stinasol sa for siden:
hehe,såå nyskjerrig..jeg gjør (kansje ingen bombe):D
stinasol sa for siden:
hehe,såå nyskjerrig..jeg gjør (kansje ingen bombe):D
Nille sa for siden:
Slutta tvert 17. april 2003 - vips + 15 kg !!
[color=#800080][/color]
Kiloene er borte igjen nå, og hud, hår, negler og hele pakka er adskillig forbedret !
Hyper sa for siden:
Ja...:(
Men jeg skal slutte..Vil bleike tennene mine nemlig...;)
Og det får jeg jo råd til, om jeg slutter å røyke...
Aline sa for siden:
Nope.
Jeg prøvde å starte en gang når jeg var 16. fest"røyket" (trodde jeg, men trakk ikke ned :lol: )
Men siden har det ikke blitt noe :)
Titti sa for siden:
Røyker ikke nei :)
Gamla sa for siden:
Nei, jeg røyker ikke, og har heller aldri røykt fast, men som jentunge prøvde jeg meg jo. Smørpapir og furunåler eller mose var da det mest vanlige vi forsøkte, men av og til fikk vi også fatt i tobakk og sigarettpapir! :eek: :eek: :eek:
Det har aldri fristet med røyk etter at jeg ble voksen, - ble vel "vaksinert" av furunålene og mosen!! :D
Helene sa for siden:
Aldri røykt kommer aldri til å gjøre det. Håper sambo slutter etter hvert og, vil ikke at mine barn skal ha forbilde som røyker. selv om han røyker lite.
jeef-micro sa for siden:
prøvde en gang på en fest. Fikk en sigarett av en fyr, tente på, innhalerte, og spydde som jeg aldri før har gjort... frister ikke til gjentagelse, så nei jeg røyker ikke
Huldr sa for siden:
Jeg har festrøyka siden jeg var 16-17 år tror jeg ... Og "perioderøyka", hvis jeg kan si det sånn. Bl a da jeg gikk på kunstskolen. "Alle" røyka der, det gikk i røyk og kaffe ved kjøkkenbordet i pausene. Og jeg har nok vært ganske psykisk avhengig i perioder. Men jeg har alltid sluttet etter en stund, heldigvis! Jeg føler meg heldig som ikke har den voldsomme fysiske trangen til røyk.
Fridolina sa for siden:
Ja, tyvärr så røyker jag..begynnte når jag gikk i 7:de klasse. Har aldrig prøvd å slutte, ettersom jag trur det er helt umuligt når sambon min røyker..Men når jag blr gravid, då har jag ikke noe valg..Då ska jag slutte!!!!!:D
Begod sa for siden:
fanatisk ikke røyker
Alyssa sa for siden:
Aldri prøvd.
tennissokk sa for siden:
Slutta for ca en mnd siden :D
JEDI sa for siden:
Nei, røyker ikke.
Og jeg har ingen forståelse for folk som gjør det, whatsoever!
Gir dem ingen medlidenhet for at de må røyke ute pga røykeloven.
Folk vet at det er farlig,
Folk vet at det dreper,
Folk vet at røyk er fucked in general.
Og fremdeles prøver røykere å legitimere cancer sticken sin.
Røykere derimot, SKAL vise forståelse for at andre ikke ønsker å
røyke passivt.
Røykere som ikke tar hennsyn skal behandles som dyr!
(sorry for hissig tone, men røyking har jeg så utrolig lite til overs for..)
Aline sa for siden:
:rolleyes: Rooooolig nå...
Hyper sa for siden:
Og unnskyld meg, men du drar alle over en kam..
Jeg prøver ikke å unnskylde at jeg røyker..for JA, jeg vet alt om skadevirkningene..
Men jeg har da heller ingenting imot å gå ut å røyke!Ingenting!
Jeg forstår veldig godt at de som ikke røyker, ønsker et røykfritt miljø...
JEDI sa for siden:
my point exactly.
EDIT:
Hvordan kan du være så bevisst og flink mtp kostholdet ditt, samtidig røyke OG være klar over skadevirkningene?
Trolljenta sa for siden:
Sluttet for litt over et år siden
Jeg tenkte egentlig ikke over hvor plagsomt det kan være for andre at man røyker før jeg sluttet selv. Utrolig irriterende når man nettopp har sluttet og er megasugen og et eller annet menneske blåser en røyksky midt i fleisen på deg :)
Greit at du ikke forstår at folk røyker JEDI, for det er jo ikke veldig rasjonelt, men det går an å respektere at folk røyker av ulike grunner.
