< Tilbake til oversikten

Dere som stenger bloggene deres... En liten ting å tenke på...

Chia sa for siden:

...når dere bare lar folk på vennelistene deres lese... Inspirert av tråden under her (Blogg-tilfeldig utvalgt?) har jeg nå bestemt meg for å være 100% ærlig. Selv om dette er fryktelig vanskelig å si... Vil først sitere Nannah som turte å si omtrent det jeg mener, før jeg turte det (I før nevnte tråd)...

[quote=Nannah;347663]synes etterhvert att bloggen blir mer ekskluderende enn det at den skal skape et felleskap her inne. Bloggene blir jo mer og mer som en slags hemmelig klubb..noe jeg synes er dumt.
Føles liksom liksom litt rart om noen komenterer i din blogg og du selv ikke vet noe om va den andre skriver, men dette er nå min mening bare. Tenkte bare litt på alle nye her også...lett og føle seg ekskludert.[/quote]

Jeg er så enig Nannah! Jeg har bare vært her inne i halvannen måned ca., og jeg har ikke mulighet til å være her så mye. Noen dager får jeg også litt nok, og må ta noen dagers pause fra forumet. I tilegg er jeg nok ikke typen til å kommentere et innlegg hvis jeg ikke har noe konkret nytt å komme med. Derfor blir det ofte til at jeg bare surfer rundt og leser...

Alt dette er nok grunner til at jeg ikke blir så fort kjent med folk her inne og ikke har så mange "gode venner" her. :o

At mange andre her inne har mye tettere forhold til hverandre enn det jeg har, er ikke noe problem for meg. Jeg bruker dette forumet i den grad det er naturlig for meg, og andre som det er naturlig for dem. Og folk er alltid hyggelige og hjelpsome, så om vi er "venner" eller ikke er ikke så farlig for meg. :rolleyes:

Det jeg ikke synes er så hyggelig er det som Nannah nevner. Folk kommenterer i bloggen min, er støttene og hyggelige, men når jeg går inn på deres blogger og ønsker å se hvordan det går med dem og være hyggelig å støttene tilbake får jeg beskjed om at der har jeg ikke adgang... Andre ganger vil jeg gjerne se på bloggene til folk jeg har snakket mye med på forumet (mye etter min målestokk da...), men får igjen beskjed om at jeg ikke har adgang fordi denne personen ikke anser meg som en venn....

Jeg må innrømme at i disse tilfeldene blir jeg litt lei meg... :(

Som sagt er det helt greit at jeg ikke står på vennelistene til disse personene, men er virkelig det dere skriver så hemmelig? Går det kanskje an å tenke seg om en gang til før dere stenger oss venneløse ute? :confused:

Fedonisten sa for siden:

Dette syns jeg er et veldig, veldig bra og viktig innlegg. All grunn til å ta det med seg videre for alle som allerede blogger, og for alle som kanskje skal begynne å blogge. Altså: inkludert meg selv :ja:

:klem: fra Fedonisten

Georgine sa for siden:

Jeg er en av de som har begrenset bloggen min.

Det du skriver er viktig, samtidig så kjenner jeg at det er ting jeg ikke ønsker at alle skal kunne lese. Blant annet vet jeg at min mor og flere av hennes venninner surfer rundt her inne og det er veldig begrensende for journalen min. Jeg føler at jeg ikke kan si noe som helst.

En mellomting og ett godt forslag var det noen som kom med for noen dager siden, nemlig om man kunne begrense en av underkategoriene og la resten være åpen for alle.

Min blogg kan fint skues av alle når det gjelder mat og oppskrifter, samtidig så er bloggen også privat fordi det som skjer i livet mitt nå er en del av meg og det er vanskelig å ikke skulle skrive om livet mitt i bloggen.

Vennelisten min vil helt klart bli utvidet etterhvert som jeg blir kjent med nye her inne.

Chia sa for siden:

Helt sikkert! Men litt av poenget mitt var jo at dette blir litt trist for oss som er nye, ikke har kapasitet til å være her inne nok til å bli så godt kjent med så mange, eller ikke klarer å finne på en kommentar til alle mulige tråder hele tiden... Hvis du skjønner...??? :o

Georgine sa for siden:

Det skjønner jeg godt ja og ser problemet :) Om man kunne stenge av en underkategori for spesielle saker så hadde jo det løst mye og nye ville ikke følt seg så utenfor.. Har ikke lest hva svaret ble der, det må jeg sjekke :)

Aline sa for siden:

Dette er en av grunnene til at jeg ønsker at journaltrådene skal opprettholdes, sånn at man kan bli kjent der :)
At man har både journal og blogg :)

Sugarpill sa for siden:

Jeg har gått over til å bruke blogg, og jeg har stengt den. Det er ikke alt du snakker med alle venner og bekjente om, uten at de føler seg utestengt av den grunn. Jeg vet at enkelte vet at jeg vanker her, og har derfor et stort behov for et eget sted. Jeg har allerede fortalt ting i bloggen jeg ikke har tort å fortelle her. Jeg trenger å vite at de som leser er folk jeg kjenner og kan stole 100% på.

Jeg synes det er fint om journalene blir opprettholdt for de som vil, men la bloggene være for oss som liker dem.

Tusta85 sa for siden:

Jeg kjenner jeg er litt enig og litt uenig. Jeg skjønner at folk vil ha sitt eget sted, absolutt... Men samtidig så synes jeg på enmåte at det er feil at forumt blir brukt til det. Da er det plutselig ikke noe forum igjen.
Etter bloggene kom så har det blitt betydelig stillere på forumet, all skravlingen foregår i bloggene. Det er litt trist å ikke kunne følge de man fulgte tidligere.
For min egen del så har jeg kuttet bloggene, lesing og skriving der fordi jeg vil ikke utestenge noen og fordi jeg synes det er rotete. Og fordi jeg faktsik er utestengt fra en del av de som jeg fulgte tidligere.

Sugarpill sa for siden:

Men nå har jo de fleste (tror jeg) gitt beskjed i journalen sin om at de kom til å gå over til blogg, og bedt de som ville være med videre si ifra.

Tusta85 sa for siden:

Ja, da er det jo artig når man sier at man gjerne vil være med, og ikke får være med likevel. :o

Hyper sa for siden:

Jeg kommer til å fortsette med journalen min jeg!!
og vet ikke om jeg vil stenge bloggen min heller...Jeg tenker på saken...

Jeg liker aboslutt journalene best, og det er utrolig trist, at noen kan være så smålig å misbruke det man forteller hverandre her inne...

At sånne ting skal ødelegge for resten...Huff..

Jeg forstår det som blir sagt her, og jeg skjønner at det er kjipt....
Samtidig vil man jo ikke ekskludere noen....
Jeg skriver mest i journalen min enda jeg..Bloggen er kun et tillegg liksom...

Om jeg kunne fått velge, hadde jeg garantert valgt journalen min!....

Ikke jeg som kom opp med blogg....
Men siden den nå finnes, og blir brukt, og jeg har et valg....Så vil jeg vurdere det, og siden ta en avgjørelse....

nalana sa for siden:

Synes dette er vanskelig jeg, og forstår godt begge sider. Har selv stengt blogg, og når jeg skal vurdere hvem den skal være åpen for, så vurderer jeg følgende.
Enten skal personen ha bydd litt på seg selv, ha stått frem med bilde og navn, eller jeg skal føle meg sikker på at det ikke er noen jeg kjenner i virkeligheten. Har en ganske raus venneliste, for jeg ønsker jo tilbakemeldinger i bloggen min.:) Hvis det er noen på min egen alder, eller vi har noe annet til felles, så holder det at det står i profilen deres at de bor i en by hvor jeg ikke kjenner noen som kan forveksles med vedkommende. :ja:
Hvis man har en blogg selv, så tror jeg det er lettere å få innpass i andres. Det er dette med at om man byr litt på seg selv, så er man litt i samme båt når det gjelder dette med diskresjon.
Og så tror jeg ikke man skal være redd for å be om å komme på venneliste. Man kan jo for eksempel lage seg en venneliste selv, selv om man ikke vil stenge bloggen sin, og når man har gjort det kan man sende mail til de på vennelista med beskjed. Da skal det nok spesielle grunner til hvis dette ikke blir gjengjeldt, og på denne måten får man nok tilgang til en del av de bloggene man ønsker seg.:)

Tusta85 sa for siden:

Så man byr ikke på seg selv ved å ha journal?

Chia sa for siden:

Vet ikke med andre, men det er ikke akkurat det jeg synes er interessant med bloggene, for å få oppskrifter eller finne ut hva folk har spist liksom... Det som er spennende er jo å få vite hvordan det går med menneskene. Å lære av andres tabber og oppturer, og få lov til å være samme typen støtte som jeg selv ønsker...

Synes det var en god ide! :) Men leser i slutten av den andre tråden at det ikke går....:( Jeg ingen behov for å skrive ned de mest personlige tingene om meg selv her, så for meg er det ikke noe problem...

