskrifta?
(Eller mer interessant ; hvor mange gram karb/hele oppskrifta?)

Gerd sa for siden:

Kun karben fra fløten :ja: 3dl i en bx(?) x2,9 :ja:

Borealis sa for siden:

Oki, selvsagt. Takk:)

Cornelia sa for siden:

Denne er utrolig god, pleier å lage den på morgenen før jeg drar på jobb for den går jo så fort å lage!
Lager som oftest bare halv oppskrift jeg da, for den er veldig mettende og det er nok til frokost!

Takk for oppskriften Gerd!!

Orkide sa for siden:

Hvor mye vann blander du JBK med, synes ikke jeg før blandet den ordentlig. Kanskje jeg tar for lite vann:confused:

Gerd sa for siden:

Det står her det ;):

:D

Orkide sa for siden:

Det første man blir blind på er øya.:D:D

Gerd sa for siden:

Jupp :lol: Ellers så ser man ikke skogen for bare trær ;) :lol:

frøken sa for siden:

Hvor kjøper jeg JBKM?

Gerd sa for siden:

Helsekost :)

Cornelia sa for siden:

Eller spør etter Nestargel på Apoteket, den er mye billigere og lettere å blande ut. Det er det samme inneholdet.

malleleo sa for siden:

nydelig! sambo mener det er den beste rømmegrøten ever :S :D så han spiser sin porsjon og min sitat" ofre å bli dåli i magan for herre æ ja" haha

plumma sa for siden:

Kan man bruke Fiberhusk?

Viclin sa for siden:

Jeg brukte Fiberhusk i rømmegrøten, og jeg måtte dele den med skje. Den var helt seig. :knegg:

4me sa for siden:

Dette høres godt ut. Skal lage meg det nå til frokost! Eller blir vel tidlig lunsj. :D

Gerd sa for siden:

Abefaler IKKE å bruke fiberhusk.

Smaken blir like god, men konsistensen blir som sammenhengende "nervøs" gele :lol:

Arbeidsomt å få i seg :p

LCHF4life sa for siden:

Ojojoj! Nå har jeg forventninger her.. har ikke spist fløyelsgrøt siden jeg var jentunge, og denne skal jeg definitivt lages i morgen. Når jeg ser på oppskriften er jeg veldig glad jeg ikke teller kcal... :p

agurken sa for siden:

Jeg hadde akkurat samme forventning, har ikke spist fløtegrøt siden farmor laget det til meg da jeg var ei lita jente. Og vet du, denne smakte helt likt!!
Spiste den til middag nå, og ble bare sååå glad for at du har delt denne oppskriften, Gerd! Tusen takk for at du brakte meg tilbake til barndommen;)

Veggpryd sa for siden:

Nå vet jeg hva jeg skal ha til middag i morgen. løper ut for å kjøpe mer fløte :D

LCHF4life sa for siden:

Denne var rett og slett nydelig! Men neste gang skal jeg lage halv oppskrift, for jeg spiste den i går og er mett ennå...

StegforSteg sa for siden:

Jeg må se om jeg kan få tak i JBK altså.....

SiljeMerete sa for siden:

Da har hele familien spist fløtegrøt :P
Kjempe godt!

Ferskenbeinet sa for siden:

nydelig oppskrift! har funnet ut at jeg må dele oppskriften i 3 for å ikke vri meg i timesvis etterpå. Veldig mektig ja!

Life_Tone sa for siden:

Denne hadde jeg helt glemt!! Lunch i dag dette ja :D

lijo sa for siden:

Nam, fløtegrøt høres vidunderlig ut:D har nettopp bestilt Johannesbrødkjernemel, så venter nå utålmodig på den hi hi.

StegforSteg sa for siden:

Jeg har med til og med liten kasserolle i dag på jobb så jeg får laget denne, nammis :D

Imp sa for siden:

Dette var kjempegod fløtegrøt for en grøtelsker. Tusen takk!!

Yonah sa for siden:

Må bare si noe Gerd, jeg elsker fløtegrøt, men jeg er ikke en sånn som mauler spekeskinke ol.l til for å få nok protein, altså ikke grøt og spekeskinke sammen, godt hver for seg;). Men da jeg åt fedon-mat ei tid så hadde jeg cottage cheese på grøten( typ 1/2dl havregryn og 1/2bx cc), og nå har jeg masse fløte som må brukes opp( blingsa litt;) )og laget fløtegrøt og slengte på cottage cheese. Nok protein og faktisk enda bedre enn ren fløtegrøt:D Skikkelig kaffesnadder!

