< Tilbake til oversikten

Regne ut karboinnhold

#1

Tusta85 sa for siden:

Ja, hvordan gjør man egentlig det? :confused:


#2

Lemen sa for siden:

Lager et lite regnestykke jeg da, så forstår du det kanskje.

Om du tar

150 gram brokkoli (3,1 kh pr 100 gram): Så blir det 1,5 * 3,1 = 4,65 kh
50 gram blomkål (2,9 kh pr 100 gram): Så blir det 0,5 * 2,9 = 1,45 kh
(og sånn gjør du det for hver enkelt matvare)

Totalt blir det 4,65 + 1,45 = 6,1 karber

Altså blir det

karbo pr 100 gram * vekt i hektogram = antall karber

(1 hektogram = 100 gram = 0,1 kilo)
(karbo pr 100 gram finner du på varedeklarasjoner eller i matvaretabeller)

Var dette en ok måte å forstå det på? Hvis ikke kan jeg prøve å forklare det på en annen måte. :)


#3

Tusta85 sa for siden:

Takk Lemen!
Tror faktisk jeg forstod det. :D


#4

Lemen sa for siden:

Bare hyggelig! :D


#5

luna5 sa for siden:

Eg e heilt ny og lurer på dette her. Må ein altså drive å vege all maten ein skal spise for å ha kontroll. Gjer de dette, eller prøver de berre å ete mat som ein veit inneheld lite karbo?


#6

Distrea sa for siden:

Tror nok de fleste her veier og måler i starten. Men de fleste følger en bestemt kostholdsfilosofi som sier hvor mye du skal ha av diverse.

Råder deg til å starte med å veie og føre opp hvor mye karber du får i deg, lærer fort hvor mye de forskjellige er og hvor mye du skal ha.
Det er veldig fort gjort å enten spise for lite eller for mye hvis man ikke lærer dette ordentlig fra starten.

Lykke til :)


#7

luna5 sa for siden:

:)Men da e litt av problemet. Kor mangen karber er det i ein "dæasj" mjølk, eller i to skiver ost f.eks. Eg har ikkje skikkelig vekt, berre ei gammel ei som eg mistenker for ikkje å vere heilt nøyaktig. Da e et hardt liv. :D


#8

Distrea sa for siden:

Da må du bare prøve deg frem med litt logisk tenking. 4 dæsjer melk er kanskje en dl? 10 skiver ost er ca 100 g?

Også bør du ha en vekt. Jeg kjøpte en på tilbud på jernia til 120 kr, gjør nytta si den :)

Men.... har du ikke lsyt til å telle, så gjør du ikke det ;)


#9

luna5 sa for siden:

hmmm... har lest ein del varedeklarasjoner no og nesten ALT som eg liker inneheld jo masse karbohydrater. Livet e hardt. :-) Brød f.eks.Da e eg kjempe glad i. Ka et de i staden for brød? Eg e ikkje veldig begeistra for salat, berre så det er sagt. ;)


#10

Isis29 sa for siden:

Dersom du går inn på oppskrifter så finner du brød der som du kan bake! Jeg har prøvd noen varianter med godt hell!! Om jeg ikke skal spise brød så lager jeg gjerne osteruller. Altså putter noe pålegg inn i ost og ruller sammen! Har også fått dilla på avocado med reker, ost og skinke, eller lignende på!! Herlig! Bare å prøve seg frem og masse lykke til!


#11

Livsglede sa for siden:

Å regne ut karber for hvert enkelt produkt er forsåvidt greit. Men det jeg sliter med er når jeg lager store porsjoner for hele fam. og alle spiser av dette, hvordan da regne ut. F.eks når jeg lager jukseris så veier den 120 gr før den er laget, etter 7 min i microen med smør, veide den bare 57 gram, så hvordan regner dere da?


#12

Lemen sa for siden:

Du skal regne ut innholdet av kh før du har kokt/stekt matvarene. Så i tilfellet ditt her skal du altså regne kh fra 120 gr. blomkål.


#13

swimzy sa for siden:

jeg syntes det er vanskelig å regne ut..greit med grønnsakene og kjøttet, men hva med 1 ss rømme, 2 ss fløte osv......syntes det er så vanskelig å vite...:confused:


#14

Elastica sa for siden:

Bruk programmet fra Mattilsynet. Mat på data heter det og du kan laste det ned gratis. Da kan en legge inn 2ss av rømme og diverse og programmet regner ut hvor mye karbohydrat det er i det. Veldig nyttig!


#15

swimzy sa for siden:

oj, det hørtes utrolig knall ut!!!
har du noe likt til mat tilsynet?


