< Tilbake til oversikten

Frokostpannekaker

moinx sa for siden:

noen som har oppskriften???
Jeg har leita her, men finner den ikke.....
Er de gode forresten??

Eilan sa for siden:

3 egg, 1 dl cottage cheese, 2 ss rapsolje, 1 ss store havregryn, 1 ts kanel, 10 dråper vaniljeessens, en god slump søtstoff (f.eks. 1-2 ss Natreen-pulver), litt salt. Alt dette mixes med stavmixer, stekes i smør i panna på begge sider. Blir en tykk pannekaker. Serveres med bær.

Denne klipte jeg ut da jeg fant den. Regner med at den finnes på frokostoppskrifter?

Lykke til! Har ikke prøvd den selv, men den virker å være en hit på forumet!

moinx sa for siden:

FANX!!!!!:D :D

Gerd sa for siden:

Her en variant som passer til all slags pålegg:

Superdupergod Frokostpannekake. Totalt 6 kbh

2 egg,
4 ss cottage cheese
2 ss rømme
2 ss rapsolje
1 ss kruskakli
2 ss ketolyse bakemix
en klype salt
en klype bakepulver
2ts natreen pulver ·
Stekes som en stor pannekake eller som 2-3 små i smør på begge sider. Middels varme
Kan være vanskelig å snu, litt porøs.
[font='Comic Sans MS'][/font]

moinx sa for siden:

Lagde disse nå, super gode!!!!!
Jeg har ikke bakemix'en, så jeg brukte soyaprotein, og syns ike det ble noe særlig bismak alikevel.....åsså ble det lit mindre kbh.:)
Jeg lagde 6 små lapper, da er det lettere å regne ut hva jeg har spist.....selvom det var vanskelig å la det ligge igjen noen.....

Men jeg sliter litt med motivasjonen om dagen....veide meg idag, og har gått opp rundt 1 kilo(har foreløpig ikke digitalvekt, så jeg tar det med en klype salt, men lell.......)
MEN: jeg føler jo liksom at jeg kan se at jeg har gått ned, så jeg målte meg, og har tatt av 1 cm rundt midje, 1 cm hals, 1 cm på overarm, og nesten 2 cm på lår.(på 1 uke)
Men er likevel litt sånn mellomfornøyd, uten at jeg vet hvorfor....Jeg føler at jeg har gått ned så mye mer enn hva som vises på vekt og mål. Når jeg skal måle og veie, har jeg vel litt for store forhåpninger............................:( Men det er jo bra.....!?:o
Uffffff, sikkert bare en dårlig dag...Men når jeg spiser ziggylapper eller frokostpannekaker, får jeg dårlig samvittighet etterpå, noe jeg heller ikke vet grunnen til....:confused: :confused: :confused:

Carisma sa for siden:

Jeg får også litt det, jeg tror det er fordi de er så mettende at man føler at det må jo være en utskeielse. I tillegg har man alltid blitt tutet ørene fulle av å begrense eggiintaket, og da reagerer hjernen litt på å spise noe som bare er egg nesten :D Er min teori da...

moinx sa for siden:

Sånn som du føler det med egg, føler jeg det med sukker erstatning.....:confused:

Smula sa for siden:

Kan man bruke johannes isteden for bakemiks i disse, tro....?

Sirius sa for siden:

Hei, ja jeg bruker litt Johannesbrødkjernemel i steden, for det er det jeg har stående. Prøv deg bare litt frem med mengden, men det er ikke mye som trengs. Konsisten ble omtrent som ved en vanlig tykk pannekake.

Og ja... :) den smaker fantastisk!!

Smula sa for siden:

Mmm, høres lovende ut!

Og så: Hva bruker dere på disse pannekakene? Ikkno? Syltetøy? Noe annet?

moinx sa for siden:

Har brukt både syltetøy, rømme og natreen, men de er igrunn like gode uten noen verdens ting...tenna løper i vann

Smula sa for siden:

Jeg er overbevist. :)
Står på matplanen for neste uke, disse.