Men hva om dere som vil skrive ned hemmelige ting har to blogger da???

Og at den offentlige bloggen ikke bare inneholder mat og oppskrifter, men også den vanlige "dagbokskrivinga"...
Også kan hemmelighetene står i en hemmelig-blogg?? (Hehe, nå følte jeg at jeg var tilbake på ungdomskolen:D)

Så kan dere heller skrive noe sånt som "For vennene mine: detaljer i hemmelig-dagboken" i de vanlige blogginlegga. Også link kanskje...

Noen som skjønte det eller? Jeg synes det var en så vannvittig god ide at jeg tror jeg må utheve det gitt!!! :D

Helt enig! Hvis det fortsetter på denne måte, at det er så stille i forumene og jeg bare kommer inn på noen ganske få blogger kommer jeg ikke til å gidde å henge her mer. Da registrerer jeg meg heller på et annet, generelt slanke-forum. Men det hadde jo vært synd da, for det er jo såååå mange flinke lavkarbo-folk her inne! :o

Tror du??? Det gjør ikke jeg. Flertallet av de som kommenterer i bloggen min (som jeg synes det er veldig koselig at de gjør!!!) slipper ikke meg inn til seg... Men jeg setter veldig stor pris på at jeg får lese din blogg, Nalana! :klem:

Det tørr jeg iallefall ikke!!! :eek: Jeg måtte jo samle alt motet jeg hadde for å tørre å skrive hovedinnlegget i denne tråden!!!

reidun50 sa for siden:

Tøft å tørre å røre litt her inne!
Flott at noen bryr seg så mye at de gidder legge inn kommentarer som dette, og så føle de opp!!!

Har lest hos noen tidligere at dette er et solskinnsforum. Godt være med et sted der jeg blir dillet litt med og får støtte, og hjelp/korreks når det trengs!
Så jeg er enig i at dette er et solskinnsforum, men har også lest litt "tempererte" innlegg her!

BiB sa for siden:

Har lyst til å lime inn et innlegg av meg selv her jeg :)

Poenget er vel ikke nytt, men dette er så viktig fpor meg: Å stenge bloggen handler ikke om å stenge noen ute, men om å invitere noen inn slik jeg ser det. Det kan være mange grunner til at vi ønsker "privacy" - noen vet kanskje at arbeidsgiver, kolleger, familie eller venner leser her inne og ønsker en mulighet til å kunne ta opp ting uten å risikere å måtte forholde seg til dette IRL.

Jeg er fortsatt inne i bloggen min, og ser at det er lavere aktivitet der, det er synd, men jeg prøver å svare alle som komme rinnom på besøk. Pga sinnsykt travle tider 8reiser 2-4 dager i uka pga jobben) klarer jeg ikke i samme grad som før å besøke folk i deres journaler, men jeg prøver :)

Trolljenta sa for siden:

Godt innlegg.
Jeg forstår godt at noen ønsker private blogger, men jeg synes vel kanskje ikke dette forumet er riktig arena.

Dilly sa for siden:

Helt enig! Hvorfor kan de ikke heller lage seg hemmelige klubber på et annet sted? Det finnes nok av steder de kan opprette en blogg.

Jeg tror ikke at de skjønner hvor eksluderende denne oppførselen virker. Det ødelegger hele nettstedet etter min mening. Jeg har i alle fall mistet lysten til å være her, og de kan bare glemme noen evt. forlengelse av mitt støttemedlemskap.

Borealis sa for siden:

Hm...jeg har vært litt lite aktiv her inne i det siste..så jeg skal vel ikke ha så bastante meninger nå...

Men, er ikke dette PRIMÆRT et lavkarbo-forum?

Tror faktisk jeg er litt enig i at disse bloggene kanskje hører hjemme et annet sted enn på lavkarbo-forum....

Viclin sa for siden:

Må si meg enig med Chia her, uten at jeg har lest resten av tråden ennå. Nå har ikke jeg blogg, kun journal, men syns det er litt trist å bli eksludert fra de som har stengt bloggene sine.

Tussa sa for siden:

Jeg for min del, har fortsatt journal (vel, en ganske ny en), og den skal jeg bli flinkere til å bruke igjen. Men jeg kommer til å ta med i betrakningen hva jeg poster der, da det er er en litt ubehagelig tanke at man ikke har kontroll på hvem som leser. Det ga meg en vekker, det at flere har vært utsatt for uheldige episoder. Skremmende, faktisk.

Dessuten, kanskje mange, mange bare leser uten noen gang å gi seg til kjenne? Jeg vil ikke være til underholdning, jeg vil gjerne ha litt tilbake på det jeg gir. Vi skriver om mye her, både følelser og privatliv, og selv om jeg aldri utleverer mer enn jeg kan stå for, så føles det ikke komfortabelt at noen skal bare følge med meg, uten å ville 'snakke' med meg.

Det er klart at vennelisten min til stadighet vil bli endret, for man blir jo kjent med flere etterhvert, gjennom journalen min. :)

Nannah sa for siden:

Oisann...her må jeg si att jeg rørte litt rundt i gryta:)

Jeg synes også at dette skal være et forum om lavkarbokosthold og alt som hører med til det. Gode venner som jeg vill dele mine aller innerste tanker med prater jeg med på msn.

En blogg skal etter min mening være att verktøy for å dele opplevelser med andre...det finns blogger i alle mulige slags foraer...denne børe handle om lavcarbo først og fremst synes jeg.

Tror også mange her inne har kjent seg ekskludert litt for ofte gjenom et langt liv som overvektige...att det nå kjennes som om lavcarbo.no ekskluderer også kan nok virke tungt for mange..

Så jeg lar ialf min blogg forbli åpen..og der er alle hjertelig velkommne...også til å være uenige med meg:)

Borealis sa for siden:

Jeg skjønner hva du sier, og at det er slik mange her tenker.

Men som jeg sa, -bør dette være på et Lavkarbo-forum?
Ser at behovet for slike personlige og avgrensede journaler er der, men...huff....Jeg føler at disse bloggene forringer lavkarbo.no
Jeg ser stor forskjell på LK for noen måneder siden, og nå...
Er det bare meg?

Tussa sa for siden:

Men hvorfor kan det ikke være på et lavkarbo-forum? Så fremt at man har journal, og bruker den, så skjønner jeg ikke hva det har å si? Vil man bli kjent med meg, så bli kjent med meg gjennom journalen min, i første omgang. :)

Overvekt handler om så mye mer enn maten vi spiser, som i dette tilfellet er forskjellige varianter av lavkarbo. Det hele er mye mer sammensatt enn bare kosten.
Og en vektnedgangsprosess innebærer så utrolig mye.

Må tilføye at jeg synes det hadde vært aller best om man bare kunne lukke et rom, og ikke hele bloggen.

Dilly sa for siden:

Å nei, og det er ikke bare vi to heller. Bare se, det er flere her som er enige med oss.

Hvem er dette stedet for? Og hvem er det som bestemmer? Tenk om de kunne reagere før stedet var ødelagt.

Borealis sa for siden:

Som sagt, jeg har vært "borte" ei stund nå, og jeg ser helt klart, at forumet er endret...og slik jeg ser det; ikke til det bedre.:(

Nannah sa for siden:

Ja så klart att det handler om mer en mat,det skjønner nok alle..det som ble så feil her synes jeg...er att plutselig dukka bloggene opp ut av intet og tømte forumet for aktivitet...det tok ialf lang tid før jeg forsto hva som hadde skjedd.Hvor var alle ?? Jeg fikk ingen informasjon om noen blogg.Kjentes plutselig som det gode samholdet her inne skurret litt...

Jeg vill ikke være "venn" ekslusivt med noen her inne ...
ønsker jeg det er msn stedet for meg.
Så derfor vill ikke jeg be om å bli lagt til noens venneliste...
Men det er jeg da:)

Borealis sa for siden:

Signerer!

Det må vel gå an, å lage seg egne blogger/hjemmesider, og heller legge en link dit fra ens signatur eller noe?
Jeg tror disse bloggene blir en form for "klikkdannelse", som IKKE vil tjene forumet, ny-rekrutering og formidlinga av LK-kunnskapen....

Viclin sa for siden:

Er enig med dere begge to. Og det ser ut til at vi er mange, ja.

Tussa sa for siden:

Det er jo de som bestemmer som har tatt avgjørelsen på at det blir blogger her i stedet, det var jo til og med snakk om å stenge journalene. Alt dette kom ut av det blå for meg, og for de aller fleste tror jeg.

Og noe av argumentene de bruker for blogg, er jo nettopp at man kan stenge bloggen, for å unngå slike ting som flere har opplevd.

Dilly sa for siden:

Ser du ikke selv det syke her da? Under dine innlegg ligger det en link til

Tussas verden - bloggen min

og så får man bare en utestengelsesmelding rett i fleisen når man trykker på den. Hva er vitsen med å ha det slik da?

