< Tilbake til oversikten

Nei til raps

Solan sa for siden:

www.westonaprice.org/knowyourfats/conola.html

Tankevekkende artikkel om det som vel er den mest populære oljen i norsk dagligvare for tida. Canola og raps-olje er samme sak. Rapsolje inneholder ercuic acid (som er giftig), mens versjonen canola er genetisk modifisert for å få ned innholdet av denne giften. ("Rape seed oil is toxic because it contains significant amounts of a poisonous substance called erucic acid.") Jeg vet ikke helt hva man skal "foretrekke", så jeg holder meg til andre fettkilder. Godt smør, anyone?

Nille sa for siden:

Vi anbefaler INGEN varmpressede oljer, uansett type. Rapsoljen vi anbefaler er med andre ord kaldpresset og kommer ikke inn under den type olje artikkelen omhandler. Det er stort sett transfett den handler om. Så vidt jeg kan se ved en forholdsvis rask gjennomlesning. Transfett er egentlig bare en kjemisk benevning på hva som har skjedd med en fettsyre etter oppvarming eller hydrogenering. Den endrer struktur fra cis-form til trans-form (molekylet vrir seg). Transfett finnes i alt industrifett og er det farlige fettet.

Vi må også være klar over at oljer utvinnes/fremstilles på forskjellige måter i forskjellige land. Holder vi oss til godkjente kaldpressede oljer - gjerne norske, vil vi være trygge.

Solan sa for siden:

Skal innrømme at jeg ikke vet om norsk rapsolje er den modifiserte versjonen ("canola") eller den opprinnelige. Men det som står å lese om erucic acid (som er halvparten av ojen i umodifisert raps) er i alle fall foruroligende:

Erucic acid er en del av rapsoljen slik den foreligger i planten, og er ikke et biprodukt ved raffinering. Den er ikke en trans-olje, men er en gift i cis-formen. Se advarsel her.

Nille sa for siden:

Hm.... interessant info. Oppfattet at det var varmpressede oljer det var snakk om, men leste kanskje litt vel fort igjennom ! Får lese igjennom hele greia en gang til når jeg får tid. Skal også få en norsk "ekspert" til å se på saken !
[color=purple][/color]
:)

bubavon sa for siden:

skjønner ikke vitsen med kaldpresset rapsolje heller jeg, den smaker ikke godt, egner seg ikke til steking og er ikke næringsrik.

Huldr sa for siden:

Har du funnet ut noe mer om dette, Nille?

themonk sa for siden:

Jeg er også enig i at rapsolje ikke er noen god matvare. Dette med den veldig langkjedede fettsyren som er "giftig" er én ting. I tillegg inneholder rapsoljen mye svovel, og harskner veldig fort. Omega-6 innholdet er høyt og i et ugunstig forhold til omega-3 (som de fleste planteoljer).

Uraffinert rapsolje smaker og lukter helt grusomt, derfor deodoriseres den vanligvis. Denne prosessen gjør at oljen harskner.

Men den er sikkert fin som biobrensel. :)

LilleRosin sa for siden:

Det sa sambo også! :D

Photobscura sa for siden:

...Bortsett fra at man må pløye en masse skog for å ha tilstrekkelig mark å dyrke rapsen på... Miljøvinninga går opp i spinninga lissom..!

tbear sa for siden:

Er det noen som kjenner til hvorvidt Cocosa® Pure kokosnøttolje (til steking) har uheldige/skadelige egenskaper? (Det er den varianten som ikke er Extra Virgin.)

Mat&Helse har en fyldig artikkel om stekefett, som bl a anbefaler en blanding av fettkilder til steking, herunder kokosfett:
www.matoghelse.no/index.php?id=432442

themonk sa for siden:

Jeg har aldri hørt om at den har noen egenskaper som er uheldige. Den er tvert imot veldig fin til steking, fordi den inneholder nesten utelukkende mettet fett som ikke oksiderer. Eneste problemet er at den spruter veldig, på samme måte som klarnet smør.

Solan sa for siden:

Kokosfett er glimrende til steking, selv om palmeolje er bedre. Hvordan oljene er produsert er selvfølgelig viktig, som alltid.

themonk sa for siden:

Vet du forresten hvor man får tak i palmeolje her til lands? Jeg har prøvd å finne det, men det er tydeligvis ikke hverdagskost.

Solan sa for siden:

Jeg kjøper det der jeg kjøper kokosolje, jeg: Tropical Traditions. Palmeolje danker ut gulrøtter, "hands down", hva antioksidanter av toco-typen angår.

Nille sa for siden:

Ba vår alles MHM om å se på det. (Hun har tidligere godkjen Fedon sin). Men hun har visst hatt det skrekkelig travelt.....

Bruker aldri raps sjøl fordi jeg syns det smaker pyton (enten den er ny eller gammel...).

Huldr sa for siden:

Ah! ;)

Jeg liker det ikke selv heller. Kjøpte det en gang, og brukte mesteparten som hårkur ...

Men jeg ser det er stadig flere produkter det er rapsolje i. Den må da selvfølgelig være raffinert på et eller annet vis, siden den ikke har den typiske smaken.

Photobscura har skrevet om majones fra Lidl inneholdende rapsolje, hvor de opplyste fra Lidl at oljen ikke var varmet opp høyere enn 50 grader. Jeg lurer litt på hvordan de har fått vekk smaken da ...

Photobscura sa for siden:

Jeg synes ikke rapsolje smaker det pøkk jeg da. (Og da snakker vi om uraffinerte typer). Men det er meg.
Uansett, når det gjelder den majonesen, så er det vel noen aromaer og sitron i den. Kan jo hende det er nok til å dekke over smaken?!?!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.