#16

swimzy sa for siden:

tuusen takk for bra tips, jeg fant det selv nå!!


#17

Fungirl sa for siden:

Veier både rømme og alt jeg så vet jeg hva jeg får i meg :)


#18

Cyan sa for siden:

Jeg skal begynne å telle karboer nå, og tenkte å bruke matvaretabellen som ligger på matportalen (Til info: matvaretabellen som det linkes til her på lavkarbo fungerer ikke). Men hvordan skal jeg bruke den? Er det ikke sli at man kan trekke fra kostfiber og sukkeralkoholer (det er vel det samme som polysakkarider?). Kan noen hjelpe meg med å se hva som blir korrekt i dette eksempelet.

Hvis jeg har skjønt rett så vil karbohydratinnholdet her bli 42.8-5.4 =37.4..? For stivelse, mono-og disakkraider skal vel regnes med?

Næringsstoff	Enhet	Brød, grovbakst, 40% sammalt mel 
Energi1, kilojoule 	kJ 	1010 
Energi2, kilokalorier 	kcal 	239 
Karbohydrat       	g 	42.8 
Stivelse            	g 	41 
Mono- og disakkarider 	g 	1.8 
Sukker, tilsatt    	g 	0.6 
Kostfiber           	g 	5.4

#19

Cyan sa for siden:

Øhm ... med nærmere ettertanke ser det ut som det ikke går opp ... Kan det være slik at det karbohydratinnholdet de oppgir her er EKSLUSIVE kostfiberet, slik at karbsene i dette tilfellet faktisk blir 42.8 :confused:


#20

nattfrue sa for siden:

I norske matvarer er kostfiberet allerede trukket fra karbohydratene :)


#21

Cyan sa for siden:

Aha, da ble det litt mer forståelig :) Ergo skal jeg bare trekke fra sukkeralkoholer ?


#22

nattfrue sa for siden:

Jepp :) Men det er forskjell på sukkeralkoholer også, da - blant annet anbefales det vel ikke å innta ting med xylitol og sorbitol fordi disse omdannes til sukker i tarmen og således påvirker blodsukkeret akkurat som andre karbohydrater. Jeg er ikke helt "up to speed" på alle sukkeralkohol-variantene og søtstoffene, men du finner sikkert mer info ved å søke her inne. Maltitol (sukkeralkohol) er i alle fall ok, men kan virke lakserende.


#23

scartz sa for siden:

Hei! Jeg forstår ikke dette helt... for på [url]www.næringsinnhold.no[/url] står d at Makrell i tomat har 5.20 karbo,g... mens når jeg leser på pakningen (per 100 g) står det 9 g... Jeg regner med at noe skal trekkes ifra, men jeg vet ikke hva! :confused:


#24

Cyan sa for siden:

Det er nok forskjell på karboinnhold fra produsent til produsent tenker jeg, mens den på næringsinnhold.no gir en middelverdi. Stol på pakningen du :)


#25

fett-nok sa for siden:

Hei!

Jeg har tidligere tatt av mye vekt med lavkarbo, mest Atkins, men med innslag av andre også.
For meg er det viktig å føle at man ikke er på diett, derfor veier og måler jeg ikke mye, jeg tok nå av 17 kg uten å veie alt som var, så jada, det går nedover så lenge man tenker seg litt om.
Jeg tok en sjekk nå og da, bare for å sjekke at jeg ikke var ute og kjørte, men som regel var jeg innenfor de 20 karboene(som var anbefalt den gangen), nå er visst det magiske tallet 15....men jeg brukte da altså 20 som et ca-mål. Disse 17 kiloene forsvant på ca 6 mnd. Fra 97 til 80(jeg var innom 70-tallet også, men det var andre private årsaker som sto bak det vekttapet, 0 kalorier, 0 karbohydrater, 0 fett osv, dvs null mat....anbefales ikke:D:D:D)

Lykke til!


#26

fett-nok sa for siden:

Ups!
[color=#ff0000][/color]
Så først nå at den var ganske gammel, men pytt-pytt, kanskje den kommer til hjelp allikevel:):p:)


#27

Mitta sa for siden:

Hei, hva er jukseris? :)


#28

Ariana sa for siden:

hvor finner jeg det programmet til mattilsynet? finner ikke :(


#29

jes sa for siden:

Hei:)hjelp..Jeg skal i første omgang passe meg for karbohydrater og sukker..
Jeg er ny i forumet..og lurer på om det STEIVA sukkeret er bra???og så ser jeg en nettside som har sukkerfritt godis..her er d lite sukker men masse karb--((ikke bra?
slik står d: Sukkerfrie Bringebærtopper [141]
Nettovekt: 100 g
I dette produktet har vi erstattet sukker med Maltitol, som er et naturlig søtningsstoff som utvinnes av korn. Maltitol gir betydelig lavere energi enn sukker, er tannvennlig, glutenfritt og har ingen farlige bivirkninger.
Ingredienser: Søtstoff (maltitol), gelatin, sitronsyre, vegetabilsk olje, carnauba-voks, smaksstoffer, fargestoff (E120).

