miss_celica_83 sa for siden:
Jeg er ny innen atkins dietten og har ikke helt skjønt dette med at det står max 2 net carbs på atkins bars og sånt?Og når grensa pr dag er 20 g karbohydrater, menes da 20 g karbohydrater eller 20g net carbs?:rolleyes:
Jeg er ny innen atkins dietten og har ikke helt skjønt dette med at det står max 2 net carbs på atkins bars og sånt?Og når grensa pr dag er 20 g karbohydrater, menes da 20 g karbohydrater eller 20g net carbs?:rolleyes:
tess81 sa for siden:
grensa går på 20gr net karbo, man kan trekke fra fiber for d tas ikke opp i tarmen (hvis e ikke tar heilt feil)
men du får sikkert bedre og mer utfyllende svar av de andre erfarene her :)
Nille sa for siden:
Netto karbohydrater er helt korrekt karbohydrat innhold minus fiber - OG sukkeralkoholer/polyoler (dvs. kunstig søtstoff)
MEN
På alle europeiske næringsinnhold er fiber allerede trukket fra. På vanlige matvarer uten søtstoff skal du altså ikke trekke fra noe. Det du ser på næringsinnholdet er tallet du skal telle.
Er det snakk om et produkt med kunstig søtstoff står det som regel x antall karber, hvorav x karber = polyoler/sukkeralkohol. Dette kan du trekke fra. Vær oppmerksom på at sukkerarter skal telles med, det er en eller annen form for sukker.
Håper det var en forståelig forklaring ! :D
Takk, det var veldig forståelig:)men jeg skjønner likevel ikke helt hvordan en atkins bar da bare kan inneholde 2 g net carbs...det tilsier jo "ingenting"og den inneholder vel også masse søtstoff..?
Nille sa for siden:
Ja, den inneholder sukkeralkoholer/polyoler (sucralose/splenda, maltose etc) - og det kan som sagt trekkes fra. Om du ser på næringsinnholdet bak inneholder den masse karber før disse er trukket fra. De skriver Net carbs på forsida, men bak står det helt nøyaktig.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.