Det lurer jeg på, og har ikke klart å komme på noe lurt sted å finne ut av det på, så jeg prøver her hvor det er så mange kloke hoder samlet.:D
Jeg spiser mørk sjokolade så å si hver dag (jada, jeg vet, burde kutte ut, men det holder meg fra å spise mer usunne ting med mer sukker).
Det som bekymrer meg litt er selve fettet i den mørke sjokoladen. Har kakaofettet blitt usunt i den prosessen hvor kakaobønnene ristes før de males? Nå blander jeg muligens litt altså, for jeg har lest på kakaopakken at kakaobønnene er ristet, og da antar jeg at de kakaobønnene som er i den mørke sjokoladen også er ristet (eller røstet, som noen liker å si...:rolleyes: ). Og oppvarming er jo en potensiell kilde til at fett som opprinnelig var sunt går over til å bli direkte skadelig.
Har ikke klart å få frem noe info om fettet i kokesjokoladen er herdet. MEN, du får det du betaler for. Ville absolutt IKKE ha spist vanlig kokesjokolade. Mest av alt fordi den ikke smaker så godt som andre mørke sjokolader.
jeg vet ikke hva som gjør det, men jeg har gjort en "morsom" observasjon:
Jeg er en storkonsumer av Lindt Excellence 85% sjokolade. Men ikke mer enn 10 gram pr dag. Lindt har en fyldig god smak og det lille stykket på 10 gram kan jeg kose meg med lenge. Biter av små biter og lar dem smelte på tunga. Et lite 10 grams stykke er nok. Og jeg tygger den aldri. Det hender jeg får tak i andre 85-86% sjokolader, og de fleste har jeg samme opplevelsen med. Det er dyre sjokolader, men de varer lenge.
Med et unntak. Kjøper jeg Freia Premium 86% (den er jo billig også !), er det aldri ok med en 10 grams rute. Jeg føler ikke jeg har spist nok. Smaken holder seg ikke i munnen, - den må tygges, den forsvinner fort - og før jeg vet ordet av det har jeg spist halve sjokoladen (50 gram). DET var jo ikke meningen. Det tåler ikke kroppen min heller.
Husker ikke hvem (var det TheMonk ?), men en eller annen her inne forklarte det med at det var kvaliteten på kakaoen og forholdet mellom kakaosmør/pulver etc. Dess dyrere dess bedre, dess større smaksopplevelse. MER smak altså.
Da tolker jeg det dithen at både kokesjokoladen og Freias 85% sjokolade egentlig er av dårligere kvalitet (dårligere fett) enn de mer "anerkjente" utenlandske, men dessverre dyrere, merkene.
Spiser man 10-20 gram pr dag spiller det neppe noen rolle. Men spiser man mer enn en plate (100 gram i uka) ville jeg tenkt meg litt om. Ikke bare på grunn av fettet, men sukkerinnholdet også... Mye mer karber.
Det var jo egentlig ikke svar på det du spurte om, - håper andre har bedre svar her !
Takk for svar, Nille.
Interessant det om Lindt-sjokoladen (f.eks.). Jeg har spist litt freia 70% og 86% ja. Enig med deg - vanlig kokesjokolade er nedtur og i tillegg altfor søtt. Jeg reagerer også på freia sin 70% kokesjokolade (tror det er freia). Det kan kjennes ut som den inneholder spor av uhumskheter som f.eks. nøtter, for jeg merker at det prikker i huden hvis jeg spiser den. Er ganske følsom ja ;).
Jeg kan godt spise 2-300 gram mørk sjokolade i uka, men det er ikke mye andre usunne karber jeg putter i meg. Skal likevel heretter gå for dyrere og da forhåpentligvis bedre alternativer når jeg først skal skeie ut, for det er som du sier, ikke nok med 10 gram Freia... Interessant! Smaksopplevelse er helt vesentlig, men lurer på om jeg er mer eller mindre fysisk avhengig også, eller var det psykisk?:p
10 gram Lindts høres jo virkelig ut som et storkonsum da, Nille!!:D
Jeg merker ganske mye forskjell på søtheten til Freia 86 % (for ikke å snakke om 70 % som jo nesten smaker melkesjokolade!!) og feks. Lindt 86 %. Freia sin er ALTFOR søt i forhold til Lindt, så man kjenner iallefall hvilke som består mest av sukker.
Min favoritt 70 %-sjokolade er Green & Blacks organic 70 %, den ble best i test i en stor undersøkelse i Mat & Helse for en stund siden også.
Av 86 % er Lindt foreløpig favoritten, men jeg har ikke smakt såå mange da.
Nei, fettet i kokesjokoladen er ikke herdet. Enkelte sjokolader tilsettes dårlig vegetabilsk fett, men dette er ikke tilfelle i de mørke sjokoladene. Kakaosmør, som er det naturlige fettet i kakaobønnene, består av rundt 60% mettet fett. Dette fettet harskner jo ikke. Når kakaobønnene brennes (omtrent som ved kaffebrenning) vil jo noe av det umettede fettet være utsatt for oksidasjon. Det er kanskje ikke like sunt som å spise extra virgin Cocosa, men det er ikke på langt nær så ille som hydrogenert fett.
Fett herdes ikke ved oppvarming. Fett herdes ved hydrogenering. Det er viktig å huske.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.