JEDI sa for siden:
At man er villig til å drepe seg sakte men sikkert sier endel om personligheten/holdningene til menneske.
Og det blir selvfølgelig holdt imot èn.
Aline sa for siden:
Du vet jo fint lite om hvordan røyking fungerer på de som røyker når du ikke har røyk selv... :rolleyes:
Jeg har heller aldri røykt selv (ordentlig)
Og ville heller ikke finne på å dømme personligheten til røykere utifra at de røyker.
Jeg synes du går langt, langt over streken.
Greit at du ikke har noe til overs for røyk, og at du ikke ønsker at folk skal røyke "på" deg, men mer enn det synes jeg ikke du bør blande deg i...
JEDI sa for siden:
Hva mener du egentlig her?
Må man røyke for å vite at det er skadelig?
Man trenger jo ikke ha PhD for å kunne se skadevirkningene av sentralstimuli, klogging av blodårer og lunge.
Rein fluidmekanikk det der, og det vet jeg en ting eller to om.
Hvis du prater med personen med ekstremistiske holdninger, som du selv vet at ikke henger på greip. Hvilken oppfatning har du av dem?
Tenk deg selv, hvis du hver eneste dag står opp, tar frem en boks med et stor dødningshode med tittelen KiLLPiLL, med underteksten guaranteed to kill you slowly. Hvilke personer konsumerer slikt?
Jeg ønsker jo ikke noe annet.
Røykere kan røyke så mye de vil, as long as they're in their privacy of their own home.
dette er overhode ikke noe manhunt,
jeg bare ønsker bare at røykere skal innse at røykingen ikke gagner dem.
pure nestekjærlighet dette.
Tidligere bruker sa for siden:
Ikke jeg heller!
Aline sa for siden:
Jeg mener hvordan røyking fungerer som avhengighet...
Sammenligne med sukker om du vil. (Jadda.. mulig ikke kjemien for avhengigheten er lik, men dog.. det er vanedannende)
Enkelte har ingen problemer med å kutte sukkeravhengigheten, mens andre spiser seg ihjel.. Vil du si det samme om dem?
men sikkert sier _endel_ om personligheten/holdningene til menneske.
De kan jo bare la være...? Jeg tror nemlig ikke det er så enkelt, og jeg tror ikke røykerne selv ikke vet at det er skadelig...
Jeg tror at for noen så er det enkelt å slutte, for andre er det vanskelig, men de klarer det. og noen sliter så hardt med avhengigheten at de ikke orker prøve engang.
Hvorfor begynner folk å røyke?
Veldig mange begynner tidlig, og er ikke klar over at det er så skadelig. det er altså ikke et bevisst valg å skade seg selv...
Ganske mange konsumerer såkalte kill-pills... men det kalles noe annet, og er også en avhengighet.
Bare fordi du er sterk nok til å slutte/ ikke begynne, så betyr ikke det at det er så enkelt for alle andre.
Det er ikke alltid "bare" å ta et valg om å slutte...
Men det er jo fint at du gjør alt dette her i nestekjærlighetens tegn, da :rolleyes:
Men jeg gjentar, de fleste røykere vet nok hvor farlig det er...
Noen driter i det, andre prøver å slutte men klarer det ikke...
Borealis sa for siden:
Aldri smakt røyk...er vel litt antirøyk.
Særlig ille synes jeg det er når vi "hvitjakker" poffer og røyker. Dårlig signal-effekt....
JEDI sa for siden:
Du undervurderer menneskeheten så utrolig.
Ikke vet at røyk er farlig?
Ikke orker å slutte?
Hvis du noen gang hadde bevegt deg nord for polarsirkelen og inn som grensejeger, så kunne du forstått en ting eller to om kroppen.
Alt ligger i hode.
Just put your mind to it.
Det finnes ingen grenser for noe,
smerte er en illusjon.
unnskyldninger hva er det, og hva skal det være godt for?
i bunn og grunn så er det ingen ting i veien for at du skal nå målet ditt, uansett hva du har bestemt deg for.
jeef-micro sa for siden:
Alt ligger i hodet, men det betyr ikke at det er enkelt å gjøre noe med et problem...
