men men :o
Nå har jeg i dag prøvd å følge prinsippet lite karbo, å vil tro jeg har klart det rimlig bra, frokostblandig til frokost, soppomelett til lunsj, et eple og en sånn bar som mellommåltid.
:eek: Men magen har jo slått seg helt vrang, har diare men ikke konstant diare liksom. Å jeg lurer på om det er vanlig å bli rar i magen av lavkarbo mat?:confused:
Blander meg inn i det meste jeg, så svarer litt her også. Når man forandrer kostholdet sitt, så må kroppen ofte få litt tid på å omstille seg på det nye. Dette gir seg som regel i løpet av de første dagene, så det er bare å fortsette slik du gjør nå :)
Hadde du søtstoff på frokostblandingen?
Det er masse søtstoff i sånne bar'er. En del reagerer negativt på for mye kunstig søtstoff, og det slår seg ofte på magen.
Det er bare å blande seg inn, synst du kommer med mange gode svar jeg ;)
Takk for svaret, ja jeg skal gi kroppen tid til forandring men trodde ikke dette var en vanlig bivirkning.
Uff, å i sted tok jeg min siste røyk også så nå skal jeg prøve å slutte med det svineriet også :p
Som nevnt her så er kunstig søtstoff, - og spesielt maltitol, - en av de vanligte årsakene til luftsmerter og diarre. Når du spiser "rent" tåler magen normalt mindre av slike. Når de kommer ned i tykktarmen koser bakteriene seg med sukkeralkoholene og nedbryter dem. Litt opptas og omtales som "net carb". Resten nedbrytes av bakteriene, det medfører produksjon av gass ( magesmerter og luftplager) samt tiltrekker væske som skaper diarre.
[color=purple][/color]
I tillegg spiser du eple, - ikke lurt - for det første fullt av karber, og så er det en del syre i eplet, - og en allerede ømfintlig mage blir ikke bedre av det. Det er mange som ikke tåler eple på grunn av fruktsyren.
[color=#800080][/color]
jeg ville først ha kuttet ut kunstig søtet snop og eple - og spist litt fiber og drukket mye vann !
[color=#800080][/color]
God bedring ! :)
[color=purple][/color]
Å jeg som har trodd jeg alltid bare har fått luft i magen av eple fordi jeg ikke er vant til å spise det. Da skal jeg kutte ut eple å finne en annen frukt å spise. Takk for svar :D
:o ehh, sorry. Det jeg mente å si er at jeg ikke brukte noe søtstoff på den. Men det var axa sin musliblanding med blåbær ihvertfall, trengr ikke sukker der. Men tror heller ikke at det er mye sukker i den altså :)
Hvis det er AXA sin bør du lese på pakka. Hadde en AXA med frukt i huset og det var 64 karber pr 100 gram :eek: Skal du gå på lavkarbo er det haugevis for mye !!
Og baren har nok søtningsmiddel I seg. Les næringsinnholdet - på begge - det er veldig viktig om du skal unngå fallgruber
Det er dessverre den feilen de fleste gjør. De tror isteden for å vite !:)
Men jeg leste på pakningen da, å det vaar minimalt med sukkerkarbo, det var mer av de andre karboene etter som jeg forsto?:confused: Bar var det henne på helsekost som anbefalte meg at jeg kunne ta som mellommåltid før middag feks om jeg var sulten da. :)
Hva mener du med minimalt med sukkerkarbo og mer av "de andre karboene" ?? På norske næringsinnhold er det det som står som total karbo du skal telle ! Du kan ikke trekke fra noe som helst dessverre :( Med et enenste unntak; nemlig sukkerALKOHOLER eller som det står noen steder POLYOLER. Men f.eks. sukkerARTER skal telles med. Det er mulig det er der forvirringen ligger ? "Sukkerkarbo" skjønner jeg ikke helt, men sukkeralkoholer og polyoler er det samme som lunstig søtstoff.
Om det ikke er sukker i barene er det iallefall søtstoff. Det var derfor jeg spurte hva type det var. For mange av barene som selges kan ikke spises om du går på lavkarbo. Det er rett og slett for mange karber. De som kan spises er - uten unntak - søtet med enten fruktose eller kunstig søtstoff.
Jeg tror nesten at du må bestemme deg for en filosofi - lese boka - og leve etter den du har bestemt deg for. Å blande filosofier eller å lage noe sjøl funker dessverre ikke i lengden. Det er sammensetningen av mat/matvarer som gjør filosofiene til det de er og at de virker. Om du skal lage din egen versjon trenger du først å tilegne deg kunnskap om hva du kan/ikke kan spise og ikke minst hva maten du spiser inneholder.
Å ta i mot kostholdsråd fra helsekostpersonell kan være OK, om du er heldig å treffe på noen som kan noe. jeg er MYE i helsekostbutikker, - mange forksjellige kjeder og butikker. Har truffet mange kunnskapsrike folk som kan masse om kost tilskudd.... men når det gjelder lavkarbo vet de fint lite !
