Husk at enhver forbedring fra det kostholdet du er vant til er positivt. Men dersom du gjør musesmå forandringer, ja, da må du også forvente musesmå resultater. Det kan lønne seg å være litt konsekvent de første ukene, da karbohydratavhengighet kan være tungt å kvitte seg med. Men jo strengere du er, desto raskere går avvenningen.
Prøv å la sukkerinntak være en sjeldenhet
Prøv å unngå finmalt mel i enhver form
Så er det å finne erstatninger for disse to da... Hvis du er vant til brødmåltider, så er det nå fint om du spiser ett eggemåltid per dag av 2-3 egg (omelett, eggerøre, speilegg, kokte egg), kombinert med grønnsaker. I det hele tatt bør det være grønnsaker ved nesten alle måltider. Kombinert med kjøtt, fisk, skalldyr eller egg. Til middag kan du spise nesten som før, men enten kutte ut eller redusere på mengden pasta/ris/potet. Hvis du kutter ut, så kan du erstatte med enten mer grønnsaker, eller bønner&linser. Noe korn kan hende du tåler bra, og da er knekkebrødet Fiberpluss bra, eller "sponplatene" Fiberrik. Husk bær! Det er en undervurdert matvare. Til kos kan mørk sjokolade 70% være et sunt alternativ. Hvis du tåler melkeprodukter, så er cottage cheese, yoplait 0,1% yoghurt, gulost, fløte, rømme og smør det som anbefales. Men husk: Ikke smør, fløte, rømme eller ost i måltider med mye karbohydrater (brød, pasta, ris, poteter, sukker). For ikke å forglemme nøttene. De er "naturens vitaminpiller", og bidrar med mange næringsstoffer. Husk bare å spise dem rå (mandler, hasselnøtter, peanøtter med skall, valnøtter m.m.). Det samme gjelder oljer, som du bør få i deg 2-4 ss av hver dag: De må være "rå", dvs kaldpressede (extra virgin olivenolje eller kaldpresset rapsolje f.eks.).
En dag kan se slik ut:
Frokost: Omelett av 3 egg, paprika, løk, brokkoli, sopp. Tran/omega-3 kapsler + vitaminer. Mellommål: 1 yoplait 0,1% yoghurt + 4-5 valnøtter Lunsj: Blandet salat med reker/kylling/tunfisk/skinke + 1 ss kaldpresset olje Mellommål: 1 frukt + noen mandler Middag: Kjøtt/kylling/fisk + grønnsaker + olje Kvelds: 1/2 avokado + reker , eller cottage cheese med bær og frø, eller knekkebrød med sunt pålegg.
Ingen dag blir lik hvis du er flink til å variere. Og det er kanskje det viktigste du gjør for ikke å gå lei og ikke føle at det er noen KUR, nemlig stor variasjon.
Etter at du har begynt med omleggingen, er det viktig å KJENNE ETTER. Du må FORSKE på deg selv. For ingen er like, og det som fungerer for noen andre er ikke sikkert fungerer på deg. Du må lage ditt individuelle opplegg. Bare du kjenner deg selv. Bare du kan nå målet ditt! Lykke til![font='Comic Sans MS'][/font]
Skalldyr (reker, krabbe, blåskjell, kreps, hummer, kamskjell m.m.) Egg i alle varianter (speilegg, kokt egg, eggerøre, omelett, eggedosis med fruktose) Grønnsaker (også gulrot, kålrot m.m. Både ferske, frosne, stekte, kokte, rå)
Frukt (men begrens til ca. 2 frukter per dag – alltid mer grønnsaker enn frukt)
Bær (fint om du får til en porsjon bær hver dag) Belgfrukter (linser, bønner og erter i alle varianter) Oljer (olivenolje, rapsolje, avokadoolje, linfrøolje, valnøttolje - alltid kaldpresset) Nøtter og frø (mandler, valnøtter, paranøtter, peanøtter med skall m.m. – alltid rå) Yoghurt (naturell, yoplait 0,1%) Cottage cheese Melkeprodukter (rømme, fløte, smør og ost i retter uten sukker, brød, ris, pasta eller potet) Drikke (vann, grønn te, Biola syrnet lettmelk og rødvin)
[font='Comic Sans MS'][/font]
[font='Comic Sans MS'][/font]I BEGRENSEDE MENGDER: Brød: Det er kun dr. Lindbergs ferdigbakte eller i mix som er både karbohydratredusert og proteinberiket. Vollkornbrød og dansk solsikkerugbrød kan også gå bra.
