< Tilbake til oversikten

Fløtegrøt Lavkarbo

Beurre sa for siden:

Ja, eller rett og slett kjøpe meg JBKM på helsekost (ev. Nestargel på apoteket) istedenfor å insistere på å handle på Iherb :o

Anos sa for siden:

Tusen takk for oppskrift!
Jeg lagde den nettopp selv, smakte veldig godt, men ble noe tykk.
Plutselig nå, 5 minutt etter at jeg har spist, føler jeg meg så sinnsykt mett! :o Helt ekstremt!

Dolsi sa for siden:

Dette høres da fryktelig kvamt ut, men så har jeg da også alltid syntes at vanlig smørgrøt/ fløyelsgrøt har vært kvalmt også da.
Liker nok best havregrynsgrøt jeg,men det er jo utelukket på lavkarbo :o

Aline sa for siden:

Man må nok like fløyelsgrøt for å like denne :D

Mellon sa for siden:

Må testes, hør digg ut. Spiser endel rømmegrøt, men kanskje dette kan være et godt alternativ, må teste.

trultemamma sa for siden:

Kan virkelig anbefales!!! :D

Laget grøt i dag og jeg må si at etter 1,5 mnd uten grøt var dette rene himmelen!

Fra grøtelskeren. :cool:

hannedt sa for siden:

Et lite tips til dere som skal lage fløtegrøt, ikke bland jbkm med varmt vann før det has oppi. :o Det ble en stor slimete klump, prøvde å mose det gjennom en sil men det var til ingen nytte... Tror jeg har lært nå, kun kaldt vann fremover :p

heidia79 sa for siden:

åååh nå ble jeg glad!!! Tuuusen takk!!

Pruttilutt sa for siden:

Har ikke vann i grøten min. Når smøret og fløten koker, har jeg i en dæsj JBKM, 5 minutter oppkok og grøten er klar. Latmannstriks :P får ikke klumper eller problemer med at grøten skiller seg. Spiser dette 2-3 ganger i uken, kjempesuksess for både mage og vektnedgang :)

Sihette sa for siden:

Knallgod grøt :) gleder meg allerede til frokost i morgen, nam nam

Dolsi sa for siden:

:D Jeg er i himmelen.
Ja, laget en halv porsjon av fløtegrøten i dag og det ble da helt nydelig godt.
Mye bedre enn vanlig fløyelsgrøt for det liker jeg ikke. Men denne her :p
Spiser den uten søtt og uten smørøye, kun med kanel og det er som sagt veldig godt i en sugen kropp

Dolsi sa for siden:

Vil si at denne her smaker mer fløte enn smør jeg altså, og det gjør den for meg mye bedre enn smørgrøt :p

annor sa for siden:

Hadde stor tro på denne, men merker jeg får problemer av den litt slimete konsistensen JBKM lager. Merker det også når jeg bruker det i sauser. Noen som har forslag til alternativ? Er ellers veldig glad i risgrøt og semulegrynsgrøt på høykarbo...

heidia79 sa for siden:

hmmm jo altså, nå har jeg spist dette for første gang... Konklusjon: følte at eg fikk et veldig fettlag inne i munnen, og en skål va nok men den var god altså!! tror jeg... litt vanskelig å bestemme meg.... :lol:

Cyan sa for siden:

Denne smakte akkurat sånn som smørgrøten bestemora mi brukte å lage da jeg var lita :love: Men halve porsjonen holdt i massevis :ja:

heidia79 sa for siden:

Ja ikke sant??:rolleyes: En halp porsjon sitter i magen den! :lol: lurer på om den hjelper på en noe treg mage? :D he he

Cyan sa for siden:

Det var det jeg håpet på med min fløtebonanza i går (jeg er laktoseintolerant i tillegg, så hadde regnet med å få løst opp proppen, hehe), men der må jeg si at effekten var skuffende gitt. Fortsatt like forstoppet her :o

Dolsi sa for siden:

Kanskje du har i for mye JBKM da, eller gjør noe feil.
Min grøt blir iallefall ikke slimete, den ser akkurat ut slik grøt skal gjøre :p

Paris sa for siden:

Jeg syns også jbkm lager en rar "smak/konsistens" som er litt merkelig... men går stort sett bra- velger litt mindre så grøten blir kanskje litt tynnere enn den burde, men det hjelper. Noen som har prøvd feks fiberhusk i grøten? Mandelmel da? Det blir vel for sært?

