Innså nettopp at jeg har levet i god tro lenge. Trodde at frosne grønnsaker inneholdt den samme karbe mengden som rå. Men frosne brokkolitopper inneholder jo 7,5g karber. Rå er det vel 3,2 karber.:( .Er dette pga vekten når det blir kokt? Kanskje logisk men jeg har gått i fella.. Ja ja, noe brokkoli fra eller til er ikke det verste. :rolleyes:
Æsj er det så masse... Jeg som har så dilla på sånne topper i maten. Har vell noe med glykemisk index som endres når det blir varmebehandlet. At kroppen tar lettere opp karbene da. Takk for info! Kanskje greit å kjøpe rå og tilsette i slutten av matlagingen fremover! :) Men ellers så skal man jo uansett ha litt karber da, og brokkolitopper er ikke det verste man kan bruke de på!
Jeg aner ikke hvordan brokkoli plutselig får flere karber om den er frossen. Så stor forskjell kan umulig skyldes kokt/rå. Jeg har sjekket flere matvaretabeller og brokkoli har samme mengde karbo enten den er kokt eller rå. 3.1 pr 100 gram.
Men hvorfor kjøper dere frosne når fersk rå er så mye bedre ? Vekten på brokkolibukettene fra en bunt er ca. 250-300 gram. Del opp i buketter og putt i platposer. Holder seg godt en ukes tid i kjøleskap. Jeg har det aldri liggende så lenge.....
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9678
[color=darkgreen][/color]
På Eldorados frosne brokkolitopper står det 7.5 pga att de ikke har dratt av kostfibrene... Jag sente ett mail til dem i sommer,og spurte om det..
Mener å ha lest (og det er jo ganske logisk og, egentlig), at frosne grønnsaker inneholder mer vitaminer og mineraler enn "ferske". Når de sjokkfryses, bevares jo alle næringsstoffene, mens et ferskt blomkålhode kan ligge på Rimi i en uke før man kjøper det, ofte mer også, og da tappes vel næringsstoffene en smule? Leste en lang og interessant artikkel om dette for lenge siden, hadde jeg bare husket hvor ...
Nå om høsten er vel de ferske de beste for da kommer de jo nesten rett fra åkeren. vinter og vår blir det motsatt fordi da har jo grønnsakene ligget på lager i mange måneder.
Det er en ting som sikkert er riktig - spesielt gjelder det C-vitaminer (selv om de lærde strides - det er marginalt hvor mye som "forsvinner" før grønnsaken blir vissen mener noen), - men karbeinnholdet forandrer seg altså ikke !
Sjekket litt av andre frosne grønnsaker i dag. Husker ikke karbetallene men alle hadde 2- 3 karber mindre pr 100g enn brokkolien. Selskapsgrønnsaker, wook grønnskaker og blomkålblanding. I utgangspunktet skulle disse inneholdt mer karber enn bare brokkoli da det er blant annet babymais og gulerøtter i dem. Håper det stemmer som ble sagt ovenfor at de ikke har trukket fra fiber:rolleyes: . Skal begynne å gjøre som du sier Nille, kjøpe fersk og kutte opp.:)
Det er vell bare å se på posen viss kostfibrer står med..Viss det ikke står med så er kostfibrer "innbakt" i karbohydratene...
trur jag:o Nille??
[color=blue][/color]
[color=blue][/color]
[color=blue][/color]
Ja, men hvem vet hvor lenge en grønnsak har ligget på Rema før vi legger den i handlekurven vår? Butikkene legger jo alltid det ferskeste underst. Jeg syns frossent virker tryggere, for da vet jeg at det er frosset ferskt og at alle næringsstoffene er bevart. Det smaker jo like godt uansett, syns jeg.
Det er umulig å regne nøyaktig hvor mye karber en får i seg når en spiser grønnsaksblanding. Siden det er forskjellig med karber i de forskjellige grønnsakene. Hvem gidder å dele opp og veie liksom ?
Men standarden (EU standard som Norge må følge pga EØS avtalen) sier klart at næringsinnhold når det gjelder karber skal oppgis NETTO, dvs. med fiber allerede rukket fra.
Om dere er usikre på at produsenten har regnet riktig ville jeg ha sjekket med Matvaretabellen vi har påførstesiden her (der er det også netto karber). Dessuten finnes det masse info på. [url]www.frukt.no[/url] - det er en flott side med masse kjekt !
Jeg er heldig og kjøper mine grønnsaker i grønnsaksbua der de får friske grønnsaker direkte fra bonden. Ingen gartnerhallen der. Norske grønnsaker er heller ikke genbehandlet slik at de er evig holdbare. De har begrenset holdbarhet. Det er verre på vinteren. Da er de fleste prisgitt utenlandsk import som man aldri vet hva er behandlet med. Men fremdeles liker jeg aller best friske grønnsaker. For meg er frosne en vassen nødløsning. Men det er jo smak og behag.
Grønnsakbua ja, der burde vi absolutt handle oftere. Vi er jo på Obs iallefall hver lørdag.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.