I går spiste jeg MASSE GODTERI fra Svinesund - jeg var helt gal! - jeg VET at jeg nå må holde meg helt unna den slags -og jeg VET at jeg da ikke vil savne det heller, -men det er så tøft! jeg kan rett og slett ikke ha sånt i huset....så i dag skal jeg spise opp resten :rolleyes:
Vanskelig å gi noe eksakt svar, men personlig ville jeg sagt at 50g tørr ris (tilsvarer 150g kokt) er maks, og ikke mer enn 1 gang per dag. Det gir ca 30-35g karber.
Heisann. Bra liste det der :)
Er Ingers rugbrød bra?
Vet jo at det ikke inneholder hvetemel,
men bør man heller spise "proteinberiket"
brød som Lindbergs eget brød?
Det stemmer, i oppskriften til Ingers står det sammalt fin hvete. Og det er det mest av. Men jeg spiser det likevel, pluss at jeg spiser Rugsprø knekkebrød. Det er heller ikke anbefalt på lindberg. Men jeg synes ikke disse fiberknekkebrødene er gode. Dette er mine "synder"..... ;)
Jeg drikker ikke melk, så jeg vet ikke om den er fy-fy, men det er uansett ikke anbefalt å drikke så mye malk, for det er melkesukker i den som spaltes til glucose (sukker) og galaktose, så den har nok ganske høy GI. kefir er greiere. der er det ikke så mye melkesukker
På Lindberg kan du godt drikke lettmelk. Fedon sier at man skal spise/drike magre og syrnede meieriprodukter. MEN mye melkedrikking vil kunne fortrenge vann som væskekilde, samt andre sunne matvarer, fordi melk har en betydelig metthetseffekt. Variasjon og moderasjon anbefales !
Når skriveren er fiksa skal jeg skrive ut denne lista og lime den på en skapdør. Veldig bra. Selv om jeg vet det er det greit med en påminning å slenge øya på.
Hvis en spiser dette som står ovenfor. Hvor mye kan en forvente å gå ned i uka? Jeg har fulgt Atkins i 3 uker nå, men lurer på om jeg skal gå over til Fedon.Kan jeg forvente et like stort vekttap da?
Jeg synes det er tungvint å følge Atkins, fordi det er så strengt. Da er det typisk meg at jeg plutselig er i en situasjon hvor jeg ikke greier å følge det, og går på en kjempesprekk. Da er det vanskelig å komme i gang igjen siden det er så lite variert det en kan spise. Jeg synes også at det er vanskelig på jobb og i helgene når en er sammen med andre.
Det er jo så mye mer variert mat en kan spise på Fedon. Jeg tror det er lettere å følge det over lengre tid, fordi en ikke blir så lei.
Jeg trenger å ned 10 kilo til så jeg har ikke lyst til å sprekke før målet er nådd.
Jeg ser nå at du også vil ned 10 kilo før sommeren og du følger Fedon.
Hvordan er en typisk dag for deg? Må du trene mye for å nå målet ditt?
Har jeg forstått det riktig med at fedon tillater mer korboh. men en må passe på at det ikke er høy GI i det en spiser? En kan også spise litt frukt og bær. Har han sakt noe om hva som er maks karboh. i løpet av en dag?
Jeg trives veldig med Fedon og det er riktig at du kan tillate deg mer variert mat enn på f.eks. Atkins. Du skal passe på GI, det er ingen max karbo i løpet av en dag. Du behøver nok ikke å trene noe spes, men det kan nok hende du går fortere ned dersom du f.eks går noen turer i uka.