Næringsinnhold pr. 100 g: Energi 213kcal, Protein 5,6 g, Karbohydrat 77 g (hvorav sukkerarter 0 g og sukkeralkoholer 77 g), Fett 0,3 g.

finnes det sukkerfri godis og sjokolade i vanlige butikker og et "bra" sukker???


#30

danish sa for siden:

Raspet blomkål.

Stevia er en plante kjent for sin søtningsevne. Stevia er trygt, men ulovlig å selge som menneskemat i Norge.

Sukkeralkoholer — en form for kunstig sukker — blir ikke ordentlig fordøyd, så de regnes ikke som "effektive" karbohydrater. De gir enkelte diarrè, promp og mavesmerter. Maltitol er et vanlig sukkeralkohol.

Altså skal du ikke bry deg om karbohydratene er sukkeralkoholer, men vær forsiktig med store mengder.

Det finnes sukkerfri godis i de fleste butikker. Anton Berg har en sukkerfri chokolade, og store IFA-drop regnes som greit.


#31

klarasophie sa for siden:

Jeg hater å regne så jeg bruker somebody sin side, det koster penger men jeg synes den er bedre enn mat på data, har mye flere varer lagt inn, finner det aller meste der. Dette har vært veldig nyttig for meg, og jeg har fått mange aha opplevelser på hvor mye karber og også kalorier det er i ting. :)


#32

trillian78 sa for siden:

Jeg syns faktisk dette er ganske vanskelig jeg. Syns ikke det var vanskelig i det hele tatt før jeg begynte å veie alt jeg spiser og skrive ned alt for å ha en oversikt over karbinntaket hver dag. Første måneden på ketolyse tok jeg det litt på slump, og det funka. Gikk ned i vekt, var i ketose og følte meg bra. MEN nå har jeg altså begynt å veie og skrive ned. Tenkte at det kunne være lurt å holde kontroll, ikke minst med tanke på fremtidig stagnasjon.

Men i og med at jeg har begynt med dette legger jeg plutselig merke til at det er så mye ULIK info rundt omkring. Det er oppgitt ulik karbantall i samme matvare i ulike kilder. Noen sier at et egg inneholder 0.5 karb per stk, andre sier 1. Noen sier at man skal telle 1 karb i matvarer der det står 0, bare for å være sikker... Det blir ganske stor forskjell på hvor mye grønnsaker, for eksempel, man kan spise dersom man regner med de høyeste karbtallene (+ 1 karb i matvarer der det er oppgitt 0 osv), og hva man kan spise hvis man regner på den "snilleste" måten. Skjønner?

Er det bare meg som har problemer med dette? Jeg føler altså at jeg i virkeligheten er sikker på om jeg har fått i meg 12 karber i løpet av en dag, eller 20....

Kanskje man bare må slå seg til ro med at man faktisk ikke kan ha stålkontroll...


#33

Håp_80 sa for siden:

trillian78: Synes også at dette er vanskelig.

Jeg går på eurodietten, og da skal det vel strengt tatt ikke være nødvendig å telle karbohydrater, men i går gjorde jeg det for å sjekke hvor mye man egentlig får i seg på denne dietten. Jeg fant ut at man antakeligvis ligger mellom 30 - 35 g i døgnet, altså over 25 g som jeg så mange steder leser at man skal holde seg under for å produsere ketonlegemer. Jeg har mange symptomer på at jeg er i ketolyse selv om jeg spiser mer en 25 g karbohydrater per døgn, det jeg merker det mest på er smaken i munnen. Men dette gjør meg også veldig usikker.... Hva mener dere? Kan man produsere ketonlegemer selv om man spiser litt mer enn 25 g karbohydrater i døgnet? Jeg går ned i vekt så det ser ut til å funke bra på den måten...


#34

trillian78 sa for siden:

Her er ikke jeg noen ekspert altså, men jeg mener at det står i ketolyseboka (eller her på forumet?) at mange er i ketose med både 30 og 40 karber...Men at det er en del/noen som MÅ ned i 15-20. Det er vel veldig individuelt.

