< Tilbake til oversikten

Urinsyre

Melankolibri sa for siden:

Jeg fikk tilbake svarene på blodprøvene mine i går. Alt er fint og helt normalt, bortsett fra "noe forhøyet urinsyre i blodet".
Så skrev hun at dette kunne ha noe med min "spesielle diett" å gjøre, hun vet at jeg er på ketolyse-kur. Og ba meg komme tilbake for flere tester om 2 uker.
Er dette noe noen andre har erfaring med?
Er det farlig for meg å fortsette med kuren min?
Torkil? :snill:

Nille sa for siden:

Har du du blitt sjekket for insulinresistens ? Det er ganske vanlig med forhøyede verdier av urinsyre da ser du. For å fastslå det burde det vært tatt C-peptid av deg (insulin). Er midjemålet ditt over 102 cm? Også en indikator på insulinresistens. Men det kan jo hende at du har hatt insulinresistens før, men at dette er kraftig forbedret av lavkarbokosthold. (Les mer her: Forklaring på insulinresistens )

I begynnelsen av en ketogen diett vil man også kunne oppleve forhøyede verdier. Ziggy skrev tidligere (litt teknisk/kjemisk forklaring, men jeg vet ikke en annen måte å forklare det på).

Jeg har sjekket med mine kilder, og det jeg får beskjed om at det ikke finnes noen dokumentasjon på at ketogene dietter som Keolyse eller Atkins fremkaller urinsyre, eller generelt på noen måte forverrer urinsyrenivåer. Men ketogene dietter er sterkt vanndrivende, derfor anbefales det at du drikker NOK og masse vann. Mange for for høye verdier av den enkle grunn at de rett og slett drikker for lite vann ! Minst 2.5 liter pr dag anbefales !

Du er virkelig GULL, Nille!
Jeg har ikke sjekket meg for insulinresistens, tror jeg. Og midjemålet mitt er nok over 102, intil videre.
Når jeg skal tilbake på sjekk for urinsyren, bør jeg da be om at hun sjekker om jeg er insulinresistent?
Jeg ble litt urolig for urinsyregikt da jeg så prøvene, jeg har en overvektig tante som sliter med det. Og det høres svært ubehagelig ut.

Torkil sa for siden:

Hei
Ikke bry deg om urinsyren! Drikk rikelig med vann!! Ikke spis for mye innmat ? Lyst kjøtt fremfor røtt vil hjelpe. Vel, sjekk gjerne om 2 uker, men det har mest akademisk interesse, ikke noen praktisk betydning.
Det er ikke vits å sjekke insulinresistens så lenge du følger ketolysekuren, det blir feil uansett. Vent til du har gått ned i vekt og gled deg over at da vil det neppe være målbar insulinresistens.
Lykke til videre
Vennlig Hilsen
Torkil :)

Takk for svar, Torkil.
Jeg spiser stort sett kyllinglår/svinekoteletter, altså mye lyst kjøtt og drikker masse vann. innmat er det heller lite av. :_plystre:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.