Det beste er å finne ut makspulsen din også trene slik at pulsen ligger på rundt 60% av makspuls. Makspulsen finner du ved å utføre en slik pulstest. X antall minutter på max av hva du kan greie. Har ikke detaljene, men det er det sikkert andre her som har. Har de det ikke så kan du gå inn på iform.no og stille spørsmålet ditt der.
Jeg tror jeg har hørt at du bør prøve å ligge mellom 65-85% av makspuls for at det skal ha noen effekt på utholdenheten. Makspulsen din er sånn ca. 220-alder, dvs 193 (pluss-minus). 65% av det er 125, dvs midt i det intervallet du lå. Det er jo litt greit å ikke presse seg sånn veldig helt i starten også, så sånn sett er det vel midt i blinken for deg. Når du taster inn vekten din på maskinen, er det mest for å regne ut kaloriforbruket tror jeg. Store kropper forbrenner flere kalorier.
Men nå er jo ikke jeg noen treningsekspert da.:)
Det finnes forskjellige tommelfingerregler her, men det viktigste er først å finne maksimal puls:
220 - alder
206 - 0,7 x alder
217 - 0,85 x alder
For fettforbrenning og lavintensitetstrening bør du ligge på mellom 0,6 og 0,7 x maksimal puls
For kardiotrening og høyintensitetstrening bør du ligge på 0,85 - 0,9 x maksimal puls
F.eks. jeg er 42, min makspuls blir da 178 eller 177 eller 181, alt etter utregningsmedtode, dvs. rundt 180. Optimal treningspuls blir da cirka 120, og jeg bør helst ikke over 153 i lengre perioder.
Jeg sykler mye, og ligger stort sett på 130-140 på flatt og lett kupert terreng, og presser meg sjelden mer enn til 165 i oppoverbakkene.
Ble du noe klokere nå? Vekten spiller som sagt ingen eller liten rolle.
Den tommelfingerregelen for makspuls er grei, men det er faktisk veldig mange unntak. Husker ikke hvor mange prosent akkurat nå, men jeg husker at når jeg leste det så tenkte jeg at det var jammen mange som ikke kan bruke den!
Selv er jeg 27 og skulle ha hatt en makspuls på 193. Jeg bruker pulsklokke når jeg trener, og jeg har sett at pulsen min har vært oppe i 203. Jeg trener sjelden med puls under 180(rundt 90%) når jeg trener, og jeg er ikke i spesielt god form. Heller det motsatte.
Det er ikke lett å si noen spesiell puls man bør holde seg på. Om feks man vil forbrenne fett, bør man presse på;)
Jeg pleier å trene intervaller. Det er veldig effektivt. 3 min 70% makspuls, 4 min 90% av makspuls, gjenntatt 4 ganger slik at det blir 28 minutt til sammen. Ingen pauser. Det som er vanskelig er å gå ned i puls. Og det som er hardt er å gå opp i puls.. sånn opplever iallfall jeg det.. det er ikke så vanskelig å holde ut når man holder seg der oppe, men jeg opplever det hardt å øke pulsen.
Sidespor, men...på lavkarbo har jeg opplevd at pulsen for samme aktivitet gjerne ligger 15-20 pulsslag over det den ligger på om jeg f.eks. har skeiet litt ut og fått i meg litt mye karber dagen(e) før.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.