Her en dag lagde jeg noe kjempegodt!..
Jeg har lagd forskjellige lasagner før, med hvite neper blant annet..
Denne gangen prøvde jeg dette:
Stekte opp 400 gram kjøttdeig (fra ferskvaredisk på ICA)
Sammen med dette: en halv hvitløk
1/3 løk
3 skiver paprika i små biter
en klæsh grovhakkede tomater
en spiseskje rømme
krydder etter smak
i en kjele, helte jeg ca. 2 dl kremfløte, og lot det bli varmt...
Raspet en del ost, og hadde dette oppi fløten...
Lot osten smelte inn med fløten, til det ble en tjukk ostesaus...
La kjøttdeigblanding og osteskiver lagvis, sammen med ostesausen (mellom hvert lag)
Avsluttet med raspa ost på toppen
Stekte denne i ovnen som vanlig lasagne..
Denne var faktisk best dagen derpå..Etter å ha stått i kjøleskapet...
Da hadde den "satt seg" litt....:)..
Namme!!!
Bare å regne ut det vettu... mengde og ingredisenser står oppført, og matvaretabellen finner du jo også her inne på forumet, om du ikke har den hjemme... ;)
Ser ikke ut til at noen har gjort det nei, men det ska ikke være noe problem å regne ut selv om man tar for seg matvaretabellen på forsiden av forumet. :D
Hei!
Lasagnen høres kjempegod ut! Den må jeg prøve! Er veldig glad i sånn type mat og må innrømme at min hjemmelagde, ordentlige lasagne er noe jeg savner mest!!! Men man blir jo en ganske god kokk etterhvert som man finner fram til nye retter. For de som er glad i fisk så har jeg en kjempegod rett som jeg vil dele med dere.....vet ikke hvor mange karber det er i den, men det kan ikke være mange, og det er veldig godt!
Fiskewok:
4 laksefileter skjæres i terninger, marineres et kvarter i 2 ss kikoman og 2 ss eplejuice.
en håndfull sukkererter
oppkutt av en halv rødløk
broccoli
oppkutt av 1 gulrot (kan sløyfes)
Dette wokes i rikelig med rapsolje til det er mørt. Tilsett fisken og marinaden og wok til fisken er ferdig. Smak til med mer kikoman hvis ønskelig.
Er det bare meg, eller blir denne mindre mettende etter å ha overnattet i kjøleskapet, enn når den er fersk? Laget min egen variant i går, med shish-kebab krydder, av alle ting, og spiste ca. 1/3 og ble stappmett (og fornøyd!). Mens i dag har jeg spist resten - to måltider :shifty: - uten å bli like stappa. :confused: Den hadde "sunket" en del i formen óg, var en centimeter tynnere. :stortsmil
Uansett, fantastisk oppskrift! Meget velsmakende, så takk for den. :)
Det er ikke ofte alle fire ungene + mannen liker samme maten altså. Jeg lager ikke annen mat til den eller de som rynker på nesen, men de blir sittende og plukke og pelle. I går gikk ALT ned på høykant!
Takk Hyper:sikle: Blir ikke lenge til neste hang for å si det sånn:)
Men dette blir bare en liiten form, vel? Mengdene så så små ut. Jeg tror jeg dobler den, kjøper en stor pølse (750 gram) med kjøttdeig og bruker 4-5 dl fløte, kanskje. Så sender jeg bare med mannfolket rester til lunsj på jobb, og fryser evt. ned rester (det er vel bare en hypotetisk situasjon da).
Vi har hatt kjøtt- og ostesuppe til middag i dag. :lol:
Jeg laget den hvite sausen altfor tynn, så lasagnen ble suppe. Men det var knakende godt allikevel! Dessuten blir den fastere når den avkjøles og får satt seg litt, regner jeg med. Jeg teller jo ikke karber, så jeg tilsatte en hel revet løk, 4 hvitløksfedd, en hel boks tomater, 2 revne gulrøtter, 1 revet frisk chili og en rød paprika. Nam.
Dette ble den første oppskriften jeg testa fra dette forumet, og så sinsykt godt!!
Fulgte oppskriften din i første post, men la i 3 skjeier rømme , og hadde en hel finkuttet chili oppi i tilegg, for litt ekstra trøkk :)
I tilegg i ostesausen (2dl fløte + 150gr reevn ost) hadde jeg oppi ca 1/4 av en pakke med sån Old El Paco (texmex aktig produkt) cheddar cheese dip, for å ytterlig tykne sausen litt. Det ble vel en 4-5 karbs ekstra der, men såå verdt det!
