< Tilbake til oversikten

Hvorfor er folk så innmari opptatt av

Nille sa for siden:

...sukkerfrie erstatninger for vanlig godteri. Jeg skriver ikke dette for å "dyppe" noen - det er ganske enkelt en observasjon jeg har gjort. Det blir mer og mer snakk om lavkarbo butikker, og sukkerfrie/lavkarbo produkter i forumet her. Vi klarte fint å spise lavkarbo i 1982 også, uten alle disse produktene. Vi lærte å lage mat fra grunnen av og å spise "rent" - og kose oss med kake eller sjokolade av og til ! Ellers klarte vi å "kose oss" uten snop ! Nå er det mange som spiser "snopet" hver eneste dag - og til og med erstatter måltider med det..... "for vi må jo kose oss" - er "kos" synonymt med snop og søtsmak ?
[color=purple][/color]
Er det lurt å erstatte vanlig sjokolade og snop med sukkerfrie varianter for fremdeles å kunne spise snop ?
[color=purple][/color]
Er ikke litt av vitsen med en kostomlegging å kutte ut det man ble feit av i utganskpunktet ? Og det er for mange sukker/mat avhengighet.
[color=purple][/color]
Man erstatter jo en avhengighet med en annen ?
[color=purple][/color]
Det er greitt innimellom, men om man spiser og drikker sukkerfritt (dvs. kunstig søtet) snop hver dag får man i seg ganske store mengder med kunstig søtstoff etterhvert.
[color=purple][/color]
Er det lurt ?
Er det sunt ?
MÅ man ha det ? Og hvorfor ?
[color=purple][/color]
Det er veldig mange her på forumet som har problemer med at vekta står stille. Det legges ut menyer og det diskuteres om man skal spise mer eller mindre av det ene eller det andre. Men sukkerfri drikke og snop MÅ man jo ha ?
[color=purple][/color]
Jeg er ganske sikker på at mange ville lykkes mye bedre med vektnedgagnen om de kuttet ut sukkerfritt snop og drikke - inkludert lavkarbo barer og produkter.
[color=purple][/color]
...men det er MIN mening da !

Iset sa for siden:

Jeg er helt enig, Nille. Jeg var storforbruker av slike erstatninger før, og det er nok den største årsaken til at jeg sitter her som overvektig fremdeles, 2,5 år etter at jeg ble medlem her på forumet. Jeg erstattet en uvane med flere andre, og søtsuget forsvant jo aldri, til slutt sprakk jeg totalt og gav opp hele greia. Sånn har jeg holdt på i 2 år før jeg endelig innså problemet for en stund siden.
Nå spiser jeg sjelden slike ting (helst kun til fest og litt i helger, men HELST ikke) og søtsuget har holdt seg totalt borte i evigheter nå (bank i bordet)!

Jeg syns slike erstatninger egentlig ødelegger litt for disse lavkarbo's rykte, siden mange tror det er noe ala Noka-dietten, Nutrilett osv, som består av shakes, barer og lignende.

Jeg er ikke imot å bruke slike ting av og til, det er jo feks. bedre å ha en Fedon- eller Atkins-bar i veska når man skal ut enn å sprekke på en pølse i brød eller skolebolle, men jeg ser jo her at folk spiser det hver eneste dag og tror at "jippi jeg elsker lavkarbo for nå kan jeg faktisk spise kaker, sjokolade og godteri hele tiden uten å legge på meg!). Men de glemmer jo at helsa egentlig burde komme først og at sukkersiget stadig opprettholdes når man lurer kroppen med kunstig søtt.

Jeg har altså vært der selv, og har heldigvis kommet meg utav det, men lett var det ikke, for jeg var bla. avhengig av lettbrus og følte jeg "måtte" ha noe søtt (lavkarbofromasj, lavkarbo ostekake osv) hver eneste dag.

Men man gjør seg selv en stor bjørnetjeneste.

Hyper sa for siden:

Følte meg litt truffet der gitt..
Og JA, jeg er sikkert en av de som har mast om dette her, men egentlig mest fordi jeg lurer på ting..
Ikke fordi jeg skal proppe i meg sukkerfritt snop hver dag..

Men som Iset nevnte, jeg vil heller spise dette snopet, enn snop med sukker, om det først skulle være sånn at jeg skal ha noe søtt...

Jeg spiser IKKE snop hver dag, men det er greit å ha noe liggende...
Om det kommer gjester f.eks, er det ok å ha noe å sette på bordet.