Lån bøker, les her - skaff deg kunnskap
Håper ikke du blir sinna når jeg skiver dette, men jeg føler på en måte at det er min plikt å gi beskjed når folk er på gale veier, og det tror jeg du er nå......
Tusen takk for langt svar Nille, er nok som du sier feil å blande. Men det er liksom når jeg går inn på en helsekost så regner du med at de vet hva de snakker om og når det er de som ber meg om spise bar som mellommåltid, ja da tror du det er riktig. I dag skal jeg prøve å unnggå bar og musliblanding. Men da er det vel sånn at jeg ikke kan spise quik and easy havregrøt heller da?
Hva kan jeg spise som er kjapp og enkelt ut om jeg er på farta? Må jeg kjøpe salat da, blir da jævlig dyrt i lengden å følge enn sånn livsstil :confused: :(
Jeg vil ikke anbefale å spise noe som heter noe i nærheten av ''Quick and easy'' jeg - for mest sannsynlig inneholder det noe som ikke er så gunstig på lavkarbokosthold. Havregrøt kan du lage veldig raskt selv også altså - bruker kanskje 5 minutter på å lage den jeg :ja:
Av müsli - vil jeg anbefale deg å bruke Fedon Lindberg sin. Veldig god, og enkelt og kjapt er det også. Sammen med Yoplait 0,1 yoghurt for eksempel.
Andre kjappe og enkle måltider på farten?
Cottage cheese med hakkede mandler, solsikkekjerner, linfrø, bær og kanel :sikle:
walnøtter og ost
agurk/selleri/paprika-staver rullet inn i ost/skinke
Forresten: ikke vær redd for å stille spørsmålene som du kaller 'flaue'. Bedre å spørre og lære - enn å tie og ikke komme videre :ja:
ALLE her har vært nybegynnere - og noen av oss er det tidvis fortsatt... :cool:
I dag ble det soppomelett og tomat med en skive av fedonbrød til.
Men så er det den lunsjen jeg lurer på da, hva kan jeg kjøpe i butikken å spise der og da når jeg er sulten? Som lunsj? Ikke bar, å ikke eple helst (eple er jo heller ingen lunsj da)
For vår del er det mye billigere å leve slik enn slik vi levde før, men vi levde sannelig etter "du er hva du spiser" før ernæringsdama trer inn. :rødme:
Her er tips til billig og sunn mat:
*tunfisk
*egg (kiwi selger 18 egg for en tjuings)
*kyllingfilet (first price, frossen sekk på 2 kg til 140 kr)
*kjøttdeig (nå har rema tilbud på snabb til 17 kr, ellers har kiwi svært billig frossen kjøttdeig fra "Slakter'n")
*kremoster, hvitost på tilbud
*knekkebrød (wasa fiberpluss er anbefalt av Fedon)
*frukt og grønnsaker (sjekk tilbudene)
*baconterninger fra Tulip, frosne (jeg har dem alltid i fryseren, billig og enkelt, selges bla. på Obs og Rema)
*bak brød selv etter oppskrift fra forumet her, avkjøl og skjær i tynne skiver og legg i fryseren. Så kan du ta ut en og en skive og tine i brødristeren når du trenger dem
Flere tips her, men det er jo etter OE-filosofien da, men du kan jo trekke ut det du vil/kan spise:
Men fremdeles så er det ingene som har fortalt meg hva jeg kan spise om jeg er i byen eller på farte etc? Sånn når jeg må ha noe kjapt å er sulten, å ikke kan gå hjem å lage det
Hamburger på MacDonalds, bare kast brødet, salat fra en salatbar, grillkylling/salatkyllingkjøtt, pålegg (jeg kjøper ofte en pakke skinkepålegg, roastbeef eller lignende og bare spiser, kanskje med en tomat til). Ost...
Det er ingen som har sagt at du IKKE skal spise barer i det hele tatt (jeg sier jo at de du kan spise har kusntig søtstoff eller fruktose), men du må bare sørge for å spise rett type - OG være klar over at det er kunstig søtstoff i. Og at du derfor ikke bør spise dem ofte. Altså ikke lage det til en vane at du spiser dem hver dag. Du bør uansett spise regelmessig slik at du slipper å komme i slike situasjoner (hvor du trenger krisemat) for ofte.
[color=purple][/color]
Så om du MÅ ha noe kan du godt ta en eller annen Atkins bar eller Lindberg bar eller en av de andre som er lav i karbo. (Alt etter hva filosofi du følger og hvilket karbenivå du ligger på. Følger du ketolyse eller Atkins er Lindberg sine barer for høye i karbo. Men noen av de andre barene er OK fordi de er lave i karbo. Er du på Lindberg kan du spise både Lindberg sine og Atkins + noen til). Cluet er å lære å lese næringsinnhold riktig, slik at du ikke uten å vite det spiser ting du ikke bør....