Jeg håper at de som har tatt denne avgjørelsen om å tillate en slik praksis, innser tabben før det er for sent.

Tuppen sa for siden:

må bare reagere litt her.... synes at enkelte personer må ta å roe seg litt ned her... jeg er en av de ( det er flere her inne) som har fått høre ute i IRL av folk som har snoket her inne og har brukt det MOT oss... negativt.... jeg kommer fra en liten bygd... og det finnes noen som er medlemmer her bare for å snoke.... så derfor stenger jeg bloggen.... jeg selv har folk på vennelisten min som selv har stengt bloggen for meg.. men jeg klager ikke... for jeg har full forståelse.... vil du lese noe spes om en person : så spør den personen!

BiB sa for siden:

Kjære dere!! :)

Sitter her på morgenkvisten og skjønner at vi er mange med mange ulike behov her inne. Jeg har til nå tenkt at Lavkarbo er et forum med stor takhøyde og plass for det meste og de fleste. Imidlertid blir jeg usikker på dette nå, og skjønnet at andre er usikre, men at det kansje er av ulik grunn.

Min prosess knytta til det å gå ned i vekt handler ikke bare om hva jeg spiser. Den handler i høysete grad om hvorfor jegf spiser også. I journalen min, som er åpen for alle som registrerer seg på forumet, har jeg skrevet mye om dette. Jeg har kalt det å bruke matr som følelsesavleder. Tror dere det er glede jeg har hatt behov for å spise bort? Svaret er nei. Disse følelsene har jeg et behov for å ta fram og se på, uten frykt for hvem som leser det. Det er nå en gang slik, som jeg har sagt før, at jeg er slik at jeg ikke deler alt med alle. Og jeg kan ikke se at det å dele følelser man ikke vil dele med alle, men som i høyeste grad ligger tett, tett til temaet lavkarbo gjør at jeg skal måtte finne meg et annet forum. Jeg innrømmer at jeg er provosert nå, vet dere hva vi skriver om siden dere mener det er andre fora som passer bedre?

Jeg kan gi noen eksempler på hva som kan være grunnen til at folk ikke vil dele alt med alle, uten at jeg dermed sier at noen av disse eksemplene handler om meg. Se eksemplene i sammenheng med det jeg tidl skrev om her kan både arbeidsgivere, kolleger, familie og venne rlese. Ikke alle av oss velger anonymt nick. Selvv med det tror jeg at de som kjenner meg raskt ville kjenne meg igjen.

Grunner til at folk vil ha kontroll på hvem som leser:
Spiseforstyrrelse, psykiske plager, samlivsproblematikk, egen eller familiemedlem sin funkjsonshemming, konflikter på arbeidsplassen, konflikter i familie eller vennekrets etc Som alle kan trigge et dårlig spisemønster dersom det var en av grunnene til at man utviklet overvekt.

Som jeg før har sagt: Journalen min er fortsatt åpen. Alle som skriver der får stort sett svar. Jo mer du bidrar, jo mstørre er sannsynlighjeten for at jeg kommer på besøk i "din" journal. Det er også sånn at man må by på seg selv for at andre vil involvere seg tilbake. Jeg vet det er mange som leser min jkurnal utennoen gang å legge igjen en hilsen, jeg ser det på linja nederst når jeg er inne og skriver selv. Det e rhelt ok, men gjør meg noen gange rlitt usikker på hvem det er og hvorfor de ikke en gang sier hei, og jeg lurer på hva motivet er.

Uansett, det er ikke meningen å såre noen. Like lite som jeg forventer å være venn med alle jeg møter i det daglige like lite forventer jeg å være alles venn her inne. Håper vi alle kan ha en slik innstilling, da blir ikke dette med bloggene noen big deal tror jeg. La bloggene være et supplement. Jeg har nesten aldi brukt forumet til noe annet enn journalen før bloggene kom, så jeg blir ikke en dårligere bidragsyter på oppskrifter, ksotholdsforum etc. Men akkurat nå kjenner jeg litt på følelsen av å droppe hele greia, det er slitsomt å gjentatte ganger måtte begrunne hvorfor jeg velger å benytte en muligeht jeg til fullt har IRL til å velge hvem jeg deler hva med også her inne.

Beste hilsen BiB som virkelig takker forumet, altså menneskene her inne, for bidraget i å bli en mer tydelig utgave av meg selv:klem:

Georgine sa for siden:

Det er ikke slik at det er en lukket gruppe som har hverandre på en gjensidig venneliste. Det er ingen hemmelig klubb. De bloggene som er begrenset har alle forskjellige folk på listene og det går på kryss og tvers i hele forumet av hvem de har best kontakt med og hvem man vil dele bloggen sin med.

nalana sa for siden:

Jo, det handler ikke om blogg eller journal om man byr på seg selv eller ei.
Var ikke det jeg mente.:)

nalana sa for siden:

Det er ganske mange medlemmer her inne nå, 1148 for å være nøyaktig. Mange av disse har nok bare vært innom og forlatt oss igjen, men uansett så er vi iallefall ca 300 personer med over 100 innlegg her. Bare et eksempel, mener ikke å si at dette er grensa for om man er aktiv eller ikke, men det indikerer i hvert fall at vi er blitt en stor gjeng her inne og at det også er veldig mange akrive.
Jeg har vært med nesten fra begynnelsen, og selv mistet jeg oversikten og sluttet å prøve å oppdatere meg på journalene for lenge siden. Ble bare frustrert fordi jeg aldri rakk over alle jeg ville.
Dette er også en av grunnene til at jeg har begynt å engasjere meg mer i personer her inne igjen nå etter at vi fikk blogg. Ingen har vel tid til å følge opp alle blogger uansett, så hvis man konsentrerer seg om sin egen blogg først, (I hvert fall hvis man ønsker innsyn i andres) samtidig som man engasjerer seg i andre personer enten gjennom journalene eller åpne blogger så vil man etter hvert sikkert få tilgang til fler enn nok blogger. :)
Akkurat som IRL så må man engasjere seg i mennesker her inne for å bli bedre kjent, og så vil man få en krets hvis man ønsker det. (Dette gjelder selvfølgelig ikke for alle. Vi har forskjellige kriterier å gå ut ifra når vi lager venneliste. Noen er strengere enn andre, og selv har jeg tatt enda en runde i medlemsmassen og åpnet for enda flere etter at denne tråden begynte. For meg er det viktigste at jeg føler meg sikker på at dere ikke er mora eller klubbvenninda mi.;)
Ellers tror jeg det finnes løsninger for å ha en åpen og en stengt blogg hvis man ønsker det, men tror ikke det er noen god løsning hvis problemet er at noen blir såre og føler seg ekskludert når de oppdager stengte blogger. For det vil jo uansett være synlig.
Synes allikevel ikke det er noen god ide å linke til en stengt blogg i innleggene som er synlige på hele forumet.

En løsning kan være en nummer 2 registrering, med samme brukernavn med et likt og avtalt tegn bak, for eksempel "nalana SB" for stengt blogg.
Hva sier Moderatorene om det, og vil brukerne synes det er noen vits i?
Blir litt klipping og liming igjen da i tilfelle:p

Nannah sa for siden:

Jeg tror nok alle herinne vet at det å være overvektig handler om alt annet enn mat dypest sett, og helt bombesikkert forstår att du ikke overspiser i pur gledesrus.

På en måte syns jeg ei fjær ble til ti høns nå...Jeg starta dette og fikk igang en debatt...mange har meninger og det er bra!
Jeg synes fortsatt det ble dumt med lukkede blogger...og alle har lov til å mene noe annet..det er også helt greit og bra.

Det var et viktig tema og få tatt opp dog...synes jeg.Og det føles godt å få satt ord på hva man kjenner. Jeg har personlig absolutt ingen ønsker lr behov for å måtte lese alt om alle...bevare meg vell!

Men det var heller ikke det som var min hensikt...reagerte når jeg skrev det første innlegget om dette først og fremst på dialogen i bloggen den dagen..med mange som sa de ville lukke bloggen og åpent spurte "den og den" om å være med ...hadde den dagen vært min første her så ville jeg nok aldrig kommet hit inn igjen...

Jeg er glad for forumet og glad i menneskene som jeg har truffet der.
Denne siden har betydd kjempemye for meg de siste månedene, og det håper jeg den fortsatt vill.

Jeg reagerte på noe jeg syntes var dumt og ekskluderende...men det er lov å mene noe annet..Tenker verken bli sur lr slutte å være her jeg!

En liten diskusjon frisker da bare opp litt...og får oss kanske til å tenke litt bedre etter neste gang:)

Klem til alle debatanter fra Nannah

Enid sa for siden:

Tusen takk for et flott innlegg BiB. Her sier du alt jeg har tenkt, og mer!

