Jeg har metformin, men sliter litt med å komme opp i riktig dose. Du får det sikkert av legen din, men går du over til lavkarbo kosthold fungerer kostholdet på samme måte som metformin...
Det går jo an å få det og prøve det. Om du går inn på PCOS-forumet her inne, så står det er del om metformin der
Nå har jeg i ca en uke prøvd å leve etter prinsippet lite karbo og null sjokkis og vanlig brus.
Å i dag når jeg gikk på vekta viste den 1,1 kilo mindre å det ennå jeg ikke er helt ferdig med mensen ennå :D
Men et spm, jeg har jo skjøpt sånn splenda eller sucralose eller hva det er, er vennine med ei som er veggis å hun sa at det v var mye verre å ta light produkter da det tok ennå lengre tid for kroppen å bryte ned det stoffet da det var kjemisk fremstillt. Stemmer dette?
Klart det tar lengre tid å bryte ned kunstig fremstilte stoffer enn naturlige, men det er jo heller ikke meningen at du skal spise s veldig mye splenda. Det aller beste er om man greier seg uten, men for oss med insulinressistens er faktisk sukker værre for kroppen enn sukralose, så valget bør egentlig være enkelt dersom du MÅ ha søtstoff
Splenda/sucralose er sukker som har vært igjennom en kloreringsprosess. Det er etter min mening bedre å spise enn vanlig sukker og bedre enn andre kjemisk fremstilte søtningsmidler som f.eks. aspartame.
Kunstige søtstoff, dvs. søtstoff som har gått igjennom en prosess vil aldri kunne bli kalt sunne. Det er heller ikke meningen man skal bruke mye av dem. Vekten av disse er fra ti opptil 100 ganger lettere enn sukker og dette med nedbrytingen har ingen betydning i de små mengdene det normalt inntas.
Det beste og mest naturlige søtningsmiddelet er Stevia. Det er en urt som tørkes. Kan kjøpes på nettet.
Jeg har jo både kokeboka og boka naturlig slak som er skrevet av Fedon. Har hatt boka naturlig slank i gud vet hvor mange år, å først i dag titta jeg ordentlig i den(bortsett fra å se på meny og oppskrifter)å det står jo sabla mye om insulin resistans der da.
Så mye svar fikk jeg egentlig ikke av legen min, annet en at jo det ville være gunstig for meg å leve etter Fedon sine prinsipper heretter.
Vi fikk jo beskjed fra mattilsynet for ikke så lenge siden om å ikke ha så stort inntak av kanel pga noe det inneholdt. Er en tråd om det her inne et sted.
Uansett så er det best å legge om kostholdet. Jeg fikk selv vite at jeg hadde insulinresistens for ca 2 år siden, nå etter -27 kg og halvannet år med lavkarbo kosthold fikk jeg beskjed fra legen om at jeg hadde kjempebra verdier.
Det var vell en anbefaling fra matportalen.no om å ikke overstige en dagskvote på 2 gram med "uekte" kanel pga et stoff kalt kumarin, men hvorav ekte kanel er trygg dose 2-4 gram.
Hentet fra Bransjerådet for Naturmidler ( nettside )
"I kliniske forsøk er det brukt doser på 1, 3 eller 6 gram daglig i en 40 dagers kur mot diabetes 2. Kanel virker regulerende på blodsukkeret og senkende på triglyserider og kolesterol. I tillegg er det antibiotisk og motvirker sopp, bl.a. i munnhulen."
Og de bruker matportalen.no som kilde.
Kilder: matportalen.no
Commission E, American Botanical Council.
Selfølgelig er kosthold med på og påvirke dette og det er bra å legge om, men jeg synes ikke at vi skal dømme nord og ned alt av alternativ som kan hjelpe.
Jeg vil foreslå en kombinasjon av kosthold og hjelpemiddel. På den måten er man sikrest i å lykkes.
[font=Verdana][/font]
Jepp, stemmer dette:) Det er derfor viktig å komme seg i aktivitet så tidlig som råd, man sørger da for at kroppen utvikler seg + man holder seg frisk :)
Men jeg vil alikevell anbefale ekte kanel som et tilskudd i 1-2 mnd i starten. Så starte å trene lett i samme periode samt man legger om kostholdet..
Det vil gi optimale resultat raskt
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.