Tidligere bruker sa for siden:
..................
Tidligere bruker sa for siden:
..................
mofe sa for siden:
rope på Lise
Summer sa for siden:
Jeg synes ikke undervektige skal gå i ketose nei.
De trenger de anbefalte mengdene protein som alle andre (ca 3og protein i måltidet), og 2-4 måltider i løpet av en dag. Mye sunne riktige fettsyrer. Og prøve å holde karbohydratinntaket så lavglykemisk som mulig. Undervektige kan godt ha et litt høyere nivå av karbohydrater enn dem som skal opp i vekt, men bør føle seg litt frem på hva en tåler. Noen reagerer veldig negativt på karber og må kansje ligge på et litt lavt nivå for å stabilisere hormonene en stund før de trapper gradvis litt mer opp.
Men ikke ketose.
Goggen sa for siden:
Les boka "Bedre uten brød". Boka er skrevet av Allan/Lutz og utgitt på forlaget Lille måne. Her er linken:
www.lillemaane.no
Et lite uttdrag( håper JanM tilgir det :) )
themonk sa for siden:
Veldig mange undervektige har en apetitt og en forbrenning som gjør at de trives best og fungerer best på et kosthold med veldig lite karbohydrater. Selv om man kan spise mer karbohydrater uten å gå opp i vekt er det ikke nødvendigvis sånn at det er det mest optimale. Det er sikkert ganske individuelt. Jeg ville ikke anbefalt å legge opp mengdene proteiner, fett og karbohydrater etter høyde og kroppsvekt. Heller etter hva som virker naturlig, hvor mett du blir, og hvor dårlig i magen du blir. :) Ellers kan man fint følge Skaldeman, Lutz, Atkins, Kwasniewski eller Fedon uavhengig av om man er overvektig eller undervektig. Når man spiser sånn som man er ment å spise vil kroppen etter hvert stabilisere seg på normalvekt, uansett om man i utgangspunktet var tynn eller tykk. Det er ikke noen fasit på hvilken diett som passer best til hvilken fettprosent. Ketose eller ikke tror jeg ikke har noe med saken å gjøre (IMHO).
Selv lever jeg best på rundt 50 carbs om dagen. Det er vel ganske lite i forhold til f.eks Fedon. Effekten er at jeg har lagt på meg merkbart med muskler... uten å trene. Hvis jeg går over til å spise mindre fett og mer slow carbs ender jeg opp med å gå rundt å være sulten hele dagen.
Iset sa for siden:
Ja, det er også en historie i boka med før-og-etterbilder av en mann som gikk opp 20 (?) kg på lavkarbo. På før-bildet ser han ut som om han nettopp er blitt hentet ut av en konsentrasjonsleir, mens på etter-bildet ser han normalvektig og sunn og frisk ut. :)
Summer sa for siden:
Hva som skjer... vel, i ketose, så forbrenner man jo fett og også sitt eget fett, og er man undevektig, så ønsker en jo å få litt mer isolasjon på kroppen. Jeg ble forresten dårlig hver gang jeg kom i ketose. Jeg fungerte i begynnelsen aller best i grenseland til ketose, men når jeg gikk over i ketose, så ble jeg dårlig.Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.