[color=#800080][/color]
:D
Tror tipset er planlegging - sånn at du ikke kommer så ofte i disse situasjonene. En boks med nøtter kan du alltid ha i veska, og pakker med ost og skinke får du jo også på butikken, sant?
Men JEG tror at planlegging er nøkkelen. Vet det er vanskelig - men det er derfor jeg tror det er nøkkelen også.
Det beste er valnøtter, mandler og macadamia nøtter. Det er de som er mest næringsrike og har minst karber. Gresskarkjerner (gjerne ristede) er kjempegode om du får tak i. Søstrene Grene (om du har en slik butikk i nærheten) har små poser til 10 kr stykke !
[color=purple][/color]
Peanøtter og cashews har mye larber og er IKKE å anbefale !
Jeg har stort sett alltid Atkins frokostbar m/sjokolade liggende i veska/sekken min. Det hjelper for å unngå no raskt "karbosøl" når man er på farta. Og MÅ du, er jo ei pølse uten brød bedre enn boller, sjokolade etc....
Takk Goggen, men der stod det jo bare en liste over butikker i Danmark og Island, jeg fikk inntrykk av at Nille mente det var en slik butikk her i Stavanger?
Den ligger i 2 etg. id et gamle H&M bygget i klubbgaten, dvs. Arkaden.
Du kan gå inn gjennom kaffebaren i 1.etg i enden av Nygata, ta rulletrapp opp, eller gå inn via hovedinngang Arkaden og gangbroen over klubbgata og inn til høyre der hvor H&M inngangen var før. Masse nye kjekke butikker der..... :)
[color=#800080][/color]
Sorry Smurfine. Lompe er laget av potet og potet er full av karber. Men siden du ikke følger noen bestemt filosofi er det vel OK en gang innimellom. Det må du nesten velge selv, - men lavkarbo er lompe ikke ! :)
Det enkleste når man skal være en hel dag på farten er å spise en skikkelig stor lavkarbo frokost. feks egg og bacon 3 egg og masse bacon holder i minst 5-6 timer. Hvis man må ha noe ekstra så stikk innom en butikk med ferskvare avdeling å få deg et nygrillet kylling lår eller 2. Burger med bacon og ost på salat seng er en klassiker :) . Litt mandler og nøtter er jo også greit og ha med på tur.
I dag kjøpte jeg meg en pose med valnøtter og en cola light når jeg var på farten og det tok sulten. Så når jeg kom jeg spiste jeg lunsjen min :D Men tror kanskje jeg har finni ut en måte jeg skal klare dette på nå, er fast bestemt på at dette skal gå bra :o Jeg må det nå, etter min lille aha opplevelse når jeg leste om insulin resistans i boka Sukkerbiten til fedon så ble jeg litt :eek:
Burger King og McDonalds er faktisk helt grei sånn mat i fartensted, forutsatt at man velger kyllingsalaten deres. Maks 4 karber uten dressing og man kan velge bon aqua som drikke :D :D
Jeg tror alle kan greie å planlegge litt.... En bar er ok en gang i blandt, me ikke lag det til en vane. På butikken får man kjøpt babybeloster, og som du har fått tipsom her allerede, nøtter, pålegg, pølser osv. Det er mulig å planlegge til en viss grad. Klart at alle dager er ikke like, og av og til blir ikke ting som man har tenkt. Da må man kanskje finne noe å spise "på sparket". Dersom du da har satt deg godt inn i en filosofi og kan det som står i boka godt, så blir det mye lettere å vite hva man skal velge, og hva man skal spise når man er på farta...
I begynnelsen skjønte jeg ikke hvordan jeg skulle få til den planleggingsgreia... For vi er jo så vant til at samme hva vi trenger er det ca et hjørne unna.... Men etter en tre-fire runder av og på har jeg insett at det er alfa og omega.
Ligg alltid minimum en dag foran skjema er min hovedregel nå. Etterhvert går det fint selv uten å notere, men i begynnelsen skrev jeg opp meny for 2-3 dager framover i en bok jeg alltid hadde i veska. Så kan man sjekke hva man skal kjøpe osv. Og om man må stokke om på ting pga tidsnød osv, ser man hva man kan bytte med og sånn i stedet for å ende opp med en grandis eller no sånn i ren panikk. (det skjer i begynnelsen, tro meg! :o )
FOr min del brukte jeg mye boka Endelig slank og meny-forslagene i den. (bortsett fra all vinen hu drikker da... :rolleyes: )
Ja, fedon anbefaler det jo til og med, men hun som skrev boka bytta ut kveldsmat med to glass rødvin hver kveld... og det tror jeg kan bli litt mye i lengden... :)
Jeg drikker nok ikke vin hver dag, men en og annen helg er det godt :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.