Og my goood! Jeg glemte en ingrediens! Ser nå og husker at jeg ikke hadde rapsolje i mine boller. Hva kan være hovedkonsekvensen da? At de ikke henger helt sammen? Eller at jeg ikke får i meg det fettet...? For jeg syns kanskje at de var litt "smulete" og ikke var heelt faste nei. Men gode ja! :sikle: Koste meg med 1/2 fersk en i går med syltetøy på. Men må jo nå prøve oppskifter etterhvert også med alle ingrediensen
Lindabt, så flott at man kunne bruke philadelfia da..! Orker ikke å løpe rundt på butikker langt unna sååå ofte
veldig fint om noen har erfaring med stagnasjon etter å ha spist disse bollene! Visst ikke så innfører jeg de herved i min ukeplan.. hadde jo ikke vært så dumt dersom disse var sinsykt gode!!
bra oppskrift, men føler meg ikke frelst.. ikke for å være kjip.. men jeg syns ikke de var sinnsykt gode. De var helt ok.. Gøy å forsøke litt, hvertfall. overrasket over hvor høy og luftig de ble!! !:D
Heisan! Ser at det står forslag om å bruke Kavli trippel i denne oppskriften, noen som vet hva det er? Aldri hørt om før..... Lagde pizza på lørdag og da brukte jeg denne oppskriften til bunn, hadde da i Kavli baconost.....ble nydelig!!
Jeg begynte å blande til deigen. Målte opp - meget nøyaktig med sånn spiseskje og teskjemål som man kjøper i kjøkkenvaren. Hadde i 4 egg. Målte opp alt det tørre og alt det våte hver for seg. Blanda i hop, og tenkte: hvordan i all verden har de klart å "forme" noe som helst med dette? Har jeg driti meg ut? :confused: Det er jo vaffelrøre!
Vafler! JA! Namnam! setter på vaffeljernet Steker et par vafler mens jeg mikser mer soyaprotein og glutenmel i den opprinnelige deigen... Setter noen boller til steking(i muffinsformer), og spiser så en vaffel.
"Hmmm... tja... kan ikke akkurat skryte. De var ikke bedre enn de i den berømte vaffeltråden her inne... Uff... Tror ikke bollene kommer til å være noe særlig heller. Har jeg gjort noe feil, siden jeg er omtrent den eneste som ikke er overbegeistra?" tikk-tikk-tikk-tikk-ding! ta bollene ut av ovnen - "jøss så luftige de er! Ligner på muffins av utseende!" skjærer av en slingse og putter i munnen
Der! Endelig! NAM! :D På med litt hjemmelaga syltetøy. ENDA MER NAM!
Tusen takk for en svært god oppskrift på BOLLER (om ikke akkurat vafler), selv om jeg måtte ha mye mer tørt i enn det som stod i oppskriften (sikkert noe med mine måleenheter som ikke stemmer overens med originalen), men sluttresultatet ble MEGET bra :)
Skal prøve å lage et pølsebrød og et par sjokolademuffins med resten av røra. Kommer med rapport siden. Wohoo - hurra for freddan! :D
Edit: Har nå tatt ut sjokoladebolla/muffinsen og pølsebrødet fra ovnen. Det ser veldig bra ut! Muffinsen smakte som muffins også! Konsistensen var litt mer bollete (pga glutenmelet sikkert), men veldig gode! Hadde litt kakao og litt hakket mørk sjokolade oppi. Nam!
Pølsebrødet var egentlig tenkt til å heves, slik at jeg skulle dele det på midten som et vanlig. Hadde sesamfrø på toppen og all tingen... Men det sklei litt utover, så det ble verken lompe eller brød. Neste gang skal jeg med vilje flate det mer utover og bruke som "lompe", eller så må jeg lage deigen litt tørrere slik at de ikke sklir utover. Men som pølsebrød, smaks- og konsistensmessig, tror jeg vi har en vinner! Hurra for oppskrift!
Jeg har laget disse nå. Men jeg byttet ut oljen med smør. Ellers fulgte jeg oppskriften.
