< Tilbake til oversikten

Er det noe grunn?

stinasol sa for siden:

er det noe grunn til at nesten alle oppskriftene er med soyaprotein og ikke soyamel?er jo mer karbo i men veldig lite uansett i melet og!:confused: melet virker jo bedre til for eks pannekaker...takk for svar:)

LilleVille sa for siden:

Jeg har ikke prøvd noen av delene, men har lest i en del tråder her at det er mindre "ekkel bismak" på rene proteinet enn på melet.....

Nille sa for siden:

Soyabønner kan males opp til soyamel, det inneholder ca 20gram
karbohydrat/100 gram. Soyaprotein er soyamel der man fjerner det meste av karbohydratene, altså renset soyamel. Jo mer som fjernes jo dyrere blir soyaproteinet. Ketolyse soyaprotein inneholder 2,8 gram karbohydrat pr 100 gram ( rest-kh. etter rensing). Det har ingen PRAKTISK betydning til den bruk proteinpulveret er tiltenkt. Soyaprotein og soyamel funker akkurat likt, også i pannekaker. Iallefall de jeg har testa. Men det er altså mer karber i soyamel + at smaken av soya er mye sterkere i soyamelet. Jeg klarer ikke soyasmak overhodet og har gått over til myseproteinpulver. Det funker også helt likt soya......

stinasol sa for siden:

oki,kjempe flott å vite...jeg prøvde å lage pannekaker nå men det blir ikke fast nok,blir eggerøre aktig,noen tips?

Nille sa for siden:

Du må lage dem veldig tynne........ og du MÅ ha en god stekepanne. jeg har en sånn nonstick sak. Tar en klatt med smør i, har det på middels varme og det går flott. De må være stivna på toppen før du snur ! Til og med med bare 2 egg + litt fløte henger de sammen da (det er eggepannekaka jeg bruker istedenfor eggerøre i wraps f.eks.).

tess81 sa for siden:

mener d stod 3,1gr karbo per 100gr på min soyamel pose.....

tess81 sa for siden:

Noen som har prøvd å steike de i steikeovnen???:confused: :rolleyes:

Nille sa for siden:

Det høres merkelig lite ut. Urenset, dvs. vanlig, soyamel innholder mye mer. Vet ikke om det er mulig at det KAN innholde så lite. Har du posen enda ? Du har vel ikke trukket fra fiber ? For det er allerede trukket fra ..... Men kanskje det er soyaprotein/renset soyamel du har ?
kan ikke forklare det jeg....

stinasol sa for siden:

har samme som tess81 med 3,1 karbo pr 100g den heter spielberger soya flour(250 g pakke) kjøpt på helsekosten...skal prøve igjen,har jern panne men steikte i olje så kansje smør funker bedre..

Nille sa for siden:

OK, da er det sikkert renset soyamel, dvs. det teknis sett egentlig er soyaprotein. Hovedsaken er jo at det funker, at dere liker smaken og at det er lite karber !:D

stinasol sa for siden:

ja hehe sant det,jeg gruet meg til å smake på det for har hørt at det ikke går for å være snadder akkurat men jippi jeg likte smaken..finner sikkert ut masse godt jeg kan lage senere =)

tess81 sa for siden:

høres bra ut :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.