Det at det er individuelt er kanskje også en grunn til at man kanskje ikke trenger å være så opptatt av at det er ulik info om hvor mye karber man skal telle på ulike steder. Jeg tror bare jeg skal bestemme meg for om jeg regner på den "snilleste" eller "strengeste" måten, også får jeg bare justere etter hva som funker best for meg... Jeg vil jo gjerne at det skal være enklere. Og det hadde vært så greit med noen fasitsvar. Men må vel bare innse at det ikke er noen absolutte fasitsvar når man holder på med dette her.


#35

Håp_80 sa for siden:

Tusen takk for svar trillian78:) Det gjorde meg litt klokere, da fortsetter jeg i samme leia tenker jeg så lenge det funker og jeg går ned i vekt:D


#36

Kaysa sa for siden:

Putter noe pålegg Inn i OST? inn i en osteskive eller?? jeg skjønner ikke helt:confused:


#37

froken sa for siden:

I dag var jeg hos min lokale slakter og spurte hvor mye kb det er i pølsene deres, da fikk jeg i svar at det er 4,2% potetmel i de. Er det noen her inne som hvet hvor mange kb det er i pølsene da?


#38

evro sa for siden:

Her er en bra svensk side som regner det ut for deg.
www.minmat.net/
Lykke til.


#39

Chantelle sa for siden:

Jeg har en kakao og kokos hjemme. Det står 14 karbo på pakka, hvorav 0.5 sukkerarter.
er det 14 eller 0.5 karbo i den?

og så har jeg sukkerfri marsipan..
hvor det står karbo 37 g(heraf 2 g sukkerarter). søtestoff: sorbitol. kons.middel: maltitol

Hvor mye karboer?


#40

Mona_K sa for siden:

Nå ble jeg forvira, den dietten jeg går på er på dagligca 26 karb. jeg var også innom en helskost butikk og hun sa at man trengte MER en 20 karb for å ta av seg, vis det ikke skulle gå på musklene ? er jeg helt på jordet nå ? :rolleyes:


#41

Supera sa for siden:

Oi, hun i helsekosten visste litt om lavkarbo? De jeg har snakket med på helsekoster har sett litt rart på meg.

Musklene trenger ingen karbohydrater, de trenger proteiner. Spis proteiner jevnt over hele dagen. Husker ikke utregningen, men så og så mange gram (alt etter hvor aktiv du er) per kg fettfri kroppsmasse. Og heller litt for mye protein enn litt for lite protein.

Og man trenger ganske nøyaktig null karbohydrater for å fungere. Ingen har enda funnet ett essensielt karbohydrat, men det er funnet mange essensielle aminosyrer (proteiner) og essensielle fettsyrer. Skaldeman sier at jo mindre kh, jo raskere vektnedgang for jo mer protein må kroppen omdanne til glukose (energi til hjernen og sånt) og det krever mye energi. Og man blir fortere mett jo mindre karbohydrater man spiser også! Man tror at man spiser minst 5000 kalorier til dagen, men så er realiteten en helt annen.

Men de fleste blir litt matlei av bare kjøtt og fett, så det er greit å variere litt. Jeg holder meg på mellom 0 og 15g kh som regel. Jeg begynte med ketolyse, men lener vel egentlig mer mot Skaldeman.


#42

Mona_K sa for siden:

a takk =) Forklarte endel
:p


#43

ada-emilie sa for siden:

Det er lettere å måle i dl-mål, synes jeg. Da kan man ta øyemål også. Når man vet man skal ha i seg to dl salatgrønnsaker og 1 dl med andre grønnsaker pr dag. Jeg gidder ikke veie men tar det som utgangspunkt. Om jeg spiser litt mer grønnsaker enn det tror jeg ikke det betyr så mye heller. Ihvertfall ikke om det er salatblader:cool: Slik blir det lettere å måle selv om man lager mat til en hel familie.


#44

Debz sa for siden:

Jeg har kjøpt noe jordbær gele - uten tilsatt sukker.
Den står karb 0.1 hvorav sukkerarter 0.0
Vaniljesaus: karbs 7.6 hvorav sukkerarter 0.0
Sjokoladetrekt pistasje: karbs- 42,2 gr hvorav sukkerarter 5,1 og sukkeralkoholer 30,6

Kan disse spises på ketolysekuren?


#45

Gerd sa for siden:

Jeg svarer i rødt :)


#46

Debz sa for siden:

Tusen takk Gerd, du er en knupp :D Skulle visst det var for godt å være sant. Sukkerfri...yeah right..:mad:


#47

Debz sa for siden:

Jeg har tydeligvis ikke helt forstårt utregning av karbs...hvis noe stå med
innhold:
carbohydrates: 34 gr
sugars: 16 gr
hvor mange gr karbs er det egentlig?? Betyr det da at 18gr er sukkeralkohol? eller...