Jeg spør og graver og orienterer meg i terrenget...om noen blir søtsugne av den grunn, så beklager jeg det!!...:o

Og bare sånn å tampen..jeg ER enig med der altså , om det ble uklart her..
Bedre å la være..

Det er som med røyken..
Hvor mange ganger har ikke jeg fortalt meg selv (og andre), at jeg "bare skal røyke på fest".....

Hver dag er en fest sier jeg bare...:D

Albertine sa for siden:

Kunne ikke vært mer enig, Nille.

Iset sa for siden:

Hehe, jeg tror mange som er helt nye på lavkarbo kanskje går litt amok og tror de kan fråtse i alle slags kunstige produkter så lenge det er lite karbohydrater i det. Traverne er litt mer "nøkterne" der tror jeg. Det har nok med erfaringer og kunnskaper å gjøre, og vi lærer jo etterhvert alle sammen. :)

Siljevanilje sa for siden:

:ja: helt enig.

stinasol sa for siden:

jeg har jo bare vært "inni dette i en uke nå men jeg har fått det for meg sånn at alt sukker er best å holde seg vekke fra,altså søtstoffer osv også..har ivertfall ikke fått for meg at jeg kan fråtse i alt mulig...kommer ikke til å spise/drikke noe særlig av dette etter induksjonen heller..men jeg er heldig da for fet mat har altid vært min svakhet,pluss at jeg syns soya smaker godt hehe...smakte på en sånn atkins sjokkolade bar og den smakte blæh..så ikke fristende i det hele tatt..det jeg syns er genialt med denne dietten er at man kan spise seg mett og være fornøyd,har jo tatt av 20 kg på å spise salat og knekkebrød(altså sulte meg)og det er da søtsug/fettsuget kommer+ DRITTHUMØRET!,denne uken har vært kjempe flott er i mett og i godt humør,tatt av 1,1 kg på 2 dager!!! BARE HELT UTROLIG =))) yeah skikkelig livskvalitet...

Georgine sa for siden:

Du vet jeg er veldig enig i det du skriver Nille ;)

leenam sa for siden:

Det er nesten litt trist nå at Splenda er kommet, at jeg ikke finner noe å bruke den i! Ikke har jeg lyst på noe søtt og ikke baker jeg kaker - spiser kun litt %-sjokolade med kveldskaffen. Jo, jeg har ørlitegrannne sukker eller fruktose i bær som jeg fryser, typen 1/2 ss til 4 dl bær, og som jeg igjen bruker 1 ss i tyrkisk yoghurt. Mer enn søtt nok!

Kristian sa for siden:

Er så enig Nille, det beste er å holde seg unna sånt.

I sommer var jeg innom godisfabrikken på Svinesund og der fant jeg mange forskjellige sjokolader med høyt kakaoinnhold.:rolleyes: Dette førte til at det ble mye sjokoladespising ukene etter. Hver eneste gang jeg hadde spist en sånn sjokolade var jeg i dårlig form dagen etterpå. :mad: Den jeg tålte best var Lindt Ex.
Hvis det skal være slik er det bedre å holde seg unna sånt. Og skulle jeg spise noe søtt ja så får det heller bli noe med vanlig sukker i. En blir ikke slank av å gå å være halvsyk, vet du.

Chamomilla sa for siden:

Hvis noen tror Splenda er en god erstatning for sukker, så se her:
Jeg var på nippet til å kjøpe og teste Splenda, men så kom jeg over denne linken:
www.thetruthaboutsplenda.com/.

Jeg er forøvrig fullstendig enig med deg, Nille. Det er mye bedre å spise naturlige produkter. Når det er sagt, så innrømmer jeg at det glir ned en atkins-bar i ny og ne, f.eks. hvis jeg handler og er sulten på vei hjem fra jobb, men det er ikke så ofte som en gang i uka. Dessuten - en gang jeg kjøpte det, fant storebror på 5 ut at det var godt. For det første så måtte jeg trygle om å få en bit før han spiste hele der han satt i baksetet og hevdet at jeg ikke burde spise når jeg kjørte bil, eller noe i den dur. Han var riktig så oppfinnsom ;). For det andre så er jeg ekstra skeptisk til å gi slike kunstige saker til små barn, og for tre tredje så er det ganske dyrt å betale 25 kr for en slik sak, og når storebror også liker det, så vil vi med andre ord svi av en femtilapp bare på snop på en liten kjøretur hjem. :eek: God grunn til å holde seg unna.

