Aadna sa for siden:
Heisann!:)
Er det viktig og spise grønsaker til alle måltid ?
Aadna sa for siden:
Heisann!:)
Er det viktig og spise grønsaker til alle måltid ?
mofe sa for siden:
Det er iallfall viktig å spise grønnsaker til hvert måltid. :ja:
Nille sa for siden:
Nei, ikke nødvendigvis salat, men på Atkins er det viktig å spise grønnsaker til hvert måltid.
Ketose er en kostbar forbrenning, som krever hundrevis av forskjellige enzymer i kroppen for å fungere. Disse enzymene utgjør den kjemiske " fabrikk" som skaffer oss ketoner fra kroppsfettet. De fleste enzymer inneholder mineraler eller er avhengige av vitaminer for å fungere. Det ser ut som om det er viktig med en variert blanding av grønnsaker forå skaffe seg alle slike vitaminer og mineraler.
Det er en av mange viktige grunner til å spise grønnsaker til hvert måltid.
Det er snakk om en god sammensatt variert kost, som gir oss den næringen i trenger og hjelper kroppen til å funke slik den skal !
Det er fullt mulig å spise lavkarbo uten grønnsaker, men da heter det ikke Atkins. Da er du over på mer av "Skaldmans Prinsipper" og må kompensere med mer kjøtt og fett - MYE fett !
Aadna sa for siden:
Hvilken Grønnsaker annbefaler derre?
Iset sa for siden:
Paprika, løk, brokkoli, blomkål, sopp, vårløk, hvitløk, purre, squash, auberginer, agurk, tomat, brekkbønner, asparges, rosenkål... Har jeg glemt noen? Det er jo en jungel. De du bør holde deg unna er mais, poteter, kokt gulrot og kålrot, de to siste iallefall i smååå mengder om du skal spise dem.
Godt tilbehør du kan lage er feks. blomkålstappe eller blomkålris (kokt blomkål funker utmerket som "poteter" til feks. sausemat), stekt sopp og bacon, gjerne surret i fløte til en stuing, agurksalat med/uten rømme...
stinasol sa for siden:
snakket med de som jobber på helsekosten her i gpr og de sa at jeg kunne ta spektro for å få i meg alt jeg trenger(siden jeg ikke liker andre grønnsaker enn agurk og kina kål..skal prøve meg på blomkål mos i dag da så får vi se...
Aadna sa for siden:
er jo bare og spise det? jeg spiser alt nå jeg, bryr meg ikke om smaken lengre!Nille sa for siden:
I denne liken finner du også en liste over grønnsaker som anbefales. Det er en gu bråte !
Tillatte matvarer på Atkins Induksjon
Går du på en ketogen diett og er i ketose er IKKE Spektro nok å ta for å få i deg det du trenger. (Jeg tar Spektro utenom mine daglige doser med grøntfor). For vanlig kosthold er ikke grønnsakene så viktige som de er nå du er i ketose. (Som jeg har forklart i mitt første innlegg i tråden her). Tror neppe at de i helse kosten kan så mye om Atkins. Selv han som har oversatt den gamle boka fra engelsk til norsk har ikke skjønt hva det dreier seg om.... (men det er en annen sak/tråd !).
Det er flott at du vil prøve litt forskjellig i allefall. Litt er bedre enn ikkeno ! Husk at du kan bruke mye krydder og urter i mosen, - da kan du få mange forksjellige smaker !
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.