#48

Gerd sa for siden:

da er det 34 g karbohydrater. 16 er sukker, og resten er bla. stivelse.

Er det sukkeralkohol i varen er den nevnt :ja: Står det ikke noe om sukkeralkohol så er det ikke sukkeralkohol i det.


#49

Debz sa for siden:

sukk...takk enda en gang Gerd :o


#50

Gerd sa for siden:

bare hyggelig :D


#51

mega sa for siden:

Har en kjempeenkel måte her:

feks en vare med 3.1 g per 100 g:

3.1 (som er det som er oppgitt i varedeklerasjonen)
[LEFT] (delt på)100 (som i 100 g) (=0.031)

deretter ganger du med hvor mange gram du skal bruke, dette gjør du direkte på kalkulatoren, feks 500 g =15.5 :)

3.1/100500=15.5 1300g: 3.1/1001300=40.3 karb 9.6: 9.6/100*500=48
LYKKE TIL[/LEFT]


#52

Maysn sa for siden:

Hei:) mulig dette er et veldig dumt spørsmål, men kan man komme i ketose av lavkarbo, og i så fall hvordan tester man at man er / merker at men er det??


#53

Gracella sa for siden:

Man kan merke at man er i ketose ved at man får såkalt "aceton-ånde". er det første gangen man er i ketose, kan man også bli slapp og trøtt og få hodepine i den perioden kroppen avvenner seg far karbohydratforbrenning og går over på fettforbrenning.
Man kan bli varmere, merke at man må oftere på do og tisse og man får gjerne et energikick når kroppen begynner å bruke ketoner som hovedenergikilde.

Man kan også bruke såkalte ketostixs for å påvise ketoner i urinen, men ketoner kan du ha i urinen av mange andre årsaker også - ikke kun av at man er i ketose. Man kan også være i ketose og ikke få utslag på stixs, rett og slett for at man enten har brukt opp alle ketonlegmene til en aktivitet, eller at man har så få ketoner i urinen at de ikke påvises på stixs.

Stixs er også veldig skjøre og kan lett ødelegges.

Man kan være i ketose ved et inntak på opp til 100 g karbo om dagen (men det vil ikke være målbart med stixs), men det vanligste er å være i ketose hvis man inntar mindre enn 50 g karbo om dagen.

Jeg har mer eller mindre vært i ketose i to og et halvt år nå. Jeg merker ikke noe når jeg går ut eller kommer inn i ketose lengere - bortsett fra at det føles bedre å være i ketose, da... Jeg ligger nok på en 50 g karbo om dagen, +/-


#54

ada-emilie sa for siden:

Er det noen som kan merke at en er ute av ketose? hvordan merkes det?


#55

littlettere sa for siden:

Jeg kjenner hvertfall på kroppen når jeg har spist for mye karbo. Da får jeg litt "kick" og mye energi, før jeg etterhvert får sug på søtt. Dette betyr ikke at jeg er ute av ketose, men at jeg i løpet av ett måltid fikk litt mye karbo. Ellers er nok enkleste måte å avsløre at man er ute av ketose, å sjekke med stix.


#56

siljesfremgang sa for siden:

Jeg skjønner ikke helt det med forskjellen på karbohydrater i fra sukker og blandt annet sukker alkolholer. jeg spiste en bar i går som har disse næringsinnholdene:

NæringsverdierPr Bar (50g)Energi680 KJ / (162 Kcal)
Protein19,2 g
Karbohydrater10,9
Hvorav sukkerarter1,8 g3,7 g
-Hvorav sukkeralkoholer8,8
Fett4,9 g
Hvorav mettet fett2,6g
Kostfiber2,9 g
Natrium0,16 g

Spørsmålet mitt er da om jeg skal inkludere alle karbene, eller bare de i fra sukkeret når jeg gjør min daglige utregning?


#57

ada-emilie sa for siden:

Du skal trekke fra sukkeralkoholene. Da blir det to gram du skal regne med.