Men den supermørke sjokoladen min, den får jeg ha i fred...:D Hvis jeg holder den ute av syne for 2-åringen, vel å merke. Han liker alt som lukter søtt.:rolleyes:

jeef-micro sa for siden:

jeg er den typen som faktisk ikke tåler kunstig søtning... jeg kan spise splenda, og har det til bær i smoothie

Jeg har ei eske/pose sukkerfrie pastiller med meg til en hver tid da... me njeg hater å ha dålig ånde, så de pastillene spiser jeg med god samvittighet

firth sa for siden:

Nå er jeg generelt skeptisk til hjemmesider som utelukkende har som målsetting å rakke ned på et produkt, enda mer skeptisk blir jeg når det hovedsaklig er anektdotiske historier og "one-liners" om hvor dårlig produktet er. Når siden i tillegg ikke bare er sponset, men i sin helhet eid og drevet av en organisasjon som har et "Konkurrende produkt" på markedet... Vel... Da er den ikke spesielt mye verdt hos meg:) (The Sugar Association? Hehe... fint).

Når det er sagt: det er sunt, og nødvendig, å være skeptisk - både til nye produkter, og gamle sannheter:)

Nille sa for siden:

Splenda er ikke verre enn andre støtningsmidler, - og iallefall bedre enn Aspartame. Du finner skremselspropaganda for hva du vil på nettet. Den enes sida er verre enn den andre. ALT er farlig om man spiser/drikker det i store mengder. Jeg anbefaler ikke søtstoff i det hele tatt, men noen ganger er det nødvendig for å få frem smaker etc. Så lenge man bruker det med fornuft og ikke bøtter innpå hver dag er det helt OK. Og OM man skal bruke er faktisk Splenda det jeg ville anbefale. Om man ikke får tak i Stevia da....

Kloke ord fra Firth her. Er helt enig. :ja:

Fridolina sa for siden:

De 3-4 første ukene på ketolyse-kuren spiste jag ikke søtningmiddel i hele tatt..Hade ikke søt sug.. Men så fannt jag en del tips her i forumet då..sukkerfri gelè,sukkerfri gotteri osv og Vips så hade jag lust på det:D
[color=red][/color]
Jag spiser igentligen ikke så mye søtningsmedel nå likevell (det går i perioder).. Har en sukkett iblant i mitt thè (spørs vilket thè jag drikker), sukkerfri gelè noen gang iblant,og en Atkinsbar en gang i blant men, en del mer nå siste tiden pga att jag har begynnt skolen og er dålig på att ta med mig lunsj,men dette ska jag forendre på:)
[color=red][/color]
Ren mat er absolutt det beste,men ibland kan det vare vaneskligt å både konsentrere sig på vektnedgang å att spise HELT rett:) Før min del tenker jag nå på att nå mitt vektmål,men ettervert ska jag også tenke på REN MAT,bra og ikke bra fetter osv..Klarer ikke å tenke på allt samtidligt..:o

Enid sa for siden:

Det er vel også litt det at det åpner seg en ny verden av mat og muligheter. Iallefall for min egen del, jeg som er relativt ny på dette, og vet at jeg skal spise lavkarbo resten av livet, finner alle muligheter spennende! Er skikkelig gira på å prøve alt mulig! Jeg er imponert over alle "triksene" som finnes, og vil gjerne teste hva som funker og ikke. Etterhvert så finner man vel ut hva man tåler (jeg fant iallefall fort ut at Heistad sjokoladepudding og vaniljesaus ga meg enorme magesmerter, hehe :o). Men det er vel ved å holde seg til de mest mulig rene kjøttet, grønnsakene osv at man går ned og blir der? Kan vel ikke leve på Cola Light og sukkerfri Ifa resten av livet...