KrissiFontaine sa for siden:

Disse lagde jeg nå. Hadde ikke alle ingrediensene i hus, så jeg erstattet:

• bakemix med jbk

• bakepulver med natron

• rapsolje med kokosfett

• og lagde dem som 6 små, feite frokostlapper istedet. Stekte lenge på svak varme.
    Se så søte de er! Og de smakte kjempegodt!!! :) Tror jeg må spise opp alle 6 med en gang! Det blir helt klart laget flere av disse!!!

Gerd sa for siden:

Hvor mye jbk hadde du i?:)

Altfor mye, tror jeg. :) Jeg brukte to spiseskjeer.. Tror jeg kunne tatt en spiseskje soya og en spiseskje jbk - kanskje?

Gerd sa for siden:

Skal prøve pannekakene med jbk jeg og tenkte jeg. Kanskje passe med 1 ts jbk pr ss bakemix? :rolleyes:

Ja, jeg har jo ikke brukt noe annet "mel" i enn jbk i de jeg laget. Da ble røren ganske seig. Og så ble den rundt regnet 4 gr carber for hele røra? Men tror jeg bruker litt soyapulver neste gang, sammen med jbk.

Gerd sa for siden:

Skal prøves både på ene og andre måten :D De pannekakene er super-gode :sikle:

moinx sa for siden:

Jeg bruker 2 dl vann og 4-6 ts jbk i, da får jeg "drøyd" røra ut mer, og får 25 lapper (på størrelse med sveler) på 3 dobbel oppskrift, det bir ca 0,75 kh pr lapp!

Bruker du bakemix'en også da, eller?

Krissi

moinx sa for siden:

Jupp!!

Linn H sa for siden:

hva er kruskakli? Har veldig lyst på pannekaker:D

Kruskakli
Endel karbisser i denne, så bør brukes med måte. Det finnes sikkert andre kli-typer som har mindre?

Krissi

moinx sa for siden:

Er det ikke sånn at man trekker fra kostfiber innholdet??

Uhmm...? :confused: Godt spørsmål! Jeg må innrømme at jeg ikke har anelse, men noen av de mer rutinerte her inne kan kanskje svare?

Gerd sa for siden:

Nope. Er allerede trukket fra. :)

moinx sa for siden:

Akkurat..... Men det er veldig lett da, så det utgjør ikke så mye karbs...

Hyper sa for siden:

Akkurat det jeg skulle si...100 gram kruskakli er en del kruskakli, for å si det sånn;)..

Jeg bruker dette i brød (uten soyaprotein)..namme!

wollafruen sa for siden:

Hvor mange karber er det totalt i denne? Noen som har svaret?

megselv sa for siden:

Lurer veldig på å prøve en av disse, ser hvertfall gode ut:D
Litt skeptisk siden jeg har prøvd endel annet lavkarbo bakverk som blir skrytt opp i skyene og virkelig IKKE liker det :(

matmor sa for siden:

:Ddette så da helt nydelig ut! skal jeg lage meg ja!!:D

Puppeguri sa for siden:

Åh, høres faktisk ganske godt ut. Dette tror jeg jeg må prøve en dag. :D

anneca sa for siden:

Nam nam!!!

Salt sa for siden:

Prøvde dette i dag.. synes ikke det var noe særlig jeg.. :rodme:

Elanessë sa for siden:

Jeg syns faktisk heller ikke det før. Nå spiser jeg det hver morgen. Vet ikke hva som endret seg... kanskje det at jeg brukte blenderen og moste alt sammen til en temmelig tynn flytende grøt. Så helle oppi stekepannen. Ble en litt annen konsistens på pannekaken da. Og med Heistad bringebærsyltetøy oppå så er det bare sååå godt.

anneca sa for siden:

Jeg spiste det med Heistad syltetøy og det ble veldig godt! Brukte ikke stavmixer og de var ikke lette å steke, men det var godt å spise noe som kunne ligne på lapper/pannekaker. Og sist men ikke minst at det var litt søtt.

Søster sa for siden:

Disse falt i smak hos meg :sikle: Lagde de til frokost i går og til kveldskos i dag. Bruker ikke noe annet på enn meierismør. Nam-nam!

matmor sa for siden:

Veeldig gode med rømme og litt syltetøy!:sikle:

pingunn sa for siden:

Abonerer på denne.
dette så godt ut

anneca sa for siden:

Jeg er så glad for at jeg fikk somlet meg til å lage disse! Det blir min nye frokost fremover. Er skikkelig lei egg.....

