Aadna sa for siden:
Heisann!
Hvordan Tinner derre rekene?
Aadna sa for siden:
Heisann!
Hvordan Tinner derre rekene?
Nille sa for siden:
En rekefisker fra Båtsfjord fortalte meg engang at den beste måten å tine reker på er å koke opp en svær gryte med vann (med litt salt i). Når vannet koker tar du den av varmen. Hiver rekene oppi - og så heller du de over i et dørslag/sil med en gang. Sjokktining. Da får du best resultat. Ligger de for lenge i vannet blir de seige som gummi.
[color=purple][/color]
Det går også fint at å legge dem flatt utover et fat eller brett med tørkepapir over og under, men det tar mye lengre tid da.....
Imp sa for siden:
Jeg har prøvd begge deler, og jeg liker best å tine dem i romtemperatur, eller over tid i kjøleskapet. Da jeg prøvde å koke vann og slå dem over rekene, tinte de fort som rakkern, men jeg syns de ble så vasne, på en måte.
Anne sa for siden:
Jeg legger dem i kaldt vann i 10-15 min til isen legger seg utenpå rekene, da heller jeg dem over et dørslag og lar de ligge der til isen er rent av. 10-15 min det og.
Mya sa for siden:
Jeg har og med hell helt på en del salt, ingen fare er utenpåskallet, og så skyldt av saltet raskt under kaldt vann, det fungere best synes jeg
Kristian sa for siden:
All sjømat skal tines i kaldt vann. Det tar ikke så mange minuttene å tine reker så det har du tid til. Å la rekene ligge fremme i romtemperatur er ikke å anbefale da fare for bakterievekst er til stede.
Å ha de i kokende vann går greit så lenge du spiser rekene med en gang, for ellers blir de seige som viskelær. Hvorfor ta seg tid til å koke vann når det går like fort å tine de i kaldt vann. Nei, gjør som anne og tin de i vann og restene settes i kjølskap så er de like gode dagen etter.:)
Sivensvans sa for siden:
I følge en god kokke-venn av meg så skal man legge rekene fordelt jevnt utover på et fat - og sette de i kjøleskapet over natta.
Karin sa for siden:
Jeg legger dem utover benken på avispapir og tiner dem i romtemperatur, det syns jeg blir best. Før pleide jeg ha dem i kaldt vann med litt salt i, men da syns jeg ikke de ble så gode.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.