< Tilbake til oversikten

Ungdom og lavkarbodiett - farlig????

Pluto sa for siden:

Hei
Jeg og min datter prøver å følge et matopplegg med lite karbo jfr Skaldemans. Min datter er bare 16 år, men sliter med stor overvekt ca 105 kg. Hun har til nå gått ned ca 10 kg med dette matopplegget og synes dette fungerer greit, men jeg er bekymret for et kosthold som blir så ensidig. Ser samtidig at hennes humør blir bedre når hun ser at hun lykkes med å gå ned i vekt. Noen som har synspunkt eller erfaring med et slikt kosthold for denne aldersgruppen?

(Har selv gått ned ca 6 kg helt problemfritt)

Georgine sa for siden:

Lavkarbokosthold brukes på barn helt ned til ett årsalder pga epilepsi og er helt ufarlig.

Bare husk å fokusere på at det er en livsstilsendring og ikke en slankekur :)

Iset sa for siden:

Ensidig?? Tror kanskje du har misforstått litt hehe. Man trenger som regel ikke å absolutt være i ketose for å gå ned i vekt på lavkarbo, og da kan man jo spise VELDIG mye god og sunn mat. Grønnsaker, litt frukt og bær, nøtter, melkeprodukter, kjøtt, fisk, egg, fugl... Jeg vil ikke kalle det ensidig, akkurat.

Jeg ville hatt mye større bekymdringer over å la en ungdom gå på lavkalori-diett enn lavkarbodiett, forresten. :)

Lykke til til dere begge to.

Iset sa for siden:

Ops, nå så jeg jo at du skrev Skaldeman, og da kan det blir litt mer ensidig ja. Men som sagt så trenger man ikke å kutte så voldsomt ned på karbohydratene som Skaldeman, om man ikke er skikkelig syk og EKSTREMT overvektig, det sier han jo selv.
I boka "Bedre uten brød" blir det sagt at man kan gå opp til så mye som 72 gram karbohydrater daglig uten at man vil ha negative effekter av det og legge på seg. De sier at man ikke trenger å gå under den grensa, for det spiller ingen rolle. Men det er jo ganske individuelt da.

Uansett, om dere trives med ekstrem-skaldeman, så er jo det ypperlig. Men om dere begynner å bli matleie, så ikke sprekk totalt, da innfører dere bare mer grønnsaker, nøtter og litt bær, og vips så åpner det seg en helt ny dør i lavkarbo-matverdenen, og man rekker nesten ikke å gå lei av alt det gode man kan lage. :)

Pluto sa for siden:

Takk for innspill. Vi føler begge at dette er rett vei å gå, men kan nok variere noe mer når det gjelder grønnsaker.

Iset sa for siden:

Sopp er en fantastisk grønnsak, og veldig anbefalt av sjefen sjøl (Skaldeman). :)

Fres feks sopp i MASSE smør, gjerne med biter av bacon også. Når soppen er litt sprøstekt, hell over litt fløte og la det koke inn til en stuing. Det er så vanvittig godt og passet til alt!
Du kan bruke creme fraiche eller seterrømme istedetfor fløte om du vil, det blir godt det og.

Løk kan du også ha i, eller bruke bare løk. :sikle:

Blomkålstappe er jo også lovlig og kjempegodt! Da kjører du bare kokt blomkål i mikser sammen med en god klatt meierismør, 1-2 ss fløte, 1/2 - 1/3 pakke fetaost naturell (de grønne pakkene fra Arla) eller samme mengde kremost (må være godt med smak og, det har jeg ikke prøvd) og gjerne hvitløk om du vil. Salt og pepper etter smak, gjerne masse gressløk også.

Eller lag ris av blomkålen, da river du den grovt (rå) på rivjern så det ser ut som små riskorn. Dette kan du nuke sammen med smør i mikroen i 7-8 minutter, eller steke på pannen med biter av vårløk, purre, hvitløk osv. Nydelig.

Paprikamix er også godt, det serverer alltid min italienske svigerfar når vi spiser middag der. Han steker masse paprika i strimler (forskjellige farger) på pannen til den er myk og nesten litt forkullet i sidene. :sikle:

Pluto sa for siden:

Har du noen tips når det gjelder mat til matpakke for en skoleelev som ikke ønsker å skille seg for mye ut i forhold til den maten de andre spiser?

Carisma sa for siden:

Nå er jeg på lindberg da, som er litt anderledes enn skaldeman har jeg skjønt... Men jeg spiser innimellom drLindberg brød (TYNNE skiver) med masse pålegg på til lunsj.. Ellers er jeg veldig glad i naturellyoughurt med bær eller frukt oppi, og müsli.... Friske bringebær for eksempel. :rolleyes:
Eller eplemos uten tilsatt sukker, eller litt heistad syltetøy (sukkerfritt).

Cha sa for siden:

Føler at vi er litt i samme båt med tanke på ansvaret for kostomlegging for en ungdom. Farlig alder med tanke på spiseforstyrrelser.
Vi får tipse og støtte hverandre. :goodluck:

Georgine sa for siden:

En skive lavkarbobrød med eggerøre og salat på.

Spansk omlett.

Fiberrik med ost.

Salat med ost og egg.

jeef-micro sa for siden:

Hva med å lage prinsessebrød? Du finner det i oppskriftsforumet (skal fine linken etterpå)
[font=Comic Sans MS][/font]
det ser ut som "vanlig" brød. Bare å less på med masse godt pålegg, så skiller hun seg ikke ut i det heletatt...

themonk sa for siden:

Farlig er det ikke, med mindre du gjør det feil. Hvis du er usikker når det gjelder ungdom og lavkarbo så står det litt om det i "Bedre uten brød" av Wolfgang Lutz. Den er sikkert å få lånt på biblioteket nå om dagen.

Pluto sa for siden:

Takk til alle som har svart. Nyttig med tips og innspill fra andre.

:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.