Aline sa for siden:
Jeg skriver jo nettopp at folk VET at det er farlig å røyke, men de som starter unge er ikke klar over hvor ille det er før det er "for sent"
Du har aldri sluttet å røyke og vet ikke hvordan det er.
Du har sterk psyke og det er flott, men alle har ikke det...
JEDI sa for siden:
hva i himmelens navn er det for en innstilling?
hvorfor er folk så flinke til å sette sine egne begrensninger?
Huldr sa for siden:
Kjære Jedi, den nestekjærligheten din er lite preget av forståelse synes jeg ...
Aline sa for siden:
Enig :ja:
jeef-micro sa for siden:
Du har tydeligvis aldri vært nødt til å takle vanskelige situasjoner, om du har den innstillingen at alt er lett å fikse på... Det handler ikke om å sette begrensninger, men å være realistisk nok til å innse at alle problemer løser seg ikke over natta...
JEDI sa for siden:
Jeg har nok taklet værre ting en veldig mange her.
Realist og selvdekadanse henger ikke i sammen, men jeg vet ting blir tøffere hvor lengre det blir dradd ut. Det handler om å skifte fokus.
MEN jeg er ikke jente, og er fullt klar over at vi er forskjellige.
Utrolig forskjellige. Å sette fokus på uvesentlige ting, er jo jenters nummer 1. De kan jo vispe opp en orkan fra et lite vindpust.
Til dere overnevnte:
Ok.
Jeg skjønner diskusjonen ikke går i den retningen jeg ønsket.
Skal ikke holde på lenger.
Min nestekjærlighet bygger ikke på begrensninger, jeg konseptualiserer intet.
tess81 sa for siden:
Nope, ingen røyk på denne jenta;)
Nille sa for siden:
Nå kalles ikke det å røyke for å ha ekstremistiske holdninger.... bare så det er sagt :rolleyes: Og for/mot røyking er det selvfølgelig interessant å diskutere. Alle vet at det er skadelig å røyke. Det er i tilfelle et stort kunststykke å unngå iformasjonen rundt det. At folk fremdeles velger å gjøre det er en privatsak - og ikke noe man skal behøve å bli kalt for ekstremist for.
[color=purple][/color]
Diskusjoner er velkomne (selv om dette ikke egentlig var ment som en diskusjonstråd). Skjønner at du setter ting litt på spissen for å erte frem en reaksjon, men demp kraftutrykkene, og diskuter på et saklig nivå, så blir ordene bak tatt mer alvorlig - og diskusjonen mer interessant. :)
[color=purple][/color]
JEDI sa for siden:
true.
har heller ikke kalt røyking ekstremistisk, ønsket bare å trekke paralleller mellom holdninger som ikke er intuitivt riktige..
Mila sa for siden:
Røyker ikke, har heller aldri gjort det (har smakt i fylla ja men ikke noe mer) + fått typen til å kutte tvert etter 15 år som røyker bare 3 månder ettet vi ble sammen:D
Huldr sa for siden:
Du kommer inn her og prøver å provosere (antar jeg). Er det da så rart at "diskusjonen ikke går i den retningen du ønsker"?Jeg synes det virker som du setter deg selv over andre - hva vet du om hva folk her inne har gått igjennom? Ikke minst nedvurderer du halve menneskeheten ved å komme med den uttalelsen du har over her.
Hvis du er så opplyst og utviklet som det virker som du gjerne vil gi inntrykk av, har du ikke fått med deg det vesentligste: ydmykhet, respekt og forståelse for at andres vei ikke er den samme som din. Du har nok noen runder igjen å gå du også ...
stinasol sa for siden:
ja her ble det livat..personlig så røyker jeg fordi jeg syns det er godt ,er glad for røykeloven jeg og..skjønner godt at det er ubehagelig for dem som ikke røyker å sitte tett oppi osen.at det er farlig vet vi jo alle men enkelte syns kansje den fare risikoen er grei i forhold til det røyken gir dem av andre ting,selv hvor idiotisk enkelte syns det virker..kan bare snakke for meg selv når det gjelder helse/kosthold,jeg bruker dette kostholdet for å slanke meg ikke for å bli kvitt risikoen for kreft eller andre "fæle ting!men som jeg har sagt tidligere,kan hende jeg kommer på bedre tanker etterhvert og vil gå inn for å bli sunn også:p har en liten jente på 14 mnd og her i huset går vi ut og røyker (aldri røykt i graviditeten)har sluttet tidligere i 2 år uten problem så tror det skal gå utmerked når jeg vil slutte igjen..me får sjao..:)
Trolljenta sa for siden:
Nå er vel ikke kjønnet så veldig relevant i diskusjonen om hvorvidt det er vanskelig å slutte å røyke, slutte å spise søppelmat osv?