#58

siljesfremgang sa for siden:

Tusen takk...:D Da vet jeg litt bedre... :D



#60

Ravnette sa for siden:

âr det nån här som vet vad karbo innehållet är på denne kaken? det lät otroligt gott efter att ha hållt mig undan sötsaker i 1 år. :) Hoppas någon kan hjälpa!:confused::D



#62

Supera sa for siden:

Ingredienser:
9 gelatinplater = 0
1,5 dl vann = 0
6 eggehviter = ca 1,2g
2 ts vaniljesukker = 91,1g kh per 100g, vet ikke helt hvor mye 2 ts vaniljesukker veier. 10 g kanskjer? 9,1g kh i så fall.
Ca 3 dl Sukrin melis = 0

Glasur:
100g mørk sjokolade = spørs jo hvor mørk du velger. Alt fra nesten ingenting til tja 50g
60g kokosolje = 0
2 eggeplommer = ca 0,2g
Kokosmasse = har bare ca 6g kh per 100g, og man bruker nok ikke de store mengdene til glasur. Hvis vi sier 25 g ca så blir det 1,5g kh

Totalt karbohydratinnhold i hele kaken: 12g kh + sjokoladen.


#63

Minnepinna sa for siden:

Jeg må innrømme at jeg ikke har lest meg helt opp på lavkarbodiett og ketose og telling, men det står for meg som en gigantisk jobb å veie og telle hver eneste lille grønnsak jeg har i salaten (jeg lager opp mye om gangen og har i kjøleskap). Hvordan løser dere dette?

Jeg har nå holdt meg til lavkarbo i en uke (etter en sprekk etter to uker), men merker ingen ting til de symptomene som beskrives når man er i ketose. Gjør jeg ting galt da?

  • Forvirra :confused:

#64

alexsandra sa for siden:

jeg pleier og ta hver enkel ting veier og skjærer opp og putter i bollen. men jeg lager ikke mye av gangen.
de gangene jeg lager mer så veier jeg hver grønnsak og deler det på foreksempel 3 boller. så jeg vet nøyaktig hvor mye der er opp i hver bolle.
det er litt jobb men da har jeg værtfall oversikt:)


#65

Minnepinna sa for siden:

Det var jo en tanke...

.


#66

ada-emilie sa for siden:

Du kan ha fremme en oversikt over karbohydratinnholdet i de forskjellige grønnsakene og deretter veie den mengden du pleier å bruke så du ser hvor mange gram det er. Du kan skrive det på en lapp du klistrer opp på kjøkkenskapdøra. En posjon brokkoli: ..., blomkål:-
Grønnsakene har ikke så ulik mengde heller, så det er ikke vanskelig. Du kan tenke deg et gjennomsnittstall, det gjør jeg, og så kan du putte hele salaten oppi vekta og se hva den veier. Da har du tallet.


#67

solamito sa for siden:

er det forsvarlig å spise fedons lavkarbo brød som jeg får kjøpt på rema 1000 når man er på lavkarbo-kosthold? Bruker vanligvis å lage Nannas brød - som forøvrig er veldig godt - men kunne tenkt meg en pause nå.


#68

Fruktis sa for siden:

Jeg skjønner fortsatt ikke dette, og er sikkert stupid.. men jeg har ikke satt meg skikkelig i det enda.. men hvor mye karbo skal man ha pr måltid da, hvordan fordeler dere en dag med mat, og hva spiser dere?


#69

Supera sa for siden:

Det spørs jo hvor mange karbohydrater du har tenkt å spise hver dag... Men det er lurt å fordele dem ca jevnt.


#70

Fruktis sa for siden:

Jeg vet ikke.. jeg er helt fersk.. iiiik. og lurer jo veldig på hvordan jeg skal fordele de jevnt utover dagen. Er vant til å spise fem ganger om frokost, mellom, lunsj, middag og kveld.. Har jo fulgt grete roede prinsippet. Så alle tips, forslag osv mottas med takk.:) :forvirret


#71

ada-emilie sa for siden:

Om du spiser 100 gram grønnsaker (med 3 gram karbohydrater pr 100 gram som f.eks brokkoli og blomkål) til fem måltider daglig har du fått i deg 15 g karbohydrater den dagen.


#72

sitv sa for siden:

Noen som kan si meg hvordan de 1300 g kommer frem i dette eksemplet.Jeg sliter med å regne ut karber ,men prøver å lære med det.


#73

ada-emilie sa for siden:

Jeg skjønte ikke noe av det regnestykket etter at det tallet dukket opp jeg heller, men du trenger vel ikke vite mer enn det som står før det tallet heller? Blås i resten.

#74

Gracella sa for siden:

Tror at det er 3 eksempler:
1: hvis du spiser 500 g av noe som inneholder 3,1 g karbo pr 100 g
2: hvis du spiser 1300 g av noe som inneholder 3,1 g karbo pr 100
3: hvis du spiser 500 g av noe som inneholder 9.6 g karbo pr 100


#75

mega sa for siden:

Eller... antall karber(per 100g, som er oppgitt) /dele på 100 *gange med antall gram du skal spise -da får man svaret rett ut :) og for meg som ikke er et mattegeni , så slipper jeg å tulle med alle kommaene :rolleyes:

Feks brokkoli:

3.1/100*150=4.65

med forklaring:
3.1(innhold pr 100g) / 100g * med det du skal spise i gram=antall karber :)

var det greit forklart?