Men jeg forstår ikke hvordan noen kan få en flytende røre?? Jeg la opp 2 hamburgerbrød og 3 boller på brettet, og da hadde deigen satt seg såpass mye at jeg måtte ha i mer olje for at den skulle bli mulig å forme/henge sammen igjen... Veldig rart. Sikkert måla våre som er heeeeelt forskjellige da :)
Jeg har ikke smakt enda, men gleder meg.
Jeg delte røra i to å hadde splenda og kardemomme i ene delen og ikke i den andre. Spent på smaken. Nå skal jeg mekke en svær burger med ost og bacon :D
Jeg skal ikke si at disse var BOLLE-lignende... For det var de IKKE.... De hadde en ok smak, men desverre litt for mye soyaproteinsmak for min gane. Også var de ganske tørre. Men det er jo typisk for alt med bakepulver i...
Jeg skal prøve å lage denne en gang til med gjær, evnt gjær OG bakepulver. Vurderer også å prøve med natron. Det skal jo gi en saftigere konsstens (a'la gulrotkake) Legger inn resultatet senere :)
Disse her er skremmende gode. Kjempegode nybakte, men etter å ha ligget på benken en dag eller to i pose så smaker de akkurat som nybakte igjen etter et par minutter i brødristeren. Bakte boller på tirsdag og i dag har jeg hatt 2 stk til frokost med smør og litt heistad syltetøy. Delte de i to og hadde de 3 min i brødristeren og da smakte de nesten ennå bedre enn på tirsdag :D:D Så tusen takk til ingis for denne fantastiske oppskriften :p
Dette er det BESTE lavkb brød jeg har smakt mmmm....
Nesten litt for god:D
Neste gang skal jeg lage stor røre og lage hamburger og pølsebrød for å ha på lur. Disse kommer til å redde mange koze(les grill:D) stunder i sommer.
Nå har jeg også laget disse, og de ble supergode! Minnet kanskje mer om faste muffins enn boller i konsistens syns jeg, men smakte nydelig nybakt med lavkalori jordbærsyltetøy på :D
Mine ble lagd med Snøfrisk smøreost i stedet for kavli / philadelphia, og det fungerte det også syns jeg :)
Takk for oppskriften!
Johannesbrødkjernemel(JBKM) er et bindemiddel som blant annet brukes til baking på lavkarbo.
Du finner det i helsekostbutikker, eller på apotek under navnet Nestargel.
Okei! Når lønna kommer skal jeg helt klart ut på handlerunde ;) Men man bør vel ikke spise for mye av disse brøderstatningene heller mens man er på kur? (er ikke helt inne på alt enda...:rolleyes:
Jeg halverte oppskriften....angrer bigtime!!! Dette var veeeldig godt. Jeg lagde som rundstykker med bare litt søtning. Spiser nå en muffins med masse ost og majones......disse blir helt klart min favoritt. Har nå prøvd mange forskjellige oppskrifter her inne.... og jeg er naturlig veldig glad i brød. Dette ga meg helt riktig konsistens!! TUSEN TAKK for at dere er så flinke til å finne opp oppskrifter.:D
Hvorfor ikke? Hvis det ikke inneholder for mange karber er det vel bare å kose seg i vei....eller? :pJeg gjør det og går ned i vekt som bare det. Har gått ned 6 kilo på to uker her...he.
samme her.. sånn helt ok på smak, hadde sikkert for store forhåpninger etter å ha lest alle som skryter her;) men de ble veldig flate, kan jo ikke dele i 2, da blir det ingenting igjen:confused: mine sank sammen masse, og hang fast i muffinsformene:( men minsta likte dem:p
Nå står de i ovnen:D Er kjempe glad fornøyd over konsistensen; ble akkurat som sccones deig. Dette kan hende for at jeg rørte for hånd? Brukte også 4ts fiberhusk isteden for JBK, og seterrømmer ikke rømme.
Nå håper jeg bare de kommer ut like godt som de så ut (og smakte:p) da de gikk inn i ovnen.