Om det ikke skal være høyde for å snakke om følelser her inne på dette forumet, hvor skal man da gå? Mat og følelser er så uløselig knyttet sammen, og jeg tror faktisk ikke man kommer videre med livsstilsendringen sin om man ikke tar tak i begge deler.
Bloggen er her er ypperlig sted å ta opp dette på!
Og hva man bruker bloggen til ellers må vel være ens egen sak?

Jeg synes også det er et stort poeng, som BiB sier, at man byr på seg selv på et sted som dette. Vi er så mange, og det er lett å gå seg vill i jungelen av folk. Dersom man ikke kun vil være et navn på lista, bør man engasjere seg! Legg ut oppskrifter, kommenter i journalene og de andre trådene!
Alle kan ikke, her som i det virkelige liv, komme like godt over ens med alle, men om man engasjerer seg litt og legger igjen endel spor etter seg så er det mer sannsynlig at folk legger merke til en også!
Og det er jo virkelig viktig at man blir lagt merke til, om man ikke skal føle seg alene!

Men dersom man på den annen side kun vil bruke forumet til oppskrifter og matprat så er det vel ikke et problem at noen har stengte blogger?
Det finnes jo også stengte forum fra før av her inne, for de som har spiseforstyrrelser. Jeg sliter ikke med klassiske spiseforstyrrelser, og har dermed ikke behov for å delta i dette forumet, og jeg føler jeg meg jo likevel ikke "utestengt", om dere skjønner hva jeg mener.

Før jeg stengte bloggen min gjorde jeg det forresten klart at de som ville være med kunne gi meg en lyd! Det meldte seg både "gamle" og nye, og jeg er jo selvfølgelig glad for å ha med alle sammen videre. Det var jo ikke meningen å såre noen, jeg trodde virkelig med dette at jeg inkluderte alle som var interessert i å følge meg videre. Sa man ikke fra, så regnet jeg jo da med at det ikke var interessant å følge med meg videre. Har du fremdeles lyst å følge meg, gi en lyd da vel!!

Det viktigste for meg er, som Nalana sier, er å være trygg, at det ikke er noen jeg kjenner fra "real life" som jeg ikke ønsker å diskutere disse sakene med (jeg har forresten med folk fra "real life" i bloggen også, men da folk jeg stoler helt og fullt på), og at folk har lagt igjen endel spor etter seg selv her inne, gitt litt av seg selv.

Det har ikke vært noe problem for meg å ha journalen før jeg, som alle andre her inne, leste på forumet at det har blitt misbrukt informasjon fra journalene her inne.

Dette var jo forresten også likt for alle - alle fikk vite samtidig at de skulle komme blogg og at journalene skulle lukkes.

Puh, ble langt dette. Ville vel egentlig bare si at jeg synes at bloggen er et ypperlig supplement til resten av foumet :D

Tussa sa for siden:

Jeg lukket bloggen min på mandag, og har glemt å fjerne linken.

::

Jeg skjønner ikke hva dere er så sinte for. Jeg finnes i journalen min, den som vil kan bruke tid på å bli kjent med meg der, og legge igjen litt av seg selv.

Jeg har all mulig rett til å ville bli kjent med de jeg velger å være veldig åpne med.

Dilly sa for siden:

Jeg er ikke sint. For all del. Alle har da rett til å ha sin mening. Jeg har bare svart hva jeg synes og det må jo være greit?

Chia sa for siden:

Beklager, men det har jeg virkelig ikke mulighet til! Det jeg har tid til av surfing her inne begrenser seg til noen minutter hver dag, og da er det ikke veldig mange spor man rekker å sette...

Dessuten er jeg som sagt ikke typen til å "jatte"... Jeg kommenterer hvis jeg føler at jeg har noe konkret nytt å tilføre, eller hvis jeg blir skikkelig imponert over en persons prestasjoner. Synes det blir hykklersk å gå inn på alles journaler å skrive "så flink du er" hver dag... Det gjør jeg når jeg virkelig mener det jeg...

Det forventer ikke jeg heller! Derfor hadde det vært hyggelig å kunne følge med på folk og ha noen å slanke seg sammen med selv om de ikke ser på meg som venn. Jeg registrerte meg på dette stedet for å ha noen å slanke meg sammen med, ikke nødvendigvis for å få så mange venner. Jeg ikke har, som sagt, ikke tid til å være her inne å dulle med folk i månedsvis for å bli venner først... (Oi... Les den forrige setninge uten krass tone vær så snill! ;))Tror kanskje det er max to blogger jeg kommer inn på av de som er stengt.

Dette er rett og slett ikke noe vits i for meg lenger, bloggene kommer jeg ikke inn på, og jeg har ikke tid til å gi så mye av meg selv som det tydeligvis kreves for å komme inn der, jornalene er jo lange som et vondt år, og umulige for meg å få oversikt over, og på forumet er det jo dødt som i graven...

Jeg kommer til å slette hele bloggen min. Nesten alle de som kommenterer den, har meg utsetengt fra sin, så jeg synes ikke det er noe hyggelig.

Fortsetter på ketolysekuren for meg selv og kanskje logger jeg meg inn på forumet hvis det er noe konkret jeg lurer veldig på i fremtiden.

Ikke missforstå nå da, er ikke sinna på noen. Har forståelse for alle synspunktene om dette emnet, har bare ikke noen glede av dette stedet lenger, og det var verdt et forsøk på å forandre det tilbake... :)

Lykke til videre alle sammen! Dere er en super gjeng! Takk for meg! :klem:

Tussa sa for siden:

Men du kan da virkelig ikke mene at du skal ha rett til tilgang til folks følelser og innerste tanker, uten at du har tid til å bli kjent, ikke liker å jatte og ikke er ute etter venner!? Journalene finnes og er åpne, men de er for lange? Unnskyld meg altså, men makan. :o

Chia sa for siden:

Nei, nei, og atter nei! Nå synes jeg du har vridd og vrengt veldig på det jeg skrev!

• Jeg forventer ikke å få tilgang til folks følelser og innerste tanker! Det var derfor jeg foreslo at kanskje de som har behov for å dele følelser og innerste tanker kunne ha to blogger. En for vanlig "slanke-prat"-blog og en hemmelig blogg (lenger opp i denne tråden)

• Jeg føler jeg har tid til å bli kjent, er kjent nok til å ha mange på min venneliste, men har ikke tid til å bruke så mye tid her inne at jeg blir så god venn som det tydeligvis kreves for å få adgang til bloggene.

• Helt ærlig: Nei, jeg er ikke først og fremst ute etter venner, men etter noen å slanke meg sammen med. Venner har jeg utenfor syberspace, og jeg vil heller prioritere dem.

*Journalene er lange og fryktelig tidkrevende å sette seg inn i som ny, med hundre kommentarer mellom hvert hovedinnlegg, så ja... Jeg synes det er vanskelig å bli kjent med folk gjennom dem. Det var derfor jeg ble så glad da bloggene kom. Mye mer oversiktlig!!!

Dessuten... Makan hva da??? Forumet var det jeg hadde behov for før, nå er det ikke det lenger. Laget denne tråden for å se om folk var enige med meg så vi kanskje fikk det tilbake slik det var før. Det gikk ikke. Så da gidder ikke jeg å være her mer.

Det må da vel for f*** være mitt valg?????

JenJen sa for siden:

Hvorfor det da, Chia..? Vi er jo noen som ikke stenger bloggene, og nå føles det litt som at vi ikke er "bra" nok.. Jeg reagerte også når mange plutselig skulle stenge, men jeg må bare godta at folk kanskje har ting de vil prate om litt mer privat sammen med andre de kjenner her inne. Vi som er igjen får bare gjøre det beste ut av det, og fortsette å støtte hverandre :) Selv om det er litt kjipt å få sånn utestengt-melding..

Chia sa for siden:

Nei, vær så snill å ikke se sånn på det da! Slevfølgelig er dere bra nok!

Jeg blir bare så feil for meg når jeg går inn på bloggen min og blir kjempe glad for å se fem nye kommentarer til et innlegg jeg har skrevet. Fem stykker som bryr seg om meg! :hearts:

Men så klikker jeg på bloggene til disse personene fordi jeg har lyst til å være støttende og bry meg tilbake. Men i 9 av 10 tilfelder blir jeg avvist. Det gjør litt vondt, og selv om det da er noen få jeg kommer inn på, og som jeg synes det er spennende å følge, klarer det ikke helt å veie opp for alle avvisningene...

Da er jeg mer lei meg enn glad og inspirert når jeg logger meg ut igjen, og da forsvinner liksom poenget med å fortsette å logge seg inn... Hvis du skjønner?

Jeg vet at du er en av de som ikke har stengt blogg, JenJen, og det har vært hyggelig å følge deg! Håper du skjønner at dette ikke er noe personlig! Stor klem! :klem:

Distrea sa for siden:

Syns dette er litt trist jeg.. forstår frustrasjonen, har møtt noen "NEI, Distrea.. her er du ikke velkommen ;) blir litt paff... men.. jaja. så får det være sånn.. for spørre om tilgang har jeg ikke tenkt til :)
nå er ikke jeg en blogger... så jeg har ikke kikket på så mange blogger , men er det så at de fleste lukker bloggene sine? Er det noen som har noe tall på det.... hvor mange prosent som er lukket?

