< Tilbake til oversikten

Apropos et lettere liv og flere feite show

Goggen sa for siden:

...

firth sa for siden:

Enig.

Trodde ikke "litt lettere" var en programtittel, jeg trodde det var målet til TvNorge. "litt lettere, mer overfladisk, og vi gjør HVA som helst for penger".

Enid sa for siden:

Er ganske uenig i dette. Synes programmet absolutt hadde sine kvaliteter. Jeg var rimelig skeptisk på forhånd, og noen av de bange anelsene mine viste seg jo å være riktige. Programmet er tydeligvis lagt opp etter et "typisk norsk" livsstilsendringsprinsipp. Men selv om Kari J tydeligvis har fobi for fett, så sa hun faktisk at man ikke skal spise for mye brød ;)
At hun legger vekt på trening og bevegelse synes jeg er positivt, og også detat ingen konkurrerer mot hverandre men at de jobber som lag hele tiden. Ingen vinner noe som helst, utenom bedre helse.

At det er barn og ungdom som er med synes jeg ikke er problematisk, iallefall ikke når jeg så på den måten programmet er lagt opp. Alle har med én forelder hver, og programmet fremstiller barna som oppegående, følsomme, tøffe, sympatiske og med vilje og iver etter å endre livsstil. Tror at mange barn og unge kan bli inspirert av dette jeg! Jeg ble både rørt og inspirert.

Kari J ga også foreldrene beskjed om at det er de som påvirker barna, og at de har mye av ansvaret for at de legger på seg. Barna hadde tydeligvis med seg endel grandiosa- og is-matvaner hjemmenfra...
Måten hun snakket til både barna og foreldrene på var derimot litt for militæraktig og moralistisk for min smak.

Og noe jeg ikke syntes programmet viser i det hele tatt er at det er ulike grunner til at folk er overvektige - hun kjørte kun på at det er det man spiser som gjør at man blir overvektig. Her var det ikke tatt høyde for medisinbruk, sykdom, arv eller noe; ganske provoserende.