Cyan sa for siden:

Fiberhusk gir bare en stor klump med grøtgele :p Jeg merker ikke noe til den slimete konsistensen av jbk, men jeg bruker ikke å riste det ut i vann. Jeg tar det i en tesil og drysser litt om gangen mens jeg rører godt til ønsket konsistens.

arnakristin sa for siden:

Hei,
Jeg har ikke lagd fløtegrøten ennå men i rømmegrøten bruker jeg alltid fiberhusk, så det burde vel funke her også. Jeg er også en av dem som synes JBK er noe ekle greier, både smak og konsistens, så det har jeg helt slutta med.
[color=#000000][/color]
Jeg har samlet sammen det jeg fant av grøtoppskrifter på forumet her:
Grøt?

heidia79 sa for siden:

vel, jeg kan ikke si annet enn at her løsna "proppen" i allefall!! :lol:

Paris sa for siden:

Syns jeg såg en oppskrift med bare fløte og smør? Men kanskje drømt det... tenkte å lage meg sånn nå, men er ikke hjemme og har ikke med jbkm:p

Pruttilutt sa for siden:

Prøv sæterrømme og kok det hele på middels varme over ei stund? Kanskje 15 minutter? Se det an - bare prøv :) Men har du lurt sukker med deg?

Paris sa for siden:

sukrin har jeg lurt med meg;)

lille_trille sa for siden:

Har ikke JBK. Kan kokosmel brukes til slikt? Evt soyamel?

Pruttilutt sa for siden:

Det tror jeg ikke at jeg ville kokt grøt med. :o

Åkay. Spiller egentlig ingen rolle. Er ikke så glad i grøt :rolleyes:

Tone-G sa for siden:

Nam, dette er fastfooden idag :ja:

Pruttilutt sa for siden:

Nettopp trykt i meg en skål :P Kjennes ut som jeg skal være mett til rundt 12:30 i morgen :love:

roo0sa sa for siden:

Spennende!
Passer perfekt nå som jeg har flere kartonger med fløte som må brukes opp (går ut i morgen).

Har aldri smakt fløtegrøt før, så er litt spent nå! :)

Pøsh sa for siden:

Denne skal også prøves, ser jeg. Må bare få tak i JBKM først :D

Pøsh sa for siden:

Herregud så godt dette var :D

kattungen sa for siden:

Denne har både mannen og jeg lagt vår elsk på :D

Vidundra sa for siden:

Denne kan jeg signere. Har ambisiøse planer om å driste meg ut til nærmeste helsekost i løpet av ettermiddagen, så blir det kanskje grøtmiddag. Jeg elsker smørgrøt, så dette her har jeg trua på! :D

Cyan sa for siden:

Den smaker akkurat som smørgrøt :sikle: Dette blir middagen min i dag :ja:

Pøsh sa for siden:

Hatt det til lunsj i dag :D

Vidundra sa for siden:

Sukrin og JBK kjøpt inn, grøt laget og testet. Jeg syntes ikke den smakte helt som vanlig smørgrøt, men det var slettes ikke noen usmak på den (neste gang skal jeg kanskje huske saltet også). :)

Mens jeg stod der og rørte tenkte jeg "skal dette virkelig holde til to porsjoner? Det er jo så lite! Jeg som er så stor trenger sikkert det dobbelte" - men de ordenen måtte jeg spise i meg etter å ha tatt av halvparten og spist det. Jeg ble faktisk overraskende mett, og sitter ennå med smørsmaken i ganen. Resten blir kveldsmat om noen timer. Om nom nom. Neste gang skal jeg også huske å ha kjøpt inn kanel, slik at den vil smake enda mer som vanlig grøt. ;)

Tusen takk for denne oppskriften! Det er ting som dette som vil redde meg fra å ramle tilbake på karbomaten.

bliss sa for siden:

kan jeg spørre? bor ikke i Norge pt ... hvor mye fløte er en liten boks ? og en annen ting ... RØMME ! savner så rømme! kan man "lage" det på noen måter lissom? får kjøpt sour cream og youghurt og sådan men det er jo ikke rømme ... gleder meg til å servere min mann fløtegrøt etter 10 timer på jobb i dag :)

Rikkem0r sa for siden:

Jeg mener en putt fløte er ca 3dl.. Tror det står 1/3liter på pakka, så 0,33 da=) Jeg har bare stor putt i kjøleskapet nå, så hvis noen andre bekrefter er det bra=) Lage rømme har jeg ingen peil på, men det går helt sikkert:) I min uvitenhet var jeg sikker på sour cream var rømme og så :p

Kaching sa for siden:

Sour cream er jo rømme? Ihvertfall om du kjøper fullfettsvarianten.

bliss sa for siden:

Neiiii rømme er rømme :cool: norsk rømme er unik, finnes ikke maken på smak ! Datter i London sier det samme og jeg sitter i Singapore og har prøvet diverse Sour Cream's men kom akkurat på om en dasj fløte ville gjøre den bedre :D
NB klarer meg jo uten rømme her med vanvittig gode muligheter for å finne allverdens slags mat, men når jeg leser hva dere spiser her på forum får jeg litt hjemlengsel etter norske produkter ... iblant

bliss sa for siden:

Kaching: hei, ser jo nå at du bor i USA, så du har sikkert god erfaring med Sour Cream - bruker du det feks til rømmegrøt?

