Har hatt "den store bakedagen" i dag, og startet med Iset-brødet (NAM-NAM), så laget jeg modifiserte Ullabullaboller (gode de og!)... deretter fikk jeg lyst å prøve meg på søte boller/ rundstykker.
Her er oppskriften på
INGIS` SUPERDUPERGODE BOLLERUNDSTYKKER:
5 ss soyaprotein
3 ss kruskakli
5 ss Creme Fraiche
4 egg
100 gr smøreost (Kavli trippel)
4 ss bakemix
2 ts kardemomme
2 ts bakepulver
3 ss splenda
3 ss rapsolje
4 ts Johannesbrødkjernemel
Kjør alt sammen i food prosessoren til det blir en klissete men litt fast røre :p (tannpasta???)
Deretter formet jeg boller med to spiseskjeer, og satte dem på bakepapir. Muffinsformer kan sikkert brukes, men jeg hadde ikke...
Jeg fikk 14 bollerumdstykker :D
Stekes på ca 175 grader midt i ovnen i ca 20 min.
Nyyydelig delt i to, med en liten dæsj syltetøy, men kan helt fint spises uten noen ting!
Har ikke vekt, så aner ikke hvordan jeg skal få regnet karbo innholdet :o
Neste gang vil jeg prøve de med mer soyaprotein og mindre bakemiks for å redusere karboene... ;)
Disse var helt knall! Jeg har savnet brød og gjærbakst noe innmari, så dette ble topp. Brukte natreen, flytende, jeg da, ble bare så utrolig gode. Men var er karbs her da tro???
Jeg har savnet tykk bunn på pizza, ELSKER det. I dag lagde jeg denne oppskriften, smurte utover en stor paiform ( i tillegg fikk jeg 8 muffins tror jeg, deig som ble til overs). Stekte den litt, for å få den litt fastere. Brunet kjøttdeig og sopp, og hadde i litt First price tacosaus. Ost på toppen. Mmmmmmmmm!!!!!!!!!!!! Endelig var det godt med pizza igjen!!! (Min ikkeketolyse mann prøvde en annen pizzabunn her, som vi begge syntes smakte for mye egg. Til og med han likte denne!!!)
Argh at det måtte være bakemix i. Jeg har alle de andre ingrediensene, men ikke bakemix. Har noen prøvd uten? Synes det er litt dumt å kjøpe det når jeg aldri bruker det, bruker bare soyaprotein eller myseprotein. Er det Atkins sin eller ketolyse sin? Er ikke ketolyse bakemixen bare soyaprotein da?
har laget de igjen gitt:D Denne gangen ikke fullt så søte slik at de erstatter et godt gammelt rundstykke. Ble veldig godt! Av alt jeg har prøvd er dette nærmest originalene i smak og konsistens!
De ble nydelige! Virkelig det nærmeste jeg har kommet rundstykke/bolle siden jeg begynte på lavkarbo. Likte både smak og konsistens veldig godt, og den smakte virkelig ikke så "eggete" som feks lappene.
Personlige endringer til neste gang: Tror jeg enten skal ta mindre splenda i, for rundstykkefeeling, og kanskje litt mer kruskakli, eller mer Splenda for feks fastelavensbolle (takk for påminnelsen Frøy!).
Jeg lagde disse i dag! Takk for oppskrift!
Jeg brukte proteinpulver i stedet for bakemix.
Litt vanskelig å få ut av muffinsformene, men utrolig gode med eplemos på!
Hildrande duuuuuuuu! :D Har akkurat tatt disse ut av ovnen, og det må jeg si var andre boller! (...) Jeg brukte kun bakemix, ikke soyaprotein. Byttet ut Kavli med philadelphia og det funket utmerket. Fantastisk med bakst som ikke smaker verken nøtter (naturlig nok) eller intenst av egg :)
Hmm..skeptisk. Har prøvd en del av div bakeverk på lavkarbo,men har enda ikke funnet noe som er godt..uansett hvor mye dte er lovprist.hehe. meeen,kan jo kanksje prøve en g ang til da :ja:
Har laget disse bollene idag, og de var helt fantastiske - anbefales virkelig. Har nå spist en med smør og litt syltetøy:sikle:.
Neste gang skal jeg lage rundstykker; tilsette litt salt og kansje litt annet krydder - og droppe søtstoff og kardem .
Gjorde noen endringer utfra hva jeg hadde i skuffer og skap:
4 egg =2 (mine var små så det ble bare 2oo g)
100 g tine kremost nat. =3
150 g cc =2,5
30 g oliven olje
10 g kruska kli =2
60 g bakemix =5
2 ts natron
4 ts j.b.k.m.
litt kardem.
litt søtstoff =1,5
Det blir 16 karber totalt, og jeg fikk 10 store boller så da blir det 1,5 k. pr. bolle!!