Anbefales varmt :) Skal til på dobbel porsjon nå, så har jeg litt snacks og måltider for noen dager fremover.
Jeg må bare fortelle om min variant av denne deilige lasagnen som jeg laget i helga.
Jeg steker 500 gram karbonadedeig. (liker den mye bedre enn kjøttdeig)
Krydrer etter smak (Jeg brukte faktisk tacokrydder denne gangen) og heller over 1 bx landlord tomater (som jeg har finmost med stavmikser sammen med litt salt og en liten ts splenda))
Lar dette surre sammen leeeeeeeeeeeeeeeeenge (viktig)
Lager ostesaus av en bx fløte med ca 1/2 pose revet Jarlsberg (ferdigpose) salt og pepper, og jevner med 1 ts johannesbrødkj.mel for å få skikkelig tykk saus.
Lar trekke ganske lenge denne også.
Så til den beste biten. Lager "pastaplater" av en slags lavkarbolappe-oppskrift.
2-3 egg, ca 1/2 bx cc, salt, pepper og resten av jarlsbergposen. Visper eggene til eggedosis (eller i alle fall nesten..hehe) har i CC og resten av osten. Jeg bruker den lille bollen som fulgte med stavmikseren. (Den med kniver) Kjører alt sammen til en fin røre. Helte den i en liten langpanne og stekte ved 200 grader i tja... 20 minutter kanskje... Delte den i stykker som passet i formen jeg skulle lage lasagnen. Jeg brukte en rund og litt høy form.
Legger lagvis, begynner med kjøttsaus, så ostesaus, så platene (egentlig lappene..hihi) så kjøtt, ost........osv. (Det ble to lag med lappe/platene og det var egentlig akkurat passe :) Tilføyer: steker den som vanlig lasagne i ovnen.... tror det var 200 grader i ca 1/2 time. Lot den "hvile" på benken en halv times tid etter steking...
Denne smakte himmelsk!! Særlig med masse deilig grønn salat ved siden av
.... og det beste av alt... Den smaker enda bedre når den er kald. Da kan man dessuten skjære den i pene skiver :)
Hadde med meg i matboksen på jobb i dag, sammen med en god salat. Det er virkelig en lunsj som holder deg mett lenge!:D!
Aha! :p Så bra :))). Da blir det lasagne på 30 års dagen min. Gjestene skal få sin egen med karbs men utrolig greit at man kan spise nogenlunde det samme!
Takk for svar :)
Fant forresten ut av hele oppskrifta er på ca 24,5 gr kh (men da brukte jeg 35 gr sopp og 45 gr purreløk, hadde ikke de andre ingrediensene). Jeg spiste ca en tredjdel, så det ble da omtrent åtte karber.
Men jeg hadde ikke helt de rette ingrediensene.. Så prøvde å improvisere litt:p
Jeg stekte kjøttdeig, og hadde på posesaus (for det var bare det jeg hadde), samtidig som jeg prøvde å lage ostesaus.. Men hadde i osten for tidlig, så den forsvant.. Og hadde litt for mye melk og fløte...
Resultatet ble melk m/ pittesmå ostekuler med en og annen kjøttbit her og der, og masse ost.:p MEN.. Dagen etter, når den var kald, hadde alt stivna, og da var den veeeeldig god!:)
Så anbefaler dette, så godt som jeg kan hvertfall!:)
Denne står i ovnen nå og vi er to spente tryner som venter med sultne mager!
Bytta ut den grønne paprikaen med 50 gram aromasopp. Synes det smaker så mye bedre. Det lukter himmelsk, men ser litt ut som ostesuppe der inne. :D Satser på at det ordner seg om den bare får stått og avkjølt seg litt.
Lagde denne i går! Fulgte kanskje ikke helt mål og mengde, siden jeg prøvde å lag en litt større porsjon, men den var ihvertfall supergod!!!:D
Smakte akkurat som lasagne!! :)
Sambo likte den ikke, men så blir han jo kvalm bare han vet at det KAN være rømme eller fløte i noe da...:blinke:
Gleder meg til å spise rester i dag :D Halvparten ligger i fryseren og en stor bit i kjøleskapet ;) Hurra!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.