En typisk dag for meg kan være sånn:
F: frokostpannekake (3 egg+100 g cc+søtstoff) med kanel eller havregrøt
M: 0,1% yoghurt/frukt+10 mandler eller bioladrikk
L: 3 rugsprø/OE-lapper med 1 boks makrell-i-tomat/annet pålegg eller en salat eller egge-muffins
M: kjøtt/fisk/kylling og grønnsaker
K: frukt og cc + litt nøtter eller frø
Det kan være lurt å titte litt i andres dagbøker for å få tips i forhold til menyer. Det er også mye nyttig info i starten av denne tråden!!
Den frokostpannekaken skal jeg prøve. Tenker du også litt på å ikke spise for mye kalorier eller er ikke det så nøye? Er det lurt å bli litt sulten før en spiser eller kan en nesten spise så ofte en føler for.
Den menyen din så kjempe fin ut:)
Hvis en hadde spist det hver dag i en uke(med litt variasjoner da) og trimmet, tror du en kunne gå ned 1 kilo i uken da?
Kalorier teller du ikke på noen lavkarbo/GI livsstil. Men fedon sier man skal velge de letteste variantene, f.eks naturell youghurt eller kesam framfor rømme og creme fraiche, rapsolje fremfor smør osv.
Men jeg må advare mot at det er like viktig å planlegge dagene når man spiser etter fedon-metoden for selv om man tror det er lettere å finne mat man kan spise er det ofte ikke det. Så det lønner seg, hvis man vet man kan komme i en situasjon man må velge en kjapp løsning, å ha f.eks et par lindberg brødskiver i veska.
Jeg er veldig fersk på dette her ... :o Er det virkelig helt greit å spise 2-3 egg daglig?
Det står at man kan spise begrensede mengder av store havregryn. Er det sånn at man bør holde seg helt unna f.eks havrekli? Jeg spiser en tykk velling/ tynn grøt bestående av 2 ss av en blanding av store havregryn, havrekli, linfrø og solsikkekjerner blendet med 2 dl. melk til frokost. Jeg har i tillegg spist 3 rugsprø til kveldsmat. Bør jeg la være å spise begge deler i løpet av en dag?
har også hørt det ja. Men du trenger ikke telle like strengt da. Og det er vel mange som opplever at ett måltid med enten rugsprø, fiberrik eller grøt eller pannekake er nok pr dag ja. Variasjoenr her og..
Tusen takk for dette innlegget! :) Jeg er helt ny med dette, og du store himmel så mye feil jeg gjør! :eek:
Kan jeg spise f.eks havregrøt til ett måltid, og knekkebrød (rugsprø, ryvita)
til et annet på en og samme dag?
Har ikke lest alt av Lindberg, men har og kan snart utenatt "kost i ballanse"
Hele ideen er 5-6 måltid/døgn
Hvert måltid skal innholde en håndflate (størelse og tykkelse) av en proteinkilde og 2 håndflater grønnfor. Man kan regne bønner/linser / erter som grønnfor.
Pasta/ris/poteter/mat av korn (brød,knekkebrød,havregrøt etc) er belønningsdelen i ET av dagens måltider, og skal ikke utgjøre større del enn 1/2 håndflate.
Dette er rimelig små mengder med stivelsesholdig mat.
Jeg er stor takk skyldig til Hr Lindberg. Kostholdet hans er fantastisk for min type2 Diabetes.
Mosjon:
I Kost i ballanse, anbefaler han minimum 20 minutters rask gange, 7 dager i uka.
Dette fungerer fint. Jeg tenker sånn: 20 minutter morsjon er minsteinnsatsen, alt over er et pluss.