Tone-G sa for siden:

Denne koser jeg med nå til dessert :ja: Sjesset så på noe søtt :)

Men et lite tips, bruk johannesbrødkjernemel istede for nestangel.. Det er mye bedre!

Deilig!

rariteten sa for siden:

Denne var helt nydelig, å såvidt jeg kan huske akkurat som å spise smørgrøt jo! :D

Skal absolutt lage denne grøten flere ganger! :)

Lille34 sa for siden:

Lagde rømmegrøt tidligere idag, og elsket den:p Pga rømmen har den litt mange karber i seg for meg som går på max 20 pr dag, så jeg gleder meg til å prøve denne smør/fløte-grøten. Etter at jeg fikk tak i JBKM og begynte å lage grøt, ble lavkarbo-livet plutselig såå mye lettere å gjennomføre:D

Fumle sa for siden:

Åh her har jeg glemt å skrive: Denne grøten er HELT fantastisk og er ofte lørdagskosen her i heimen!!! NAM!!!!! anbefales

Rikkem0r sa for siden:

Åååååh, så namme! :D
Tuuusen takk for nydelig oppskrift Gerd :)

Pruttilutt sa for siden:

Kjære vene, dette var snadder for en sliten student, gitt!
Og det beste er at jeg får to porsjoner av denne, og oppbevarer den til lunchen på skolen i morgen. Herlig!! Lenge mett av dette også :) Takk for super oppskrift! :)

senorita sa for siden:

aldri smakt smørgrøt... smaker den utpreget smør eller?? :P

Pruttilutt sa for siden:

Nei :D Den smaker hverken eller, egentlig bare grøt :P

rhubarb sa for siden:

Namnam, jeg lagde denne i dag, halverte oppskriften og ble mer enn mett, pluss at jeg tilsatte 1 ss proteinpulver med vaniljesmak for å booste proteininnholdet litt:) takk for oppskrift!

senorita sa for siden:

testa denne idag.. ikke så verst!! :D mm :) savnet grøt litt :)

Og nå trenger jeg ikke dårlig samvittighet for å ha masse smør på grøten heller.. hihi :D

Lullen sa for siden:

Jeg skal prøve meg på denne til middag idag... Har dårlig tid til middagslaging før jentefest ikveld :D

Får bare håpe at jeg ikke flyr på do hele kvelden ;)

LouLou sa for siden:

Det er så mange nydelige oppskrifter her inne. Når skal jeg få tid til å lage alt?:)

senorita sa for siden:

Jeg må bare si det.. denne elsker jeg.. at jeg ikke har prøvd den før... helt hekta! Kan man spise for mye av denne? for ofte mener jeg? hihi, er jo en super måte å få i seg masse fett på i alle fall..

Pruttilutt sa for siden:

Grøten er helt fantastisk. Varierer med 2 ss seterrømme også, for å fete den opp, men vet ikke om det går opp-i-opp mtp karbene i rømmen :p Har ikke regna ut på denne :/

senorita sa for siden:

fete den opp?! :P er jo masse fett i smøret og fløten vel... hehe :P føler fettet ligger på innsiden av meg her nå.. hehe,. glatt i munnen..

wollafruen sa for siden:

Ooooh, denne er himmelsk! Kan man spise for mye av den tror du Gerd? Altså for ofte?.. Spiste en tallerken i går (ca 250 g grøt).

.....og har egentlig lyst på en i kveld og...:o

Gerd sa for siden:

Lag deg en du :ja:

Spiser du for mye, så blir den største "faren" fart i magan ;)

Pruttilutt sa for siden:

Signerer på det! :D Det blir i alle fall grøtfest hjemme til jul - hilsen hu som aldri har litt risengrynsgrøt :)

Timiane sa for siden:

Hadde dette til middag idag. Veldig godt og smakte faktisk som grøt.
Du verden hvor mektig det var. Mange timer siden jeg spiste, jeg er enda mett etter 5 timer...:spisesnak

senorita sa for siden:

ja jeg lager halve av det som Gerd har i oppskriften og klarer ikke spise mer enn halvparten av det engang!! Sinnsykt meettende og så godt!!

Timiane sa for siden:

Halve oppskriften er mere en nok for meg og. Neste gang skal jeg ha ett egg oppi. Så får jeg proteiner og.