Gamla sa for siden:

Klart at det ikke er lurt å spise noe "søtt" hver dag/flere ganger daglig! Er nok redd for at de som bare MÅ ha noe "søtt" mens de går på de forskjellige diettene, lettere går over til vanlige gotterier (de er vel egentlig bedre,-- eller ?)når de har nådd sitt mål,- og resultatet sier seg selv. Vil derfor på det sterkeste anbefale alle å styre unna og heller finne andre ting å koooose dere med!:p
Jeg har faktisk, med unntak av noen få sjebnesvangre år :( for min vekt, levd på karbohydratfattig kost siden 1976.
Er jo heldig(les ,så gammel ) jeg som ikke har vært vant med søtsaker fra barndommen av. Vi hadde hverken Barnetimegodt eller annet lørdagsgodter mens vi hørte på Barnetimen, det var jo en flott opplevelse i seg selv! Brus, is og kaker var det kun ved spesielle anledninger,- og da var det virkelig fest!! :D Det er nok også noe av grunnen til at jeg aldri har blitt noen søtmons. Tror derfor, som Nille, at det er viktig å holde seg mest mulig unna alle disse søtsakene, uansett søtningsmiddel.;)
Husk at mat er mat og kos er kos!;)

Dante sa for siden:

Jeg er så enig med deg. Jeg må si jeg tenkte tanken sjøl også når jeg begynte på Eurodietten, det var så mye desserter og kaker og greier, kunne ikke skjønne at det skulle være riktig. Jeg har valgt å ikke spise de produktene, men satse på MÅLTIDER, altså omelett, supper osv. KUnne ikke tenke meg å få en ny vane som var å spise muffins til middag f.eks

Gamla sa for siden:

Det var virkelig flott å høre Dante. :) Har sett flere som har gått på Eurodietten og rast ned i vekt. De var så lykkelige ovar alt det "søte" de kunne spise, og da kuren var over fortsatte de bare å spise nesten like mye søtt som de alltid hadde gjort. Det vises,- de har nesten gått like fort opp igjen!:(

Merete A sa for siden:

Henger meg på og signerer flere innlegg her! Jeg tror det er svært lite smart å erstatte én avhengighet med en annen. Når man har fysiologiske og/eller psykiske plager som (blant annet) er forårsaket, forsterket og opprettholdt av søplemat, er det lite hensiktsmessig å bytte ut søplematen med annen søppel.

Jeg er fortsatt relativt ny i lavkarboland (har holdt på siden påske), men har fortsatt ikke savnet det søte - kanskje nettopp fordi jeg ikke erstattet det sukkeret jeg valgte å fjerne fra mitt kosthold med kunstige alternativer. Jeg har rett og slett blitt vant til å foretrekke annen mat enn den søte. Og det er jeg jublende glad for! Jeg har vært off-and-on Cocaholiker i åtte år, og er nå inne i en avhengighetsperiode igjen. (Drikker light nå, i motsetning til før.) Jeg er ikke spesielt stolt av at jeg fortsatt drikker dette skvipet, men så lenge det ikke trigger søthungeren, har jeg slått meg til ro med at jeg trenger dette "dopet" en stund til. Og så lenge vekta fortsatt går ned og jeg føler meg så fantastisk som jeg gjør både fysisk og psykisk, drikker jeg Cola light med god samvittighet. Jeg har brukt 43 år på å venne meg til en usunn livsstil ... og har tid til å ta ett skritt om gangen for å finne en måte å leve på som jeg skal opprettholde resten av livet. Tror neppe jeg noen sinne kommer til å fråtse i karbomat igjen. :p Til det har jeg det altfor bra slik jeg lever nå. Men Colaen skal vekk ... når jeg er klar for å gi slipp. Dette handler om følelser - ikke om selve Colaen - for mitt vedkommende. Og det velger jeg å ta på alvor.

Jeg har inspirert en del venner og bekjente til å kutte ned på karboinntaket (hurra!). Ofte spør de meg om det ikke er bedre å spise erstatninger for sukker enn å fortsette å knaske ekte wienerbrød. Vel ... jeg tror altså ikke på det. For svært mange sukkeravhengige mennesker handler ikke spisemønsteret bare om selve sukkeravhengigheten. Det er mange følelser involvert når det gjelder spising. Man trenger ikke ha spiseforstyrrelser for å ha følelsesmessige utfordringer til grunn for eller som følge av spising. Disse utfordringene får man ikke nødvendigvis tak i dersom man bytter ut sukker med kunstige alternativer.

Det er klart at jeg er sterkt preget av at jeg har jobbet med spiseforstyrrelser i mange år, og gjerne trekker inn emosjonelle sammenhenger fortere enn folk som ikke er vant til å tenke i de baner. Jeg mener likevel ganske bestemt at det er nyttig å ta en titt på de følelsesmessige forholdene knyttet til mat, spising, kropp og vekt selv om man ikke har uttalte spiseforstyrrelser. Kanskje det ligger en stor gevinst i å kikke litt på andre aspekter rundt spising enn den som angår det rent fysiologiske?

