< Tilbake til oversikten

På tide å forlate induksjonen?

Stompa sa for siden:

Jeg begynte på Atkins i begynnelsen av juli, så det var vel 7 uker siden nå sist helg. Hadde gått ned 10,5 kg da jeg veide meg søndag, så det sier seg vel sjøl at jeg er storfornøyd. Vil ned 33 kg tilsammen, så det er jo et stykke å gå, og jeg har derfor valgt å fortsette på induksjon helt fram til nå siden vekttapet fortsetter og jeg ikke er blitt matlei. Men nå lurer jeg på om jeg bør gå videre til vedvarende vekttap. Finnes det noen tommelfingerregel for sånn ca når man bør gjøre det når man har så mye å ta av som meg?

Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser for meg hvordan jeg skal få i meg 25g karbohydrater pr dag, siden jeg må ta meg sjøl i ørene for å spise 20g. Der jeg før spiste "hele tida" har jeg nesten ikke lyst på mat lenger. Anser det som et luksusproblem, jeg. :rolleyes:

Nille sa for siden:

Du kan godt gå på induksjons regler til du har en ca. 10 kg igjen å ta av. Da bør du absolutt gå over til vedvarende. Ikke bare for variasjonens skyld, men fordi det da er på tide å finne ut av hvor din karbegrense går. Du legger til 5 gram karber pr uke etter vedvarende stigen. Stopper vekttapet opp, går du ned/tilbake et hakk. Fortsetter du å gå ned (det skal gå saktere i slutten) fortsetter du med ytterligere 5 gram neste uke. SLik fortsetter du til du har ca. 3-5 kg gjen. Da øker du til 10 karber pr uke. Det flotte med denne metoden er at du - når du har nådd målet ditt) vet nøyaktig hvilke matvarer og hvor mye karber kroppen din tåler. Da vil du få et mye lettere vedlikeholdsliv. De fleste som går på induksjonregler til de har nådd målet sitt får problemer med å holde vekta stabil etterpå - nettopp fordi de ikke aner hva de tåler av matvarer og karber - uten å legge på seg !

Om du går på induksjon med 20 karber lenge og vekttapet stanser opp bør du komme deg over til vedvarende snarest !

Og om du blir mat lei. Det er bedre å øke med 5 karber i uka enn å kjede seg og sprekke fullstendig.

Lykke til videre ! :)

Stompa sa for siden:

Takk for svar. :) Jeg tror nok jeg fortsetter med relativt lite karber ei stund til; det er veldig motiverende at vekta går så fort nedover. Samtidig ser jeg at det blir ei utfordring å unngå brødmat nå som jeg begynner på jobb igjen (er lærer så til nå har jeg hatt fri hele perioden jeg har gått på Atkins). Det er mulig jeg må prøve og feile litt både ift frokost og lunsj; vi har ingen god kantine på jobb, og morgenene er veldig hektiske når jeg skal ha to unger i barnehagen og være på jobb før 8. Eggerøre og røykalaks er liksom ikke tingen da...

Jeg finner nok ut av dette. Har lest og fordøyd hele boka til Dr Atkins (den engelskspråklige utgaven), og tror fortsatt dette er tingen for meg. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.