< Tilbake til oversikten

Kan noen forklare meg hva som skjer med umettet fett som varmes opp?

Iset sa for siden:

Jeg har både hørt at feks. margarinen blir omdannet til transfettsyrer når man steker i det, altså det herdes. Men så har jeg samtidig hørt, feks i sitatet over og andre steder) at det IKKE gjør det, men det blir "ødelagt". Hva betyr "ødelagt" da?

Folk spør meg jo om råd hele tiden når det gjelder hva de skal steke i, ha på skiva osv, og da bør jeg kunne svare ordentlig også, men jeg er helt på viddene her føler jeg.

Kan noen forklare meg dette SKIKKELIG, detaljert og med teskje? :p

Iset sa for siden:

Ingen?

Nille sa for siden:

Forstår ikke helt spørsmålet jeg Iset, men kan prøve å svare allikevel:
[font=Comic Sans MS][/font]
Når en fettsyre blir varmet opp til en høyere temperatur enn den tåler, eller blir utsatt for hydrogenering blir resultatet hva vi kaller transfett. Transfett er altså en en kjemisk benevning på hva som har skjedd med en fettsyre etter oppvarming eller hydrogenering. Den endrer struktur fra cis-form til trans-form (molekylet vrir seg). Altså blir den ødelagt...... har jeg lært !

Iset sa for siden:

Men... Herdet fett og transfett er det samme, sant? TheMonk skriver jo at fett IKKE herdes ved oppvarming...

Sorry altså, jeg må ha alt inn med teskjeer. :flau:

Nille sa for siden:

Jobber med et bedre svar til deg Iset, men jeg er usikker på et par punkter og må undersøke nærmere :)

Iset sa for siden:

Hehe tusen takk for svar, dette ble litt innviklet så jeg tror jeg skal lese på det i morgen når hjernen fungerer. :lol:

Nille sa for siden:

Nå har jeg vi verden beste ernæringsfysiolog fått tak i en god forklaring. Du finner den på:

www.drlindbergs.no/page/index...975&parentid=8

Mer nøyaktig tror jeg ikke det er mulig å forklare det:

Håper dette svarer dine spørsmål Iset !

Iset sa for siden:

Tusen takk, Nille!!! Du er en knupp!

Photobscura sa for siden:

dette har jeg lurt på en stund, for jeg har vært svært usikker på hvilket smør jeg skal bruke. har nå kutta ut margarin, men har kjøpt bremykt. det står visserlig i innholdet at den består av fløte, rapsolje, melkesyrebakterier og vitamin a og d. men er denne fri for transfettsyrer? noen som vet? står jo ingenting om rapseoljen er varm- eller kadpresset...

Nille sa for siden:

Ja dette har vi diskutert før.....

themonk sa for siden:

Det er kanskje litt for sent nå men. Det er viktig å skille mellom transfett og oksydert fett. Du kan ikke lage transfett i stekepanna di.

Transfett dannes ved hydrogenering eller av bakterier. Hydrogenering er en industiell prosess der det tilføres hydrogen under høyt trykk og temperatur, med en katalysator tilstede. Dette er for å gjøre fettet mer stabilt, og mindre utsatt for harskning, sånn at det får lengre holdbarhet. I magen på kuer er det bakterier som danner transfett naturlig, slik at meieriprodukter og kjøtt også inneholder transfett (som riktignok ikke har de samme helsemessige bivirkningene).

Når man varmer opp umettet fett oksiderer det. Det brytes ned ved at det reagerer med oksygenet i lufta. Akkurat hvordan reaksjonen ser ut vet jeg ikke, men i praksis betyr det at fettet harskner. Det er ikke heldig, men allikevel ikke så ille som transfett.

Nille sa for siden:

Flott og enkelt svar på opprinnelig spørsmål ! :)
[color=purple][/color]
Det er ingen som sier at en lager transfett i stekepanna. Det ER allerede transfett før det kommer dit.
[color=purple][/color]
Utgangspunktet - Isets spørsmål i post 1, det var umettet fett, men etterhvert har det kommet til andre spørsmål. Derfor er det transfett i matvarer tråden stort sett har dreid seg om. Hva som skjer med en fettsyre etter oppvarming/hydrogenering. Det ble vel litt begrepsforvirring og dermed skle det litt ut.
[color=purple][/color]

"Oppvarming" er nevt som et enkelt ord for å forklare hydrogenering, da et er få som forstår hva hydrogenering er. Det er ikke sagt at det er oppvarmingen i stekepanna det er snakk om.....
[color=purple][/color]
Men flott at du tar opp utgangs spørsmålet da :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.