Fløtegrøt
(Inspirert av Ziggy sin smør/fløtegrøt, men funnet mer nøyaktige mål og tilpasset min gane ;) )
1 liten bx fløte
ca 4-5 ss smør
2dl vann
1,5-2 ts Johannesbrødkjernemel (JBK)
0,5 ts salt
Smelt smøret, tilsett fløten, og kok opp. Rør hele tiden.
Rist JBK med vannet og hell det i fløten.
La grøten småkoke ca 5 minutter.
Smak til med salt.
Blir grøten for tykk, spe med litt fløte
Viss det blir klumper i grøten, bruk stavmixer.
Serveres med splenda og kanel. Gjerne et smørøye også.
Blir i underkant av 2 g karbohydrater pr 100g grøt.
Noen som vet ca hvor mange minutter det skal koke?
Synes det tar så lang tid, men det er mulig jeg var litt gjerrig på JBK:confused:
Gleder meg til å smake snart:)
Jeg lar det koke i 5 minutter. Viss du syns den blir tynn, så lag litt mer jevning. ( jeg tror jeg har litt store te-skjeer, kanskje jeg skal skrive 1,5-2....)
Skal korrigere det i oppskrifta :)
Slik har jeg laget smørgrøten siden november:nam: Har en liten fløtepause nå, iallefall i så stor mengde som i grøten fordi vekten har stått stille i det siste.
:sikle:Men grøten kan ABSOLUTT anbefales! Nammis!!!!!!
Haha, prøvde meg på grøten nå! Den var veldig god, men jeg var sikkert litt gjerrig med JBKM, for den ble litt tynn.. jaja, bedre lykke neste gang :p Føler meg forresten helt smurt innvendig nå av alt fettet, både fra fløten og smøret.. :D
Grøten var kjempegod den- Åjoda!! Men problemet oppsto da jeg spiste dl av denne før jeg skulle på jobb en hel lørdag.. 9 timer uten toalett der vi må ringe til securitas for å gå på toalettet.. Ja- det ble virkelig fart i sakene kan du si! Og securitas vakten måtte stå pal inne i min butikk hele tiden.. så er litt forsiktig med denne! Anbefales på det varmeste til alle som har treg mage, og som vil ha en utrenskning :P
Denne her var jo helt nydelig! Synes den smakte semulegrynsgrøt faktisk. Halverte oppskriften og fikk en deilig frokost som mettet meg helt til middag. Håper ikke fløten setter stopper for meg nå da..:o
Oi oi oi, hadde denne til middag lørdag...det var rett og slett herlig, husker ikke sist jeg spiste "smørgrøt", selv før lavkarbo, og det var fantastisk! Fruen og junior spiste risengrynsgrøt så vi hadde skikkelig grøtfest hos oss i helga!
Denne er utrolig god, pleier å lage den på morgenen før jeg drar på jobb for den går jo så fort å lage!
Lager som oftest bare halv oppskrift jeg da, for den er veldig mettende og det er nok til frokost!
Ojojoj! Nå har jeg forventninger her.. har ikke spist fløyelsgrøt siden jeg var jentunge, og denne skal jeg definitivt lages i morgen. Når jeg ser på oppskriften er jeg veldig glad jeg ikke teller kcal... :p
Jeg hadde akkurat samme forventning, har ikke spist fløtegrøt siden farmor laget det til meg da jeg var ei lita jente. Og vet du, denne smakte helt likt!!
Spiste den til middag nå, og ble bare sååå glad for at du har delt denne oppskriften, Gerd! Tusen takk for at du brakte meg tilbake til barndommen;)
Må bare si noe Gerd, jeg elsker fløtegrøt, men jeg er ikke en sånn som mauler spekeskinke ol.l til for å få nok protein, altså ikke grøt og spekeskinke sammen, godt hver for seg;). Men da jeg åt fedon-mat ei tid så hadde jeg cottage cheese på grøten( typ 1/2dl havregryn og 1/2bx cc), og nå har jeg masse fløte som må brukes opp( blingsa litt;) )og laget fløtegrøt og slengte på cottage cheese. Nok protein og faktisk enda bedre enn ren fløtegrøt:D Skikkelig kaffesnadder!
Lagde rømmegrøt tidligere idag, og elsket den:p Pga rømmen har den litt mange karber i seg for meg som går på max 20 pr dag, så jeg gleder meg til å prøve denne smør/fløte-grøten. Etter at jeg fikk tak i JBKM og begynte å lage grøt, ble lavkarbo-livet plutselig såå mye lettere å gjennomføre:D
Kjære vene, dette var snadder for en sliten student, gitt!
Og det beste er at jeg får to porsjoner av denne, og oppbevarer den til lunchen på skolen i morgen. Herlig!! Lenge mett av dette også :) Takk for super oppskrift! :)
Namnam, jeg lagde denne i dag, halverte oppskriften og ble mer enn mett, pluss at jeg tilsatte 1 ss proteinpulver med vaniljesmak for å booste proteininnholdet litt:) takk for oppskrift!
Jeg må bare si det.. denne elsker jeg.. at jeg ikke har prøvd den før... helt hekta! Kan man spise for mye av denne? for ofte mener jeg? hihi, er jo en super måte å få i seg masse fett på i alle fall..
Grøten er helt fantastisk. Varierer med 2 ss seterrømme også, for å fete den opp, men vet ikke om det går opp-i-opp mtp karbene i rømmen :p Har ikke regna ut på denne :/
Hadde dette til middag idag. Veldig godt og smakte faktisk som grøt.
Du verden hvor mektig det var. Mange timer siden jeg spiste, jeg er enda mett etter 5 timer...:spisesnak
hvor får jeg kjøpt splenda? og hvor mye karb er det i det? tenkte jeg skulle lage slik grøt, men så fant jeg ikke noe sukker jeg kunna ha på. kjøpte sukrin, men det er jo like mye karb i den som vanlig sukker.
Nam.. Lagde meg denne grøten før jobb nå i ettermiddag :) Vekker barndomsminner :) Har spart en liten skål til jenta mi som kommer hjem fra skolen nå også :)
Tror jeg må løpe ned på sentret å skaffe meg jbk! Er så treg i magen at jeg tyr til hva som helst... Drakk 2 glass linfrø igår, men det hjalp ikke :p håper en slik porsjon funker bra :D
Å herlighet jeg ble mett! Lagde det som står i oppskriften, hadde halvparten oppi en skål når den var ferdig og greide ikke å spise mer enn halvparten av det i skåla! :eek:
Har alltid vært glad i smørgrøt og tror jeg må ha mer smør i neste gang, syntes denne smakte mest fett. Splenda, kanel og et massivt smørøye reddet smaken. :D Gleder meg til frokost i morgen, da blir det restene av grøten! :D NAM!
Har aldri prøvd det selv, men mener det er et tykningsmiddel uten smak, ja - se her. Lurer på å kjøpe det på Iherb siden det blir rimeligere enn JBKM, men greit å vite om jeg faktisk kan bruke det til noe av det jeg har tenkt å lage :o
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.