Alright, bollene holdt formen, men hevet seg ikke særlig mye, jeg vil også bruke mer søtningsstoff neste gang, og kanskje litt mer kardenomme, kjenner heler ikke kanelen...storsett er de mer sccones enn boller. Sidene jeg lagde tre store runnstykker så står de lengre i ovnen, jeg så at bollene som var mindre og da mer stekt holdt sin luftige form, mens rundstykkene som var mindre stekt datt litt sammen. De fikk 5 min mer på 175 grader og ser veldig gode ut nå, de fikk også sesamfrø på toppen:)
Utrolig gode! Ihvertfall mens de er varme :p
Brukte ikke soyamel, bare bakemiks, og seterrømme istedet for creme fraiche. Og Tines naturell-ost. De hevet seg fint og ble helt herlige!!
Jeg bytta ut soya med bakemix og kruskakli med knuste sesamfrø. De ble helt himmelsk!
Bittelitt tørr... Mulig det er sesamfrøene som trekker litt mer veske enn kruskakli?
Det ble i alle fall noe helt annet uten den ekle bismaken fra soyaprotein:D
Disse kommer til å bli bakt ofte :_plystre:
Er det ikke ganske mye karbisser i bakepulver da? Går det an å bruke natron istedenfor, f.eks.? :)
Og hva med bakepulver og soyaprotein? Mamma skal få med seg handleliste i morgen sånn at jeg kan bake det når jeg kommer hjem fra skolen, og i og med at noen av disse produktene har det med å være i litt høyere prisklasse, vil jeg heller bruke bare én av delene.
Så - noen som har preferanser av disse to? Forskjell på konsistens, smak, etc.?
Og én ting til: hvilken bakemiks blir brukt? Har fått med meg at det er Atkins, men navn, mer nøyaktig? :D
Ble mange spørsmål, men er jo sånn man lærer... :rolleyes:
Lagde denne deigen i dag, men kuttet ut splenda. Spredde den utover en langpanne og stekte den i ca 15 min før jeg hadde på fyll og stekte litt til. Det ble veldig godt! Helt annet enn andre pizzabunner jeg har prøvd. Smakte ikke så egg og ble mer brød aktig enn omelett.
Mitt valg som pizzabunn fremover!:D
Prøvde disse. Erstattet bakemix med 3 ss soyaprotein og 0,5 ss glutenmel. Røra var flytende. Så tok i glutenmel og soya til deigen ble fast. Smakte på den og den var god, så stekte de i ovnen med hjemmelaget vaniljekrem. Ble ganske så gode! Tror de blir bedre etter en natt på rista.
Brukte soyamel som erstatter for opprinnelige oppskrifts soyaprotein og bakemixen(det er jo samme greia, bare annen boks :P ), Philadelphia, CC og alt annet som foreskrevet. Nei, vent, jeg bruke fiberhusk istedet for kruskakli. De ble veeeldig nøytrale synes jeg, men absolutt digg å ha lett-syltetøy og hvitost på :D Hva kan jeg gjøre for at de ikke skal falle sammen som ooooopsies neste gang?
Soyamel inneholder myyyye mer karber enn soyaproteiner, gjør det ikke?
Mitt soyaprotein inneholder kun 0.2g karber mens ifølge Næringsinnhold. no inneholder soyamel 23.5g:eek::eek::eek:
Har aldri falt sammen for meg, så det kan jeg ikke svare på!:p
På pakken min her står det 3,1 karb per 100, 37,3 protein og 20,6 fett. Merket Spielberger :)
Fikk 1,6 karb per rundstykke, regnet litt oppover på alle de usikre :)
Kjempebra!:heia: Kjenner godt til merket, liker soyaflokkene, men mener vi har hatt diskusjonen før. Er andre som feilmerker embalasjen også, eller det er feil hos disse sidene som oppgir næringsinnhold!
Fint å få det oppklart!:)
Dear Sandra,
3,1 g Carbohydrat per 100 gramm is the amount we analysed.
I just checked with literature (Souci, Fachmann, Kraut) and they mention the same amount. So I think the diets forum might be wrong.