#76

mega sa for siden:

Ja hvis du skal spise 1300g :) er visst ikke noe læreremne jeg...



#78

silje21 sa for siden:

eller: innhold pr 100gr * det som skal spises i gram / 100 = gr karb på det hele

feks Kremfløte= 2,9 (karb pr 100gr.) *200gr (fløten vi bruker) / (delt på) 100 = 5,8karber.
syns jeg var lettest for meg:) men godt man kan gjøre ting forskjellig, og likevel få samme svar:):)


#79

Leoline sa for siden:

Jeg skjønner ikke meg på dette...kan noen hjelpe meg, er ny på dette:)

Står dette på en pk jeg leser på: Næringsindhold per 40 gr (25 bamser): kalorier 70, fedt 0 gr, kolesterol 0 mg, kulhydrater 28 gr, heraf effektive 1 gr, kostfibre 9 gr, sukker 0 gr, sukkeralkohol (Splenda) 18 gr, protein 2 gr.

Eller denne :Næringsindhold per servering 40 gr 35 styk: 80 kalorier, 0 gr fedt, 0 g natrium, 0 mg kolesterol, 37 gr kulhydrater heraf 5 gr effektive kulhydrater, 8 gr kostfibre, 0 gr sukker, 24 gr Splenda, 0 gr protein.

Hvor mange karbo blir det da pr 40 gr??
Må lære meg dette, men for meg er det vanskelig!:D
Hvordan regnes dette?


#80

CathM sa for siden:

Kan noen hjelpe meg å regne ut karboinnholdet i disse knekkebrødene... hadde vært så lettvint hvis de gikk ann å spise og opprettholde ketosen.

200g solsikkekjerner
50 g linfrø
50 g sesamfrø
50 g kriskakli
2 ss fiberhusk
1/2 ts salt
litt søtt (splenda)
5 dl vann

På forhånd takk :-)


#81

Bønna200 sa for siden:

Jeg er så dum når det gjelder dette... Får det ikke inn i huet:/

Men når det står karbohydrat 29 gram , hvorav sukkerarter 1 gram
Skal jeg da regne 29 eller 1 gram?
Har jeg forstått det riktig at det blir 29 gram, så lenge det ikke er oppgitt noen sukkeralkoholer?


#82

fett-nok sa for siden:

Du har forstått det helt riktig. Sukkerarter skal ikke trekkes fra:)


#83

Bønna200 sa for siden:

Du verden! Jeg kommer meg;)


#84

fett-nok sa for siden:

:lol:


#85

Heididos sa for siden:

Nr 1.
Du kan trekke fra 18g sukkaralkoholer da disse ikke påvirker blodsukkeret, det blir da i steden 10g kh per 40g, og hvis du da tar 10/40 så får du 0,25 og da ganger du det med 25 (bamser) som blir 6,25, dvs. 6,25 gr per pakke, som igjen blir 0,25 g per bjørn ;)

Nr 2.
37- 24 (splenda) = 13g, 13/40g= 0,32 *35stk=11,3, 11,3/35 stk= 0,3kh per stk :)

Var dette forståelig?? :)


#86

Heididos sa for siden:

200g kjerner= 14,4g kh
50g linfrø= 0g kh
50g sesamfrø= 5,6gkh
50g kruskakli= 4,5g kh
2ss fiberhusk= 0g kh
salt= 0g kh

Totalt er det da 24,5 g karber i hele knekkebrødoppskriften :)

Slik jeg renger ut karber i ting er på min måte:

F.eks i kruskakli er det 9g kh per 100g, og jeg vil bruke 37g av den, da blir regnestykket slik:

9 delt på 100= 0,09
0,09 ganger med mengden du skal bruke, som her er 37= 3,33, da blir det altså 3,33 g kh i denne mengden..skjønner?? er litt dårlig med forklaring :P


#87

Bestemamma sa for siden:

Men vi skal da vel ikke regne med kostfibrene? :(


#88

Gerd sa for siden:

Kostfiber er allerede trukket fra norske varer ( og europeiske) ( EU regel) :ja:


#89

Bestemamma sa for siden:

Men der står jo kostfiber i det hun listet opp, da kan de jo ikke være trukket fra.....

Se her over....

