Heihei! Er ny her, og trenger svar på et par spørsmål!
Har nylig fått hjelp av legen til å behandle pcos, men fikk høre at jeg ikke skulle ha metformin. Har klart å gå ned 10 kilo siden juni ved hjelp av kost og trening, men trenger å gå ned minst 10 kilo til pga høyt blodtrykk. Håper å kunne reversere pcos'en ved å gå ned endel i vekt. Får kun de som har insulinresistens eller de som vil bli gravide metformin?
Har lest at det hjelper til å gå ned i vekt, men hjelper det på andre ting ved pcos også? Feks humørsvingninger, tretthet, konsentrasjonsvansker osv?
Har vært sykemeldt en god stund og er så lei - er skikkelig klar for å bli bedre! Alle tips og råd mottas med takk :)
Får du muligheten til å bruke metformin så slår du til. Metformin hjelper mot PCOS enten du har barneønske eller ikke. Hverdagen min blir bedre når jeg tar metformin (hvis jeg ikke spiser lavkarbo, som gir samme effekten.)
Tusen takk for kjapt svar begge to!
Har også gått på lavkarbo en stund (men ikke så dedikert som nå). For ca 4 år siden fikk jeg beskjed om at jeg var insulinresistent, men da jeg tok testen om igjen i sommer så var jeg ikke det lenger. Kan jeg ha "spist det" bort?
Er det mulig å være litt mer spesifikk om hvordan metforminen virker på dere?
For meg virker metforminen sånn at jeg ikke får så lyst på søtsaker, både ved å stabilisere blodsukkeret og ved å gi ubehag hvis jeg spiser for mye søtt. Da får jeg veldig løs mage, og mye smerter i tillegg. Jeg blir jevnere i humøret, og legger ikke så lett på meg/går ned fortere.
Har du spist lavkarbo, så har du nok "ødelagt" testen slik som jeg også gjorde... det er nemlig viktig å spise en del karbohydrater de siste tre dager før en slik test, for å få vite om du er insulinressistent eller ikke. Spiser du lavkarbo, blir det som å teste seg etter å ha tat tmetformin.
På meg så virker metformin slik at jeg får mere stabilt blodsukker, dårligere matlyst, mindre cravings etter karbohydrater, bedre søvn og bedre humør. (nå er jeg ikke så plaget med dårlig humør egentlig da men...)
Men jeg blir fryktelig kvalm, og kaster opp en del av de. I starten fikk jeg disse bivirkningene når jeg var opp i full dose (3x850 mg) men nå får jeg de altså ved å ta kun en dose pr dag også...
men jeg skal gjøre et forsøk på å starte opp igjen da.
dete r veldig lurt å trappe opp denne type medikament for å hindre en del bivirkninger
Tusen takk, dette motiverer meg virkelig til å prøve å få metformin! Stakkars deg, Jeef-micro, de bivirkningene hørtes ikke særlig greie ut... :(
Er ofte langt nede, så hadde håpet at metforminen kanskje kunne hjelpe til å stoppe de svingningene... og om det er som dere sier så kan det jo nesten høres slik ut!
Skal til en hormonspesialist og få en utredning, så håper at han kanskje vil gi meg metformin. Er så klar for at noe skal skje nå, kjempelei av å være sykemeldt...
Jeg må bare poengtere at metformin IKKE er et medikament beregnet på humørsvigninger, men på blodsukret... Det med bedre humør er en bivirkning og ikke noe alle får...
Mulig du får metformin av legen din, men det kan hende det er andre medikamenter du bør ha i steden
Joda, er fullt klar over dette. Har prøvd alt som er av antidepressiva i ti år, uten at noe funker fullt og helt. Så har liksom et lite håp om at en slags "bivirkning" av metforminen/vektminskingen kan være at humør, energi, hukommelse, konsentrasjon og motivasjon kan holde seg litt mer stabilt!
Har allerede merket stor forskjell før og etter sommeren: Etter at jeg begynte på blodtrykksmedisinen og tok lavkarbo-livsstilen på alvor er jeg mindre trøtt, trenger mindre hvile, er mindre nedfor, har færre svingninger, og føler meg mye klarere i hodet. Men har ennå en vei å gå!
