< Tilbake til oversikten

Fryser-dårlig forbrenning?

#1

Anne sa for siden:

Jeg leste i journalen til Carbokiller at hun frøys så veldig, og
trodde forbrenningen var lik null. Er det sånn at jo mer du fryser (uten grunn) jo lavere forbrenning har en?
Betyr da det motsatte; at hvis en er gloheit, så er forbrenningen på topp?
Spennende, for jeg har vært ekstremt varm disse tre ukene jeg har vært i ketose. Noen som kan si om det har en sammenheng?:cool:


#2

Summer sa for siden:

Det har nok med mer enn det å gjøre... Men det er kansje en sammenheng?
Jeg har en turboforbrenning som tar unna maten før jeg omtrent rekker å putte den i meg... Men jeg er også ganske frostig... Men det har vel med manglende isolasjon å gjøre...:p
Søvnen spiler også en rolle hos meg med frysingen... (har jeg sovet lite, fryser jeg alltid).

Men det høres jo logisk ut at du skal være varmere når du skrur opp tempoet i kroppen din da! :) SÅ jo, kansje det er en sammenheng.. ;)


#3

Nille sa for siden:

At man fryser kan ha mange årsaker, - men en av dem er lavt stoffskifte/lav forbrenning. Spesielt kalde hender og føtter. I tillegg er symtom på lavt stoffskifte at man er strøtt og sliten tilsynelatende uten grunn (dvs. man HAR sovet/hvilt nok, men er trøtt allikevel). Her er noe info jeg har funnet på nettet.

Lav forbrenning er i seg selv ingen sykdom, - men det står litt om det i den nedeste delen fra Slankenett !

[/size]

[/font]


#4

Anne sa for siden:

Jeg har ikke manglende isolering:eek: , men fryser vanligvis veldig.....Jeg har riktignok vært bedre det siste året, etter at vi flyttet. Hm...kan ha noe med boligen å gjøre kanskje :D . Varmere hus nå, men kostholdet siste år har vært anderledes også. Har jo gått på Lindberg (mer eller mindre)....1 år.
Så hvem vet:confused:


#5

Begod sa for siden:

Det er en sammenheng, forbrenningen er( eller skal være) spesielt høy like før man sovner og i den tidlige søvn fasen. Det er på dette tidspunktet nivåene av veksthormon er høyest. Veksthormon er det mest fettforbrennende hormonet vi har.

Etter at jeg begynte å spise lav karbo er denne økningen i kroppstempraturen rundt legge tid blitt svært tydelig. Det kan også ha noe med måten jeg trener på. Jeg trener helt bevist korte styrkeøkter for å få utslipp av mest mulig veksthormon.


#6

Anne sa for siden:

Flott innlegg Nille, takk!

Jeg har ikke Hypothyreose. Det er sjekket ut hos lege.
Jeg er visst ganske frisk i så måte:D - så for mitt vedkommende er det nok trolig at jeg mosjonerer for lite og spiser litt for mye eller har spist feil mat:eek:
Prøver å endre på det nå da, og jeg går ned, saaaaakte.
Det beste er at jeg ikke legger mer på meg.

Kanskje litt hormonelt...jaja får leve med det...
Har hatt og har en del "plager" , med leddsmerter i mange år, så det kan være medvirkende. Blir ganske sliten og utmattet av smerter...så er sirkelen i gang.
Blodomløpet blir jo dårlig når en ikke rører seg nok (hele året), så det er nok også en av årsakene til frysingen min.
....passer best til å bo i syden , jeg vel...:cool:


#7

Anne sa for siden:

Takk, det var interessant:)


#8

Nille sa for siden:

Ja, Begod, - det der visste jeg ikke. Tusen takk for fin info !

Jeg har/har hatt Hypothyreose og har gått på medisiner i magen år. Av ren overmodenhet har jeg klart (trodde jeg) å komme dithen at jeg ikke har behøvd å ta medisiner hver dag. jeg har vært overbevist om at det er kostholdet sin fortjeneste.. Nå ser det ut til at jeg kanskje må begynne igjen....(:( ). Kanskje jeg heller skal prøve å være mer aktiv..... legge på treningsmengden...

