< Tilbake til oversikten

En fornuftig kur?

hønken sa for siden:

Heisann,

etter innkjøp av baderromsvekt på ikea tidligere i uken - innså jeg at det var på tide å fjerne bilringen(e). Jeg er 185 og veier nå 99kg. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å fjerne den på den gamle sunde måten, 40 minutter joggetur og sund lett mat hver dag. Gjorde det på den måten for noen år siden når jeg kom ut av førstegangstjenesten og da kvittet jeg meg med 17kg på 3 mnd og jeg så skikkelig "bøff" ut samtidig :)

Hvordan er det med trening når man er på ketolysekuren? Jeg ser for meg at arteriene krøller seg og hjerte får epileptiske kramper i det man gjør noe aktivt med så mye fett i blodet. Øker kolestorolet på denne kuren? Kan man oppnå resultater like raskt om man slanker seg på den "vanlige måten" - sund fettfattig mat og jevnlig mosjon?

-hønken-

jankph sa for siden:

Det går helt fint å trene på ketolysekuren, både styrketrening og utholdenhetstrening. Du vil nok merke at du til å begynne med blir fortere sliten og ikke kan yte like mye like lenge som før. Bruker du pulsklokke vil du se at pulsen skyter i været raskere og holder seg jevnt over høyere selv med moderat belastning i forhold til tidligere. Men dette er forbigående. Etterhvert som kroppen og musklene venner seg av med sukker som brensel vil du, som jeg, kanskje oppdage at du faktisk blir mer utholden med det nye kostholdet enn hva du var før. Det er ihvertfall min erfaring, noe jeg fikk testet i dag: Etter en uke med ferie og så som så med lavkarbo-kostholdet skulle den vanlige 5-mils 2-timers treningsturen min på sykkel egentlig gå som en lek, siden jeg hadde masse raske karbohydrater i kroppen, men det skjedde ikke. Det jeg merket var at jeg ble sliten mye mye mye fortere i motbakkene, og det til tross for at pulsen lå adskillig lavere. For meg et tegn på at lavkarbokost er ypperlig treningskost.

Lykke til med kuren og vi hører gjerne om dine erfaringer.
Jan.

Torkil sa for siden:

Hei
Totalkolesterolet går ned på ketolysekuren, du får mer av det gode kolesterol og mindre av det dårlige.
Jeg har sagt det før - det er sukkeret som gjør kolesterol farlig, ikke fett. (Eks: når man får diabetes og blodsukkeret stiger, får man høyere kolesterol og mer av det dårlige kolesterol. Behandles sukkersyken og overvekten med et lavkarbokosthold raser kolesterolverdiene ned)

I "slank med ketolysekuren er det flere referanser til solide, vitenskaplige underøkelser fra anerkjente medisinske tidsskrifter som bekrefter påstanden)

Lykke til med kuren
Vennlig Hilsen
Torkil

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.