Siljevanilje sa for siden:
har aldri, skal aldri heller :P
mofe sa for siden:
Jeg røyker 20 om dagen og vet at det er dritfarlig.
Så deet såå.
Photobscura sa for siden:
tror du virkelig at jeg, et intelligent og oppegående menneske tenker for hvert trekk jeg drar av siggen at "hoi! der tok jeg av enda noen sekunder fra livet".
du må jo skjønne det at eneste grunnen til å røyke er å se tøff ut, ja, bent fram som en COWBOY!
:geip:
Enid sa for siden:
Jorun, I LOVE YOU :D:D:D:D:D:D
Hyper sa for siden:
For å svare på PM'en din..
Jeg har ikke alltid hatt et sunt kosthold..Er jo en grunn til at jeg har begynt med lavkarbo....
Og så..jeg synes nesten litt synd på deg, og orker ikke bli irritert eller provosert en gang, for om du dømmer et menneske KUN etter om de røyker/ikke...
Da går du glipp av mange fine mennesker...:)...
Hyper sa for siden:
Har forstått at du ikke liker røykere...Virker jommen som om du ikke har noe særlig overs for det annet kjønn heller...:confused:
Summer sa for siden:
Eller det sier _endel_ om at vedkommende har et behov som dekkes på den måten, og enda ikke har lært seg en annen mestringsstrategi. Eller at vedkommende ikke bestreber seg å være perfekt på alle områder. (Dersom røyken foreløpig dekker behovene personen har, og de positive effektene er større enn de negative, så er nok også motivasjonen liten for å endre seg. Men om det sier så mye om personligheten, eller om det sier noe om det almenmenneskelige skal ikke jeg fundere så mye på. Ja, kansje de burde slutte fordi det er farlig, men hva skal da erstatte det posiitive?) Man trenger ikke være perfekt for å kunne ta tak i problemen sine. Man kan heller ikke ta tak i alt på en gang.Ja, mye sitter i hodet vårt. "What your mind can consieve, you have the abillity to achieve". Ja, vi mennesker er veldig flinke til å sitte våre egne begrensninger,- og det alt for tight. Men det betyr ikke at vi alle har en historie med oss, og at det å endre seg er en prosess. Vi må få med både kroppen og hodet når vi skal endre oss. Og ofte er det tøffe ting å se i øynene i den prosessen også. Man blir ikke selvdestruktiv uten at det er en grunn, for mange er det en beskyttelsesmekanisme, og en mestringsstrategi.
Det er mange årsaker til at folk er overvektige og til at folk røyker. Å tro at samme løsningen vil gjelde for alle er ikke realistisk. Det er like mange veier ut av et missbruk som det er inn.
Dante sa for siden:
Røyker ikke og har ingen planer om å begynne
Aline sa for siden:
Bravo, Lise :)
Summer sa for siden:
Nei, jeg røyker ikke. Er vel det man kan kalle fanatisk motstander.
Hyper sa for siden:
Signerer!!
jeef-micro sa for siden:
Signerer innlegget til Lise :)
vi skal være ydmyke ovenfor hverandre. Vi vet aldri hva som fører til folks reaksjoner..
nomma sa for siden:
Har lest gjennom hele diskusjonstråden, og sitter her å tenker at det er godt at det er så mange fornuftige mennesker her inne som ikke lar seg provosere.
Jeg begynte å røyke når jeg var 15 år, sluttet da jeg ble gravid for 3 og 1/2 år siden. Begynte på igjen da jeg begynte på jobb etter svangerskaps permisjonen. Det var da jeg skjønte at jeg var psykisk avhengig av røyk. Taklet ikke å komme tilbake på jobb uten å røyke..
