< Tilbake til oversikten

Hjelp-fårekjøtt-holdbarhet

Summer sa for siden:

Jeg så at pakken med lammebog som jeg har skullet lage fårikål av siden mars ( :flau: ) gikk ut på dat i dag.

Også lurer jeg på hvor ok det er å tilberede den?

Den KAN jo være dårlig? Hva er forksjellen på dagen før, og dagen etter utgått dato? Det står at den er best FØR i dag, og da lurer jeg på om den er dårlig i morgen, og kan den ikke bli dårlig før, og hvordan oppdager jeg det om den ikke er god?

..og kan jeg koke frossent kjøtt?

:cool:

Summer sa for siden:

..og nå ser jeg jammen meg i en gammel tråd at jeg skriver jeg har laget fårikål av frossent kjøtt før, og at det går helt fint. Jeg må ha blitt glemsk på mine gamle dager.

Goggen sa for siden:

Kok i vei og spis!

1 dag fra eller til skal ikke bety noe, såfremt kjøttet har vært riktig oppbevart.

Hvis det er gammelt kan det vel smake litt harskt, men det skal ikke være farlig så vidt jeg vet.

Helt kurant å koke frosset kjøtt.

Summer sa for siden:

Men er det ikke pga bakterier?

(Jeg har en veldig følsom mage, og er gravid)

Summer sa for siden:

Jeg har satt det til koking jeg. Og det lukter jo bare så godt! vann i munnen
Så da er det vel helt greit tenker jeg.

Å, som jeg gleder meg! :spent:

Og nå kan dere godt komme med masse innlegg alà: Dette går nok fint vettu. :dulte: og: Dette høres godt ut. :ja: og: Kos deg med fårikål, det er godt for kropp og sjel! :ja: Og: Den er nok like god i morgen til oppvarming også! Dette går så fint så!

Anne sa for siden:

Rekker jeg frem i tide eller...?:D

Kjente smaken jeg nå, og det blir får-i-kål her en dag og kjenner jeg. Eller lammefrikasse...eller begge deler. Gleder meg:p Lager det ikke så ofte, for sambo liker ikke....men spiser litt for høflighets skyld:cool: Så derfor lager jeg det som regel når vi skal ha gjester:p

Summer sa for siden:

Ja, fårikål er greit å ha til gjester. :) Men jeg trenger en til stor panne da. Kansje jeg kan ønske meg det? Eller, det blir kansje dyrt det? Jeg ønsker meg visst bare dyre ting jeg. :sukk: Dobbelt vaffeljern, stor panne, declor hudkrem... tur til Italia så jeg kan kjøpe høye støvletter som er smale nok til leggene mine....

Anne sa for siden:

Snakk med Ryli, han har visst noen kroner ekstra...:D

Summer sa for siden:

Hehe, ja det hadde vært noe det. :D

Nå er fårikålen i magen min, og duverden så godt det var! :stortsmil
Nydelig godt. Bare litt deppa for at jeg bare hadde plass til en porsjon. :lol:
Men jeg har jo masse god kveldsmat nå da. :D

Og middag i morgen.

Jeg prøvde meg med poteter til for første gang på noen år, og kan bare slå fast: Poteter er bortkastet å lage til fårikål.

Goggen sa for siden:

Har spist et lass fårikål både i dag og i går!
Alldeles nydelig mat!
Og lammekjøttet er jo på tilbud nå så løp og kjøp!

mofe sa for siden:

Hvordan går det å fryse fårikål?

Summer sa for siden:

Ja,, jeg så det. :) Samme dag som jeg bruker opp vinterens fårikål, så kom årets ladning i butikken, og på tilbud også.

Tenker det blir endel fårikål fremover ja. :D

Mofe: Jeg mener å huske jeg fikk med meg nedfryst fårikål hjemmefra mamma når jeg bodde på hybel for hundre år sdien. Så det går vel fint.

Goggen sa for siden:

Egentlig ikke noe problem, men kålen kan bli noe "løs".

Frys i vei!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.