Håper virkelig det kan bli slik at man kan ha en hemmelig venne tråd eller hva man skal kalle det, så det ikke blir sånn att færre føler seg utenfor.

:blomster:

Distrea sa for siden:

Såpass.. dette forstår jeg veldig godt frustrerer. Blir litt sånn ringe på å stikke av :D

Igjen... håper det blir litt ordnings på denne blogginga :rolleyes:

JenJen sa for siden:

Jeg skjønner godt hva du mener, og jeg tar det ikke personlig :) Men hvorfor ikke bare fortsette som vi gjør? Du kan jo alltids sende PM til de du vil svare, eller svare i journalen.. Og dersom de har "stengt deg ute", så er vel det deres eget tap.. Det er jo de som går glipp av oppmuntring og gode ord fra oss som ikke ønsker dem annet enn alt godt her i verden. Jeg syns også journalene er rotete, får ikke helt tak på det. Det blir veldig mye klemming, noe som er kjempekoselig, men det blir uoversiktlig på en måte.

Og bare for å ha det helt klart, jeg prøver ikke å angripe journalene, jeg bare forteller hvordan jeg opplever det ;)

Chia sa for siden:

Kanskje på et annet tidspunkt. Men akkurat nå må jeg bare slette bloggen min (noen som vet hvordan det gjøres forresten?? Finner ikke ut av det...) og trekke meg tilbake. I allefall ta en pause en stund... Det er mulig jeg er fryktelig skjør, men akkurat nå ødelegger dette mer for slankingen min enn det hjelper. Har en tendens til å gi faen og sprekke så fort noe går meg litt imot dessverre... Før rømte jeg inn hit hvis ting var trist og leit, og ble inspirert til å ikke sprekke. Nå blir jeg bare enda litt mer trist... :(

Helt enig! Utrolig godt sagt! ;)

mofe sa for siden:

For å slette bloggen, send en PM til en av adminene (tror ikke moderatorene kan gjøre det?), enten HP, Lise eller Nille. Lise er vel mest tilgjengelig nå om dagen, trur eg.

Lykke til videre Chia - og husk at du alltid er velkommen tilbake til forumet :)

Tussa sa for siden:

Det var da voldsomt. Selvfølgelig er det ditt valg.

For øvrig så, som jeg har sagt mange ganger nå, så skulle jeg ønske det gikk an å lukke et rom i bloggen, i stedet for hele bloggen. Hadde vært fint om vi kunne få bekreftet om det er mulig eller ikke mulig. Jeg har ikke behov for å stenge ute hele lavkarbo.no fra alt jeg skriver, men enkelte ting bruker jeg retten til å ville kjenne de jeg prater med.

Jeg må si som JenJen, hvorfor ikke bare fortsette som før? Journalene er her fortsatt, du trenger ikke lese gjennom hele for å bli kjent med noen. Enkelte journaler er lange, så det er jo nærmest umulig. Og jeg vil tro det er mange, mange blogger som fortsatt er åpne?

Chia sa for siden:

Tusen takk!! Lykke til videre til deg også! Og til alle dere andre supre mennesker her inne! Gjentar at jeg har full forståelse for at dere gjør som dere gjør! Det bare passer ikke meg helt... Og tusen takk til alle som synes det er ubehagelig å delta i denne debatten offentlig, men som har sent meg støtte som tilbakemeldinger og private meldinger! :klem:

JenJen sa for siden:

Kanskje du bare kan stenge den en stund :lol: Sorry, greide ikke holde den inne :rodme:

Kan jo hende du er inne i en sånn følsom periode, og at en liten pause kan være litt bra for deg :) Men jeg syns det er veldig bra at du tar opp dette temaet, for jeg føler mye av det samme som deg. og det gjelder kanskje mange andre og. Vi som ikke har vært her så lenge har ikke fått knyttet vennskap på samme måte som de som har vært her lenge, og det føles nesten som avvisning. Selv om det ikke er ment sånn :)

mofe sa for siden:

Jeg mener Lise (admin) i en annen blod-journal-diskusjonstråd sa at det ikke er mulig (med det forumsystemet de bruker i dag).

Chia sa for siden:

Hahahahaha :lol::lol::lol: Ja, det hadde jo ikke vært lite selvmotsigende!

Følsom, ja... Periode, nei... :o Når det gjelder vekten min er jeg alltid følsom, nettopp derfor synes jeg det var veldig trist at det skulle bli sånn her...

Summer sa for siden:

Jeg fikk en PM om denne tråden i kveld, med en forespørsel om jeg ikke kunne ta tak i den.

Bloggene er lagt ut til prøving og bli kjent med. Retningslinjer er ikke lagt, men den opprinnelige meningen er at den skal brukes til loggføring av matinntak og vektnedgang og diverse andre ting av betydning, men den ble lagt ut tidlig for å prøve hvordan det fungerer, da spesielt i forhold til den uheldige situasjonen der noen hadde blitt gjenkjent og snakket om irl, og stemningen som oppsto her inne som gjorde at flere som bare har lest følte seg som snokere.

Jeg må ærlig talt si at jeg er ganske satt ut av negativiteten og stressnivået som har oppstått pga dette, og ser at det visstnok ikke var noe særlig lurt å legge ting ut til prøve her inne. Jeg får med meg tilbakemeldingene og neonlunde hva som skjer, men jeg synes det er vanskelig å gjøre så mye med tonen som er kommet på forumet, for det er ikke bare ledelsen som står for forumet, men mest summen av brukerne og hvordan de oppfører seg.

Foreløpig, så tar ting lang tid, vi har ikke så mye tid og overskudd til å gjøre det som er planlagt her inne, og det er vi veldig lei oss for. Så jeg ber dere om å ha litt tålmodighet. I dag har vi begge tilbud, og de kommer til å være der helt frem til (b)loggene er fult ut operative. Jeg skjønner at det ble galt slik det ble nå (når det kom sånn tidlig som en reaksjon på den opphausede stemningen pga forekomst av snokere).

BiB sa for siden:

Hei :)
Tror jeg skjønner hva du mener - det var også grunnen til at jeg stengte bloggen uten noen åpen invitasjon og fjerna lenka mi umiddelbart da jeg stengte bloggen. Samtidig skjønner jeg at andre kan ha valgt andre metoder og/eller glemt det ;)

Diskusjoner, deling av følelser og erfaringer er nyttig, den eneste måten vi kan utvikle forumet på. Jeg er ikke sur eller sint, men følte meg veldig truffet av de tingene som ble skrevet siden jeg hadde en lukka blogg. Den vionde følelsen av "skyld" førte raskt til en følelse av skam som vekket tanken om retrett som et mulig alternativ, det kjenner jeg ikke på nå!

Samtidig som jeg følte meg truffet kjenner jeg behovet for an plass som er "bare min" i fht at det e rjeg som bestemmer hvem som kommer inn. I de andre lukkede forumene er det moderator som bestemmer. Da jeg leste innleggene i tråden nopen ganger til kom jeg fram til at det ikke bare var lukkede blogger som var problemet, men også prosessen rundt lukkinga. Hva andre gjør tar jeg ikke stilling til men mener at jeg sjøl gjorde det på en ryddig måte.

Hei :)
Jeg respekterer og beklager din avgjørelse. Jeg mener journalene er et fint alternativ og supplement til bloggen, det har jeg for såvidt sagt før :p Da jeg leste det du skriver om at du vil "slanke deg sammen med" slo det meg at jeg har en helt annen grunn enn deg til å være her, selv om det ser til forveksling ut som det samme (og nå kan det hende jeg bomme rskikkelig, da beklager jeg!!): Jeg er ikke her inne for å slanke meg. Selv om jeg veier 110 kg (og veide 145 da jeg starta) er jeg ikke her for å slanke meg. Jeg er her for å kunne dele utfordringer og erfaringer knytta til valg, mat, kropp, tanke, selvfølelse, mestring etc i et anna perspektiv: Livslang belønning av meg selv.

Jeg holder fast på at alle er velkomne i journalen min. Jeg skal fortsatt besøke andres. I tillegg vil jeg gjerne ha mulighet til å fortsette med bloggen min :ja:

Borealis sa for siden:

Ser dette er et sensitivt tema...med mange meninger.
Skjønner det.

Jeg har ingen spesielle meninger om hvorvidt bloggene bør/ikke bør være åpne. Og føler meg overhodet ikke snurt over å evt skulle bli avvist....(har nå ikke prøvd besøke noens blogg, foruten en jeg fikk meld om at jeg var invitert til:))

Mitt poeng er, -og som jeg tror jeg ser med "nye" og objektivt blikk pga fravær de siste par mnd, -er at Lavkarbo-forumet er endret...med negativt fortegn.
Og at bloggene muligens tilfører en fordel for den/de enkelte som føler for et lukket rom for "seg og sine", men er en ulempe for forumet forøvrig...:(
Og det synes jeg er beklagelig.
Er det virkelig ingen av dere "pro-bloggere" som ser det, at forumet er tommere?