Jeg leste slutt å røyke boka av Carr en natt i februar. Sluttet den natten. Holdt meg til i sommer da jeg dro på jentetur til Budapest... Tar meg nå en røyk i bestemte situasjoner og sammen med bestemte mennesker. Røyker i gjennomsnitt 1 røyk i uka.. :p Hvorfor jeg røyker?? Ja si det.. Det er godt da.. Av en eller annen merkelig grunn..
jeg signerer også lise. godt å se at noen som ikke røyker, eller omfavner uvanen på noen måte kan vise refleksjon.
og til deg jedi, selv om man mange ganger skulle ønske at verden var akkurat så svart hvit, så er den svært svært sjelden det.
jeg håper bare du var full når du skrev innleggene dine.
ellers ønsker jeg alle en fin dag, røykere, soltilbedere, sukkeravhengige, junkier, alkiser, neglebitere, anorektikere, shoppere, nesepellere, strikkere og alle andre addictives. og selvfølgelig et ekstra o'hoy til dere lytefrie og perfekte mennesker der ute. hils hjem til moderskipet.
Georgine sa for siden:
Jøss... at du ikke er jente er ikke din skyld, men at du er så nedlatende kan du faktisk gjøre noe med :D
Sluttet å røyke i juni 2002 etter ett besøk hos en engelsk hypnotisør. Om du spør min sønn på snart 10 så tar han all æren for røykeslutten :lol:
har noen av dere gutta noen gang fundert over hvorfor dere har brystvorter? ;)
jeef-micro sa for siden:
applaus
Tidligere bruker sa for siden:
Jeg signerer også innlegget til Lise!
Klumpe sa for siden:
røyker så og si hver helg. er en psykisk avhengighet, for blir nesten sugen på røyk bare fodi jeg vet at det er fredag og da har jeg "lov".
før røyka jeg fast 20 om dagen.. ikke bra noen av delene.
men synes folk skal få røyke/ ikke røyke som de vil, er deres sak så lenge det ikke går ut over andre.
synes jeg! :)
JEDI sa for siden:
Christ.
det er så mye redicolous innlegg her nå, at halve kunne vært nok.
At verden er sort hvitt er det ingen som har påstått.
Det betyr ikke derfor at man skal hele tiden unnskylde sin egen eksistanse,
du er blitt satt på denne jorden og alle er utrustet med forskjellige ting.
Tror dere alle "vellykkede" folk i verden, har fått alt servert på sølvfat?
Det er andre enn dere som har det tøft, og kanskje tøffere enn dere selv, MEN de sitter ikke inne å syndes synd på seg selv.
og jeg har endel til overs for det motsatte kjønn.
Har ei jeg elsker over alt på jord,
men det er ikke dermed sagt at jeg ikke blir frustrert over at hun henger seg opp i uvesentlige ting .
Borealis sa for siden:
Jedi, jeg synes du virker veldig bastant!
Jeg er sykepleier, holder på med videreutdanning innen psykiatri....
og gjennom jobb, og også livet generelt, har jeg erfart, at selv de mest innsiktsfulle og "flinke" kan ha sin akilleshæl.
Jeg tror du burde lese/studere mere om menneskets psyke, slik den ER, ikke slik det burde være.....;)
Og tro meg, man "frelser" ingen, ved å nærmest angripe. Du er muligens en sterk(?) person, men du fremstår lite innsiktsfull, og svært upedagogisk (om du forstår hva jeg mener, -at du ønsker informere/hjelpe)
Og, ps, -jeg er ikkerøyker, og til dels antirøyker. Men dog ikke dømmende.
JEDI sa for siden:
Det eneste jeg er bastant på er at folk undervurderer seg selv, uansett.
De er sin egen største fiende.
Å hele tiden unnskylde seg selv med at man har det så tøft, er feil.
Fordi det finnest utrolig mange folk som har det tøffere, men som velger å skifte fokus og gå videre.
sure, jeg har akilleshæl, men jeg ruller meg ikke over på ryggen og legger beina i været av den grunn.
Jeg synes ikke synd på meg selv, og synes ikke heller andre skal gjøre det!
Du kan kalle meg hvor upedagogisk du bare vil,
men av og til trenger folk direkte tale. Skal vel sies at det ikke er min thesis å få dette forumet røykfritt, men dog.
jeg kan ikke si i snakkende stund at jeg har det særlig tøft, jeg anser meg selv som relativt vellykket i funskjon av at jeg får til det jeg vil oppnå, og takler motgang bra. og jeg har aldri, aldi unnskyldt min eksistens, men derimot tatt den plassen jeg fortjener. dessuten har jeg respekt og ydmykhet i forhold til mine medmennesker.
likevel røyker jeg, og liker det, rart hva?
du står ganske alene i dine påstander, jedi. allikvel fortsetter du å fornærme når folk setter dine underlige argumenter på prøve. kanskje slutte mens leken er god?
jeg tror heller ikke at du kjenner noen som røyker, når du sidestiller dem på alle måter i forhold til folk som ikke gjør det.
for min del blir dette mitt siste innlegg her i tråden. jeg synes også at dette begynner å bli temmelig "redicolous". men det har lite med diskusjonen generelt å gjøre.