Timiane sa for siden:

Laget dette idag og. halv oppskrift, med ett egg oppi. Mye bedre konsistens på grøten. Veldig lik semulegrynsgrøt egentlig.

nattie sa for siden:

hvor får jeg kjøpt splenda? og hvor mye karb er det i det? tenkte jeg skulle lage slik grøt, men så fant jeg ikke noe sukker jeg kunna ha på. kjøpte sukrin, men det er jo like mye karb i den som vanlig sukker.

Nero sa for siden:

Det er ingen karbohydrater i Sukrin - du skal trekke fra sukkeralkoholene og kommer da i 0 :)

Rin sa for siden:

Sukrin er et sukkeralkohol, er det ikke? Du trenger ikke å telle sukkeralkoholer. :)

Løvemamma83 sa for siden:

nam nam, prøvde denne idag- aboslutt et verdig alternativ t denv anlige lørdagsgrøten:)

Jabba sa for siden:

Ja, denne er god!!! Tusen takk til Gerd som har lagt ut oppskrift!

Fotballenka sa for siden:

:) Denne grøten bare MÅ jeg prøve!! Tror nok det blir dagens middag :D

Fotballenka sa for siden:

:) Denne grøten bare MÅ jeg prøve!! Tror nok det blir dagens middag :D

manne sa for siden:

Mett... :D

Lissi80 sa for siden:

Nam.. Lagde meg denne grøten før jobb nå i ettermiddag :) Vekker barndomsminner :) Har spart en liten skål til jenta mi som kommer hjem fra skolen nå også :)

Klistine sa for siden:

Tror jeg må løpe ned på sentret å skaffe meg jbk! Er så treg i magen at jeg tyr til hva som helst... Drakk 2 glass linfrø igår, men det hjalp ikke :p håper en slik porsjon funker bra :D

Mocca'en sa for siden:

Denne er bare råååågod altså :sikle:

Klistine sa for siden:

Har lyst på denne til frokost, men har lovet samboern egg og bacon... :p

hannedt sa for siden:

Å herlighet jeg ble mett! Lagde det som står i oppskriften, hadde halvparten oppi en skål når den var ferdig og greide ikke å spise mer enn halvparten av det i skåla! :eek:
Har alltid vært glad i smørgrøt og tror jeg må ha mer smør i neste gang, syntes denne smakte mest fett. Splenda, kanel og et massivt smørøye reddet smaken. :D Gleder meg til frokost i morgen, da blir det restene av grøten! :D NAM!

Aline sa for siden:

Er den grei å varme i micro?
Og har noen prøvd å ha den lenger enn en dag i kjøleskapet?

Dersom svarene er ja og ja, så prøver jeg å lage hele porsjonen :D

Aline sa for siden:

Guddi! Men tør ikke prøve før på lørdag ;) I tilfelle ting får fart :D

Charlott sa for siden:

Glise.... da er du i såfall mer forberedt enn hva jeg var første gangen jeg forspiste meg på herligheten :o Borte... :rolleyes:

Aline sa for siden:

Hihi, jeg jobber hjemme hos folk, så det ville blitt særs pinlig! :eek:

Charlott sa for siden:

Hehe, kooos deg i hjemlige omgivelser på lørdag du! :p

Beurre sa for siden:

Går det an å erstatte johannesbrødkjernemel med xanthan gum?

Pruttilutt sa for siden:

Hva er det? Er det et tykningsmiddel? Med eller uten smak?

Beurre sa for siden:

Har aldri prøvd det selv, men mener det er et tykningsmiddel uten smak, ja - se her. Lurer på å kjøpe det på Iherb siden det blir rimeligere enn JBKM, men greit å vite om jeg faktisk kan bruke det til noe av det jeg har tenkt å lage :o

Pruttilutt sa for siden:

Såvidt meg bekjent er JBKM karbohydrat-fri, mens den du viser til har 1,5 karbo per halve teskje? Forstod jeg det rett? :o

Beurre sa for siden:

Tror fiberet (også 1,5 gram) kan trekkes fra siden dette er amerikansk og ikke norsk merking?

Tåler nok de karbene uansett - verre hvis grøten blir helt ødelagt :p

nellie sa for siden:

Det stemmer! Vekk med fiberet:)

Beurre sa for siden:

Takk for svar, begge to! :)

(Selv om jeg fortsatt lurer på om det funker i grøten ;))

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.