Best wishes
Charlotte Ruck
Skal prøve disse som lussekatter, tenkte jeg. Kommer nok til å slite med å få til pølseform på dem, men tenkte å bytte ut kardemomme med safran. Og noen få rosiner skulle gå bra.
jeg har prøvd disse både som boller og rundstykker og jeg elsker de, spesielt rundtykkevarianten. nå har jeg lagd to store porsjoner, så har jeg deilig frokostbrød til alt det nydelige pålegget i julen. perfekt! :)
jeg pleier ofte å slenge oppi en ss med glutenmel også, og kanskje kokosmel. det binder deigen flott sammen. mine boller blir alltid høye nok slik at jeg kan dele de i to og spise de med pålegg på. yummie! :D
Kan man lage disse som f.eks donuts? Altså ha oppå sjokolade på toppen? Kan man da blande inn sukrinmelis og cocosa i sjokoladen så den ikke blir så sprø?
Disse var supergode!!!! Har spist alt for mange..huff...hehe... men deilig, fantastisk deilig å spise noe som faktisk smaker bolle!!! Tusen hjertelig takk for oppskrift!! I morgen skal jeg lage rundstykker av denne oppskriften...NAM!!
Prøvde meg i dag, men syntes røra ble alt for flytende til å forme boller, så ble i muffins former. Brukte i tilegg 2 ekstra ss bakemiks, og 1 ts ekstra johannesbrød kjernemel, men enda bløe den for flytende, kansje den skulle stått å hvilt og hevet i 30 minutter først?
De står i ovnen nå, men hadde ikke JBKM og ikke Soyamel, så jeg spedde på med litt mere kruskakli og bake pro. Håper de blir bra, de lukter ihvertfall hele amazing.:p
ENDELIG, noe som virkelig minner om bakverk, å ikke egg :-)
Super godt! Ble litt for rennende deig til meg, jeg delte oppskriften i 2, så var vell litt unøyaktig :-) Men gjør ingen ting, bedre hevelse neste gang :-)
Så bra du likte de. Jeg elsker de selv. Men med søtning og krem mellom er det som å spise vannbakkels. Herlig. Mine blir nesten alltid for løse, så har de i engangs muffins former for å beholde rundjeten og høyden.
HAH!! Disse var gode. jeg kuttet litt ned på splendaen, men tok en dæsj ekstra med kardemomme. Brukte ikke soyaprotein, men kun bakemiks..
Men jeg lurer på en ting: i vanlig pizzadeig (som jeg lager) pleier jeg å bruke vann, hvetemel, salt og bakepulver.. Kan jeg da erstatte hvetemelet med bakemiks og JBKM?
Syns Atkins bakemiks luktet som vanlig hvetemel :P
Bakte disse i helga. Hadde ikke bakemiks da damen i helsekosten ikke visste hva det var. Brukte mer proteinpulver istedet. Ble gode:)
Skal lage en dobbel porsjon i morgen uten kardemomme.. Gleder meg alt:D
Iiiih, gleder meg til å prøve meg på denne oppskriften :D Men vaniljekrem :) Mmm.. Gleder meg til jeg kan forlate kontoret Jeg vil hjem og eksperimentere! ;D
Hvorfor skulle du ikke kunne det? Du velger det søtningsmiddelet du foretrekker. Selv synes jeg sukrin er vanskelig, fordi det kjapt gir en kald smak og en ettersmak i lang tid etter inntak. Men jeg blander ofte feks sukrin og splenda, eller lignende, mindre ettersmak.
I disse bollene bruker du det du har.
Takk :)
Foreløpig foretrekker jeg ikke det ene foran det andre, det handler mer om hva jeg har :) Jeg er så fersk i dette at jeg kjøpte inn sukrin bare pga at det var det jeg hadde hørt om :p tenker erfaringene kommer etter hvert!
Eg har baka desse i dag, mmmmmmmmmm kjempegode.
Forandra bittelitt på oppskrifta fordi eg ikkje hadde bakemix og soyaprotein.
Brukte Bakepro i staden for, og øka litt med kruskskli.
18 stk, i silikonmuffinsformer.
5 ss kruskakli
7 ss Bakepro
4 ts JBK
2 ts bakepulver
1 lita ts tagatesse
1/2 ts seltinsalt
5 ss creme fraiche
4 egg
3 ss rapsolje
100 g kremost, Landlord naturell
Har nettopp spist en bolle med heimelaga jordbærsyltetøy (søta med tagatesse) :sikle:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.