Marita sa for siden:

Dæven døtte sykkelstøtte, oppskrifta til Gerd var skamgod! Bytta riktignok bakemix ut med JBKM men det var NAMNAMNAM! :D :D :heia:

Amica sa for siden:

Noen som vet ca. karber på denne?

pingunn sa for siden:

Har nettop prøvd pannekaka :sikle: Kjempe godt :D
lagde de med soya mel da, siden bake mixen min ikke har kommet enda.
men dette blir frokost for meg fremover, for jeg er skikkelig lei egg.
Men hva har dere på???
Ser flere har syltetøy, hva og hvor kjøper jeg det??:rolleyes:

Gerd sa for siden:

Heistad syltetøy. Kjøpes på spar, meny, mega :D

terry sa for siden:

Rømme og syltetøy(bringebær:-) er snacks!
(jeg bruker litt MCT olje i blandinga for å få opp fettinnholdet)

Madamim sa for siden:

Kan en lage røra kvelden i forveien?

Elanessë sa for siden:

Jeg lager dobbel eller trippel porsjon, og har røre i maaange dager ;) Og her har det gått helt fint.

Tone-G sa for siden:

Jeg kjenner jeg får lyst på pannekaker idag:-)

terry sa for siden:

Har virkelig fått smaken på disse! :D
Slik gjør jeg det, steker 4 lapper i en stor stekepanne. rømme og Heistad blåbær eller bringebær er kjempegodt på. Jeg smører rømme og syltetøy på 2 av dem å legger de andre to oppå som lokk.
Flott frokost :)

pingunn sa for siden:

Takk :klem: Fant det og det var nydelig :sikle:

Gulleline sa for siden:

Nå har jeg også smasket i meg pannekaker til frokost! Jeg er bare sååå lykkelig! Tåler nemlig ikke hvetemel - så dette er lykke for meg. Åh....
...men jeg orket ikke mer enn tre små pannekaker da...

NÅ! sa for siden:

Åj åj åj! dette var fantastisk! så godt!!! Dette kommer gubben også til å like!
Hvor mange karber er det i denne røra??
(den på første side u noen slaks bakemix..)

swimzy sa for siden:

min første erfaring med lavkrabo var slik pannekaker og de var bare nammenam....spiste de med bær!!! :D dette blir frokosten min fremover:D

Sepia sa for siden:

Disse er bare nydelige!
Jeg har laget de flere ganger og de er fantastiske når de er nystekte! Spiser de rett av pannen uten noe på! :) Neste like gode når de er varmet i mikroen! Jeg glemte kruskakli i dag og hadde i 1 ts JKBM og får 8-10 deilige, fyldige lapper!
Mmmmm....

Kitt sa for siden:

Disse bare må jeg prøve!:sikle:

Anitra sa for siden:

Da tester jeg denne, hadde i litt soyapulver, for tykkelsen sin del. Spent på hvordan de smaker.

Anitra sa for siden:

Og de smakte nydelig! Fikk 8 små av denne røren, så da har jeg hele dagen her :)

Anitra sa for siden:

Mmmmm, sa barna da jeg lagde dette i kveld!

Sirius sa for siden:

Disse er kjempegode, spesielt når de er ferske!

studinnen sa for siden:

gud, hva gjør jeg feil? jeg får ikke til slike lapper jeg. de bare smuldrer opp :S

Karbosara sa for siden:

Stek dem i stekeovnen, det gjør jeg...funker bra det og...10 min, på 180gr....hele røra...så dele de i str du ønsker...

studinnen sa for siden:

frustrert! jeg 3doblet røren. og panekakene blir tynn og bare flyter utover.
noen som har no tips?

