< Tilbake til oversikten

Analoge oster.

Iset sa for siden:

www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1429535.ece

Jeg må bare få avklart en gang for alle, pamleolje ER usunt altså? Jeg har alltid trodd det, men så står det her at det er pga det høye innholdet av mettet fett, og da ble jeg litt mer i tvil... :confused:

Nille sa for siden:

Palmeolje i seg sjøl er OK den, den inneholder mye mettet, varmestabilt fett. Den er helt grei å bruke til bl.a frityrsteking fordi den tåler høy varme uten å bli ødelagt. Og den er OK tilsatt i produkter med lang holdarhet. Det er mettet fett ja, men IKKE transfett - for de som har skjønt forskjellen ! Det er ikke alt mettet fett som er skadelig - det er det bare transfettet som er.

Palmeolje kan m.a.o. sammenlignes med cocosa - mettet fett som tåler varme godt, men som ikke er transfett.....

Men er man redd for alt mettet fett ....... ja da bør man jo ligge unna....

Nille sa for siden:

Det blir litt feil når de skriver vegetabilsk fett=palmeolje. Når de skriver vegetabilsk fett i næringsinnhold er det som regel varmpresset transfett av andre typer oljer/restprodukter etc. Er litt i tvil om det de skriver i utgangspunktet er riktig. Det sår ikke noe om palmeolje på pakka nemlig (leste sist jeg var i butikken), men jeg fant kanskje ikke rett merke.

Uansett er analog ost et kunstig produkt en bør ligge langt unna !!

Torkil sa for siden:

Hei

Jeg føler meg lurt og litt dum. At jeg ikke har sjekket varedeklarasjonen og i min naivitet trodd at REVET OST faktisk er en ost som er - revet!:mad:
Jeg har kjøpt mye revet ost, siden min sønn liker pizza og jeg jevnlig lager ketolyse-pizza. Dette er jo svindel! :mad:
Men det er dessverre mye slik svindel der merkingen er villedende.:(

For fremtiden kjøper jeg hel ost og river den selv. Ost er et naturlig produkt som er lite varmebehandlet. :)

" Årsaken er hovedsakelig at vi ønsker å gi osten andre egenskaper. Den blir blant annet hvitere. Den får ikke en annen smak, sier direktøren.

Han sier de valgte å bruke fett fra palmeolje fordi det var den sunneste oljen de kunne finne.

Han ønsker også å tilføye at Arla har utviklet en teknologi som forhindrer utviklingen av usunne transfettsyrer i Pizzatoppen. Han opplyser om Arla tidligere brukte herdet rapsolje i sin produksjon (som inneholder transfett), men at de nå har gått bort fra denne til fordel for palmeolje. De mener denne palmeoljen er sunnere.

Synnøve Finden sier at de bruker herdet rapsolje, ikke palmekjerneolje i sine analoge oster.

Mens Arlas "Pizzatop" har rundt 5-6 prosent av hele revet ost-markedet, har Synnøve Findens analoge revet-oster rundt 10-12 prosent av revetost-markedet til forbrukere"

Dette er for såvidt ikke feil, men hvorfor ikke heller lage en ost, rive den og selge den som revet ost - jo fordi det koster noen ører mer pr kilo.

Vennlig hilsen
Torkil :)

Iset sa for siden:

Jeg som alltid har trodd palmeolje var skikkelig skadelig. Da lærte jeg noe nytt idag og. :)

silje sa for siden:

Dette er kanskje litt utenfor tema, men det at vi må kjøpe ferdig revet ost viser bare hvor bortskjemte vi er her i landet. Vi i I-land bruker uendelig mye mer energi enn folk i U-land, og det vil ikke være nok til alle etter hvert. Egentlig er det ikke det i dag heller, om alle skulle ha levd som oss. Likevel er vi frekke nok til å bruke opp dyrebar energi på å raspe osten for oss.
Kan ikke alle bare kjøpe ost og raspe den selv? Så slipper vi å bekymre oss for hva som er i den også..?

Silje

Iset sa for siden:

Jeg kjøper aldri revet ost, men så lenge folk gjør det, og så lenge de faktisk bruker denne osten på restauranter osv (der vi også av og til muligens kjøper maten vår) så er det jo big deal. Enig med deg i at det er tullete å kjøpe revet ost, hakket skinke, skivet sopp osv. Folk blir jo bare latere og latere.

jeef-micro sa for siden:

Det har hent at jeg har kjøpt ferdigrevet ost, og det har forsåvidt ikke så mye med latskap å gjøre, men med mengden. Jeg spiser veldig lite ost, og om jeg kjøper en "klump" så blir den aldri spist opp, og ligger bare å mugler i kjøleskapet.... men har jeg en vanlig ost så er jeg faktisk lat nok til å bruke stavmixeren å raspe osten med da... :p

Albertine sa for siden:

Riv osten og frys den ned. Fungerer utmerket.

jeef-micro sa for siden:

og hvorfor har jeg ikke tenkt på det? :rodme: føler seg smart

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.