Joa, høres jo slik ut, men hadde ALDRI trodd at kosten, treningen og stabilisering av blodsukkeret skulle bety så mye for det psykiske! Hadde noen sagt til meg i mai at jeg skulle være så mye bedre som jeg er nå så hadde jeg ikke trodd på dem. Og det uten hjelp av nye medisiner.
Og det er vel en sammenheng mellom pcos og depresjon? Så dersom pcos ofte reverseres ettersom man går ned i vekt, så er det vel ikke helt feil logikk å håpe på at humøret blir bedre også?
Jeg har aldri lest noe annet sted enn her at depresjon/nedstemthet har en sammenheng med PCOS, men det er mulig at det stemmer...
men jeg tror også at generell overvekt og depresjon kan ha en sammenheng. Dette kan begrunnes med dårlig selvfølelse og selvbilde (og gjelder så klart ikke alle overvektige) Når man da går ned i vekt, så føler man at man mestrer noe, og selvtilitten øker, samtidig som man føler seg mere vel med kroppen sin, og går bedre inn i det bilde samfunnet gir av "den perfekte" viss du skjønner hva jeg mener her...
Lavkarbomat er jo hormonstabiliserende, og jeg får jo selv mensen hver 28 dag på lavkarbo. uten har jeg mensen kanskje en gang pr år...
Jeg har lest det flere steder, og har også fått høre det av legen. Her står det også: www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5816
Hormonbalansen er jo tett knyttet opp til psyken (se feks på gravide hvordan de får humørsvingninger).
Jeg har aldri vært preget av dårlig selvfølelse, og mener jeg ser ganske bra ut (faktisk)! Depresjonen min kommer nok annetsteds fra. Synes jo det er påfallende at jeg har prøvd flere medisiner de siste årene, og ingenting har virket. Så begynner jeg på lavkarbo, og etter et par måneder er alt betraktelig bedre! Dersom dette ikke er tilfeldig mener jeg jo at det er en super nyhet for folk som sliter med depresjon i forhold til pcos: Den kan faktisk bedres ved å legge om kostholdet!
Men det med følelsen av mestring når man går ned i vekt er noe jeg kjenner meg igjen i!
Og at andre kan få depresjoner av å ha pcos kan jeg jo skjønne - det kan være en tung lidelse å ha.
mulig du har depresjoner som en følge av PCOS, og da er det jo logisk at hormonstabilisering (som her: lavkarbomat) fungerer bra... Men du bør også huske at metformin ikke vil ha så stor og tydelig effekt når du går på lavkarbomat som når du spiser "vanlig" nettopp pga at metformin og lavkarbomat har samme effekten på hormonene...
og nå vet jeg det kan virke som jeg prøver å kvele forhåpningene dine, men jeg vil bare at du skal være klar over at metformin ikke er noe vidundermiddel som virker mot "alt"
Hehe, neida, du tar ikke motet fra meg, men "maser" bare fordi jeg er smått desperat på å prøve alt som hjelper! Og da er det jo fint å høre hva andre har opplevd. Jeg har ikke lyst på medisin bare for medisinens skyld (er jo fint å klare seg uten piller, iallefall når de gir bivirkninger). Mulig at så mye lavkarbomaten og treningen hjelper nå, er så mye det noensinne kommer til å hjelpe, og at metforminen ikke gjør noe fra eller til. Men skal som sagt høre med denne hormonspesialisten - kanskje han vet!
Vil også gjenta det Jeef sier her, at lavkarbomat har samme virkning som metformin. Jeg ville ha valgt en av delene, fordi samkjøring kan bli noe uggent. Husker jeg var kvalm konstant og klarte ikke å få i meg mat, særlig ikke proteiner.
Her sto det masse info om metaformin. Noen som vet hvor stor dose jeg bør be om å få første gangen for at det skal gi virkning. Ser nok ut som jeg utviklet insulin resistanse når jeg gikk gravid, så da har jeg gått med det i 4 år nå, poden blir 4 i desember men utviklet jo svangerskapsforgiftning før jeg fikk han så allerede da kom det nok hos meg vil jeg tro.