Ja, disse var virkelig gode! :sikle:
Jeg laget dem i sånn silikon-muffins-form, det funket veldig bra.
Jeg hadde ikke kremost og brukte CottageCheese i stedet, funket helt fint. Hadde ikke så mye splenda heller, men de ble gode for det, unnet meg heller litt lavkcalori syltetøy fra heistad på.
Ja, var ei eller en her inne som hadde brukt oppskriften (som den var, tror jeg) til pizzabunn og sa det ble ordentlig tykk ekte pizzabunn. Må jo bare prøves. :D
Jeg tok hele oppskriften ja... Med splenda, men kan sikkert sløyfes. Lagde en annen god variant her. Hadde igjen litt røre, hadde i litt sukkerfri sjokolade, kuttet i biter, og da ble det boller med sjokoladebiter i. Mmmmmm......
Jeg tror jeg ville beholdt litt av det søte også i pizzadeig eller annen "brødbakst". Synes det er godt. Mange har jo sukker i pizzadeigen, feks. Jeg synes det gir en litt ekstra god smak.
Har du smakt disse bollene, Iset? Jeg for min del synes det virkelig litt kvalmende å ha kjøttdeig og smeltet ost på disse og ville droppet søtning og heller tilsatt bittelitt salt. :)
Nope, så det kan godt hende DISSE ville blitt for søte. Jeg skal lage dem etter oppskriften snart for å kjenne hvordan smaken er, så bestemmer jeg meg for om jeg vil ha søtning i når jeg lager pizza senere. Jeg er litt glad i søtt og salt sammen jeg da, kan godt bruke ei vanlig hvetebolle som minipizzabunn, faktisk. :lol:
Har så lyst å lage disse, er bare så irriterende at jeg må kjøpe både soyaprotein OG bakemix, synes det blir litt vel dyrt akkurat nå. Må vente litt.
Jeg har blodtypedietten i bunnen for min lavkarbolivstil :lesebok: og har derfor justert litt. Inntar ikke hvete, og ikke søt kumelk eller ost :visemuskl. Doblet satsen i kveld, og fikk 20 muffinsformer fylte. De rant over, men smaker nydelig. :sikle:
Har du blodtype A er dette å foretrekke:
10 ss soyaprotein
6 ss havrekli
10 ss rømme
8 egg
100 g chevre
100 g reven hvit geitost (av myk type, den harde er veldig salt)
3 ss Fribol bakemiddel (kjøpes på apotek)
6 ss kardemumme (liker kardemumme i "søte" bakverk)
4 ts bakepulver
6 ss solsikkeolje
6 ts Johannesbrødkjernemel (øker trolig mengden av det i neste sats for å hindre utflytning)
Stekte midt i ovnen på 175 grader i ca 25 minutter.
Regnet karbohydratinnehold pr enhet ved hjelp av "Mat på data 5.0" og fant at disse rause 20 smakfulle "bollene" inneholder ca 1.5 g.
Noen som har prøvd fryse disse bakeverkene, forresten? :cool:
Hiver dem i kjøleskapet, og meg selv i køya og byr dere alle en herlig søvn så lenge!
:)
Jeg lagde med bare soyaproteinpulver, siden jeg ikke har bakemix. Gikk helt fint det også. Veldig gode, har akkurat laget en omgang med bare bittelitt splenda nå som jeg skal bruke som jobbmat :D
Jeg har prøvd så mange varianter av bakverk med bakemiks eller soya eller myseprotein nå, at jeg må si jeg var kjempeskeptisk. Det får liksom være grenser for hvor mye god ost og hvor mange gode egg man skal ødelegge. Men jeg tenkte skitt au, vi prøver en til.
Ble ikke mindre skeptisk underveis. Brukte philadelphia og ketolyse-bakemiks, hadde ikke soyaprotein. For det første ble det ikke noe tannpasta-aktig, men mer flytende, så jeg ble nødt til å bruke muffinsformer. Av papir. . . noe som gjorde at de fleste fløt ut av formen og utover bakebrettet, som jeg selvsagt IKKE hadde bakepapir på. Blæh.
Så jeg ventet egentlig ikke noe særlig da jeg smakte.
Men alle som har skreket over seg her inne, har faktisk rett! Det VAR veldig godt! Det er absolutt det nærmeste "ekte" vare jeg har kommet. De hevet seg flott, men falt litt sammen etterpå. Får se hvordan de oppfører seg når de får ligge litt.