JEDI sa for siden:
så hvis du kunne våkne opp imorgen og være røykfri, så hadde du takket nei?
jeef-micro sa for siden:
Det er faktisk ikke alle røykere som ønsker å slutte, det er ikke alle overvektige som ønsker å slanke seg. Folk har forskjellige motiver for å ta de valgene de tar, og fortjener respekt for den de er og valgene sine.
Nille sa for siden:
Jeg vil ikke bruke tid og energi på denne diskusjonen - har allerede bedt om en smule saklighet. For døve ører/blinde øyne visstnok.... men dog.
Hvis man må bruke utenlanske ord for å få frem et poeng er det også greitt, men da er det jo en fordel at ordet er forståelig. Jeg skjønner ikke helt hva "redicolous" betyr - ordet finnes ikke i mine ordbøker. Er det r i d i c u l o u s du mener, oversatt til latterlig ?
:p Sorry - kunne ikke dy meg ......
Fridolina sa for siden:
hihi:stortsmil :stortsmil
Hyper sa for siden:
Signerer den!
Jævlig bra;)
Hyper sa for siden:
kanskje dere henger dere opp i ting vi synes er uvesentlige og?..
Vi tenker og fungerer forskjellig..sånn er det...
Og om noen av innleggene er på trynet, vil jeg våge å påstå at det er dine......
Sorry mate....
Huldr sa for siden:
*Fnis* Du sa det jeg tenkte ... :pSummer sa for siden:
Ny tråd til deg Jedi:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=11065
;)
Hyper sa for siden:
Det eneste jeg er bastant på er at folk undervurderer seg selv, uansett.
De er sin egen største fiende.
Å hele tiden unnskylde seg selv med at man har det så tøft, er feil.
HVEM gjør det?..?
Fordi det finnest utrolig mange folk som har det tøffere, men som velger å skifte fokus og gå videre.
Finnes mange problemer her i verden, men merkelig nok, er det de som angår enn selv, som virker størst....Go figure..!
sure, jeg har akilleshæl, men jeg ruller meg ikke over på ryggen og legger beina i været av den grunn.
Jeg synes ikke synd på meg selv, og synes ikke heller andre skal gjøre det!
Lurer veldig på hvem her inne som synes så ufattelig synd på seg selv jeg?....
Du kan kalle meg hvor upedagogisk du bare vil,
men av og til trenger folk direkte tale. Skal vel sies at det ikke er min thesis å få dette forumet røykfritt, men dog.
Behov for direkte tale?..Excuse me?....
Jeg er et voksent menneske, som tar mine egne valg..Gode/dårlige, men allikevel mine...
Å begynne å oppdra meg nå, er litt i seneste laget....
Skal jeg hjelpe deg med bjelken i øyet sier du?....
Summer sa for siden:
Også vil jeg gjerne minne dere på at vi gjerne ser at diskusjonene foregår på sak og ikke person (i kraft av å være admin, - noe også Nille er!).
Hyper sa for siden:
Jeg måtte svare på tiltale, så om denne var mynta på meg, beklager jeg det:)..
Dette blir rett og slett bare for dumt...Egentlig ikke så mye mer å si enn det..Spørsmålet i denne tråden, var "røyker dere?"....
Det har kanskje tatt litt av......
Huldr sa for siden:
Tror ikke det gjaldt deg, Hyper :)
Ja, det er dumt å gå til usakligheter, men noen ganger legger folk opp til det. Det er noe som heter å lage ris til egen bak ;)
Borealis sa for siden:
www.side2.no/helse/article827028.eceJEDI sa for siden:
Hvis det er noe man ikke mestrer så er den letteste veien å si at man ikke gidder/ønsker det!
Ønsker man derimot å være feit og/eller røyke, da er man dekadent og det sier noe om personen.
Det stemmer.
Tror ikke det, holder meg kun til denne tråden her.
Jeg ser jeg skaper dårlig stemning, folk her nekter å innse realiteten, og det er ikke noe jeg ønsker.
Resignerer.