Kjempeflott liste ;) jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid så da må jeg forlate ketolysekuren :( men fedon virker til å være et flott alternativ for meg. Ser at det er flere måltider med Fedon, klarer man virkelig å spise så ofte? Og er det lett å omstille seg? Leste et sted at det ikke er lett å omstille seg til Fedon, ikke når man har blitt gravid i alle fall for da har man nok av andre ting å tenke på. Jeg trenger oppmuntring, for jeg vil ikke gå opp alle de kg igjen som jeg gjorde med forrigemann. Har nesten klart å gå de ned kg jeg fikk på meg etter den fødselen.
Har man problemer med å gå ned med denne menyen, prøv å snu den.
Ikke start med masse karbo til frokost.
Han skriver at man bør starte med blodsukker under kontroll, og det får ihvertfall ikke jeg med havregrøt til forkost.
Ja, det er vel samme fingerregelen som i alle andre kostholdsfilosofier; Den feteste maten først, den mest karboholdige utover dagen.
Men, jeg lurer nå da, det står at man skal spise rå nøtter. Jeg er en sucker for ovnsristede mandler, og ristede nøtter i det hele tatt. Og nå følte jeg meg med ett litt grønn (rart, fra å ha hatt skikkelig peiling på eget kosthold så lenge, til å atter igjen surre rundt i en litt ukjent jungel :o) så jeg lurer på om det er en spesiell grunn til at de rå nøttene er å foretrekke? Gjelder det også peanøtter, selv om det egentlig er en blegefrukt?
De ristede nøttene er varmebehandlet, og fettet er derfor ødelagt. Så at de helst skal spises rå handler ikke om at det er nøtter eller belgfrukter - men at de inneholder store mengder gunstig fett, som ved oppvarming ikke er gunstig lengre.
Hmmm. Lurer på hvor høye temperaturer over hvor lenge de forskjellige nøttene tåler. Jeg pleier å kjppe en pose rå mandler og legge dem i alufolie og ha litt salt og olje over, røste dem i to tre minutter i ovnen på ca 180 gr, røre dem litt rundt med en slev og la dem stå et par minutter til. Følte meg ganske forsikret om at olja tåler det, så da burde kanskje nøttene tåle det også? Aner jo ikke hvordan de gjør det på de forkjellige fabrikkene.
Hvis olja tåler det, går det meste bra.
På fabrikker tror jeg de holder skyhøy temperatur, og bruker sikkert noe transfett for lang holdbarhet på nøttene.
Ja, æsj. Dumme farbrikker. Her har jeg holdt meg unna transfett og proklamert dens skadevirkninger i år og dag, og så tenker jeg ikke på de dumme nøttene :(
En time? :eek: Jeg rista mandlene mine nesten ti minutter ved et uhell, og de ble svartbrente :o Men så har jeg en liten ovn, og den har en tendens til å bli litt varmere enn andre ovner, virker det som.
Stiller det samme spørsmålet i flere tråder :p Ovnen min har ikke varmluft :( Billig og brukt, man er ikke alltid forberedt når stekeovnen ryker dessverre. Men det går greit uten også!
Kan prøve lengre med lavere temp. Kjøper også mesteparten av nøttene mine på innvandrerbutikk.
Dine smakspreferanser er en ting, men det er ikke noe du kan ta utgangspunkt i hvis du gir råd til noen som har et ærlig spørsmål. Dette er en tråd om dr. Lindbergs kosthold, og da kan du ikke skrive at pistasjnøtter ikke er tillatt, selv om du ikke liker det! :mad:
Sukkerfri sjokolade smeltes i vannbad.
Ha oppi finhakket pistasjnøtter uten skallet. blandes godt.
Legg massen utover et bakepapir. settes inn i kjøleskapet til det har stivnet.
Ta det ut og brekk det opp i passelige biter . som nå kan nyyyyyyytes med velbehag.