Jeg tror absolutt jeg må prøve dette til pizza, for også der har jeg prøvd "alt" uten å finne noen ting som funker for meg.
Å nei, nå har jeg handlet Philadelphia og er klar til å lage disse bollene og så viser det seg at jeg mangler kruskakli.:(
Hvor viktig er det? Kan det erstattes med noe annet? F.eks havregryn, proteinpulver, knuste solsikkekjerner eller linfrø?
Ville jo så gjerne, men gidder ikke ut å handle igjen.
Noen forslag?
Har tenkt å lage den søte varianten.
Hmm..Jeg ville tro at det er denne kruskaklien, som lager noe av konsistensen i bollene....De blir luftige og samtidig "sammensatte"...Men jeg har ikke prøvd uten altså..Kan jo hende det går?...
Har gjort noen forandringer og skal snart sette dem i ovnen. Skal fortelle om resultatet etterpå. Har veldig løs deig, så jeg har tilsatt litt ekstra av de forskjellige "meltypene" for å få den litt fastere. Det kan godt være det bare er min tolkning av ss som blir feil. Den er fortsatt løs da, så vi får se. Har i hvert fall muffinsformer, ellers hadde det blitt lapper tror jeg.:p
Kan ikke si annet enn at mine ble vellykkede, men nå vet jeg jo ikke hvordan de er i forhold til de originale, så jeg får vel prøve med kruskakli en annen gang. Legger de jeg lagde i en egen tråd, siden det ble ganske mye forandringer. Jeg kaller dem "Søte Johannes-scones".
Jeg spiser ikke hvete, så jeg bruker havrekli. Det øker dog karbmengden noe: 45 g havrekli tilsvarer 24,6 karbohydrater mens samme mengde hvetekli har 8,3. Men dagens bakst på 27 boller finregnet jeg til 1.2 karb. pr stk. :)
Hvis jeg skulle velge blant de erstatningene du nevner tror jeg kanskje jeg ville knust litt havregryn. :)
Bakte disse idag, med baconost, siden det skulle brukes til pizza og rundstykker. Hadde rundstykkene i papir-muffinsformer, de satt virkelig fast.. Anbefales ikke. Ihvertfall lurt å spraye formene først. Smurte en paiform og helte noe av røra i, forstekte litt, og har nå hatt på fyll. Gleder meg til pizza. Virker som om deigen slipper lettere i paiforma, sikkert på grunn av bakefettet.
Smaken ble kjempebra på rundstykkene. Har spist et rundstykke med Kvitseide
hvitløkssmør og røkt skinke på. Nam! :) Gleder meg skikkelig til frokost i morgen :)
Jeg bruker sånne store amerikanske muffinsformer i papir, og har aldri hatt noen problemer med at bollene sitter fast. Dette er for øvrig en genial oppskrift som kan varieres i det uendelige :D
Investerte i muffinssilikonformer for ei drøy uke sida; det er virkelig å anbefale. :stortsmil Vart litt lei av at bollene rant utover og fikk flatform. :sint:
Er ingen kakemons :p og har ikke hatt behov for kake-/muffinsformer før jeg nå begynte på lavkarbokuren og må bake brød sjøl. De kosta ikke skjorta på Clas Olsson; bollene ble høye og flotte i forrigårs. :_plystre:Og slapp fra formen som et skudd. :D
Silikon er eminent i mange sammenhenger og bør få sin berettigelse etter at kosmetikkindustrien har svertet materialets rykte i mange år. :wacko:
Denna oppskrifta er utrolig god! Spesiellt med masse masse smør på:D Dessuten byttet jeg ut olja med smør. Det ble også godt!
Kakao har jeg også prøvd, men da må de sukres mer. Men disse er topp!!!
Nå har jeg akkurat satt et brett boller, bakt etter Nett's oppskrift, inn i ovnen. Etterpå så jeg at jeg hadde glemt hevemiddel.... De blir nok sikkert litt flate, men røra smakte i hvertfall godt så de blir nok gode uansett :)
Det gjør seg ikke å kutte ut hevemiddel!!! Så lovende ut en stund, de hevet seg fint, men når jeg tok de ut av ovnen falt de sammen og ble veldig tette.
Blandet litt inn i røra som var igjen i bollen( hadde gjemt unna litt til pizzabunn) og den ble helt annerledes og så veldig fin ut. Må kjøpe mer ost og lage en porsjon til i løpet av helga.
