< Tilbake til oversikten

Søtpotet på lavkarbo?

#1

index sa for siden:

Jeg har fått smaken på søtpotetfries som tilbehør når jeg skal ha noe ekstra godt til middag. Jeg leste engang at søtpotet var gunstigere på lavkarbo enn poteter, men jeg husker ikke helt hvorfor. De har jo like mye karbohydrater i alle fall. Er det noen som kjenner til sammenhengen her? Jeg merker i alle fall at magen ikke reagerer på søtpotet på samme måten som med vanlig potet. Så det er i alle fall et pluss. Jeg spiser uansett ikke mengder av dette,så mye karbo blir det ikke totalt. Men som sagt, det hadde vært greit å vite...


#2

sylwester sa for siden:

Det er stivelse som er hovednæringen i både potet og søtpotet og søtpotet har mer karber (18g/100g) enn potet (17g/100g). Begge er noe bedre enn ris og pasta, men dette er kun de mest liberale kostholdsfilosofiene som f.eks. Lindberg hvor dette kan være en del av dietten.

Eneste rota som har lite karber er Sellerirot, men jeg vet ikke hvor god den er fritert. Jeg pleier å lage pure av en blanding av sellerirot og blomkål og det er en ganske bra erstatning for potetstappe som fungerer både til pølsefest og på toppen av Shepards pie.

Andre alternativer med lite karber av rotfrukter er Jordskokk, Gulrot og Kålrot, men disse har over 5g/100g så passer ikke å ha mye av dette til en ketogen diett, men jeg pleier å bruke en gulrot i både supper, gryter og fårikål siden det til slutt er mengden i forhold til andre ingredienser som bestemmer påvirkningen på kroppen og ikke hvor mye det er i 100g. F.eks. Sukkerkulør er 100% karbohydrat, men en ts i en lapskaus har liten effekt på blodsukkeret.


#3

index sa for siden:

Ja, sellerirot har jeg hele tiden brukt mye av. Den er god i de fleste former. Men noen ganger er det greit med litt variasjon også, så da har det blitt søtpotetfries innimellom. Ikke vet jeg hva det er, men magen reagerer ikke på søtpotet på samme måte som med andre karbohydrater.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.