....du fikk meg til å tenke der Begod.... igjen, takk !! :D


#9

MHM sa for siden:

Er du overmoden eller overmodig, Nille.....??? ;)
Som innlegget til Nille lenger opp på siden sier noe om, så er ikke fettforbrenning og stoffskifte det samme! Alle symptomer som er listet opp, som trøtthet, tørr hud, håravfall m.m., kommer pga av et langsommere stoffskifte. Fettforbrenning er EN DEL AV dette stoffskiftet. Så man kan trene så mye man vil, men det reparerer ikke et for lavt stoffskifte. Men man føler seg varmere av å trene - ingen tvil om det, og det skyldes nok både økt sirkulasjon og bedret hormonbalanse.
Dessuten påvirker alle hormoner hverandre innbyrdes, slik at en senking av insulin og en øking av veksthormon, vil på sikt kunne øke ens egenproduksjon av thyroxin.
Begod: Vi er helt enige om korte, harde styrketreningsøkter! Men mest for fettforbrenninga, og bare indirekte og på lang sikt for stoffskiftet. :)


#10

Nille sa for siden:

Ja du kan så si....jeg meeeente selvfølgelig overMODIG, men når jeg tenker meg om - så er jeg faktisk begge deler !!!

Og som alltid MHM, tusen takk for flott forklaring / oppklaring !

:klem:


#11

Begod sa for siden:

Mitt innlegg var et svar til Anne og hadde ingenting med stoffskifte (hypoterose) å gjøre. Jeg så ikke Nille sitt innlegg om Hypothyreose før etter jeg hadde sendt mitt.

Litt oppklaring rundt lavt stoffskifte og Hypothyreose:

Det basale stoffskifte er hvor mye energi vi bruker når vi ikke gjør noe, altså den energi vi bruker for å leve. Mange som snakker om lavt stoffskifte mener da at kroppen deres forbrenner lite energi og det har ingenting med Hypothyreose å gjøre.

Her blir det ofte forvirring da den ene snakker om hvor mye kroppen forbrenner og den andre om Hypothyreose.

Siden jeg også har Hypothyreose Tenkte jeg å skrive noen ord om det.

Anne du kan ha lett Hypothyreose selv om legen din sierat du er helt fin.
Normal området for TSH er 0,3 - 4,5 men de fleste trivest best med en tsh på ca. 1,0.

Hvis du feks har en tsh på 3,0 så vil sansynlig vis legen din si at alt er ok.
Du vil uansett ikke få medisin uten at du er over normal området.

Jeg lå i grense land og måtte ta blodprøve 3 ganger før jeg fikk levaxin.
Eneste symtomet jeg hadde på at noe var galt var at jeg alltid lå underdyna og frøs når jeg voknet om morgenen.

Nille, jeg Skjønner ikke helt poenget med å kutte ned på Levaxin, har ingen bivirkninger så vidt jeg vet.


#12

Anne sa for siden:

Takk igjen Begod, for svar og info. Jeg har sjekket målingen min, fra Lindbergs Klinikk. TSH på 1,37....så tror den er ok.:)


#13

Begod sa for siden:

Din tsh er helt fin, så du har nok ikke lavt stoffskifte (Hypothyreose).

Du kan prøve å ta litt omga 3 (evnt 3-6-9) og se om tempraturen øker.
Frie fettsyrer skal øke forbrenningen noe.


#14

Nille sa for siden:

Jeg ville slutte fordi jeg fikk en "reaksjon" - sannsynligvis på grunn av de vanndrivende jeg er avhenging av. I følge spesialisten var det kombinasjonen av Levaxsin og Moduretic (møt ødem) som gjorde meg overfølsom. Jeg hadde valget å kutte ut vanndrivende,- eller Levaxin. Jeg sluttet med vanndrivende, det gikk IKKE bra, jeg sluttet med Levaxin og det funket sånn passe, iallefall myd bedre enn å slutte med vanndrivende. Siden symptomene ga seg etter jeg kuttet de ut, mente legen jeg kunne være overfølsom for leveotyroksin (som er i Levaxin) og/eller hvordan det fungerer med stoffene som finnes i Moduretic.

Det blir uansett en prøv og feil situasjon. :)


#15

Begod sa for siden:

Kopiert fra et tidligere innlegg av deg, Nille.

[font=Arial][/font] Kansje det går bedre å kombinere den naturlige varianten med vanndrivende. har forestten aldri før hørt/lest om at det gikk an å få naturlig stoffskiftehormon. [font=Arial][/font] [font=Arial][/font]

#16

Anne sa for siden:

Takk for tipset, kanskje jeg skal øke dosen litt, men jeg fryser ikke nå. Ikke etter at jeg kom i ketose?? Nå er jeg veldig varm:D


#17

Nille sa for siden:

Ifølge Norsk Thyreoideaforening er det mulig å få naturlig stoffskiftehormon. Det er dette jeg skal prøve om prøvene mine tilsier det.... og/eller hvis legen syns der er riktig.

Dessverre virker ikke naturlig varianter av vanndrivende på meg. Har prøvd alt mulig (og umulig) i de årene jeg har vært plaget (25 år). Siste forsøket var med L-Taurine som Atkins anbefaler. Om noen har behov for L-Taurine har jeg enda noen bokser i skapet !


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.