Pøsh sa for siden:

slettet

Jabba sa for siden:

Skal man ikke riste ut Xantham Gum i vann slik som man gjør m JBKM ? Jeg prøvde og det ble bare en snål klump....
Kanskje like greit å bruke tesil og drysse i til ønsket konsistens - slik noen her i tråden anbefalte ``

Kaching sa for siden:

Har ikke prøvd rømmegrøt her enda fordi jeg ikke har funnet JBKM. Men er i Norge på ferie nå, så skal ta med det over og prøve :-)

mona80 sa for siden:

fikk så lyst på idag. er det noe annet en kan bruke istedet for det melet der? Tror ikke man får kjøpt det i butikken.

Cyan sa for siden:

Du kan kanskje prøve med bittelitt FiberHusk? Men da må du være veldig forsiktig med mengden for å ikke få en geleball. Jeg har brukt fiberhusk en gang. Syns ikke konsistensen ble den beste, men funket greit nok.

Supermormor sa for siden:

Ååå denne blir nok middag i morgen. Har savnet grøt en stund.

mona80 sa for siden:

Blei til lunsj her, etter treninga. Så god :-) :-)

Julepølsa sa for siden:

NÅÅÅ ble jeg lykkelig nå! nesten sjokolade-lykkelig, og det sier litt!

Åhhh.. himmelske grøt :sikle: Den var veldig god. Kveldsmaten og fettmengden redda for i dag.

Beaglejenta sa for siden:

Tusen takk for oppskrift. Har vært på let etter smørgrøt oppskrift. Liker nemlig ikke rømmegrøt..
Så i morgen skal jeg teste ut denne :D:p

Jorkla sa for siden:

Tuuuuuusen takk Gerd.. - nok en gang har du reddet meg med en av dine oppskrifter.. :heia::heia::klem:

MissC83 sa for siden:

Hva er BX fløte??

Gerd sa for siden:

boks

TrillTrall sa for siden:

En boks. :) Sånn 1/3 liters, av de små.

Jeg lagde sånn grøt her en gang og for min del ble den i feteste laget selv om jeg var litt sparsom med smøret. :) Torte nesten ikke røre meg etterpå i frykt for at det skulle komme opp igjen faktisk.

Sweetie73 sa for siden:

Åh, jeg har så lyst til å prøve både fløtegrøt og rømmegrøt! Er en skikkelig grøtelsker! Men....er så redd for det fryktelige jbk-greiene! Har brukt det en gang - i blomkålgrateng - og jeg gikk og brakk meg i dagesvis etterpå bare ved tanken! Slim, slim, slim!!! Er det noen måte å komme utenom, eller kan det være at jbk-en oppfører seg anderledes i grøt? Noen stalltips, anyone???

Titti sa for siden:

Må prøves :sikle:

StegforSteg sa for siden:

Ah - denne hadde jeg glemt, men nå ligger den godt i magen min. :D Spekemat til kvelds og det passer perfekt!

flosshatt sa for siden:

Jeg prøvde å lage denne i går i håp om at den oppblåste magen min kanskje skulle få litt hjelp iht tidligere trådinnlegg. Så skuffa...grøten var god den, men jeg tålte den veldig godt.

Noen råd?

pappaegøyen sa for siden:

Hei ser alle skriver at blir så mett å at denne er veldig god - Skal si jeg har skrevet ned oppskriften å må handle inn jbk . Men er denne lur å spise når man er helt i starten på lavkarbo . kan man spise all mat her inne , eller må jeg bare spise egg bacon ,kjøtt grønnsaker . Vil jo litt ned i vekt etter jula ,så kan man spise denne grøten å gå ned i vekt tror dere . ble jo litt lei egg og bacon i di 5 ukene jeg spiste det før jul . hadde hvert kos å spist litt annet . spiste litt anet i går . å kunne tenkt å spist litt nytt i dag å .

Suusii sa for siden:

Mm... den smaker godt. :D Men skal den ve så rennende?? :P

langaard sa for siden:

Du kan fint spise denne grøten, og alikevel gå ned i vekt:)

Bonitta sa for siden:

Kan JBK byttes ut med Fiberhusk?

Bonitta sa for siden:

Denne lagde jeg i dag. Hadde ikke JBK, men brukte fiberhusk i stedet (har jo samme egenskap).
Grøten ble mektig og god, men så slimete/seig konsistens!! selv om den ikke var supertykk.
Fler som synes det?

Karrbis sa for siden:

Denne skal jeg lage på lørdag :p

TrillTrall sa for siden:

Jeg prøvde den en gang, var kvalm i flere dager etterpå...

Karrbis sa for siden:

Smakte som ekte silkegrøt, nam :p

Nupsida sa for siden:

Denne er en favoritt her hjemme og smaker som ekte fløyelsgrøt <3
Har laget den i flere år!

Momse sa for siden:

Hmmm...lurer på om jeg skal våge å prøve denne i dag :cool:

Sivensvans sa for siden:

Lagde denne i dag og den brakte meg rett tilbake til barndommen min da mamma lagde fløyelsgrøt til meg....! Nam nam! Tusen takk, Gerd - denne blir en gjenganger for meg!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.