Jeg vet det er mulig å få svangerskapsdiabetes, så det var sikkert like før du utviklet det da vil jeg tro. Ta en prat med legen din, så får du helt sikkert metformin om legen har litt peiling. I tilegg bør du være flink å spise lavkarbomat, så du stabiliserer blodsukret ditt mest mulig naturlig.
Tusen takk, det er det jeg håper jeg også. Ba om å få tbl allerede på mandag når jeg fikk vite at jeg hadde det men det ville han ikke. Sitter nå bare å klør etter å få begynt på den, men selvsagt jeg skal legge om kosholdet også. Allerde nå begynner jeg å prøve å tenke riktig å i morgen har jeg kjøpt inn bar å skal prøve en å ha en dag med llite raske karbo så får en se hvordand et går. ;)
Det er bra... det er vvel ikke alle leger som vet like mye om dette... men som jeg har sagt lengre oppe her, så er ikke Metformin noe vidundermiddel... Du må ikke forvente å rase ned i vekt eller uten problem få stabilt blodsukker over natten...
Det er en del bivirkninger, og en del får de ganske kraftig..
Ser det er endel snakk om humørsvingninger her.
Jeg har hatt tildels kraftige humørsvingninger, mye kraftigere enn jeg har inrømmet for omverdenen (og meg selv). Til tider tenkt endel på selvmord og ikke sett særlig mye mening i ting.
Men sist jeg var hos legen og tok blodprøver maglet jeg b-vitamin, og fikk beskjed om å begynne å ta folsyre. Var inne i en skikkelig dårlig periode på det tidspunktet uten at legen visste noe annet enn blodprøvesvarene. Men etter 2-3 dager var det som om noen skrudde på en bryter, og jeg forandret humør og nesten personlighet på flekken. Helt utrolig, jeg visste ikke engang at jeg var på grensen til depresjon, jeg trodde det skulle være sånn...
Har gått på de siden ca påske nå, og merker forskjell med en gang jeg glemmer å ta de noen dager. Anbefales virkelig å prøve, fåes reseptfritt på apoteket.
men jeg sier det igjen folkens... det finnes ikkenoe "vidunderkur" Metformin er kun et "hjelpemiddel" for å stabilisere blodsukret, og man kan like greit holde seg til lavkarbo mat, og slippe å tuppe i seg piller
Men problemet er at jeg ikke klarer å holde et riktig koshold, jeg har jo prøvd lenge å følge prisnippet lite karbo, men hjelper ikke stort. Så jeg tror som sagt at redning for meg kan være metofirin. :)
Så klart ikke men jeg klarere ikke å konstant følge fedon, en gang i løpet av dagen så bruker jeg alltid å sprekke etter som jeg kjenner meg selv dessverre. Å da går jeg jo aldri ned i vekt, sånn som jeg holder på. Om jeg kan få litt dra hjelp av disse tbl samtidig mens jeg prøver å legge om kostholdet så er det topp :)
Jupp, skal spørre om jeg ikke får den på blå resept jeg også. Tror det er det han kommer til å gi mg den på uansett. Vel nå er jeg som sagt ganske ny her inne da, å gikk kun inn under tråden fordi jeg skulle lese om metformin, å det er da ikke kun pcos folk lider av her inne for å få metoforin? :snill:
METFORMIN er et blodsukkerstabiliserende medikament som er ment på diabetes type II pasienter, men som har vist seg å ha en bra effekt på insulinressistens. Det er derfor mange PCOS-jenter har så god effekt av metformin også, nettopp pga av at vi ofte har insulinressistens og overproduksjon av insulin
Altså, nå er det legen min som i første omgang har snakket om å sette meg på piller om det viste seg at jeg hadde insulin resistens. Å det hadde jeg, å jeg har fulgt kur på kur og ingenting hjelper derav så tror jeg tabletter vil være redningen for meg.
Kjære Smurfine. Jeg er sikker på at du klarer å holde er riktig kosthold om du gjør det litt mer planmessig. Dvs. bestem deg for en filosofi (f.eks. Lindberg) og les boka grundig. Hva du kan spise, hvor mye OG hva du bør ligge unna for a stabilisere blodsukkeret. Du trenger kunnskap for å lykkes. Nå ser det ut som om det går litt på "lykke & fromme", dvs. du spiser AXA musliblanding med blåbær, som har en del karber - du spiser barer som også kan trigge blodsukkeret. DU må lære mer om hva maten inneholder. Om du spiser riktig er det ikke sikkert du trenger metformin. Og OM du tar metformin så ødelegger du en del ved å spise raske karber sm bl.a sukkerholdig mat !