Karbosara sa for siden:

prøv å steke på svakere varme...?

studinnen sa for siden:

jeg gjør det.
kan dette skje hvis jeg har for mye egg i?
er ikke helt game i baking, men når man dobler eller tredobler ting, skal man da bruke dobbelt/tredobbelt så mye egg?

gloria sa for siden:

Denne skal jeg teste!!! høres kjempegodt ut!! tak for tips!! :D

Karbosara sa for siden:

burde ikke være noe problem å doble røra sånn uten videre...men det kan hende at det kan være greit å ha i litt johannesbrødkjernemel (jbkm)
finnes på helsekosten...

...for jeg syns nok røra var litt vel flytende...med 1 ts jbkm pr oppskriftsposjon får nok røra litt mer pannekakekonsistens...

Sirius sa for siden:

Synes litt mer havregryn/kli og nok cottage cheese eller annen ost gjør den fastere eller mer sammenhengende. Hvis jeg hadde hatt JBKM hadde jeg tilsatt litt av det og.

studinnen sa for siden:

brukte jbk istede for bakemix..
spiste den litt sånn oppsmuldret, god på smak, men skal den virke litt rå? eller skal den stekes enda lengere?

Karbosara sa for siden:

er den ikke best når den ikke er rå inni da? Vil jeg tro jaffal!

Anitra sa for siden:

Jeg stekte de ihvertfall til de var gjennomstekte. Disse er barnas favoritter nå :=)

flaasta sa for siden:

er denne lavkarbo? :)

Sylvette sa for siden:

[quote=Gerd;271430]Her en variant som passer til all slags pålegg:

Superdupergod Frokostpannekake.Totalt 6 kbh

Den oppskrifta så superdupergod ut, Gerd!
Du og jeg er forresten født på samme dato, men jeg er -59 årgang (50 tilneste år) :D
Er i ferd med å våge spranget ut i Ketolyseverdenen...

Bjørg sa for siden:

Hvordan er prisen på melerstatningene?

trillian78 sa for siden:

Lagde en haug med frokostpannekaker til kvelds i dag. Hadde masse kanel og vaniljeessens i røra. Og litt splenda. Også spiste jeg dem med bringebær og rømme på. Og MILDE HIMMEL så godt det var!!! Jeg åt et LASS! Og likevel sitter jeg her og har ikke fått i meg mer enn 20 karber i løpet av dagen (har hatt litt problemer med å få i meg mer enn 8-10 i løpet av de siste dagene...). Helt etter boka :lol: Veeel... ikke helt kanskje foressten... Er stappa! :o Men uansett: Genial oppskrift! Får prøve å ikke la dette bli hverdagskost... Men åååhh! Gooooode!! :love:

Iset sa for siden:

Trillian: hvilke prøvde du? Det er jo 2-3 forskjellige oppskrifter her i tråden. Jeg ble litt inspirert og vil prøve de du laget, hehe.

trillian78 sa for siden:

Nå spør du godt :lol: Meg og oppskrifter er et kapittel for seg selv. Leser gjennom et par oppskrifter, også går jeg inn på kjøkkenet og tar det litt på slump. Så det ble vel en god blanding mellom de oppskriftene som var i denne tråden. Det ble vel et par egg, en kladeis (1 dl?) cc, et par-tre ss ketolyse bakemix, en god dæsj olje, en stor ts kanel, litt splenda + sukrin, pittelitt salt, og litt bakepulver. Kunne sikkert hatt litt rømme i røra også, men glemte det. Tror det var det... Kjørte røra i blender og stekte dem i uforskammet mye smør. Fiiine ble de også! Ikke porøse eller løse og vanskelige å snu. De ble akkurat sånn som amerikanske pannekaker pleier å se ut!

QueenConnie sa for siden:

ehm, mulig jeg er blond men... hva er kruskakli? :klovn:

Kitt sa for siden:

Kruskakli er skallet på hvetekornet eller noe slikt!
Står sammen med andre bakevarer i butikken. Veier veldig lite og skal være bra for fordøyelsen, ren fiber eller noe!
begynner-å-bli-sent-på-kvelden-svar

Carisma sa for siden:

En sånn ting man fikk leke med hos bestemor i gamle dager, for det var ikke noe den kunne brukes til uansett... :D Det jeg forbinder med det hvertfall.. lage tjukke "deiger" av kruskakli og vann og prøve å tvangsfore katta med... :rolleyes: Uansett, det er en gul eske du får kjøpt på butikken, står sammen med mjøl. Det er vel stort sett alle deler av hveten men ikke bruker i mjølet.