Summer sa for siden:
Poenget er at jeg tror du sitter inne med en god del nyttig og god filosofi, det bare kommer galt til uttrykk i denne tråden fordi du går til angrep. I en slik tråd kan du dele filosofiene dine uten å gå til angrep på spesifikke grupper. ;)
Jeg er hvertfall interresert i kunnskapen din. :)
Huldr sa for siden:
Jedi, angrep er ikke den beste måten å kommunisere på. Og jeg kjenner jeg blir veldig provosert når du i tillegg til å angripe røykere sier at man bestemmer selv om man er feit eller ikke. Det er ikke tilfelle for mange!
Du mangler kunnskaper, du mangler respekt, du mangler folkeskikk - du har en del å rette opp i før du setter deg på den høye hesten din!
Du avviser å komme med noe konstruktivt - det tyder for meg på at du er mest ute etter å lage bråk. Og det har du fått, så nå burde du i grunnen være fornøyd ... :)
JEDI sa for siden:
Man blir da vitterlig ikke feit over natta.
Du kan skylde så mye du vil på arv og genetisk tilrettelegging, men det bevises gang på gang hvor mye kosthold har å si.
Du kan stimulere/regulerer/provoserer samtlige prosesser i kroppen vha kosthold.
I fleste tilfeller blir man ikke feit av å være syk, men syk av å være feit.
Blanke ark er noe jeg gir deg, men respekt er noe du skal gjøre deg fortjent til!
Summer sa for siden:
Javisst kosthold har mye å si, men du kan ikke vireklig mene at det skal være eneste faktoren ifht vekt? I såfall er jeg veldig nysgjerrig på hva du mener grunnen til at leger skriver ut diverse resepter for diverse ubalanser i kroppen (td. Thyroxin). og hvordan du forklarer dem som både spiser riktig, tenker riktig, og trener riktig og likevel ikke oppnår resultater. De finnes jo, - selv om du her påstår at det er løsningen ...Huldr sa for siden:
Da har vi forskjellig grunnsyn. Jeg mener respekt er noe alle har krav på i utgangspunktet. Du skal ikke dømme en mann før du har gått en mil i hans sko ... (kanskje ikke helt riktig gjengitt, men meningen kommer frem, håper jeg).Jeg har ikke sagt at man blir feit over natta, og jeg "skylder" heller ikke "på arv eller genetisk tilrettelegging". Jeg betviler heller ikke at man kan gjøre mye via kosthold. Men det er mange flere faktorer inne i bildet.
Du kommer med generelle påstander som det er vanskelig å diskutere fordi det er så lite nyansert og fordomsfullt. Jeg kunne kommet med eksempler som motsier dine påstander, men det har jeg ikke lyst til, det blir for personlig. Så da setter jeg strek her.
JEDI sa for siden:
Hva var det jeg sa?
Jo, jeg gir alle blanke ark, så er det opp til dem om de gjør seg fortjent til respekt eller ikke.
Du tror ikke kosthold har så mye å si, da ber jeg deg redgjøre for de andre faktorene som spiller inn.
Nå vet jeg ikke hvilken utdannelse du har, men du vil vel ikke blande sandkorn i drivstoffet på bilen din?
Synd at du ikke kan komme med eksempler som taler meg imot.
Aline sa for siden:
Dette var det Frøy skrev...
Dvs du misforstod, JEDI :
JEDI sa for siden:
nice.
beklager den, my bad!
multitasking genious.
flott at du er enig mtp kosthold,
men redgjør fremdels for de andre faktorene.
her er en for deg, funny valentine: PCOS, hormonforandringer, de lure kostholds"ekspertene" på åttetallet som oppfordret alle om å tyte i seg karbohydrater, minst 60 prosent! og alle de såkalte eksperter i dag som ikke skjønner hvordan den individuelle metabolismen fungerer.
(jeg skal i snakkende stund ikke unnskylde meg med noe annet enn vanlig common uforstand).
og ellers, hva er din generelle agenda her, mann?
-jeg vet jeg resignerte for en stund siden, men nå er jeg mer i haha-mood enn huff-mood. synes dette begynner å få en viss underholdningsverdi.
Huldr sa for siden:
Det blir litt håpløst når du tilsynelatende oppfatter det helt motsatte av det jeg sier. Kosthold har mye å si, der er vi enige.Nå er ikke dette en diskusjon om vekt i utgangspunktet, og jeg har rett og slett ikke energi til å begynne en ny diskusjon. Det vil uansett oppleves som å kjempe mot vindmøller. Du har din oppfatning, og den får jeg neppe til å forandre selv om jeg legger ut min egen historie - eller noen andres. Det er litt for dyrebart til å kaste bort på en diskusjon som dette.