Metformin betyr ikke at du kan slappe av med kostholdet. Du må spise riktig også.
Er sikker på at du klarer det når du bare finner ut hvordan ! :)
Jeg har gått på metformin i nesten 4 år. Har ikke vært flink med kostholdet, alt for mye raske karber. Så jeg har heller ikke hatt noen effekt av metforminen. Ikke gått ned i vekt, ikke fått bedre hormonverdier eller stabil syklus, ikke blitt gravid...
Nå som jeg går på en ganske streng lavkarbodiett (ketolyse) har jeg kuttet ut metforminen. Det er sikkert ikke "riktig" å gjøre det uten å konferere med legen osv, men jeg har nå gjort det likevel jeg da. Legen foreslo for meg å slutte for et år siden "siden det likevel ikke virker", men jeg har vært så redd for å utvikle diabetes at jeg har fortsatt, det har vært litt sovepute.
Det jeg ville frem til var vel at for MEG har det ikke vært noen mirakelkur, jeg tror det må kombineres med riktigere kosthold..
Ang hvit/blå resept, så kommer det an på legen ja. For å kunne skrive det ut på blå resept, må han "gi" deg en diabetes-diagnose. Jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer, om opplysningene blir lagret hos trygdekontoret osv (jeg er litt redd for det jeg da, siden en diabetesdiagnose faktisk kan være til hinder hvis man f.eks ønsker å adoptere, eller trenger en livsforsikring/gjeldsforsikring) Det kommer frem av paragrafene som står på resepten hvilken diagnose som er begrunnelsen, men det er jo ikke mange som vet hva de paragrafene betyr...
Jeg skal begynne på metformin om noen dager; innkjøringsfasen med Diane må bare bli ferdig først. Så skal jeg trappe opp metforminen, først en tabl en gang om dagen i en uke, så to tabl to ganger om dagen, så ende på 3 tabl tre ganger om dagen. (syns det høres veldig mye ut, og gruer meg med tanke på bivirkninger...men men, får prøve det og et litt annerledes kosthold.) er litt mye nå om dagen, så jeg prøver å ta en ting av gangen
Jeg har ikke diabetes, men får allikevel metforminen på blå resept. Usikker på hvorfor; fikk ikke av vanlig fastlege da hun ikke visste nok om PCOS, men gynekologen min mente det var lurt... Så vi får da se nå snart. Hvor fort merker man endringer? / bivirkninger..?
Du sier atdu har prøvd kur på kur, men tidligere har du sagt at du ikke greier å følge en kostholdsfilosofi, så jeg tror problemet ditt ligger i det at du ikke følger "reglene"... Akkurat som Nille her sier. Å ta metformin for å "slippe unna" anstrengelsen med å følge en kostholdsfilosofi er litt dumt synes jeg... Vet jeg er litt slem her nå, men jeg måtte bare si hva jeg mener...
Kan bare være streng, men jeg har verken råd eller tid til å følge feks Fedon til punkt å prikke. For meg blir det kjempe dyrt, å når jeg har en sønn på 3,5år som ikke vil spise noe av det jeg har prøvd å lage av fedon før så ser jeg ikke vitsen. Da må jeg kjøpe dobbelt og jeg får dobbelt arbeid. Jeg har prøvd å kutte ut karber, holdt den linja lenge men allikvel går jeg ikke ned å vekt, å ikke er det det noe hjelp for den isnuslinresistensen. Jeg ser ikke på pillene som en redning for å spise hva jeg vil, kommer fortsatt til å følge prinsippet lite karbo men klarer ikke å følge det slavisk noe jeg må for å komme ned i vekt. Jeg regner med å få litt hjelp av legen til å sette opp en kostholdsplan for meg.