Nå akter jeg hverken boikotte, lock-oute eller noe pga dette!;)
Lager meg (antagelig?) ingen blogg, og vil neppe bli noen gjenganger på deres blogger, åpne eller ei. Og det er ikke hverken av misnøye eller av redsel for å finne meg avvist. Men kun fordi at jeg håper å få MITT behov tilfredstilt via LK-forumet. Og håper å treffe flest mulig av dere alle der ofte.:klem:

Borealis sa for siden:

Og PS!
Jeg klikket på uleste innlegg-ikonet.
Nesten alle innlegg som kom opp, er fra journaler. Slik var det da ikke tidligere.
Det virker som at "allting" nå foregår i bloggene, evt i journalene....underforumene forøvrig er visst forlatt?:(

BiB sa for siden:

Forumet e rendret :ja: jeg mener det skjedde før bloggene kom, men hukommelse er jo ingen vitenskap :p Jeg erindrer at endringa kom i ausgust. For egen del handler min reduserte innsats mest om at ferien er over og at jobb og familie tar mesteparten av tida. Siden jeg ikke er den som har bidratt så mye andre steder enn i journaler ser jeg ikke eventuelle andre endringer. Men uansett, det er jo folks opplevelse som er sann for den enkelte.

Vi får ta utfordringa sammen da folkens, løfte forumet til det vi vil det skal være :klem: det er tross allt vi som skaper det. Og kanskje jeg skal være så frimodig at jeg minner om oppmerksomhetens lov: Det vi gir oppmerksomhet får vi mer av ;)

Borealis sa for siden:

Jo, godt mulig du har rett...
Jeg konstanterer bare at noe er skjedd. Kanskje det ikke har noe med bloggene å gjøre...men det var nærliggende å knytte det opp mot det, ja.

Jeg har ikke tid til å frekventere blogger/journaler i den grad jeg TROR kreves, for å være en så gir "nok"....det beklager jeg. For jeg forstår jo nå, at mye av kunnskapen, erfaringene og fellesskapet dermed ikke blir meg til del.
Synd for meg.

Håper likevel at jeg får svar, om jeg kommer med et spørsmål ute i forumet!:blomster:

Aline sa for siden:

Journalene er sammen med resten av innleggene nå :) Og det er mer journalskriving enn generell forumskriving, og drmed forsvinner det andre lett i journaler :)

Jeg håper på skilling av journaler og andre innlegg igjen. Blir litt mer overskiktelig.
Og jeg tror ikke at de som lurer på ting får svar i blogger, så at det er mindre aktivitet i underforumene kan vel ikke være derfor?

BiB sa for siden:

Hei igjen :)

Forumet er til for å brukes, enten det er i den åpne delen hvor alle kan lese og medlemmer skrive, i medlemsområdet, de lukka områdene eller bloggene :) Jeg sier det igjen: La oss løfte forumet til det vi vil det skal være, hver og en. Det nytter ikke at "alle" "bare" vil lese, vi må skrive også, ellers er det ikke noe å lese. (NB: Dette er ikke til deg Borealis, bare en generell betraktning i fht det å bidra :))

:klem:

Borealis sa for siden:

Aha! :stuart:

Chia sa for siden:

Ja, da er vi her av forskjellig grunn. Jeg ble med her fordi jeg ønsket å slanke meg, og trang noen å gjøre det sammen med. Rett og slett for å holde motivasjonen oppe... Av samme grunn som at andre folk går på Grethe Roede-kurs isteden for å bare følge opplegget alene, kan jeg tenke meg...

Jeg beklager veldig hvis jeg har forårsaket negativitet, høyt stressnivå og dårlig stemning her inne! Det var ikke meningen...
Jeg var missfornøyd med slik det var blitt, men fornøyd med sånn det var før, og tenkte det var verdt et forsøk å gjøre noe med det før jeg valgte å forlate dette nettstedet...

Selv mener jeg at jeg stort sett har holdt en saklig tone, og kun blitt provosert en gang. (Innlegget med f*** i... Det var kanskje unødvendig...) Og jeg har iallefall gjort gjentatte forsøk på å gjøre det tydelig at jeg skjønner alle de forskjellige meningene i denne debatten. At det betyr at dette stedet ikke lenger er noe for meg, synes jeg er en ærlig sak. Det er ikke med sure miner jeg forlater dere :o

Ang. selve forumet og at det har blitt dødt der:

Helt enig!!! Men vil minne om at en annen forumdeltaker fikk veldig mye tyn for et par uker siden, fordi noen mente at hun skrev for mye og spurte om ting hun kunne ha funnet ut på andre måter... Det er vel heller ingen god måte å opprettholde aktiviteten på... (Den var ikke til deg BiB! Bare en liten påminnelse som passet til sitatet ditt...)

nalana sa for siden:

Jeg kunne ønske du ville gi dette litt tid Chia, og om du virkelig forlater oss, så håper jeg det bare blir for en liten stund . Når du kommer tilbake kan ting være forandret til det bedre igjen. Dette er jo så nytt enda, og det må gå seg til før det blir mer brukervennlig.

En ting jeg synes det er viktig å få forandret er denne meldingen man får opp hvis man prøver å gå inn på en blogg som er stengt. Trodde ikke det var slik jeg, og forstår at det kan være litt sårt. Selv trodde jeg at de bloggene man ikke kunne komme inn på var usynlige. Det synes jeg hadde vært mye bedre.

En annen ting som kan bidra til å bedre situasjonen her inne er at vi som skriver i bloggene våre kanskje tenker over om noe av det vi har lyst til å skrive kan legges ut på forumet. Tror det er litt sånn nå at det nye er så gøy at det kanskje også blir brukt litt mer enn nødvendig.

Eller så kan vi gjøre som BiB sier, å løfte forumet litt nå, siden det er blitt så stille etter at bloggene kom i gang. Hvis alle kjenner etter om de har noe stoff eller noe de tenker på som kan gi grunnlag til en ny tråd på det åpne forumet, så ikke bare la det bli med tanken. :p

Tror uansett dette bedrer seg av seg selv etter en stund, men siden det kan virke som det trengs en vitamininnsprøytning akkurat nå, så vil jeg oppfordre dem som har "noe" til å starte nye tråder.

Iset sa for siden:

Jeg har ikke lest hele tråden, så beklager om jeg sier noe som kanskje ikke burde sies, men jeg skjønner virkelig ikke problemet? MÅ alle de alt det de andre skriver? Jeg har langt ifra tilgang til alle bloggene jeg heller, men jeg er heldigvis ikke så nysgjerrig at jeg MÅ vite alt i andres liv heller. Jeg forstår VELDIG godt at noen vil ha lukkede blogger pga. det som har skjedd tidligere (at folk har misbrukt det som står i journalene, av sensitiv informasjon) og fordi de ikke føler for å dele absolutt hele livet sitt med ukjente folk her inne. Her kan ALLE ferdes, enten det er sjefen din, nabokjerringa, familie og venner, og da er det ikke alltid like gøy å skrive om livet sitt i en åpen blogg.
Jeg ser heller ikke problemet med at det er lukkede blogger på et lavkarboforum. Dette er vel en ekstra-service fra admin sin side. At de så problemet med misbruk av sensitive journaler og ville hjelpe brukere med å ha litt mer oversikt over hvem de delte av seg selv med.
Jeg kan ikke skjønne at noen føler seg ekskludert pga. dette, da bør de vel heller gå inn i seg selv og spørre seg selv om hvorfor de tar forumverdenen så seriøst. Jeg kunne virkelig ikke brydd meg mindre om hvilke blogger jeg kommer inn på eller ikke, jeg koser meg på selve forumet og har ikke behov for å oppsøke livshistoriene til alle brukerne her på forumet. Hvorfor skal jeg det? MÅ jeg vite alt som skjer? Nei det må jeg faktisk ikke.
Beklager om jeg er krass, men jeg ser bare ikke problemet i det hele tatt.

Nannah sa for siden:

Nå synes jeg at debatten begynner å ta en positiv rettning her:D
Det er jeg inmari glad for! At vi sakelig kan diskutere hva som kan endres på for at alle parter skal føle seg hjemme her.Det er flott:)

Vill bare si at jeg også testa å komme inn på en lukket blogg i går...den meldingen du får da må da kunne forandres? Eller som en annen sa her ...la bloggene bli usynlige for de som ikke har tilgang...det synes ialf jeg var en god ide!

Så kan vi jo alle prøve og være litt mere aktive på forumet ..meg selv inkludert.

Iset : Det var ikke riktig sånn jeg mente! Alle er ikke like sterke..mange har kanske møtt mye avvisning i livet sitt...og endelig funnet et sted hvor de ble motatt med åpne armer. Da kan det være tøft nok dette! Og jeg synes faktisk at vi skal ta dette seriøst jeg...gjorde vi ikke det var det jo ingen grunn til å ville skydde bloggen sin ...

