< Tilbake til oversikten

Hvilke(n) kokebok/bøker bruker du?

Summer sa for siden:

Ja, det lurer jeg på. Hvilke kokebøker bruker dere og liker godt oppskriftene i?

Jeg selv bruker Fedon sin naturlig slank, samt en som heter Mat for helse og trivsel som vi hadde som pensumbok på GK Helse og sosial for hundre år siden (når jeg først bruker noe for å la meg inspirere).

Anne sa for siden:

Det kommer nok an på....litt forskjellig. Om jeg skal ha noe snadder, indisk, middelhavsmat, lettvint, tradisjonelt, supper.....ja i det hele tatt. Tror jeg har 100 kokebøker/hefter, nye og gamle, norske og utenlandske, som jeg plukker litt herfra og litt derfra i. :o

Har Lindberg sine også...og andre kostholdsfilosofiers bøker...

Jeg liker at det er bilder og oversiktlige forklaringer. Eller litt eksotiske:p eller trendy...Elsker å lese kokebøker av alle slag:p

PS Har fortsatt den første kokeboka mi fra skolekjøkkenet..og det hender jeg slår opp i den for å finne noe basic-stoff.

Nille sa for siden:

Jeg er en av dem som har STORE problemer med å følge en oppskrift 100%. Første gangen jeg lager en rett gjør jeg kanskje det, så finner jeg ut hvoran jeg kan gjøre retten akkurat slik JEG vil ha den. Frustrerende for de som spør etter oppskriften når jeg har laget noe, for det er ikka alltid jeg husker hva jeg har gjort.....

Bruker alle Jamie Oliver sine... Justerer litt - så er der meste lavkarbo. Masse gode ideer der.

Ellers har jeg nesten slitt ut "The Low Carb Gourmet" av Karen Barnaby. "500 Low Carb Recipes" - av Dana Carpender. Og "Low Carb Meals on the go" av Sharron Long. Og "The Tex Mex Cookbook" (kombinasjon av kokebok og Tex Mex mats historie) av Robb Walsh. Og så finner jeg masse ved å søke på nettet.

Fjonken sa for siden:

For det meste ingen kokebøker.. Bruker familiens tradisjonelle retter og justerer. Ellers henter jeg litt her og litt der. Litt Aktins, litt Fedon, litt forum eller jeg sjæler litt fra andre matnettsider og fra de mange kokebøkene jeg gjennom åra har ervervet meg.

janmesi sa for siden:

Jeg har lyst til å lage kokeboken
"Lavkarbo-kalenderen 365 oppskrifter dag for dag"
for 2008. Hvem har lyst til å pusle litt med det - koordinere innsendte oppskrifter osv.? Send meg gjerne en pm. // Jan

chili sa for siden:

Av og til Jamie Oliver, eller "north African cooking" - som inspirasjon. Som regel blir det selvkomponert mat.:D

SusieBlues sa for siden:

Wow, ble skikkelig inspirert når jeg ser at folk referer til utenlandske kokebøker. Er enig med de som har kommentert her inne at "Lavkarbo" kokeboka ikke er så bra.

Så nå har jeg bestilt et par av de som er anbefalt her inne!
Tusen takk for det! Veldig fint hvis folk kan fortsette med å anbefale bøker, for det er jo haugevis med bøker å velge i. Ikke alle som er like bra, eller like "riktige" for oss her inne..

Smula sa for siden:

Den siste kokeboka jeg brukte var Mikke Mus´ kokebok (altså en lille stund siden). Veldig kjekt å vite hvordan en trekker pølser...

I heimen nå for tiden har jeg to bøker av Jamie Oliver, men jeg skammer jeg over å si at jeg ikke har brukt dem noe særlig.
Men lekre bilder er det i dem! Matrettene ser ikke så værst ut heller...

Nannah sa for siden:

Samler på kokebøker! Spennede lesning synes jeg og man finner alltid noen nye oppskrifter man kan bruke med små justeringer:)
Skriver også opp alt jeg finner av brukbare oppskrifter herinne og på nettet ellers.

wander sa for siden:

Jeg kjøpte en Lavkarbobok, men det var ikke lavt nok i karber for meg, så jeg gikk og fikk igjen pengene...

Jeg bruker nå oppskriftene jeg finner på dette forumet, jeg...

Har lyst på den boka som Nille refererer til, Dana Carpender sin, men er redd for at det blir for vanskelig for meg med engelske oppskrifter...

Jeg er ingen ekspert i engelsk, men jeg er god - er det vanskelig å skjønne boka?

Veggpryd sa for siden:

He he! :lol:

Nå etter at jeg begynte på lavkarbo, bruker jeg mye "Stor Kokebok" av Henriette Schønberg Erken. Den første utgaven kom ut i 1914, og har blitt redigert noen ganger senere år. Den utgaven jeg har er et uforandret opptrykk fra "Stor kokebok for store og små husholdninger" slik den forelå i 1951.

Den er knallgod. Gode gammeldagse oppskrifter i skikkelig lavkarbostil. Hun sparte ikke på godt fett, og hadde bare med skikkelige råvarer! Det er enkelt å følge oppskriftene, og mel og sukkermengder er minimalt i forhold til det som finnes i dagens kokebøker. Det er også lett å gjøre oppskriftene om til lav-karbo der de trengs.

Kanutten sa for siden:

Må kjøpe kjempelavkarbobok da, skjønner du vel :D

SusieBlues sa for siden:

Av en eller annen grunn så bestilte jeg aldri de bøkene. Men NÅ har jeg bestilt Dana Carpenders bok.
Noen som har noen erfaringer å dele nå?

Runegutt sa for siden:

Kan f.eks anbefale Lee "Modern Reloding" den har ekstrem lite karbo

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.