Joda sikkert det, men til lenger du går med en sånn insulin resistanse jo lenger tid vil det være før kroppen kommer til sin rett igjen vil jeg tro.Så ja, på torsdag kommer jg meg til legen å vet sannsynlig litt me rda. ;)
Har PCOS, og hormonspiralen har vært veldig pos. for meg. Men i de siste mnd. har jeg fått endel smerter nederst i ryggen/bekkenet i forkant av mensen (kan nesten minne om bekkenløsning). Har Metformin noen innvirkning på slike smerter eller....??
Metformin stabiliserer blodsukret... har ikke noe innvirkning på mensen i det heletatt, med mindre du da ved hjelp av metformin har gått ned i vekt og fått en mer regelmessig mens da, men det blir jo veldig indirekte...
jeg får veldig vondt i ryggen de første to dagene jeg har mensen også. Jeg vet ikke hvordan bekkenløsning føles jeg da, men det hjelper å sitte for min del, så det er værst når jeg står/går
Ja, det er de 3 mnd med Diane jeg nå har vært gjennom, blitt vant til bivirkninger osv, så nå kan jeg begynne på metformin. på de skal jeg ha opptrapping :)
Noen er litt fram og tilbake; men...har vært mest kvalme, men det kan også ha noe med at jeg spiser mindre karbohydrater. Er vel egentlig litt småting; som at magen min ikke er helt bra osv..
(skulle vel egentlig skrevet i det forrige innlegget; bli vant til eventuelle bivirkninger)
Jeg har jo brukt diane før, å de bivirkningene jeg fikk var i begynnelsen å det var smerter som ligna når jeg skulle føde, men dette fikk jeg heldigvis bare en gang men satan så vondt det var. Ellers så blødde jeg ganske kraftig de 3 første mnd men etthvert så kom mensen helt regelmessig å nesten aldri blødnig. Har forresten slutta på dem nå å begynt på trionetta.
Har brukt Diane noen år tidligere, men hatt en pause nå på to år. Startet på nytt i sommer... men jeg har heldigvis ikke hatt bivirkninger... Men metformin derimot... stønn
I dag har jeg vært hos legen å fått resept på Glucophage(var visst metoformin det) Tatt min første tbl, skal ta en tbl i en uke å så øke til 2 neste uke, å neste uke deretter 3. Men til nå har jeg ikke merket noe bivirking jeg ihvertfall, hvor lang tid går det før du får bivirkninger?
Etter som jeg forsto skulle dette komme med en gang. :o
Det er nettopp derfor legen trapper deg opp på Glucophage med en tablett daglig for så å øke. Nettopp for å unngå eller redusere bivirkninger. Jeg har tre tabletter daglig og har ingen ubehag. Det hadde jeg før, men det var mye fordi jeg spiste så mye søtt. Du kan også ha en god toleranse for metformin.
Vil tro jeg tåler denne metoformin veldig godt, til nå har jeg ikke reagert å jeg har tatt min andre tablett.
For sånn som det ble fremstillt her så var det så masse bivirkninger med denne tabletten, men altså inge for meg så langt. For håpe den hjelper ihvertfall :) Men tror du jeg bare kan øke til to tabletter allerede nå, eller er det lurt å bare vente en uke sånn som legen sa til meg?
Jeg startet opp med Metformin på torsdag og tror nok vi må vente til vi kommer opp i to tab. per dag i noen dager før vi ev. merker noen bivirkninger. Jeg øker til to på torsdag og regner med å ta tre neste torsdag dersom alt går etter planen! Det kan nok være lurt å vente - øk med 1 tab. hver uke så kroppen sakte kan venne seg til med.!!
Noen som vet om metformin påvirker nyrene? Begynte med Metformin for en uke siden (1 tab. à 500 mg pr. dag) og har hatt endel vondt i nedre del av ryggen . Det kan også være hormonelt - men pleier ikke å ha like vondt så lenge!
Har lest på pille-esken og der står det at det bl.a. "Ikke bruk metformin hvis du har nedsatt nyrefunksjon" - men tror ikke jeg har det. Jeg får se det litt an, dersom det ikke gir seg til uka så får jeg kontakte legen!
Har nettopp startet mitt nye lavkarbo-liv (har insulinresistens, så er rimelig nazi på dette nå). Det jeg lurte på var om metformin kan ha noen nytte for meg, eller om livsstilsedringa gjør samme susen?