Jeg oppfordrer deg, som Lise, til å dele av dine erfaringer og kunnskaper og forklare bakgrunnen for dine meninger. Da kan vi kanskje få en fruktbar diskusjon :).
JEDI sa for siden:
Først og fremst ønsker jeg at du holder den bleikfeite gotiske sarkasmen for deg selv.
Når det er sagt,
så er er de kostholdseksperetene du referer til vestlige medisinere.
Vestlig medisin har en lei tendens til å isolere og kun fokusere på symptomene og glemmer kroppen som en helhet.
JEDI sa for siden:
Ok,
vi er enige om at kostholdet har mye å si.
Og hvilket kosthold man har, så fremt man lever i en opplyst verdensdel og har tilstrekkelig med ressurser, avspeiler personligheten.
Huldr sa for siden:
OK.De andre faktorene er noe jeg kanskje kan komme tilbake til på en dag jeg orker litt mer, i dag er jeg litt for sliten til å legge ut en lengre avhandling (jeg har ME, det sier deg kanskje litt både om faktorer og årsak til at jeg ikke orker mer nå).
JEDI sa for siden:
ok,
another day then.
themonk sa for siden:
Heisann, detta var en spenstig diskusjon. :) Mye følelser og ego ute og går her gitt. Jeg visste ikke at røyking var en så personlig greie, og et så sart tema.
Huldr sa for siden:
Nå gikk du langt over streken. For første gang her inne har jeg nå rapportert et innlegg.Det er kanskje på tide å stenge denne tråden nå?
JEDI sa for siden:
indeed my man, indeed.
Beklager hvis det var støtende,
men hun kommer med særs upassende referanser selv.
Du trenger ikke se på tråden hvis du ikke ønsker,
men å stenge tråden ser jeg ikke nødvendig.
Aline sa for siden:
Vestlig medisin er det man er "oppdratt" til å stole på... Det er ikke så veldig vanlig å lete etter alle de "utradisjonelle" metodene. (som lavkarbo nok fremdeles er...)
Synes ikke du kan forvente at folk flest vet om alternativene til vestlige legener viten...
Men man kan jo gjøre sitt for å opplyse. Som f.eks lavkarbo.no er en god del av :)
JEDI sa for siden:
Det var en tid hvor lobotomi ble sett på som riktig.
Det var en tid hvor man trodde at kjønnet kun var bestemt etter miljø, altså at man kunne oppdra en gutt til å bli ei jente.
Det er ønskelig at mennesket skal være kritiskt, og tenke alternativt.
Se på babyer hvordan de samler inntrykk og lager bilder, mens eldre blir kuet inn i rutiner og begrenser nytenkning.
Summer sa for siden:
Du har enda ikke svart meg Jedi. :snill:
Aline sa for siden:
Jo, men det tar tid å endre folks oppfatning om hva som er lurt og bra...
Og vi her inne VET at kostholdet har mye å si, men mange har fått en kostholdsstart som har ført til sykdommer og intoleranser..
Jeg ser ikke helt hva som er poenget med denne diskusjonen lenger..
Jeg svarte deg først fordi jeg syntes det var galt å dømme mennesker fordi de velger å ha en uvane eller tidlig i i livet tok et feil velg som har ført til en avhengighet de senere sliter med å komme ut av.
Jeg gjorde den feilen å prøve å snakke for en gruppe jeg ikke tilhører (røykere) og det var visst dumt...
Nå går diskusjonen på ting som vi her inne ikke har så innmari stor nytte av å diskutere. Det handler nå om de som ikke vet om lavkarbo eller østlig medisin...
Jaja...
JEDI sa for siden:
Det jeg spør deg da,
er hvordan hormonbalansen kom ut av balanse i utgangspunktet.
Aline sa for siden:
Fordi man som barn ikke bestemmer over maten sin og fordi man som ungdom ikke nødvendigvis skjønner at maten er problemet...
Da er det kanskje allerede gjort? Og det lar seg nok ikke fikse på et blunk ved å plutseig spise riktig...
JEDI sa for siden:
Jeg diskuterer ikke lavkarbo eller medisin, derimot tankeganger med konkrete eksempler. Dette speiler personlighet på lik linje med røyking.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.