Men jeg vill heller la debatten nå gå inn på rett spor igjen. En løsning så alle blir fornøyde!

Har faktisk en god følelse for at dette blir bra her jeg nå:)

Chia sa for siden:

Sukk... Nei!! Vi må ikke lese alt, og må ikke vite alt, det er ikke det dette dreier seg om i det hele tatt!! Og hvis du ikke skjønner problemet synes jeg faktisk du bør ta deg tid til å lese hele tråden før du legger inn et såpass krasst innlegg!! Både jeg og de andre her som er skeptiske til stengte blogger har faktisk forklart oss rolig og saklig gjennom hele tråden. Også får vi denne i fleisen av en som ikke har giddi å lese hele tråden engang!!?? :confused: Dårlig gjort...

Iset sa for siden:

Jøss ...

Zinger sa for siden:

Jeg signerer både Iset og Bib! (synes ikke innlegget ditt var krasst i det hele tatt, Iset.)
Jeg har verken blogg eller journal enda, rett og slett bare fordi jeg ikke har fått knødd meg til å gjøre det:) Jeg har heller ingen ordentlig gode "venner", men jeg bruker forumet mest til inspirasjon. Det får jeg myyye av her!!:D
Jeg ville bare si at jeg har FULL forståelse for de som har lukkete blogger, og det synes jeg alle burde ha! Ja, det mener jeg virkelig! Dette er internett, og det er null problem å søke og finne ut hva-det-måtte-være om hvem som helst. Tenk nå litt på det da. Jeg skjønner at det er noen som blir provoserte og lei seg, men jeg skjønner også at folk ikke vil utlevere seg til gud og hvermann! Ikke bli lei dere når dere ikke kommer inn på lukkete blogger, dere VET jo at det ikke er personlig!:)
(Sorry hvis jeg støter noen veldig nå, men jeg tror folk her er voksne nok til å forstå at "lukkete blogger-gjengen" ikke prøver å "fryse ut" resten av gjengen her på forumet.)

Zinger

SusieBlues sa for siden:

Jeg er enig med Zinger. Jeg er også ganske fersk her.
Brukte de første ukene til å søke frem til informasjon, råd og oppskrifter.
Her finnes det MASSE slikt.

Etterhvert har jeg hatt lyst til å gå litt mer i dybden og da er det koselig å kunne følge en person eller flere i journalene deres og se litt mer hvordan de tenker. Her er det flust av journaler å velge mellom. Hvis det er noen jeg ikke kommer inn på, så bare titter jeg videre.
Hvis det er en bestemt person som jeg kunne tenkt meg tilgang til, gjerne pga bestemte ting denne personen har sagt andre steder i forumet, så har jeg ikke noe i mot å sende en melding til han/hun og si at jeg gjerne vil ha tilgang.

Jeg trenger forumet for oppskrifter, oppmuntring, råd og muligheten til å skrive litt om meg selv, mest for min egen del kanskje. Så tilgang til andres journaler tar jeg som bonus!:rolleyes:

Chia sa for siden:

Jeg også! (som jeg har skrevet mange ganger nå!) FULL forståelse! Det er ikke det det handler om i det hele tatt! Må innrømme at jeg føler meg en smule missforstått nå... :rolleyes:

Huff, ja... Det er mange her inne, og for å forstå hva jeg mener tror jeg virkelig det er nødvendig å lese hele tråden, eller i allefall endel av innleggene der jeg forklarer... Føler at jeg har gjenntat at jeg har FULL forståelse for de lukkede bloggene til det kjedsomelige...

Skjønner at ikke alle gidder å lese, så jeg får bare leve med at noen her inne tror jeg er en surmaga sutrer... :o Nå orker jeg ikke denne diskusjonen lenger...

Iset sa for siden:

Hmm jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvor du vil hen. Hva mener du bør gjøres? Siden du sier du har full forståelse for at folk har lukkede blogger? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig altså. Vil du at bloggene skal slettes? Eller at alle bloggene skal være åpne for alle? Eller hva?

Distrea sa for siden:

En av tingene hun prøver å si er at hun syns det er kjipt at etter at folk har besøkt og lagt igjen sine spor og meninger i HENNES blogg og hun da vil yte det samme tilbake kommer til denne "utestengelsebeskjeden!
Som hun sier... når hun har fått ti tilbakemeldinger altst folk har SNAKKET til henne... men hun får ikke lov (på en måte) til å snakke tilbake... er vel ikke så vanskrlig å se den probemstillingen?

Syns dere gjør dette til værre en det Chia mener. forstår veldig godt hun føler seg missforstått.

:o måtte bare bry meg... serlv om jeg ikke har noen særlig STOR mening om disse bloggene... annet enn at det blir fint når de er mer tilpasset ;)

Zinger sa for siden:

Jeg har lest alle innleggene, men jeg synes fremdeles at det ligner litt på sutring ja;) (ikke bli lei deg nå:) Nå leste jeg første innlegget en gang til, og jeg må si som Iset, jeg er ganske forvirret. Der står det at du har full forståelse for de som har lukkete blogger, men du blir lei deg når du ikke står på vennelistene deres. Du sier senere at du ikke har tid til å "dulle" med folk for å bli venner. Hva mente du egentlig med å starte denne tråden? Ville du bare si at du blir lei deg? isåfall er det jo ikke så mye mer å diskutere, men så bra at de med lukkete blogger har fått sagt at de ikke er ute etter å eksludere da! da vet du det, og da trenger du ikke være lei deg lenger!!:)

nalana sa for siden:

Dette er første innlegg i tråden, og jeg tollker det slik at det er en som er litt lei seg for å ha opplevd å bli utestengt flere ganger. Hun ber oss andre om å tenke oss om før vi stenger. Ikke så mye galt i det egentlig. Det kan jo være noen har stengt bare fordi det var i tiden liksom, og som vil åpne igjen når de får tenkt seg om. Som hun har sagt lenger ut i tråden, så ville hun i hvert fall forsøke.
Synes godt vi kan være litt mer forståelsesfulle noen av oss, og ikke tolke alt som utidig sutring. Synes ikke det er rart noen blir lei seg av utestengelsesmeldinger fra personer de føler de har kontakt med. Sier ikke at de som stenger noen ute heller gjør noe galt, jeg er jo en av dem selv, men den meldingen som kommer frem burde vært annerledes eller stengte blogger kunne vært usynlig som jeg har nevnt før...

Distreas melding kom inn mens jeg skrev, og hun sier litt av det jeg mener, men lar innlegget mitt stå allikevel jeg.

BiB sa for siden:

Jeg sier fortsatt ja takk, begge deler :)

Sjøl om jeg vet jeg gjentar meg selv: Jeg har åpen journal hvor alle som vil kan ha kontakt med meg og en blogg som er stengt. Jeg synes det er en god løsning som ville vært enda bedre om det var slik at bloggen bare var synlig for de som har tilgang til den. Og, det ville vært enda bedre om lenka til journalen min også kopm fram i blogginnlegg slik dengjør i journalinnlegg.

:) best ehilsen BiB

Aline sa for siden:

Enig, de med stengte blogger kan gjerne ha journal i tillegg :) (altså alle kan jo det :) Men behovet for det er kanskje enda større når bloggen er stengt :) )

Nannah sa for siden:

Enig:)

Nannah sa for siden:

Blir bra det:)

Løsnig på problemet syns jeg!!

Chia sa for siden:

Åkei... Det hadde vært mye enklere om du leste de tidliger innleggene mine i denne tråden. men, ok, jeg skal gjenta...Det jeg synes hadde vært fint var om de som har behov for å snakke om litt hemmelige ting her inne kunne vurdere om de kanskje kunne ha to blogger... En stengt som bare vennene får se, og en åpen der de ufarlige tingene om hvordan de klarer seg står. Da hadde det vært mulig for oss, som ikke er de nærmeste vennene, å følge med litt også :)

Hvis noe i innleggene deres da hadde behov for å utdypes med noe veldig privat, kunne det stått noe sånt som "for vennene mine: Mer i hemmelig-bloggen" eller lignende... Kanskje med link tilogmed...

Se også innlegget til Distrea over her (eller sitatet jeg legger inn under her). Hun har forstått esensen i hvorfor jeg synes det er kjipt med alle de stengte bloggene.

Takk Distrea! Godt at noen forstår hva jeg mener! ;)

Chia sa for siden:

Understreker poenget som jeg fremhevet i innlegget over der Distrea hadde skjønt poenget.
Synes det hadde vært hyggelig å kunne gå inn på bloggene til de som kommenterer i min blogg. Blir liksom litt sånn "jeg følger med på deg men du får ikke følge med på meg."-greie...