Jeg ønsker veldig gjerne å bli gravid, men har ikke eggløsning. Samtidig sliter jeg med sterke symptomer på PCOS i form av kviser og behåring - vil metformin hjelpe mot dette tro?
Nå er jeg så i starten av mitt nye lavkarbo-liv at det er umulig å si om dette vil hjelpe på noen ting.
Har vært hos legen og tatt endel prøver - BORTSETT fra gluckosebelastning (som var grunnen til legebesøket:_oppgitt: ). Men i allefall så ringte han meg i dag og vi snakket i en halvtime. Han hadde sjekket opp endel om PCOS og alle mine prøver var fine (jern, ferretin, B12, triglyserider m.m. og blodsukkeret, stoffskiftet ol). Han mente at ingenting tydet på at jeg var insulinressisten. Info han hadde fått om PCOS så ble Metformin brukt mer til behandling av barnløshet for PCOS enn vektnedgang. Sa at det gjaldt ikke vektnedgang, MEN om å stabilisere insulinen slik at vektnedgang kom som en følge av det (kg sitter jo som lim!!!:mad: ). Han sa videre (...herregud som jeg babler i vei:rolleyes: ) at han ikke nektet meg M. ,men at vi måtte evt ta g.belastning. Sa at jeg skulle prøve å endre kostholdet først før jeg gikk videre på dette m g.belastning/Metformin. [color=blue][/color] Litt info om min status, men er det noen som støtter meg i mitt valg. Eller burde jeg ta denne forba... testen???
Jeg mener at du må gjøre det som føles rriktig for deg. Metformin har samme effekt på kroppen og blodsukret som lavkarbokosthold, så for mange så holder det å legge om kostholdet. Har du etter en tid på lavkarbo fortsatt problemer som indikerer at du bør prøve metformin, så kan du alltids ta testen og starte behandlingen da. Men om du begynner med lavkarbo, så må du holde deg til det, og prøve det i allefall i tre mnd før du begynner med metformin... og det gjelder metformin også. prøv det i tre mnd før du evt slutter.
og metformin får men ikke på blå resept om man ikke har diabetes-diagnose.
Må bare arrestere den siste setningen din der Jeef. Jeg har ikke fått diabetes-diagnose; men får allikevel Metformin på blå resept. Gynekologen min som skrev den ut
Jeg vet det er en del som får denne resepten blå, men om legen din blir "oppdaget" har han et problem, for han har faktisk ikke lov... men det er jo fint for deg da... du får jo medisinen billigere :p
men metformin er et medikament som kun skall gies på blåresept ved en diabetesdiagnose... det står i felleskatalogen...
Nei, å den kosta jo ikke så mye heller da så om du ikke får den på blåresept så blir du ikke bankrott fordi.
Når det er sagt så må jeg si at jeg har ikke fått noen bivirkninger med denne tabletten, har allerede nå fått "lov til" å trappe opp til maks grense som er 3 for meg. Ikke noe bivirkninger i det hele.
Er det virkelig sånn at de ikke begynner å gi effekt før etter 3 mnd?
Og det samme sa legen min da jeg påpekte at jeg IKKE skulle ha blå resept. Han sa at han kunne få alvorlig trøbbel dersom han skrev den ut på blå resept og jeg ikke skulle ha det.
Det er gjort en studie på metforminbruk og graviditet... men det vet vel mum og albertine mer om
og den gir så klart effekt før det har gått tre mnd... det er bare det at om man skal starte behhandling med metformin så bør man ikke slutte før det har gått tre mnd
Pr idag er metformin ikke godkjent for brukt til gravide her i Norge. Så da må du slutte og ta de, for så å evt. bli med i ett prosjekt som nå er landsdekkende (kontakt Albertine eller meg så kan vi ordne kontakt for deg). Da får du enten placebo eller ordentlig metformin. (jeg fikk ordentlig viste det seg da jeg hadde født). Du vil da bli fulgt opp med flere ekstra ultralyder, masse blodprøver, sukkerbelastninger mm. Prosjektet er godkjent av etisk kommite og du er ekstra forsikret. Det er veldig viktig å ikke bruke metformin på eget initiativ om en blir gravid (flere som gjerne vil det). For skulle det da dukke opp komplikasjoner (med mor eller barn), så kan det i verste fall ødelegge for at metformin noen gang blir godkjent for gravide.
