< Tilbake til oversikten

Apropos et lettere liv og flere feite show

Goggen sa for siden:

...

firth sa for siden:

Enig.

Trodde ikke "litt lettere" var en programtittel, jeg trodde det var målet til TvNorge. "litt lettere, mer overfladisk, og vi gjør HVA som helst for penger".

Enid sa for siden:

Er ganske uenig i dette. Synes programmet absolutt hadde sine kvaliteter. Jeg var rimelig skeptisk på forhånd, og noen av de bange anelsene mine viste seg jo å være riktige. Programmet er tydeligvis lagt opp etter et "typisk norsk" livsstilsendringsprinsipp. Men selv om Kari J tydeligvis har fobi for fett, så sa hun faktisk at man ikke skal spise for mye brød ;)
At hun legger vekt på trening og bevegelse synes jeg er positivt, og også detat ingen konkurrerer mot hverandre men at de jobber som lag hele tiden. Ingen vinner noe som helst, utenom bedre helse.

At det er barn og ungdom som er med synes jeg ikke er problematisk, iallefall ikke når jeg så på den måten programmet er lagt opp. Alle har med én forelder hver, og programmet fremstiller barna som oppegående, følsomme, tøffe, sympatiske og med vilje og iver etter å endre livsstil. Tror at mange barn og unge kan bli inspirert av dette jeg! Jeg ble både rørt og inspirert.

Kari J ga også foreldrene beskjed om at det er de som påvirker barna, og at de har mye av ansvaret for at de legger på seg. Barna hadde tydeligvis med seg endel grandiosa- og is-matvaner hjemmenfra...
Måten hun snakket til både barna og foreldrene på var derimot litt for militæraktig og moralistisk for min smak.

Og noe jeg ikke syntes programmet viser i det hele tatt er at det er ulike grunner til at folk er overvektige - hun kjørte kun på at det er det man spiser som gjør at man blir overvektig. Her var det ikke tatt høyde for medisinbruk, sykdom, arv eller noe; ganske provoserende.

Jeg synes det blir for lettvint å avskrive hele programmet; at det finnes slike livsstilsendingsprogrammer på tv er vel en god trend? The Biggest Loser, som bare handler om hvilken mat man IKKE skal spise, der de feite folka blir minnet på og fristet med alt de ikke kan spise hele tiden, synes jeg er skikkelig spekulativt i forhold til dette programmet. At de der også konkurrerer om en premie og mot hverandre hele tiden blir jo noe ganske annet enn dette programmet.

Fedonisten sa for siden:

Enid: Et veldig bra og nyansert innlegg!

Prikk utlevert! :klem:

Goggen sa for siden:

.

Iset sa for siden:

Jeg så ikke dette, men det høres jo bra ut, iallefall det Enid skriver om det. The Biggest Looser er jo noe dritt, der de overvektige blir fremstilt som dumme matvrak som skal lokkes med overdådige kaker osv, det er helt kvalmt.
Men programmer som dette kan jo ha noe for seg, programmer som ikke fremstiller fedme som underholdning på samme måte som TBL og lignende.

Iset sa for siden:

Goggen: åh det er så mye lettere å lese om du bruker quote i sitatene istedetfor php. :D

Goggen sa for siden:

Ja jeg skal rette det opp!

Enid sa for siden:

Takk :p

Iset sa for siden:

:klem:

Enid sa for siden:

Klarer ikke å få quote'et det du skriver, Goggen, men skal prøve å svare så godt jeg kan:
Synes ikke fokuset er feil dersom det inspirerer andre til å legge om livsstil!
Det å bli rørt og inspirert av dette er noe helt annet enn å bli rørt av "Extreme makeover", synes jeg. Men jeg er enig at endel av metodene som blir brukt her er gammeldagse.
Synes slett ikke at barna virka som foreldrenes ofre, heller ikke henges de ut. Blir derimot framstilt som normale og flotte, med sterk viljestyrke. Kan jo håpe at dette programmet (eller programmer som dette i fremtiden) kan bidra til en normalisering av overvektige barn og unge, heller enn en stigmatisering?!
Tror vi er smått enige om at metodene kanskje ikke er de beste, men jeg synes slett ikke det er et dårlig program, selv om det har sine svakheter.
Får barn og unge inspirasjon til å starte med livsstilsendring, kan det jo tilogmed hende at de sjekker ut lavkarbo etterhvert? :D

Fridolina sa for siden:

Jag håller med dig Enid,i allt du har skrivit i denne tråden!
[color=red][/color]
Det handler ju om å lære folk om kosthold å helse og det er ikke bare de unge som er med i dette programmet som kan lære sig noe om dette..
Og TV er ju det beste måten å informere,etter min mening.Og etter va jag førstod så er det ungdommene sjælv,som har anmeld sig till programmet.
Det eneste jag reagerer på er de 4 treningøktene var dag..Mye det,før en otrent menneske.
[color=red][/color]

Merete A sa for siden:

Det er et dårlig argument at ungdommene selv har meldt seg på. De er altfor unge til å forstå rekkevidden av å delta i en programserie på tv. Den hjelpen disse ungdommene får til å se sin egen overvekt i sammenheng med sin livsstil er vel og bra - men ikke på tv! Det er noe riv, ruskende galt når man bruker barn (ja, for de ER barn) som objekter for underholdning. Det er også noe riv, ruskende galt med det norske helsevesenet når ungdommer må brette ut sjela si i beste sendetid i stedet for å få profejsonell bistand der de bor og lever.

Programmet hadde ikke vært filla bedre om de hadde kjørt lavkarbo hele veien. Det hadde heller ikke hjulpet om treningsmengden var mindre eller disiplinen ikke hadde vært så militant. Nei, det er BARNAS DELTAKELSE jeg finner særdeles usmakelig. At foreldrene er fortvilte og/eller desperate nok til å la dem delta, kan jeg i og for seg forstå - hvor ellers skal de henvende seg med sine utfordringer?

Programmet er et symptom på hvor dårlig det står til både i helsenorge - og i seeruniverset (les: kikkeruniverset).

Om jeg selv skal se serien? Ja. Jeg vil vite hva jeg snakker om når jeg skal debattere dette. Og jeg kommer garantert til å mene mye ... lenge.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.