Jeg fikk til svar tidligere at det gikk bra å fryse dem. Har ikke prøvd selv, for de holder seg svært godt i kjøleskap. :stortsmil
Ser av dateringen på mitt forrige innlegg at jeg lagde den forrige satsen 22/2 (dobbel mengde), og av den har jeg fortsatt 6 nydelige boller i eminente Tupperwarebokser i kjøleskapet. :)
Å jeg var skeptisk da jeg holdt på med røra. Første gang jeg skulle bruke soyamel - og det luktet ikke godt. Ble faktisk kvalm. Minnet meg om sånne proteinbarer som jeg ikke liker. Så jeg fryktet at dette skulle bli en nedtur.
MEN: Dette var helt fantastisk! Snakk om gode boller! De ble luftige og fine, og kan jo godt sammenlignes med vanlige boller.
Jeg har ikke bakemiks, så brukte kun soyamel, cc i stedet for smøreost, smør istedetfor olje og rømme istedet for creme fraiche. Brukte papir-muffinsformer og fikk 14 stk. Satt litt fast så må nok smøre enda bedre...
Syns de er best med masse masse bremykt! Dele de i to og ha like tykt på med bremykt som muffinsen er:D Det er sååå godt. Drømme... Er i nilleuke nå, så blir ikke noe muffins å meg:(
Har prøvd bake disse som brød en par ganger nå, men synes det faller sammen så mye når jeg tar det ut. Noen med erfaringer? Har økt steketiden til ca40min, men fortsatt faller det sammen...
Tusen takk for kjempeherlig oppskrift.:D Har ikke bakemix men erstattet bare bakemixen med proteinpulver istedet. Ble omtrent som vaffelrøre i konsistensen og trengte knapt 10 min i ovnen. Hang voldsomt igjen i muffinsformene så jeg går nok å kjøper meg litt silikon i morgen. Var veldig gode, deilig med noe som ikke smakte egg! Kommer nok til å bake en dullion og fryse ned!
(Ser for meg varianten med pizzakrydder i og med smeltet ost på toppen også!)
Har bakt disse i dag, og var en smule skeptisk da jeg ikke fikk "tannpasta-konsistens", men bare røre.
De så veldig gode ut i ovnen, og like gode når de kom ut. Fallt ikke sammen eller noe.
Men jeg hater soyaprotein, så jeg ble skeptisk igjen når jeg delte en bolle i to - der var den svampe-konsistensen igjen, men så var lukta helt annerledes - nemlig god. Og de smakte kjempegodt!
Så nå er all skepsis borte, og 3 boller med smør ble spist til lunsj. Jeg fikk 15 stk. i muffinsformer, og har vært flink og puttet resten i fryser'n.
Takk for en flott oppskrift! :blomster:
Enten gjorde jeg noe feil, eller så er jeg kresen. Syntes ikke disse var så gode jeg.
Ikke var de søte (brukte splenda, og var redd for å ta for mye) kardemomme hadde jeg ikke, og jeg brukte kun soyaprotein og kruskakli, fordi det er det jeg har.
Får gi dem en sjans til..;)
Tusen takk for deilig oppskrift! Etter en måned på Ketolyse var jeg skrekkelig lei av kun et fiberrik i ny og ne. Jeg hadde kun soyaprotein, ikke bakemiks, men det gikk helt fint. Dessuten hadde jeg i en neve hakkede valnøtter. Har akkurat satt til livs en varm bolle med meierismør. Oh lykke, deilig med noe "bollete" i munnen!
Oi jeg bruker soyaprotein overalt i oppskrifter der det står bakemix også. Dette er første gang jeg ser en oppskrift med begge deler i. Kan jeg bruke 9 ss soyaprotein her, og så kutte ut bakemixen??
Kan jeg bruke natreen istedet for splenda, samme mengde da eller?
Jeg har verken bakemix, soyapulver eller proteinpulver (venter på pakke fra Ketolysebutikken), men jeg har johannesbrødkjernemel. Er det på noen måte mulig å lage disse bollene likevel? Har så lyst på noe bakst :)
Disse kan man spise på ketolyse eller??
Noen som erfaring om man stagnerer av disse?? Må ha noe som jeg kan ha med på jobb, og da er jo disse perfekte :)
Jeg lagde en halv porsjon i går - og i dag måtte jeg lage mer :p Farlig gode faktisk..
De er littegranne tørre, prøvde med 50 g smør i dag, men merket ikke stor forskjell.. Det er ettersmaken som er tørr liksom.. hvis noen forstår? Jeg har brukt philadelphia ost, er det noe forskjell der?
Fy **** sier jeg bare, dette er noe av det beste jeg har smakt :sikle:
Hadde bare soyaprotein, smør i stede for olje, og philadelfia-ost.
Dette var himmelskt med smør og en dæsj med syltetøy på :ja:
Disse skal jeg lage igjen :heia:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.