< Tilbake til oversikten

Hva er ditt beste råd mot treg og hard mage?

Albertine sa for siden:

Jeg har fått beskjed av legen om å slutte med metformin, og som noen vet så er den mest kjente bivirkningen av metformin løs mage. Akkurat nå er det veldig viktig for meg at magen ikke blir hard, noe den ofte blir uten metformin. Derfor vil jeg gjerne ha råd om hvordan jeg holder magen fin. Kan du hjelpe?

Iset sa for siden:

Psylliumfrø, bruk dem i smoothies feks. Kan brukes av alle. :)

Helene sa for siden:

bilola og idoform hjelper på meg når jeg husker på det..

Borealis sa for siden:

Kan også anbefale biola drikke eller yoghurt.
Ellers;
1-2 ss linfrø i vann fra kvelden før, og drikk dette på morgenen.
Rikelig med vann å drikke,
Mct olje (eller fett forøvrig) hjelper ihvertfall på min mage.
Fysisk aktivitet er bra.
Store doser med c-vitamin kan "løsne" en hard mage.
Og så er det viktig å lytte til kroppen, og ikke undertrykke/utsette dobesøket, når du merker kroppen melder behovet!;)
Og til sist, lactulose er et ufalig middel, tatt i angitt dose, og gjør tarminnholdet mer voluminøst og mykere.

Gamla sa for siden:

Laxoberal (fås kjøpt på apoteket uten resept) noen dråper i litt vann. Oppskrift på flasken. Tas om kvelden. Det holder magen iform, og kan event.etter legens anbefalinger, brukes over lang tid. :)

Albertine sa for siden:

Er det noen forsiktighetsregler ved disse to apoteklegemidlene?

Hilde3 sa for siden:

Cultura naturell med kruskakli hver morgen funker for meg (tallerken). Gjerne med blåbær (kjøper 2kg. poser frosne) eller andre bær. Ekstra tilskudd av magnesium er også en sikker vinner. Hvis du kan spise brød er jo Ingers rugbrød også noe som gir god fordøyelse. Kloster har visst også en te som virker "drivende", kjøpes i helsekosten (i følge min søster som sliter med dette).

Gamla sa for siden:

Når det gjelder Laxoberal tror jeg ikke det. Tror heller det går på at hvis man har en langvarig tarmforstyrrelse er det lurt å få en dokters uttalelse/undersøkelse. ;)
I de fleste tilfeller vil jo magen være i balanse ved hjelp av kosten, mosjon og de mange råd du her har fått.:)

silje sa for siden:

Fysisk aktivitet :)

Silje

Grethe sa for siden:

Jeg har brukt laktulose med stort hell. Har ikke fått noen restriksjoner fra legen min som tipset meg om middelet.

Gamla sa for siden:

Ja, det er veldig effektivt. Jeg har prøvd det også, men måtte slutte pga luftsmerter. :eek:

jeef-micro sa for siden:

Jeg er fan av fiber (kruskakli) og vann-vann-vann samt fysisk aktivitet som Silje sa...

Karin sa for siden:

Mye fiber og mye vann, helt klart. Men det som funker aller best er etter min erfaring svømming!

Fjonken sa for siden:

VAnn, fiber, mct og mosjon. Duger godt for meg..:)

Hilde3 sa for siden:

Kruskakli teller ikke som karbo etter hva jeg forstår og jeg strør litt i omeletter etc. Merker ikke forskjell, jeg da...Kan vel også blandes med vann og drikkes.Etterfylt av mere vann,vann og atter vann. Som tidligere skrevet har jeg perfekt fordøyelse med cultura og kruskakli hver morgen.1 dl. cultura har 4 karbo og det er det verdt for meg!

Hilde3 sa for siden:

OBS! Cultura naturell..ikke de med tilsatt bærsmak(les sukker):eek:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.