Og dessuten:
Jeg hadde aldri ført denne diskusjonen så langt som dette, hvis jeg ikke hadde fått utrolig mange tilbakemeldinger og private meldinger fra folk som føler det på samme måte som meg, men som ikke tør å si det høyt.
De takker for at jeg tok det opp, og da føler jeg plutselig at jeg snakker deres sak også...
Og etter denne tråden skjønner jeg veldig godt at de ikke tør....

Iset sa for siden:

Jeg har faktisk lest dem nå, men ble ikke særlig klokere før du skrev det oppfor her. Er ikke meningen å være krass eller noe, jeg bare spør for å få svar, og det fikk jeg jo nå. :)

Chia sa for siden:

Har skrevet det to ganger før også. Men OK... Fint! da anser jeg denne diskusjonen som avsluttet for min del. (Prøver igjen...:))

Borealis sa for siden:

Noterer meg at du ikke har orket lese igjennom tråden, Iset, og det tror jeg må være en forutsetning før man kommer inn i en tråd, med sine kommentarer....;)

Min mening, og bakgrunnen min for skeptisisme til blogger, er at forumet er blitt tommere. Jeg tror det meste av aktiviteten nå foregår i blogger eller journaler.
Og etter hva jeg har forstått (etter å ha lest/fulgt denne tråden..) er at denne oppfatningen deler jeg med flere andre.

Dilly sa for siden:

Ja, det hadde vært greit :) og så heller opprette stengte blogger annet sted. Jeg synes heller ikke at dette trenger å være noen oppgave for dette stedet.

Hva om blogginga ble opprettet som en betalingstjeneste da? På en slik måte at administrasjonen her alltid kunne vite hvem som hadde vært her? Og vi kunne lagt igjen spor etter oss hvor vi hadde vært. Det har jeg sett andre steder på nettet. Der får man opp en liste som viser hvem som har vært på besøk.

Etter at det ble forandringer her inne så har jeg både funnet meg et annet sted å henge rundt, det kan absolutt anbefales. Lavkarbo diskuteres også andre steder. I tillegg kan man jo innom her og gremmes eller flire av det som skjer.

Jeg må nok innrømme at jeg er litt for gammel til å være med på slikt bråk jeg.. men jeg håper at dere blir enige til slutt.

Tussa sa for siden:

Det er vel kanskje fordi folk prøver å bli kjent med henne da?
De fleste av de med blogg har jo journal også, og der får man ingen utestengelsebeskjed - der kan man snakke tilbake. :)

jeef-micro sa for siden:

Jeg skal ikke blande meg så mye inn i diskusjonen, men vil bare si at jeg forstår at folk ønsker å ha lukkede blogger. Slanking har ofte med følelser å gjøre, og man har kanskje opplevd ting tidligere man ikke ønsker å fortelle "hele verden". På en annen side bør man også være klar over at dette er internett og at alle kan snoke litt, og det kan være greit å tenke over når man skriver ting her inne.

Mange av oss har slitt med overvekt veldig lenge, og mange har også følt seg ekskludert fra forskjellige sosiale settinger nettopp pga sin overvekt. lavkarbo.no føltes som et sted hvor alle var velkomne og inkludert. Det føler man kanskje ikke lengre når man møter en beskjed om at man ikke er på "den riktige" listen.

Da bloggene kom utrykte jeg min "frykt" for at folk skulle føle seg ekskludert og utestengt, og det er ikke noe god følelse.

Tussa sa for siden:

:ja:

Tussa sa for siden:

Journalen er jo åpen. :)

Jeg blir gjerne kjent med flere, jeg - og hvis bloggen er åpen så hender det såklart jeg stikker innom. Samme som jeg gjør i journalene. Så kan man eventuelt besøke meg i min åpne journal, hvis den jeg har besøkt føler for det. Slik vil jo vennelisten til stadighet endre seg også, for vi som har stengte blogger har ikke stagnert der inne. :)

BiB sa for siden:

Kjære dere :)

Jeg har lest alle innleggene i hele tråden mange ganger. Jeg sitter like vel med en følelse av at det er tendens til parallelle samtaler i stedet for dialog. Jeg skjønner at det er kjipt å få opp melding om at man ikke har adgang. Det har jeg foreslått løses ved at lukka blogg kun er synlig for de som har adgang.

Journalene er åpne for alle og en fin plass å bli kjent.
Blogger kan man velge å begrense adgangen til.
I forumet er det ingen plikt til å delta noen plass, anna enn i de lukkede samtalegruppene der det er en forutsetning at du skriver for å kunne ha lesetilgang. Å holde forumet levede bør derfor ikke være en umulig oppgave samtidig som man har bloggene.

Det er leit at diskusjoner tar en ikkekonstruktiv vending, det bør vi aanstrenge oss for å unngå. Jeg tror ikke jeg er alene om å føle meg som en eksluderende, eksluksiv dame med klikkdanningstendenser ette rnoen av innleggene knytta til problematikken. Jeg tror overhodet ikke det er intensjonen med noen av innleggene, men siden det skaper disse følelsene hos meg tenker jeg at jeg har lik rett til å sette ord på det, som de som sette rord på at de føler seg ekskludert.

Alle har vi felles interesse i å holde forumet i" live", det er jeg sikker på. Sjøl om jeg ble så lei meg at jeg hadde lyst til å stikke halen mellom beina og tusle min vei vil jeg på det sterkeste oppfordre alle til å bli og til å bidra til å gjøre forumet til det de ønsker. Det er tross alt bare en liten del av forumet vi snkker om, og en liten brøkdel av medlemmene. Jeg vet jo ikke, men tror at de aller fleste som har blogg også har journal, kanskje med noen få unntak??

Så igjen oppfordring til dugnad: Sett preg på forumet slik at det ivaretar dine behov!!

BiB sa for siden:

:ja: jeg har utvidet min etter at jeg stengte den :), 3 ganger :)

Distrea sa for siden:

Tenkte bare å hjelpe til at du kanskje kunne prøve å se det fra en annen vinkel også... ;)

Tussa sa for siden:

Jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke skjønner dette helt, nei.
Siden det finnes andre åpne muligheter, hvorfor henge seg opp i den som er stengt? Det er jo ikke akkurat personlig, hele poenget er jo nettopp det at så lenge man er ukjent så er det foreløpig journalen som er møtestedet, i mitt tilfelle, til vi blir litt kjent. Og så er ikke journalen god nok lenger?

Distrea sa for siden:

Har forstått det... at du ikke forstår. derfor prøve jeg bare å vise deg en annen vinkling... JEG interiserer meg ikke for disse bloggene så for MEG er det samme F...

meg syns heller ikke det er så rart at når en får tilbakemeldinger i bloggen sin så har den personen lyst til å skrive tilbake i bloggen til den som har skrevet.

Jeg har IKKE nnoe imot lukkede blogger bare så det er sagt asså!
selv om jeg ser problemstillingen.... begge veier faktisk..

Dilly sa for siden:

Og det er den åpenbart ikke for deg selv heller?

Karbosara sa for siden:

Vanskelig å vite hva som er rett her...:( Ønsker bare å dele noen tanker.

Føler meg litt bevende når jeg svarer her, skjønner at dette er et veldig aktuelt tema. Har ikke vær her inne så lenge ennå at jeg føler meg berørt personlig, men det rører seg litt inni meg når jeg leser om at folk føler seg utestengt. Jeg selv, som har vært overvektig hele mitt liv, kjenner godt følelsen av forkastelse. Jeg var litt engstelig for manglende respons da jeg startet en journal her, og merker at jeg må tenke meg godt om før jeg velger å skrive innlegg, men det er nå slik jeg er.

Det som umiddelbart slo meg etter bare noen dager her inne, var at jeg hadde endelig funnet folk som jeg kunne relatere til, for jeg kjente meg igjen i det de skrev, og jeg ble veldig oppmuntret og full av mot og inspirasjon til å starte på en omlegging av kostholdet mitt...nok en gang...:o

Dette at noen her spesielt var så åpne rett fra hjertet,(f.eks noe av det jeg har lest av BiB og Albertine) fikk meg til å føle at "endelig trenger jeg ikke å skjule meg selv lenger", for her treffer jeg folk jeg kan tørre å fortelle sannheten om meg selv uten å bli fordømt...Det gjorde godt:)

På en nettside som dette, syns jeg at vi trenger forum hvor folk kan få lette litt på sløret, og kanskje nettopp dette er en del av prossessen man går gjennom ved vektreduksjon.

Jeg kan forstå at man ønsker å kun ha noen få å betro seg til, som man kan stole på, for å beskytte seg selv, men jeg skulle ønske at vi ikke trengte å være så redde for å lette på sløret...kanskje det kunne gjøre noe stort for en annen...

Tussa sa for siden:

Nei, ikke når det gjelder enkelte ting som jeg hele tiden også har holdt unna journalen min. Forbeholder meg retten til å være veldig åpen med de jeg kjenner litt til, og som har vist interesse for å bli kjent med meg, og latt meg bli kjent med dem. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.