Kanskje jeg virker litt selvmotsigende når jeg på den ene siden sier at jeg ikke bytter ut søplemat med annet søppel - og på den andre siden fortsatt drikker Cola light? Hehe ... Når jeg ser på det totale forbruket av søppel som jeg levde på tidligere, blir Colaen en dråpe i havet. Jeg har fått et helt nytt liv med lavkarbomat - og som jeg alltid sier: Magan min ljuger ikke. Og det gjør sannelig ikke psyken min, heller. Verdt å tenke på for flere?

Hedda:) sa for siden:

Enig med deg, Nille.

Og det er helsen som bør stå i fokus, ikke det å rase ned i vekt. Er det en ting jeg har lagt merke til her så er det folk som skal prise at noen raste ned 30 kilo på kort tid.

Jeg mener cluet er å spise sunt og riktig, bevege seg og ha et sunt liv. Vekten vil da gå sakte, men sikkert ned.

Ja, man kan gå ned i vekt ved å leve på barer, men hva fader er vitsen med det? Ha det som godteri som man spiser en gang i blandt, ellers bør man kose seg med sunn, naturlig, grov og god skikkelig mat. :)

Fridolina sa for siden:

Menar du virkeligt att vi ikke ska gratulere noen som har gått ned 30 kg på kort tid?Og va er kort tid?
Denna personen har ju kjempet hart,og viss man har klart å gå ned 30 kg så har man vartfall gjort det meste rett,men kanskje ikke allt rett!
[color=green][/color]
Men man må ju ikke slutte å gratulere!!!:D

Det er akkurat det, jeg er ikke enig i at man nødvendigvis har gjort det meste rett om man raser ned 30 kilo på f.eks. tre-fire måneder.

For all del, bare å gratulere, men selv er jeg er ikke så opptatt av å slanke seg fortest mulig. Jeg er mer opptatt av livsstilsendring, og da endrer vekten seg også. :)

Det er ikke noe automatisk "=" mellom vekttap og sunnhet, altså, man er ikke nødvendigvis sunn fordi man har gått ned i vekt. Og jeg mener som sagt at sunnhet bør være fokus, ikke slanking. :)

Fridolina sa for siden:

Jag skønner va du menar Hedda, og jag håller med dig! Sunnhet kan ikke sammenlignes med å vara slank..
Men før noen som har stor øvervekt så trur jag absolutt att en pangstart kan hjelpe mye! Kanskje man ikke tenker på allt man borde tenke på,men man kanskje blir motivert å intressert till å lære mere om kroppen sin når man ser att en "metode" faktiskt fungerar og att man begynner å like sin kropp:)
[color=blue][/color]

Ja, kan absolutt tenke meg det motiverer, men folk som er ekstremt overvektige går jo litt fortere ned uansett, så jeg mener det lureste er å gå ned på sunn måte for alle. :)

Og når man da har gått ned 30 kilo med lagt om kosthold så ja, da er det klart man skal juble! :D

Quippini sa for siden:

Nei, det er ikke lurt, og heller ikke sunt!
Vi MÅ heller ikke ha det, men det ligger et søtsug nedarvet i mennesket...
Det er jo det som hjelper oss å finne morsmelken som små, vi har ikke akkurat fått noen bruksanvisning, men går etter lukta :)

Dertil kommer den naturlige tiltrekningskraften i det eksklusive, man skal ikke gå så fryktelig langt tilbake før sukker og sjokolade var rådyrt og forbeholdt "overklassen" - og dermed er det lett for oss å overkompensere nå som det er så lett tilgjengelig - over alt og for alle.

Men igjen, det er absolutt ikke lurt å proppe i seg sukkerfrie erstatninger for alt - det er en omlegging av kostholdet som må til!

polvott sa for siden:

Det er ikke lurt og det er ikke sunt. Jeg har sluttet med slikt. Jeg spiser minst mulig søtning. Kanskjelig litt light brus innimellom i små mengder og litt halslinser osv nå som jeg har vondt i halsen. Men ellers minimalt.

Det eneste som får meg til å gå ned i vekt er sunn og rein mat som kjøtt og grønnsaker. Jeg anbefaler virkelig alle å spise det som det en gang var (og fortsatt er) meningen at mennesket skal spise.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.