Da vil jeg tro at dette kan passe både til oss som elsker pistasjnøtter og til runegutt :)
Jeg pleier lage en lignende variant...eneste forskjellen er at jeg OGSÅ tilsetter litt cocosa....(har også hatt oppi kokosmasse, og prøvd med ulike varianter av hakkede nøtter...namme!! :smile: )
Her var det masse bra info :)
Jeg vurderer nemlig fedonkur, og ser dermed at jeg ikke kan spise så mye fett som jeg først trodde jeg skulle på lavkarbo.. er ny her inne, og har nok lest mye innlegg som går på den ketolysekuren. Skjønner nå at dette ikke gjelder fedon.
Åj så mye det er å sette seg inn i, spesielt når det er så mange kurer å velge mellom, som tydeligvis er bra alle sammen... :confused:
I BEGRENSEDE MENGDER: Brød: Det er kun dr. Lindbergs ferdigbakte eller i mix som er både karbohydratredusert og proteinberiket. Vollkornbrød og dansk solsikkerugbrød kan også gå bra.
Men lettbrød da?? Det må vel være lov?? Det er omtrent helt likt som afrodite brødet til fedon angående karber men mye mindre kalorier. Jeg synes det er godt og en kjærkommen forandring til knekkebrød! :)
Kjempe bra tråd!:) Jeg snuste litt på lavkarbo/Lindbergs for et år siden, men det har sklidd litt ut, så jeg ønsker å begynne på nytt igjen. Jeg har hvertfall endelig funnet et kosthold jeg klarer å holde meg til, og som også minsker min store søthunger..! Supert!:D Jeg skal ikke ned mer enn 5 kg, men jeg må ha et kosthold jeg kan holde meg til senere også, et sunt kosthold! Nå blir det altfor mye sukker og potetgull...Fysj!:o
Jeg har en brødoppskrift som jeg lurer på om er OK i et Lindberg-kosthold. Det er et grovt speltbrød. Er det for mange karber??
1 brød:
300g grov spelt
200g siktet spelt
1 ts natron
1 neve linfrø
1 neve solsikkefrø
0,5dl skummet melk
ca 5dl lunkent vann
Hva tror dere?
Gleder meg til å komme ordentlig igang igjen nå, og gjøre det riktig!:)
apelsinjuicespørsmål:nei ikke no særlig..du får for høy GI. Evt et lite glass om du må, sammen med en proteinkilde. Ta heller et eple l en pære. (med protein til da og ja)
Brødbakesprøsmål: Jeg ville sagt nei...men noen kan spise litt speltbrød (lavere GI) men andre må holde seg borte evt til rugspør/fiberrik/proteinbrød. Du kan jo prøve deg frem.
Lær dere hovedprinsippene, og unngå det andre så går det ganske greit
Spis protein til alle måltid, unngå sukker, hvitt mel og stivelse, sats på langsomme karber og..voila! Verktnedgang og bedre helse
Takk for svar!:) Så dette er ikke noe ala det samme som Fedon-brødet? For lite proteiner? Da vet jeg hvertfall at det ikke er det verste å spise.. Men jeg har, heldigvis, ikke noe stort problem med å holde meg unna brød uansett, så det skal nok gå bra;)
Spelt har så vidt jeg vet ikke lavere GI enn vanlig hvete, men det har mer næring -altså både i skallet og i kjernen i motsetning til hvete som bare har det i skallet :)
Åh, så glad jeg ble da jeg fant denne tråden! Brått ble det mye mer overkommelig å skulle legge om kostholdet!
Fikk diagnosen PCOS i mars-09, noe som kanskje kan forklare hvordan jeg klarte å gå OPP 10 kilo i løpet av 7 GreteRoede-kurs mens andre gikk ned 20-30! :mad:
Et par spm;
er Byggris (boil in bag) greit som tilbehør til middagen? Jeg strever med å få middagen min til å virke "komplett" uten et eller annet som erstatter poteter/ris/pasta
Dersom jeg spiser byggris til middagen, kan jeg da spise fedon-vennlig brød til frokost/kvelds?
