< Tilbake til oversikten

Litt flere spørsmål

stinasol sa for siden:

Hei nå har jeg gått på atkins i 2 dager,det jeg har spist i går :frokost,3 bacon skiver 1 omelett av 2 egg med skinkeost i(på tube) middag,kylling filet med smeltet dansk greddost og salat(kinakål og agurk) kvelds,ca 60g val nøtter! i dag har jeg spist: frokost,omelett og bacon(samme som i går) lunsj,bacon snacks middag,indrefilet av svin med dansk greddost og salat...er dette "riktig mat eller? har målt ketostix og fargen er den før den mørkeste! lurer også på om det går an å ha 1 ss vanlig dressing på salaten til middag? er det vanlig og ha mye avføring på denne kuren? og være litt små kvalm? er dette noe som varer eller forsvinner? TUSEN HJERTELIG TAKK VIST NOEN GIDDER Å SVARE...har lest masse om denne dietten men er litt forskjellig fra artikkel til artikkel syns jeg,så greit å få et skikkelig svar fra noen som har peiling:o

jeef-micro sa for siden:

Hei nå har jeg aldri gått på atkins selv, men når du sier at ketostixen er mørk, så vil jeg si at fargen ikke har så mye å si. Det kan ha å si med hvor mye du drikker i løpet av en dag.

Når det gjelder dressing, så må du nesten prøve deg frem, for å se om du kommer ut av ketose eller ikke med dressingen. Evt lag din egen dressing av en god olje og krydder/urter

Det er vel også vanlig å føle seg litt små-uggen i magen i starten. Du har jo lagt om kosten, og kroppen må få tid til å omstille seg...

stinasol sa for siden:

ok men jeg trodde at de det var ketostix som viste og jeg er i ketose eller ikke,hvordan vet jeg da om jeg er i ketose?

mofe sa for siden:

pass på disse tubeostene, kan inneholde sukker.

jeef-micro sa for siden:

Den viser om du er i ketose eller ikke, men det har ikke alltid sammenheng mellom farge og grad av ketose, da det er mere ketonlegemer pr ml urin om du har drukket to glass vann på en dag, enn om du har drukket to liter vann på en dag... om du skjønner hva jeg mener...

Gir den ketostixen utslag er du i ketose, enten den viser rosa eller mørk lilla

stinasol sa for siden:

oki,kjempe flott takk for svar! vet du om det jeg har spist er greit eller er det noe jeg burde la vær? tubesosten jeg bruker er tine`s ost og skinke noen som vet om den er grei?

Daizy sa for siden:

Man skal vel helst ikke spise nøtter de 2 første ukene av atkins (induksjonstiden) :)

stinasol sa for siden:

oki,flott da holder jeg meg unna dem =) hørte at det gikk an å spise sukkerfri gele og men er dette noe en burde golde seg unna de første 14 dagene og eller?

mofe sa for siden:

Anbefaler deg å lese boken, jeg :ja:

Fjonken sa for siden:

Nøtter på induksjon er ikke lov og du bør være forsiktig med ost. Videre bør du ha tilatte grønnsaker til alle måltider. Kinakål og agurk er ikke det beste valget du kan ta. De inneholder veldig lite næringsstoffer. Bruk heller blomkål, brokkoli, grønn paprika, litt tomat, brekkbønner og skikkelig mørkegrønne fiberrike salattyper som ruccola, russo og spinat.

Etter en stund på Atkins induksjon vil avføringen minske betraktelig. Mange opplever å gå fra mange daglige dobesøk til 1-2 ganger i uka. Induksjonskost gir veldig lite avfallstoffer, ergo mye mindre avføring.

Ellers vil jeg råde deg til å lese mer om Aktins fase 1 her inne på forumet, samt at du skaffer deg den orginale versjonen av Aktinsboka. Ikke den dårlige norske versjonen, men den engelske. Når boka er skaffet.. les den grundig før du går videre..

Fjonken sa for siden:

En ting til.. Ligg unna kjøpedressinger. De inneholder ofte sukker og transfett. La heller egne dressinger fra bunn av. Litt seterrømme og krydderurter, eller olje og edikk-dressinger.. Finnes mange gode oppskrifter på det her på forumet.

stinasol sa for siden:

ok,skal skaffe meg en bok =))

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.