Albertine, korriger meg gjerne og suppler om jeg har glemt noe.
oki... jeg dytter litt på denne jeg... Leste i avisen her (tror det var for en ukes tid siden) om PCOS. Jeg har jo gått til den legen som har gjort denne studien på metformin og graviditet hoss PCOS-kvinner, og i følge avisen er dette en studie som vekker internasjonal intresse...
Legen (som flere av oss her inne går til) sa i denne artiklen at metformin som behandling av PCOS, har effekt når den brukes sammen med lavkarbokost og trening...
Det sto i adreseavisa fredag for en og en halv uke siden tror jeg... jeg skal søke på nettet, men ikke sikkert jeg finner artikkelen i nettutgaven av avisen
fant den dessverre ikke, men skal høre med mamma om hun fortsatt har artikelen (hun tok vare på den til meg, for jeg har ikke avisen) så skal jeg scanne den og se om det blir bra
Hei
Jeg har ikke klart å ta mer enn 2 x 850mg om dagen, men har vært syk og kvalm en stund, så det ble bare mer ubehagelig med 3 stk. Jeg skal prøve å ta 3 x 850 igjen fra mandag.
Men; jeg merker lite av de "gode" bivirkningene; jeg har søthunger fortsatt blant annet. Veeeeldig slitsomt! Noen som har noen gode råd?
Litt lavkarbo-kosthold går heller ikke så bra; er det nå jeg skal si; Mandag! Ny uke, nye muligheter? ;)
De er ikke godkjent for bruk til gravide ennå her i Norge. Kun i forskningsøyemed/prosjekt. Disse prosjektene må godkjennes av etisk kommite, samt at du er ekstra forsikret når du deltar.
Men i følge legen min tar det nok ikke lang tid før det vil bli godkjent.
Nå er det sånn at jeg er gravid, (burde kanskje ikke ropt ut om det ennå,litt tidlig men) å jeg spurte legen min å han sa jeg bare kunne gå på disse. Det står ingenting ting om dette i denne legeboka om at gravide ikke kan bruke dem. Så jeg lurer på hvor dere har hørt at en ikke kan bruke det?
Nå bruker jeg ikke metformin, men jeg slo opp i felleskatalogen, og der står det:
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Studier i dyr har ikke vist skadelige effekter m.h.t. graviditet, embryo- eller fosterutvikling, fødsel eller postnatal utvikling. Metformin skal likevel ikke brukes under graviditet, men erstattes av insulin. Overgang i morsmelk: Ukjent. Utskilles i melken hos rotter. Preparatet skal ikke brukes under amming.
Av legen som driver (er primus motor for) studiet/prosjektet her til lands. Som sagt så er metformin ikke godkjent for bruk til gravide her til lands. Og villmedisinering (dvs. utenfor prosjekt) kan faktisk føre til at det i verste fall ikke blir godkjent heller.
Grunnen til at det er viktig at du er med i prosjekt, er at du da blir ekstra fulgt opp med flere ultralyder av barnet, måling av blodflow mellom mor/barn, du må ta blodprøver og sukkerbelastninger osv osv. Det vil du ikke få om du tar det på egen hånd. Jeg var med i prosjekt med nr 1 og det viste seg at jeg fikk ekte metformin (altså ikke juksemedisin). Da jeg ble gravid med nr 2 så hadde jeg metformin (og ny resept) i huset, men jeg var ikke med i prosjekt. Så jeg torde ikke ta det, til tross for at det ser ut til at det er gunstig ved PCOS å ta metformin under graviditet.
Men bli med i prosjektet hennes da vel. Send meg en pm og jeg gir deg mailadressen hennes (jeg har tillatelse til det). Hun ønsker seg flere deltakere etter det jeg vet. Prosjektet er landsdekkende og du får masse ekstra oppfølging som det er verdt å få med seg.
GRATTIS forresten. Glemte helt bort det i "tordentalen" min.
Mum42, sender deg mailadressen min jeg :)
Også tar jeg opp dette med min lege i morgen, at jeg egentlig ikke burde gått på det. Tusen takk :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.