Da bør det jo være igjen bare bittelitt av enten stivelse eller glucose/fruktose som de kaller for effektive kullhydrater....Ser at der står 0 av sukker så da er vel resten av kullhydratene stivelse da eller?


#90

ABELLA sa for siden:

Jeg har holdt på med lavkarbo diett i 4 uker nå!! Har gått ned 2 kg på 3 uker. Men i dag da jeg veiet meg ble jeg skuffet. Vekten viser at jeg har gått opp 800g den siste uken! Har ikke spist mer enn vanlig, jeg holder meg på ca 40 karboes om dagen!! Er det noen som kan forklare meg hvorfor dette har skjedd??:


#91

index sa for siden:

Mest sannsynlig vannbinding, dette går gjerne litt opp og ned. Vei deg igjen om et par-tre dager, så har det kanskje endret seg igjen. Det er naturlig å gå opp litt innimellom, så lenge trenden over tid er nedadgående så gjør man stort sett det rette...


#92

IAlexandra sa for siden:

Jeg lurer på en ting, jeg lagde idag tacopannekaker, ble til sammen 9 fylte pannekaker, og tilsammen 55 karbohydrater, hvis jeg spiser bare 2 av dem, da har jeg fått i meg ca 13 karbohydrater, stemmer dette..?


#93

Dietta sa for siden:

Helt riktig :)


#94

IAlexandra sa for siden:

Supert! Tusen takk for svaret! :D


#95

Halden2010 sa for siden:

Hmm.. Dette virker vanskelig.. Har bare tenkt at jeg skal spise mindre karb, altå jeg regner ikke noe fra eller til på det jeg leser av innhold i produkter. For det er vel ikke noe å legge til hvertfall, bare evt trekke fra?

Men, spiser vel etter min "utregning" sånn alt fra 25-50/60 karb per dag, er dette altfor mye tro?

Har ikke kommet ordentlig igang enda vil jeg tro, er på dag 4, og har mistet 2,5 kg vann. (vann er vel det første som ryker)

Forvirret i denne lavkarbojungelen jeg :confused:


#96

Gracella sa for siden:

25-60 g karbo om dagen er ikke mye, det er innenfor Lutz sin "grense" for når man bør begynne å redusere på fettet. (72g)
Pass på å spise nok grønnsaker (hovedkarbokilde), fett (hovedenergi) og proteiner (fisk, egg og kjøtt)


#97

KristineR-S sa for siden:

Hmm, trenger litt hjelp til dette jeg også.
Jeg bruker diett.no og skriver opp alt jeg spiser. Problemet er når jeg lager en stor posjon thaisuppe, som jeg gjorde i dag.. Hvordan skal jeg regne da?
Jeg har skrevet opp alt jeg har brukt og hvor mye det veier.
Tilsammen veier alle ingrediensene 2230g. I hele suppa er det 44.39 g karb.
Jeg spiser 400g suppe.. Hvordan regner jeg ut hvor mye karb det er i 100g suppe?

Håper noen kan hjelpe meg her..


#98

Yrla sa for siden:

44,39 delt på alle grammene 2230 og så gange svaret med 100 eller 400

#99

KristineR-S sa for siden:

Tusen takk for raskt svar :-)

Kanskje du kan hjelpe meg med en annen ting også da.
Jeg prøver å bruke diett.no for å registrere det jeg spiser, da vekten min stod stille veldig lenge.
Hvordan skal jeg nå legge inn denne ene skåler med middag, hvor mange deler av hele middagen har jeg spist når jeg har spist 400 gram? Jeg må jo dele alle ingrediensene på noe for å få riktig mengde på min porsjon..
Er ikke spesielt god i matte skjønner du... Hehe..

Håper du forstod hva jeg mente..


#100

KristineR-S sa for siden:

Tror jeg skjønte det.. Jeg delte 2230g på 400g, da fikk jeg 5,6, som blir antall deler suppe av 400g? Så delte jeg alle ingrediensene på 5,6 og summen av det er vel den delen av suppa jeg spiste?
F,eks så var det 141g championg / 5,6 = 25,17
Så i min skål suppe på var det 25,17g championg?

Blir jo ikke helt riktig uansett da, for det er jo aldri like mye av hver ingrediens i en tallerken.. Men kan vel ikke gjøre det på noe annen måte vel?

Eller er jeg helt på jordet?? Er det noen som vet om en enklere måte å legge inn dette matstyret på, for hvis jeg må regne sånn her hver gang jeg har lagd middag, så kommer jo ikke til å gjøre annet.. Hehe.. Jeg får ikke brukt mat på data da jeg har IPad..


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.