QueenConnie sa for siden:

takkr takker :D man lærer så lenge man lever skjønner jeg :)

Lizzi sa for siden:

Skal lage disse frokostpannekakene med havregryn i dag tenkte jeg. Men, må man lage de i stavmikser, : dvs må havregrynene "knuses" eller kan jeg bare røre sammen i en bolle.:confused:

Lizzi sa for siden:

Lager de med havregryn nå, skikkelig godt - må passe meg for å ikke spise alle sammen.. :p skal prøve å spare noen til sambo (eller ei,- han kan lage sine egne :engel_ikk)

ayli sa for siden:

har jeg prøvd både den første og den andre oppskriften i denne tråden. Begge var kjempegode :p (med litt hjemmelagd jordbærsyltetøy og seterrømme)

trillian78 sa for siden:

Jeg lagde også en porsjon i går. Jeg har merket en ting.... Og det er at jeg syns pannekakene blir mye bedre dersom røra får lov til å stå og svelle litt, i steden for at man setter i gang med stekinga med det samme.

arkine sa for siden:

pannekaka var en av de bedre
jeg tok to egg en dash CC,, en klype kanel , en klype havregryn ,en klype sukrin
stekte på svak varme

noen som kan regne ut karbo

aldrimerjollycola sa for siden:

jeg improviserte en oppskrift basert på disse over, men mangler soyamel og bakemix (får den i posten snart..ventevente!)

har også vært litt fysen på noe søtt, så jeg hadde oppi litt kokosmasse.

2 ss cc (1,5 kbh)
1 ss seterrømme (0,92)
2 ss malte soyaflak (0,5)
1 liten ss malte mandler / brukte coop chefs sine med lavt kbh innh. (0,2)
1/2 ts bakepulver
1,5 ts natreen (0,6)
2 ts kokosmasse (var ikke målbart, så vet ikke helt kbh..veldig lite iallefall)
1 egg (0,63)

tot 4,35 kbh og blir 4-5 middels store lapper

Liseana sa for siden:

Må prøve disse frokostpannekakene. Har spist lavkarbobrød til frokost siste tiden, og de er gode, men forandring fryder :) Dessuten høres det deeeiiliig ut m bær/syltetøy/rømme:D

Moljesir sa for siden:

Var ute å handlet istad og lette ivrig etter Ketolyse bakemix (var på Ultra) men, fant ikke. Er det noen som kan fortelle meg hvor jeg får tak i den? Jeg prøver som gjest over her soyaprotein.. Steker nå, spent!

Kitt sa for siden:

Ligger en klistret tråd her om ketolyseforhandlere. Mange Meny- butikker har tatt inn en del ketolysevarer!:)

PowerShot-x sa for siden:

Hva kan jeg eventuelt bruke istedenfor ketolyse bakemix?

Kitt sa for siden:

Soyaproteiener!:D

Jeg bruker Multipower powershake med nøytral smak og "ingen" karber. Kjøper på helsekosten.:)

nomma sa for siden:

Dette er etter min menging den "orginale" Frokostpannekaken. En stor takk til MHM. :klem:
Denne var den første lavkarboretten jeg lagde, og den er forsatt med meg. Den smaker som arme riddere. Jeg spiser den med en ts Heistad Bringebær syltetøy.
Jeg har byttet ut havregryna med soyaflokker(flak) da sparer du mange karber ;)

Charly sa for siden:

Eg tok sukkererstatning i stede for natreen ( vet egentlig ikke hva det er ) og det var VELDIG god frokost. Dette skal lages igjen:D

Denne anbefales, smakte også fantastisk uten pålegg, Denne anbefales på det sterkeste.

Gerd sa for siden:

Natreen er sukkererstatning/kunstig søtstoff :)

Charly sa for siden:

Tusen takk for informasjonen:p

Pøsh sa for siden:

OMG!!

Står og steker de fra HI her og de var KNALLGODE!!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.