Gamla sa for siden:
Hmm,- hva slags diett er det da???:rolleyes:
Det blir ikke mye plass til grønnsaker der!:cool:
Gamla sa for siden:
Hmm,- hva slags diett er det da???:rolleyes:
Det blir ikke mye plass til grønnsaker der!:cool:
ziron sa for siden:
Grønnsaker blir fort en del karbo, bør ikke ligge over 20 gram om dagen.
Så en 200-300g om dagen går greit.. men personlig ser jeg liten vits i å spise grønnsaker, det består mest av litt karbo, gress og vann.
Iset sa for siden:
Og vitaminer, mineraler og enzymer. :snill:
Nille sa for siden:
Ehhh, neeei, der tar du nok litt feil..... Grønnsaker er viktig, - spesielt om du spiser max 20 karber til dagen. Da er du i ketose. Ketose er en kostbar forbrenning, som krever hundrevis av forskjellige enzymer i kroppen for å fungere. Disse enzymene utgjør den kjemiske " fabrikken" som skaffer oss ketoner fra kroppsfettet. De fleste enzymer inneholder mineraler eller er avhengige av vitaminer for å fungere. Det er viktig med en variert blanding av grønnsaker forå skaffe seg alle slike vitaminer og mineraler.
Så vitsen er der.... spesielt på Atkins og Ketolyse. :D
Fjonken sa for siden:
Råder deg til å lese Aktinsboka en gang til jeg.. og det grundig.
ziron sa for siden:
Følger ikke alt av det Atkins innebærer 100%, og det man får fra grønnsaker kan man heller ta gjennom kosttilskudd, så slipper man de unødvendige karbene.
Iset sa for siden:
Mener du mens du slanker deg eller for helsa også?
For jeg kan være enig i at NOEN må såpass langt ned i karber for å gå ned i vekt at de kan kutte ut grønnsaker en periode, slik som feks. Skaldeman, men tilogmed HAN gjør jo ikke dette på sikt. Å bytte ut mat med kosttilskudd er ikke greit, syns jeg. Kosttilskudd er ment for å være et supplement, ikke noe annet.
Fjonken sa for siden:
Sier Atkins det? Eller noen andre lavkarbo-eksperter? Neppe. Alle sier det samme at vitaminer og mineraler og sporstoffer fra maten er langt å foretrekke enn fra kosttilskudd. Hvorfor proppe i deg dyre kapsler når du kan få det gratis fra maten du likevel må spise? Og de kosttilskuddene kommer aldri opp i samme kvalitet som de næringsstoffene vanlig mat gir deg.
Gamla sa for siden:
Unnskyld meg, -dette er ikke tema her, men jeg må bare få nevne dette også: Det blir aldri det samme om man tar piller istedet for å spise mat!
Hva med fiber f.eks.? Piller der også kanskje :confused: Uff, uff, stakkers kroppen din!:( :(
Atkins er en flott diett, men den må følges og da skal du, som det er skrevet her, spise grønnsaker!:)
Nille sa for siden:
:eek: Du er kraftig feilinformert fra et eller annet sted om du tror piller kan erstatte grønnsaker. Det finnes nemlig ingen pille (uansett hvor mange du tar) som kan erstatte det grønnsakene gir oss i kostholdet. Det er ikke bare snakk om vitaminer og mineraler, - men fiber, antioksidanter og en masse annet. Å spare karber på å lavære å spise grønnsaker er ikke særlig lurt i det lange løp.
[color=purple][/color]
Om du velger å gjøre det er det selvfølgelig din sak, men da avviker din diett såpass mye fra Atkins at du ikke på noen måte kan kalle det du gjør "Atkins". Atkins Induksjon er nemlig "20 karber pr dag, disse skal i hovedsak bestå av grønnsaker". Det er en av grunnstenene i Atkins sin filosofi ....
Dante sa for siden:
Det må da være ment ironisk?
Iset sa for siden:
Hva da?
Nille sa for siden:
At en "bare" kan erstatte grønnsaker med piller.....
