< Tilbake til oversikten

Hyperhidrose

mcfrogner sa for siden:

Er det noen som har erfaring med denne sykdommen? For de som ikke vet det, har det med overdreven svette å gjøre. Norske leger har heller ikke her noe særlig å komme med. Jeg skal til legen om noen uker ifm. dette, og jeg regner med at jeg som vanlig vet mer enn legen selv. Det finnes en operasjon - sympatektomi - men jeg vil prøve alt annet før jeg ev. gjør det, selv om det dekkes av staten.

Hvis noen har prøvd legemidler, naturmidler eller kosthold ifm. denne sykdommen hadde det vært fint å høre fra dere :) Også om noen har brukt legemidler som ikke går spesifikt på hyperhidrose (dette finnes eg. ikke) som har hatt dempende effekt på svette (dvs. hypohidrose).

Charmtassen sa for siden:

Hei McFrogner! Jeg kan ikke gi deg noen tips om andre metoder, men kan fortelle at jeg er en av dem som er operert for dette - dekket av Staten, som du skriver. Tenkte det kunne være greit at du får litt tilbakemelding om den varianten også.

Jeg var svært, svært plaget av svette under armene (behagelig tema dette her:p), og gikk til slutt til lege etter at ei på jobben hadde fortalt at hun var blitt operert. Joda, jeg "kvalifiserte til operasjon" uten problem, og fikk (svært lite) informasjon før jeg fikk rekvisisjon og innkalling til operasjonen (det gikk ganske kjapt faktisk). Full narkose og greier når de fjernet de fleste av svettekjertlene under armene mine, og jeg gikk med bandasjer en god stund etterpå.

Det positive er at operasjonen var veldig vellykket og jeg ble kvitt et stort problem!
Det negative er at jeg ikke ble informert om (og ikke tenkte ut selv) at svetten selvsagt må ut av kroppen likevel, og at den da finner andre plasser å komme ut på. (Helt logisk selvsagt, men jeg var bare opptatt av at jeg ikke skulle gå rundt med svære svetteringer under armene lenger).
Jeg har derfor begynt å svette mer i hodet og under/mellom brystene (for å skrive det litt pent ;)), men selv om man slutter å svette under armene så slutter man jo ikke å være renslig - så det er jo bare å vaske seg da. :p Synes ikke det er så plagsomt som å måtte skifte genser og t-skjorter støtt og stadig, og svettelukt er et ord jeg nesten ikke bruker lenger. Sånn sett kan jeg faktisk gå både 2 og 3 dager med samme genser uten at det blir lukt eller flekker, men det blir jo ikke akkurat til at man gjør det da...

En annen negativ ting er at jeg fikk veldig stygge arr under armene, og av den grunn går jeg sjelden med ermeløse topper og vifter stort med armene! Så stygge arr behøver ikke andre å få, og jeg har sett ei som hadde nesten helt usynlige arr og ingen problemer i det hele tatt. Jeg gikk opp en del i vekt etter dette (av andre årsaker altså), så arrene ble strukket ut bl.a. på grunn av det.

Men selv om svetten har funnet andre veier og arrene ikke er så pene, så ble jeg kvitt et større problem enn dette - og hadde valgt det samme om igjen. Det går jo an å få "pyntet på" arrene når jeg er ferdig med å gå ned i vekt, men det får jeg se an.

Lykke til med den løsningen du kommer frem til. Skriv litt mer om det når du er kommet så langt!

mcfrogner sa for siden:

Jeg har vært i kontakt med Foreningen Rød, som informerer om rødme- og svetteproblemer. Har fått noen tips der, og skal prøve div. ting før jeg ev. bestemmer meg for operasjon. Bl.a. skal jeg prøve medisiner med antikolinerg virkning (ikke spør ;)) - det første blir Scopoderm, et plaster som eg. er mot reisesyke, men som også har en dempende effekt på svetting hos en del mennesker.

Bare lurer - fikk du fjernet svettekjertlene? Den operasjonen jeg vil vurdere er thorakoskopisk sympatektomi, dvs. at de kutter over nerven som styrer det sympatetiske nervesystemet. Dette vil ikke etterlate arr i det hele tatt nesten. Er det lenge siden du fikk utført operasjonen? Jeg vet at noen sykehus "fettsuger" svettekjertlene, og lurer på om det er dét du har gjort.

jeef-micro sa for siden:

Hei... Jeg leste akkurat i et ukeblad (tror det er hjemmet som er i salg fra tirsdag av-min mor er abbonent) og der var det en artikkel om akkurat dette problemet, og en dame som hadde blitt kvitt sitt problem ved hjelp av akkupunktur...

Jeg leste ikke artikkelen så nøye, men det kan jo være en ide å sjekke ut slike alternativer også...

mcfrogner sa for siden:

Gjør det meste for å bli kvitt problemet jeg - men å kjøpe Hjemmet??!!! ;)

jeef-micro sa for siden:

:lol: kanskje mora di kjøper det for deg da vettu :p

uansett så tror jeg behandlingen koster mer enn ukebladet... :lol:

Charmtassen sa for siden:

Ja, jeg fikk fjernet svettekjertlene - og nei - de ble ikke "fettsuget". Det er ca. 15 år siden jeg fikk gjort dette - og heldigvis har verden gått videre siden den gang. Derfor tror jeg at denne typen inngrep ville være mye mindre i dag, og kanskje din mulighet ved thorakoskopisk sympatektomi eventuelt er bedre enn det inngrepet jeg var igjennom.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.