Ok. Det blir litt av en overgang å kutte så mye karbohydrater! :kadetgaar
Hva med smør... Skal man holde seg til ekte meierismør eller lettere varianter her? (vet at fedon sier magre meieriprodukter, men så er det dette med margarin og alt som er tilsatt i det...) Eller skal man kutte alt av smør, og til steking kun holde seg til olje?
Jeg ville nok ha stekt i smør, ettersom det er få matoljer som tåler så høy oppvarming som tilberedning av mat krever. Men kanskje satse litt mer på ovnsbakt? Mat bakt i folie er jo supert, godt og enkelt, og lite søl ;). Olje kan du helle på etterpå. Men mengden smør bør jo være minimal om du spiser c-måltider. Ikke bruk margarin, i alle fall, av nettopp de grunner du selv gir :)
Gikk til ernæringsfysiolog ved en Fedon-klinikk eller noe i den dur for et par år siden. Hun mente det var ok med litt frukt, men at juice (uansett fersk og uten sukker) var fy-fy, fordi man mister fiberet i frukten og "bare" blir sittende igjen med det høye karbohydratinnholdet.. Just a thought :)
En ting jeg lurer på er hvordan det er med kaffe? Har mye erfaring med Ketolysekuren, der ble det opplyst at kaffe var helt ok, men opplevde selv at jeg måtte gå over på koffeinfri for å ikke stagnere vekttapet. Hvordan stiller Fedon seg til dette? Hva med kunstige søtningsmidler?
Takker alle for masse nyttig info både her og i forumet generelt :-)
Jeg gleder meg til å ta fatt på en mild variant av denne. Det vil si, enkelte ting vil nok være vanskelig å kutte helt ut med det første, men jeg har kommet godt i gang. Dessuten liker at det er mulighet for å f.eks spise pasta osv, for min del er det noe jeg er ekstremt glad i og vanskelig å holde unna. Uansett, dette blir spennende!
Ser at de siste innleggene er gamle,men bare en liten kommentar til brød: Jeg har fått beskjed om at jeg kan spise 1 skive Fedonbrød eller Omega-brød. Eller Rugsprø som de andre skriver.
Det er ikke noen direkte karbohydratrestriksjon på Lindberg, men måltidene er bygd opp etter en slags tallerkenmodel - en del fett, en del proteiner og en del karbohydrater. Maten er kategorisert etter a, b og c-måltider, hvor c-måltider er de man bør vente med til endt slanking, og består av ting som fullkornsris og pasta, frukt, lindbergbrød etc. Du kan følge Fedon, og ligge på alt fra 50 til 150 gram karbohydrater om dagen. Lindberg fokuserer ikke på gram kh, men på GI (glykemisk belastning, altså i hvilken grad en matvare påvirker blodsukkeret).
Jeg vet ikke for mye om Lindberg, men en tng er sikkert, det er like vanskelig å si hvor mye man går ned på Lindberg som hvilken som helst annen diett, da alle kropper er forskjellige mht til alder, helsetilstand, kjønn, grad av overvekt, og ikke minst hvor lenge man har vært overvektig.
Jeg vil anbefale deg å lese alle trådene her inne om Lindberg, og ikke minst, kjøp eller lån Fedons Metode på biblioteket :)=.
Takk alle makter for denne tråden:) Jeg er helt ny på dette, har ikke spist en karbohydrat siden søndag og var i ferd med å kaste inn håndkledet. Kvalm og sliter med¨å få i meg noe som helst i dag. Å spise mye fett er helt unaturlig for meg, (jeg har jo blitt godt opplært i å unngå saus, smør, fettrander, majones, dressing osv osv...og har likevel hverken flat mage eller tellbare ribben...) men denne dietten her skal jeg vel klare å følge opp over tid.
Ikke helt sikker på om jeg skjønte hvordan jeg skal finne ut og forholde meg til matens GI, men jeg får vel kjøpe boka jeg som alle andre;)
Det finnes en egen Fedonmusli som selges blandt annet på meny. Men det er bedre å lage selv, med store havregryn, linfrø, solsikkefrø, soyaflokker og hakkede mandler.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.