Iset sa for siden:
Åja, det var det jeg trodde, men ble litt usikker siden tråden jo handler om diabetes (og etterhvert mye annet hehe).
ziron sa for siden:
Hvorfor skal man ikke kunne ta kosttilskudd som fullverdig erstatning?
Får da fibertabletter, antioksidanter, vitaminer, mineraler alt i pilleform.
Hva slags dokumentasjon har dere på at piller ikke gir samme effekt?
Noen kilder å henvise til?
Iset sa for siden:
INGEN pilleprodusenter kommer til å si at pillene deres kan brukes som FULLVERDIGE erstatninger og erstatte mat helt. Husk at man faktisk ikke klarer å få alle stoffene som tablettform. Ikke alle isolerte stoffer funker like godt som det helhetlige stoffet det er tatt ut fra. Det er mange stoffer vi fremdeles KUN kan få i oss via maten, men kosttilskudd bør alltid tas i tillegg pga faktorer vi ikke kan gjøre så mye med (forurensning, stress, dårlig matkvalitet osv).
Fjonken sa for siden:
Det holder lenge for meg at produsentene setter en advarsel på boksen. Kosttilskudd bør ikke erstatte variert kost. Står det på så og si alle boksene med kosttilskudd som jeg har.
Nille sa for siden:
Vil påpeke at dette med vitaminer/tilskudd er Iset sitt fag. (Hun er fagutannet). Er det noen som kan dete med kosttilskudd og hva vi trenger/ikke trenger av tilskudd så er det Iset. Les & lær.
Jeg kan det meste om Atkins og har slått fast at et kosthold uten grønnsaker er langt fra Atkins. Kall det hva dere vil, men det er IKKE Atkins. End of discussion.
ziron kan ta så masse kosttilskudd hn vil og spise så lite grønnsaker hn vil. Man velger selv hva en vil gjøre med/utsette kroppen for. Alt vi kan gjøre her inne er å peke i riktig retning og gi råd. Om man vil følge rådene er opp til hver enkelt.
Jeg tenker vi avslutter diskusjon om grønnsaker kontra kosttilskudd her, - eller evt. åpner egen tråd.
... og vips så var det egen tråd !
themonk sa for siden:
Kremt Jeg må dessverre rette litt på deg... Det finnes et kosttilskudd som heter Juice Plus, som består av 18 forskjellige grønnsaker og frukter, biodynamisk dyrket og "tørket" ved en spesiell prosess (der hele fabrikken kjøles ned til 4 grader), som bevarer alle virkestoffer... Også enzymer og de fytokjemikaliene vitenskapen ennå ikke har oppdaget. Så for de som har råd til å bruke 800,- kr i måneden kan dette være et slags alternativ.
...når det er sagt er jeg fullstendig imot å bruke kosttilskudd istedenfor grønnsaker. Ja takk, begge deler. Det finnes stoffer i maten som ikke er oppdaget og isolert og reprodusert i pilleform. Derfor går det ikke an å erstatte mat med piller. Pillene du kjøper på helsekosten inneholder kanskje 100 ulike stoffer. En grønnsak inneholder kanskje 10 tusen, 20 tusen, 100 tusen. Ingen som vet. Så det er galskap å tro at man kan få alt man trenger via kosttilskudd. Det er kanskje verdt å tenke på for zirion.
Iset sa for siden:
[quote=themonkPillene du kjøper på helsekosten inneholder kanskje 100 ulike stoffer. En grønnsak inneholder kanskje 10 tusen, 20 tusen, 100 tusen. Ingen som vet. Så det er galskap å tro at man kan få alt man trenger via kosttilskudd. Det er kanskje verdt å tenke på for zirion.[/quote]
My point exactly!! :D
Mat OG kosttilskudd. Ja takk.
chili sa for siden:
Litt på siden nå, men... hva er "potetdietten"? Er det ironisk, eller...?
:D
themonk sa for siden:
Nå skjønte jeg ingenting her. :) Hadde glemt det helt jeg. Ja, det er ironisk. Takk og lov. :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.